القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المطلق والعذراء الجزء الأول البارت 11_12بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


الفصل الحادي عشر 
الحلقه بعنوان ((((((((سيلاااااااا))))))))

ف فصل الشتاء 
كان الوقت متاخر 
فخرحت سيلا تركض تحت الامطار الي ان اصدمت بشابين 
الاول:هااااا رايحه علي فين ياحلوه 
التاني:الدنيا برد عليكي اي رائيك تيجي معانا نشربك حاجه دافيه 
سيلا تركض ببكاء وخوف لكن 
استطاع احد الشباب اللحاق بيها وشق ثيابها 
سيلاااا:ساااعدوني  ابعدته عنها تركض الا ان كانت ستدعس من السياره
هبط من سيارته يري مابها 
سيلااا بفم يرتجف بردا وذعرا 
س ساعدني 
خلع عاصم جاكيته واضعا علي كتفيها 
الاول :اي حلوه صح بس احنا لقيناها الاول 
دي بتاعتنا 
سحب عاصم مسدسه من خصره مصوبا علي قدم الشاب الاول 
الشاب صرخ بذعر 
والشاب الاخر هرب 
صوب عاصم مسدسه علي راسه ليقضي عليها 
لكن وقعت سيلاااا بين احضان عاصم  
عاصم:سيلاااااااا 
ف المستشفي 
بعد ربع ساعه 
يجلس عاصم امام فراش سيلا المتعبه 
عاصم:انتي بخير دلوقتي 
سيلااا بخجل :اه شكراا لحضرتك 
عاصم:انتي فكراني 
سيلا ف سيرها انسي ازاي اميري 
دايما بشوفك مع صحابك بتضحك  ابتسامتك مجنيناي وبرفانك ادمنته تصدق اني قلبي كان بيدق لما اشم ريحتك 
سيلاااا بخجل :حضرتك زبون ف المطعم 
عاااصم ناظر لوجهها الذي اكتسي باللون الاحمر القاني  
عاصم:زبون بس 
سيلااا:افندم !!
عاصم:شكلك حلووو قووي وانتي مكسوفه 
سيلااااا 
سيلاااا:نعم 
عاصم  متردد :ح حمدلله علي سلامتك.
سيلااا:الله يسلمك 
عاصم:طب يالا اوصلك 
سيلاااا بخجل :لاء مش عايزه اتعبك معايا. 
عاصم: لا تعب ولا حاجه 
انا مقدرش اسيبك لوحدك 
اخاف عليكي 
سيلاااا بدموع تتحدث بسيرها 
هو قال يخاف عليا هو ممكن يخاف عليا ازاي قادر تديني الحب والامان دا بكلمه بسيطه منك بس 
اي الي بقوله دا اعقلي ياسيلاااا داابن الزوات. 
اتولد ف بوقه معلقه دهب مستحيل يبص لبنت الملجأ اللقيطه الي مش معروف ليها اصل 
ازاي ابن الزوات يحب بنت حرررام 
فوقي ياسيلااااا 
هو عمل كدا معاكي معروف واي حد يعمل كدا 
بس مش اي حد يساعد حد ف زمنا الاسود دا  
بس اي الي بفكر في دا 
معقوله ابن الزوات حايحب بنت الحرررام. 
دا لا مجتمع ولا دين يسمح بدا  دايما نظره الشك والخيانه حااشوفها بعنيه ومش بعيد يعايرني باني بنت حرررام بعدين. 
بلاش ياقلبي تتعلق بيه بس انت معزور تتعلق بيه لانو عمر ماحد طيب جرح قلبك بكلمه  
عاصم:سيلاااا سيلاااا انتي معايا 
سيلا:هااا اه 
عاصم:طب كنت بقول اي 
سيلاااا:اسفه بس سرحت شويه 
عاصم:ولا يهمك ممكن اوصلك بقي 
سيلاااا كانت خايفه عاااصم يعرف انها ساكنه ف ملحأ ايتام وانها لقيطه فايشوفها زيها زي باقي البنات واحد سهل انها تبيع عفتها وكرامتها 
سيلاااا:لا لا انا حاابات ف المستشفي انا تعبانه 
عاصم فهم انها محرجه من انها تقوله انها يتيمه  عشان ميفهمهاش غلط 
بس يفهمها غلط ازاي وهو حبها. 
