القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المطلق والعذراء الجزء الأول البارت 19_20 بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات

المطلق والعزراء
الفصل 19......20..............
....................الفصل 19...................
بعد موت ملك بااسبوع 
ذهبت السيده جميله وريهام لمواساه والده ملك 
ف منزل ملك 
جميله:البقيه ف حياتك ياحبيبتي قلبي عندك 
الام:الحمد لله 
جميله:احنا معاكي ياحبيبتي هنا 
الام:لا انا حااسافر برا مصر عشان الشغل هناك متعطل 
ريهام:طب  و يزن حاتعملي اي في 
الام:انا كلمت الدكتور بتاعه وهو مش ممانع سفره 
حااخد ابني ونسافر برا مصر 
جميله:مش حاتيجي هنا تاني 
الام:لا انا بعت البيت  وحااسافر اخر الاسبوع دا 
ريهام ببكاء :ممكن ادخل اوضه ملك 
الام:اتبرعت بكل حاجه فيها لملجأ ايتام صدقه بااسمها. 
ريهام ببكاء ربنا يرحمها 
الام:اميين يا حبيبتي 
جميله:احنا لازم نمشي دلوقتي البقيه ف حياتك 
ربنا يصبرك 
الام:يارب 
واخذت الام جميله بالاحضان تودعها 
اشوف وشك بخير 
ثم احتضنت ريهاام بقوه 
الام:ابقي كلميني ياريهام انتي كنتي اقرب حد لملك 
بحسها جواكي 
ريهام:حااطمن عليكي دايما 
ذهبت ريهام و ووالدتها عائدين الي قصرهم 
..............تعليق الكاتب........................... ................ ..
Sabreen HärHasH
الام الي ماتعرفش حاجه عن بنتها وهي عايشه مستحيل تكتشفها وهي ميته 
الام مكنتش تعرف ان بنتها عندها مذكرات بتكتب فيها وجعها متعرفش بنتها لما بتتضايق بتعمل اي 
وكمان احنا مبنقدرش نحكي كل حاجه لاصحابنا 
مذاكرات ملك وكل حاجتها الام اتبرعت بيها 
صدقه حتي مكلفتش نفسها وعرفت بنتها كان عامله ازاي وبتحب اي
ببساطه الفلوس والشغل عموها عن ولادها 
عشان كدا المذكرات ضاعت وسر ملك اندفن معاها للابد 
ارحموا من ف الارض يرحمكم من ف السماء.... 
.......................... ..       .................................
..........ف منزل خالد............... 
نبيله:مبروك ياحبيبي اخيرا بكرا حااشوفك عريس
وافرح بيك. 
خالد:حبيبتي ياامي 
نبيله:اتصل بااميره عشان تكملوا اجراءات شهر العسل 
خالد:حااضر ياامي 
بعد ربع ساعه 
كانت اميره تنتظر خالد امام مكتب سفاريات 
اميره:كل دا ياخالد 
خالد:معلشي خير يااميره 
اميره:انا جهزت اومور السفر فاضل بس امضتك 
خالد:بس انا عازمك علي مكان هادي وجميل 
اميره:بجد 
خالد:ايوا طبعااا 
انهي خالد واميره اجراءات السفر واستلموا الجوازات 
اميره:اخيييرا خلصنا 
خالد:ايوااا يالا بينا بقي 
اميره:حانروح فين 
خالد:يالا ياميرو بلاش كلام 
اخذ خالد اميره ووصلوا الي عماره حديثه 
اميره:احنا حانزور مين ياخالد هنااا 
خالد:تعالي بس 
صعد خالد واميره بالاصانصير للشقه بالدور التاسع 
اميره:شقه مين دي ياخالد 
حانزور مين 
فتح خالد باب الشقه 
خالد:ادخلي 
دخلت اميره وخالد الشقه 
اميره:شق 
قطع خالد كلمه اميره بقبلته لها واخذ يقبلها بشغف وحب وفصل قبتله متحدثا 
دي حاتبقي شقتنا 
اميره:بس 
خالد:مبسش مش انتي بتحبيني 
اميره:اه
خالد:طب تعالي معايا 
اميره:لا ياخالد الفرح بكرا 
خالد:انا بحبك وانتي حاتبقي مراتي خايفه من ااي 
اميره:يا خالد لاء 
اقترب خالد منها واضعا يده علي خصرها مقربا اياها اليه واخذ شفتاها 
يبث لها اشواقه وحبه 
الساعه الثامنه مساء 
استيقظت اميره من نومها 
ووجدت نفسها عاريه علي الفراش 
غطاء الفراش يغطي عوره جسدها 
كان خالد جالس يضع قدم فوق قدم 
خالد:صباحيه مباركه يا عروسه 
اميره بخجل :الله يبارك فيك
خالد:الي قوليلي يااميره 
انتي من امته تعرفي عااصم جوز وعد 
اميره :ااي انت بتقول اي 
خالد:اي ياحبيبتي مش حاتقوليلي ف حد يخبي علي جوزه بردو 
قصدي حبيبه احنا لسه متجوزناش قدام الناس 
اميره:انت بتقول اي انا مراتك وكاتبين كتابنا 
خالد:بس محصلش اشهار للجواز وفرح ودخله 
اميره:بس احنا مكتوب كتابنا 
خالد:هههه واي يعني مين غيرنا عارف انيتممت جوازي هنا عليكي غيرنا 
اثبتي بقي بكرا اني انا تممت جوازي عليكي امبارح 
اميره:قصدك اي 
خالد:يعني يامتعلمه يا متدينه المفروض ميحصلش حاجه بينا قبل الفرح 
بس انتي سمحتي 
يعني لو مجتش الفرح بكرررا بحجه انك مش عذراء 
