القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت الأخير بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات

الحلقه الاخيره 

*************** 

حبوا نفسكم وفرحوها عشان تستاهل تتحب 

حبوا بناتكم واديهم حريتهم عشان ضعفاء ارحموهم وياريت تثقوا فيهم هما مش دمي 

لو خايفين عليهم اديهم الحريه في اللبس والتعبير  

متعاملهومش علي انهم عار 

بلاش الامثال القديمه 

(ي مخلفه البنات ي شايله الهم للممات)  

(لو بنتك كسرت العشرين ستريها) 

بلاش تنصفوا بينهم وبين ولادكم عشان صعب بس والنبي بلاش تتملكوا فيهم وتصورلهم ان مصيرهم في البيت يخدموا جوازهم 

حاولوا تحسيسوهم انهم مهمين وان خوفكم عليهم مش جهل حسسوهم انهم جواهر مش خدامين 

انا مش بنصح ومش بدعو للانفلات بس حقيقي بنات الريف مظلومين 

Sabreena💔

************************

اتوقفنا عند مقابله ليله بالعمده 

............................


ليله: لو النجع كله شايل العار بسببه حااقتله بردو 

كل مااسالهم هناا يجروا ويهربوا رافضين يساعدوني ويقولولي مكانوا فيين 

العمده:محدش يعرف مكان المزرعه غيرري 

ليله:وانا عايزه اوصل للمزرعه دي 

العمده: مينفعش 

ليله:لييه 

العمده: عليها حراسه واعره جوووي ي بنتي 

انتي رايحه للموت برجلك 

ليله:حرمني من اختي 

ومن حقي اعرف السبب 

العمده :الحوت ذلني 

عارفه مشغلني اي 

ليله:ااي 

العمده:قواد 

ليله:اااا ي 

العمده:قوااااد

ليله:قواااد 

حاكم عيلته وكبيرها شغال قوااد فين نخوتك ورجولتك وانت سايق واحده للحوت وبتوصلها له 

عامل فيكم اي عشان الخوف دا كله 

العمده:العاااار 

ليله:عااار ااي داا 

العمده:بناتنا عارنا 

ليله:العار الوحيده الي شايفاه اخلاقكم ونخوتك الي بعتوها لواحد بيتاجر في الاعراض

العار الي شايفاها لما تجيبوله بنات من برا عشان ميبصش لبناتكم 

وقت ماالفرص الي برا تخلص والبنات تخلص وبص لبنت من بناتكم وقتها نخوتكم حاتصحوها ازاي 

البنات عمرها ما كانت عار 

انتوا العاار الوحيد الي عايش علي الارض 

العمده:حاتكفري بشرع ربنا 

ليله:اوعا تتكلم عن الشرع 

الدعاره عمرها ماكانت من الشرع 

العمده:احنا قوامين علي النساء 

ليله: الرجال قوامون علي النساء 

مش الذكور 

انا مستغربه حال البلد 

الصعايده شايفين بناتهم عاار وسايبين الحووت ينهش في لحم غيرهم 

طالما المصيبه متخصهمش ميتدخلوش 

العمده:دا شيل عيله كامله العاار بنسوانها 

عيله السلمانيه كلهم في الجبل خايفين منه ونسوانهم في مصانع سجايره الكل حايشرب من كل واحده شويه 

ليله:اي الي انت بتقوله داا اي القرف دا 

العمده:دا واعر جووي 

ومحدش عارف يقف قدامه الكل خايف علي نفسه 

ليله: وانا عايزه اعرف طريقه 

العمده: حاادلك علي الطريق بس انا مليش صالح بيكي ي دكتوره 

ليله:متقلقش

مش حااجيب سيرتك عشان بنات عيلتك ي عمده 

دخلت ليله الدوار عند الحريم وقعدت معاهم لحد ماجالها العمده وعطها العنوان بالتفصيل 

*********************** 

بعد سااعه 

.........................


استقلت الطبيبه سيارتها ذاهبه الي مزرعه الحوت 

......... 

كان يركض يحاول اللحاق بهااا 

ظل يركض خلفها في محاوله ابعادها ولكنه لم ينجح بسبب ذلك الشيخ العجوز الذي منعه وظل يتمسك بثيابه

هملني ي ابوي 

هملني عااد كفياك ظلم وجبروت 

العجوز:ابه عليك وعلي الي خلفوك حاتغلوط في ابوك اياك عاد 

سامح : حراام الي حاتعملوه دا ي ابوي 

حرام بكفياك عاااد 

العجوز:هي الي حاتغلوط انا جولت من زمان بلاش تروحله هي الي عايزه تروحه تروحي 

سامح: لازم امنعها لو حكم الامر اروحلها 

تلقي الشاب صفعه علي وجهه 

العجوز: شكلك اتجننت في عجلك اياك ي ولد 

نسيت حوصل اي في السوالمه 

نسيت الحوت ركبهم هما ونسوانهم العيال اياك 

ليه مستغني عن عيلتي عشان حرمه لا راحت ولا جت 

سامح: بس 

العجوز:جفل خشمك عاد 

بكفياك حديد ماصخ 

هي راحت بكيفها يبجي 

تاخد جزاه الي يروح مزرعه الحوت زيها زي غيرهااا ايااك 

الشاب بحزن :لاااع محااخليهوش يطولها واسطد 

********************

في مزرعه الحوووت.... 

عاري الصدر جالس علي تلك الاريكه يدخن احدي سجائر مصنعه الشهيره تلك المطعمه بشيء من تلك الحياه تلك سر السعاده او الحزن في حياه كل الرجال 

اخذ ينفث دخان سيجارته بااهمال الا ان نادي بصوته الاجش 

الحوووت : عوض 

عوض 

دخل عوض مهرولا الي الداخل 

عوض بااحترام وهو يحني راسه للاسفل 

عوض:اؤمر ي حووووت 

الحوت باابتسامه سمجه تحدث 

الحوووت :جهز جناح الحريم الليله دي 

عوض بتحمحم :حااضر 

ابتسم الحوت ابتسامته السمجه واخذ ينفث دخان سيجارته  بااستمتاع

/*********************

في مزرعه الحوووت.... 

عاري الصدر جالس علي تلك الاريكه يدخن احدي سجائر مصنعه الشهيره تلك المطعمه بشيء من تلك الحياه تلك سر السعاده او الحزن في حياه كل الرجال 

اخذ ينفث دخان سيجارته بااهمال الا ان نادي بصوته الاجش 

الحوووت : عوض 

عوض 

دخل عوض مهرولا الي الداخل 

عوض بااحترام وهو يحني راسه للاسفل 

عوض:اؤمر ي حووووت 

الحوت باابتسامه سمجه تحدث 

الحوووت :جهز جناح الحريم الليله دي 

عوض بتحمحم :حااضر 

ابتسم الحوت ابتسامته السمجه واخذ ينفث دخان سيجارته  بااستمتاع 

توقفت سيارتها امام مزرعه الحووووت 

ترجلت من سيارتها داخل تلك المدينه 

لم تكن مزرعه بل كانت مدينه منعزله والقصر بالمنتصف بتلك الالوان القاتمه 

عوض : اتفضلي معايا 

تقدمت معه الطبيبه الي الداخل 

عوض: اجهزي هنا لحد ماالحوووت يجي 

ذهب عوض سريعاا الي مكتب الحوووت 

في مكتب الحووووت 

عوض:جناح الحريم جاهز ي حوووت 

ابتسم الحووت تللك الابتسامه السمجه ذاهبا الي جناحه  الرزيله الخاص بعاهراته 

بعد مده من الوقت 

سمع عوض ابواق سياره خارج المزرعه 

عوض بدهشه تحدث 

عوض:انتي مين 

الفتاه :جيت عشان الحوووت 

عوض بدهشه :اومال مين الي في الجناح دي

**************** 

في جناح الحريم 

******** 


كانت ليله تنظر الي الغرفه ولم تنتبه للذي دخل الغرفه وجلس علي الاريكه 

الحووت وهو ينظر لها وهي تنظر للحائط 

تحدث بملل 

الحووت : انتي لسه مقلعتيش 

اقلعي 

استدارت ليله له وكانت الصدمه 

الحووت بغضب :  انتي ؟!!!!!!

