القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المطلق والعذراء الجزء الأول البارت 17_18_بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


رواية

المطلق والعذراء

الفصل 17


...................            ..  .      ...........

ف شقه قاسم 

كانت ملك تنتظره الا ان جاء 

ملك:ممكن تفهمني ازاي حاتتجوز ريهام. 

قاسم:غير كل البنات الي عرفتها وعجبتني 

ملك:طب وانا 

قاسم:مالك 

ملك:انا اي بالنسبه ليك 

قاسم:واحده من حريمي 

ويالا ياقطه هاتي مفتاح الشقه لاني حاابيعها 

وحااشتري مكان تاني جديد نضيف ليا انا وريهام 

ملك ببكاء 

قااااااسم انا حااااامل  💔

قاسم وهو يمسح دموع ملك 

قاسم:بتعيطي ليه 

انتي حااامل 

الف مبروك ياحبيبتي 

ملك:يعني مش حاتتجوز ريهام صح 

قاسم:ومااتحوزهاش ليه 

ملك:انا وابنك حاتعمل فينا اي 

قاسم:ابن مين 

ملك:ابنك

قاسم:هههههه بتهزري صح 

الي تعمل علاقه محرمه مع واحد 

وتيجي تقوله انا حامل 

طب اديني عقلك اصدقك ازاي وانتي رخصتيلي نفسك من الاول 

مش يمكن رخصيتها لحد بعدي او قبلي 

ماالحجات دي بردو مبقتش مضمونه 

ملك بدموع 

لاء لا قاسم انت بتقول اي 

انت انت اااكيد بتهزر صح 

انت عارف انك الراجل الاول والوحيد ف حياتي 

انا مستحيل اخونك 

قاسم:الاول ماشي 

انما الوحيد دي اشك الصراحه 

ملك: اعمل تحيليل DNA للبيبي لما يتولد 

والله ماخنتك 

انا بحبك بحبك 

ظلت ملك تترجاه 

وتبكي بشده 

وتئن 

قاسم:طب بصي 

اختاري 

انا ولا الجنين 

ملك:يعني اي 

قاسم:يعني لو اختارتيني حاافضل معاكي 

ودا علي حساب انك تنزليه 

ملك:عايزيني اقتل روح طفل 

قاسم وقد احتضن وجه ملك 

ياحبيبتي احنا حانجيب غيره لما نتجوز 

ملك:بجد نتجوز 

يعني حاتسيب ريهام ونتجوز 

قاسم:اه طبعا داانتي حبيبتي 

حاتنزليه مش كدا 

ملك:بس اخاف من العمليه دي ممكن 

قاسم:ششششش بس انا الي حااعملهالك 

انتي خايفه مني 

ملك:لاء ياحبيبي 

اناابحبك 

قاسم:بكرررا حانتقابل ف عياده دكتور صحبي 

وحااعملهالك ياروحي 

ملك:طب وريهام 

قاسم:ريهام مين دي 

انا بحبك ياملك 

بحبك 

ملك:وانا بعشقك ياقلب ملك ولما نتجوز حااملاك البيت كله ولاد شبهك ياحبيبي 

قاسم:لاء اناااا عايزهم بنات قمراااات زي مامتهم 

يالا ياقلبي روحي انتي بقي عشان متتاخريش 

ملك:أوك سلام 

خرجت ملك من الشقه 

واخرج قاسم هاتفه ليهاتف صديقه 

قاسم:ازيك يا مصطفي اخبارك 

مصطفي :الحمد لله ياحبيبي فينك 

قاسم:بقولك حااجيلك بكرا كدا ساعه زي كل مره 

مصطفي:ياابني انت مبتحرمش 

قاسم:هههه داء ياابني مش بيتغير فيا اعمل اي حلو ومسمسم بقي 

مصطفي:طيب انا حاافضيهالك الساعه 9الصبح 

قاسم:حلووو قووي يدوب اعمل العمليه وتفوق ف نص ساعه 

مصطفي :تمام يااخويا بس 

قاسم:مبسش يا مصطفي متخافش هي اول مره اعمل الموضوع دا 

مصطفي:مش كل مره تسلم الجره 

قاسم:لا حاتسلم معايا متنقش بس 

مصطفي :طويب 

اغلق قاسم هاتفه 

قاسم:اهو حااتخلص من ابن ملك واشوف ريهام 

ضحيتي الجديده  😈😈

........................................................................

عادت ملك الي منزلها متعبه 

فتفاجئت مما رات 

والدتها قد اتت للتو 

ملك:ماما واحشتيني 

الام:وانتي كمان ياقلبي عامله 

ملك:الحمد لله ليه متصلتيش بيا ياحبيبتي وقولتي انك جايه 

الام:ماانا مش حااطول عندي اجتمعات كانت هنا متاخره ولسه جايه يدوب حاادخل انام وبكرا بقي نقضي اليوم سواا مع بعض عشان حااسافر بعد بكررا 

ملك:تمام 

الام:مالك ياملك زعلانه من اي ياحبيبتي. 

عايزه فلوس 

ملك:لا ياماما 

اصلي عارفه انك مشغوله كالعاده 

حاادخل انام 

البيت بيتك طبعا. 

