القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواي سهرة منتصف الليل البارت 33_34_35بقلم يارا رشدي في موسوعة القصص والروايات


الفصل الثالث وثلاثون ( الجزء الثالث )


لم يذهب الي عمله اليوم اصبح كارهه كل شئ حوله كلما تذكر انه قام بلمسها رغمآ عنها شعر بالضيق والاختناق من نفسه ..

مهما كان ما فعلته هي لا يحق له لمسها رغمآ عنها بهذه الطريقه ... ليته لم يقابل عمر هو سبب ما حدث 


دلف الي غرفتها وجدها تجلس امام المراة تقوم بتمشط شعرها وقطرات المياه تسقط منه 

لم تتحرك من مكانها ظلت تنظر الي المرأه كما هي ليقول فارس :

لو حابه نروح القاهره تاني علشان السمر كورس معنديش مانع 


لم تجيبه بشئ ليقول وهو يقترب منها ويجلس بقربها

انا اسف مش عارف عملت كده ازاي مكنتش في وعي قابلت عمر وروحت قعدت عنده شويه معرفش ازاي شربت وسكرت كده مع اني مليش في شرب اصلا 


وفريده صامته تمامآ فقط تنظر لانعاكس صورتها وتمشط شعرها ليقول هو :

كلام كان صعب عليا جواز عرفي وحمل مقدرتش اتحمل كلام ده كله يارتني كنت فضلت كده مش عارف الحقيقه فين والكدب فين وتايه في قصصك الي بتالفيها كل شويه 


وعندما وجد صمتها مازال مستمر قال :

ردي عليا اتكلمي متستغليش الي حصل بينا امبارح علشان تخلصي من قصه جوازك عرفي وحمل


_ لا مش هستغل حاجه انا فعلا كنت متجوزه عرفي وكنت حامل كمان واجهضت نفسي بظبط في يوم الي اتصلت بماما تيجي تاخدني من علي كورنيش كنت عامله عمليه اجهاض قبلها بكام يوم الشهر الي انا غيبته كنت قاعده عنده في شقه عايز تعرف ايه تاني ؟ اكيد حكايه الحرق الي في دراعي لا ده انا عادي ولعت في نفسي بعد ما عرفت انه مش ناوي يتقدملي ويتجوزني 


صاحت به وهي تكمل :

عايز تعرف ايه تاني يا فارس ؟!


_ لعبتي عليا ليه وفهمتيني انك بتحبيني ؟!


لمعت عينيها بدموع ولم تجيبه


_ كنتي عايزه فتره خطوبه كذه سنه ليه؟!


_ ولا حاجه كنت بفكر في حل يرجعني بنت زي ما كنت وابدا معاك من اول وجديد وعملت عمليه ترقيع ودكتوره طلعت حيوانه وضحكت عليا خدت فلوس ومعملتهاش اظن كده انا جاوبتك علي كل اسئله الي في دماغك حاجه طلقني يا فارس وكفايه اووي كده 


حرك فارس راسه وهو يقول :

فعلا كفايه شهرين وهطلقك وعلي فكره انا عمري ما كنت حيوان امد ايدي علي واحده ولا اقرب منها غصب عنها 


ضحكت ساخره وهي تقول :

مش ملاحظ كل تصرفات الحيوانات بتعملها لما بتقابل عمر حاجه غريبه بحد


_ بمناسبه عمر فكرتيني صح مين الي جه شقه ووقعت منه مفاتيح 


_ لا دي بقي اسال عمر عليها


_ اتخدعت فيكي اوي يا فريده انتي ازاي طلعتي كده ؟! 

قالها بحسره واضحه لتقول هي :

معلش اصل بعيد عنك ماما مكنتش فاضيه تربيني كانت بتجري ورا ابوك حب عمرها 


نهض من مكانه هاتفآ :

في دي معاكي حق 


رحل فارس تاركآ اياها اما هي اسندت راسها علي السراحه الموجوده امامها وصاحت باكيه اثبتت له كل شئ يفكر به ..


____________________


يجلس في الكافيه ينتظر قدومها نظر الي ساعه يديها بضجر واضح وبعد مرور الوقت لمحها تدلف الي الكافيه ..


جلست امامه هاتفه :

معلش يا سيف اتاخرت عليك غصب عني والله 


_ موبيلك فين ؟


_ متقلقش في البيت 


_ عملتي ايه في اتفاقنا؟!


اجابته يسرا بهدوء تام :

ولا حاجه فهمته اني حامل ولازم يجي يتقدملي ونتجوز وهددته لو مجاش هروح اقول لجوز فريده كل حاجه


_ نعم يا اختي ؟!! هو انا دورت عليكي ووصلتلك علشان احميكي من عمر وفي الاخر تقوليلي يتقدملك وتجوزيه ؟ وبعدين اتفاقنا مكنش كده نهائي ايه الي انتي هببتيه ده

قالها بغضب مكتوم لتقول هي :

يعني اعمل ايه لازم يتجوزني ياما هتفضح لو اتجوزت حد تاني 


_اعملي عمليه ولا اي زفت اتصرفي لو اتجوزتي عمر تبقي بترمي نفسك في النار 


_ انا مضطره يا سيف اتجوزه يمكن لو كنت ظهرت في حياتي بدري شويه وفهمتتي حقيقه عمر مكنتش هبقي في ورطه دي 


_ الورطه دي سهل نخلص منها بس بلاش حكايه جوازك من عمر دي واوعي تكوني فاكره انه هيسكتلك علي حكايه انك بتهدديه بموضوع فريده 


_ يعمل الي يعمله بقي مبقتش فارقه معايا 


تنهد سيف بنفاذ صبر وهو يقول :

انتي معملتيش اتفاقنا ليه ؟ انا مش قولتلك تروحي لجوز فريده وتفهميه كل حاجه ووقتها هو يشوف شغله مع عمر ويخلصنا منه 


_ كنت عايزه اخلص من مصيبه بتاعتي  


_ طيب اعملي الي اتفاقنا عليه وانا اوعدك هخلصك من حكايه دي وارجعك زي ما كنتي 


_ مش كل عمليات الي زي كده بتنفع 


طمئنها سيف قائلا :

هاخدك لاحسن دكتوره متخافيش بس اعملي الي اتفاقنا عليه لو سمحتي 


_ بص يا سيف من الاخر انا بكرهه البت فريده دي وكل ما اتخيل ان عمر واقع فيها كده بكرها اكتر سيبهم يولعوا مع بعض 


_ انتي لسه واقعه في غرام عمر ولا ايه ?!


