القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت 15_16بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات

الحلقه 15
🍒🍓🍓🍒🍒🍒🍒🍒🍒

في شقه داليا 
....   ......   ........ 
جاسر كان واقف برا بيخبط علي الباب 
جاسر:داليا افتحي 
انا عارف انك جوااا 
داليا لازم نتكلم في حجات كتيره انتي مخبياها عني 
انا لازم اعرف اي الي مخبياه عني 
والي قالوا رامز دا حقيقه ولا كدب 
انا مش حاامشي من هناااا غير لما اعرف كل حاااجه 
انتي لازم تفتحي 
الاربع حيطان الي انتي بتتحامي فيهم دوول انا قادر اكسرهم علي دماغك دلوقتي 
افتحي 
بقولك افتحي ي داليا 
داليا بصوت باكي :امشي ي جااسر 
مفيش حاجه تتحكي فيها 
امشي وارمي ورا ضهرك 
خلاص حكايتنا خلصت من زماان ومفيش نصيب يجمعنااا 
جااسر دفع الباب كذا مره بجسمه 
لحد مااتكسر. 
داليا كانت بتبكي وهي شايفه جاسر قدامها 
جاسر:ششش 
تتجوزيني  
داليا ببكي : اي 
جاسر:تتجوزيني 
داليا :موافقه 
جاسر:في السر 
داليا:ااااااي انت بتقول ااي 
دي لا اخلاقي ولا تربيتي 
جاسر  مسكها من دراعتها الاتنين وقربها ليها واتكلم بصوت غضبان ومكسور 
جاسر:انا احكيلك عن اخلاقك وتربيتك لما البنت الي بعشقها تسيبني وتروح لواحد عشان معاه شويه فلوس 
اي رائيك في اخلاقك وتربيتك 
حلوووه هااا 
مالو الجواز في السر ي متربيه ي محترمه فيهاا اي لما نتسلا شويه 
داليا بعدت عن جاسر وضربته كف علي وشه 
جاسر حط ايده علي وشه بيستوعب الي حصل
داليا اتكلمت بنبره كلها وجع 
داليا:ندمي الوحيد اني حبيتك السنين دي
مكنتش اعرف انك ندل كدا 
تقدر تبيع وتخون بالبساطه دي. 
لو رامز كان وسخ فاانت اوسخ 
وانا مش عايزه اعرفك 
جاسر ابتسم بوجع خطته نجحت 
داليا ضحكت علي شكل جاسر 
جاسر استغرب رده فعلها 
جاسر:بتضحكي ليه 
داليا:عشان انت طول السنين دي كنت حاسس اني مظلومه ولما اتاكدت جيت زي الافلام وعايز تكرهني فيك وتطلع شرير قدامي عشان انساك مش كده 
جاسر:انتي ازاي كده عارفاني 
داليا:محدش فينا مظلوم ي جاسر 
صدقني محدش فينا مظلوم 
يمكن لو كنا اتجوزنا كنا اتطلقنا مكناش اتوافقنا في افكارنا وطباعنا 
الحياه مش عافيه 
والحب مبينسرقش من القلوب 
ولا بينطلب 
جاسر :قصدك ااي 
داليا: زمن الانبياء انتهي ي جاسر 
زمن الانبياء انتهي 
عصر الاخلاق والمعجزات خلاص ولي وفني 
الانصاف والعدل الي كان في عصر عمرو بن الخطاب خلاص انتهي 
الاخلاق اتمحت 
والحب كان مجرد رمز اننا بشر لسه الروح جوانا 
جاسر:يعني اي 
يعني ضياع الحب ملوش عوض ي جاسر 
داليا: يعني انت مش لازم ترسم عليا دور الشرير عشان تحسسني اني احسن منك واني ادور علي غيرك 
انت صديق ليا 
صديق عزيز عليا 
بلاش نفتح الماضي 
والنبي لا تجرح فيا ولا اجرح فيك
انت ربنا عوضك بجهاد 
وانا مفيش حد حايعوضني عنك واستاهل انا الي كسرتلك قلبك في الاول ووحدتي عقابي واستاهله 
جاسر اخد داليا في حصنه وداليا بكت في احضان جاسر 
داليا اتكلمت وهي في احضانه 
داليا: حاسه اني بنولد من جديد وان احتواءك ليا دلوقتي وضحلي قد اي كنت غلطانه السنين الي فاتت دي 
صحيح خسرنا حبنا 
بس صداقتنا مبتتقدرش بتمن 
جاسر: حاتفضلي غاليه علي قلبي طول عمرك 
بس ارجوكي سامحيني فكره اني ظالمك وجعاني 
داليا:خسران الحب مفيهوش جبر خاطر ي جاسر 
انا مش مظلومه 
عارفه ان الحب مش بينسرق من حد ومش حااجبرك تفضل تحبني 
اتحطينا في ظروف صعبه وطبيعي انك تفقد حبك 
انا مبسوطه بصداقتنا بلاش تعقد الوضع 
جاسر: اكيد اصدقاء 
داليا: حااشيل ولادك علي ايدي وادلعهم 
جاسر:حاافضل معاكي لحد مااطمن عليكي مع الي يصونك  
وعد 
داليا:وعد الحر دين 
*********************
في فيلا كمال عزام 
******* 
في غرفه جهاد 
******** 
اخذ كمال يطرق علي الباب عده طرقات 
جهاد:ادخل 
كمال:فاضيه ي جيجي 
جهاد:افضالك ي عثل 
كمال: كنت عاوز اتصل ب ليله كلميها وافتحيلي الكاميرا 
جهاد:ي بابا انت مش ناوي تتعلم في التكنولوجيا 
كمال :واتعلم تكنولوجيا ليه 
وانا عندي سكرتيره تعملي كل حاجه 
جهاد:سيدي ي سيدي 
ماشي اتفضل اللاب اهو واقفل من هنا الكاميرا بعد ماتخلص 
كمال:مش حاتكلميها معانا 
جهاد:لسه مكلماها من شويه 
كمال:احسن بردو عشان نبقي علي راحتنا 
جهاد:مين لاقي احبابه ي عم 
***********************
في الصالون 
كان كمال وعائشه علي جهاز الحاسوب قيد الاتنظار في مكالمه فيديو 
عائشه:هي مبتردش ليه ي كمال 
كمال:احنا لسه طالبينها ي حبيبتي شبكه 
اهي ردت 
ظهرت ليله علي الشاشه بحجابها الرقيق 
ليله:وحشتوني قووي 
عائشه بدموع تحدثت :انتي الي وحشتينا ي حبيبتي 
كل دا نهون عليكي ي ليله 
ليله:ي امي الدراسه هنا صعبه والله برجع يدوب اذاكر وانام 
عائشه:انتي خاسه كدا ليه. مبتاكليش ليه 
كمال:سبيني اطمن علي الدكتوره بقي 
عائشه:مش شايفها خاسه ازاي 
كمال:س سيتي خليني اتكلم مع بنتي شويه 
ليله:وحشتني ي بابا 
كمال:انتي اكتر ي روح بابا 
احنا كلمناكي بخصوص حاجه مهمه ي ليله 
ليله:خير ي بابا 
كمال:ليله ي بنتي سفرك برا كان غلطه 
ليله:غلطه ليه ي بابا انا زعلتك في حاجه تقديراتي زعلتك في حاجه 
كمال:لا ابدا انا بنتي تقديراتها ممتازه 
بس وحشتينا ي ليله. 