الام:باباكي بيسلم عليكي ياحبيبتي 

وباعتلك هديه حلوه 

ملك:هديه 

دا مجاش الاجازه الي فاتت عشان الشغل 

ماما انتي عارفه انا عندي كام سنه 

عارفه بحب اي بكره اي 

ماما انتي مسالتنيش جبت مجموع ثانويه قد اي 

شغل 

ماما انتي عارفه لما بزعل وبضايق بعمل اي 

باكل اي 

بشرب اي 

الكل بيشتغل عشان اولاده 

بس انتوا بتشتغلوا عشان الفلوس 

الفلوس وبس 

enjoy mum 

صعدت ملك الي غرفتها 

الام:مالها دي 

صعدت ملك الي الغرفه حزينه 

ف العاده عندما تحزن تكتب مايحزنها بمزكراتها 

امسكت قلمها لتكتب 

اليوم 16/11/1998

عدت من عند قاسم حزينه وفرحه بذات الوقت 

يمكن لانو حااتخلي عن طفلي حزينه 

وف نفس الوقت حااتجوز قاسم 

فرحانه بس حساها فرحه ناقصه 

ولقيت والدتي ف البيت كالعاده 

بتشتغل 

بس البنت بتحب تحكي لامها كل حاجه عنها 

بس محبتش اقولها اي الي مضايقني 

او يمكن حاولت اقولها اني مخنوقه ومضايقه ونفسي حد يسمعني 

بس لا هي اهتمت 

ولا سالت 

ويمكن انا الي مش مهمه عندهم 

كاني وباء 

بعدوا عني عشان ورق اترقم بعلامات 

طب ليه تجبوني وتعذبوني 

صحيح ياابني انا حاانزلك  بس غصب عني 

لو فضلت موجود مش حااعرف اتجوز قاسم 

وكمان لو عارضته وجبتك حاتبقي ابن حراام وحاابقي ام عاقه ليك 

سامحني 

بكرا قاسم حايعملي العمليه زي ماوعدني 

وحاابقي بخير وحانتجوز 

وحاابدا حياه جديده 

قاسم الوحيد الي حسيسني بامان 

وحنان العيله 

من بعد ماسابتني امي لتربيه الداده وكانت تنزل ف الاجازات عشان تديني الهدايا 

وهي مضرره عشان حاتغيب عن شغلها. 

بشكر ربنا اني فضلت بسبب اخويا ومرضه 

الحمد لله اننا مروحناش معاهم عشان نتعب اكتر من قله اهتمامهم بينا 

حاسه ان دي ليلتي الاخيره 

يارب سامحني #

انهت ملك الكتابه 

ملك:لما قاسم يسيب اكيد حاتضايق 

اما اكلمها دلوقتي 

اخرجت ملك هاتفها لتحادث ريهام 

ملك:حبيبتي عامله اي 

ريهام:الحمد لله ياملوكه اخبارك 

ملك:الحمد لله ماما جت من شويه 

ريهام:بجد 

انا بكرا رايحه القصر 

حااجيلك ونقعد سوااا 

ملك:اوك امته 

ريهام:علي الساعه 3كدا 

ملك:تمام حااستناكي 

ريهام 

ملك:نعم ياحبيبتي 

ملك:سااامحيني 

ريهام:ليه بتقولي كدا 

ملك:مش عارفه بس سامحيني 

ريهام:انتي قلقتيني عليكي 

انا حااجيلك بكرا. 

ملك:مسمحاني 

ريهام:ياحبيبتي انتي اختي 

مسمحاكي ياحبيبتي 

اغلقت ملك الخط باكيه 

لاتعلم لما ولكنها تريد البكاء 

........................................................................