او خونتيني 
لانك فعلا دلوقتي مش عذراء 
اثبتي بقي 
اميره:انت واحد حيوووان وحقير 
زباله 
ولم تكمل اميره حديثها لصفع خالد لها 
بشده لدرجه ان انفها نزف الكثير من الدماء 
خالد:وانتي واحده رخيصه 
رخصتي نفسك ليا عشان قولتلك كلمه حب 
اميره:انا مراتك 
خالد:كتب الكتاب مايديكيش الحق اني اكمل جوازي عليكي 
الجواز اساسه اشهار 
طب قوليلي بس لما يسالوني بكرا مرضتش تتمم الجوازه لي واقولهم اصلها مش عذراء 
والنبي مش كدا عندي حق 
اميره ببكاء 
بس انت 
خالد:عارف ياحبيبتي انك عذراء ولسه متاكد من كدا بنفسي 
بس داين تدان يااميره 
اميره ببكاء :قصدك اي 
خالد: قصدي انو انا سمعتك وانتي بتكلمي عاصم وبتتفقوا عليا انا وعد 
اميره :ااااي. 😱😱😱
Flash 
اميره:تمام ياعاصم باشا 
شكرا علي السفريه الي تمت دي 
بعد الفرح حااخد خالد ونسافر ومش حانيحي هنااا تاني 
ومبروك عليك وعد 
اخيرا دا كان حمل وانزاح 
عاصم:فلوسك حاتلاقيها بااسمك لو خالدعرف حاجه 
موتك مش حايكفيني وانتي جربتي وكان علي ايدك كنت بعمل اااي ف بنت سينا 
اميره:انا مش قدك ولا مستغنيه عن حياتي واكيد انا مش مجنونه عشان اقول لخالد اني كنت بنقلكم اخباره مع وعد وقولتلك امته حايروح يتقدملها عشان اكشف نفسي ليه ويسيبني 
انا وانت مستفيدين ياعاصم باشا 
وعد بقت ملكك وخالد حايبقي ملكي انا وبس 
سلام يا باشااا 
Back 
خالدومان يضحك ضحك هستريه 
شاااابو شابوووو بجد  👏👏👏👏👏👏
انتي تنقلي اخباري انا ووعد 
وعاصم يبعت محضر يقول علي وعد مدام 
والبنت تتفضح 
قدامنا وتنزل من نظر امي ويبقي جوازنا مستحيل 
لا مش كدا بس 
انتي تجيلي معيطه 
وتتكلمي وتقولي 
Flash 
اميره:لو سمحت كل شيء مابينا انتهي انا مش حااقدر اتجوزك 
خالد:ليه بتقولي كدا 
اميره:مقدرش اتجوز واحد بيحب غيري وخصوصا انها ست متجوزه لا وكمان لسه بتكلمها بتقولها انك بتحبها 
طبعا عايزني معاك ليه ياخالد.
كفايه عليك وعد احنا لازم ننفصل ياخالد اتجوز ازاي واحد انا مش ماليه عينه 
Back
يظل خالد يتحدث 
ولتاني مره تستفزي عاطفه امي 
وتخليني اكلم وعد واقولها انها رخيصه وبنت شمااال ومش كويسه واجرحها واضايقها واشك ف شرفها واخلاقها 
ولما قابلتني عشان توضحلي كل حاجه وانها بريئه ومظلومه 
اقولهااا انهاااا رخيصه 
واطلب منها تكون معايا ليله 
واشوفها اذ كانت عذراء او لاء 
تحول صوت خالد الهاديء الي صوت عاااالي جهوري 
ااااانطقي 
ساكته ليه 
ارتعبت اميره من خالد 
وتمسكت بغطاء الفراش  تريد الاختباء منه 
كانت خائفه 
خالد:ااااانطقي 
عملتي ليه فيااا كدا 
اذيتك في اااي 
البنت اليتيمه الغلبانه وعد اذيتك ف ااااي 
عملت ااي عشان تتهميها ف شرفها واخلاقها بالطريقه دي 
ثم امسكها من كتفيها 
ااانطقي 
داانتي بنت زيها مفكرتيش بربنا 
مفكرتيش ان الي عملتيه دااا حررام  اغتبتيها بالفحشاء 
كانك  عملتي ذنب الفحشاء 
اااي الحب للدرجه دي خلاكي تعملي المعاصي 
اميره ببكاء وقد خرجت عن السيطره 
ايوووا 
ايوووا عملت كدا 
ساعدت عاصم زمان يعذب مراته الاولي 
وكنت باخد فلوس 
اه فيها اي ماالكل ماشي بالمصالح والفلوس بتشتري كل حاجه 
7سنين طب ومفيش تعيين ولما بعت اخلاقي ف مهنتي بقيت اعمل عمليات مشبوهه 
اسقط جنين لبنات مش متجوزه 
اعمل عمليات اعاده تغليف وارجعهم بنات تاني 
بعد مافقدوا عذريتهم 
عملت كل حاجه زماان لاني مبادئي مافادتنيش بحاجه 
لا اكلتني وقت جوعي ولا حمتني وقت ضعفي 
فيهااا اااي لماا اسعي عشان احقق حلمي 
مش ربنا قااال اسعي يا عبد وانا معاك 
توكلوا علي الله ولا تتواكلوا 
خالد:توكلوا علي الله ولا تتواكلوا 
انتي ازاي بتتكلمي عن الدين كدا 
كنتي بتاجري ف لحوم الناس 
وبتزرعي عذريات للبنات وتخليهم يخدعوا الرجاله 
وتسقطي جنين من بنت مش متجوزه 
اااي القرف دا 
اااي القرف دااا 
اميره:انا بعدت عن دا كله 
بعدت عن دا والله وما عملتش حاجه تاني خالص من وقت ماعرفتك 
والله العظيم 
خالد:انتي مش انسانه
اميره:انا بحبك يا خالد والله بحبك 
خالد:بس اخرسي ازاي واحده زيك قادره تقول كلمه الله 
ياشيخه اتكسفي علي دمك 
الساكت عن الحق شيطان اخرص 
اميره:والله انا بحبك وعملت كل حاجه عشانك  اانا بحبك ياخالد 