البيت من غيرك ملوش طعم 
حااعيش اكتر من الي عشته ي بنتي انا خايف اموت وانتي مش جمبي 
ليله:بعد الشر عليك ي بابا متقولش كدا ي حبيبي 
عائشه:عايزينك ترجعي ي بنتي 
ليله:بس هنا التعليم افضل من مصر 
كمال:ي بنتي الشهاده اقدر اشتريهالك بااي تمن 
لكن وجودك عندي يغنيني عن مليون شهاده 
ليله:ي بابا بس 
كمال:مبسش ي حبيبتي 
انتي تخلصي السنه دي وترجعيلي علي طوول 
جهاد محتاجه اختها الكبيره في حياتها 
وبعدين انتي ناسيه اختك 
ليله:بكلمها علي طوول والله 
كمال:وجودك مش زي تلفونك ي ليله 
احنا محتاجينك ي حبيبتي 
ليله:حاضر ي بابا 
كمال:خلي بالك من نفسك ي ليله 
ليله:خلوا بالكم من نفسكم ي بابا 
انهي كمال المكالمه مع ابنته 
عائشه: الحمد لله غمه وانزاحت من علي قلبي 
كويس ان الي اسمها ليالي دي ماتت 
كدا اضمن ان بنتي ترجعلي تاني في حضني 
كمال نادي بصوته علي جهاد 
كمال:ي جهاد 
جهااد 
اتت جهاد مسرعه 
جهاد:نعم ي بابا 
كمال،: خدي بقي خلصنا كلام مع ليله 
جهاد اخذت اللاب توب من والدها الي غرفتها 
جهاد:اي دا بابا قفل الكاميرا ونسي ينهي المكالمه 
فتحت جهاد اللاب مجددا فلم تجد شيء 
فااغلقت المكالمه 
***********************
اليوم التااالي 
..........................
في امريكا 
********** 
كانت ليله في الشقه جالسه مع رفيقه دربها ريهام بالصالون 
ريهام:فينك ي اختي الي واخد عقلك 
ليله:تعبانه ي ريهام ومش عارفه في اي 
ريهام:مالك 
ليله:بابا كلمني امبارح ومصمم اني ارجع مصر 
وانا محتاره 
زمان كان مصمم اني اسافر بحجه السفر 
ودلوقتي مصمم ارجع مصر 
ريهام:عندك حق العيله دي مشكله 
ابويا بردو مصمم يرجعني 
ليله:ليه كدا 
ريهام:اصلي وحشته ي سيتي وعايز يشوفني 
ليله في سرها : خايفه يكون في حد بيخبيني منه 
انا محتاجه اتكلم معاهم 
ريهام:اي ي بنتي الي واخد عقلك 
ليله:  لاء ابدا معاكي 
بس انا محتاجه وقت كمان هنا العلم والدراسه احسن بكتير من مصر 
ريهام:والشباب كمان 
ليله:سافله 
بطلي بقي انتي اي 
ريهام:قوليلي صحيح جهاد حاتتجوز امته 
ليله:كلمتني وقالتلي انها محتاجه وقت اكبر من كدا عشان تتعرف علي جاسر 
ريهام: كل ماتتجوز بدري حايكون احسن ليها 
ليله:ليه ي ست الحجه 
ريهام:مش عشان حاجه 
بس لما تجيب بيبي ويكون فرق السن بينهم صغير حاتقدر تحتوي ابنها او بنتها وتصاحبه 
ليله:فعلا عندك حق بس لما البنات تدخل في الجد ويكون قرار مصيري ومعاد الجواز بيتحدد هرموناتهم حرفيا بيخافوا وبيتراجعوا في الخطوه دي 
ريهام:ودا ليه ي دكتور 
ليله:عشان خايفين 
عشان حواء الخوافه الي جواهم بتطلع وتقول ي تري الراجل دا قد المسئوله حايفرحني مش حايبكيني 
ي تري حايحبني
ي تري قد المسئوليه ولا حايخوني 
ريهام:ودا سبب فشل علاقات كتيره انتهت قبل ماتبتدا 
ليله: للاسف 
انعدام الثقه في الاطراف هي السبب 
الراجل يشوف حواء مش قد الثقه فيتحكم فيها 
حواء تشوف الراجل جبار ومتملك وحايقيد حريتها فتمقت عليه 
والحب يموت والمشاكل تبتدا 
ريهام:احنا احسن حاجه منتجوزش بقي 
الجواز حرام 
ليله بغضب :ريهااام 
حرام تحرمي حاجه ربنا محللها 
الجواز موده والفه ورحمه ربنا في اصغر حاجه خلقها ليها فايده 
ريهام:طب الجواز للراجل ليه فايده انو ميرتكبش المعاصي والزنا والمحرمات 
للست بقي اي فايدته 
ليله:الست زي الراجل 
الجواز ليها ستره وكمان عشان يحميها من المحرمات والحجات المضره الي ممكن تعملها 
بدل ماتتفرج علي افلام مخجله وتعمل عادات سريه ضاره تتجوز وتتعلم اجمل شعور ربنا خلقه علي الارض 
ريهام:اي هو ي ستنا الحجه 
ليله:الحب الحلال ي ريهام 
الحب الحلال 
ريهام: انتي طاهره ي ليله 
طاهره قووي كدا ليه 
لازم تتعلمي تخربشي وتعافري الحياه مش ورديه 
ليله: انا طاهره لاني بحاول اتسم ببنات وزوجات الرسول في الخلق وبدعي ربنا اني اكون افضل من كدا 
بالنسبه للحياه 
ممكن تغير في اشكالنا 
تجاعيد وشنا بنكسبها مع الزمن 
لكن مستحيل الحياه تغير معادن البشر 
ريهام:سيدي ي سيدي علي الحكم
اخذت ليله تفكر 
ليله: مين ليالي دي الي ماما خايفه منها 
ي تري مين ليالي دي وعلاقتي بيها ااي 
************************
في فيلاا الحوووت 
********** 
كانت الحجه منيره في الصالون بتتكلم مع جاسر 
منيره:طمني ي ولدي 
حمزه اخباره اي 
جاسر:الحمد لله 
منيره:منها لله سهام الكلب 
فضحتنا وقتلت تستاهل الطلاق 
بس البت ليالي صعبت عليا 
ربنا يرحمها متعزش علي الي خلقها 
جاسر في سره :دي حربايه حلال فيها الموت
جاسر:ربنا يرحمها 
منيره:حمزه من ساعه ماماتت والحزن كل من قلبه وكواه 
جاسر:فتره وحايرجع كويس ي امي 
منيره:علمه انو راجل 
عيونه تشوف ميه ست 
وقلبه يعشق الف 
ودينه يجوزه اربعه 
خليه يعاود لحياته بكفياه حزن عاد 
حزن شهر عليها هي الغيبه حاتطول 
جاسر:مش عاارف والله 
بس هو انعزل وراح في مكان انا مش عارفه رافض يقولي راح فين 
منيره:حديدك مااسخ 
حاتجولي انم ماخابرش مكانه 
جاسر:والله مخبي عني ومقاليش اي حاجه 
منيره:استرها ي رب علي عبدك الضعيف 
************************ 
في مزرعه الحووووت 
سووهاج 
....................... 
