القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المطلق والعذراء الجزء الأول البارت 29_30الاخير بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله

...................الفصل 29................................

كان نور الدين وريهام قليلي الكلام 

بعد مافعله بها وهي تتجنبه 

وتبتعد عنه 

وكان نور الدين متضايق منها لانها مازالت تفكر بالحقير الذي تركها ورحل 

ف منزل نور 

كان نور الدين ف الغرفه وانهي ارتداء ثيابه وخرج 

وجدها بالصاله تتابع التلفاز 

نور:ريهام 

انا خارج 

ريهام:ف داهيه 

نور غاضب من طريقتها :عايزه حاجه اجيبها معايا وانا جااي ياروحي 

ريهام بااستفزاز:طلعت روحك يابعيد 

مش عايزه من وش القرد حاجه 

نور: طبيعي وشي يبقي قرد 

لازم ينقلب من السحنه الي تسد النفس دي 

ريهام:سحنه مين ان شاء الله 

نور:امشي امشي اقعدي علي جمب 

هو انتي تتصنفي من الستات حاجه 

داانا متجوز واحد صاحبي ومقعده ف البيت جمبي 

انتي مش شايفه نفسك لابسه اي 

ف واحده تقعد ف بيتها لابسه بادي بكم 

اي اللون الاسود الي لابساه دا 

انا كان مالي ومال الجوازه الفقر دي يارب 

ريهام:لما هو مش عاجبك شكلي كدا 

طلقني 

نور:هو في حد حايتجوز واحده مطلقه 

خليكي اهو لقيتي حد اتجوزك 

اكيد هو سابك عشان شكلك يقرف وبعدين متتوقعيش انو يرجعلك لو اطلقتي 

اذا كان لما كنتي عذراء سابك قبل فرحك بساعه 

اومال بقي لما تبقي مطلقه حايعمل اي 

حايتجوزك لليله وبعدين يسيبك 

ولا يتجوزك ساعه بس 

ريهام بدموع :انا بكرهك 

بكرهك 

تركته ودلفت الي غرفتها باكيه 

تحدث نور 

اسف يابنت الشريف 

انتي احلا بنت شافتها عيوني 

وانتي ملاكي الجميل الطيب 

بس لازم اعملك كدا عشان ااقنع قلبك وعقلك انك بتحبي الشخص الغلط 

مش هو الي يستحق حبك 

مش هو 

خرج نور الدين من المنزل ليذهب لعمله 

علي الجانب الاخر 

كانت ريهام تبكي بشده حزينه علي ماقاله لها نور الدين 

ريهام:هو معقوله انا وحشه زي ماقال 

عشان كدا قاسم سابني 

لا لا 

رائيه ميهمنيش 

انا مش لازم اهتم بيه 

انا بكرهه دا اغتصبني وشك فيا وف اخلاقي 

بس 

بس انا من يوم جوازنا وانا ببعد عنه 

ورافضه قربه مني 

اي واحد مكانه ميستحملش الي انا عملته فيه 

وكمان 

اااي ياريهام 

انتي نسيتي حبك لقاسم ولا اااي 

فوقي انتي مبتحبيش نور 

بلاش تخوني 

قاسم 

بس قاسم سابني قبل فرحي بساعه 

واخذت تشهق بالبكاء 

ليه يحصلي كل دا ياربي 

ليه 

ليه الاختبار الصعب دا بس 

انا مش قويه عشان استحمل كل دا 

واخذت تشهق بالبكاء 

رن رن رن رن 

ريهام مسحت دموعها لتجيب علي الهاتف 

ريهام :الو 

الطبيب:حضرتك ريهام الشريف 

ريهام:ايوا مين معايا 

الطبيب:انا دوك عمار  ف مريض هنا مشلول 

عايز يشوفك 

ريهام:مشلول 

مين دا 

عمار :قاسم 

ريهام باكيه :العنوان 

العنوان بسرعه 

..............بعد نصف ساعه 

كان جالس علي الفراش بااعين باكيه 

ريهام ببكاء 

قاسم 

قاسم باابتسامه خافته 

حبيبتي 

ريهام"حبيبتك الي سيبتها قبل فرحنا بساعه 

حبيبتك الي كسرتها 

تعرف انا كنت زعلانه منك بسبب كسرك ليا 

بس عداله ربنا اتحققت فيك 

انت تستحق الي حصلك دا 

ودي مش شماته 

قاسم:انا متخلتش عنك 

ريهام:ورسالتك الي بعتهالي مع فستان فرحي 

كانت اي 

قاسم:كانت اني كنت ف شقتي ولقيت اخوك وجوزك ووعد ف الشقه محضريلي مصيبه 

ريهام:كداب 

قاسم:انا بتعالج من الشلل الي سببهولي اخوكي ومراته 

ريهام:انت كداب. 

اخويا مستحيل يعمل كدا 

ووعد مستحيل تعمل كدا 

قاسم:اخوكي رفض جوازنا 

عشان جوازك من نور ليه فيها مصلحه 

جه شقتي هو ونور ووعد 

ومسكوني كويس ووعد حقنيتني بفيروس HIV 

كل دا عشان ابعدك عنك واسيبك 

ريهام:لالا لا لا انت كداب 

قاسم:كداب 

لاني مقدرتش اقاوم 

بصي التقارير وانتي تشوفي الحقيقه انا دلوقتي ف المرحله التانيه من المرض بفضل مرات اخوكي 