مستحيل الشخص الي حب يفهم حبيبه غلط دايما يدورله علي اعزار وحجج عشان يشوفه احسن واحد ف الكون 
عاصم:بس المشرفه مش حاترضي هي اتصلت عليكي وانا كلمتها قولتلها الي حصل واني حااجيبك 
سيلااااا بتفاجيء  ااانت 
عاصم:انا اي 
سيلاااا بااحراج :لا ابدا يالا بينا 
هبطت سيلااا من الفراش 
عاصم:اتفضلي الفستان دا 
سيلاااابااحراج  :ش شكراااا  لكن مقدرش اقبله من حضرتك  لازم ادفعلك تمنه 
عاصم:وانا جيبته  لاني مقدرش اخلي البنات تشوفك بالحاله دي ومش عايز تمنه  لاني مقبلش اخد فلوس من بنت 
ولو سمحتي قدامك 5دقايق وتجهزي ممكن  
سيلاااا بتفهم : ع عاااصم 
التفت عاصم لها 
عاصم:نعم 
سيلاااا:ش شكررررا 
عاصم:العفو دا واجبي 
سيلااااا بين نفسها تتحدث 
تضحك بسخريه عرفتي دلوقتي انك لقيطه وهو كان بيساعدك لانو واجبه 
مش اكترررررر 
ارتدت سيلاااا فستان اسود طويل ذووو اكمام جميله 
قماشته تناسب فصل الشتاء 
كان ينتظر عاصم سيلاااا ف السياره. 
سيلاااا:اسفه اتاخرت عليك 
عاصم كان ينظر لتلك الفاتنه التي امامه 
عاااصم بدون وعي :جمييييله 
سيلااا:شكرا 
ف الميتم. 
اوصل عاااصم سيلااااا الي الميتم 
سيلااا:اشكرك ساعدتني كتير قوووي 
عاصم:بردو شكر تاني 
سيلاا:اسفه 
عاصم:انتي متعرفيش غير الكلمتين دووول طب حااعلمك كلمه جديده تصبحي علي خيرر 
سيلاااا:وانت من اهله 
ذهبت سيلاااا الي الملجأ 
كانت المشرفه تنتظرها وقد جمعت الفتيات لينتظروا سيلااااااا 
دخلت سيلااااا 
المشرفه بصوت جهوري عاااااالي 
شوفوا  اللقيطه بنت الليل اهي شرفت 
سيلااااا ببكاء 
الله يسامحك 
المشرفه:وانتي يابنت الحرررام حاتعلميني الدين. 
جايالي نص الليل بلبس غير لبسك  تتقصعي بيه 
لبس شبه لبس الاغنياء 
تبقي بنت ليل وبعيتي نفسك 
كانت سيلااااا تبكي بدموع. والفتيات حزينات علي سيلاااا وعلي انفسهم فتلك  المشرفه لاترحم احد  
امرأه قاسيه لاتعرف الرحمه 
سيلاااا:انا مش بنت ليل 
المشرفه وكمان بتردي عليا يابنت الليل 
وجاءت لتضربها لكن يد منعتها 
Flash 
ف السياره كان ينظر اليها تدلف الملجأ 
عااااصم:اه ياسيلاااا من وقت ماشوفتك ف المطعم وخيالك مش بيفارقني 
انا حبيتك وكل مااجي اعترفلك مش عارف بتجمد ليه ومابنطقش زي ابو الهول كدا 
لاء هي موته ولا اكتر. 
انا حااروح اقولها دلوقتي ويحصل الي يحصل 
Back 
كان عاصم بااعين حمراء غاضبه قابض علي يد المشرفه 
المشرفه باالم. اه ايدي  سيب ايدي بقولك 
ترك عاصم يد المشرفه متحدثاااا 
اياكي ايدك تتمد 
المشرفه :يابجاحتك يابت 
جايه مع عشيقك لحد هناااا  كمان 
عاااصم بصوت عالي الزمي حدودك لحد دلوقتي معتبرك ست ومش عايز اتكلم معاكي 
المشرفه بغضب  وانت مين انت وازاي تدخل هنا الملجأ 
نظر عاااصم لاعين سيلااا الباكيه 
ثم ركع علي ركبه ونصف 
انا عاصم احمد الشريف 
24سنه ظابط ف الجيش 
محبتش قبل كدا  اتخطبت لبنت خالي بس سيبتها بعد ما عرفتك 
ملكتي عقلي وتفكيري من اول لحظه. 
من اول لحظه شوفتك فيها عشقتك. 
وشوفت نفسي معاكي بكبر وبعجز ومعانا احفادنا بنلعب وياهم. 
ميهمنيش كلام الناس الي عمره لا حايبني ولا يهدم 
لا حايفرح ولا حايحزن 
مستعد اواجه العالم كله عشانك 
بس جاوبي علي سؤالي 
تقبلي تتجوزيني ؟
سيلااا ببكاء وشهقات :بس انا لقيطه انا بنت حررام. 