ضغطت علي يديها بتوتر وهي تقول :

غصب عني مش قادره اكرهه 


_ كل الي قولتهولك ده ومش قادره تكرهيه ؟ هكر موبيلك واتفرج علي كل حاجه تخصك وبعدين لعب عليكي واتجوزك عرفي وكل ده بس علشان يسلي وقته وينسي فريده عمايله دي كلها مش فارقه معاكي ؟! 


_ انا مش هقول لجوز فريده حاجه يا سيف تمام كده 


مط شفتيه بعدم رضا ثم هتف :

الي يريحك هتصرف انا بمعرفتي، بس نصيحه مني ابعدي عن عمر وحافظي علي شويه الي باقين منك سيبك من حب وكلام فاضي ده 


_ هتعرف ترجعني زي ما كنت ؟


___________________


لم تدري كم من الوقت مر عليها وهي علي حالتها تلك رفعت راسها وهي تشعر بصداع نهضت من مكانها وتمددت علي الفراش مر امامها ما فعله بها فارس بالامس كالشريط السينمائي امام عينيها 

همساته لها وهو يخبرها انه يحبها ولم يملكها احد غيره .. 


شعرت بخطواته تقترب منها ثم دلف الي غرفه قائلا:

يلا ننزل القاهره علشان تلحقي السمر كورس بتاعك ده 


زفرت بضيق واضح وهي تقول :

مش رايحه زفت طلعني من دماغك يا فارس وملكش دعوه بيا 


_ براحتك انا كده عملت الي عليا علشان متحملنيش ذنبك 


_ كتر خيرك والله 


اخرج الهاتف من جيبه وناولها اياه هاتفآ :

كلمي مامتك لانها قلقانه عليكي وخايفه تيجي مترضيش تقابليها كلميها شوفيها 


لم تتناول الهاتف منه وضعه فارس علي فارش قائلا :

اهو موبيل عندك ومش عليه باسورد فكري مع نفسك 


قال جملته تلك ورحل اما هي تناولت هاتف فارس وظلت تنظر اليه هاتفه :

طبعا مش هتفوتك دي يا عمر اكيد شايفني صح ؟ 


ابتسمت بسخريه قبل ان تقول :

قولي انت عايز مني ايه ؟ 


وعلي ناحيه الاخري هو بالفعل يراها من حاسوبه ويستمع الي كلماتها ويضحك باستمتاع اما فريده قامت بالبحث عن رقم والدتها ثم قامت بالاتصال بها وعندما جاء لها رد هتفت :

انا كويسه ومبسوطه مع فارس متتصليش بيا تاني ولا تسالي عليا ومتجيش تشوفني لان صدقيني مش قادره اشوفك 


لم تنظر فريده ردها انهت المكالمه ثم اتجهت ناحيه الشرفه وقامت بالقاء الهاتف منها خرجت الي فارس هاتفه :

موبيلك وقع مني في شارع وانا بتكلم اسفه 


_ انتي هتستعبطي يا فريده ايه الحركات دي 

قالها بانفعال


لتقول هي :

لا مش بستعبط اقولك حاجه انا رميته قاصده اعتبر بنتقم من الي عملته فيا امبارح 


اغمض عينيه بنفاذ صبر ثم هتف :

قولتلك مكنتش في وعي متزودهاش بقي 


نظرت الي الطفايه الموجوده علي طاوله وموجود بها بقايا سيجار بالاضافه الي علبه السجاير الموجوده علي الاريكه هاتفه :

وكمان بقيت تشرب سجاير عمر ده سره باتعه اوي في يومين يعمل فيك كده شرب بيره وسجاير كمان 


_ عمر ملهوش دعوه انا مخنوق ومش لاقي حاجه اطلع خنقتي فيها غير السجاير


_ موبيلك الي وقع في شارع ده مش عايزو ولا حابب تطمن حصله ايه 


_ يعني هينزل ايه من دور خامس اكيد اتغدغ ومش هينفع يتصلح 


وفي اثناء حديثهم وصل اليهم قرع جرس الباب اتجه فارس ناحيه الباب وقام بفتحه ليظهر امامه اياد ..


________________


_ ارمي يا فريده موبيل بردو مش هتخلصي مني


اضاء هاتفه معلنآ عن وجود مكالمه من يسرا زفر بضيق ثم تناول الهاتف وقام بالرد وصل اليه صوت يسرا قائله :

متتعبش نفسك وتيجي تتقدملي انا سقطت نفسي ومبقتش عايزاك خليك اشبع بالهانم الي انت غرقان في العسل معاها


_ طب والله جدعه اثتبي بقي علي موقفك ده واياكي الشيطان يوزك وتروحي تعرفي حاجه لجوزها 


_ لا متخافش مش هروح خليك يا حبيبي غرقان معاها 


قال جملتها تلك وانهت المكالمه تنهد فارس بارتياح قائلا :

بسهوله دي خلصت منك يا يسرا  ؟ حاسس اني في حلم والله 


_________________


نظر اياد الي طفايه السجاير هاتفآ باستغراب :

من امته وانت بتدخن وتشرب سجاير ؟


_ لا وجديد بقي يا اياد انه بقي يشرب بيره ويرجع كل يوم سكران طينه 


هتف فارس بتحذير ;

فريده 


لتقول هي :

ايه ما تعرف اخوك ولا اعرفه انا ؟


لم يفهم ما الذي تلمح بيه وسوف تخبره لاخيه اما هي قالت :

انا زهقت من العيشه معاه مبقتش قادره اتحملها من وقت ما اتجوزنا وهو يا اما يرجعلي سكران طينه يااما بيمد ايده عليا بس هي دي حياتنا من وقت ما اتجوزنا انت مش جيتلي يا اياد قبل كده وقولت اني واجعه اخوك وشايف حاله متغير من يوم ما اتجوزني وشايفني واحده شريره وظالمه ومعذبه اخوك 


نهضت من مكانها وهي تقول :

اخوك هو الي معذبني من يوم ما اتجوزنا 


كشفت جزء من يديها واظهرت له علامات جلده لها بالحزام قائله :

ضرب بالحزام وطولت لسان وعيشه مقرفه انا مش عارفه انت اتجوزتني ليه اصلا علشان تبهدل فيا بشكل ده ؟!