هي صاحبه الخطه الجهننيه دي 

كل دا عشان تبعدنا عن بعض 

وتجوزك انتي ونور 

طبعا عشان مصلحه جوزها ف الشراكه مع نور 

ريهام بدموع باكيه 

قاسم ان انا 

انا بحبك 

واخذت قاسم بااحضانها تبكي 

ابتسم قاسم بخبث 

قاسم:انا مكنتش عايز اتكلم ياريهام او ارجع حياتك 

ارجوكي تفضلي زي ماانتي 

انا كنت براقبك عشان اعرف اخبارك 

بس 

ريهام:بس اي كمل 

قاسم:انا اكتشفت ان وعد بتخون اخوكي 

ريهام:  شوف ربنا انت بتحاول تساعد عاصم وهو زمان اذاك 

قاسم:لاني عارف انو حايوجعك 

فقولت لازم اقولك كل حاجه 

ريهام:انا حااطلق 

مستحيل اسيبك 

قاسم:ازاي تتجوزي نص راجل 

انا عاجز 

مش حااقدر اجيب لنفسي كوبايه ميه 

والمرض دااا 

ريهام:انا معاك 

والله لاجيبلك حقك من الي حصلك دا 

قاسم:انا عرفت انها بتدخل عشيقها بعد ماعاصم يروح شغله وانتي عارفه 

ان جميله واحمد مسافرين عشان فحوصاتهم السنويه 

ريهام:الحقيره 

بتخونه ف بيته 

انا حااروح افضحها 

قاسم:ريهام ارجوكي بلاش 

لتاذيكي 

خودي معاكي النيابه او اي حد 

بلاش تروحي لوحدك ليؤذوكي 

ريهام:قاسم ان 

قاسم:انا بحبك ياريهام وبعمل كدا عشانك. عشان مش عايزك تعيشي ف الم وغدر 

ريهام:انا حاانتقم منهم علي الي عملوه فيك 

حااذيهم زي مااذوك حاادفعهم تمن الي عملوه فيك واولهم  نور 

................تركت ريهام قاسم ذاهبه لوعد 

وتذكرت كلام قاسم فذهبت للنيابه 

ف القسم 

ريهام:لو سمحت انا جايه ابلغ عن قضيه 

الظابط:قضيه اي يافندم 

ريهام:قضيه زناااا

الظابط:مين دي 

ريهام:مرات اخويا 

وهي دلوقتي بتخونه ف بيته 

الظابط:تمام 

وقد اعد قوووي للذهاب الي قصر الشرريف 

........................................................................

تذكير من الفصول السابقه 

بغير قصد اوقعت  سيلاااا المياه علي الفتاه الجالسه بجوار عاصم 

الفتاه: بغضب من جمال سيلا 

مش تفتحي يابهيمه انتي 

اي حماره مش شايفه قدامك 

عاصم:خلاص يامريم مكنتش تقصد 

ملوش لزوم الي بتعمليه دا كله 

مريم صافعه سيلااااا 

ياحيوااانه انتي واقفه كدا ليه 

عاصم:بغضب وامسك ذراع مريم 

انتي اتجننتي ازاي تعملي كدا 

مريم:اي عجبتك 

اشبع بيها 

وتركت  الطاوله ذاهبه 

اخذت سيلا تنظف الطاوله بااهتمام

عاصم:انا ا 

سيلا:تطلب حاجه يافندم. 

Back 

مريم بنت خالي  كانت خطيبتي وقتها زي ماتقولي كدا 

خطوبه صالونات او لاني مجربتش احب فكانت مناسبه بالنسبه لامي المهم 

ضربتها كف علي وشها وبدل ماتعيط او تبين حزنها وضعفها 

كتمت جوه قلبها وكملت شغلها 

..............................  . ......................................

كان عاصم بمكتبه 

دق دق 

عاصم:ادخل 

دلفت هند للداخل 

هند:عاصم بيه البريد جاب الرساله دي 

عاصم:من مين 

هند:مش مكتوب عليه يافندم 

عاصم:هاتيها 

فتح عاصم الرساله ووجد فيها 

       تعرف انك اذيتني كتير 

جرحتني 

ذلتني 

كسرتني 

بس طول السنين الي فاتت دي كنت بحاول اعذبك 

واعاقبك 

بس اكتشفت اني كنت بعاقب نفسي 

قبل مااعاقبك 

حااستناك ف المكان الي اتقابلنا فيه اول مره 

حااستناك فيه انا وابنك 

  ...........  .............سيلااااااااا...................... 

كان  عقل عاصم غير قابل للاستيعاب 

كان يحدث نفسه كالمجنون 

مستحيل 

مستحيل ازاي مش ممكن ازاي تكون عايشه وانا متاكد انها ميته 

عايشه ازاي اومال مين الي كنت بزورها ف قبرها السنين الي فاتت دي كلها 

مستحيل 

لاء لاء مستحيل 

بس لازم اتاكد لازم اروح واشوفها 

مستحيل سيلااا تكون عايشه 

طب اذا كانت عايشه وابني عايش ليه تبعد عني وتعذبني كلنا بنغلط 

اي دا انت اتجنت ياعاصم 

طب ووعد وحبك ليها 

بس سيلااا انا كمان بحبها ومنستهاش ابدا حتي وانا مع وعد ساعات كنت بغلط وافتكرها سيلااا 

الحب الاول عمره مايتنسي ابدا 

فوق ياعاصم 

فوق سيلااا ماضي ووعد هي الحاضر والمستقبل 

طب وابني من سيلاااا كل دا لازم ينكشف انا حااروح المكان دا 

مستحيل افضل هنا الشك يقتلني 

مش عارف اذا سيلااا عايشه او ميته 

خرج عاصم من مكتبه 

هند:رايح فين يافندم 

لم يجيبها عاصم وتركها وذهب للاسفل 

استقل سيارته وذهب للمطعم التي كانت تعمل بيه سيلااا والذي راها هنا لاول مره 

كان المطعم فارغ 

جلس عاصم علي الطاوله 

ونادي النادل 

عاصم:لو سمحت 

النادل:نعم يافندم 

عاصم:في واحده هنا اسمها سيلااا بتشتغل هنا 

النادل:لا يافندم المطعم محجوز النهارده والي حجزته مدام سيلااا 

عاصم:ااااي 

هي حجزت المطعم 

النادل:ايوا يافندم 

حجزته ..........

بعد ساعه كان عاصم ف مكان مظلم جالس علي كرسي مقيد اليدين والقدمين بسلاسل من الحديد 

استقيظ رويدا رويدا من المخدر الذي اخذه 

كان يجلس امامه رجل لايظهر من وجهه شيء بسبب خفوت الضوء 

هاااااا يا قناص 

شوفت ازاي عرفت اجيبك 

عاصم وبدا يدرك ماحوله 

انت !!!!!