وقف عاااصم يحتضن وجهها. متحدثا 
عاصم:عيلتي هي عيلتك 
وحضني امانك وملجأك 
اوعدك اني اكون ليكي الاب والام والاخ والصديق  والحبيب والزوج 
سيلاااببكاء:والمجتمع 
عاصم:المجتمع دا كلمه احنا عملناها بالقاليد الغلط 
المجتمع دا مشافش قلبك 
المجتمع دا ميعرفش اني حبيتك ولا دخل قلبي يشوف نبضاته  وهي بتدق بتدق بااسمك 
مع بعض كل شيء حايتحل 
البنات بااصوات عااااليه 
وافقي 
وافقي باليز 
سيلاااا وافقي والنبي 
كانت اعين حاقده تنظر لهم من بعيد 
المشرفه ونور رفيقتها  😡😡
سيلااااببكاء :يعني عايز تتجوزني واجب وخدمه عشان كلام المشرفه عني 
عاااصم باابتسامه خبيثه واقترب من اذن سيلاااا 
لا والله يعني مش عارفه اني 
ببححببك 
بحبك 
وبعدين كلام المشرفه اي  العبيطه دي 
سيلااااابدموع فرح :موافقه
اخذها بااحضانه يدور بها 
المشرفه :ملكيش قعاااد هناااا غوري من هناااااا 
مش هو حايتجوزك روحي معاه لاهله ولما يرفضوكي 
ماجيش هنا تاني يابنت الحرررام 
عاصم  صافعا المشرفه علي وجههها 
محدش يعلي صوته علي حرم عاصم الشررريف. 
انتي سااامعه 
المشرفه بتعجب عاصم الشرريف 
عاصم:ايوا  عاصم الشريف الي بيجلك من شركه والده تبرعات بالملايين ف الملحأ هنا. 
والي حايقفلهولك 
ترك عاصم المشرفه خلفه 
واخذ سيلاااا للخارج
سيلااا:وهدومي 
عاصم:بلاش 
خلينا نبتدي حياه جديده 
سيلاااا:اهلك مش حايوافقواااا 
عاصم:انا حااقنعهم 
دلوقتي خليني اوصلك لشقه ترتاحي فيها وبكرررا 
حانقابل اهلي 
.........ف اليوم التالي .........
كانت جميله هانم جالسه ف حديقه القصر هي واحمد الشريف يحتسوا القهوه. 
جاء عاصم لوالدته 
عاصم:صباح الخير ياامي 
جميله:صباح النور ياحبيبي 
عاصم:انا عاايز اتجوز 
حميله:بجد ياحبيبي حاترجع لمريم اخيرا 
عاصم:لا ياامي 
انا عايز اتجوز بنت غيرها 
جميله:مين دي اسمها اي وعيلتها مين 
وشوفتها امته وفين 
عاصم:اسمها سيلاااااا 
جميله:ايوا سيلااااااااا اي 
عاصم:سيلاااااا بس 
جميله:يعني اي سيلاااااا بس  ملهاش اهل عيله 
جت كدا من الخلا 
سيلااااا بس 
يعني لما نطلبها 
نقابل مين 
فين ابوها  امها اخوها 
عمها اي حد من عيلتها 
اجوزهالك ازاي سيلاااااا بس دي  بتاعتك 
عاااصم:امي لو سمحتي اسمعيني 
احمد:بتحبهااااااا؟
عاصم:ايواااااااا 
جميله:هو اي الي ايوا بيحب واحده اسمها سيلاااا مش معروف عيلتها ولا دين ابوها ولا امها كانوا مسلمين ولا يهود ولا اي 
جايبلي بنت اسمها سيلاااا بس وانت موافق كمان عليها 
احمد: بتحبها قد اي 
عاااصم:لدرجه مقدرش اتخيلهااااا 
جميله:يعني اي انت تسال وهو يجاوب وانا فين 
واحده مش معروفه ليها حاجه حاتتجوزها. 
ياابني 
ولا تلقوا باايديكم للتهلكه 
احمد:هو عشان تحبي 
لازم الشخص الي بتحبيه يكون معاه بطاقه وكشف عيله 
جميله:يعني يحب بنت من الخلا يااحمد 
يدخل عليا ببنت مجهوله عايز يتجوزها 
اقدمها للمجتمع ازاي 
احمد:مالناش دعوه بالمحتمع 
جميله:طظ ف المجتمع اقدمها للعيله ازاي 
احمد:نبقي نتصرف 
جميله:طظ ف العيله كمان هات البنت ورحوا للماذون واتجوزوا ياابني وطظ فيا انا كمان 
عاااصم بترجي :ارجوكي حضرتك قولتيلي ان الحب مش كلام 
ولا حروف 
الحب عايز ازمات 
خليني اعدي ازمتي حضرتك حاتغيري رائيك لما تقابليها. 