هب الحووت واقفا واقترب منها بسرعه البرق وغرس اظافره بلحم ذراعها  اراد ان يتاكد بانها غير حقيقيه وان مايراه كذب 

ليله كانت موجوعه من قبضته بس اصطنعت القوه ودفعته بعيد عنها بس مقدرتش تحركه خطوه من مكانه 

الحووت كان ينظر لها بااعين فاحصه وشاف نظره الخوف والغضب والانتقام في عيونها 

ليله اتكلمت بغضب 

ليله:سيب ايدي 

سيب ايدي بقولك 

الحوووت ابتسم لها ودفعها بعيد عنه 

ليله راحت للاوضه وفتحت الباب 

حمزه ضحك علي تصرفها دا

واتكلم بااستهزاء 

حمزه:شكلك مش واثقه في نفسك 

كانت ليله حاتتكلم لكن صوت عوض وهو بيجري

عوض: ي بيه حصل لغبطه 

حمزه بصوت عالي اتكلم 

حمزه:لسه فاكر ي قفل 

يالا انزل في داهيه امشي 

عوض بص للارض  وخرج وكان حايقفل الباب 

حمزه:سيبه مفتوح 

ليله حست بالراحه 

ليله في سرها: علي الاقل في ناس في المزرعه مش لوحدي 

حمزه بص لليله وحجابها واتكلم 

حمزه:نعم 

ليله استجمعت قوتها واتكلمت 

ليله: دكتوره ليله كمال عزام 

حمزه:والمطلوب 

ليله: في وحده صحيه هنا في المزرعه جيت عشان 

حمزه: بس احنا مطلبناش 

ليله: اكيد في لغبطه المستشفي عطتني العنوان هنا 

الحووت :مفهوم مفهوم 

اطلعي دلوقتي وعوض حايوريكي الوحده 

وحاتسكني في القصر هناا معايا

ليله:بس معاك هنا

حمزه: عندك نيه تانيه غير الشغل ي دكتوره 

ليله:لا ابدا 

حمزه:تاني مره وقت ما تطلبي تقابلي حد تقولي ليه عشان المشاكل 

ليله :تمام 

حمزه:امشي دلوقتي من هنااا

خرجت ليله من جناح الحريم وحمزه كان بيبتسم 

*********** 

كانت ليله ماشيه وهي بتبتسم 

ليله:الحمد لله انا كنت حاموت من الخووف كويس ان كدبت في حكايه الوحده الصحيه ماهو اي منطقه اكيد فيها وحده صحيه وعجز دكاتره استر ي رب ي رب اختي تطلع عايشه ووجودي هنا حايسهل كتير عليا 

حااقدر اعرف هي فين او قبرها علي الاقل فين 

كانت ليله ماشيه وقابلت عوض 

ليله: ممكن لو سمحت توريني في الوحده الصحيه هنا 

عوض:حضرتك مين 

ليله:الدكتوره الجديده 

عوض:ي الف مرحب. ي دكتوره اتفضلي معايا 

عوض خد ليله للوحده الصحيه الي كانت في المزرعه والي شغال فيها دكتور فوق الخمسين سنه 

وبعدين راحت القصر في المزرعه و شافت اوضتها الي كانت جناح كبير فيه ثلاثه اوض نوم واوضه للمعيشه وحمامين 

******×************ 

في جناح ليله 

..............

ليله:لازم اتحرك بسرعه واعرف اي حاجه عن اختي لو كانت عايشه اخلصها منه ولو ميته وطلع ليه بد في قتلها موته مش حايكون كافي 

شخص مغتصب وقتال قتله جبروت انزرع في بني ادم وحقد وكره لاخير انوجدوا فيه بس ليه لما قابلته محستس بكدا

ابتسامته وهدوئه معايا في الكلام خلوني اكذب كلام الناس عنه  ولا زي ماقالوا عنه يقتل القتيل ويمشي في جنازته 

وجودي هنا مش اكتر من اني الاقي اي حاجه تخص اختي بس انا مستغربه رده فعله 

رغم اني شبه ليالي مبينش اي رده فعل وكانه كان عارف 

انت شخصيه غامضه ي حووت ولازم اعرف انت مين واختي كانت متجوزاك ازاي 

تعبت ليله من التفكير وراحت الحمام اخدت شاور دافي وراحت علي الفراش ونامت 

****************** 

الساعه 12منتصف الليل 

كانت ليله نايمه في عمق مش حاسه باي حاجه فجاه باب الاوضه اتفتح براحه ودخل منه حمزه قرب من السرير وخرج ولاعه من جيبه ولعها وقرب من وش ليله 

وحده وحده كان بيشوف ملامحها 

وبعدين خرج من الاوضه وقفل الباب وراه 

بعد خروج حمزه ليله قامت مفزوعه خايفه 

ليله : ي تري كان بيعمل اي هنااا ودخل ليه 

انت عايز مني ااي وليه برودك دا ليه مبينتش اي رده فعل تجاه وجودي او شبههي من ليالي 

انا لازم ادور بسرعه علي اي حاجه تخص ليالي وجودي هنا حايجنني والمكان يخوف والناس وطريقتهم هنا صعبه حاسه اني في فيلم رعب ومش عارفه اطلع منه 

ساعدني ي رب 

خرجت ليله صوره ليالي من تحت مخدتها وكانت بتبص فيها قووي 

ليله: يصعب عليا اني مااخدتكيش في حضني 

كل السنين دي اخوات ومنعرفش بعض ولا عمرنا اتقابلنا 

يوجعني موتك واني مش عارفه قبرك فين 

يوجعني قرايتي الفتحه علي روحك وانا معرفتش صوت ضحكتك او شوفت بسمتك 

احساس صعب ان اختك تموت وانت متعرفش اي حاجه عنها 

قلبك محروق يمكن لاننا معرفناش بعض مشبعناش من بعض 

ايتام اتاذوا كتير 

ربنا يرحمك ي ليالي 

ربنا يرحمك 

**************,********

في مكتب حمزه 

******** 

دخل حمزه المكتب يكسر الازاز ويرمي الكراسي قلب المكتب عليه واطيه كل حاجه متكسره في كل حته 

حمزه تعب واترمي علي الكرسي بتعب 

حمزه:وجودك هناا شر لابد منه ي دكتوره 

لازم تفضلي هناا تحت عيوني 

انتي حاتداوي جروحي 

حاترجعيني زي ماكنت زماان لازم اتعلم ابص في وشك واسمع ضحتك 

لازم اتعايش مع الوش الي هان رجولتي وشرفي في الوحل 

لازم ارجع الحوووت من تاني 

اني اواجه اكبر مشكلاتي واعدي الازمه

شر لابد منه 

********************** 

اليوم التاالي 

********** 

في اوضه ليله 

............ 

ليله قامت من النوم بدري ودخلت اخدت شاور 

لبست هدومها وصلت فرضها وراحت الوحده الصحيه تستلم الشغل بتاعها 

كانت نازله علي السلم وشافت الحووت وهو طالع 

ليله اتجنبت تبصله وبصت للارض ونزلت بسرعه 

الحووت ابتسم علي طريقتهااا وطلع فوق جناحه 

***********

بعد مرور شهر علي ليله في مزرعه الحووت 

*************

في الوحده الصحيه 

................ 

دخلت ليله الوحده الصحيه مع الدكتور المسن 

واتعلمت كتير منه وفي طريقه التشخيص  وكان دوام ليله من الساعه 10الصبح للساعه 6المغرب دا في الايام العاديه غير كدا بتروح الوحده في الحالات الصعبه المتاخره بس الارياف هناك.مكنش فيها حالات صعبه فكانت ليله قادره انها تمارس عملها بكل حرفيه 

******************* 

الساعه 6 مساء 

خلصت ليله شغلها وخرجت من الوحده عشان ترجع القصر 

كانت منتظمه في مواعيدها وكانت توصل القصر دايما الساعه 6 وعشر دقايق 

دخلت ليله القصر وكانت طالعه علي اوضتها لكن صوت حمزه وقفهااا 

حمزه:دكتوره ليله 

وقفت ليله مكانها واستدارت لحمزه 

ليله:نعم 

حمزه: بقالك معانا شهر ومااشرفتنيش علي السفره مره واحده 

ليله: شكرا بس اكلت في الشغل 

حمزه: بس انا حابب انك تشاركيني الاكل ولا انا مش قد المقام 

ليله:لاا ابدا بس انا مش جعانه 

حمزه:لو سمحتي 

ليله:طيب 

راحت ليله مع حمزه اوضه السفره وقعدت في الكرسي المواجه لحمزه 

حمزه حط الفوطه علي رجله وبدا ياكل 

وليله كانت بتلعب في الاكل 

ليله في سرها : هدوئه مش مبشر واصراره اني اكل معاه مش مريحني 

ممكن يكون حاططلي سم 

كانت ليله بتفكر لكن صوت حمزه صدمها 

حمزه:مش سم لاء 

ليله بصدمه اتكلمت :أفندم 

حمزه:مش حاططلك سم في الاكل 

ليله:مين الي قال كده 

حمزه: هااا لقيتي حاجه في المزرعه 

او حتي قبر اختك 

ليله المعلقه وقعت من ايديها في الطبق 

حمزه:متتخضيش كداا ي دكتوره ليله كمال عزام 

ولا بلاش الاسم 

كدا كدا انتي واختك كنتوا ايتام ملكمش اهل 

ليله انصدمت من كلام حمزه 

ليله:انت بتقول ااي 

حمزه: بقول ان دي مزرعه الحوووت 

وان الي بيدخلها مبيخرجش منها ابداا وانا حاتنازل واخرجك من هنااا 

بكرا ماالقيش ليكي اي اثر 

فهماااني 

قام حمزه من علي الكرسي وسند بايديه الاتنين علي ترابيزه السفره وهو بيبص لوش ليله 

حمزه:فهماني 

ليله مسكت المعلقه تاني وبدات تاكل من الطبق 

ليله اخدت معلقه شوربه وشربتها بكل برود 

ونظرت لعيونه واتكلمت 

ليله: حضرتك اكيد تقصد حد تاني 

انا اسمي ليله كمال عزام 

حمزه وقف وابتسملهاا 

حمزه:عجبني برودك 

اي رائيك نعمل صفقه حلوه مع بعض 

ليله:صفقه !!!! 