اقترب منه الرجل قليلا حتي استطاع رؤيته ف الضوء 

العميد:ايوووا انا 

انا السبب ف كل الي حصلك دا 

انا 

عاصم:ليه تعمل فيا كدا ليه 

العميد:ليه 

بتسال بجد ليه تقتل القتيل وتمشي ف جنازته وبتسال ليه 

عاصم:قتيل اي انت مصدق الكذب الي بتقوله دا ياحضره العميد 

دا علي اساس اني شغال دكتور ماانت عارف اني قناص تخصص قنص ف الجيش 

العميد:دا ف الجيش 

دخلت الجيش عشان القنص 

لكن مدخلتش بيتي وطلبت بنتي وخطبتها 

وتيجي تسيبها عشان بنت الحرررام 

عاصم:انت بتقول اااي دا موضوع من سنين انا وبنتك الله يرحمها انفصلنا  انا وهي من زمان 

العميد:انت السبب ف موتها. 

انت السبب ف انها تنتحر وتسيب الدنيا 

عاصم:اااي 

العميد:اااايوا انتحرت 

دا السر الي انتوا معرفتهوش 

Flash 

جاءت مريم الي المنزل باكيه 

ايمن:مالك يابنتي 

مريم بشهقات باكيه 

سابني يابابا سابني 

انا حبيته حبيته قوووي وهو جرحني وسابني محبينيش 

كسرني 

وسابني 

حايتجوزها هي

فضل عليا واحده من الشارع وضحي بيا عشانها 

وظلت تبكي 

ايمن:اهدي يابنتي ان شاء الله خير 

ربنا حايبعتلك واحد احسن منه يحبك 

مريم ببكاء بس انا بحب عاصم 

بحبه 

وظلت تبكي 

.........بعد شهران......... 

كانت بغرفتها وامامها العديد من الحبوب المهلوسه 

فلقد لجات لشرب الممنوعات وانتهت بالنهايه 

الي قطع اوريدتها وهي ف حاله من حالات اللاوعي 

ماتت ظالمه لنفسها 

كان والدها اتي من مهمه عمل 

فقد اشتاق لابته ذهب لغرفتها 

فوجد وحيدته وفلذه قلبه 

غارقه بدمائها 

لم يتحمل صدمته وقع جاثيا علي الارض يزحف حتي وصل لها 

كانت جثه فارقت الحياه منذ زمن 

لم يستطع الحديث والتفوه بكلمه واحده وصرخ بها 

.................بينتي ......

اخذها بااحضانها 

اصحي ياحبيبتي اصحي 

ياقلب ابوك 

والله لاجبلك حقك والله لاحرق قلبه زي ماحرق قلبك 

والله لاحرق قلوبهم عليكي 

ياحبيبتي 

Back 

كان العميد ذووو اعين باكيه علي فقيدته  

قررت ادمرك واقتلك زي ماهي ماتت 

ليه بنتي تموت وانت تفضل عايش ومتهني مع بنت الحرررام 

قعدت سنه كامله ادبرلك ف مشكله تخليك مكسور بين الناس 

متهم تقضي سنينك كلها ف السجن زي فران المجاري 

اتفقت مع مالك سينا ان ابعتك ليه 

واخليك عنده شهرين عشان وقت التسليم 

يبعتلك الي انا وريتلك صورته علي اساس انو هو 

ووقت القبض عليهم 

حايعترفوا انك كنت بتامنهم وانك الي بتجبلهم السلاح 

عاصم:انت بتقول اااي 

طب الداخليه هي الي عطتني الامر بدا 

العميد:ههههههه داخليه اي ياابن اختي داكله ملعوب 

انا اخدتلك اجازه مفتوحه وفبركت كل حاجه 

بس انت محظوظ 

بنت مالك (بنت سينا) 

للاسف حبيتك وفشلت كل مخطط

عاصم كان ف حاله اندهاش لم يتوقع ابدا ان يكون خاله 

العميد :تعرف ليه مراتك مكنتش بتخلف طول السنه دي 

عاصم:اي 

العميد :متستغربش 

لازم تدوق الي بنتي داقته بسببك 

والي انا دقته 

لازم تشرب من نفس الكاس الي شربناه انا وهي 

لما بنتي انتحرت كان عندي امل انها تفضل عايشه 

اخدتها المستشفي كان عندي امل انها تكون لسه عايشه 

بس 

هناك عرفت انها ماتت هي وابنها 

عاصم:ااااي ابنها 

العميد:ايوا ابنها 

الي هو ابنك دمرت بنتي وخنت ثقتي فيك ولما حملت منك سيبتها عشان بنت الحرررام 

عشان كدا اتفقت مع الخدم الي ف القصر 

يحطوا حبوب منع الحمل لبنت الحرام. ف العصير ف الميه ف الاكل 

كان يعدي اليوم وهي واخده حبوب منع الحمل 

عشان الحمل يتاخر وانت تفضل كدا وحيد 

من غير ولاد 

لوحدك 

كنت بصبر نفسي واعمل كدا فيك لحد ماابعتك للعمليه 

بس بنت سينا 

بوظت كل حاجه بغبائها 

هي حبيتك وهددت ابوها انها حاتكشفنا لو اذيناك 

بعد مانجحت ف العمليه 

جالي احباط 

وانعزلت تاني بس 

فرخت قوووي بالي حصلك انت وسيلااا وحسيت وقتها ان عداله ربنا اتحققت اخيرا 

وانك انت الي قتلت مراتك وابنك 

هههههههههه 

شوفت ازاي 

انا ادبر سنين ااذيك 

وبنت سينا ف شهور تكسرك 

بس وقت ماحقيقتها انكشفت وانت اخدتها تعذبها. 