خالد:تعرفي عاصم من امته 
اميره :
كنت لسه دكتوره تحت التمرين  وقتها 
Flash 
اليوم دا كان عندي نبطشيه متاخره 
كان عاصم ف المستشفي يحمل فتاه  قرصت من قبل عقرب سااام 
عاصم وضع الفتاه علي الناقله 
عاصم:البنت دي حامل وقرصها عقرب 
من بطنها 
عايزك تنزلي الجنين واعملي اي حاجه ومتخليهاش تموت 
لو نجحتي ف دا 
ليكي الي تطلبيه 
فهمه 
اميره "تمام ياباشا 
Back
حالتها كانت متاخره 
نزلت الجنين لان السم اتملك منه  كانت حته لحمه سوداااا قووي  ونضفت دم الام وبقت بخير 
بعدها طلب مني عاصم طلب غريب قوووي 
خالد:طلب اااي 
اميره:طلب مني حبوب مهلوسه 
من الي بنديها للمرضي الي عندهم ضمور ف العقل عارف انت اكيد دكتور والم العقل محدش بيستحمله فالحبوب بتفصل المريض عن العالم دا نهائي 
وابر كيماوي للسرطان من الحاله الثالثه
وانت عارف انها بتعمل فقر دم ببعض الحالات الي المرض اكل جسمه 
والشعر ينزل والكالسيوم بيقص من الجسم بالتدريج وممكن يسبب تقوص ف العظام لو مخضعش لبرنامج علاجي كويس 
وشويه حبوب ادمان (ترامدول) 
الي هو بتتاخد من هنا 
تنسي الم 5000جلده 
حتي لو دماغك اتفتحت منتش معانا خالص 
خالد:ااااي ليه  دا كله 
اميره:وقتها سالته ليه 
مجاوبنيش بس عطاني مبلغ كويس قوووي 
وخد رقم تليفوني عشان لو احتاجني بعدين 
وطبعا انا كنت مبسوطه ان واحد غني ومسكت عليه زله اخد منها فلوس بعدين بس 
خالد:بس اااي 
اميره:البنت الي متجوزها دي 
كان حابسها وفي يوم اتصل بيها وطلب يشوفني وعطاني عنوان الشقه الي حابس فيها مراته 
طبعا انا رفضت وخوفت علي نفسي 
بس هو هددني اني عملت عمليه غير قانونيه 
وان المفروض كنت ابلغ 
هددني لحد ماروحتله
دخلت اوضه البنت لقيت فيها سياخ حديد حمرا من كتر ماهي سخنه 
وصاعق كهربي  وادوات تانيه بنستخدمها ف التشريح 
كانت اوضه تعذيب زي الي بنشوفوها ف الافلام بتاعه الجاسوسيه 
لقيته ضارب البنت ضرب وحشي 
عاملها عاهات ف جسمها كتيره قوووي وكاويها بالنار ف مناطق قاتله جدا وحروق عميقه 
Flash
عاصم:عايزك تساعديها 
انا عطيتها ترامدول وحبوب مهلوسه 
وبردو بتعيط  
شوفي حاتعملي اي بس مستشفي لاء 
اميره:تمام ياباشا 
Back 
اميره كانت بتبكي وتتشبث بالغطاء 
ساعدتها وخيطتلها جروحها وعطيتها جرعه ترامدول كبيره قوووي عشان تنام. 
ونامت 
وطلعت لقيته قاعد مستنيني 
رمالي فلوس علي الترابيزه كانوا كتير قوووي لدرجه اني نسيت خوفي 
اخدتهم 
وقالي انو لما يحتاج مساعدتي حايطلبني 
خاااالد:وبعدين 
اميره:بعدها بااسبوع قالي ان ف مريضه اسمها نوجه 
وطلب انو يتكفل بمصاريف علاجها بس من غير ماحد يعرف 
وحصل فعلاااا 
خالد:وبعدددين 
اميره:فاجئني انو طلع عارف اني بحبك من زمان
وطلب مني اني اصارحك بحبي ليك 
بس قولتله انك بتحب وعد  وقتها هو  عمل معايا خطه 
قالي اراقبكم  عشان ينفذ هو 
لحد ما قولت معاد اليوم الي حاتتقدم في لوعد وانا قولتله والباقي انت عااارفه
خالد:طب هو لي كان بيعمل كدا ف مراته 
اميره ببكاء:معرفش معرفش
خالد سامحني والنبي سامحني انسي كل حاجه وخلينا نبتدي من جديد 
خالد:والبنت الي شهرتي بيها وبااخلاقها انتي والحيوان التاني دا 
والقرف الي عملتيه دا 
اميره:ربنا غفور رحيم ياخالد سامحني 
خالد:ربنا الي بيسامح مش البشر 
اميره ببكاء :يعني حاتفضحني 
ياخالد
خالد:وانتي رحمتي وعد من الفضيحه 
اميره:ابوس ايدك سامحني 
سامحني 
خالد:انا مش حيووان ولا زباله زيك انا عملت كدا عشان اعرف الحقيقه 
البس يالا والفرح ف ميعاده لكن بعد الفرح 
ف كلام تاني يااميره 
وعزه وجلاله الله يااميره لو ماتنفذي الي حااقوله 
لكون مشهر بيكي ف كل حته 
اميره ببكاء :حاضر حاضر 
ولبست هدومها 
ونزلت هو وخالد 
ووصلها لبيتها 
رجع خالد لبيته حزين مهموم وتذكر ماحدث له 
Flash 
خالد:وانا حااصدقك بشرط 
وعد:اي هو 
خالد:ليله 
وعد:اي  😳
خالد:عايزك لليله واشوف اذا كنتي عذراء ولا مدام 
صفعت وعد خالد علي وجهه 
وعد:كنت فكراك غير كدا ياخالد
كنت فكراك بتحبني
Back
والله بحبك ياوعد والله بحبك وعمري مانسيتك وقولت كدا من كرهي 
انك خونتيني 
سامحيني بس حاارجعك لحضني تاني 
اوعدك بدا  
..................  ....................................................