ف قصر عائله الشريف 

وصلت جميله واحمد وجلسوا بغرفه المعيشه 

وهي عباره عن صالون تتمايز بين الالوان الهادئه 

الابيض والموف 

ويوجد بعض الانتيكات الكريستال الموضوعه علي الطاوله ذات الطلاء الاسود 

وستائر بالون الابيض الفخمه 

وزهور الياسمين الموضوعه بالفازا 

فكان هذا ذوق السيده جميله 

جميله:احمد 

احمد:نعم ياجميله 

جميله:احنا لازم نعمل اي حاجه نخلي بيها وعد تحب عاصم 

احمد:ازاي تعلقي البنت بيه 

واحنا مش عارفين عاصم اتجوز وعد ليه 

جميله:قصدك تقول انو اتجوزها عشان شبه سيلاااا 

احمد:ماهو لو الموضوع مش موضوع شراء عذريه 

الموضوع غير كدااا اكيد 

جميله:يعني عاصم بيحب وعد عشان كدا عمل كدا فيها 

احمد:مش عارف ياجميله 

ف حجات حكهالنا تثبت انو بيحبها 

وحجات تانيه حيرتني ف مشاعره ناحيتها 

جميله:حجات زي اي 

عاصم:يعني زي انو يشتري عذريتها 

وموضوع الجواز المزيف الي بعته مع المحضر 

جميله:ابوا فعلااا بس ف حجات عملها معناها انو بيحبها 

احمد:او شايفها سيلااا وعايز يسترجع حبيبته من خلالها 

لانها شبهها 

جميله:لالا لانو بعد وعد عن حسام دا معناها انو غيران وعايزها هي بس 

احمد:ويمكن يكون غيران من حسام 

لان وعد شبه سيلااا ومش مستحمل شبيه حبيبته تكون مع واخد غيره 

جميله:بس هو طلقها عشان يحميها من عشيره بنت سينا 

احمد:ويمكن يكون طلقها عشان مش عايز يخسر البنت الي وشها شبه وش سيلااا 

وميخسرش سيلااا مرتين 

جميله:انا احترت معاك 

وخوفت لتكون شبح سيلااا حاتاثر علي مستقبله 

احمد:وانا خايف بردو لنعيد المره تاني ونظلم وعد 

لو وعد اتعلقت بعاصم وحبته 

وعاصم كسرها بحبه لسيلااا الي ماتت وقتها حانكون ظلمنا وعد لاننا طلبنا منها فرصه تعيش معاه وتكمل معاه تاني 

جميله:واضح ان لعنه سيلاااا حاتفضل ملازمانا 

طوول العمررررررررر........ 

........................................................................

ف منزل قااسم 

اخرج هاتفه ليتصل بملك 

قاسم:ملوكه حبيبتي 

ملك:نعم ياقاسم 

قاسم:انا جهزت العياده 

اجهزي بكرا حااعملك العمليه 

ملك ببكاء:طب ليه ياقاسم منتجوزش وانا حامل 

ماانتزحاتجوزني وبلاش نخسر البيبي 

قاسم:ياحبيبتي افهميني لو منزلتيهوش بطنك حاتبان قبل مانتجوز والناس حاتتكلم 

انا خايف عليكي من الفضيحه ياحبيبتي 

ملك:حاضر ياحبيبي امته 

قاسم:الساعه 9الصبح 

ساعه بس وحاتخلصي من دا كله وحاتفوقي وتبقي بخير

ملك:تمام ياحبيبي 

قاسم:بعتلك العنوان علي ف رساله 

ملك:شوفتها وحاتلاقيني بكرا هناك 

........................................................................

ف قصر الشريف 

وصل عاصم بسيارته الي المنزل 

ترجل من سيارته ليفتح باب السياره لها 

وعد كانت تنظر اليه بقرف 

وتتحدث هو وقع علي دماغه الراجل دا وهو صغير 

هو ماله متغير كدا ليه 

ولا بيعمل كدا قدام عيلته وحايتحول بعدين 

استر يارب 

عاصم:حاتفضلي تتاملي كتير ف جمالي 

انزلي 

وعد:صحيح 

هو القرد لو شاف نفسه ف المرايه لازم يطبل ويغني لنفسه 

عاصم:لا والله دا باماره الممرضه الي كرشتيها من المستشفي 

وعد:كانت قليله الادب 

عاصم:طيب انزلي 

نزلت وعد ولكنها غير قادره علي الوقوف فمازالت تعاني من كسر قدمها 

وجسدها بحاله غير متزنه 

فحملها عاصم 

وعد:نزلني انا حاامشي 

عاصم:دا مكنش رائيك لما طلعتي لسانك للممرضه 

وعد:اطلع لساني ليه شايفني زيك 

بريل علي كل واحده شويه 

عاصم:وعد عدي يومك وخليه كسر ف الساق بدل مايكون ف الجمجمه 

جميله واحمد مش معانا ع طوول 

وعد:وانت الي عملته فيا قبل كدا 

كنتي خايف من حد 

عاصم:عملت اي بس 

انتي كنتي مراتي 

وافتكري كدا بس انتي الي عرضتي نفسك عليا 

Flash 


وعد:عايزاك  

انصدم عاصم منها وتحدث 

عاصم:يعني انتي الي بتعرضي نفسك عليا دلوقتي 

وعد :اه  

مش انا مراتك وليا حقوق عليك وانت جوزي 

وليك حقوق عليا 

فيها اي لما اديك حقك

Back 

اكتسي وجه وعد باللون الاحمر القاني 

فكانت غير قادره علي الاستعياب لما فعلت ذلك

ايعقل انها فعلت ذلك بسبب غيرتها من خالد 

فهو سيتزوج ويبدا حياه جديده بدونها 

لذلك فعلت هذا 

عاصم:اااي  عايزه تعيدي ذكريات الليله دي تاني 

وعد:انا كنت فكراك وقتها خااالد 

اسقطها عاصم علي الارض لتقع متالمه 

وهبط لمستواها 

وامسك وحهها بقوه 

عاصم:وحياه الليله دي ياوعد 

لادفعك تمن الي قولتيه غااالي قوووي 

كان احمد وجميله يروا الذي حدث من نافذه الصالون. 