وقتها روحت اساعدها 

بس هي كانت بتحبك وبتحب تعذيبك 

انسانه مريضه 

لحد مالقيت انت وعد 

وقتها روحت لبنت سينا وحكيتلها كل حاجه 

ساعتها لاقيتها بتقولي هربني 

طبعا ساعدتها 

عشان اعرف حاتاذيك ازاي 

وقتها هي اتفقت مع خالد وانا كنت مبسوط بالخطه 

انك تقتلها هي وعشيقها 

وتنكسر وتعيش ف العااار الي انت عيشته لبنتي 

هههههههه كنت فرحان 

بس 

خالد ضميره صحي ومرداش ينفذ 

وانت اتعظت من الغلطه الاولي ومقتلتهاش 

بس النهارده فاض بيك الكيل 

وانا حبيت اقولك قبل مااموتك كل حاجه 

مش كدا وبس 

لا 

داانا حااكسرك قبل موتك 

عاصم: اخر واحد كنت اتوقع منه يعمل كدا فيا 

العميد:وانت اخر واحد كنت اتوقع انو يخون ثقتي 

وياذي بنتي 

خونت ثقتي وانتهكت عرضها 

وكنت السبب ف موتها هي واابنها 

عاصم:انا ملمستش بنتك. 

ورحمه سيلاااا مالمست بنتك 

العميد بصوت جهوري 

كداااب 

بس 

انت كداااااب 

واخذ يوجه له اللكمات العديده بوجه 

ثم امسك عصا وضربه بها علي راسها حتي فقده وعيه 

واخذت الدماء تنهمر منه بغزاره 

العميد :فوقه 

بعد خمس دقائق فاق عاصم 

العميد:عايز اوريك حاجه ياقاسم 

بص علي الشاشه 

شوف مين دي 

فوجد عاصم وعد نائمه بالجناح ف القصر 

عاصم:ااابعد عن مراتي ياابن ال ***** 

العميد :انت عرفت منين اني حااذيها 

هي نايمه دلوقتي 

بس بص مين الراجل الي دخل دلوقتي عشان 

يصحيهاا 

عاصم  بصراخ 

لو راجل فكني 

فكني ياابن ال ***** 

واخذ يصرخ ويتحرك بالكرسي يمين ويسار يحاول فك وثاقه 

فكني 

العميد:خلاص خلاص 

انا مستعد اسامح وعد ومااخليش الراجل دا يااذيها. 

بس بشررررررط............ 

     Stop 

بكرا بااذن الله 

الخاتمه 

نهايه الجزء لاول. ودا لان امتحاناتي قربت 

استنوني 

المطلق والعذراء 

Sabreena  HarHasH  💔




الحلقه 30


.....................................

اختطف العميد عاصم وقيده ف مكان مهجور ثم عرض علي الشاشه غرفته 

وكانت وعد نائمه ورجل دخل الجناح ينظر لها 

عاصم  بصراخ 

لو راجل فكني 

فكني ياابن ال ***** 

واخذ يصرخ ويتحرك بالكرسي يمين ويسار يحاول فك وثاقه 

فكني 

العميد:خلاص خلاص 

انا مستعد اسامح وعد ومااخليش الراجل دا يااذيها. 

بس بشررررررط..........

عاصم بصراخ 

موافق موافق 

خليه يطلع 

سيبها حسابك معايا انا 

بلاش وعد 

سيبها 

العميد:هاهاهاها 

طيب يا دنجوان 

زي مابنتي ماتت بحسرتها علي حبك انا عايزك تكلم البرنسيس بتاعتك وتقولها ان سيلاااا حيه 

وانك مش عايزها لان وقتك معاها خلص 

عاصم بصراخ 

واطي حيوااان 

العميد: لازم بعد موتك متلاقيش حد يترحم عليك 

عاصم:حااقتلك 

حااقتلك والله العظيم لاقتلك 

العميد:بص بص علي الشاشه 

شوف ازاي بيقلع هدومه 

ياتلحقها يامتلحقهاش بس حاتلحقها ازاي وانت مربوط كدا وعاجز 

ياخسارتك ياوعد 

جوزك قناص ف الداخليه ومش عارف يحميكي 

ياخسارتك ياوعد 

عاصم:خليه يطلع 

خليه يطلع 

موافق حااكلمها 

طلعه 

طلعه

اخرج العميد هاتفه 

فرا الرجل بالغرفه رنين الهاتف فخرج كما اتفق مع العميد 

اطمئن عاصم ان الرجل خرج وان وعد باامان الان 

العميد:يلااا اتصل بيها

عاصم:طب فكني 

العميد:هههههه عبيط انا افكك لا ياقناص حااتكلمها كدا 

وحاافتح مكبر الصوت 

اتصل العميد بوعد 

..............ف جناح وعد 

كانت مستغرقه بالنوم 

فسمعت رنين الهاتف 

وعد:اوووف هو انا بقيت انام زي الجاموسه كدا ليه اوووف بقي مين الي بيتصل 

ورات اسم عاصم 

وعد:الو ياحبيبي 

عاصم:وعد انتي طالق 

وعد:طيب ياسيدي شكرا 

ممكن بقي تتكلم جد شويه 

عاصم بنبره مختنقه :اسف ياوعد بس انا محبتكيش 

انا كنت معاكي لانك شبه سيلااا وسيلااا عايشه وابني كمان عايش 

انا اسف علاقتنا انتهت 

وعد بدموع باكيه 

لالالالا انت بتهزر صح عاصم حبيبي بلاش تهزر والنبي انت عارف انا بحبك قد ااي 

وعارف انك حبيبي وجوزي وكل حاجه حلوه ف حياتي 

بلاش تهزر والنبي بلاش تهزر 

عاصم:لا مش بهزر ياوعد 

جوازي منك من البدايه كانت شراء عذريه وبس 

انا كنت بحاول الاقي فيكي سيلاااا بس اذا كانت سيلاااا عايشه استمر معاكي ليه 

انتي مكنتيش حاجه بالنسبه ليا وقت ماكنت بكون معاكي كنت بشوفك سيلااا 

وكل كلمه حب قلتهالك 

كنت شايفك سيللااا انا محبتش غير سيلااااا وانتي مكنتيش ف قاموسي من البدايه 

وعد:انا بكرهك 

بكرهك عارف يعني بكرهك 

انا مش لعبه تلعب بيها ياعاصم الشريف 

وقت ماتنتهي منها ترميها 

انا عمري ماحاسامحك 

وانتقامي منك عمرك ماحاتتخيله حايكون بشع ازاي 

حاافكرك بيه ف المستقبل 

حاتجيلي راكع طالب عفوي وسماحي ووقتها مش حاتلاقي غير كرهي وغضبي وحقدي عليك 

حتي بنت سينا انتقامها قدام انتقامي منك 

ولاا حاجه 

انت سامع ولا حاجه 

عاصم:لمي هدومك ومااشوفكيش هنا ف القصر لان وقت رجوعي مع سيلاااا مش عايزها تشوفك 

اغلق عاصم الهاتف 

ووقعت وعد جاثيه تبكي بشده وتضع يدها علي رحمها 

صدقني ياعاصم لادفعك تمن الي عملته فيا دا غالي قوووي وحياه كل لحظه حبيتك فيها لاكرهك وحياه كل كلمه حب حسيتها معاك لاكرهك 