وفارس يتابع كل هذا بصدمه لا يدري لما فعلت كل هذا امام اخيه اما اياد هتف : 

ليه كده يا فارس ؟


نظر الي فريده وهو يقول ;

فيكي الخير 


لتقول فريده :

اهو اخوك عندك يا اياد شوفلك حل بقي لاني قرفت 

قالت جملتها ورحلت اما اياد هتف :

انت عمرك ما كنت بالعنف ده ضرب بالحزام هي وصلت لكده ؟


_ امشي يا اياد لاني مش قادر اتكلم مع حد معلش 


_ طب فهمني في ايه حالك عامل كده ليه سجاير وبيره في ايه لكل ده 


لم يستيطع فارس افضاح امر فريده حاول ذلك ولكنه لم يستطيع فهتف :

هفهمك بعدين وبلاش تعرف امها اي حاجه من الي حصلت احنا كلها كام شهر وهنتطلق 


تسائل اياد مره اخري عن السبب ليجيبه فارس:

هتعرف كل حاجه في وقتها 


__________________


لا تدري لما فعلت كل هذا امام اخيه شعرت بالندم علي فعلتها تلك دلف فارس الي غرفتها بقوه بعد غادر اياد ثم قال :

عملتي كده ليه؟!


_ انت قولتلي عرفيهم اني بضربك علشان نتطلق ونخلص واهو بدات باخوك وعرفته 

قالتها ببساطه ليقول فارس:

كنتي علي اقل عرفيني قبلها انتي بتعملي فيا كده ليه ؟!


_ لاني انا كده دايما الفرصه الكويسه بتكون عندي وبضيعها وبرجع اندم، كان عندي فرصه افهمك كل حاجه قبل جوازنا بس انا مشيت بدماغي ونتيجه اهي زي مانت شايف 


_ ياريتك يا شيخه فهمتيني علي اقل مكنتش اتجوزتك 


________________


 وفي منتصف الليل 


تعب من التفكير في فريده خرج من الشقه باكملها ولا يعلم الي اين يذهب ...


توقف امام شقه عمر ثم قرع الجرس 


وفي الداخل هتف عمر بعدما نظر الي عين سحريه :

ده انسب وقت قوليله اني مش موجود 


وبالفعل اختبئ عمر في احدي الغرف اما مريم قامت بفتح الباب ليقول فارس:

عمر موجود ؟!


_ لا بس زمانه علي جايه تعال اتفضل استناه 


_ لا خلاص ابقي اجيله مره تانيه لان وقت متاخر


ولكن مريم منعت ذلك وجذبته من يديه قائلا ;

والله ما ينفع لازم تدخل هو جاي دلوقتي 


وبالفعل دلف فارس معها اما هي هتف ;

هروح اجبلك حاجه تشربها 


_______________


وضعت امامه كوب العصير هاتفه ;

اتفضل 


تناول فارس ذلك الكوب ثم قال :

انتي هتفضلي قاعده مع عمر هنا علي طول ؟


_ اهو لحد ما يفوق لنفسه كده وينسي الي عملته فيه زهراء هرجع بعدين لخالتي 


حرك راسه بفهم وهو يقول :

شكله كان بيحبها 


_ ااه جدا واخدين بعض عن حب بس هي بقي الله يسامحها ضيعت كل حاجه عارف انا وعمر اخوات من نفس الام والاب مختلف بس عمره ما حسسني بكده ولا حتي اثرت فيه حته ان ماما الله يرحمه اتجوزت بعد موت والده واحد تاني تؤ لا كان دايما جمبي ومعايا يعتبر هو الي مربيني بعد موت بابا وماما في حادثه 


_ ياريت فريده كانت بربع عقل عمر اهي مامتها اتجوزت بعد موت والدها من بعد جوازهم وهي مقاطعه مامتها وازاي تتجوز مع ان ده حقها يعني 


بصراحه يا دكتور فارس فريده ليها حاجات غريبه شويه متزعلش مني 


حرك راسه بنفي قائلا :

لا خالص 


انتهي فارس من ارتشاف كوب العصير وظل يتحدث مع مريم ..


_______________


نظرت الي ساعه بضيق واضح الساعه الثانيه صباحآ وهو لم يصل من المؤكد انه مع عمر وسيعود فاقد الوعي مثل الليله الماضيه 


________________


فتح عينيه علي صوت بكاء مريم بجانبه انتفض من فراش بهلع وهو ينظر الي الحاله التي بها ومريم ايضآ تناول ثياب وهو يقول :

ايه الي حصل ده 


بكت مريم وهي تقول :

انت حيوان حيوان دخلتك بيت واخويا مش موجود ووثقت فيك وفي الاخر تعمل فيا 


حرك راسه بنفي وهو يقول :

انا مش فاكر حاجه بس اكيد ملمستكيش معملش كده انا 


صرخت به باكيه وهي تخفي جسدها لتظهر بقعه الدماء علي الفراش قائله :

انت ضيعتني يا فارس ليه كده يا اخي حرام عليك ازاي اتحولت لوحش كده 


ارتدي فارس ثيابه وهو يقول :

صدقيني انا مش فاكر حاجه غير اني شربت العصير وكنت بندردش والله ما فاكر حاجه 


وصوت بكاء مريم لم يتوقف ليقول هو :

طب اهدي انا هحاول اصلح غلطتي 


_ هتصلحها ازاي الي اتكسر مش هيتصلح خلاص وعمر يالهوي عمر لو عرف هيتقتلني امشي يا فارس امشي قبل ما يجي ويشوف المنظر ده


حرك راسه فارس بنعم وهو يقول :

حاضر متخافيش همشي ومتقلقيش هصلح غلطتي والله هصلحها


غادر فارس الشقه بتوتر ثم دلف الي شقته ليجد فريده جالسه ومن الواضح تنتظره ..