جميله :الحق المجنون دا ليعمل فيها حاجه 

خرج احمد وجميله بسرعه 

احمد:ف اي ياعاصم ياابني بقي كل العضلات دي ومش عارف تشيل مراتك 

جميله:رجاااله اخر زمن 

ليه ياواد داانا يامه اكلتك فته وسمنه 

احمد:شيلها ياابني 

كان عاصم يتطلع بوعد بطريقه شيطانيه 

اما وعد كانت نادمه عما قالته هي فعلا ذلك انتقاما لسخريته من حيائها 

حمل عاصم وعد وصعد بهاا لجناحه الخاص 

ثم القاها علي الفراش 

وعدمتالمه. ااه 

عاصم كان يتطلع لها بنظره قرف والقي الهاتف بوجهها 

عاصم:كلمي نوجه 

انتي وانتي نازله من علي السلم وقعتي اتكسرتي 

متقلقيهاش عليكي وخصوصا انتي اكتر واحده عارفه حالتها 

وعد:مفهوم 

اطلع برررا دلوقتي 

عاصم :انا حاطلع لاني مش عايز اكسر دماغك 

وعد اتصلت بنوجه 

وعد ببكاء:الو ياحبيبتي 

نوجه:مالك ياوعد عاصم ضايقك ف حاجه 

وعد:لا ابدا ياحبيبتي عاصم كويس قووي معايا وبيحبني 

نوجه:صوتك تعبان قووي يابنتي 

وعد:لا بس رجلي اتكسرت وانا نازله بتنطط علي السلم 

فااتكسرت 

نوجه:يابت انتي مش حاتكبري ابدا 

حاتفضلي لامته عيله كدا 

وعد:هههه معلشي يا نوجه انتي عامله اي 

اخدتي الدوا 

نوجه:اه ياحبيبتي اخدته الحمد لله 

حااجيلك بكرا يابنتي اطمن عليكي 

وعد:حااستنلكي يانوجااا 

اغلقت وعد الهاتف  وهبت للوقوف لتغير ثيابها 

فااناارت الغرفه بالكامل 

ولكنها تفاجئت.  😱😱😱

......................         ........................ .............

اليوم التالي 

الساعه 9صباحا 

بغرفه العمليات بالعياده الخاصه 

كانت نائمه تنزف الدماء بغزاره شديده 

ثم توقف مؤشر نبض القلب 

وزهقت روحها تاركه هذا العالم الخائن 

الكاذب 

وكان الحياه  هي الاكذوبه 

وبموتها تخلصت من ذنبها 

Stop 

توقعاتكم. نكمل بعد التفاعل

تحياتي للجميع 💜



................الفصل الثامن عشر ........

عارفه اني زهقتكم بس والله بحاول انتظم معاكم وكنت ناويه انزل امبارح فصل راحت عليا نومه والله وصحيت كان عندي محاضره الساعه 8 وجيت متاخر 

التمسوا لي العذر يابنات...... انبي متزعلوا 

.............         ..........                ......... ..... 