حتي وان رائيتك تحترق امامي وكان بيدي كاس ماء 

لاقسم اني لاتجرعه كاملا وان كانت القطره الواحده قادره علي خلاصك 

ساتجرعه دون عطشي وحوجتي  سااتجرعه فقط لانه فيه شفائك 

واخذت تبكي علي ماحدث 

ثم فجاه وجدت باب الجناح يفتح 

كانت وعد تتخيل ان عاصم يمزح معها فقالت 

وعد:عاصم 

ثم تفاجئت من 

ااانت مين 

الرجل:ااي ياحلوه 

سابك 

علي الطرف الاخر 

كان عاصم يتطلع لما يحدث لوعد 

عاصم:يااابن ال **** انت قولت انك مش حااتاذيها 

حسابك معايا انا 

طلعه برررا 

خليك راجل وطلعه برررا 

العميد:هاهاهاها 

انتي فاكر بالكلمتين الي انت قولتهوملها دوول انها حاتكرهك 

لا انا بقي حااخليها تكرهك اكتر 

اتفرج دا الفيلم لسه مبدائش 

كان عاصم يصرخ ويحاول فك وثاقه ولكن كيف لتلك السلاسل اللعينه ان تنكسر 

علي الجانب الاخر 

كان الرجل المجهول يقترب من وعد 

وعد:انت مين وبتعمل اي هنا 

الرجل:ااي ياحلوه سابك 

معلشي ازاي يسيب واحده بالجمال دا 

ونظر لها الرجل  يتطلع بجسدها من اعلا راسها لاخمص اصابعها 

ازاي انتي تتسابي 

بس متقلقيش 

انا جيت عشان ابقي معاكي 

وعد  كانت خائفه:اطلع بررا من هنا 

برررا 

كان يتقدم لها الرجل بخطوات ثقيله 

لا لا ياحلوه 

انا واخد فلوس وعاصم بيه طلب مني  ابسطك علي الاخر 

وانا عبد المامور وبعدين مش هو طلقك 

خلاص بقي بقيتي حره 

ايه المانع 

وعد:اه ياحيوانات ياولاد ال **** اطلع برررا 

اطلع برررا 

هنا وانقض عليها الرجل واوقعها علي الفراش واحكم تقيد يدها 

.................

كان عاصم يصرخ كالمجنون 

سيبها ياابن ال***** سيبها ياابن  ال****** 

سيبها 

وصرخ بااسم وعد عالياااااا 

......وعد لااااااااا سيبهااااااا سيبوهااااا 

.............     ........................      ..........

كانت وعد علي الفراش ويقيدها الرجل المجهول من يديها ثم 

دخلت ريهام هي وبوليس الاداب 

حمدت وعد ربها بقدوم ريهام فقد انقذتها قبل ان يؤذيها هذا الرجل 

جرت وعد اليها باكيه 

وعد:الحمد لله انك انقذتيني 

الحمد لله. ولكن صفعتها ريهام علي وجهها 

ريهام:خاينه بنت حرررام 

اقبض عليها ياحضره الظابط كانت بتخون اخويا ف بيته وعلي سريره 

وعد باكيه:انتي بتقولي اااي 

انا مش خاينه

حررام عليكم . 

الراجل دا حاول يعتدي عليا 

ريهام ارجوكي 

انا مش خاينه 

ارجوكي ياريهام 

ثم تحدث المجهول قائلا 

انا ووعد بنحب بعض وبعدين خاينه اااي ياهانم 

اخوكي طلقها

ريهام:كدابين 

اقبض عليهم ياحضره الظابط 

الظابط: اقبضوا عليهم وهناك حانعرف جوزك طلقك ولا خونتيه 

القي القبض علي وعد وهذا الرجل المجهول 

...............................................

عند العميد 

كان عاصم ثائر كالاسد يزئر 

حااقتلكم حااقتلكم 

حايكون موتك علي ايدي 

العميد بضحكه شيطانيه 

ههههههههه طيب حاافكك وزي الشاطر كدا حاتروح تكمل تمثليتك معاها 

عاصم:دا نجوم السما اقربلك 

فكني وديني مااحاسيبك حي 

العميد:اخص عليك عايز تقتل خالك 

طب لو قتلت خالك مين يقولك علي مكان جميله واحمد 

عاصم:اااي 

العميد:انتي انتهكت عرض بنتي وخليتها تنتحر 

ودمارك لوحده مش كفايه 

حاادمرك انت وكل الي يقرب منك. 

والقي المفتاح لفك السلاسل 

العميد:خد فك السلاسل واعمل الي قولتلك عليه 

لان وربي حااهد المعبد علي الي في 

واقتل اختي 

هي اختي اغلا من بنتي 

حااقتلها واحرق قلبك علي امك زي ماحرقت قلبي علي بنتي 

...........بعد ساعه 

فك عاصم وثاقه من تلك السلاسل اللعينه وذهب الي المستشفي وداوي جرح راسه 

..................... ................................