كان الحووت في المزرعه يدخن السيجاره 
فدخل عوض الحارس الي مكتبه 
حمزه:حوصل اي عاد 
دخلت من غير ماتستاذن 
وكاله هي ايااك 
نظر عوض للارض بخوف 
عوض: امر مهم ي جناب البيه 
حمزه:اي حوصل عااد 
عوض:جماعه سلمان نشرت اهبار شينه عنك وعن 
طرق حمزه علي المكتب بقوه وتحدث بتعنيف وامر 
حمزه:حااخد الكلام منك بالقطاره اياك 
عوض:جماعه سلمان حاتجول انك قتلت مرتك في مصر عشان خانتك 
وان السجاير الي حاتشربها دي من عرق الستات وخايفين يبعتوا بناتهم في المزرعه لتركبهم العاار 
اخذ حمزه يضحك بقوه علي هذا الحديث  
حمزه: فين بيوت جماعه سلمان 
عوض:بيتين جمب المزرعه 
حمزه: مساحتهم تكفي مصنع 
عوض:اه ي جناب البيه 
حمزه:بدل ماناخد نسوانهم عشان يلموا الفاكهه 
حاناخد عرقهم للسجاير واهو كله شغل 
عوض:حاتقوم عليك البلد كلهاا 
حمزه:هما الي حكموااا 
جهزلي الرجااااله حانروح نحرق بيوت سلمان كلهااااا 
********************* 
امتلاءت السيارات بالرجال والزخيره والعتاد 
اخذ حمزه 10سيارات الي منزل سلماان 
واحرقوا المنازل واخذت الرجل والنساء تهرول الي الخاارج في استغاثه 
وبعد انتهاء الحريق وتحول المنازل لرماد 
اخذ حمزه يدخن سيجارته 
حمزه: البيتين يلزموني 
حااعمل مصنع 
طول عمركم خدامين وعبيد عن ابوي وحاتفضلوا اكده 
والي يعارض الحوت 
حايحفر قبره باايديه 
وحااخليكم تشتغلوا باارضي وتناموا في المزرعه 
عشان قلبي طيب 
صاحت الرجال بااصوات عاليه 
وعلت الاسلحه بوجوهم 
حمزه:من ميته المطاريد حايتكلموا عااد 
حمزه: من ايام ابوي واحنا عارفين انكم مطاريد كل واحد عليه احكام  يقعد في الجبل شوي 
وينزل يتطاول علي اسياده 
طب الي حااشوفه في البلد حاابلغ عنيه 
تحدث كبير عائله سلمان 
الشيخ:ي ولدي احنا 
حمزه:اسمي الحوووووت باشا 
الالقاب محفوظه 
اخركم الليله تعاودوا الجبل 
الشيخ:حريمنا مايقدروا علي عيشه الجبل 
الحوووت:المزرعه مفتوحه ليهم 
اخذ الرجال تصيح من الظلم ولم يجدوا غير الرحيل تاركين النساء بحوزه الحووووت 
الحووت باابتسامه سمجه تحدث 
حمزه:مفيش رجوع للارض تاني 
حااعمل مصنع هنااا حااتشتغلوا فيه 
ودلوقتي علي المزرعه مشي حاتناموا في الزريبه 
بعد ساااعه 
وصل الحووت برجاله الي مزرعته الخااصه 
الحوت :عووض 
عووووض 
هرول اليه عوض مسرعا 
عوض: اؤمر ي بيه 
عوض جهزلي جناح الحرريم 
عوض:جاهز ي بيه مستنياك جواه 
حمزه: الحريم وصلت الزريبه 
عوض:وصلوا ي بيه 
******************** 
بعد سنه 
************* 
انتهت ليله من دراسه العام في امريكا وقررت العوده لتفاجيء الجميع 
************* 
في فيلا كمال الحووت 
السابعه مسااء 
كان جاسر جالس برفقه كمال وعائشه وجهاد يتناولون الطعام 
اخذ كمال يضحك علي بعض النكات التي يقولها جاسر 
توقفت السياره بالخارج 
هبطت ليله من السياره مسرعه الي الداخل 
وطرقت علي الباب 
عائشه : يوووه ثنيه النهارده اجاازه 
جاسر:حااروح افتح انا 
عائشه :لا ي ابني جهاد في المطبخ حاتفتح 
جاسر:والله ابدا 
حااروح افتح انااا 
ذهب جاسر ليفتخ الباب ليله 
وووووووووووو 

اقتباس 
حووت
ليس ذلك المخلوق الذي اصطفاه المولي عزو جل لحمل يونس
بل هو صانع الرزيله 
نعم 
الرزيله ي ساده 
من ظن ان ابليس عاصيٍ 
فهو لم يقابل الحوووت بعد 
رجل اخذ من الرزيله مهنه 
بل 
هي تجارته الوحيده 
ان اردت ان تتعلمها 
فعليك مقابله صانع الرذيله 
الحوووووت 
من ظنه بشر فهو مخطيء 
فهو مخلوق من الرذيله 
من يظن ان ابليس يغوي البشر 
فالحوت يهدي المُحرمات  
هو يهدي العذاب وبخاصه جنس حواء 
فحواء هي تلك الرزيله الحيه علي وجه الارض . 
صانع الرزيله
Sabreena💔



********* 

بعد سنه 
************* 
انتهت ليله من دراسه العام في امريكا وقررت العوده لتفاجيء الجميع 
************* 
في فيلا كمال الحووت 
السابعه مسااء 
كان جاسر جالس برفقه كمال وعائشه وجهاد يتناولون الطعام 
اخذ كمال يضحك علي بعض النكات التي يقولها جاسر 
توقفت السياره بالخارج 
هبطت ليله من السياره مسرعه الي الداخل 
وطرقت علي الباب 
عائشه : يوووه ثنيه النهارده اجاازه 
جاسر:حااروح افتح انا 
عائشه :لا ي ابني جهاد في المطبخ حاتفتح 
جاسر:والله ابدا 
حااروح افتح انااا 
ذهب جاسر ليفتخ الباب ليله
فتح جاسر الباب  وانصدم من ليله 
ليله اتكلمت بصوت واطي 
ليله:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
جاسر كان في صدمه من الي واقفه قدامه 
جاسر كان لسه حايتكلم لكن صوت جهاد وقفه  
جرت جهاد علي الباب 
جهاد بصوت عالي :بابا 
ماما 
ليله اختي وصلت من السفر
جاسر لسه في صدمته من الي بيحصل 
جهاد وكمال وعائشه كاهم هجموا علي ليله في حاله حب واشتياق واحضان 
وجاسر واقف مش فاهم حاجه 
جاسر في سره : مش انا دفتنها من سنه 
هي قدامي ولا انا بتخيل 
اي الي بيحصل داا 
كمال كان عارف جاسر مصدوم ليه 
فحط ايده علي كتف جاسر 
كمال:جاسر ي ابني ليله بنتي كانت مسافره برا مصر بتتعلم 
ومجتش فرصه تتعرف عليها 
وجه كمال كلامه واتحدث 
كمال: ليله ي بنتي تعالي اقدملك جاسر خطيب اختك جهاد 
جت ليله ووقفت قدام جاسر 
فاجاسر انحرج من سكوته وقله كلامه 
فمد ايده عشان يسلم 
ليله اتكسف ووشها كله احمر وبصت في الارض 
جهاد مسكت ايد خطيبها واتكلمت 
جهاد:ليله مبتسلمش ي جاسر علي رجاله 
جاسر رفع حاجبه واتكلم 
جاسر:خايفه لينفسد وضوءك 
طب ماحضرتك كنتي مسافره في بلد غريبه لوحدك 
ليله:الدين الاسلامي دين عفه وطهاره 
وحافظ كرامه الست 
والرسول عليه افضل الصلاه والسلام قال علينا اننا جواهر
وانا بعمل بالوصيه جوهره مش اي حد يلمسها او يتمنها 
تقول تخلف او تاخر لكن انا مؤمنه بالمبدا دا 
بالنسبه للسفر 
انا مكنتش لوحدي 
انا كنت مسافره مع صحبتي ومعانا عمها في نفس العماره يعني كان معانا محرم  
جاسر اتكسف من طريقه ليله معاه وحس انو غلط  بس مش قادر ينسي شخصيه ليالي ويمحيها بشخصيه ليله الطيبه 
ابليس مش حايعلن اسلامه واكيد الشبه جامع الصفات الوحشه 
كمال: جاسر مالك تايه كدا ليه 
جاسر:هاا لا ابدا 
حمدلله علي سلامتك ي ليله 
ليله:الله يسلمك ي جوز اختي 
جاسر:يارب ي ختي يارب يسمع منك ي رب 
دخلت العيله كلها جواا 
عائشه:وحشتينا ي ليله 
جاسر حب يقطع شكه باليقين وسال ليله 
جاسر:وانتي في سنه كام ي ليله 
كمال كان عارف ان جاسر حايسال السوا دا فاجاب بدل ليله 
كمال: ليله ي سيدي رايحه ثالثه طب 
جاسر في سره : مفيش اتنين توام اكبر بينهم سنين 
وبعدين ليالي ماتت واندفنت 
جاسر اتكلم بااريحيه اكتر مع ليله 
جاسر:حمدلله علي سلامتك ي ليله 
ليله:الله يسلمك ي جوز اختي 
كمال:بمناسبه جوز اختك والكلمه دي 
اي رائيكم نخلي الفرح الشهر الجاااي 