_ كنت فين كل ده وايه الي مبهدل هدومك كده 


جلس فارس علي الاريكه والقي سترته وهو يقول :

كله منك يا فريده من يوم ما اتجوزتك وانا اتحولت لانسان بشع ومقرف انتي سبب 


_ انت بتقول ايه مش فاهمه السبب في ايه انت تروح تسكر مع عمر وتيجي تطلعهم عليا 


لم يجيبها بشئ لتقول هي :

انا رايحه انام خساره فيك القلق الي قلقته عليك 


نهضت فريده من مكانها ولكنها توقفت وتجمد جسدها باكمله عندما وصل اليه صوت فارس وهو يقول :

انا هتجوز مريم


نهايه الفصل الثالث وثلاثون (الجزء الثالث)

باقي في روايه فصلين وتخلص 🌚


الفصل الرابع وثلاثون ..


التفتت اليه وهي تقول بعدم تصديق :

انت قولت هتجوز مريم؟


اوما راسه بنعم لتقول هي :

يعني ايه انت بتكلم ازاي هتجوز عليا ومريم انت في وعيك ولا سكران ؟


لا في وعي يا فريده هتجوز احنا كده كده هنتطلق واهو بسهلهالك اكتر قوليلهم بضربك وبعذبك وكمان اتجوزت عليكي وهتطلعي قدامها الضحيه وانا المفتري 


_ مبروك 

قالتها وهي ترحل والدموع تسقط من عينيها وصلت الي غرفتها ثم اغلقت باب خلفها جلست خلف الباب وصاحت باكيه لم تشعر بنفسها ظلت تصرخ بلا وعي وصوتها ذلك يصل الي فارس لم يتحمل غادر الشقه باكملها استقل سيارته وظل يقودها بلا هدف ليته لم يذهب لعمر من الاساس ..


_______________


ضحكت مريم وهي تقوم بازاله الغطاء الموجود علي الفراش :

الغبي صدق ان ده دم 


ابتسم عمر ثم هتف ;

غلبان عمر زي فريده بظبط الاتنين غلابه ووقعوا في بعض 


_ بس كويس انه صدق ودخلت عليه يعني ومجالهوش لحظه شك انه كان نايم اساسا بسبب المنوم الي كان في العصير 


_ مش بقولك غلبان عايزك بقي الايام دي تتمسكني عليه علي الاخر ومتخلهوش في اي لحظه يفكر في حاجه فهماني ؟


_________________


وفي الصباح عاد الي منزله اقترب من غرفه فريده وقام بفتح الباب بخفه وجدها تغفو خلف الباب اقترب منها وحملها بين يديه ثم وضعها علي الفراش ثم هتف بقله حيله :

انتي الي عملتي فينا كده ضيعتي كل حاجه 


نهض من جانبها ثم اتجه الي الغرفه الي يغفو بها القي بجسده علي الفراش ونظر الي سقف الغرفه يحاول تذكر كيف فعل شئ كهذا بمريم ؟! 


__________________


_ ايه رايك نسافر اسكندريه اسبوع كده نغير جو؟

قالها سيف وهو يتناول طعامه لتقول ليلي :

فكره حلوه انا من زمان اصلا نفسي اروح اسكندريه 


_ طيب يا ستي اهو هنروح جهزي نفسك بقي 


ابتسمت هي ثم هتفت :

سيف صحيح هو عمر صاحبك ده التنح الي كان بيرد عليا دايما ويقولي يا سنيور راح فين بطلت تكلمه ليه ؟


_ وايه الي فكرك بيه يعني 


اجابته هي :

بصراحه ومتضحكش عليا انا دايما بحلم بيه وبنبقي قاعدين كلنا كده انا وانت وهو في مكان زي كباريه وهو قاعد يضحك ضحكه سمجه ومستفزه وانت قاعد بعيد زعلان وانا بردو ببقي قاعده كده زعلانه مش عارفه ليه دايما بحلم بيه 


تنهدت سيف وهو يقول :

اقري المعوذات يا روحي قبل ما تنامي وانتي مش هتحلمي بيه نهائي تلاقيكي بتفكري كتير بس قبل ما تنامي 


_ مش عارفه طب هو راح فين ؟


_ قطعت علاقتي بيه من فتره يا لولو وعارف طبعآ هتسالي علي سبب انا كنت هقولك موضوع ده في وقته بس بما انك فتحتي موضوع يبقي احيكلك عمر غلط مع واحده اتجوزها عرفي وبعدين اتخلي عنها وسابها اتكلمت معاه علشان يستر علي بنت بس هو مفيش فايده علشان كده قطعت علاقتي بيه


_ حيوان والله دمر مستقبل البنت طب وهي هتعمل ايه دلوقتي ؟


_ مش عارف بس ممكن تعمل عملبه ترقيع يعني اهو تستر نفسها وخلاص 


________________


وفي المساء 


وجدته يقف امام المراءه يرتدي ثيابه ويضع العطر لاتدري لما شعرت انه سوف يذهب لخطبه مريم 


هتفت هي بتلعثم وخوف من اجابته ;

انت رايح لمريم ؟


التفت اليها وهو يقول :

اه هتكلم مع اخوها ونشوف الدنيا ايه 


وما ان سمعت تلك الجمله شعرت بان كل شئ حولها يدور اقتربت منه هاتفه برجاء :

بلاش تعمل كده فيا يا فارس 


_ احنا اصلا هنتطلق خليني اشوف حياتي من دلوقتي 


احتضنت وجه بكفه يديها وهي تقول هامسه :

لو اتجوزتها انا هموت من القهره بلاش تعمل فيا كده


_فريده بلاش تصعبيها عليا اكتر من كده من فضلك 

قالها وهو يبعد يديها عنه ثم القي نظره اخيره علي هيئته في المرأه ورحل 


______________


_ ومادام فريده ؟

قالها عمر بتساؤل ليجيبه فارس :

هنتطلق قريب بس مش هنيفع الفتره دي علشان اهلنا 


هتف عمر وهو ينهض من مكانه :

هشوف راي مريم 


_ لو وافقت احنا ممكن نكتب كتاب الكتاب نهارده 


وليه الاستعجال ده وبعدين مريم اكيد هتعوز تعمل فرح وتلبس فستان زي اي بنت بتحلم تلبس فستان ابيض ويتعملها فرح ولا انت رايك ايه ؟


_ شوف مريم هتعوز ايه وانا هعمله 

________________


حطمت كل شئ بغرفه لم تترك اي شئ بها سليم ثم اخرجت ثياب فارس وقامت بتمزيقها وعندما شعرت بالتعب وصعوبه التنفس اخفت وجهها بالفراش وصاحت باكيه شعرت بفتح الباب من الخارج معلنآ عن وصول فارس ..