حمزه: اكشفي ورقك ونلعب علي المكشوف بدل التمثيل والحجاب الي حطاه عشان تمثلي الطهاره 

كلكم خاينين وتستاهلوا الحررق 

ليله: من غير غلط 

حمزه: عندك حق متستاهلوش الواحد يغلط فيكم 

ليله:فين ليالي 

حمزه:مانتي عارفه انها ماتت 

ليله:لما هي ماتت فين قبرهاا 

حمزه:عايزه تعرفي قبرها فين 

ليله:ايوه 

حمزه:كوني خدامتي لسنه في المزرعه واقولك علي قبرهاا 

ليله: وان رفضت 

حمزه: براحتك 

بس حاتخرجي من المزرعه ومااشوفش وشك تاني 

فاهمه 

ليله: واي يضمنلي انك حاتقولي علي مكان قبرهاا 

حمزه:مفيش ضمانات 

ليله:بس 

حمزه:انتي حره يتبقي وتكوني خدامتي 

او تمشي 

ليله:موافقه 

حاابقي واكون خدامتك بس اوعديني انك تقولي فين قبر اختي 

حمزه سابها ومشي واتكلم وهو ماشي 

حمزه: بكرا الساعه 6الصبح تجبيلي الفطار علي اوضتي ي دكتوره 

*********************

طلعت ليله اوضتها والغضب ماليها 

في اوضه ليله 

............ 

كانت بتدور فيها رايحه جايه 

ليله: ازاي قدر يعرف كل دا عني 

ازاي 

بابا كان حريص في كل حاجه ان محدش يعرف عني اي حاجه ازاي بالبساطه دي يعرف اني يتيمه 

ازاي 

وعايز يخليني خدامه عنده عشان يذلني ليه 

ناوي علي اي 

وقتل اختي اكيد هو الي وراه 

انا اول ماالاقي قبرها حاارتاح بس حاسه انها عايشه اكيد مخبيها في مكان هناا قريب اكيد اختي عايشه 

بس كلامه معايا وعن القبر كان واضح انو قتلها 

تعبت ليله من التفكير لكن قررت تشتغل خدامه لحد ماتجمع معلومات عن الحوت تقدو تنتقم منه من خلالها 

********************

اليوم التالي 

..................

صحت ليله من النوم بدري ودخلت الحمام واخدت شاور ولبست وصلت 

وبعدين نزلت عن الخدم وعملت فطار للحوت وحطته علي صانيه 

ولما دقت الساعه 6 طلعت بيه اوضته 

************** 

في جناح الحوووت 

......... 

كان حمزه قاعد علي الكرسي بيشرب سجاير غريبه الشكل والريحه 

بس ريحتها ادمان عايزاك تفضل تشم فيها  بااعجاب 

كان حمزه قاصده يشرب النوع من السجاير داا خصوصا انو بيصنعه في مصنعه الي البنات العذروات شغالين فيه 

كان حمزه قاعد سرحانلحد ماسمع صوت الباب بيخبط 

حمزه ابتسم لانو عارف انها ليله 

حمزه:ادخل 

دخلت ليله بغرور وكبرياء وعي في ايديها الصانيه  

ليله:الفطاار 

حمزه:حطيه عندك هناا 

حطت ليله الفطار وكانت حاتطلع بس صوت حمزه منعها 

حمزه:اي ي دكتوره 

انتي هنااا خدامه يعني تحطي لسيدك الفطار وتستني لخد ماسيدك يخلص اكل ويطلب منك تعمليله حاجه 

ليله وقفت جمب الباب وكانت هاديه بس من جواها نار قايده 

حمزه ضحك واتكلم 

حمزه:في كوبايه ميه هناخودي اشربي طفي الحريقه الي جواكي 

ليله في سرها : حااراقبك واشوف تحركاتك لحد مااشوف طريقه ااذيك بيها ي حووت 

راح حمزه يفطر وصوت علا 

حمزه:ااي الزفت الي انتي جايباه داا 

ليله غضبت من كلامه وطريقته 

ليله:متقولش عن نعمه ربنا زفتت حرام عليك 

وفيها اي جايبالك جبن وبيض ولبن وخيار وطماطم وزيتون وعيش في اي عايز لحمه مثلا علي الفطار 

حمزه: جيبالي بيض بقشره 

ليله:هما الخدامين كمان بياكلوا اسيادهم في بوقهم 

حمزه : ششش 

امشي انجري روحي هاتيلي علبه السجاير بتاعتي من علي الترابيزه 

ليله:انت حاتفطر ولا تشرب سجاير 

حمزه :وانتي مال اهلك 

كنتي امي 

ليله:احترم ملافظك اياك تغلط في اهلي 

حمزه:علي اساس انهم اهلك هو انتي او المرحومه كان ليكم اهل من الاساس 

امشي انجرررري روحي هاتي السجاير 

مشت ليله راحت تجيب السجاير وكان شكل العلبه غريب 

حمزه اخد منها السجااير 

وطلع واحد وولعها 

لون السجاره وريحتها كانوا غريبين وليله مكنتش مزعوجه من ريحه السجاره بالعكس مستمتعه جداا من ريحتها 

حمزه ضحك واتكلم 

حمزه:تجربي وااحده 

ليله: اي الي انت بتشربه داا 

حمزه:الدم بيحن مش كدا 

ليله:دم ااي الي بيحن انا مش فاهمه حاجه

حمزه: اصل السيجاره دي اختراع امريكاني 

شياطين وابالسه الغرب 

السجاره دي فيها مخدر قووي اسمه الستات 

ليله:ستات ااي مش فاهمه 

حمزه: الغرب عندهم سجاير اسمها فلاكا 

فلاكا دي بيحطوا في السجاير ذات نفسها ماده عرق للبنات العذروات 

وبيصنعوا في مصانعهم الماده دي فتلاقي شكل العلبه عليه رجلين واحده 

وريحه السجاره مالوفه 

الدم بيحن بقي 

ليله انصدمت من الس سمعته 

ليله:انت انت ازااي بتعمل كداا 

دا حرررام 

انت بتاجر في اعراض البنااات 

حمزه:انا لا بتاحر ولا نيله هما الي بيجوا يشتغلوا في مصانعي وبعدين فين الحراام 

داانا بساعد الرجاله 

بدل الحريم والمحرمات والمعاصي يشربوا سجااير 

ليله:دا ليه نفس حكم الزنااا 

حمزه: من عرق فخادهم خليتيه زناا 

بت انتي امشي انجررري عكرتي مزااجي 

يااالا غوري من هناااا 

ليله: انت معندكش دم معندكش نخوه 

ازاي تعمل كدا في بنات النااس 

حمزه رمي الاكل علي الارض والاطباق اتكسرت

والاوضه اتوسخت 

حمزه اتكلم بغضب 

حمزه:روحي جيبي ادوات التنظيف وتعالي نضفي الي ع الارض دااا 

يااالاا انجررري بسرعه ي بت

بعد دقيقتين 

جت ليله وفي ايديها ادوات التنضيف وشالت الصحون المتكسره والاكل المرمي ونضفت المكان 

حمزه بااستهزاء 

حمزه: في علي جذمتي لسسه متنضفش 

ليله شعرت بالاهانه بس راحت عنده ونضفت جذمته 

حمزه: اي ي دكتوره مذلوله لييه 

ليله:لو فاكر انك بتذلني تبقي غلطان 

العمل عباده سواء دكتوره او خدامه فاانا حاشتغل 

حمزه:اومال العياط هاين عليكي ليه 

ليله: دايما مش بنكون دقيقين في وصف مشاعرنا 

يعني واحد جبار زيك ليه نظرته ليا كلها كسره وحزن 

حمزه مستحملش كلامهااا 

حمزه:برااااا 

اطلعي براااااااا  

ليله اخدت ادوات التنضيف وطلعت بس قبل ماتطلع اتكلمت 

ليله:بس متنكرش انك مكسور ي حووت 

خرجت ليله من جناح الحوووت وكانت بتفكر 

ليله:  برغم الشر الي جواك والمعاصي الي بتعملها الا اني شايفه انك بتعمل كداا لانه مكسور في حاجه وجعاك وعايز تنتقم من الكل 

عايز تتوب بس بتكابر وبتبرر لنفسك وتقول اعذار كذابه 

ي تري ي حوووت بتعمل كدا ليه 

وقتلت اختي لييه 

وليه عايزني خدامه عندك 

كانت ليله ماشيه لكنها سمعت صوت عوض بيتكلم مع الحارس 

عوض: الحووت دا نصيبه عمال يجيب في بنات ويعمل سجاير 

الحارس: بنات وبس 

والسلاح والاراضي الي بياخدهم من الغلابه والبيوت الي بيحرقهاا 

عوض: صفقاته المشبوهه كلها في المكتب 

الحارس:عشان اكده مش بيطلع برا المكتب خالص 

عوض: المكتب ولا جناح الحريم 

الحووت مبيفارقهومش ابدا 

الحارس:ايوه صحيح 

جناح الحريم دا اي واخده تدخله الاقيها في المزرعه متطلعش منها ابداا 

عوض: بيحب يستعمل واحده محدش بعديه يستعملها فيطلعوا من جناح الحريم علي الاراضي يشتغلوا 

يمكن لو احتاجهم تاني 

انصدمت ليله من الي سمعته 

ليله في سرهاا :انت لا يمكن تكون انسان 

انت زي ماالناس اتكلمت عنك 

شيطاان 

صانع الرزيله 

كانت ليله واقفه مصدومه من الي سمعته ولقت ايد بتنخط علي كتفها 

صرخت ليله بصوتها وبعدت عنه 

ليله بغضب:انت ازاي تحط ايدك بالشكل داا 

حمزه:لو قاصدي حاجه كنت دخلتك جناح الحريم 

ليله:انا مش من دوول 

حمزه:كلهم بيقولوا كداا وبيذلعوا مدوريناها في الاخر 

ليله: مش مشكلتي انك تفكيرك منحط 

سابته ليله وراحت علي المطبخ 

............

في المطبخ 

............