جاسر طااار من الفرحه 
جاسر:الاسبوع الجاااي حلوووو 
جهاد::كدا مش حانلحق اجهز 
جاسر:ي شيخااا مش ضروري  انا موافق 
جهاد:مينفعش 
جاسر:مفيش حريم تتكلم في المواضيع دي دا كلام رجااله 
جاسر راح لكمال وقعد علي رجله 
كمال: قووم ي عجل من علي رجلي 
جاسر:انا مش حااقوم غير لما يكون الفرخ الاسبوع الجااي غير كدا انا مرتاح والله 
كمال: خودها وامشوا دلوقتي 
حااموت 
حااجوز بنتي ديناصور 
جاسر:اي ي عمي داانت مصارع قديم 
كمال: قوم ياااالا 
جاسر قام من علي رجله 
جاسر:بهزر ي عمي 
كمال: اتجوزوا بقي عشان ارتاح منكم 
عائشه:كل حاجه جاهز 
خلوا الجواز الاسبوع الجااي خلونا نفرح بيكم 
كمال وطي ووشوش جاسر 
كمال:او نفرح فيكم 
جاسر:لا عيب عليك جوز  بنتك كفاءه والله 
كمال:كلهم كدا وبيطلعوا 
ي ي ي 
جاسر:يالهوي ي ختي ي اصملا 
كمال بضحك : ي ي ي ط خ 
جاسر:ودي اي ي حمايا 
كمال:يالهوي ياختي ي اصملا طلع خروف 
صدر عن كمال وجاسر ضحكات عاليه 
واستاذن جاسر للذهاب لبيته 
اما عائشه والبنات كانوا في قمه السعاده 
عائشه: انا فرحتي مش سيعاها الدنيا 
كمال:وانا كمان والله 
رجوع ليله وفرح جهاد فرحتي متتوصفش 
ليله كانت بتتكلم في سرها 
ليله: لازم اعرف مين ليالي دي 
ونظره جاسر ليااا مش نظره عاديه 
جاسر نظراته كانت مريبه واسئلته وطريقه كلامه بيحاول يثبت اني شخص تاني والشخص دا سيء في طباع وشكل 
كمان والدتي وكلامها عن ليالي 
مين ليالي دي 
ليله تعبت من السفر وعيونها بتقفل خلاص طاقتها راحت 
عائشه ابتسمت لبنتها ليله 
عائشه:قومي ي ليله نامي ي حبيبتي انتي تعبانه  
ليله: حاضر ي ماما 
وبكرا نحضر للفرح وكل حاجه 
جهاد كانت فرحانه برجوع اختها 
******************* 
في شقه جاااسر 
********** 
جاسر رجع شقته وقعد علي اقرب كرسي 
جاسر اتكلم مع نفسه 
جاسر: ليالي وليله بنتين شبه بعض 
جدا في الشكل 
بس في الاخلاق فرق السما والارض 
انا وعيله جهاد بس الي نعرف دا 
الحووت لو شاف ليله ممكن يقتلها بسبب ليالي 
منك لله ي بعيده ربنا يجحمك مطرح ماروحتي 
عقدتي حمزه وضيعته معتش زي الاول 
بس ي تري حايعمل اي لو شاف ليله 
طبيعي حمزه يحضر الفرح 
حايعمل اي لو شافها 
استر ي رب وعدي اليومين دوول علي خير 
جاسر طلع التليفون بتاعه واتصل علي حمزه 
بعد ثواني 
حمزه:هاااا 
جاسر:وحشتني 
حمزه:لسه زي ماانت مشاعرك وخداك 
جاسر: وبتمني ترجع لحمزه 
مش الحووت لا بتاع الستات ولا صانع الرزيله 
انا عايزه حمزه الي جه عليه شهر واظب علي الصلاه وقلبه صفي تجاه الكل 
حمزه:كان كله كدب 
كدب 
جاسر:طب خليه حق 
توب 
لم يسمع جاسر اي رد بسبب اغلاق حمزه الهاتف 
جاسر مسك التليفون ونظر فيه 
جاسر:ياريتك تتوب بجد 
************************ 
مرت الايام سريعااا 
وباقي علي فرح جاسر يومين 
في فيلا الحوووت 
*********** 
كانت منيره قاعده في اوضتها حزينه 
سمعت الباب بيخبط 
منيره فرحت 
منيره:اكيد حمزه جه يشوفني 
منيره:ادخل 
دخلت نفيسه الخدامه 
منيره بخيبه امل : هو انتي 
نفيسه: جاسر بيه مستني تحت وعايز يقابلك ي هانم 
منيره:جايه وراكي 
انزلي شوفي يشرب اي 
نزلت الخدامه تحت وبعدها نزلت الحجه منيره 
جاسر باس ايد الحجه منيره 
جاسر:ازيك ي امي
منيره:زي مانا ي ابني بقاالي سنه بين اربع حيطان محبوسه بكلم نفسي معرفش ابني فين اراضيه وفين وفين لما يكلمني 
جاسر:معلش ي امي وبعدين انا روحت فين ماانا معاكي اهوو 
منيره:وهو حايفضل بعيد عني معرفش اراضيه 
جاسر: حااحاول اكلمه تاني يرجع 
بس انا جايلك في حاجه تانيه 
منيره:خير ي حبيبي 
جاسر:فرحي كمان يومين 
منيره:ي الف نهار ابيض الف مبروك ي ابني 
جاسر:حاتيجي 
منيره:هو في ام مبتحضرش فرح ابنها اخص عليك عيل حمار صحيح 
منيره اخدت جاسر في حضنها 
منيره:ربنا يفرحك ي ابني ويسعدك 
********************** 
في شقه داليا 
................... 
كانت داليا بتشرب بيبس وبتاكل شيبسي 
سمعت الباب بيخبط 
داليا :اخيييه عكرت مزاجي يالي بتخبط 
راحت داليا تفتح الباب وابتسمت بخبث لما لقيتها ولاء 
داليا بخبث :ولاء ازيك 
ولاء بغضب سلمت علي داليا ودخلت 
داليا:مالك ي بنتي في اي 
ولاء: خبر مزعج 
زي الزفتتت 
داليا:خير في اي 
ولاء:الزفتا الي اسمها جهاد عايزه تتجوز جاسر وفرحهم كمان يومين 
داليا:وانتي منزعجه كدا ليه 
ولاء:انتي بتحبي جاسر وحايتجوز غيرك 
داليا:طيب 
ولاء:يعني اي حاتسكتي 
مش حاتعملي حااجه 
داليا:حاجه زي ااي 
ولاء: الكلبه الي اسمها جهاد دي تتخطف ليله فرحها 
داليا: ودي تتعمل ازاي 
ولاء:عندي الي يعملها وحااخطفها قبل الفرح 
داليا:بس متتاذيش 
ولاء: تتاذي ولا تروح في نصيبه المهم جاسر ميتجوزهاش اهم حاجه جاسر 
داليا: واتجوزه انا 
ولاء وهي تبلع ريقها :ا اااه اه طبعا 
بس محتاجين فلوس 
داليا:كام يعني 
ولاء:50الف او 60الف  
داليا:بكراا حاتلاقي الفلوس في حسابك 
ولاء باست داليا 
ولاء: انا حامشي دلوقتي 
داليا:ماشي ي قلبي 
خرجت ولاء وملامح الانتصار علي وشها 
ولاء في سرها :محدش حاياخد جاسر غيري 
وداليا زي الغبيه حاتدفع الفلوس الي حااخطفها بيها بردو 
وحااكون انا الي في القلب وبس 
اغبياااء 
خرجت ولاء من العماره وروحت بيتهااا 
داليا قعدت تاكل شيبسي وتشرب بيبسي 
داليا بضحك : ولاء فاكره نفسها ذكيه متعرفش اني كشفاها من يوم الصور الي اخدتها من بيتي 
لازم تتقرص عشان تعرف ان الله حق مش مشكله 
حاادبك ي ولاء وحااعرف تبعدي عن جاسر وجهاد ازاي 
مش حااسمح لحاجه تضايقهم وتضيع فرحتهم
********************** 
في مزرعه الحوووت 
******* 
حمزه قاعد في مكتبه بيتفرج علي الناس وهي بتقطف العنب 
ولقي تليفونه بيهتز 
حمزه:مبروك ي جااسر 
جاسر:عرفت 
حمزه:طبعاا اخويا ولازم اعرف فرحك امته
جاسر:يعني حاتيجي 
حمزه:لاء 
جاسر:خليك زي ماانت محبوس كدا خايف للناس تعرف حقيقه ماضيك 
انت مش اول ولا اخر واحد في العالم 
ستات كتيره بتخون جوزها 
ستات كتير بتخدع بااسم الحب 
حبستك في المزرعه مش حاتمنع الناس عنك لاخر العمر 
خليك في مزرعتك 
زود جبروتك 
انشر الرعب بين الناس 
واخفي عنوانك عن حبايبك وناسك 
ارسم القوه 
واتفنن في المعاصي والرزائل 
وف الاخر 
انت واخد ضعيف 
ندمان علي صحوبيتنا السنين الي فاتت دي 
ومش جديده عليا اقضي فرحي لوحدي 
اتعودت علي الوحده وان اهلي  اتوفوا 
ومليش حد 
اغلق جاسر الهاتف بوجه حمزه 
لم يتحمل حمزه سماااع اي شيء 
ورمي الهاتف بعرض الحائط 
واخذ يصدر زئير كالاسد يرمي الاشياء بكافه الارجاء وفي تلك اللحظه 
صدرت اهااات من حمزه 
اهات تنم عن الالم والياس 
وتذكر ماحدث 
Flash 
********************
في شقه عصام 
................ 