ف جناح وعد وعاصم 

انارت الغرفه لتذهب لتغيير ملابسها فكانت تشعر بالتعب فذهلت مما رات 

كان عاصم خارج من المرحاض 

عاري الصدر 

ويغطي جسده بمنشفه الحمام 

وعد:😱😱😱

استغفر الله العظيم 

وكانت واقفه واضعه يدها الاثنتين علي اعيونها 

عاصم يريد استفزازها 

مكسوفه قوووي 

اومال مين من يومين كانت لابسالي 

وعد:اخرص ياساافل قولتلك مش 

ولم تكمل جملتها لان عاصم احكم الامساك بفمها بقوه 

متحدثا

عاصم:لسانك ميجبش اي سيره راجل تاني غيري 

فاهمه 

وانا مش حاانسي احاسبك علي الي قولتيه  قبل كدا 

ماتعجليش ف حسابك 

وعد كانت خائفه ولكنها لن تظهر ضعفها بعد الان 

وعد:ابعد عني 

انا بكرهك 

عاصم:😒😒هو انا قولتلك حبيني 

وعد:كاتطلقني يااخي خلي عندك دم 

عاصم:ليه هو انتي غبيه ولا ناسيه انك بوستي رجلي عشان مطلقكيش تاني يوم جوازنا 

وعد:انا بكرهك دا كان يوم اسود يوم ماشوفتك 

عاصم وهو يقترب منها بهسيس يشبه الافاعي 

مفيش حاجه حاتمنعني عنك ياوعد 

فامتخلنيش اعمل حاجه تندمي عليها ووقتها حايكون حقي 

ابعدته وعد عنها كارهه اياه 

وعد:انا بكره كل حاجه فيك نفسك وصوتك وبتخنق من ريحتك 

بكرهك حتي لمستك ليا بتقتلني 

اقترب منها عاصم 

جاذبها من خصرها 

مقبلا اياها بشغف وحب وعشق باالغ 

كانت وعد تئن بين يديه 

فصل عاصم قبلته عن وعد 

عاصم:ازاي بتكرهي لمستي وقرفانه مني 

كلامك عكس افعالك زوجتي المصون وتركها عاصم دالفا لغرفه الملابس ليغير ملابسه 

وعد كانت مصدومه  😳😳

فاهي لاتعلم لما يعاملها هكذا 

حيوووواون 

خرج عاصم من غرفه الملابس مرتديا منامه سوداء جميله 

مريحه 

عاصم: واقفه كدا لي 

هاااا عايزه تاني والله معنديش مانع بس انتي المفروض تعبانه مش كدا 

وعد وفهمت ما يرمي اليه 

ولكنها اراضت ان تقتص لسخريته منها 

وعد:مبتعرفش تبوس كويس 

بوستك زي بوسه العواحيز معلش اصلس انا عشرينيه وانت تلاتيني 

وتركته وعد ذاهبه لتغيير ملابسها وهي تبتسم بسخريه 

كان عاصم يبتسم عليها فهي كالقطه تظهر مخالبها الان 

ولكن سيقتص منها علي ماقالته 

عادت وعد من غرفه الملابس ترتدي منامه قصيره لان قدمها تؤلمها بشده 

ومشت بصعوبه الا ان صعدت علي الفراش 

رات عاصم يتقدم نحوها 

لينام علي الفراش 

وعد:اي دا انت حاتعمل اي 

عاصم:حانام علي السرير 

وعد:لا نام ف اي حته انا تعبانه 

عاصم:حانام علي السرير مش حااعمل حاجه من الي انتي عايزاها 

وعد:احترم نفسك انتي الي عايز كدا 

عاصم واعطي ظهره لوعد 

متقلقيش الحاجه الي باخدها مره مباخدهاش تاني 

وبعدين انتي ريحتك مقرفه متشجعش الواحد علي حاجه  اتخمدي تك القرف 

وعد:وانت تعرف تعمل حاجه انت اخرك ي ي ي 

هنا واستدار عاصم لوعد ولكنها استخبات اسفل الفراش خائفه 

عاصم:متخافيش مش بستخدم الحاجه مرتين.  😏

.............................      .....  ..................    .....

ف الصباح الباكر 

استيقظت وعد ووجدت عاصم قد خرج للعمل 

ووجدت الباب يدق 

وعد:ادخل 

دخلت نوجه علي وعد مشتاقه تحتضنها 

نوجه:حبيبتي يابنتي الف سلامه عليكي ياقلبي 

وعد:نوجه جيتي امته ياقلبي 

نوجه:من بدري الست جميله بعتتلي السواقه 

دي ست ربنا يبارك فيها والله 

وعد:هي طيبه قووي 

نوجه:عامله اي مع عاصم 

وعد:الحمد لله بخير 

نوجه:عاصم  ابن حلال خلاهم يجهزولي جناح جمبك 

وعد:انتي شوفتي عاصم. 

نوجه:اه بابنتي دا هو الي استقبلني 

انا حاانزل تحت اقعد سويه معاهم خليكي مرتاحه 

وعد:وانا حاانزل وراكي ياحبيبتي 

...................................      ...............................

ف اليوم التالي 

الساعه8والنصف 

ارتدت ملك فستان ابيض رقيق  وحذاء ارضي وهبطت للاسفل للذهاب الي قاسم كما اتفقا 

وجدت ملك والدتها تعمل وامامها عده اوراق 

ملك:ماما انا خارجه 

ولكنها لم تستمع لجواب فوالدتها منشغله لدرجه انها لم تسمع ما قالته ابنتها 

تركت ملك المنزل 

امام عياده الدكتور 

ملك:قاسم انا خايفه 

قاسم:متخافيش ياحبيبتي دي زي شكه دبوس 

وحاتبقي بخير 

ملك بدموع :انا خايفه 

قاسم"انا حااعملهالك ياملك متخافيش 

ملك:بس 

قاسم:يالا بينا ياحبيبتي 

اخذ قاسم ملك وصعد للعياده 

ف غرفه العمليات الخاصه بالعياده 

كانت ملك مرتديه الرداء الطيبي نائمه علي الفراش 

حقن قاسم ملك المخدر 

ولكنه لم يكلف نفسه بسؤالها ان كانت تعاني من اي مرض ام لا او لديها اي حساسيه من نوع دواء معين 

كل مايهمه هو اسقاط الجنين 

فهذا ما تعود عليه 

يسقط الجنين ليتاكد من موته وعدم ظهور اي ابناء له مستقبلا 

كانت العمليه تجري بخير ولكن لم يكن قاسم يحسب حساب ان ملك تعاني من الاناميه الحاده بالدم 