ف قصر الشرريف 
ف جناح عاصم ووعد 
كان عاصم جالس بالجناح  واضع قدم فرق الاخري ويشرب سيجارته الكوبي المميزه له 
دخلت وعد تجر قدمها فلا تستطيع المشي عليها جيدا 
عاصم:وعد 
وعد:عاايز ااااي 
عاصم:طالبين ف المستءفي فلوس لعلاج جدتك 
وعد:بس انت 
عاصم:انا دفعت لما اتجوزتك ومش مجبور ادفع الا لو 
وعد:الا لو اي 
عاصم:حااعمل معاكي صفقه 
حااتكفل بتعليمك ومصاريف علاج نوجه بس دا قدام حاجه 
وعد:عذريتي واخدتها فاضلي اي غالي عايز تا خده مني 
عاصم:عايز طفل 
وعد:ااااااي 
عاصم:عايزك تحملي مني ف السنه دي وتخلفيلي طفل 
وعد:انت اتجننت 
تركها عاصم وتحدث قبل ذهابه 
اميد مش دلوقتي بس بعد ماتفكي الجبس 
وعد:انا مس ت 
وتركها عاصم وخرج من الغرفه 
وعد ظلت تبكي 
اااه يا وجع قلبي 
اي تاني حايحصلي 
انت فين ياخالد 
.......................................................................
ف جامعه القاهره 
كانت ريهام تستمع الي محاضره قاسم بااهتمام بالغ 
وبعد انتهاء المحاضره 
قاسم:دوك ريهام لو سمحتي 
قاسم:هديتي يا قلبي 
ريهام بسرها :😨😨😨😨 يالهوي ياحوستي 
دا بيقولي ياقلبي 
احيييه يخربيت جمالك 
ولكنها اصتنعت الجديه 
دوك قاسم لو سمحت اي الي بتقوله دا 
قاسم:انا مقولتش حاجه يابنت قلبي من جواي 
غير حددلي معاد مع باباكي 
ريهام:انت قولت اي 
قاسم:حديديلي معاد مع باباكي 
ريهام:لا الي قبلها 
قاسم:انا مقولتش حاجه 
ريهااام :اوووف  عايز بابا ليه 
قاسم:اصل قالولي انك عامله دوشه ف بيتكم 
قولت المك ف بيتي 
واكسب ثواب 
ريهام:نعم لا والله 
قاسم:بحبك يا احلا سقوطه ف الدنيا 
ريهام:❤❤❤❤❤❤ 
انا حاامشي 
قاسم:حااستناكي تقوليلي الميعاد 
ريهام:حااضر  😍😍😍😍😍 
.......................     ......................    ..................ذهبت ريهام لشركه والدها لتخبره بطلب قاسم 
كانت فرحه للغايه
 في شركه احمد الشريف 
داخل مكتب المدير 
دق دق 
ريهام:بتستقبلوا زوار ياسي بابا 
وجدت ريهام شخص يحاول البحث عن ورق فاافتكرته حرامي وجرت عليه وطلعت مبرد الاظافري 
ريهام:انت مين ياض حرامي حرامي وبتسرق عيني عينك كدا في وسط النهار لا وبتسرق ابويا كمان عليا الطلاق مانا  سايباك 
والله ماانا سايباك وانقضت عليه وحدفت عليه كل الورق المحطوط علي المكتب 
نور الدين :ياان.....س...... ه يابت.....  ياحجه.......  
كفايه... انا مش فاهم بطلي 
ريهام:ابدا ياحرامي وحدفته بكرسي المكتب 
نور الدين :اه اه اه اه 
دخل رئيس الشركه 
احمد الشريف :ريهام 
ريهام:بابا مسكت الحرامي 
نور الدين :اه يانا ياضهري اه 
احمد :حرامي ايه دا نور الدين شريكنا   
ريهام:......... والله بجد  لالا احلف 😱😱😱😱
نور الدين :بحاول اقولك اني مش حرامي
احمد:معلش ياابني ريري مكنتش تعرفك 
نور الدين :انا كنت ناويه اشتري فيلا واستقر فيها في فتره شغلي هنا دلوقتي الحق اروخ احجز جناح في مستشفي العظام ولا احسن حاجه اروح احجز تربه 
اه ياني ياضهري اه 
احمد:معلش ياابني اصلها مجنونه 
نور الدين :بس حلوه قوووي 
احمد:هي اي دي 😏
مروان:المستشفي 
احمد:المستشفي بردو  😏
نور الدين :استاذن انا فرصه سعيده ياانسه ريهام 
ريهام:اتفضل 
ذهب نور الدين وجلست ريهام مع والدها 
احمد:اي المعركه الي عملتيها دي 
ريهام:لقيته بيفحكش ف الورق افتكرته حرامي وبيسرق زي بتوع الافلام 
احمد :ولو حرامي تحدفيه بالكرسي اااي مخلف هجام 
واي الي انت مسكاه ف ايدك دا سكينه 
دي ولا اي 
ريهاام :يوووه بقي يابابا المهم 
احمد:اي ي جدعان انا مخلف بنت بس طريقتك مش كدا خالص 
ريهام:بص يازميلي انا جالي عريس ياتجوزوني يانهربوا ونتجوزوا بقي ونعيشوا جو الافلام الهندي دا 
احمد:فينك ياجميله تشوفي البلوه الي مخلفاها دي 
ريهام:وافق يا والدي بدل مااقولها انك بتشرب سجاير ومش بتسمع كلام الدوكتور 
احمد:بتمسكيني من ايدي الي بتوجعني يابت جميله 
ريهام:اهاااا 
احمد :طيب خليه يجيلي بكرا 
هو اسمه اي 
ريهام:قااسم مراد الالفي 
دكتوري ف الجامعه 
........   ......... ................................................ ..