جميله:امممم طب وريني سيلاااا بس بتاعتك دي خليني اشوف الي حاتشاركني ف قلب ابني 
عاااصم:يعني موافقين بجد 
احمد:واحنا يهمنا اي غير سعادتك ياابني 
ذهب عاااصم الي الخارج ليحضر سيلاااااا 
جميله:ناااوي علي اي يااحمد مش من عوايدك توافق علي حاجه بسهوله كدا الا وتكون ناوي علي حاجه 
احمد:مش سهل ان الواحد يحب 
الاصعب انو يختار الشخص المناسب واحنا لازم نعرف اذا هي مناسبه او لاء 
جميله :بس انت اكيد فهمت يعني اي اسمهاااا سيلاااا بس 
احمد:عارف 
لقيطه 
جميله:طب ودي ازاي المجتمع يقبل بجوازها من عاصم 
وهي مش متسجله كبني ادمه موجوده عليه 
بدون اب وام 
هواااا يعني موتها حياتها 
بلا فايده 
احمد:خلينا نقول ان حب عاصم ليها 
حايديها هوويه جديده 
بعد 3ساعات 
احضر عاااصم سيلااااااا الي القصر 
عاصم:مالك .
سيلاااا:خايفه 
عاصم:انا معاكي متخافيش 
والدتي بتبان شديده بس مفيش احن منها 
ووالدي بيبان عملي بس مش حاتلاقي ف حنيته حد 
سيلااااا بدموع :معنديش اهل اتكلم عنهم زي مابتتكلم عن اهلك
جميله:واحنا روحنا فين 
اتت السيده جميله امراه فاتنه بمعني الكلمه 
سيده محجبه ذات عيون عسليه وبشره بيضاء  ووجه جميل 
ذو قوام متوسط 
كانت فاتنه 
سيلااابخجل :اهلا ياطنط 
جميله:عاااصم  سيبني لوحدي مع سيلاااا ممكن 
عاصم:تمام حااسيبكم انا بقي 
جميله :تعالي ياحبيبتي معايا 
ذهبت سيلااااا مع جميله الي حديقه القصر 
جميله ببتسامه بشوشه 
تعرفي انك حلوه قوووي 
جمالك هادي وبريء 
سيلااا:شكرررا ياهانم 
جميله:انتي عارفه نظره المجتمع ليكي صح 
سيلااااا:قمامه 
جميله:حطي نفسك مكاني 
اوافق ازاي علي جوازك من ابني داانتي اصلا اثبات شخصيتك مشكوك فيه 
هل جوازكم حايكون علي سنه الله ورسوله ولنتي متجوزه بعيله غير عيلتك 
ماانتوا بتكتبوا اي اسم للاب والام ف الملجاء وساعات بيحطوا جمبكم x مجهول هويه 
سيلاااا:عندك حق 
جميله:بتحبيه 
سيلااااا:مش عارفه 
جميله:يعني اي مش عارفه 
انا ابني بيتحدي مجتمع بتقاليده بعاداته 
بيتحدي الناس عشان يتجوزك وانتي مش عارفه اذا كنتي بتحبيه ولا لاء 
مش عارفه اذا عايزاه او لاء 
سيلاااا: مقدرش ابني سعاتي علي تعاستكم 
اي ام بترسم ف خيالها صوره للبنت الي حاتتجوز ابنها 
بتخب تخليه يرتبط ببنت من عيله كبيره متربيه ومتعلمه 
يتعامل مع ناس متعلمه 
وانا صفرررر من دا كله x
ولا حاجه 
حضرتك سالتيني بتحبيه 
الحب مش حاينسيه اني لقيطه او ان اهلي رموني 
واني بنت ملجأ ظروفي كانت اصعب من اني امل ف اليوم طقتين 
طبعا الملجأ بيختلف عن اي مكان 
انا معرفتش دفي العيله غير ف الشويه الي قعدتهم هنااا 
انا بنت ملجأ مش مناسبه لابن حضرتك ولا مناسبه لاي حد 
زمان كنت استني يوم اليتيم 
اتمني امنيه انو يتبناني اي حد  اي حد اقوله يابابا 
كنت مشتاقه قووووي اني اقول الكلمه دي 
دايما حبيت اللقب دا
تعرفي ليه متمنتش اقول ياماما 
جميله :ليه 
سيلاااا:لان الام مكانتها عظيمه زي مكانه الرب 
فااتمنيت لقب الاب 
حاجه صغننه  مطمعتش والله 
اب 
سند
اسمع كلمه بنتي. 