والعياده كانت بسيطه لا يوحد بها بنك للدم لتعويض مافقدته الفتاه من الدم 

كان عاصم حائرا 

انه لم يكلف نفسه بسؤالها عن فصيله دمها 

اكانت بتلك الرخص بالنسبه له 

اكانت كالقمامه   حياتها بلا قيمه بالنسبه له 

فقدت الفتاه الكثير والكثير من الدماء 

ثم 

اعلنت الصافره الخاصه بضربات القلب 

عن توقفه 

فزوهقت روحها 

وتركتها هذه الحياه التي ماهي الا اكذوبه غير دائمه 

ذاهبه لبلاد الحق 

حيث السلام 

حيث لا يوجد مكان لعاصم وامثاله 

تغيرت ملامح قاسم لرؤيه الجهاز يعلن توقف قلبها 

واتي بجهاز الصدمات الكهربيه 

ولكن ماتت 

حاول العديد من المرات ومع كل مره يزيد من قوه الصدمات 

ولكن دون استجابه 

الان هي كالجثه الهامده 

بهتت ملامح قاسم واخذ يحدث نفسه

انا الي عملته دا 

الي حصل ازاي تموت كدا 

حااعمل اي ف النصيبه الي وقعت نفسي فيها دي 

الساعه دلوقتي بقت 10 وزمان مصطفي جاي 

اخرج قاسم هاتفه للاتصال ب مصطفي 

قاسم:مصطفي 

مصطفي:اي ياعم خلصت والدنيا بقت نضيفه يانمس 

قاسم:مصطفي كلم الممرضه وقولها متجيش العياده لازم تتقفل النهارده 

ملك ماتت 

مصطفي كان يقود سيارته ولكن صعق لسماع هذا الخبر ف ضغط علي مكابح السياره وكان سيصطدم بالسياره التي خلفه 

مصطفي:ااااي 

يانهار اسود ومنيل. انت هببت اي 

قاسم:لما تيجي الاول 

كلم الممرضه قولها متجيش 

مصطفي :اقفل اقفل 

منك لله ياشيخ 

دا كان يوم اسود يوم ماعرفتك انا اي خلاني اوافق علي الي بيحصل  دا 

قاسم:يالاااا بسرعه تعالااااا 

قفل قاسم الخط 

ف خلال عشره دقائق اتي مصطفي له 

مصطفي :نهار اسود 

حلتعمل اي ف النصيبه دي 

قاسم:لا ياحبيبي اسمها حانعمل اي

مصطفي:نعم يااخويا متفقناش علي كدا 

سمختلك انك تيجي تعمل عملياتك المشبوهه دي عشان  تخلص لكن متلبسنيش الليله معاك 

قاسم:العياده بااسمك 

والرخصه بااسمك 

وانا مضربتكش علي ايدك كله بالفلوس 

يعني من الاخر حاتساعدني لانك كدا كدا حاتضرر ف المشوار دا بردو 

مصطفي حاتعمل ااااي 

قاسم:حاتلبس اللبس الي لابسه دا 

عادي وكانك انت الي بتعمل العمليه 

مصطفي :لاااا انت حاتلبسني نصيبه لا متفقناش علي كدا مش تحمل منك وتموتها وتلبسها فيا انا 

قاسم:اخرس واسمعني للاخر 

مصطفي:ماليش دعوه سيب العياده دلوقتي وخد الجثه معاك 

قاسم:اسمع ياحيوان حايطلعلك مبلغ حلووو 

مصطفي :طب قوول 

قاسم:بص ياسيدي 

ملك تبقي طالبه عندي 

وجاتلي ف يوم تعيط وكدا 

فا صعبت عليا وحكيتلي انها حاامل وان الشخص الي حملت منه سابها الجبان وهرب 

وانا عشان طيب سالتها عن اسمه او اي حاجه عنه  عشان اخليه بتجوزها واساعدها 

وهي مقالتليش لانو طلع نصاب اتجوزها وضحك عليا وسابها لما بقت حااامل فااترجتني 

لانها حاتتفضح 

وانا جبتهالك هنا عشان تعملها عمليه اجهاض ونستر عليها 

مصطفي:يخربيتك اي دا داماغك داهيه 

طب الفلوس حاتديهاني ازاي 

قاسم:هي قالتلي ان امها جت امبارح 

دي فرصتنا وخصوصا انها قايلالي انهم كلاب فلوس 

وحاجه زي دي حاتاثر علي سمعتهم 

فا مش حايشوشورا علي الموضوع عشان فضيحه بنتهم  وحاناخد فلوس عشان نستر علي بنتها ومانقولش ف التقرير انها مش عذراء وانها كانت حامل 

مصطفي :انت ازاي كدا 

طب هي مش حاتسال عن اسم الي كانت متجوزها 

قاسم:انت عبيط حانقول اي اسم وخلاص وكدا كدا الشاب دا ضحك عليها ف اسمه كمان عشان ياخد غرضه منها ويسبها 

هااا موافق 

مصطفي :تمام  بس 

قاسم:مبسش سيب الموضوع عليااا .

حاارن علي امها واقولها انا 

مصطفي:وانا حاانضف الدنيا هنااا واشرب حاجه للتوتر 

قاسم:تمام 

مصطفي :هو انت ندمان 

قاسم: دي واحده رخصت نفسها هغليها انا ليه ؟! اناحااروح انفذ الي قولتك عليه 

ذهب قاسم للخارج ليهاتف والده ملك 

..............     ..............   ................    ...............

ف منزل ملك 

كانت جالسه تعمل باهتمام علي اوراق العمل 

رن رن رن رن 

الام:الو 

قاسم:الو حضرتك والده ملك 

الام:ايوا انا في اي مالها بنتي 

قاسم:المدام ملك البقاء لله 

الام:اااااي 

انت بتقول اي مستحيل اااي الي بتقوله دا 

قاسم:يافندم تعالي عل العنوان دا........... 

.................        .............  ................... ............