موافقه بس بشرط 
ااااااايهوا
.

..................الفصل العشرون.......
ف جناح عاصم.....
اتي عاصم متاخر ودخل غرفته  وانارها 
وجدها جالسه ف الظلام 
عاصم: قاعده ف الضلمه ليه 
وعد:طبيعي ما دي بقت شكل حياتي من يوم جوازنا 
ضلمه 
كان عاصم ينظر اليها بقرف 
عاصم:😒😒 يعني حاتقولي حوارك الدرامي بتاع كل مره 
ليه ياعاصم انا 
ليه اشتريت عذريتي ودلوقتي عايزني اجيبلك اطفال والكلام دا 
وعد:ياسلام بالبساطه دي شايف الي عملته فيا حاجه سهله 
عاصم: شوفيها سهله عشان تكملي دراستك وعلاج جدتك يا دكتوره 
وعد:انت اغرب واحد ف الدنيا 
ازاي تساوم مراتك 
هو ف كدا 
عاصم:بساوم مراتي 
انا زوج ومن حقي ان يكون عندي اولاد 
وعد:مش لما نكون متجوزين عن حب الاول 
عاصم:الرسول لما اتزوج فوق 14ست كانوا  بعض منهم اعمارهم فوق 80 سنه 
ودا لان ف منهم ولادهم كانوا العائل الوحيد ليهم وبموتهم حايشحتوا 
فااتجوز منهم واحده كانت اكبر منه ودا عشان يودها ويرحمها 
مش شرط الحب يكون ف اي علاقه زواج 
وعد:عليه افضل الصلاه والسلام
وانت رحمتني ياعاصم 
بتتكلم عن الدين والرسول والرحمه والموده 
انت رحمتني يا عاصم 
عاصم:معنديش حاجه اقولهالك غير عايز اسمع قرارك 
موافقه ولا لاء 
وعد:انا واحده مكسوره الجناح 
ضعيفه معنديش القدره اني اعالج جدتي 
لان علاج الكيماوي وجلساته فوق مقدرتي 
وصعوبات الحياه مش سهله بنت تعيشها وخصوصا يتيمه 
انت عرفت تختار البنت الصح ياعاصم 
البنت الي معندهاش عيله تحميها 
عرفت نقطه ضعفي  ومسكتني من ايدي الي بتوجعني 
مسبتليش اي حق للرفض 
عاصم وهو يتحدث بسره 
معنديش طريقه افضل من كدا عشان نرجع لبعض 
وعد ببكاء موافقه بس بشرط 
عاصم:مفهوم عايزه تفضلي مع ابنك ف المستقبل 
وعد:.........ونتطلق 
لم تكمل وعد ماقالته بسبب وجودها علي الارض تنزف الدماء  من انفها 
هبط عاصم لمستواها متحدثا 
دا نجوم السما اقربلك من اليوم دا 
انتي حاتبقي ام 
سيلااااا  عاصم الشريف 
خروجك من هنااا يوم دفنتك وجز علي اسنانه متحدثا 
فاااهمه 
وعد وكانت تنظر اليه بتفاجيء 
فااهمه 
خرج عاصم غاضبااا من الغرفه 
وقفت وعد بعد خروجه من الجناح 
ثم تذكرت ماقالته لها جميله ف المستشفي 
Flash 
وعد:عايزه اشوف نوجه 
جميله:ازاي ياسيلااااا 
وعد:سيلاا.  !!! مين 
جميله:لا مش قصدي 
Back 
والان تتذكر ماقاله عاصم لها 
Flash 

عاصم :دا نجوم السما اقربلك من اليوم دا 
انتي حاتبقي ام 
سيلااااا  عاصم الشريف 
خروجك من هنااا يوم دفنتك
Back 
وعد:لا مستحيل اكون بتخيل مستحيل  
انا سمعت الاسم دا كتير قووي 
حاسه اني عارفاه الاسم دا 
مين سيلااا دي 
ياتري دي كابوس جديد من كوابيسك يااعاصم 
ولا لاء 
ومين حايقولي عنها  
اه ريهام 
اكيد ريهام هي الي حاتقولي 
ماهو انا مش حااجيب بنت تكون سبب عذابي ولعنتي مع المعقد دا 
كانت وعد تمشي بااتجاه الغرفه لتغيير ملابسها 
ف غرفه الملابس 
كانت غرفه كبيره مقسمه الي عده اقسام 
وكان الجزء الاكبر منها يحتوي علي عطور وملابس واحذيه عاصم الفخمه 
كانت وعد تتطلع الي ملابسه من نابع الفضول 
جميعها سوداء وهناك بعض منها بالوان غامقه الوان تشبه الوان العزا والفشل فرات جاكيت يبدو عليه الاحتراق 
وعد:اي دا حد يحتفظ بجاكيت محروق 
هو من قله الهدوم الي عندك ياعاصم.  😒😒
اعادته وعد لمكانه فجاه 
سقطت 
قلاده  ذهبيه حفر بها اسم Sila 
ومدون عليها تاريخ 1/4/1998
وعد:ايه السلسله الغريبه دي 
وقد رات وعد الاسم 
سيلاااااا 
........................................................................