ليالي كانت نائمه بااحضان عصام مازالا تحت تاثير المشروب ولكنها سرعان ما صدر عنها شهقه عاليه حينما رات حمزه يصوب المسدس امامهم 
ليالي: لاء ي حمززه لاء 
عصام:مليش دعوه هي الي جتلي انا مليش دعوه 
ليالي:كدااب والله 
كدااب 
لا ي حمززه 
لااااا 
صدرت عده طلقات ناريه من مسدس حمزه بصدر عصااام 
فتناثرت الدمااااء بالغرفه 
كانت ليالي تبكي وتصرخ بصوت مكتوم حين رؤيتها لدماء عصام 
ليالي: ح حمزه انا انا والله كنت حاابطل اعمل كدا 
انا 
حمزه:انتي رخيصه 
ليالي شعرت باان النهايه محتومه 
ليالي وقفت قدام حمزه بكل جبروت وغل بقميصها القصيره 
ليالي :لما انا ابقي رخيصه 
انت تبقي ااي  
هااااا 
صفعها علي وجهها 
حمزه:وبجحه كمان 
ليالي:انا واحده لقيطه 
اتعلمت من صغري ان جسمي هو التمن الوحيد الي حاادفعه لاي حاااجه 
حتي لو كان رغيف عيش حااكله حااف 
حاابيع جسمي 
شرف ااي الي بتتكلموا عليه وبتتغنوا بيه 
وهدوم اي الي بتحكموا بيها علي الست 
لو الاحترام بالهدوم 
العبايه بتلبسهاا رقاصه 
واه انا خاينه 
خنتك من زمااان ولما اتجوزتك خونتك ومش ندمانه
انت كنت عايز جسمي وانا عايزه فلوسك 
حمزه: دا كان الاول 
ليالي:سامحتك لما انت صارحتني وانا بصارحك اهوو 
انا خنتك وكنت عايزه فلوسك وحاولت اقتلك 
بس توبت 
حاتقتلني ي حمزه 
حمزه:مستنقع قذاره 
ليالي كانت في حاله من حالات السكر لم تكن واعيه لاي شيء تتفوه به 
ليالي:انا قذاره وانت ااي 
انت ابن امك 
عندك فلوس لو حاتحرق فيها سنين مش حاتخلص 
بتاع نسوان وسكري 
وبتحب تتقرطس وتاخد علي قفاك 
ومطلعتش راجل 
كنت فرحانه وانا بروح من حضن دا لحضن داا 
في كل حته شويه ي ابن امك 
اشهر سلاحه امام وجهها ومن ثم اطلق عده طلقاات  
**********************
Back 
............... 
حمزه استجمع شتات امره 
حمزه:مش حااسيبك تكسبيني ي ليالي 
مش حااسيبك تتهني حتي في موتك وانا مستخبي كاره الحياه والدنياااا 
********************×** 
عدي يومين 
*يوم الزفااف * 
جهزت ليله كل شيء القاعه والماكولات والمشروبات وكافه المتعلقات بزفاف اختها الصغري 
كانت عائشه بقمه فرحتها كذلك كمال 
اما جهاد 
كانت تتأبط بيد والدها ترتدي فستان زفاف ابيض ضيق من الصدر يتدلي بااتساع 
منقوش بورود رقيقه وطرحه زفاف كبيره تغطي معالم وجهها 
هبط كمال مع ابنته وسط الموسيقي وبالاسفل جاسر والحجه منيره بجواره 
اخذ جاسر جهاد من كمال وقبل قمه راسها 
كمال:خلي بالك منها 
جاسر:في عيوني 
منيره:الف مبروك ي ابني 
كمال: خلوني نكتب كتب الكتاب 
كانت ليله بجوار والدتها الباكيه 
ليله:شكلهم حلووين قووي ماشاء الله 
عائشه:عقبال مااقرح بيكي ي نور عيني 
ابتسمت ليله لوالدتها وضمنتها بحب 
كانت ليله ترتدي فستان اسود انيق وحجاب جميل 
دون مكياج او اي شيء هي كانت كالقمر الهاديء 
جالسه بالقرب من والدها ووالدتها تنظر الي فرحه اختها الصغيري وهي ترقص مع زوجهااا 
قضي الحفل دون مشاكل لكن كانت عيون تراقب ليله من بعيده 
منيره  كانت بتكلم نفسها 
منيره: شبه المرحومه 
دي لو حمزه شافها يمكن يخرج من عزلته 
انا حااروح اشوف دي مين يمكن تكون في ايديها الشفي وابني يرجع ليا ولبيته 
كانت منيره رايحه تتكلم مع ليله لكن في بعض من سيدات المجتمع الراقي احرجوا منيره واضظرت  تقعد معاهم لكن عيونها علي ليله 
عدي ساعتين 
دخلت داليا بفستان احمر جميل ومكياج هاديء 
وسلمت علي جاسر وجهاد 
داليا:مبروك ي جاسر 
الف مبروك ي جيجي 
جهاد:الله يبارك فيكي 
جاسر:اي الحلاوه دي ي بقلاوه 
داليا:شوف ي عم لبست الحته الي ع الحبل اهو وحاشقط عريس 
جهاد ضحكت علي كلام داليا 
داليا:لاااا متضحكيش انا محمراها وناوياه النهارده حااتجوز 
جاسر:خودي جوله كدا ومن جمب حمايا متقوميش مش عايزين عركه 
داليا:من عنياااا 
الف مبروك ي حبايبي 
مشت داليا وسابت جهاد في الكوشه مع جاسر 
جاسر: انتي حاطه كام دبوس في الطرحه 
جهاد:كتير 
جاسر:مش قولتلك متكتريش 
جهاد:انت غريب قوووي 
بتطلب حجات كتيره 
جاسر: الدباببيس الكتيره بتاخد وقت ومجهود 
جهاد:مجهود ااي 
جاسر:حااقولك في الصبااحيه 
****************** 
كانت داليا ماشيه في اتجاه ليله وعائلتها لكن اتصدمت في جسم واحد عملاق 
وكانت حاتوقع في الارض لولا مساعدته 
عاصي: اسف بجد 
داليا بعدم مبالاه : حصل خير 
عاصي: عاصي وانتي 
داليا: انتي خبطتني مش حاتفتحلي شهاده ميلاد 
عاصي قرب من داليا وهمس في ودنها 
عاصي:مش يمكن صدف ممكن اخرتها حياه طويله مع بعض 
داليا:ومالو ميضرش 
عاصي:حاسس اني حاشوفك كتير 
داليا: تؤ تؤ 
ماشاء الله 
وطلعت بتحس كماان 
عاصي:لسانك طوويل 
داليا:هو لساني ولا لسانك  ي سم 
ابعد كدا عن اذنك 
سابته داليا وراحت قعدت جمب ليله وكمال وعائشه 
عاصي فضل واقف مكانه بيبص علي داليا 
اما داليا عملت نفسها مش شايفاه
وافتكرت عملت اي قبل ماتيجي الفرح 
Flash 
في المخرن 
كانت ولاء علي الكرسي مربوطه بالحبال 
دخلت داليا المخزن عليها وضحكت 
داليا: المعركه شرف 
يعني كنت اعلني حبك لجاسر وحاربي بشرف 
اي فايده الاذيه 
الحب مبينسرقش 
والكرامه المصطنعه الي الي انتي بتمثليها مبتدومش 
فاليه الملاوعه والكدب 
ولاء:انتي الي خطفتيني 
داليا:انا قادره في لحظه امحيكي 
ومحدش يدور عليكي 
بس مش حااعمل كدا وخااكتفي بقرصه الودن دي 
خليكي في حالك 
لانك عارفه انا ممكن اعمل ااي 
ولاء:انا مش صحبتك واختك 
داليا:مبروم علي مبروم ميرولش ي ولاء 
خليني ساكته ي حبيبتي 
انا مبحبش الكلام الكتير 
اه وقضي سهره سعيده عشان لو عرفت انك بتخططي لحاجه تاذي بيها جاسر او جهاد 
والله ماحاسيبك 
باباي ي قطه 
****************** 
بعد سااااعه 
انتهي حفل الزفاف 
جاسر اخد حبيبته وراحوا لعش الزوجيه وسط الزغاريط والافراح والسعاده علي وشوش الكل 
كمال كان شايف نظرات منيره ليله 
كمال:ليله حبيبتي اسبقيني بقي علي العربيه وانا ومامتك جايين 
ليله:حاضر ي بابا 
خرجت ليله من القااعه ومنيره نظراتها عليها 
قامت منيره عشان تطلع وراها 