تركت  المنزل مهروله مسرعه تقود بسيارتها بسرعه تتمني ان يكون هذا الهاتف كاذب وان طفلتها بخير لم يحدث لها شيء  وستعود ستجدها بغرفتها نائمه 

بعد اقل من نصف ساعه وصلت بسيارتها الي العنوان الذي اخبرها به

كانت تبكي وتنوح علي فقيدتها 

بنتي فين 

انطق بنتي فين فين بينتي عملتوا فيها اااي 

انطق 

قاسم:البقيه ف حياتك 

ملك تعيشي انت 

سقطت الام من صدمتها علي الارض باكيه 

الام:ازاااي 

ازاااي حصل دا 

دخلني لبنتي وريني بنتي 

قاسم:اتفضلي معايا 

دخلت الي غرفه  بالعياده الخاصه 

كانت ملك نائمه علي الفراش وقد تم غطاء راسها بالقماش 

ازالت الام القماش عنها  فوجدت وجهه زال منه اللون ويوحي ب همودها من فتره كبيره 

اخذت الام تشهق بالبكاء 

ياحبيبتي يابنتي 

ياحبيبتي يابنتي 

ياريتني كنت انا ولا انتي 

يارتني كنت انا الي موت ولا حصلك حاجه 

اخذت تبكي الام 

الام:مين الي عمل مدا ف بنتي 

الي حصلها 

اااه يابنتي 

ااه ياحبيبتي 

قاسم:كانت بتسقط ابنها وللاسف جسمها مستحملش 

ماااتت 

الام:ااااي حااامل 

قاسم:اه كانت حااامل 

انا حااكيلك كل حاجه 

بنتك كانت طالبه عندي ف الكليه وكانت ممتازه جدا وموهوبه كان ليها مستقبل جميل جدا بس 

جت ف فتره اتراجعت عن المذاكره وبقي مستواها يسوء ف الدراسه 

وف يوم لقيتها بتعيط ف المدرج 

وانا سالتها مالك 

فحكتلي انها كانت علي علاقه بواحد وسابها لما حملت منه 

حاولت اعرف مين دا عشان اساعدها 

مقلتليش حاجه 

لان الواطي هرب وسابها 

الام ببكاء :حااقتله حااقتله علي الي عمله ف بنتي 

بس انت جيت هنا ازاي 

قاسم:انا قولت لبنتك تسقط ابنها هناا 

لانك عارفه المجتمع 

بس جسمها مستحملش وماتت 

الام:وهي دلوقتي ماتت 

بنتي ضاعت مني 

بنتي ماتت 

ياحرقه قلبي عليكي يابنتي 

ياحرقه قلبي عليكي 

يا بنتي 

اااه يابنتي اااه 

وظلت تبكي وتنوح علي فقيدتها 

وكانها لم تكن تعلم ان ماحدث لها نتيجه مافعلته باابنتها تركتها بدون حب لتبحث عنه مع من لا يستحق ولكنها دفعت الثمن وكان غالي لدرجه انها فارقت حياتها فلا يوجد طريقه للغفران من تلك الحياه اللعينه 

اخذ قاسم يواسي الام وتحدث 

قاسم:لازم نطلع تصريح بدفنها لانك لو استنيتي حايجي الطبيب الشرعي وحايعرف انها كانت حامل وبنتك حاتتفضح 

واحنا لازم نسترها وهي ميته 

الام:صح صح مستحيل اخليها تتفضح صح صح 

اعمل الاجراءات اللازمه للدفن مش حااستني ابوها يجي من السفر 

لازم تدفن بسرعه 

واخذت تشهق بالبكاء 

واخذت ترطب علي شعرها ووجها بيدها وتتحدث 

الام:متخافيش ياحبيبتب 

حاندفنك ومش حااخلي حد يفضحك يابنتي 

واخدت تشهق بالبكاء 

سامحيني ياحبيبتي 

سامحيني ياقلب امك 

سامحيني يابنتي 

ابعد قاسم الام عن ملك وغطي وجهها بالغطاء مره اخري 

قاسم:حانحتاح فلوس عشان تصريح الدفن وعمل اللازم 

الام:خد الفيزا  خد الفلوس الي عايزها 

اهم حاجه سمعه بنتي 

.....................................    ...............   ............