بس متوفقتش ولا مره وحد اتبناني 
ويجي امير زي قصص الروايات 
عايز يتجوز لقيطه 
سيلااااا:اكيد حلمي لسه مفوقتش منه 
كان يستمع الي حديثهم احمد 
وضع احمد كفه علي كتف وعد 
احمد:بتتمني ليه وانا واقف وراكي 
جميله:تعرفي لو واحده مكانك  كنت جبتها من شعرها وعملتها كفته 
بس اغير علي جوزي من بنتي ازاي 
سيلااااااااا:يعني 
جميله:يعني حااكرش الواد عاصم دا 
لحد معاد الفرح 
الاسبوع الجاي 
انتي دلوقتي فرد جديد من عيله 
الشرررريف 
جميله:حااعرفك علي بنتي الشقيه بس لما ترجع من الاجازه هي عند عمتها ياستي هناك شويه 
حايكون عندم اخت جميله 
سيلاااا بدموع فرحاااانه قووووووي 
..............بعد اسبوع........... .........
ف غرفه سيلااااااااا 
تضع اخر لمسات المكياج 
جميله :ماشاء الله 
قمرررررر 
ريهاااام: موزه موزه يعني 
ضربت جميله ريهام علي راسها 
الفاظك سوقيه. 
ريهام:سوري 
بس بطل بطل يعني  
جرت ريهام قبل ماتنضرب 
جميله:الفلظها سوقيه قوووي البنت دي 
سيلاااا:دمهااا خفيف 
دق دق 
جميله وضعت  الطرحه علي وجه سيلااا 
ادخل 
دخل عاصم بحله سوداء انيقه 
جميله:جاي ليه 
عاصم:انا العريس والنييييعمه 
جميله :طب لما تكتبوا الكتاب ابقي شوفها.
عاااصم:طب بصه بس 
جميله:برررا بدل مااجل الفرح 
عاااصم:والنيييعمه اعتصملكم هناااا 
جميله:عصومه حبيبي. 
عاصم:كنت عارف اني مش حااهون عليكي ياامي 
جميله:برررررا 
عاصم:احم احم طب انا حااشوف الماذون بقي 
سلام ياقلبي 
خرج عاااصم الي الخارج 
فااصدم بفتاه 
اه سوري ياعاصم باشا 
عاصم: مفيش داعي 
نور:انت مش فاكرني 
عاصم:حضرتك مين 
نور:انا نور  زميله سيلااا وكنت بشتغل معاها ف المطعم 
عاصم:اه اهلا وسهلا 
بنور :مبروك 
عاصم:شكرااا عقبالك 
ذهب عاصم لتتحدث نور بغل وكره 
الكل بيحبها 
مدير المطعم وعاصم 
واي زبون كان يتودد لها 
وانا صفر علي الشمااال 
بس اما وريتك 
لازم اخده منك 
ذهبت نور الي سيلااااا 
دخلت نور 
نور:الف مبروك ياقلبي
سيلااابحب :الله يبارك فيكي 
عقبالك 
دق دق دق دق 
دخل احمد بهيبته 
يالا بقي يابنتي ننزل الماذون جاهز 
سيللااا اتجهت للباب لتخرج 
احمد :رايحه فين كدا 
سيلااا:ننزل 
احمد:لوحدك 
سيلاااا:انا معنديش 
احمد:بس 
انا روحت فين 
انا الي حااقدمك لعريسك 
سيلاااا بدموع بجد 
جميله بصريخ 
الميكياح حايبوظ بلاش عياط 
النهارده فرح وبس 
سمعاني 
فرح وبس 
سيلاااااا:حاضر 
نزلت سيلاااا متباطئه بيد احمد 
وذهب بها حتي وصل الي عاصم ورفض تسليمها له 
وتجاوزه 
عاصم:ياااحج 
يااحج انا العريس 
والنييعمه انا العريس. انتوا بتهزروا ولا اي ياجماعه 
احمد:غيرت رائي حااجوزها لواحد يستاهلها 
عاصم:والله اهرب بيها 
جميله:ولد خلاص بنتي مش عايزاك 
عاصم:لا والنبي دا بجد 
سيلااا انتي غيرتي رائيك ولا اي 
ريهام:معلش ياعصومه 
سيلااا:بحزن كل شيء قسمه ونصيب وانا واونكل احمد اتفقنا علي الجواز 
جميله:نعم ياادلعدي 
تعالي هنا 
اخدت جميله سيلااا من يد احمد وسلمتها لعاصم. 