كانت ليله بتفكر تعمل اي 

ليله: انا مش حاقدر ادخل المكتب 

بس ممكن اخلي الحكومه تدخل المكتب 

حاابلغ الحكومه عن كل جرايمه وهما يعتقلوه واكيد في غيابه حااقدر ادخل المكتب بتاعه والاقي اي حاجه عن اختي 

انا مش حااستسلم 

لازم اعرف اختي فيين 

............... 

كانت ليله بتحضر الغداء للحوت 

الساعه 2 

............ 

حضرت ليله السفره ووضعت عليها اصناف الاكل 

كان الحووت مبهور بمنظر الاكل 

حمزه: رايحه فين 

ليله:المطبخ 

ولا استني ااكلك الاكل زي العيال الصغيره بالمره 

حمزه: بعد ماحطيتي السم 

ليله: مش الدكتوره الي بتشفي المرضي تسمهم 

حمزه:وانا مريض بااي 

ليله:قول انت فيك ااي صح 

انت وجودك اصلا لوحده مرض 

حمزه عطي ليله معلقه 

حمزه: دوقي الاكل عشان اطمن انو مش مسموم 

ليله اخدت منه الملعقه واكلت من الاكل الموجود قدامه 

ليله:اتاكدت 

حمزه:ااه 

انجرري ع المطبخ كلي مع الخدم 

اخد حمزه معلقه ليله وكل بيهااا وكان مستمتع 

********************

الساعه 12منتصف الليل 

.................. 

كانت ليله في اوضتها نايمه بعمق 

دخل حمزه الاوضه وقفل الباب وقرب من سرير ليله وقعد علي طرف السرير 

طلع ولاعته وضغط عليها وشاف وش ليله تحت نور الولاعه 

حمزه كان بيتامل جمال وشها وشعرها وحط ايده علي شعرها ووشها 

ليله حست بحاجه بتتحرك علي وشها قامت مفزوعه 

حمزه طفي الولاعه ومنعها من الحركه بثقل جسمه

وحط ايده علي فمها عشان متصرخش بكلمه 

همس حمزه في اذن ليله 

حمزه:شششش الحوووت 

ليله كانت حركه جسمها مجنونه كل همها انو تبعده عنها 

حمزه ثبت جسمها ومنعها من الحركه نهائي 

حمزه:ششششش 

كله بالرضا 

راضي حاتتراضي قولتي ااي 

سحب حمزه ايده من علي فم ليله  وولع الولاعه 

ليله اتكلمت بدموع وصوت عالي 

ليله:ابعد عني 

سيبني 

بقولك ابعد عني 

حمزه اتجنن من نبرتها الحاده وجمال عيونها  

حمزه:انتي في موقف ضعف يعني لو اغتصبتك دلوقتي ورميت جثتك في اي حته ملكيش ديه 

ومحدش حايعرف عنك حاجه ي دكتوره 

ليله دفعت حمزه عنها وبعدت عنه 

واشعلت نور الغرفه 

حمزه:حلوو النور بردو عشان تشوفي كل حاجه 

ليله كانت بتدور علي اي حاجه تجرح بيها حمزه فلقت كوبايه ميه ازاز 

كسرتها ومسكتها حطتها علي رقبتها 

ليله:اقسم بالله لو تقرب مني لاقتل نفسي 

حمزه ببرود : طب حااقرب 

قرب حمزه خطوه من ليله 

راحت ليله غرست الازازه في رقبتها 

حمزه اتجنن من الي عملته وقرب بسرعه وسحب من ايديها الازازه 

وضربها علي وشهاا كف 

ليله الدم نزل من رقبتها لانها اتعورت حاجه بسيطه 

وحمزه الدم في عروقه بيغلي من الي عملته 

حمزه:انتي اتجننتي 

عايزه تنتحري 

ليله:اموت بشرفي مره واحده علي اني اندبح بين ايديك 

حمزه:خلاص حااتجوزك 

ليله:انت اتجننت في عقلك تتجوز مين 

حمزه:انتي 

اتجوزك 

فيها اي يعني 

ليله:مستحيل اتجوز الي قتل اختي 

حمزه قرب من ليله وحط ايده علي رقبتها وكان بيخنقها 

حمزه:وفيها اي لما تتجوزيني 

ليله:اقتلني 

اموت ولا اتجوزك 

انت وحش 

معاصي وذنوب وزنا واغتصاب وستات 

انت ابليس علي الارض 

حمزه زقها بعيد عنه 

ليله دموعها نزلت علي وشها 

حمزه اتكلم بحده: مش عايز اشوفك هناااا ابدااا

ليله بصراخ :مش حاامشي من غير لما اعرف فين اختي عملت فيها اي 

حمزه بصراخ :قتلتهاااا 

قتلتهااا باايدياااا دووول 

فاااهمه 

قتلتها 

خودي مني حقهاااا 

بس مش حاتعرفي 

امشي من هنااااا لاني خااقتلك انتي كمااان 

ليله:لالا 

ليله مسكته من هدومها وبتزق فيه 

ليله:انت بتكدب صح 

اختي عايشه صح 

مااتقتلتش صح 

لالا انت بتكدب 

حمزه: تقبلي تتجوزي واحد قتل اختك 

ليله: انت ااي شيطاان 

مبتحسش 

حمزه:حابب اشوفك بتتعذبي 

برتاح  لما اشوف الخوف في عيون الكل 

ليله:يعني اختي عايشه صح 

حمزه: انقتلت وشبعت موووت 

ليله:كداااب 

حمزه:مش فاكر بعت اعضائها لانهو عصابه 

عشان كدا معدش فيها حاجه تندفن في القبر 

ليله:حاااقتلك 

حمزه: بس ي شاطره  

كبير الكلام دا عليكي 

************************

اليوم التااالي 

..........................

صحت ليله من النوم 

ونزلت المطبخ وحضرت الفطار 

وطلعت بيه اوضه حمزه 

وقفت لخد ماسمعت صوتها 

حمزه:ادخل 

دخلت ليله بالفطار وحطته واستنت برا الاوضه لحد ماخلص حمزه الاكل 

حمزه اكل وكان بيفكر 

حمزه:ي تري ناويه علي اي ي ليله 

بعد شويه 

دخلت ليله واخدت الاكل 

بس صوت حمزه وقفهاا 

حمزه: عايزه اي من الي بتعمليه داا 

ليله:حقي 

حمزه:واي هوو 

ليله:دمك 

حق موت اختي 

حمزه ابتسم ليها 

حمزه: اعمليلي باميه حراقه علي الغدا 

بحبهاا موووت 

خرجت ليله من الاوضه وهي بتفكر حاتنتقم ازاي منه 

ليله:اكدب ي حووت واخفي مكان اختي 

انا حاعرف هي فين وبتخبيها لييه 

*******************

بعد اسبوع 

************

الحووت وقف في شرفه القصر 

واتكلم في الميكروفون 

الحوووت: انا جمعتكم النهارده عشان نحتفل 

بكرا حاتكون المزرعه بقالها سنتين 

المزرعه فيها 50الف عاامل 

بيزرعوا وبيحصدوا وفاتحين بيوتهم 

القريه الصغيره الي بنتها بقت امبراطوريه صناعيه 

الحووووت 

عشان كدا انا حاصرفلكم مكافات وبكرا فيه احتفال بالصرح العظيم دا 

الحوووووت  

الكل نادي بصوته الجهوري 

الحوووووت الحووووووت 

ي يعيش 

ي يعيش 

الحوووووت الحوووووت 

ي يعيش 

ي يعيش 

والوجوه كانت بتضحك ومبسوطين 

ليله كانت حزينه علي الناس 

ليله في سرها : انت اذيتهم وحارمهم حتي من التعبير اخدت شرفهم ومشغلهم عبيد عندك 

منك لله واحد مفتري 

كانت الناس بتدعي للحوت بالسعاده والحووت كان شايف ليله تايهه وبتفكر ومش معاهم 

الحووت في سره : ي تري بتفكري في ااي ي ليله 

حاسس ان نهايتي علي ايدك  

ليله كانت كل شويه تشوف ساعتها 

ليله في سرها :هما اتاخروا كداا ليه انا قولت كل حااجه وشرحتلهم المكااان 

لازم يجواا ويوقفوه عند حده 

بعد عشر دقااايق 

............... .........................

المزرعه سمعت صوت ابواق سيارات الشرطه بتدخل  

الحوت ابتسم لما شاف عربيات الحكومه في المزرعه 

حمزه:يعني دي خطتك ي دكتوره 

ومااالو 

دخل حمزه مكتبه وقعد عليه 

ودخل عليه الظباط وعوض 

الظابط:انت حمزه الحوووت 

الحووت:ايوا 

خير 

الظابط:في بلاغات متقدمه ضدك 

الحووت:بلاغات كيديه ملهاش صحه 

الظابط:حانشوف كيديه ولا لاء 

الحووت: والمطلوب 

الظابط:تيجي معانا دلوقتي عشان نحقق 

مشي حمزه مع الظابط 

وكانت ليله فرحانه بخروجه مع الظباط 

******************* ********************

في النيابه.... 