لم تتحرك من مكانها فقط اعتدلت في جلستها ومحت دموعها دلف الي غرفه ونظر حوله باستغراب قائلا :

ايه الي عملتيه ده ؟!!!


_ خطبتها خلاص ؟

نطقتها بحسره واضحه ليجيبها هو :

لا اتجوزتها الماذون لسه نازل دولوقتي وانا جيت علشان اخد هدومي لاننا هنروح نقعد في فندق كام يوم لحد ما اشوف شقه كويسه ليها 


_ اتجوزتها ؟


_ اه عندك اعتراض ولا ايه ؟ 

قالها وهو يبعث بالخزينه عن ثيابه ثم قال :

انتي عملتي ايه في هدومي ؟


التفت عندما سمع صوت صرخاتها المكتومه وهي تخفي وجهها في الفراش اغمض عينيه بنفاذ صبر ثم قال :

مش عايز زفت هدوم 

قالها ورحل من الشقه لم يتحمل سماع بكاءها ولا رويتها في تلك الحاله 


__________________


وصل كلاهما الي الفندق قاموا بحجز غرفه لهما ثم صعدوا اليها 


جلست مريم علي الاريكه بتوتر مزيف وبدات في العبث بهاتفها اما فارس اغلق الباب وجلس بجانبها قائلا :

كويس الامور عدت واخوكي مخدتش باله من حاجه 


_ بس انا حياتي باظت اتورطت في جوازه من واحد متجوز وبيحب مراته واتجوزني بس علشان يصلح غلطته وكام شهر ويطلقني 

قالتها بحسره ليقول هو :

انا وفريده هنتطلق قريب وكلام ده من قبل ما انتي تظهري اصلا، الحياه بيني وبين فريده مستحيله 


_ ليه ؟!


تنهد فارس ثم قال :

ليله فرحنا اكتشفت انها مش بنت اخترعت عليا كذه قصه كان عندي امل تطلع اي قصه منهم صح علي اقل كانت هتبقي مظلومه بس لاسف بعدين عرفت الحقيقه انها كانت متجوزه عرفي والي كانت متجوزاه ده خلع وسابها 


هتفت مريم باستغراب :

ازاي يطلع منها كده؟ ميبانش عليها خالص


_ اهو طلع يا ستي علشان كده بقولك حياتنا مع بعض مستحيله 


_ بس اكيد لسه بتحبها 


حرك راسه فارس بنفي قائلا :

ابدا انا كرهتها ومبقتش قادر ابص في وشها وكلها فتره ونتطلق وانتي يا مريم سامحيني علي الي عملتوه معاكي اقسملكلا بالله انا مش فاكر عملت كده ازاي ولا ايه الي حصل في الليله دي 


حركت مريم راسها بنعم ليقول هو :

وانا مش هطلقك بعد فتره ولا حاجه جوازنا هيستمر لابد 


_ يعني ايه؟!!

قالتها مريم باستفهام ليقول هو :

يعني هنفضل مع بعض وانسي الي حصل في الليله دي وسامحيني 


ثم تابع وهو ينهض من مكانه :

هسيبك تاخدي راحتك شويه وهرجعلك 


قال جملته وغادر الغرفه اما هي قامت بانهاء التسجيل الذي كانت تقوم به منذ البدايه ثم ارسلته الي عمر القت الهاتف بجانبها وهي تقول:

ده انت طلعت غلبان اوي يا فارس هنعيش مع بعض لابد طيب ومالو يعني البت فريده تطلع مظلومه تطلقها وانا الي كنت مدورها تعيش معايا العمر كله دنيا غريبه فعلا 


____________________


ظل يقود سيارته بلا هدف ولا يدري ما تلك الكلمات التي اخبر بها مريم كيف كشف سر فريده امامها ؟! بالاضافه انه سيظل معها بقيه حياته وحبه لفريده الذي برغم ما حدث لم يستطيع اخراجه من داخله ؟!!

وايضآ شعور بالذنب من ناحيه مريم يلاحقه الكثير من الاشياء حوله ولا يستطيع التخلص منها 

حبه لفريده والشعور بالذنب ناحيه مريم ..


______________


اعتدلت من الفراش ومحت دموعها عندما استمعت الي قرع الجرس شعرت انه فارس ركضت الي الباب وفتحته بلهفه واضحه وجدته عمر كادت ان تغلق الباب ولكنه منعها ودلف الي الشقه واغلق الباب خلفه وهو يقول :

عيب يا برنسيسه تقفلي الباب في وش ضيوف 


_ يا اخي يلعن ابو اليوم الي مسكت فيه موبيل 


تفحص ملامحها وهو يقول :

شكلك معيطه جامد كل ده علشان فارس اتجوز اختي مريومه 


ضحكت ساخره وهي تقول :

اختك ااااه 


ابتسم فارس وهو يقول :

بس ايه رايك؟! وقع في غرامها في اقل من شهر ده طلع مبيحبكيش خالص بجد 


_ بس انا بحبه ولو عمل ايه يا عمر هفضل احبه طلعني من دماغك بقي 


_ احسن مني في ايه هو علشان تحبيه وانا لا ؟


صرخت به :

انضف منك يا عمر انضف منك مهكرش موبيلي وساومني علي صوري وياما تييجي تتشغلي في نايت زفت يا اما صورك تنزل، مدمرش حياتي واعتدي عليا  واوعي تكون فاكر بجواز فارس من مريم انا هكرهه ولا هطلب حتي طلاق منه واجري عليك ونعيش سوا يا ابني انا بكرهكك بكرهك انت ليه مش قادر تفهمها بشوفك في كل كوابيس بتاعتي الحب مش بالعافيه مفيش حد بيخلي حد يحبه بالعافيه انت ايه يا اخي  معندكش دم 