وذهبت جميله لاحمد 
ريهام:طب راعوا شعوري انا سنجوله 
جميله وعاصم واحمد بنفس الصوت 
بنتتتتتتتتتت 
ريهام:ظلم 
كانت سيلاااا 
ملكه متوجه 
وجلست امام الماذون 
الماذون 
مين وكيل العروسه 
احمد :انا وكيلها 
سيلاااا بعيون شاكره تنظر لاحمد 
وضع احمد يده بيد عاصم 
وعقد القران 
ارتمت سيلااااا باحضان احمد باكيه 
انا اسعد واحده انخلقت 
اخذ احمد يد سيلاااا 
واعطاها ل عاصم ولكنه اردف  بتحذير 
احمد:بنتي ياعاصم مجوزتهاش عشان الاقي الدموع ف عنيها 
عاصم نظره لوالده نظره فخر 
فهذا والدي الخلوق الذي عامل زوجتي كالملكه المتوجه 
ضارب رائي المجتمع والتقاليد بعرض الحائط ليحافظ علي براءه حبيبتي كامله ع جروب روايات ورده صابرينا
وجمعنا بدافع الحب 
الحب فقط 
دون قيود 
وعائله والقاب ومال وسلطه وجاه 
الحب بدافع الحب 
عاصم :وانا قد الامانه دي يابابا 
كانت عيون نور تراقبهم بحقد وغل
تم حفل زفاف عائلي بسيط 
وذلك لرغبه سيلااا لاتريد لاخد ان يشاركها فرحتها سوي عائله زوجهاااا 
يكفيها معرفتهم فقط 
.................................................................
عاش عاصم وسيلااااا اجمل سنه ف حياتهم 
الا ف يوم مشئوم 
كانت سيلا نائمه بالفراش بجوار عاااصم فجاه بدا صدرها يعلو ويهبط 
وتنهج بشده 
وتتعرق 
طخ 
طخ 
لا لا لااااااااااااااااااااااااا


الفصل 12
عاش عاصم وسيلااااا اجمل سنه ف حياتهم 
الا ف يوم مشئوم 
كانت سيلا نائمه بالفراش بجوار عاااصم فجاه بدا صدرها يعلو ويهبط 
وتنهج بشده 
وتتعرق 
طخ 
طخ 
لا لا لااااااااااااااااااااااااا
استيقظ عاصم ووجد سيلاااا تنهج  وتتعرق 
عاصم:سيلاااا سيلاااااا فوقي دا كابوس فوقي 
استفاقت سيلااااا تصرخ قائله لاااااااا 
عاصم:مالك ياحبيبتي دا كابوس استعيذي بالله من الشيطان الرجيم 
اخذت سيلاااا تشهق بالبكاء 
عاصم:مالك حلمتي باايه. 
سيلاااا:انا بحبك ومقدرش اعيش من غيرك اوعي تسيبني ف يوم من الايام او تظلمني 
ضم عاصم سيلاااا. الي احضانه قائلا 
عمري ماحااسيبك ف يوم من الايام او اظلمك 
سيلاااا:دا وعد 
عاصم:اه انا عاصم الشريف بوعدك  اني افضل جمبك طوول العمر واني عمري مااظلمك 
سيلااا:بس  💔انت من حقك انو
عاصم واضع يده علي فمها 
عاصم: مش عايز ابقي اب لولاد انتي مش امهم 
سيلااا:بس انت من حقك انك تكون اب ليه حظك كدا وحش معايا 
عاصم:انا بحبك ومبسوط وحظي احلا حظ ف الدنيا كلها 
سيلااا:احلا حظ ف الدنيا كلها وانت بتشوف كلام الناس عليك عشان متجوز بنت حراام 
عاصم بصوت عالي سيلااااا 
سيلاااا:السكوت مش هو الحل يااعاصم ولا حايغير من الحقيقه شيء اني بنت حرررام واني مش قادره اكون ست كامله زي الستات واجيبلك ابن يفرحك 
ربنا ابتلاك بيا 
انا منفعكش ياعاااصم 
طلقني 
هنا عاصم لم يتحمل قولها لهذا الكلام الفارغ 
امسكها بعنف من كتفيها 
وانزلها من الفراش لتقف امامه علي الارض 
انت لو قلتي كلمه طلاق تاني 
مش حايحصلك خيير  انتي فاهمه 
سيلاااا:انا مش قادره اكون ام 
طب انا مش عارفه اكون بني ادمه الاول عشان اكون ام 
انا بنت حررررام ياعاصم 
صفعها عاصم علي وجهها 
ثم احتضنها بشده  واضعا جبهه راسه مقابله لجبهه راسها متحدثا بصوت ذو بحه رجوليه هادئه 
لا انتي حبيبتي انا وبس 
مراتي انا وبس بتدوري علي هويه وانا موجود ليه 
والاطفال ربنا كريم 
بس وضغط علي اضراسه بشده 
طلااااااق ليه. انتي ملك عاصم الشريف وبس 
محدش ليه الحق يشوفك غيري 
ومش حااسمح لحد انو يقرب منك ولا حتي بكلمه سلااام انتي فاهمه 
سيلاااا:الحب حايجبلك اطفال 
عاصم:الاطفال الي بيجوا من غير حب 
بيكونوا غلطااااات وانا اتجوزتك لاني حبيتك 
متجوزتكيش عشان تجيبيلي اطفال افهمي 
.......................................