الساعه 3عصرا 

كانت ريهام ذاهبه الي ملك كما اتفقتا ولكن 


كان هناك العزاء قد قام 

ووحدت والده ملك تبكي علي فراق ابنتها 

ريهام اعتقدت ان المتوفي هو اخو ملك لانه كان مريض بمرض خطير ويعاني من الالم 

ولكن الصدمه حين رات ام ملك تبكي وهي تمسك بصوره ابنتها 

ذهلت ريهام مما رات وسقطت دموعها دون حساب 

Flash 

ملك:ريهام سامحيني 

ريهام:اسامحك علي اي بس يا بنتي انتي اختي ومضايقتنيش ف حاجه 

ملك:سامحيني يا ريهام 

ريهام:مسمحاكي يا ملك 

Back 

كانت ريهام تبكي دون حساب علي فراقها 

ايعقل لقد كانت بالامس تحادثها 

ركضت ريهام الي والده ملك تحتضنها 

الام:شوفتي يا ريهام 

ملك ماتت 

ماتت يا ريهام 

شوفتي الي حصل 

ملك معدتش موجوده تاني يا ريهام 

ماتت وسابتنا ياريهام 

لم تستعب ريهام فكره موت رفيقاتها  وتركها وحيدا 

سقطت مغشيا عليها  من صدمتها 

كان قاسم يراقب ما يحدث لها 

فااسرع اليها حملها  

وصعد بها للاعلي 

الام:الحقها ياابني 

صعد قاسم بريهام الي غرفه ملك 

ووضعها علي الفراش 

قاسم:برفان او اي حاجه 

ذهبت الام لجلب ماطلبه 

اتفضل ياابني 

حاول قاسم افاقه ريهام 

واستفاقت بعد 10دقائق 

القت ريهام ف احضان قاسم باكيه 

كنا بنتكلم امبارح 

اتفقنا نتقايل النهارده 

كانت وعدتني نتكلم النهارده 

موتي ازاي يا ملك 

موتي ازاي ياملك 

قاسم بحنيه 

دا قدرها يا ريهام 

ريهام تبكي بشده 

ماتت 

ملك ماتت ولا هي بتهزر هي كانت تلعب معايا علي طوول وتخضني 

هي بتهزر صح 

كانت الام حزينه لفراق ابنتها 

اقيم العزاء

وعادت ريهام باكيه الي منزل والدها 

وعد:مالك ياريهام 

كانت ريهام تبكي وتئن بااحضان وعد 

سحب عاصم ريهام من احضان وعد وحملها لغرفتها 

عاصم:مالك ياحبيبتي 

ريهام كانت تبكي وشهقاتها تزداد 

م ملك 

عاصم:مالها 

ماتت 

عاصم:ازاي 

Flash 

ريهام ببكاء ماتت ازاي ازاي 

قاسم:صحيت من النوم والدتها وجت عشان تصحيها لقيتها ماتت 

Back 

اخذ عاصم ريهام بااحضانه 

فملك كانت غاليه علي ريهام 

عاصم:ادعيلها يا ريهام 

ربنا يغفرلها ويتولاه برحمته 

كانت ريهام تئن وتبكي بشده الا ان نامت 

ف الخارج كانت وعد تنظر عاصم يخرج لتدخل وتطمئن علي رفيقتها 

وعد:مالها ريهام 

عاصم:سبيها نامت 

وعد:طب اي مزعلها 

عاصم:ملك ماتت 

وعد ببكاء اااي 

ذهب عاصم اليها 

لا يريد رؤيه دموعها واحتضنها بشده 

وعد:ماتت هي ماتت بجد هي 

هي صغيره قوووي علي الموت 

عاصم:بس يا وعد دا بيبقي عمر 10ايام ولان مش مكتوبله يعيش 

بيموت ف رحم امه 

مش بالعمر يا وعد 

مش بالعمر 

وعد لاول مره تنظر الي اعيون عاصم 

اقسمت عيناي يا جلادي انها لم تري اعمق من عيونك 

فاانت كابئر الاحزان 

اكتسي بالسواد 

ولم ينطفيء حتي الان 

اعيونك تزداد بااشعاع الحنان وانت كالطفل الجريح يبحث عن الامان 

كانت وعد تحدث نفسها 

عيونك ياعاصم حزينه ومليانه دموع  وهيئتك وسوداك مش زي ماالناس شايفينها 

........    .........     .........     ........    ......    .......... 

ف بيت خالد 

السيده نبيله:مبروك ياخالد ياحبيبي 

الف مبروك اخيرا حاافرح بيك انت واميره 

خالد كان حزين بشده فقد علم حقيقه الامر 

وما فعلته اميره وعاصم 

Flash 

كانت جالسه اميره بمكتبها تتحدث بالهاتف 

اميره:تمام ياعاصم باشا 

شكرا علي السفريه الي تمت دي 

بعد الفرح حااخد خالد ونسافر ومش حانيحي هنااا تاني 

ومبروك عليك وعد 

اخيرا دا كان حمل وانزاح 

عاصم:فلوسك حاتلاقيها بااسمك لو خالدعرف حاجه 

موتك مش حايكفيني وانتي جربتي وكان علي ايدك كنت بعمل اااي ف بنت سينا 

اميره:انا مش قدك ولا مستغنيه عن حياتي 

سلام يا باشااا 

Back 

نبيله :هاااا ياابني سرحاان ف اااي ياحبيبي 

خالد باابتسامه خبيثه :لا ولا حاجه ياامي 

مبروك 

.............................     ....................    .............

بعد موت ملك بعده اشهر 

قاسم :تتجوزيني ياريهام 

ريهام بخجل :موافقه 

قاسم:بحبك 

ريهام:وانا كمان بحبك قوووي قوووي قوووي يعني 

ذهبت ريهام 

اخرج قاسم هاتفه واتصل علي مجهول 

قاسم :عايز اقابلك ضروري بكراااا 

المجهول:عايز اي 

قاسم:مصلحتك تعالا قبل مااغير رائي


البارت 19_20من هنا



 

تعليقات

التنقل السريع