بس كمال عطلها بمدام سوزان ومدام سعاد الي فضلوا معاها 
بعدين المعازيم بدات تمشي وكمال وعائشه مشيوا كمان 
**********
بعد سااااعه 
************ 
جاسر وجهاد اما باب شقه الزوجيه 
فتح جاسر الباب 
جاسر:اتفضلي 
كانت جهاد حاتدخل لكن جاسر منعها 
جهاد:اي في اي 
جاسر :عايزاني اسيبك تدخلي علي رجلك الشقه ليه متجوزه سوسو 
حملها بيده ودخل بيها الشقه واغلق الباب بقدمه 
جاسر:بحبك 
جهاد:وانا كمان 
جاسر:طب ااي 
جهاد:اااي 
جاسر:حاطه كام دبوس في الطرحه 
جهاد:كتششششير 
جاسر:كتشششير 
متجوز صبي ميكانيكي 
مش قلت عايز دبابيس قليله عشان الحاجه تنخلع 
جهاد:بطل سفاله 
جاسر:ابدا 
وشرف الحكومه مايحصل 
اومال انا اتجوزت ليييه 
وبعدين مش حانختلف 
كلما زاد عدد الدبوسات زادت القبلات حطي كتشير ميهمكيش 
اخذها الي غرفه نومهاااا لينعموا بلحظات الحب
(وملناش دعوه بقدرات الناس عيب) 
**********************
في فيلااا كمال عزاام 
********** 
كمال:الفرح كان جميل قووي 
عائشه:وجهاد وجاسر كلنوا فرحانين 
ليله:ربنا يهنيهم ي رب 
انا حاروح اغير هدومي 
عائشه:روحي ي حبيبتي 
طلعت ليله اوضتها 
واخد كمال عائشه  المكتب
دخل كمال المكتب هو وعائشه ونسيوا يقفلوا الباب
كمال:شوفتي الي حصل 
عائشه:اي الي حصل 
كمال:منيره عيونها منزلتش من علي ليله 
عائشه:حتي لو منزلتش عن ليله  محدش ليه عندنا حاجه 
كمال:خايف لحد يعرف 
عائشه:ليله بنتنا 
كمال:خايف حد يدور ورانا ويعرف الحكايه 
عائشه:احنا لو كنا نعرف ان ليله ليها توام كنا اتبنينا توامها كمان 
بس نصيب 
كمال:لا واي اختها تبقي مرات حمزه الحوووت صاحب عمر جااسر 
عائشه: الحمد لله انها ماتت وارتحنا والا كانت فضحت الدنيا 
كمال:فعلا عندك حق 
بس الحمد لله ارتحنا منها وخصوصا انها عارفه انها كان ليها اخت توام 
عائشه: الحمد لله 
ومنيره لو حاولت تقرب من ليله انا حااقفلها 
كمال:اهم حاجه ليله متعرفش حاجه 
خليها كدا فكرانا ابوها وامها 
سقطت دموعها علي وجهها  ودفعت الباب قليلا ليروهااا 
صدمت عائشه من وجود ليله 
وحاول كمال رسم الغضب 
كمال بصوت عالي :في بنت تتصنت علي ابوها وامها 
ليله بنبره مرتعشه:ك ك كنت رايحه اشرب ميه ولقيتكم بتتكلموا مش قاصده اتصنت عليكم 
كمال: وسمعتي اااي 
ليله بدموع تحاول منعها 
ليله:مسمعتش حاجه 
عائشه هدات من روع زوجها 
عائشه:ي كمال ليله متقصدش حاجه 
بس هي  حبت تشوف في اي عشان صوتنا كان عالي 
ليله:عن اذنكم 
كمال:استني ي ليله 
ليله:نعم 
كمال:متزعليش مني 
ليله:عمري ماازعل منكم ي بابا 
تركتهم وصعدت الي الاعلا 
دخلت غرفتهاا لتترك دموعها تسقط 
اخذت تبكي وتكتم صوتها بالوسااده 
ليله:ي طاهره ي بريئه ي نقيه 
طلعتي لقيطه وبنت ملجأ 
اقول ااي 
اواجه ازاي الي ربوني واقولهم اني بنت حرام 
طب اصرخ في وشهم 
ولا افتكر كلام ربنا 
ولا تقل لهما اوفٍ ولا تنهرهما 
بس مطلعوش  ابويا وامي الي خلفوني 
مطلعتش بنتهم 
الحب والعطاء والرحمه الي كانوا بيقدموهالي كلها مزيفه 
اواجه كدب 22سنه ازاي 
حتي سني ممكن يكون غلط 
بنات الملجأ ملهاش سن 
بس ليا اخت وتوام 
طب افرح ولا ابكي واندب حظي 
وجهاد مش اختي  
اخذت تبكي ولكن لم تمنع صوتها اخذت تصرخ كالطفل الجرررريح الذي سقط في اولا درجاته ولم تستطع عظامه حمله 
اخدت تبكي علي ماجري وما يجري وتريد حذف الذكريات من حياتها 
تمنت الموت بتلك اللحظه 
هي لاشيء 
هي الان صفر 
دون هوويه دوون عائله لاشيء الان 
كانت عائشه وكمال بالخارج 
كمال لم يصدق حديثها وتيقن انها سمعتهم حينما رائها تبكي وتصرخ 
ايقن انها لا تريد احراجهما ولكن قد فات الاوان وقد فضحتها تلك الدموع 
طرق كمال وعائشه عده طرقات علي الباب 
محت ليله دموعها وجلست علي الفرااش 
كمال وعائشه جلسوا امامها علي الاريكه 
كمال:مالك ي بنتي 
ليله:مفيش ي بابا 
كمال ازال الدموع العالقه علي عيونها ولكن ليله ابتعدت عنه 
ليله في سرها :دا مش ابوكي ي ليله دا واحد غريب عنك حرام يلمسك 
التبني حررام 
وانتي مش بنته 
كمال: يبقي سمعتينا 
ليله:سمعت ااي 
كمال:بعدك عني اكدلي اني غريب عنك 
ليله:حضرتك خبيت ودا من حقك 
انا مش حااعرف اوفيلك معروفك 
عطتني اسمك 
واويتني في بيتك 
وحضرتك وماما
قصدي مدام عائشه عطتوني الحب والحنان وفضلتوا عليا كتير 
ليييه 
كمال: عشان انتي بنتنا 
ليله رسمت علي وشها ضحكه 
ليله:بعد الي سمعته 
كمال: انا وعائشه مكناش بنخلف ي ليله 
لما اتبنيناكي 
اتبنينا معاكي شعور العيله 
كنتي اول فرحه لينا وحاتفضلي اول فرحه لينا 
وجودك مكنش سد خانه 
بنت وخلاص 
ميحسش بشعورنا غير كل محروم من الخلفه 
شعور قاسي انك تكوني في الحياه بطولك وعرضك 
وقت موتك محدش يفتكرك ملكيش زرعه 
ابن او ابنه يشيل اسمك من بعد موتك ويتكرر في بطاقه الاحفاد 
ربنا مايكتبها علي حد 
ليله: وحضرتك اتبنيتني عشان احقللك الشعور دا
عائشه كانت بتبكي واتكلمت 
عائشه: وعشاني انا كمان 
صحيح مخلفتكيش 
بس سهرت علي مرضك وراحتك 
حبيتك بقلبي وسمعت منك ماما 
انك تكوني ارض بور خاويه مينفعش منك رجي مبتخلفيش 
مش حايكونلك حاجه في الدنيا تانس وحدتك 
دي حاجه بتقتل الست 
ليله:واختي 
مفكرتوش فيها 
جعانه ولا شبعانه 
في الشارع ولا في بيتها 
انتوا فكرتوا في مشاعركم والحجات الي تفرحكم 
ودا حقكم 
وانا مش من حقي اكلمك غير بكل حب وود لانكم اكرمتموني 
بس اذيتوني لما حرمتوني من اختي 
كمال:مكناش نعرف ان ليكي توام 
معرفناش دا غير متاخر لما كبرتي وكنتي داخله كليتك خوفنا السر ينكشف 
ليله:عشان كدا سفرتوني 
والنهارده كمان كنتوا بتبعدوني عن اي شخص ممكن يوصلني باختي 
كمال:الله يرحمها 
ليله:سهل عليك قووي تقول الكلمه دي 
الله يرحمهاا 
ليله:فين قبرها 
كمال:ليه 
ليله:كتير عليا اقرالها الفتحه 
كمال:صدقيني معرفش فين 
ليله:اومال مين يعرف 
كمال:جااسر اكيد يعرف فين 
ليله:انا محتاجه اعرف فين وعايزه عنوان الحجه منيره 
كمال:بسس 
ليله:ارجوكم 
كمال عطي ليله العنوان واخد عائشه. وسابوها لوحدها 
******************** 
اليوم التالي 
................. 