كان يدخن السيجاره بااستفزاز وهو يبتسم 

الظابط بغضب : انت ازاي تدخن من غير اذن 

الحووووت وهو ينظر له بااحتقاار 

الحوت:اذن 

الحوت ياخد اذن 

الظابط : اي اقوالك فيما ماهو منسوب اليك 

في مصنع السجاير بتاعك وصنعك للرزيله 

الحوت: مفيش رزيله دي سجاير عاديه 

الظابط:لما تبقي سجاير معموله 

بعرق فخاد العذروات والقاصرات متبقاااش عاااديه

حمزه طفي سيجارته في طفايه السجاير البلور الي علي المكتب قدام الظابط واتكلم بااستفزاز 

حمزه: ادي الجمل وادي الجمال 

خد العينه وحللها عند الطبيب الشرعي واثبت انها من عرق فخاد العذروات زي مابتقول 

الظابط :في شهود ضدك بتقول انك بتاخد ستات من برا البلد 

حمزه:انا في مزرعتي 5مصانع بااختلاف الحرفه 

دا غير اراضي عيله الحووت 

الظابط:الي جبرت الفلاحين علي بيعها 

حمزه:مفيش فلاح باع ارضه غير لما اخد مني حقه وزياده 

الظابط:مسيرك تقع في ايدي ي حووت 

الباب خبط 

الظابط:ادخل 

دخل الشاويش ومعاه راجل لابس بدله سودا وشنطه سودا 

الرجل :معتز الجمال محامي حمزه الحووت 

وطلع كارنيه المهنه ومعاه تقرير كفاله 

الظابط:يااه داانت جاهز اهو 

حمزه قام من علي كرسيه وقفل جاكت بدلته 

حمزه:كدا اقدر امشي 

واحب اشوفك اول ماتقرير الطب الشرعي يطلع 

الظابط:حانتقابل كتير ي حوووت متقلقش 

حمزه:ياريت ي افندم 

احب قوووي نتقابل تاني 

***********************

في مكتب حمزه 

********** 

دخلت ليله المكتب وقعدت ترمي كل حاجه علي الارض بتدور علي اي حاجه تخص ليالي اختها 

وانصدمت من الي شافته 

لقيت ملف بيع اعضاء فيه اسم ليالي 

ليله انصدمت وانهارت وصوتهااا راح من البكي 

ليله:حاااقتلك 

حاااقتلك 

ورحمه اختي لاقتلك 

انت 

انت مخلتش فيها حاجه تندفن في القبر 

انت ظالم 

وديني لاقتلك 

دورت ليله علي اي حاجه تتخلص بيه من حمزه ولقت مسدس علي المكتب 

ليله اترددت في الاول لانها ماتعرفش في الاسلحه ومامسكتش سلاح قبل كده 

بس اخدت قرارها 

خاتنتقم منه وتخلص حق البنات الي عمل فيهاا كدا 

اخدت ليله المسدس وخرجت من المكتب 

وهي خارجه سمعت اصوات طبل وزراغيط من براا 

جريت ليله علي الشباك شافت حمزه ورجالته برااا 

ليله :جيت لقضاك ي حووت 

بصت ليله للمسدس وحسمت امرهاا الليله قتل الحوووت 

نزلت ليله تحت ووقفت قدام الباب وخبيت المسدس في هدومها 

ومستنياه يدخل 

كان حمزه مبتسم وهو شايفهاا واقفه مستنياه 

كان حمزه بيتقدم لكن فجاااه 

اصوات طلقات ناار انضربت في المكان واصوات الستات بتصرخ 

وحمزه علي الارض غرقان في دمه 

ليله في سرها :احمدك ي رب انتقمت لحقي ولحق اختي 

ي رحمتك الواسعه 

الرجاله بعد ماضربت النار جريت 

وعوض والرجاله جريوا علي ليله 

عوض:الحقينا ي دكتوره الحقينااااا 

ليله كانت فرحانه في حمزه ومشيت بهدوء وهبطت عشان تشوفه حي ولا ميت 

ليله بااسي : ماات 

سمعت ليله بعد الجمله دي صوات وصررريخ من القلوب 

الحزن كان واضح في نبره البنات المساكين 

ليله اتفاجئت وبصت لجثه حمزه 

ليله: حتي في موتك قادر تكون البعبع الي مخوفهم 

انت عذابك من عذاب ابليس 

الي الحجيم

قامت ليله من جمبه  وسابتهم بيصوتوا ويعيطوااا ودخلت اوضتها تصرخ من قلبهاا علي اختها الي مفضلش في جسمها حته واخده تتحط في قبر 

حتي لحمها كان من نصيب الثعالب وكلاب السكك 

حتي الرحمه مش في قلبه 

كان مصور كل حاجه في جسمهاا باعها 

الرحمه معرفتش قلب الحووت 

كانت ليله بتصرخ علي مووت اختهااا 

وقررت انها تسافر بكرا ترجع مصر كفايه تعبت من الحقد والكره الي شافته في البلد دي 

قرفت من الحووت وظلمه 

********************* 

عوض ورجاله الحوووت اتصلوا بجاسر وبلغوه بموت حمزه  

والمزرعه اكتست بلون الحزن 

الي مش حايفارقهم ابدا  الرجاله والستات كانوا خايفين من كل حاجه حواليهم 

وبالاخص البنات 

كانوا خايفين حايحصلهم اي من بعد الحوووت 

****************** 

في شقه جااااسر 

******* 

كانت جهااد في المطبخ

بتخترع في الاكل زي عادتها 

جاسر قاعد باصص للاطباق الفاضيه وبينادي علي جهاد 

جاسر: اتحرقوا ولا نطلب من برااا زي كل مره 

جهاد : حررام عليك المره دي ربنا حايجبرني وميشمتش فيا حد 

جاسر:كل مره بتقول كدا ي بطيخ وبتطلع اقرع ونزهي 

جهاد:كداا 

طب مفيش بوس ايد لاسبوع 

جاسر: ي شيخااا اسكتي 

داانا بوستها بعد فرحناا بشهر 

خيبه عليا وعلي حظي الهباب 

الناس كلها خيبتها سبت وحد وانا خيبتي موردتش علي حد 

جهاد:انت لسه حاتعدد 

جاسر:مراتي ومش عارف ابوسك 

فاكرك الدخله 

اغسل سنانك الاول 

خط برفاان 

وفي الاخر 

بوست صباع ايدك الصغير 

اصلي مكسوفه 

جهاد بصدمه :انااااا 

انااا قلت كدااا 

جاسر: منشفاها عليااا ي حبه عيني من ساعه مااتجوزنا اكمني مليش في الجراه ومش مدردح زي باقي الناس 

تفتري عليااا 

جهاد بصدمه :اناااااا 

ي كداب ي منافق 

دي الناس كلها ترتاح سبت وحد وانت مبتتهدش ابداا يوم وااحد 

انت عندك فقدان الزاكره في الحجات دي 

ي سااافل 

جاسر قاام واخد جهاد في حضنه 

جاسر :ايوا انا سافل 

ومولود في كباريه كمان ماتيجي 

جهاد: هاااار اسود 

جاسر:في اااي 

حصل اااي 

جهاد :المكرونه اتحرقت ي لهوووووي 

جريت جهاد علي المطبخ تشوف الاكل 

جاسر ابتسم علي مراته المجنونه  واخد تليفونه 

جاسر بصوت عالي : حااطلب بيتزاا تطلبي ااي معايا 

كانت لسه حايكمل باقي كلامه لكن الموبيل رن 

جاسر : رقم غريب 

جاسر: الو 

عوض:جاسر بيه 

جاسر:ايوه مين 

عوض:انا عوض خدام الحوووت 

جاسر: في اي ي عوض  حصل ااي 

عوض:الحوووت تعيش انت 

جاسر انصدم من الي سمعه واتكلم بحده وصوت عالي 

جاسر:انت بتهبب بتقول اااي 

انت اتجننت 

حمزه ماله جراله ااي 

عوض:جماعه سلمان الي الحوت اخد بناتهم 

جم  وضربوه بالنار 

جاسر:انااا جاااي حاالا اقفل 

جاسر دخل اوضته زي المجنون وحط اي حاجه في الشنطه 

دخلت جهاد الاوضه وخافت من منظر جاسر الي ميطمنش 

جهاد جريت علي جااسر وحضنته 

جاسر كان ضعيف لدرجه مقدرش يخرجها من احضانه 

فضل واقف ودموعه بتنزل من عيونه 

جهاد: جاسر مالك 

دموعك بتنزل ليه 

حصل اي ي حبيبي 

جاسر مستحملش يتكلم وقعد علي السرير بتعب وحضن راسه بايده وعيط بصوت عالي 

جاسر:حمزه اتوفي 

جهااد اخدت جاسر بااحضانها لان جاسر حكيلها كتير عن حمزه 

جهاد:ربنا يرحمه ويجعل مئواه الجنه 

جاسر كان بيبكي في احضان جهاد زي الطفل الصغير 

بعد ساااعه 

......................... 

جهزت جهاد شنطتها هي وجاااسر 

جهاد:حاتعمل اي 

جاسر:لازم اقول لوالدته 

جهاد: ربنا يصبرها ي رب 

جاسر:الصدمه كبيره عليها 

جهاد:لازم ندفنه ي جاسر وهي لازم تبقي موجوده 

جاسر :عندك حق 

خليكي هناااا وانا حاروحلها 

جهاد:مينفعش اسيبك اروح معاك رجلي علي رجلك 

جاسر: مش عايز اتعبك 

جهاد:لا مفيش تعب انا حطيت هدومي وحااروح معاك  انا مش حااسيبك ابدااا 

احتضنت جهاد جاسر بقوه وبصت في عيونه 

جهاد: مش حاسيبك لوحدك 

انت مش وحيد عشان تواجه حزنك لوحدك 

انا بحبك 

جاسر اخدها في حضنه 

جاسر:وانا كماان 

بحبك 

*********************** 

بعد ساعه 

............. 