ف اليوم التالي استيقظت وعد ولم تجد عاصم بجوارها فعلمت انه ذهب لعمله كالعاده لا يكلف نفسه ان يخبرها بااي شيء عنه 
ذهبت وعد وقامت بتغيير ملابسها ذاهبه الي غرفه ريهام
امام غرفه ريهام 
دق دق دق دق 
ريهام:ادخل 
دلفت وعد لداخل غرفه ريهام كانت الغرفه لاتقل شيء عن اتساع جناح عاصم 
مطليه باللون الزهري والابيض ويوجد بها لوحات عن الفن التشكيلي وبها طاوله بيضاء وثلاثه كراسي  مريحه باللون الابيض 
وطاوله انيقه موضوع عليها مزهريه تحوي ورود الياسمين 
وحمام وغرفه تغيير الملابس كانت عباره عن شقه جميله وليست بالصغيره 
ريهام:صباح الخير والورد والياسمين علي احلا وعد ف الدنيا 
وعد:صباح النور ياقلبي 
ريهام واجلست وعد علي الفراش 
ريهام:اقعدي هنا عشان رجلك 
وذهبت ريهام وكانت تحمل العديد من الاثواب الجميله 
ريهام:بصي اي رائيك ف دا 
ولا اقولك لاء دا موضته قديمه 
طب بصي اللون النبيتي دا حلوو صح 
طب الاسود 
لالا اسود اي هو عزاء 
وعد:ف اي لدا كله حيلك حيلك 
ريهام:قاااسم 
وعد:ماله
ريهام: طلبني للجواز 
وعد:بجد الف مبروك ياحبيبتي فرحتلك من قلبي والله 
ريهام:ربنا يخليكي ليا يا وعد ساعديني بقي  عايزه ابقي حلووه وجميله 
وعد:انتي قمرر من غير حاجه 
اختارت وعد لها ثوب جميل 
وعد:دا جمييل قووي ومناسب 
ريهام:صح عندك حق انا حاادخل الباقي جوه 
كانت ريهام تحمل الاثواب لتدخلها بالخزانه 
وعد:مين سيلاااا دي يا ريهام 
سقطت الملابس من يد ريهام علي الارض 
ذهبت وعد لريهام 
وعد:مين سيلااا دي يا ريهام 
ريهام باارتباك :م معرفش 
وعد:متعرفيش ولا مخبيه عني 
ريهام:لاء معرفش وحااخبي عنك ليه 
وعد ولم تصدق حديثها 
تمام.....................................................................................
الساعه 7مساءا 
دخل قاسم قصر الشريف وترجل من سيارته دالفا القصر 
كان احمد وعاصم ينتظراه ف غرفه الصالون 
دخل قا سد م بحلته السوداء والابتسامه البشوشه علي وجهه 
قاسم:مساء الخير 
احمد وعاصم :مساء النور 
احمد :اتفضل ياابني اقعد 
جلس قاسم وتحدث 
انا دكتور قاسم الالفي عندي 30سنه 
دكتور جامعي بجانب اني امتلك مستشفي خاصه 
الي حابب اوضحه اني عارف اني اكبر منها بكتير قووي بس اوعدكم اني اكون لطها صديق وحبيب واخ قبل مااكون زوجها 
عاصم:عايز تتقدملها ليه 
قاسم :مش فاهم 
عاصم:سؤالي واضح اي الي خلاك تختار اختي بالذات 
قاسم:لاني حبيتها 
اسف علي صراحتي المبالغه بس انا برتاح  وبحس اني متصالح مع نفسي قووي لما بشوفها 
الحب ازمات 
وانا عارف اني سني كبير عليها 
بس خلي السن دي اول ازمه تقابلنا احنا الاتنين 
انا عندي يقين اننا حانعدي الازمه وحبنا حايزيد 

... كان عاصم يتذكر كلمات سيلاا.. 
Flash 
عاصم:بحبك 
ابتسمت سيلااا له 
عاصم:نفسي اسمعها منك 
سيلااا:الحب ازمات  
وانا مع كل ازمه بنعديها سواا حبي ليك بيزيد 
مش لازم تسمعها 
لان كل خليه فيا بتصرخ بيها 
Back 
احمد:عاصم عاصم 
عاصم:نعم 
احمد:روحت فين ياابني 
عاصم:لا موجود معاكم 
انت عارف ياقاسم ان فرق السن كبير وان الحب لوحده مش كافي للجواز 
احمد:بس منكرش ان كلامك عجبني عشان كدا 
احنا موافقين
ابتسم عاصم لوالده فهو ايضا فهم مايريد قوله 
قاسم:نقرا الفتحه 
احمد:تنزل ريهام ونقرا الفتحه 
..................     ............................. ........