ف اليوم التالي 
استيقظت سيلااااا من نومها  فوجدت باقه زهور حمراء 
وكارت كتب عليه.... بحبك 
ابتسمت سيلااا ابتسامه حزينه فا زوجها يفعل المستحيل ليسعدها ولكنها غير قادره علي انجاب اي طفل 
........ف المقر الخاص بالعمليات الخاصه......... 
ف مكتب العميد 
دق دق 
العميد:ادخل 
دخل عاصم بهيبته المعهوده 

العميد:قناص الجيش 
عاصم:وحشني يابطل فينك 
العميد:عيب ياولد 
عاصم:حااااضر طب الست جميله اعلنت عليك العصيان. 
العميد:اهو روحنا ف داهيه المهم 
عاصم:اه شكل ف مهمه جديده 
العميد:تفهمها وهي طايره 
سينااااااااء 
عاصم:حرام عليك داانا ابن اختك ليه الحدفه البعيده دي كلها  وبعدين داانا عريس مليش نفس اقعد شويه مع عروستي 
العميد:😒😒 عريس بقالك سنه ومش عارف تقعد معاها 
عاصم:داانا داخل الشرطه بواسطه
اي ياخالي 
دا عشان نظري 6/6 تطمعوا فيا و تبهدلوني كدا 
داانا خسيت النص 
العميد:عاااااصم .
عاصم:هو انا قولت حاجه 
تمااام يافندم 
بس سينااااء حرررررر 
العميد:يالا ياعاصم مش عايز افرغ العهده ف دماغك  
عاصم:لا وعلي اي يرضيك مراتي تترمل والعيال 
يقولولك انت الي قتلت بابايا اه يابابايا 
انا حااروح احسن مااجيبلك شللل 
العميد:ملف القضيه حاتلاقيه علي مكتبك 
خرج عاصم ذاهبا لمكتبه 
جلس بمكتبه ليري اسم الملف  امجد احمد الصواف 
الشهير ب ((((ماااالك سينا)))) 
عاصم:شكلها حاتحلو يامالك سينا 
قرا عاصم الملف جيدا وعاد لمنزله 
ف قصر الشرررريف 
عاد عاصم متعب من العمل 
فوجد والدته تجلس ف القصر حزينه 
عاصم:مالك ياامي ف اي 
جميله:روحنا نكشف النهارده  انا وسيلااا والدكتوره قالت الحمل بالنسبه ليها صعب قوووي 
وهي من ساعه ماجينا قافله علي نفسها ياحبه عيني  وبتعيط اطلع ليها ياابني شوف مالها 
صعد عاصم للجناح الخاص به 
ف جناح عاصم 
دخل عاصم بهيبته الي جناحه الخاص. 
سيلاااااا 
سيلاااا تمسح دموعها وترسم بسمه بسيطه 
نعم 
عاصم:انتي ليه عايزاني اطلقك 
ليه مصممه تخليني اطلقك 
ليه مش راضيه تنسي انك من وقت مااتجوزنا وانتي حرم عاصم الشريف. ليه تخافي وانا معاكي 
وليه مصممه علي الاولاد. 