ف الحبس 

كانت وعد جالسه تحتضن ركبتيها باكيه 

احدي المسجونات (صباح) :والسنيوره مالها كدا 

وعد:ابعدي عني 

صباح:يووه 

ميحكمشي 

مالك يابت شكلك بت سبعه 

وعد ببكاء:ابعدي عني 

صباح:بتعيطي ليه السجن للجدعان 

هااا قوليلي تحري ولا ظلم 

وعد غير قادره علي الحديث 

امسكت صباح شعرها 

ماتردي يابت 

وعد:معرفش 

صباح:يوووه مايحكمشي 

متعرفيش اي ياعنيا 

جيتي ف اي يابت 

وعد:ظلم 

صباح وضحكت ضحكه عاليه 

هيييي ماكلنا جينا ظلم 

تعرفي انا اتمسكت ف شقه كمان ظلم 

قال ظلم قال 

جاءت احدي المسجونات 

سيبيها ياصباح شكلها خام 

صباح:هي اول مره كدا بكرا تتعود 

وعد :منك لله ياعاصم 

منك لله 

حسبي الله ونعم الوكيل فيك منك لله ربنا ينتقم منك 

واخذت تبكي بشده 

اتي الشاويش 

فين وعد 

وعد ببكاء :انا 

اخدها الشاويش من ذراعها 

تعالي يازانيه يابت ال***** 

كانت وعد تبكي ثم 

اخذها الشاويش الي وكيل النيابه والقاها ف الغرفه  فكانت ستصطدم ب المكتب الي ان اصطدمت ف احضان عاصم 

وعد باكيه كارهه وابتعدت عنه 

وكيل النيابه : اكتب يابني 

قررنا نحن حسن المهدي الافراج عن المدعوه 

وعد عز الدين الكيلاني عن التهمه المنسوبه لها 

وذلك لوجود قسيمه الطلاق والشهود علي الطلاق 

كما قدمها المدعو عاصم احمد الشرريف 

واقفل المحضر ف تاريخه وساعته تلك 

........عاصم:اسمحلي ياحسن شويه 

حسن:طبعا ياقناص اتفضل 

عاصم:وعد انا 

لم يكمل كلمته بسبب تلك الصفعه التي تلاقاها علي وجهه 

وعد:طلاق  واغتصاب وزنا وف الاخره اتحط مع بتوع الدعاره والمسجنونين 

ليه ياعاصم 

كل دا عشان سيلااا 

طب انا كنت حاامشي 

لو كانت دي قرصه ودن عشان تهديدي ليك فااحب اقولك انها صعبه قوووي 

صعبه قوووي ياقناص 

عاصم بنبره مختنقه وقد قرر الايخبرها الحقيقه الان 

فلايريد الايقاع بها بمشكلاته 

عاصم:اظن حكايتنا انتهت ياوعد 

وعلاج نوجا مدفوع الاجر متقلقيش من دا 

وعد:انت مش بني ادم 

عاصم:المظاهر خداعه 

وعد:وانت ف الخداع استاذ ياقناص 

عاصم:ابعدي عن حياتي انا وسيلااا لانو وقتها مش حاتلومي غير نفسك 

وعد:حاتدور عليا ياقناص ومش حاتلاقيني 

ووقت الندم حايكون فات 

تركها وذهب بعيدا فكانت تلك المره الاخيره التي رائها كانت وحيده باكيه كم اراد ضمها لصدره واخبارها انها الاولي والاخيره بقلبه وانها حبه الوحيد كم اراد الهروب بيها بعيدا ولكن كيف فوالده ووالدته بخطر 

وعليه التضحيه بسعادته حتي تكون بخير حتي وان كانت بعيده عنه 

............................  .........................

ف منزل نور الدين 

كانت ريهام سعيده بسبب مافعلته مع وعد 

فقد شعرت انها اخذت بثأر حبيبها قاسم 

كانت جالسه بالصالون سعيده تبتسم 

اتي نور الدين اليها هو وعاصم غاضباااا 

عاصم:ريهااااام 

وقفت ريهام لاخوها ولكنها كانت بالارض واقعه من شده الصفعه 

عاصم وامسك ريهام من رقبتها 

انتي تعملي ف مراتي كدا 

تعملي كدا ف صحبه عمرك 

تجيبيلها بوليس الاداب وتتهميها ف قضيه زنااا 

لم يتدخل نور الدين فهو غاضب من مافعلته 

ريهام وقفت لاخاها 

وانتوا عملتوا فيا اااي 

هاااا 

افتكر كدا عملت اي ف اختك 

روحتوا لقاسم انتوا التلاته 

انت ووعد وجوزي المحترم 

نورالدين:اااي انتي بتقولي ااااي 

ريهام:متمثلش متمثلش 

انا عرفت كل حاجه 

قاسم قالي كل حاجه قالي انكم حقنتوه بفيروي الايدز كل دا عشان ميجيش الفرح. كل دا عشان مصالحكم 

نورالدين:ياخساره ياريهام 

ياخساره 

طلعتي غبيه لدرجه انو عرف يضحك عليكي 

ريهام:غبيه وعرف يضحك عليا 

دا ف المستشفي بيتعالج بعد ماجبتوله الشلل 

عاصم صافعا اياها مره اخري

العنوان دا ------ دوك عمرو صاحب قاسم 

الي بقاله شهرين مرمي هناك 

حايقولك حقيقته 

بس الي حااقولهولك 

ان الي حميتك زمان من الموت 

انتي كنت السبب ف دخولها السجن بفضيحه 

وانا عمري ف حياتي ماحااسامحك ياريهااام 

خرج عاصم من الشقه 

خرج نور الدين للحاق بعاصم 

جثت ريهااام باكيه 

ايعقل انها مخطئه 

لالا انا مش غلطانه انا حااروح اشوف عمرو دا 

...............     ...................     ......................

ف المستشفي 

ف غرفه عمرو 

دخلت ريهام الغرفه 

وجدت عمرو بالفراش جالس نصف جلسه 

ريهام:مساء الخير 

عمرو:مساء النور 

مين حضرتك 

ريهام:انا ريهام احمد الشريف 

انا الي كنت حااتجوز قاسم 

عمرو:اوعي تكوني اتجوزتيه 

ريهام:ليه مش عايزني اتجوزه 

قص لها عمرو حكايه مرض قاسم وانه هدد قاسم باانه سيخبرها بمرضه ان لم يلغي هذا الزفاف 

وقص لها كامل القصه وكيف اتي الي هنا المستشفي 

ريهام باكيه 

انت 

عمرو:انا بسبب الي حصل دا كنت حااموت وتقدري تتاكدي من دا ف المستشفي 

لم تستطع ريهااام سماع المزيد 

خرجت باكيه تركض ف الطرقات 

مستحيل لاء مستحيل دا يحصل مستحيل  مستحيل 

ذهبت الي قصر الشررريف لترا اخاها 

.............ف قصر الشررريف.................