كانت ريهام ترتدي ثوب سماوي رقيق وحجاب جميل وكانت تضع بعض من اللمسات الرقيقه من
الميك اب 
دلفت جميله الي بنتها لتراها 
جميله:ماشاء الله يابنتي ربي يحرسك من العين 
ريهام:بجد ياماما طالعه حلوه 
جميله:اموره ماشاء الله عليكي 
ريهام:طب بابا فين 
جميله:قاعد تحت هو وعاصم معها واضح انو شب خلوق جدا ومحترم ربنا يتمملكم بخير 
ريهام تحتضن والدتها 
كانت ريهام تهبط وهي ووالدتها ودلفت الي غرفه الصالون وجلست ريهام بالقرب من قاسم 
احمد:ريهام يابنتي قاسم طلب ايدي 
ريهام بسرها :والنيييعمه عارفه قوول ياابا حج حاجه جديده 
احمد:موافقه يابنتي 
ريهام بخجل:الي تشوفه يابابا 
قرا الجميع الفاتحه 
ومال قاسم علي اذن ريهام متحدثا 
مبروك ياسقوطتي 
قاسم:اي رائيكم الجواز يبقي كمان شهر 
ريهام كانت فرحانه قوووي ومش مصدقه 
احمد:بس قليل جدا 
جميله:انتوا ليه مستعجلين بس وبعدين دراستها 
قاسم:لسه حااستني 6سنين 
جميله:بس شهر قليل قوووي انا ملحقتش اشبع من بنتي 
ريهام بسرها :ياحجه وافقي بقي والنيييعمه حااعنس 
ملحقتيش تشبعي من مين بس اومال مين كان بيلقوفني بالشبشب 
احمد:خلاص  بقي يا جميله خلينا نفرح بالولاد
علي بركه الله ياابني  الجواز بعد شهر  
انتهت جلسه قاسم وذهب لبيته 
وصعد عاصم الي وعد 
كانت جالسه علي الفراش تقرا كتاب 
عاصم:حاتفكي امته الجبس 
وعد:بتسال ليه 
عاصم:عشان نجيب البيبي ولا هو حايجي دليفري  😏😏
وعد:حيووان 
عاصم:حسابك تقل قووي يامدام اخلصي حاتفكيه امته 
وعد:كمان شهر 
عاصم:تمام جهزي نفسك كمان شهر 
وعد:بكرهك 
عاصم:مطلبتش منك تحبيني 
      ف خلال هذا الشهر تقربت ريهام كثيرا من قاسم 
قاسم حب ريهام وندم علي الي كان بيعمله زمااان 
اتمني الزمن يرجع بيه تاني  ويكفر عن ذنوبه 
.......ف جامعه القاهره............... 
كان قاسم جالس بمكتبه 
دق دق 
قاسم:ادخل
عمرو:اي ياعريس العميد طالبك عشان الاجازه بتاعتك 
قاسم بضحكه رجوليه عقبالك ياعمرو 
وقف قاسم ليذهب مع عمرو ولكنه جلس مره اخري غير قادر علي الوقوف 
عمرو:مالك ياقاسم 
قاسم:مش عارف دي تاني مره تحصلي كدا ومش ببقي قادر علي اني احرك عظمي 
عمرو:طب تعالا حااخد عينه دم منك واشوف مالك 
بالفعل سحب عمرو عينه دم من قاسم وظل معه الي ان تحسن 
قاسم:تعبتك معايا ياعمرو 
عمرو:عيب عليك متقولش كدا 
انا حاابقي اطمنك علي نتيجه التحليل 
ذهب عمرو 
وبعد 3ايام 
ف شقه قاسم
رن رن رن رن رن 
قاسم:الو اي ياابني فينك 
عمرو:عايز اقابلك انت فين 
قاسم:ف بيتي تعالا 
بعد ساعه
وصل عمرو لقاسم المنزل 
عمرو:قاسم نتيجه التحليل طلعت 
قاسم:هااا 
عمرو:انا اتاكدت منها كتير كتير قووي بس 
انت عندك  فيروس( HIV)
معلومه طبيه  للقراء 
دا فيروس اسمه نقص المناعه المكتبسه الفيروس دا بيتغير ف اليوم ملايين المرات لاجزاء كل مادا بتعقد اكتر عشان متقدرش المناعه بتاعتنا تنا تنتج مواد مضاده وتقتله 
المرض دا معروف بااسم(الايدز )
نسبه الشفاء منه مستحيله اوخلينا نقول 1./.ف الميه بس  
انتقاليه المرض دا بيتنقل بالدم 
يعني لو كان الشخص دا متجوز  فااحتماليه اصابه زوجته بالمرض 100 ./.
قااسم:ااااي 
لا لا مستحيل 
مستحيل 
اي الي بتقوله دا 
لا لا مستحيل مستحيل دا حقيقي مستحيل 
انت كداب 
او التحليل دا غلط 
قاسم باانهيار مستحيل 
مستحيل دا حقيقي 
قاسم وكسر الاثاث 
مستحيل 
لاااااااااااااأااأ
عمرو وقد هدي قااسم 
اهدي ياقاسم اهدي وحد الله 
لكل داء دواء 
قاسم:بس  الايدز مالوش دواء ياعمرو 
مالوش دوا 
عمرو:ان شاء الله خير 
متفقدش الامل
انا معاك 
قاسم:سيبني لوحدي ياعمرو سيبني لوحدي 
خرج عمرو حزين علي صديق عمره 
فهو يعلم ان هذا المرض الخبيث لايمكن الشفاء منه فصديقه يحتاج لمعجزه............. 
طب والفرح 
وريهام 
انا مستحيل اسيب ريهام 
ريهام لازم اتجوزها مستحيل تكون لغيري 
لا لا  ريهام حاتبقي ملكي وبس 
حتي لو حاتموت معايا 
........
اخرج قاسم هاتفه واتصل علي مجهول 
قاسم :عايز اقابلك ضروري بكراااا 
المجهول:عايز اي 
قاسم:مصلحتك تعالا قبل مااغير رائي 

...................................................................