وكلماتها تلك الالمته كثيرآ من الداخل اخفي حزنه ذلك ثم اخرج هاتفه وهو يقول :

هسمعك حاجه تثبلك قد ايه فارس واحد نضيف فعلا ويستاهل حبك كمان 


وبالفعل قام بتشغيل شئ ما ليظهر صوت فارس وهو يقول 

ليله فرحنا اكتشفت انها مش بنت اخترعت عليا كذه قصه كان عندي امل تطلع اي قصه منهم صح علي اقل كانت هتبقي مظلومه بس لاسف بعدين عرفت الحقيقه انها كانت متجوزه عرفي والي كانت متجوزاه ده خلع وسابها 


وعندما انتهي ذلك قام بتشغيل شئ اخر وظهر صوت فارس 

ابدا انا كرهتها ومبقتش قادر ابص في وشها وكلها فتره ونتطلق


لم تصدق انه كشفها امام مريم بهذه السهوله اما عمر قال :

تحبي اعيد ليكي تسجيل تاني يمكن مسمعتيش كويس ولا استني اسمعك حاجه تانيه 


_ متقلقش علي مريم دي في عيني 

_ انا بحب مريم وعايز اكمل حياتي معاها ولو علي فريده احنا حياتنا مع بعض مؤقته


قامت بمحو الدموع بكفه يديها وهي تحرك راسها بالنفي ثم هتفت باكيه

مش عايزه اسمع حاجه سيبني في حالي حرام عليك سيبني في حالي انت بتعمل فيا كده ليه بتعذبني ليه حرام عليك اموتلك نفسي علشان ترتاح وتطلعني من دماغك ضيعت مني كل حاجه حياتي وفارس وكل حاجه ليه كده حرام عليك ليه كده


ظلت تردد الكلمات بلا وعي وشعور وهي تصرخ به ثم تناولت الاشياء التي امامها وقامت بالقاها عليه قائله :

اخرج من حياتي وارحمني 


اوقفها عمر عما تفعله وهو يقيد يديها قائلا :

ارحميني انتي يا فريده وحسي بيا انا مش عايز غيرك في الدنيا دي اديني فرصه اتغير وابقي احسن من فارس ده هعيشك اسعد واحده في الدنيا مش ههكر موبيلات حد تاني ولا هعرف بنات تانيه واشغلهم في شغل شمال حتي مريم هقطع معرفتي بيها خالص هتاخد بس باقي فلوسها علشان تمثليه انها اختي ومليش دعوه بيها بعد كده هعملك كل حاجه انتي عايزاها يا فريده هبقي واحد تاني وهنسيكي كل حاجه وحشه عملتها فيكي بس اديني فرصه، فرصه واحده بس مش عايز غيرها 


_ انت ايه معندكش دم ؟ بقولك بكرهك مش طايقه ابص في وشك خلي عندك كرامه انا بكرهك يا عمر بكرهك 

قالت جملتها تلك وهي تجذب يديها من حصاره ليبتسم هو بالم قائلا :

ليه الي زي ملهوش فرصه ؟ عارفه لو فارس جالك وقالك بس اسف علشان اتجوزت عليكي وعلشان فضحتك قدام واحده غريبه هسامحيه وتاخديه بالحضن وتديله فرصه تانيه وتالته والف لكن انا مستخسره فيا فرصه واحده بس انا همشي يا فريده بس مش هسيبك في حالك هفضل ادمرلك في حياتك لحد ما تيجي لحد عندي وتقوليلي انا موافقه يا عمر اديك فرصه علي فكره جواز فارس من مريم دي اسهل حاجه عندي التقيل كله جاي ورا 


قال جملته تلك ثم رحل وتركها اسندت راسها علي الاريكه وصدرها يعلو ويهبط سريعآ ..


________________


عاد الي الفندق ثم وصل الي الغرفه التي يمكث بها هو ومريم خلع سترته باهمال ثم جلس علي المقعد بشرود تام انتبه علي صوت مريم وهي تقول:

انت مجبتش هدوم ليك ؟


_ لا فريده قطعت كل هدومي 


_ ايه شغل الجنان بتاعها ده 

قالها مريم باستفهام ليقول فارس :

انتي وعمر ملكمش اهل قرايب من بعيد من قريب اي حاجه ؟


حركت مريم راسها بالنفي ليكمل هو :

ايه الي حصل بينا يعني انا شربت العصير من هنا وهجمت عليكي من هنا في جزء ده فقدت الذاكره ؟!


تلعثمت مريم هاتفه :

معرفش اسال نفسك ومن فضلك بلاش تفكرني بالليله دي 


حرك راسه وهو يقول :

يارتني كنت سالت نفسي من بدري يمكن وقتها حاجات هتتغير 


_ مش فاهمه تقصد ايه ؟


نهض من مكانه وهو يقول :

ولا حاجه انا رايح لفريده اول مره تبات لوحدها في الشقه واكيد دلوقتي خايفه 


_ وانا يعني ابات في الفندق لوحدي عادي ؟

قالتها بغضب مكتوم ليقول هو :

انتي غير فريده مظنش انك هتخافي تبقي لوحدك لكن هي بتخاف وبتخاف اووي كمان 


نهايه الفصل الرابع وثلاثون 

احنا خلاص في نهايات بتاعه روايه 🤷‍♀️



الفصل الخامس وثلاثون 


رفعت عينيها عندما شعرت بفتح الباب لتجد فارس امامها لم تصدق انه امامها حقآ اما هو جلس بجانبها قائلا :

لسه منمتيش؟ 


ثم تابع وهو ينظر الي ساعه يديه ;

الساعه اربعه الفجر


_ سايب العروسه وجاي عندي ليه ؟

قالتها بتساول وعينيها تلمع بالدموع ليقول هو :

لو مضايقك وجودي امشي واروحلها عادي 


لم تجيبه بشئ نهض هو من مكانه وهو يقول :

خلاص اروحلها 


اوقفته وهي تجذب يديه قائله برجاء باكيه ;

بلاش تمشي


جثي علي ركبته امامها وانحني الي مستواها قائلا : 

خلاص مش همشي بس بلاش عياط 


قام بمحو دموعها بانامله بخفه ثم قال :

ارحمي نفسك شويه من العياط عينك تعبت 


_ لحقت تحبها وتنساني بسهوله دي ؟! شويه اللبس العريان بتوعها وقعوك في حبها !!  