يعني لو كنت انا  عندي مشكله ومبخلفش 
تسبيني وتقوليلي 
لاء انا عايزه عيال 
يعني الجواز بالنسبه ليكي اولاد 
ولا مفيش اولاد ارميكي 
وانتي لقيطه فا مش مهم 
للدرجه دي شايفاني مش راجل 
اتجوزتك عشان بحبك وحااحميكي 
شايفاني واخد اشتراكي سلعه والمقابل دا اني الاقي ولاد ولو مفيش اولاد اهينكراو اتجوز عليكي او ارميكي ف الشارع لانك ملكيش اهل 
سيلااا ببكاء عا عاصم 
عاصم:اخرررررسي 
اذا كنتي مش شايفاني راجل وخايفه ارميكي ف يوم من الايام كنتي سبيني ليه تعلقيني بيكي 
واحبك 
وانتي اصلا اتجوزتيني هروب من الي حوليكي ولما لقيتي عندك مشكله ف الخلفه 
خلاص اتاكدتي اني حااسيبك ف دلوقتي بتعيطي 
خايفه ارميكي ياسيلااا 
شايفاني مش راجل للدرجه دي 
شايفاني ندل 
الحب ازمات ياسيلااا ازمات 
وانتي من اول ازمه  بتهربي وفاكره انك كدا بتضحي لانك بتحبيني 
انتي مش مضحيه انتي واحده ضعيفه 
خايفه 
سيلاااا:ازمات يااعاصم 
اعتزل مايؤذيك ياعاصم 
سيبني 
كل الي سببتهولك من اول يوم جواز ان المجتمع قال عليك انك ااتجوزت واحده لقيطه 
والي قال انو غلط معاها لانها بنت حررام ملهاش سعر 
ملهاش عذريه 
لقيطه 
عاصم:وانا سكت يومها 
خليتهم يتكلموا عليكي 
سيلااا:مش كل واحد حايتكلم حاتروح تضربه وتحبسه ياعاصم احنا مش عايشين لوحدنا احنا عايشين ف مجتمع مبنيه كله علي كلمه واحده 
عذريه 
سيبني ياعاصم 
طلقني 
احنا الاتنين حانرتاح 
امسكها عاصم من كتفيها بتعنيف 
وتحدث بهسيس الافاعي 
طلاااق لاء 
سيلاااا:انا مش عايزاكي يااخي افهم 
ضرب عاصم سيلااا كف 
ووقعت علي الفراش 
ولم يا تحمل رفضها له فااغتصبها 
وكانه ينتقم منها لرفضها له  مع انه يعلم لما تفعل ذلك 
ولكن لم يعجبه 
حديثها واستسلامها للعادات والتقاليد. 
وباان الزوجه اله انجاب الاطفال 
.......................................................................
استيقظت سيلاااا متعبه 
فوجدت ورقه كتبت عليها 
عارف انك كارهاني 
ومش طيقاني بسبب الي عملته امبارح. انا اسف وعارف ان الاعتذار كلمه مش كافيه للي عملته فيكي امبارح 
بس انتي بتقولي اسيبك 
انا بحبك
انا سافرت شهرين سيناااء مهمه خاصه 
عايز ارجع الاقي سيلاااا 
حبيبتي 
واين المفر اذ كان اعتزال مايؤذيني يؤذيني 
كانت تبكي بشده فهو يحبها رغم ماتفعله معه وتحزنه 
تسبب له الالم 
وياتي يداويها 
وكاان حبها مصلوب بقلبه 
لا يصلح الموت التقليدي للتخلص منه 
..............................................................
ف الجيش 
العميد :حاتطلع زراعي ياعاصم 
وحاتلاقي هناك مرشد يدشدك للطريق لسيناء 
المرشد دا تبعنا ووصله بينا وبينك ف نقل معلومات مالك سيناء 
اعرف اكبر قدر معلومات عنه وعن شغله كامله ع جروب  روايات ورده صابرينا
ولو حسيت بانهم كشفوك 
اميد فاهم حاتعمل اي 
عاصم:طلقه ونستني زعيمهم الجديد 
العميد:تمام بس خلي دا اخر حاجه حاتعملها 
متنهيهوش عشان ترجع بسرعه 
عاصم:تمام 
....
................................................................   
عل الطريق الزراعي لسيناء 
كان عاصم ينتظر المرشد 
ف الواحه 
كانت تدندن 
انا الي حظي قليل وماليش ف الحب جانب 
ياجلبي امته تميل وينوبك من جانب 
الحب لف ودار 
علي الجلوب بالدور 
وانا الي عايشه ف نار 
ياجلبي امته تدوق طعم الهنا والشوق 
بدل القسا والحرمان 
دخل الشيخ عمران 
عمران:هاااك اهنه (تعالي هنا) 
بنت سينا:كنه ويش فيك (مالك فيك اي)
عمران :الظابط علي وصول يالا اتمشي روحيله ليصطادوه 
بنت سينا:طيب وخر وخر (طيب ابعد ابعد) 
بروحله 
كان عاصم ينتظر المرشد 
كانت تاتي اليه متمايله ترتدي العبائه السوداء الغجريه 
وتضع النقياب المنقط بطريقه بنات الواحه 
وقفت اما عاصم 
بنت سينا:كنك 
عاصم:نعم ياختي 
دايس تدريسني 
عاصم: اد دا ان شاء الله 
بنت سينا:الحضر اغبياء 
بتبصلي كدا ليه 
عاصم:انتي مين 
بنت سينا:المرشد الي حايدلك للطريق 
عاصم:عاصم 
بنت سينا: وانا اسمي( صبا) 
بنت سينا :يالااااااا 
 
Sabreena  💔



تعليقات

التنقل السريع