ليله استاذنت من والدها انها تمشي وتروح تزور منيره 
كمال : تمام ي ليله بس 
ليله:متقلقش مش حاانسي فضلكم عليا وانكم اكرمتوني وان بفضلكم انا ليا اسم وبيت وعيله 
مش حاانسي حاجه وعمري مااجرحكم ابدا 
عائشه:متغبيش ي بنتي 
ليله:حاضر ي ماما 
خرجت ليله من البيت واخدت عربيتها عشان تروح فيلاا الحوووت 
بعد سااعه 
................. 
كانت ليله في الفيلا قدام الباب 
والخدامه بتبحلق فيها 
ليله:بتبصيلي كدا لييه 
الخدامه:اصلك شبه ست هانم الله يرحمها 
ليله:الحجه منيره  جوه 
الخدامه:اتفضلي ي هانم 
دخلت ليله الفيلااا ووقفت في الصالون تتفرج علي صور العيله 
قربت من صوره ليالي وهي في احضان حمزه 
وسرحت ليله في اختها ودموعها نزلت 
ليله في سرها :الله يرحمك 
كان نفسي اعرف الحقيقه بدري 
************** 
في اوضه الحجه منيره 
.......... 
كانت منيره في الاوضه بتكلم حمزه 
منيره:عاود ي ضنايا 
عاود عشاني 
حمزه:صعب ي امي صعب 
ارجوكي انا حااقفل تعبان 
دخلت الخدامه واتكلمت للحجه منيره 
الخدامه:الحقي ي حجه في واحده تحت شبه ست ليالي بالظبط 
حمزه كان لسه علي الخط وانصدم من الي سمعه 
منيره اتكلمت وهي قاصده تسمع ابنها الكلام 
منيره:واحده شبه ليالي تحت 
الخدامه:اه والله شبها بالظبط 
المنيره:سمعت ي ولدي 
حمزه:سلااام 
منيره ابتسمت : بكرا تيجي ي ولدي وتنور بيتك 
نزلت منيره بلهفه تقابل ليله 
في الصالون 
.................. 
دخلت منيره علي ليله 
منيره بدموع :ليالي 
الخالق الناطق هي 
ليله ابتسمتلها 
ليله: ليالي مين 
منيره:المرحومه مرات ابني انتي شبهااا 
ليله:الله يرحمها 
انا ليله كمال عزام 
منيره:اخت جهاد مرات جاسر 
ليله:ايوه ي طنط 
منيره:اتفضلي ي بنتي خير 
ليله:كنت عايزه اتكلم في شغل بخصوص شركات النقل 
منيره:بعدين ي بنتي خليني املي عيني منك 
ليالي كانت حاجه كبيره عندي 
تعرفي انها كانت حاامل 
ليله بدموع متحجره في عيونها 
ليله:ح حامل 
منيره:منها لله سهام البعيده 
سقطت ليالي وموتتها وخلت ابني حزين علي حصله 
********************** 
في الاسكندريه 
********/ 
سهام 
سهام 
انت ي بنت 
تعالي هناااا 
سهام:لاء 
لاء 
مس جااايه 
سهام بغضب ضربت رجلها في الارض 
قعدت تنادي علي جوزها 
ي علي ي علي 
جه علي ومعاه الشيكولاته وعطاه لسهام الصغيره 
علي:روحي بقي اعتذري لماما 
سهام الصغيره وشوشت باباها وعلي ضحك عليها 
علي:طب روحي العبي ي شقيه 
سهام بغضب:دا بدل ما تضربها
كانت بتقولك ااي ام نص لسان 
علي احتضن سهاام من خصرها 
علي:بتقولي ان مامتها بتغير منها لما بلعب معاها 
سهام ضحكت علي تفكير العيال 
سهام:وانت صدقت 
علي:تؤ تؤ 
مينفعش 
سهام:بحبك 
علي:بعشق بنتك 
سهام ضربته علي صدره العريض 
سهام:بنتنا بس 
علي:عشان حته منك 
سهام:انت احلا عوض ربنا عوضهولي 
علي: وانتي نجمه سماي الي نورتيهااا 
بحبك علي فكررره 
سهام:عارفه علي فكره 
*********************** 
في فيلاااا الحووووت 
................ 
منيره كانت قاعده مع ليله وحكيتلها عن ليالي المحترمه وسهام الشريره وحياه ليالي الي مكنتش تعرف عنها حاجه غير انها بتصلي وتصوم وتذكي 
ليله حبت اختها من الكلام عليها 
ليله:هو فين قبرها 
منيره بكت :معرفش 
ليله:ازاي 
منيره:حمزه بعد عن الدنيا كلها ومعرفش دفنها فين 
ليله: عمل كدا لييه 
منيره:ساعديني ي بنتي 
ابوس ايدك ابوس رجلك ساعديني 
ليله اخدت منيره في حضنها 
ومنيره عيطت وكملت الحكايه 
منيره:ابني بعد عن الحياه ودفنها في حته بعيده ومبقاش بيجي 
ومشوفتوش من اخر مره راح الشغل فيها 
ساعديني 
ليله:اساعدك ازاي 
منيره:ترجعيه 
ليله:بس انا معرفش مكانه 
منيره:حااجيبلك مكانه بس ترجعيهولي 
ليله في سرها :اكيد روح ليالي بتتعذب بسبب حزن حمزه عليها لو دا الي حايريحها في قبرها حاعمل كدا 
ليله:حضرتك هاتي العنوان وانا اكلمهولك 
منيره:ربنا يفرح قلبك 
ليله:وقلبك ي طنط 
عن اذنك انا حااروح 
كانت منيره حاتقوم بس ليله منعتها 
ليله:خليكي ي فندم حضرتك تعبانه انا عارفه الطريق 
خرجت ليله تجاه الباب وسمعت كلام الخدك 
نفيسه : ي ختي سمعت ان حمزه قتلهااا 
منار: لا ي بت انا اعرف انها ماماتتش ان حمزه بيه رفض يطلقها عشان كدا خطفها 
نفيسه:يخطف مراته 
منار: كنت بنضف مره وسمعتها بتقوله طلقني انت مكنتش عايزني احمل واجيب بيبي 
نفيسه:عشان كدا سهام هانم مراته القديمه مكنتش بتخلف 
منار:حمزه بيه طول عمره كداا 
يتجوز ويطلق 
نفيسه: بس الست ليالي كانت نسمه 
ليله انصدمت من الي سمعته وخرجت من الفيلااا وركبت عربيتهااا 
ليله كانت بتفكر في كلامهم 
ليله:اذا هي ماتت ليه مااندفنتش هنا 
وهو ليه انعزل 
اكيد ليالي اختي عايشه وهو حابسها 
لازم ابقي مع منيره هي الي حاتدليني طريق حمزه وحاعرف اختي ماتت ازاي 
************************ 
في المساء 
*********
كانت ليله في غرفتها تقرا القران بخشوع 
الا ان وجدت هاتفها يصدر رنين 
صدقت ليله ومن ثم اجابت علي الهاتف 
ليله:السلام عليكم 
منيره:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
ليله:اهلا ماما منيره 
منيره: انا جبتلك عنوان حمزه 
ليله:بجد 
منيره:هو مش عنوانه قووي 
دا عنوان العمده الي في سوهاج ويعرف مكان حمزه 
كان بيشتغل معاه لما كان  في مصر 
ليله:وعرفتي منين 
منيره:ضغطت علي جاسر لحد ماقالي ان حمزه ساعات بيطلب منه حجات وجاير بيبعتها
 عن طريق العمده 
ليله:اديني العنوان 
منيره:مش حاانسالك معروفك ي بنتي 
ليله:متقوليش كدا 
اخدت ليله عنوان العمده من منيره 
وقفلت التليفون 