ابتسم فارس وهو ينظر اليها بحزن لتكمل هي ;

فضحتني قدام مين تاني يا فارس غيرها وعرفتهم انك عايش معايا بس علشان تستر عليا فضحتني قدام مين تاني 

قالت جملتها الاخيره بانهيار ليقول هو


_ طيب ممكن تهدي ؟!


متقوليش اهدي انا مش مجنونه قدامك علشان 

اهدي اتجوزتها ليه يا فارس علشان احلي مني صح ؟! علي فكره انا الي احلي منها بس علشان مش باكل كويس الايام دي خاسه ووشي اصفر وباينه اني وحشه وهي حلوه ولا علشان شعرها طويل؟ 


تابعت وهي تضع يديها علي شعرها :

انا بردو شعري كان طويل وقصيته وبيطول بسرعه فتره وهيطول 


اكملت بتساؤل :

حبيتها ونسيتني يا فارس صح ؟


حرك راسه بنفي وهو يقول

انا مش بحب حد غيرك


اتنيلت اتجوزتها ليه وانت مش بتحب حد غيري وحشك الماذون روحت قولت اتجوز تاني علشان اشوفه 


_ خلاص بقي متكبريش الموضوع ما انا راميها في الفندق لوحدها وقاعد معاكي اهو 


_ كل حاجه متكبريش الموضوع ترجع سكران طينه وتلمسني غصب عني وتقولي متكبريش الموضوع تتجوز عليا وتقولي متكبريش الموضوع امال اكبره امتي 


قالتها وهي تصرخ به باكيه ابتسم وهو يضمها اليه ثم طبع قبله علي خديها وهو يقول :

انا اسف حقك عليا 


تشبتت بيه واخفت وجهها في احضانه وصاحت باكيه ليقول هو :

كفايه عياط ممكن ؟ كل حاجه انتي عايزها هتحصل 


رفعت عينيها اليه قائله :

طلق مريم ده الي انا عايزاه 


تنهد فارس وهو يقول :

مينفعش 


ابتعدت عنه وهي تهتف : 

يبقي متكدبش عليا وتقول انك بتحبني مريم عجباك يا فارس وداخله مزاجكك علشان كده اتجوزتها 


كاد ان يجيبها ولكن وصل اليهم صوت قرع الجرس تحرك ناحيه الباب ثم قام بفتحه ليجد عمر امامه هتف بدهشه :

في حاجه يا عمر ولا ايه؟


_ سايب اختي وهي لسه عروسه ملهاش كام ساعه وجاي تقعد مع مراتك الاولي ؟!!

قالها عمر بغضب واضح ليجيبه فارس بهدوء:

فريده كانت تعبانه واتصلت بيا اسيبها تعبانه يعني ولا اعمل ايه ظرف حصل 


_ اختي منهاره هناك 


_ انا هبقي اصالحها استاذنك بس اشوف فريده لانها فعلا تعبانه تصبح علي خير 

قالها فارس ثم اغلق الباب واتجه ناحيه فريده قائلأ

طيب مش هنام ولا ايه نهارده ؟ 

_________________


وفي صباح اليوم التالي


لم يغفو عمر من التفكير ما الذي جعل فارس يعود الي فريده ويترك مريم هكذا ؟! برغم انه كان يشعر بالذنب من ناحيتها!!!

شعر بالقلق ان يكون اكتشف اي شئ ربما من يسرا !!!

تناول هاتفه ثم قام بالاتصال بيسرا وعندما وصل اليه صوتها هتف :

انتي بلغتي فارس اي حاجه ؟ واوعي تكدبي 


زفرت يسرا بملل وهي تقول:

مبلغتش حد خليك انت اجري وراها كده لحد ما تقع علي بوزك 


_ لو عرفت انك بلغتيه حاجه مش هرحمك يا يسرا 

قالها وانهي المكالمه ..

______________


استيقظت من نومها علي صوت فارس وهو يضع صنيه الطعام امامها هاتفآ :

كفايه نوم لحد كده وقومي افطري واجهزي علشان نلحق محاضره بتاعتك انا شوفت الجدول في جروب الدفعه مكتوب ان محاضره ساعه تلاته 


ثم تابع وهو يتناول هاتفها ويزيل الاصق الذي تضعه علي كاميره الهاتف :

متخافيش محدش هيهكر موبيلك ويشوف حاجه 


وفريده تتابع كل هذا باستغراب واضح جذبت هاتفها وهي تقول :

انت مسكت موبيلي ؟!!


_ امال عرفت جدول منين يعني ؟ يلا افطري واجهزي علشان نلحق نروح 


_ انا مش عايزه اروح كل حاجه ضايعه مجتش علي مستقبلي يعني 


_ ممكن بلاش مقاوحه وتسمعي كلامي؟ يلا قومي افطري واجهزي 


_ انت سايب مراتك الجديده وقاعد عندي ليه وفطار وسمر كورس مالك في ايه ؟!

قالتها وهي تبعد صنيه الطعام عنها ليقول فارس :

وبعدين معاكي 


_ مش عايزه اكل انا حره مش بالعافيه الاكل ومش رايحه السمر كورس واتفضل كده روح لمراتك الجديده غلط سايبها لوحدها في فندق طويل عريض كده 


_ يعني اروح لمريومه مش هتزعلي وارجع القيكي بتعيطي وبتكسري الشقه 


_ ايه مريومه دي ؟!! ايه دلع المايع ده اتكلم عدل


ضحك وهو يقول :

حاضر ممكن تفطري بقي ولا ايه ؟


تناولت فريده قطعه الخبز من جانبها وبدات في تناوله وهي تقول :

هفطر بس مش هروح احضر محاضرات لاني تعبانه ومش قادره بجد 


اوما راسه بفهم وبعد مرور الوقت هتف هو :

انا نقلت هدومك من اوضه الاطفال لعندي في الاوضه الكبيره جمب هدومي الي حضرتك قطعتيها امبارح 


تسائلت باستغراب :

وده ليه عني 


_ مش معقول هنفضل طول عمرنا كل واحد نايم في اوضه لوحده 


وضعت يديها علي جبينه قائله ;

فارس انت سخن صح ؟ 


_ لا يا روح قلب فارس 

قالها وهو يجذب يديها برفق ثم طبع قبله عليها لتقول باستغراب ;

يا ابني مالك انت اتجننت عملت ايه مريم فيك ؟!! 