كانت ريهام جالسه مع عز تتحدث معه 
عز:ليه خبيتي عن وعد  حقيقه سيلااا 
ريهام:محبتش اقولها عن ماضي عاصم 
عز:ليه 
ريهام:خوفت اقولها عن ماضي عاصم لتسيبه وتمشي 
عز:واذا سابته ماهي حره ليه عايزه منها تعيش عيشه ابويا معاكي 
قلبك مع واحد تاني غيره 
ريهام ببكاء:تعرف اني حاولت كتير اقولك عن مشاعري وحياتي القديمه بس 
كنت خايفه انك متفهمنيش دلوقتي انت فاهمني لانك جربت المشاعر دي مع شجن 
عز:قصدك  اي  انا حياتي متوقفه علي الكلمتين الي بتقوليهم دوول 
بتلفي وتحكي وتحكي وموصلتش معاكي لحاجه ارجوكي قوليلي عاصم عمل اااي ف وعد 
وليه كان عايز وعد تجبله بنت 
والاهم تكملي حكايتك مع قااسم 
ريهام :حااكملك
ولكنها قطعت حديثها تنظر الي  👇👇👇

........      ........    ....    ...... ....... ..... ...... ...... 
كانت تجري ذات الشعر الاسود الطويل 
والعيون العسليه الغامقه 
والبشره البيضاء ناصعه البياض والشفاه الممتلئه المطعمه بلون الفراوله 
شجن ببكاء حد يلحقنا 
دكتور دكتور ماما بتموت 
ذهب عز ليري حاله وعد وكانت ريهام معه باكيه 
دلف الاطباء لغرفه وعد بالعنايه وبعد ربع ساعه 
الطبيب: احنا سيطرنا علي الوضع الحمد لله 
كانت شجن تبكي بقهر علي حاله والدتها 
كان واقف بهيبته المعهوده يرتدي السواد  
وخرج عن صمته متحدثا اخيرررا 
....................بنتي 
شجن بنبره كره وغضب 
شجن:بس ولا كلمه انا مش بنتك 
ولا حايجي اليوم الي اعترف بيه انك ابويا 
انت السبب ف عذاب امي زمان وحالتها دلوقتي 
عاصم:ش 
شجن بصوت عالي ونبره عدائيه 
الزياره مش مسمحوه ليك ياعاصم الشريف 
لا انت 
وهنا ونظرت شجن بكره لريهام 
ولا اي حد من طرفك 
اطلعوا بررا
عز:شجن انا 
شجن:✋  
تقدم منها عاصم ليحادثها 
نظرت له شجن بااعين غاضبه وتحدثت بهسيس افاعي
شجن :انا. مش البنت الي مستنيه حضن الراجل الي اسمه ابوها  الي اتخلا زمان عنها وعن امها 
وتحدثت شجن بهسيس الافاعي الذي يشبه حديث عاصم 
مقتربه من 
شجن:ولا انت عايز تاخدني تحت جناحك عشان شبه سيلااااا 
ولا يمكن يكون فيا شبه من صباا 
عاصم كان يجد بنظرات ابنته انها تتحداها 
عاصم:بس وعد مح
لم يكمل كلمته 
شجن بغضب :مالكش دعوه باامي ولا تنطق اسمها بلسانك 
لان وقتها متعرفش الطلقه من سلاحي حاتصيبك فين المره دي 
عاصم اراد ان يتحداها 
عاصم:المره الي فاتت سلاحك غلط ف تصويبه وممتش 
شجن:كفايه انك ميت عندي 
كان عاصم مذهول من تلك الجباره 
ريهام:يالا بينا ياعاصم 
ذهبت ريهام وعاصم ليجلسوا بااسفل ف استقبال المستشفي 
وبقي  عز وشجن بمفردهما
عز:ليه 
شجن:ليه 
عايز تعرف ليه 
اسال خالك  اتجوز امي ازاي اساله عملت اي عشان يعمل فيها كدا 
ليه 
ليه يحرمني منه ياعز ليه 
عايز تعرف ليه 
لانو وقتها مكنش مصدق اني بنته 
ليه 
ليه صاحبه عمر امي تخونها 
وعد ساعدت ريهام كتير علي الاقل اختارتلك اب كويس ليك 
ياعز نور الدين 
لولا امي كان زمان ريهام متجوزه اقذر انسان انخلق علي الارض 
بس وعد كان نصيبها الضرب والاساءه والكره واخرها الفضيحه 
علاقتنا ياعز مش حاتم ولا حااسمح ليها تتم 
لانو مش حااقدر اكون مع ابن الناس الي اذوني واذوا امي 
ريهام وعاصم قتلوا امي ومرحموهاش عارف يعني اي انك تطلب الرحمه  ومتلاقيهاش 
.........ف الاستقبال.......   .....................................
جلست ريهام وعاصم 
ريهام:متزعلش منها ياعاصم 
عاصم كان حزين علي حديث ابنته له وعلي كرهيها له 
ريهام:بس بنتك عنيده واخده نفس لون عيونك 
وطريقه كلامك 
عاصم:خايفه تكون ورثت قسوه قلبي كمان 
ريهام:متقلقش ياعاصم هي ف الاول والاخر بنتك 
عاصم:فكرتني بنفسي زمان ايام التصويب ف الجيش 
عيونها حاده لو كانت رصاص  كان زماني جثه 
ريهام:بعد الشر عليك 
طبيعي بنت عاصم الشرريف 
لازم تكون كدا 
عاصم:  تفتكري وعد ممكن تغفرلنا عن الي عملناه فيها زمان 
ريهام بقلب مكسور.........  💔
.............................................................
الايام والسنين الي الانسيان حايعيشها حايتعرض للظلم 
بس ظلم عن ظلم يفرق 
ف ظلم يوجع 
وظلم يكسر 
بس الظلم الي يغيرك 180درجه 
دا مش ظلم 
دا جبروت 
وقتها مش حاتعرف ترجع زي الاول 
وقتعا حاتحس انك زمان كنت انسان ضعيف عشان كدا البشر استغلوا طيبتك 
وقتها دموعك بتتحجر لانك للاسف بتكون استنزفتها كلها ومعدش في تاني

تشجيع بلييييييز 😍😍😍😍😍😍😍😍😍



تعليقات

التنقل السريع