وصل جاسر وجهاد فيلاا الحووت ودخلوا استنوا منيره في الصالون 

نزلت منيره وفرحت لما شافت جاسر وجهاد عندها 

منيره: ازيكم ي ولاد وحشتوني 

جاسر وجهاد كانوا ساكتين 

منيره:مالكم ي حبايبي في ااي 

لابسين اسود لييه 

حصل حاجه لاهلك ي جهااد 

جهاد بحزن :لا ي ماما كلنا بخير 

منيره راحت لجاسر واتكلمت 

منيره:دموعك بتنزل ليه ي جاسر 

حصل حااجه ي ابني مالك في ااي 

جاسر اخد منيره في احضانه وعيط 

منيره دموعهااا نزلت وقلبهاا وجعهااا 

منيره: خوفتيني مالك 

حصل حاجه 

ابني جراله حااجه 

في اااي مالكم 

صرخت منيره باعلا صوتهاااا وهي بتنادي علي ابنهااا 

منيره:ي حمززززه

ي حمزززه 

فضلت تصرخ منيره لحد ماجاسر قالها 

جاسر:البقاء لله ي امي 

منيره مستحملتش ووقعت من طولها 

************************ 

اليوم التااالي 

*********** 

وصل جاسر ومنيره وجهاد لمزرعه الحووت 

منيره كانت شبه ميته ساكته مش شايفه اي حاجه قدامها 

دخلوا المزرعه 

لقوا الناس بتصوت وتعدد ومنيره بكت بحرقه وعددت مع الستات 

هون عليا ي رب هون 

الستات تنادي معاها وتقول :هون 

منيره: القلب مال 

وكسرته هون 

الستات تنادي وتقول :هون 

 منيره: والفقد زي التعبان ولدغته مش هين 

الستات :هون 

منيره:جيتي تفرحي ي حزينه 

لقيتي الميتم والعزا مش هين 

هين 

ي رب هون 

الستاات:هون 

منيره: ي اول فرحه واخر فرحه انسرقت بين التراب والوجع مش هين 

الستات : ي رب هون 

كانت منيره في الارض تعدد وتحط علي وشها التراب والرمله 

والستات تعمل زيهاا 

وجهاد وجاسر بيحاولوا يدخلوهاا 

لجوه 

وبعد محاولات كتيره دخلت منيره جواا مع جاسر وجهاد 

كانت منيره علي الاريكه حاطه راسها بين ايديها وبتعدد 

منيره:ي اول فرحه انسرقت 

بين التراب وانردمت 

هون 

هون 

ي رب هون 

ي واد ي صغير كنت في حجري حاتلعب 

خدك الموت وانت حاتحبي 

هون هون ي رب هون 

ي فرحه قلبي روحت وانكسر من بعدك كيف الارض الارض البور لا ثمره ولا زرعه 

هون هون ي رب هون 

عوض رحب بجاسر بيه وخدوه جوا يشوف جثه الحوووت بعد ماغسلوه 

*************** 

دخل جاسر الاوضه يشوف صاحب عمره 

لاقي متغسل ومحاوطين جسمه بالكفن الابيض 

جاسر حضن جسم حمزه وبكي بحرقه 

وبعدين خرج من الاوضه 

************************ 

نزل جاسر تحت 

ولقي المركز مستنين تحت 

الظابط:البقاء لله 

جاسر:ونعم بالله 

الظابط:احنا قبضنا علي الناس الي اطلقوا النار علي الحووت 

جاسر: الحمد لله 

الظابط:البقاء لله 

استاذن الظابط ومشي هو والحرس 

******************** 

خرج النعش من مزرعه الحووت عشان يندفن 

والصريخ ماشي يودعه والعياااط 

منيره مستحملتش الصدمه  ووقعت من طولهااا 

جاسر :دكتور 

دكتور بسرعه 

عوض راح لدكتوره ليله 

/********************/

في اوضه ليله 

************

ليله كانت متابعه منظر خروج النعش وهي بتبكي  علي اختها الي ملهاش قبر لحد دلوقتي 

ليله:علي الاقل اهلك قادرين يزروك وليك جثه 

لكن انت حرمتني من جثها 

وطلعت وسط صريخ 

والكل بيعدد 

حتي المحرمات والمعاصي في غيابك بتتعمل عليك 

سمعت ليلي صوت الباب بيخبط 

فتحت الباب 

ليله:في اي 

عوض: الحجه منيره تعبانه جوووي 

ليله جريت علي شنطتها واخدتها ونزلت تحت 

************* 

جاسر وجهاد كانوا بيحاولوا يفوقوا منيره 

لكنهم انصدموا من ليله وهي داخله عليهم 

جاسر:ليله 

ليله شافت نبض منيره وعطيتها حقنه 

ليله اتكلمت :متقلقوش 

ضغطها وطي بس 

جاسر:انتي بتعملي اي هنا 

عوض:دي الدكتوره الي شغاله في الوحده الصحيه الي في البلد 

جاسر اطمن لوجود ليله وسكت 

وجهاد كانت حزينه وهي شايفه جوزها بيعاني لموت صاحب عمره 

اخدوا منيره وطلعوها لاوضتهاا 

وفضلت ليله وجاسر وجهاد مع بعض 

ليله:حمدلله علي سلامتكم 

جهاد:الله يسلمك 

جاسر: الحجه منيره حاتبقي بخير 

ليله:متقلقوش عطيتها حقنه وحاتبقي بخير 

عن اذنكم 

طلعت ليله اوضتهااا 

************************* 

في اوضه ليله 

    ................ 

ليله:مينفعش امشي دلوقتي 

مضطره استني اشوف حايحصل ااي لو مشيت دلوقتي حادخل في سين وجيم انا في غني عنه 

*********** 

الساعه 10 مساء 

............. 

كانت منيره قاعده مع جاسر وجهاد وليله علي السفره 

منيره: خدت عزا حمزه ي جاسر 

جاسر:ايوا ي امي 

اندفن واخدنا العزاا 

منيره: وزعت الصدقات علي روحه 

جاسر:ايوا ي امي 

منيره كانت بتبكي وبصت ل ليله 

منيره: حصل اي لابني ي ليله 

ليله:ناس ضربوا عليه نار 

منيره: كان مبسوط قبل مايموت صح 

ليله:ايوا صح 

منيره ابتسمت ليها 

منيره:اهم حاجه انو شافك قبل مايموت 

كان بيحب اختك جووي جوووي 

ليله في سرهااا : جوووي جوووي انتي حاتقولي 

*************** 

كانوا قاعدين ولقوا فجاه محامي حمزه دخل عليهم 

معتز الجمال :البقاء لله 

جاسر :ونعم بالله 

اتفضل 

جلس معتز علي الكرسي واتكلم 

معتز:اسف الوقت مش مناسب بس المرحوم كان سايب وصيه 

منيره:قول ي ابني واحنا ننفذها 

معتز: حمزه بيه كتب المزرعه ونص شركاته بيع وشرا لانسه ليله كمال عزاام 

جهاد وجاسر ومنيره بصوا ل ليله 

منيره:واي تاني 

معتز: والباقي ليكي ي حجه منيره 

منيره:اعتبر الوصيه حاتتنفذ مادام دا وصيه ابني 

ليله مصدومه من الي سمعاه 

ليله  في سرها :مستحيل داا 

مستحيل يكون حقيقي 

مستحيل  

ليله : انا مستحيل اقبل بالوصيه دي مستحيل 

كانت منيره حاتتكلم بس صوت شق الصمت 

ليالي بصوت عالي :الوصيه دي باااطل 

جاسر ضغط علي قبضه ايده اول ماشاف ليالي 

ومنيره انصدمت من الي شايفاها قدامها 

وليله وقعت علي الكرسي من صدمتها 

منيره جريت علي لياالي  واخدتها في حضنهااا 

منيره:كنتي فين ي غاليه 

كنتي فيين ي بنتي 

مات مكوي بفراقك ي بنتي 

استغلت ليالي ان منيره متعرفش حاجه 

ومثلت العياط 

ليالي:كنت فاقده الذاكره مش فاكره حاجه 

واول ماشفت خبر وفاه حمزه في التليفزيون وقعت من طولي وافتكرت كل حاجه وجيت جري علي هنااا 

منيره بكت وخدت ليالي في احضانها 

منيره:حمزه مات ي ليالي 

مااات 

ليالي مثلت البكي والعباط وانها حايغمي عليها 

سندتها منيره وقعدتها في الكرسي الي جمب ليله 

ليله في حاله صدمه من اختهاا 

منيره اتكلمت مع المحامي 

منيره:انت لازم تغير الميراث 

مرات المرحوم رجعت 

جاسر كان في دوامه : طب اقولهم انها خانته زمان 

ولا اسكت 

حمزه خبي الموضوع عن الكل حتي امه 

افضحه ازاي 

ومش حااسمحلها تاخد قرش واحد بس من املاكه 

معتز:اسف ي حجه 

بس الوصيه دي مش كلام 

حمزه بيه كتب نص ثروته للانسه ليله كمال عزام 

بيع وشراا 

ليالي بصت ل ليله بغل وحقد 

وليله بصت ل ليالي بشوق ولهفه 

ليالي :انتي 

انتي شبهي 

ليله حطت ايديها علي بق اختها وحضنتهااا  واتكلمت في ودنها بهمس 

ليله:انا اختك التوام 

حافهمك كل حاجه بس مش قدامهم

بعدت ليله عن ليالي 

ليله:حمدلله علي سلامتك 

ليالي:الله يسلمك 

سابتهم ليله وطلعت اوضتها وفرحتها مش سايعها وتساولات كتير جواها 

ليه حمزه قال انها ماتت 

وهي عايشه

............... 