كان عاصم ثائر علي عدي 

عاصم:يعني اااي مش لاقيها 

قولتلك يازفت خلي بالك من وعد ازاي قدرت تهرب منك ازااااي 

والقي بالاثاث ف الارض 

روحتي فين ياوعد روحتي فين 

جاءت ريهام باكيه لاخاها 

ريهام:عاصم 

عاصم:لولا انك اختي كنت قتلت هنااا دلوقتي 

اطلعي برررا ياريهام 

ريهام:عاصم انا 

وسقطت علي الارض 

جري عاصم ونور الدين ليروا ماحدث لها. حملها عاصم بين يديه وتحدث اتصل بالدوكتور فورا 

بعد نصف ساعه 

اتي الطبيب الي القصر 

ف الغرفه 

كانت ريهام فاقده الوعي 

الطبيب:الي حصل دا مش لازم يتكرر تاني يااستاذ 

كان من الممكن المدام تجهض الجنين 

نور:ااي جنين 

الطبيب:ايوا يافندم المدام حاامل الف مبروك 

لازم تتغذي كويس وتبعدوها عن اي ضغط نفسي لان سنها الصغيره دي كانت ممكن تعرضها للخطر 

شعر عاصم باانه قسي علي اخته الصغري 

كثيرااا 

هي مازالت صغيره ولاتعي شيء من تلك المكائد كيف لتلك الصغيره معرفه كل تلك المكائد والمؤامرات 

كانت ريهام تستيقظ بهدوء فوجدت اخاها وزوجها بالغرفه 

ريهام:انا 

الطبيب:خلي بالك يامدام  انتي كان من الممكن انك تجهضي 

ريهام:اي اجهض 

الطبيب:مبروك يامدام انتي حامل 

خلي بالك واهتمي بنفسك 

عن اذنكم انا بقي 

عاصم:نور وصل الدكتور لو سمحت 

خرج نور والطبيب 

ريهام باكيه 

انا 

اخذ عاصم ريهام بااحضانه 

انا مسامحك ياعبيطه 

المهم دلوقتي تخلي بالك من القرد دا ومتتعبيش نفسك كتير 

ريهام ضاربه اخاها علي صدره 

مش تقول قرد 

عاصم بضحكه رجوليه 

خلي بالك علي نفسك 

ريهام:حاتعمل ااي 

عاصم:سيبيهم ليا 

حااجيبلك حقك وحقي تالت ومتلت 

ريهام:وعد 

كان هذا الاسم يكسر قلب عاصم لفتات صغيره 

عاصم بنبره مختنقه 

مختفيه ومش عارف هي فين 

بموت ياريهام عليها بموت 

ريهام:هو انت طلقتها صحيح 

عاصم وقص لها ماحدث معه ومع العميد 

ريهام:معقوله خالي يعمل كدا 

معقوله 

اي الشر دا كله 

ليه 

ومين الي مريم غلطت معاه دا 

عاصم:معرفش 

اهم حاجه عندي دلوقتي امي وابويا 

ريهام:انت عرفت مكانهم 

عاصم:خالك متتوقعيش ممكن يعمل اي فينا 

وانا قدرت احدد موقعهم وموقع خالك 

ريهام:خلي بالك علي نفسك ياعاصم 

عاصم:متقلقيش عليا 

ارتاحي دلوقتي 

خرج عاصم من الغرفه 

ثم اتي نور الدين 

ريهام كانت تريد ان تهبط من الفراش لتحادث نور ولكنه منعها 

نور:لا خليكي مرتاحه 

متتعبيش نفسك ياحبيبتي 

ريهام:حبيبتك 

بعد الي عملته فيك دا كله بتقولي حبيبتك 

نور:ايوا حبيبتي وعشيقتي وصحبتي وكل الي ليا 

ووضع يده علي رحمها 

وحاتبقي ام ابني 

ريهام:بس انا 

نور: انا بحبك 

خلينا ننسي كل دا 

الحقد دا والكره دا ولا كانه جه خلينا نبدا قصه من اول وجديد 

ريهام ببكاء 

انت الزوج الي اتمنيته 

انت الاب والام والاخ والصديق والحبيب والزوج الي دايما بدور عليه 

كنت بدور عليك وانت جنبي 

احببتك ف الحلال 

انا بحبك قوووي يانور 

نور: خلينا اعلمك قواعدي حبي ليك 

اقترب منها ضاميما اليها لصدره 

وبدا يتذوق شهد شفتيها 

تلك حبه الفرواله الجميله 

وفصل قبلته قائلا. 

بحبك 

............      .........  ..   ......................................

ف اخدي الشقق بالزمالك 

كان قاسم يضحك كالمجنون 

هاهاهاها 

هو والعميد 

هاهاها 

العميد:بس لنت لعبتها صح 

قاسم:عيب داانا خبره 

واكتر حاجه توجع الست اعرفها وبالي عملناه ف وعد دا 

مستحيل تسامح عليه عاصم 

وكمان مستحيل عاصم يسامح ريهام علي عملته ف وعد 

وكدا اقدر اخلي ريهام تتطلق من عاصم 

العميد:هاهاها وانا كمان لسه حااقضي عليه بموت ابوه وامه 

قاسم:ايوا لازم تقتلهم دلوقتي عشان انفذ خططتي 

واروح لريهام عشان اخليها تتطلق من نور 

العميد:تمام 

وانا اروح اخلص علي احمد الشرريف ومراته

قاسم:هي مراته دي تبقي اختك 

العميد:الاخت الي متحسش بوجع اخوها متستاهلش انها تعييش 

لازم تموت 

فجاه كسر الباب 

عاصم 

شعر قاسم والعميد بالخوف 

انت انت جيت هنا ازاي 

عاصم باابتسامه خبيثه 

لا عيب 

علمونا ف الجيش ان الغبي بس هو الي يسيب دليل وراه 

وانت مكنش ينفع ياحضره العميد تبعت واحد لمراتي الا وانت واثق منه 

تخيل من قلم واحد بس 

اعترف عليك فين 

العميد:الكلب .