ليله:سامحيني لاني اتلاعبت بمشاعرك بس ابنك لو كان صادق حاارجعهولك 
ولو كان مذنب فاانا حااخد حق اختي 
مش عشان لقيطه ميبقلهاش حق 
********************** 
اليوم التالي 
********* 
ليله استاذنت من كمال انها حاتسافر 
كمال:ليه 
ليله: انا مش حابه اكون حمل ثقيل عليكم 
كمال:حمل تقيل 
ليله:في وحده صحيه حااشتغل فيها 
كمال:بطلي كلام فارغ واطلعي اوضتك 
ليله:اسفه ي بابا 
انا حاابه اعتمد علي نفسك 
كمال:عشان مش ابوكي كلمتي مش حاتمشي عليكي 
ليله:لا عاش ولا كنت لو كان قصدي كدا 
انا حابه اساعد الناس في الوحده 
مفيهاش اطباء 
كمال:بس انتي لسه طالبه 
ليله:في دكتور هناك كبير حاتمرن تحت ايده ارجوك ي بابا 
ارجوك 
كمال :ماشي ي ليله 
حاتر جعي امته 
ليله:قريب جدا 
*****************
اليوم التالي
في سوهااج 
************ 
ترجلت ليله من السياره قاصده دوار العمده 
كانت تمشي دون جدوي لا احد يخبرها بااي طريق تسلك الا ان وجدت شاب فاره الطول يرتدي عباءه سوداء 
ليله: لو سمحت 
لو سمحت 
انتبه الشاب لندائها والتفت لها فرأي امراه غريبه من تلك الملابس ولكنها جميله  فريده من نوعها 
سامح :حاتزعقلي صوح 
ليله: اه صح 
ممكن لو سمحت تقولي اروح للشيخ عمران ازاي 
سامح: دوار العمده تقصدي 
ليله:اه 
سامح:اتفضلي معايا دا دوارنا 
العمده يبقي جدي وانا الحفيد الوحيد في العيله 
ظل سامح طول الطريق  ينظر لها ويختلس النظرات للتحديد في ملامح وجهها 
بينما ليله  كانت تتافف من الجو الحار فكانت تريد الوصول الي العمده بااي شكل ولم تنتبه لهذا المتطفل 
ليله :هو احنا لسه موصلناش 
سامح: اهو شارعين بس 
انما انتي  مين 
وعوزاه في اي 
ليله:حضرتك وصلني بيه لو سمحت 
شعر سامح بالضيق لحديثها 
سامح في سره :مصراويه واعره 
بس جميله 
لهطه جشطه صووح 
وصل سامح وليله لدوار العمده 
نادي سامح بصوته الجهوري علي والده 
سامح: ي ابوي 
ي ابووي 
والد سامح:خيير ي ولدي 
سامح: حدانا ضيوف من مصر 
والد:مييين 
تحدثت ليله برسميه 
ليله:ممكن اقابل العمده 
والد سامح:العمده سافر النجع القبلي وحايعاود بكرا 
ليله:بكرااا لسه 
والد سامح : اه بكرااا 
ليله:بس انا عايزاه هو الوحيد الي يفيدني 
والد سامح :قوليلي يمكن افيدك 
ليله:عايزه الحوووت 
والد سامح :حديدك واعر جوووي 
سامح :ي ابووووي 
الحوووت 
ليله: قالولي ان العمده ليه كلام معاه ويعرف مزرعته فين 
وانا محتاجه اعرف فين مزرعته وسواهااج كبيره 
وكل مااسال عنه الكل يبعد ويمشي ويتفادي وجودي 
والد سامح :ولو طالوا يدفنوا نفسهم بالحيا حايعملوا اكده واكتر 
ليله:ليه كل داا عشان ااي 
والد سامح : انتي تباتي النهارده عند الحرريم 
وبكرا تتكلمي مع العمده لما يعاود 
ليله:شكرا 
حاادور علي اي اوتيل هنا وخلاص 
والد سامح :ي بنتي  مفيش الحجات دي عنينا وبعدين وصلتي دوار العمده 
لازم نكرموكي 
ي ام ساامح 
ي ام سااامح 
حضرت ام سامح ملبيه نداء زوجها 
ام سامح:ايوه حاااضر 
والد سامح :خدي الضيفه للحريم تبيت عندينا النهارده 
اخذت ام سامح ليله الي غرفه الضيووف  
************************* 
اااليوم التااالي 
.......................... 
وصل العمده الدوار وجلس علي الاريكه في الهواء الطلق 
جاء والد سامح وقبل يد والده 
العمده:خير ي ولدي 
والد سامح :في بنت مصروايه حاتسال عن الحووت 
العمده : مين المكان المشؤم اياك 
والد سامح :لا 
شكلها محترمه 
العمده :وهي فين 
والد سامح :قاعده في اوضه الضيافه 
العمده:خليها تحضر نشوفها عايزه اي 
بعد عشر دقائق 
جاء ليله برفقه والد سامح الي العمده 
العمده:اتفضلي ي بنتي 
جلست ليله علي الاريكه 
العمده:خيير ي بنتي عايزه اي 
نظرت ليله الي العمده ومن ثم الي والد سامح ففهم العمده ماذا تريد 
العمد :ي ولدي روح هات حاجه سقعه 
حانقعد اياك من غير حاجه تشربها 
والد سامح:اوامرك ي ابووي 
رحل والد سامح مسرعا الي الداخل 
العمده:خيير ي بنتي كنتي عايزاني ليه 
تحدثت ليله : الحوووت 
العمده:حديدك وااعر جوووي جوووي 
ليله: انا دكتوره ليله كمال عزام 
العمده: النسب والعيله اهم حاجه في الدنيا 
وانتي دكتوره ومن اسمك  نسب مااصل 
حاتسالي عن الوساخه ليه عااد 
ليله:ليا عنده طااار 
صدر عن العجوز ضحكات عاليه 
العمده:ها ها ها 
حاتهزري معايا عااد 
ليله:قتل اختي 
العمده: الحوووت حايقتل بالبطيء 
ياما قتل نااس 
ورعب ناااس 
وحلق شنبات ولبس طرح لرجاله 
وانتي ي عيله ي صغيره ليكي طاار عنده 
ليله :قتل اختي 
وحااقتله 
العمده:وانتي حاتقدري عليه لوحدك 
ليله:دكتوره وحااعرف اقتله بطريقتي 
العمده:عااودي ي بنتي لحياتك وانسي طارك 
ليله: ولكم في القصاص حياه ي اولي الالباب 
العمده:العفو عند المقدره 
سامحي في حقك 
حق واحد احسن مايبقوا اتنين 
ليله:مقتليش فرخه عشان اسامح 
دي بني ادمه 
روح ودم ولحم 
العمده: ماعاتعرفيش ان الحوووت خلا عيلتين بحالهم لابسين طرح 
وهربانين علي الجبل 
ولا نسوانهم عبيد عنده 
دا مشيل عيله بحريمها العااار 
ليله: لو النجع كله شايل العار بسببه حااقتله بردو 
كل مااسالهم هناا يجروا ويهربوا رافضين يساعدوني ويقوليلي مكانوا فيين 
العمده:محدش يعرف مكان المزرعه غيرري 
ليله:وانا عايزه اوصل للمزرعه دي 
العمده: مينفعش 
ليله:لييه 
العمده: عليها حراسه واعره جوووي ي بنتي 
انتي رايحه للموت برجلك 
ليله:حرمني من اختي 
ومن حقي اعرف السبب 
العمده :الحوت ذلني 
عارفه مشغلني اي 
ليله:ااي 
العمده:قواد 
ليله:اااا ي 
العمده:قوااااد 
Sabreena 💔
***********************

تعليقات

التنقل السريع