بعد نص ساعه 

كنت ليالي قاعده معاهم تحت لكنها مثلت التعب 

منيره نادت علي الخدامه تاخد ليالي ترتاح في اوضتهاا 

ليالي بتعب :شكرا ي ماما 

منيره:ارتاحي ي بنتي 

داانتي من ريحه الغاالي 

طلعت ليالي مع الخدامه فوق وسالتها 

ليالي:هين فين اوضه ليله 

الخدامه :سيتي ليله اوضتها هناك اهي 

ليالي :طب روحي انتي  انا عرفت المكان خلاص 

مشيت الخدامه وراحت ليالي اوضه ليله 

************************* 

في اوضه ليله 

.........    ........... 

كانت ليله رايحه جايه في الاوضه وجريت علي الباب لما سمعت الباب بيخبط 

ليله فتحت الباب وضحكت بفرحه وعيونها دمعت لما شافت اختها قدامها 

ليله حضنت ليالي بشوق وفرحه 

ليالي كانت بتحضن ليله بغل 

ليالي في سرها :اي جو العشق الممنوع دا  حاشوف اخرتك اي معايا واستغلك داانتي معاكي نص املاكه 

ليله بدموع :الحمد لله انك عايشه 

الحمد لله 

ليالي:انتي مين 

والشبه الي بيني وبينك 

ليله :اقعدي حااحكيلك كل حاجه 

قعدت ليله تحكي ليالي عن كل حاجه حصلت معاها وانها اختها التوام وان الناس الي اتبنوها خبوا عنها دا كله وانها سمعتهم 

وحكيتلها كل حاجه حصلت في الفتره الي فاتت دي وانتقامها من الحوووت 

ليالي دموعها نزلت علي وشهااا 

ليالي:الحوووت اذاني كتير 

ااااذااني 

ليله:عمل فيكي اي 

ليالي:خاني ي ليله 

كان بيخوني كل يوم مع واحده شكل  ولما عرف اني حامل 

قتل ابني 

قتله بكل جبروت 

وانا هربت منه مقدرتش اعيش معاه 

مكنش قداني غير الهرب 

وهو قدر يلاقيني وسجني 

كان كل يوم يعذبني 

ليله دموعها نزلت علي وشها 

ليله:ربنا خلصنا منه 

ليالي: مقدرتش اتكلم واقول لحد 

يتيمه مليش اهل 

فضلت صابره 

وكاتمه 

واقول معلش 

نار الحووت ولا جنه الشارع 

بس مقدرتش 

قتل ابني 

قتله من غير رحمه 

قتله جوايا قبل مايشوف النور واسمع كلمه ماما 

دبحني بسكينه تلمه

دبحني 

فضلت ليالي تكدب علي ليله وتصتنع الطيبه قدامها 

وليله تاخذها في حضنها 

ليله:حااعوضك عن كل حاجه مريتي بيها 

ليالي:حتي الميراث حرمني منه 

ليله:فلوسي هي فلوسك 

واحد 

ليالي عيطت وحضنت اختهاااا 

*************************** 

بعد مرور شهرين 

*************** 

منيره وجهاد وجاسر كانوا في المزرعه 

جاسر كان حاطط عينه علي ليالي وعارف انها ناويه تعمل حاجه وفي نفس الوقت مش قادر يفهم هي حيه ازاي لحد دلوقتي 

منيره كانت بتهتم ب ليالي 

وليله كانت مع جهاد وفي شغلها في الوحده الصحيه 

ليالي كانت بتخطط ازاي تاخد الورث كله 

************** 

الساعه 7 مساءا 

كان جاسر وجهاد ومنيره وليله وليالي بيتعشوا 

وكانت ليله بتحب تاكل خفيف خفيف 

فجابت طبق الشوربه عشان تشرب 

دخلت الملعقه وطلعتها لقت عقرب 

صرخت ليله بااعلا صوت ورمت المعلقه بعيد 

وهي بتبكي وتصرخ 

ليالي اخدتها في حضنهاا 

منيره بزعيق نادت الخدم 

وجاسر بعد هو وجهاد خايف عليهااا 

جاسر بيفكر :اكيد ليالي عملتها عشان الورث انتي الحيه الوحيده الي في المزرعه 

وموتك علي ايدي 

منيره:ي بهااايم 

ي بهااايم يالي في القصر 

جاسر:امي اهدي 

انا حااعرف مين الي حط العقرب بطريقتي 

القصر فيه كاميرات مراقبه وحاجيب وا





الساعه 7 مساءا 

كان جاسر وجهاد ومنيره وليله وليالي بيتعشوا 

وكانت ليله بتحب تاكل خفيف خفيف 

فجابت طبق الشوربه عشان تشرب 

دخلت الملعقه وطلعتها لقت عقرب 

صرخت ليله بااعلا صوت ورمت المعلقه بعيد 

وهي بتبكي وتصرخ 

ليالي اخدتها في حضنهاا 

منيره بزعيق نادت الخدم 

وجاسر بعد هو وجهاد خايف عليهااا 

جاسر بيفكر :اكيد ليالي عملتها عشان الورث انتي الحيه الوحيده الي في المزرعه 

وموتك علي ايدي 

منيره:ي بهااايم 

ي بهااايم يالي في القصر 

جاسر:امي اهدي 

انا حااعرف مين الي حط العقرب بطريقتي 

القصر فيه كاميرات مراقبه وحاجيب واحده يوريني الشريط واعرف مين 

متقلقيش. 

ليالي كانت خايفه وبتفكر 

ليالي:مجاش في بالي الكاميرات دي 

لازم اخلص حقي من ليله بسرعه 

واخلص منها 

ليالي اخدت ليله اوضتها 

********************* 

في اوضه ليله 

.................. 