عاصم  واشهر سلاحه 

قاسم :انا ماليش دعوه 

انا بررا اللعبه دي 

عاصم :لااا متخافش بس 

متخافش انا مينفعش استخدمه كدا 

بص حته الحديده دي 

بتكتم الصوت 

مسدس خمسه ملي 140متر ف الثانيه 

طياره ف الجيش قالولنا زمان 

ياقاتل يامقتول 

عاصم:دايما يقولوا عشان تنتهي من الشر لازم تضرب راس الحيه 

واطلق طلقه الرصاص واصيبت بين عيني قاسم 

فاوقع صريعااا 

عاصم:نصيبه كدا 

وجه سلاحه للعميد 

ضاربا طلقه بركبه قدمه اليمني  ففصلت عن بعضهااا 

صرخ العميد وكان يري قدمه مفصوله عن جسده علي الارض 

ااااااااااااااااااه 

عاصم:دا كان الدرس الاول ف القنص 

الدرس التاني بقي 

وصوب علي قدمه الاخري 

فسقط يصرخ اااااه اااااه 

الرحمه 

الرحمه 

اااااااااااه 

عاصم:تعرف لو مكنتش خطفت امي وحاولت 

تقتلها 

كنت والله سامحتك ف حقي 

بسسس لا 

خلينا نكمل باقي الدروس 

ووجه عاصم الطلقه الثالثه نحو ذراعه الايمن

فكان العمييد يتلوي من الالم كالحيه يصرخ 

ويصرخ 

فصوب عاصم نحو ذراعه الايسر 

كان العميد قد فقد الاحساس بالالم 

وكان يتحدث 

مريم 

انا هنا ياحبيبتي متعيطيش 

انا هنااا معاكي يابنتي. تعالي ف حضن ابوكي 

تعالي 

صوب عاصم الطلقه الاخيره براسه فكانت القاتله 

دخل عدي علي عاصم 

عاصم:نضف المكان 

وميندفنوش 

ترميهم ف اي صحرا الديابه تاكل لحمهم 

عدي:تمام 

والدك ووالدتك بقوا ف القصر 

ذهب عاصم تارك الشقه 

......................ف قصر الشررريف........... 

كان احمد ونور الدين وريهام باانتظار عاصم 

عاصم واحتضن والده 

احمد:عملت اي يابني 

عاصم:نهيت كل شيء 

فين امي 

حابسه نفسها ف الاوضه من ساعه ماجينا 

ذهب اليها عاصم 

امام باب غرفتها 

امي 

انا عاصم 

حين سماع صوت ابنها 

فتحت له الباب وارتمت بين احضانه 

ابني حبيبي 

واخذت تشهق بالبكاء 

اخويا 

اخويا كان حايقتلك انت انت كويس ياحبيبي 

انت كويس ياحبيبي 

عاصم:انسي الي حصل ياامي المهم انك بخير 

جميله:ووعد 

عاصم وقد شعر باانقسام قلبه لاشلاء 

وعد حااجيبها ياامي 

متقلقيش وعد مراتي وحاارحعها حياتي من تاني 

جميله:قد اي انا ام نحس علي ولادها 

بسببي فرحتك انسرقت منك مرتين 

عاصم:متقوليش كدا ياست الكل 

انتي احلا واحسن ام ف الدنيا 

المهم انزلي دلوقتي يرضيكي احمد حبيب القلب خايف عليكي

جميله :بس ياولد عيب 

هو قلقان عليا بجد 

عاصم:يووووه ياام عاصم 

دا الراجل تشوفيه كدا وانا طالعلك 

غيرران عليكي مش قادر 

كان هاين عليه ياخدني قلمين 

جميله:عااااصم عيب 

عاصم اخذا والدته بااحضانه 

ربنا يخليكي لياااا يارب 

جاء احمد واخرج جميله من احضان عاصم 

احمد:ابعد عن مراتي ياولد من هنااا 

عاصم:دي امي حضرتك 

احمد :امك مين ياشحط انت  غور انت كبرت علي الاحضان دي 

يالااا روح هاتلي وعد 

جميله:دور عليها ياعاصم 

اكيد هي ونوجه مبعدوش كتير 

عاصم:انا حااروح ياامي 

.......................................................

ف جناح عاصم 

دخل ليغير ملابسه المتسخه بالدماء 

ف غرفه تغيير الملابس 

وجد صوره اي كو لرحم وعد 

عاصم:حااامل 

كان فرح بشده والفرحه لاتساااع قلبه

فحبيبته الان تحمل طفل بااحشائها منه الان 

ثمره حبهما تنمو برحمها الان 

ابدل ملابسه سريعا واخذ صور الاي كو الخاصه بطفله 

ووضعها بمحفظته 

اهلا بيك ياحبيبي 

حااروح ارجع ماما وحانعيش حياه سعيده انا وانت وهي وبس ياقلب ابوك 

عند خروجه من الغرفه راي صورته هو ووعد 

التقطها ف زفافهم 

عاصم:حاارجعك تاني لحضني ياملااااااكي 

(ريهام ونور بداوا حياتهم تاني مع حملها الجديد 

وعاصم كان عنده امل يلاقي ملاكه تاني 

وجميله واحمد كانوا عندهم امل ف رجوع وعد 

امااااا 

وعد 

دا الي حانعرف مصيرهاااا ف الجزء الثاني 

................(عذراء مع ايقاف التنفيذ) ............

..........................................    ..........................

الجزء الثاني بعنوان (عذراء مع ايقاف التنفيذ) 


....................بعد عناء شهور من المحاولات 

اخيرا تم عقد قرانهم واتمت فرحتهم 

الان بااحضانه بعد عناء كبير قد تزوجوا 

بحبك يااحلا حاجه ف حياتي 

وانا كمان بحبك 

قبلها ليبدا حياتهما سوياااااا 

ولكن. 

الزوج :اااي داااا 

                 انتي 

                مش

                      عذراء  !!!!!! 

........................................................

مين عاوز الجزء الثاني من الرواية عذراء مع إيقاف التنفيذ 

الجزء الثاني عذراء مع إيقاف التنفيذ من هنا 

 

تعليقات

التنقل السريع