دخلت ليالي وليله الاوضه  وبعد ما ليله هديت شويه 

ليالي اتكلمت معاها 

ليالي: ليله كنت عاوزه منك طلب 

ليله :اطلبي ي حبيبتي 

ليالي:فاضيه بكرا نروح نتمشي بالعربيه 

بقالي كتير مخرجتش 

ومشوفتش شارع 

ليله:بس كدااا انتي تؤمري 

انا كمان عايزه اتمشي تعبت من هنااا 

ليالي:بكرااا نروح نتمشي بالعربيه 

ليله:الي تقول عليه يحصل ي جميل 

************************ 

خرج ليالي من الاوضه وراحت لاوضتهااا وطلعت تليفونها 

واتصلت برقم مجهول 

ليالي:بكرا الاقيكم في المكان الي اتفقنا فيه عليه 

مش عايزه غلطه 

قفلت ليالي التليفون وهي مبسوطه 

ليالي: انا محبش انصص مع حد انا احب اكوش واكيس الفلوس 

وبما اني اختها 

من حقي اورثهااا علي الاقل لما جاسر يعرف اني الي حطالها العقرب 

عشان اقتلهم واخلص منهم كلهم 

اكرشهم من القصر والمزرعه 

********************** 

اليوم التااالي 

/********** 

الساعه 5  مساء 

خرجت ليالي وليله بالعربيه 

ليله:حاتودينا فيين 

ليالي:حاتعرفي دلوقتي 

اخدت ليالي ليله حته مقطوعه 

ليله:اي المكان دااا 

ليالي: دا مكان بحبه قوووي 

ليله:دا مكان مقطوع بتحبي في ااي 

ليالي:جماعه صحابي جاين دلوقتي وحانمشي 

ليله:مين دوول 

ليالي:دلوقتي تعرفي 

بعد عشر دقايق 

جت عربيه سودا  ركنت بعيد ونزل منها راجلين 

ليله :انتي تعرفي الرجاله دي 

ليالي:دووول الي حايبسطوكي 

ليله:اااي 

ليالي: حايبسطوكي 

ليله:انتي بتقولي ااي 

ليالي شهقت شهقه رقصات واتكلمت وهي حاطه ايديها في جمبها 

ليالي:هو انتي ي بت الذوات يتبنوكي من ملجا ايتام ويخبوا عنك انك يتيمه عشان شعورك 

وانا الي اتنقل من حضن كل راجل شويه ومن كباريه للتانيه 

ومن بدله لاختها 

بعري وبرقص للسكرانين 

وانتي اختي وعايزه تعوضيني 

طب ازااااي ي عووووومر 

ليله انصدمت منها 

ليله:انا انا اختك 

ليالي مسكتهاا من دراعها ورمت في احضان الرجاله 

ليالي:عشان تبقي اختي 

لازم تندبحي قدامي ونبقي متساويين ي روحي 

اه 

دا حق ربنا 

الرجاله مسكت ليله 

وليله صرخت  باعلا صوت عندهاااا لما حاولوا يمسكوا حجابهااا 

ليله: حمزززززززززززززه 

ليالي: حايطلع من التربه يتفرج علي دبحك ي قطه 

اوعي ي بت تكوني عشقتيه 

اه ماهو حلو ويتعشق 

يالا اهو مااات 

كنت بخونه ورفض يسامحني 

في داهيه اديني حاورثه اهووو 

ليله بدموع :ارحميني انااا اختك 

حرام عليكي 

انا عاديت حمزه عشان اجيبك حقك 

تعملي فياا كداا 

ليالي: الحياه مرحمتنيش عشان ارحمك 

الحياه مش بقدسيه مريم عشان ترحم البشر ي ليله 

لازم تندبحي قدامي عشان تتساوي معايا ي بنت الحررررام 

ليالي:ياااالا عايزاكم تبسطوهاااا 

الرجاله سابت ليله وراحت ل ليالي ومسكتها من دراعتها 

ليالي بصراخ :بتعملوا اي ي حيوانات 

انا دفعالكم فلوس 

نزل حمزه من العربيه وراح وقف ورا ليله 

ليله بدموع حضنت حمززززه 

حمزه ابتسم وارتاح اما اخدها في حضنه 

ليله بدموع اتكلمت:انت انت حقيقي ماموتش 

حمزه:تقبلي تتجوزي واحد قتل اختك 

ليله بصت ل ليالي واتكلمت 

ليله :اقبل 

ليالي فضلت تصرخ وتعيط 

ليالي:لاااااااااا 

متاخدش هي كل حاااجه 

لا متاخدش هي كل حااااجه 

حااقتلك 

فضلت ليالي تصرخ وتضرب الرجاله وتصرخ بااعلا صوت لخد مااتجننت 

************************ 

ركب حمزه وليله العربيه 

ليله:ليه كدبت عليااا وعملت دا كله ليه 

ليه مقولتليش انك بريء ي حمزه 

حمزه:حبيت تكتشفي كل حاجه بنفسك 

ليله:بعد موتك المزيف لقيت بنات كتير قاصر بتعيط 

روحت وسالت واحده منهم وعرفت الحقيقه 

انت كنت بتجيب البنات من الملاجيء وتشغلهم في المزرعه 

حتي البنات الي كانت بتشتغل شغلانه وحشه انت كنت مشغلهم في المزرعه وعلمتهم شغله شريفه ومديتلهم ايد المساعده 

والسجاير الي الكل قال عليها من العذروات 

كانت سجاير عاديه وفيها حنه عشان تدي ريحه كويسه ليهااا 

ولا عيله سلمان الي انت اذيتهم وخدت حريهم 

عملت كدا لانهم بيحوزوهم قاصرات وبياذوهم او بيموتوا وهما صغيرين 

ليه مثلت الشر وانت مش شرير 

ليه خدعت النااس كل السنين دي كلهااا 

حمزه: اهم سر في حياتي 

هو انتي 

ليله:اناااا 

حمزه: كنت رايح فرح جااسر 

Flash 

كانت ليله خارج القاعه رايحه تركب عربيتها فشافت بنت صغيره بتعيط 

ليله:بتعيطي ليه ي روحي 

البنت :جعانه مااكلتش حاجه 

ليله راحت عربيتهااا وجابت شال حطيته علي جسم البنت 

ليله:استني 

نادت ليله علي نرجس 

جت نرجس الخدامه 

ليله:روحي مع نرجس حانروح البيت وحايبقي في اكل ولبس ومدرسه 

البنت: دا بجد 

ليله:طبعا بجد ي روحي 

البنت:ربنا يخليكي.ي ست هانم ويعمر بيتك ي رب 

نرجس:دا معقول ي ست هانم 

ليله:اه 

البنت من النهارده مسؤليتك واي تقصير معاها حااعرفك شغلك 

نرجس:بس كمال بيه 

ليله:مش شغلك ي نرجس انا حااتكفل بالبنت 

سابتهم ليله وراحت العربيه 

Back 

حمزه :بقيت متابعك ي ليله من اليوم دا 

مكنتيش متصنعه 

كنتي بتقدمي الخير الخير وبس 

ومن يومها وانا معاكي 

ومتابعك 

حتي العمده  انا الي سمحت يديكي العنوان 

كنت عاوزك توصليلي 

ليله: وموتك 

حمزه: عشان الظابط يقبض علس جماعه سلمان 

دا كان اتفاق 

جماعه سلمان عليهم احكام وبلاوي زرقا 

ليله: وليالي 

حمزه غمض عيونه بقهر وبعدين اتكلم 

حمزه:خانتني ي ليله 

بدل المره ثلاثه 

خانتني في مشاعرها وفي اخلاقها ومع رجالين 

وحاولت تقتلني عشان قروش 

روحت زي المجنون فضيت رصاص مسدسي في قلب عشيقها 

ليله:وهي 

Flash 

اقترب حمزه من ليالي وجذبها من خصلات شعرها 

حمزه:حاتعيشي تتمني الموت بدل المره الف 

ليالي:انت بتحبني 

حاتلاوع لييه 

سامحني واكون خدامه جذمتك 

حمزه:انتي طاالق 

طااالق بالثلاثه 

ضربها حمزه بالمسدس علي راسهاااا 

******** 

بعد ساااعه 

صحت ليالي من النوم مربوطه الايد والرجل 

حمزه بضحك :حايبدا عذابك 

خرج سوط جلد وبدا يضرب كل حته في جسمهاااا 

وليالي تصرخ باليالي 

Back 

ليله:وهي هربت 

حمزه:لاء 

ليله:اومال اي 

حمزه: وقت  مادخلتي المزرعه واتاكدتي من حبي ليكي 

ليله:حبك 

حمزه:وحياه خالتك 

مرمت نفسي طول الروايه ومخبي عنك مشاعري واحساسي عشان متعرفيش خقيقه اختك وبتسالي حبك 

اي ي لولتي 

داالاوضه والمشاعر تشهد بينا 

ليله:بس ي سافل محصلش حاجه 

حمزه:حايحصل حايحصل بس قولي ان شاله 

ليله: بس انا لما شوفتك لقيتك ميت 

حمزه: انا شاطر في الغطس 

اقدر احبس نفسي 10دقايق 

ليله:انت مطبخها بقي  فاضل اااي علي كدااا 

حمزه:جاسر ومنيره وجهاد متفقين مع بعض 

ليله:ازااي 

حمزه:هو معقوله ام تاني يوم تمارس حياتها عاادي بعد موت ابنها 

ليله:يعني انا الي كنت حاسه بااذنب تجاهك 

حمزه:عشان بتحبيني 

ليله:فاضل اااي 

حمزه:الماذون ونتجوز انا عايز اجيب بنات كتير منك 

ليله:واهلي 

حمزه:لا ي سيتي مفضلش بس غير تلبسي الفستان انا طلبت ايدك من زمااان 

حمزه:انا مش عايزه اتجوز الحووت بسلطته وجبروته 

حمزه: صدقيني انا كنت شخص ملعون 

ابليس يتعلم ميني 

بس مفيش واحد بعد مااتعلم طعم التوبه  

يرجع للمعصيه 

صعب ي ليله

ليله كانت بتبص علي ليالي وهي بتعمل حركات غريبه 

ليله:فقدت عقلها 

حمزه:الفلوس جنتها 

متقلقيش حايودوها المستشفي 

نمشي 

ليله ابتسمت لحمزه :يالا 

حمزه:صحرا والدنيا فاضيه 

هاتي قطه 

ليله:حمززززززه 

حمزه:دااحنا ليلتنا معاااااصي 

************************* 

بعد 10سنين 

************** 

كانت توبه بتجري في القصر 

وليله بتجررري وراها 

ليله:حرررام عليكي دوختيني 

توبه:ي ماما كله الا اللبن 

ليله:انا حااجيبلك ابوكي 

ي حمززززه ي حمزززززه 

توبه جريت علي بابها 

توبه:ميزو حبيب قلبي عايزه تشربني لبن 

ليله:اهلا انتوا اجتمعتوا علي بعض 

توبه:شور ي قلبي 

ليله:حساكي ضرتي 

توبه:هو انا اطول اتجوز جنتل مان زي ميزو 

ليله:خد ي ميزو شربها اللبن 

اخد حمزه الكوبايه 

توبه:اهون عليك 

حمزه:الصراحه لاء 

شرب حمزه الكوبايه كلهااا 

ليله:تكسبي ي اختي 

توبه:ها ي ماما في حاجه تانيه ميزو يشربهااا 

جريت توبه علي اوضتهاااا 

ليله:ينفع الدلع داااا 

حمزه اخد ليله في حضنه 

حمزه:هو انا نسيت اقولهالك النهارده 

ليله: قولتها من ساعه 

حمزه:وكل ثانيه ودقيه بتمر حااقولها تاني 

ب ح ب ك 

ليله : وانا كمان 

دخل عوض بيجري 

الحق ي بيه الحق 

في واحد دخلت المزرعه 

حمزه:مين دي 

عوض:مش عارف بس هي حامل 

ليله:شوف ي حمزه لتكون محتاجه مساعده 

حمزه :دخلوها 

دخلت فتاه في العشرون من عمرها ذات بطن منتفخ 

بريئه الملامح 

حمزه :اقعدي ارتاحي 

جلست الفتاه ببراءه 

ليله:حكايتك اااي 

تحدثت بدموع 

الفتاه:اهم حاجه ميقربش مني 

كفايه انا تعبت 

ليله:مين دااا 

الفتاه: ابو ابني 

ليله:اذاكي 

الفتاه: عمر ايده مااتمدت علي ست حاياذيني ازاااي 

حمزه :مين دا 

الفتاه:دا بطل روايه ريناا الجديده 

ليله:هي مش حاتبطل 

الفتاه:طول مافي ناس بتحبها مش حاتبطل تكتبلهم 

ليله:علي يدي ي ختي 

كانت كاتبه المطلق والعذراء 

عذراء مع ايقاف التنفيذ 

غدر القاسم 

كسرني ولكن 

وكتبت روايه انا وميزوووو (غريمي ) 

بس الروايه الجديده اسمهااا اااي 

الفتاه:جبرررررررريل 

Sabreena  💔 

بحبكم +مين حايتابع الروايه الجديده




 

تعليقات

التنقل السريع