_ انسي مريم وطلعيها من دماغك انسيها شويه 


_ لا مش هنساها انا حره براحتي 

قالتها بانفعال ليقول هو :

طيب عمومآ انا اهو قولتلك اكتر من مره اخدك القاهره علشان السمر كورس وانتي الي رافضه متجيش بعدين تحمليني ذنبك تمام، هقوم انا بقي البس واروح العياده باي يا جميل 

قالها جملته الاخيره ثم طبع قبله علي فروه راسها وغادر اما فريده تشعر بالحيره من تصرفات فارس معها كيف تحول لهذا الرفق معاها بعد عدده ساعات من زواجه من مريم ؟!!

_____________________


يجلس كلآ من سيف وليلي في القطار المتجهه الي الاسكندريه شرد سيف بذكرياته قليلآ ..


في يوم ما عاد الي منزله ثم طلب من ليلي تحضير الطعام له انتهت من وضع الطعام امامه ثم جلست علي المقعد المجاور له قائله :

هو انت امتي هتسامحني يا سيف ؟!


_ مسامحك مين قال مش مسامحك ؟!!


لتقول هي  :

لا مش مسامحني انت بعيد عني اوي يا سيف مش بتكلم معايا غير لطلب بس عايز فطار غداء


_ دي حياتنا الجديده سوا اتعودي عليها لانها مش هتتغير 


تنهدت بضيق وهي تقول ;

مش قادره اعيش فيها يا سيف انا اعتذرتلك كتير سامحني بقي وخلينا نرجع زي ما كنا زمان علي اقل علشان لما البيبي يجي يلاقي ابوه بيحب مامته مش بيكرها كده 


_ صعب يا ليلي معلش خلينا كده احسن صدقيني انا قفلت منك ومش قادر بجد انا بالعافيه بستحمل الكام دقيقه الي بتحطيلي فيهم الاكل والكام دقيقه بتوع دلوقتي دول 


_ يااااه يا سيف لدرجه دي انت مش طايقني ؟!


_ انتي الي وصلتيني لكده وبعد اذنك اتفضلي قومي خلينا اكل عشان انزل شغلي 


اومات راسها بالايجاب باسي ونهضت من جانبه دفنت وجهها بالوساده وصاحت باكيه توقف سيف عن تناول الطعام عندما وصل اليه صوت بكاءها هذا ثم تناول هاتفه ومفاتيحه وترك الشقه باكملها وغادر ...


وصل الي البنايه التي يجلس بها عمر ثم صعد اليها وعندما وصل الي الشقه وجد فتاه ما تخرج منها خمن انها يسرا التي اخبره عمر بها من قبل ظل يتحرك خلفها حتي يتمكن من الوصول الي منزلها سوف ينتقم من عمر علي ما فعله به وتدمير حياته هو وليلي وبالفعل ظل يسير خلفها الي ان توصل الي عنوانها ابتسم بانتصار وهو يقول :

مش انت لوحدك الي بتعرف تلعب يا عمر 


وفي يوم ما وقبل حادثه ليلي تحديدآ بساعات

يقف تحت البنايه منتظرآ اياها وعندما ظهرت هي قال :

انسه يسرا عايز اتكلم معاكي في حاجه لو سمحتي 


ضيقت بين حاجبيها باستغراب هاتفه :

حاجه ايه وانت مين ؟


_ ممكن الاول تسيبي موبيلك في اي مكان علشان نعرف نتكلم بس


_ نعم ؟!! بقولك ايه انت لو مامشيتش من هنا انا هصوت والم عليك الناس 


قال جملته وكادت ان ترحل ليقول هو :

انا جايلك في حاجه تخص عمر 


فعلت ما طلبه منها وقامت بترك هاتفها في الشقه ثم ذهبت مع سيف الي مكان عام جلس كلاهما ثم هتف سيف ;

بصي انا هقولك كلمتين وتصدقيهم متصدقهمش انتي حره عمر بيلعب بيكي وبيتسلي عايز ينسي واحده معينه بيحبها فبيسلي وقته معاكي علشان ينساها 


_ لا والله 

قالتها يسرا بسخط واضح ليقول هو :

انا مليش مصلحه اني اكدب عليكي حبيت انصحك وخلاص وعلي فكره هو لي في شغل الهكر وكلام ده واكيد هكر موبيلك وشاف محادثات الي عليه وصورك وكل حاجه ده وانتي ماسكه موبيل في ايدك هو شايفك فكري فيها كده وشوفي ايه الدخله الي دخل عليكي بيها ؟ انه يعرفك من زمان ويعرف كل حاجه عنك مش كده ؟!!


حركت يسرا راسها بنعم ليقول هو :

شوفتي بقي اني مش كداب صدقيني كان بيتسلي بيكي علشان ينسي واحده اتجوزك عرفي ودمر مستقبلك بس علشان ينسي واحده بيحبها 


_ اسمها فريده الي بيحبها صح ؟!!


تسائل سيف باستغراب ;

انتي عرفتي منين ؟!!


_ علشان كده مختفي طبعا سافرلها اسكندريه 


_ انتي تعرفيها وتعرفي عنوانها ؟ طب هي اخبارها ايه عايشه حياتها ازاي يعني 

قالها سيف بلهفه لتقول هي 

وانت مالك انت كمان ملهوف علي بت الصفره دي ليه هو انتو كلكم ملهوفين عليها ليه؟! امال لو كانت حلوه شويه 


تنهدت سيف بنفاذ صبر ثم اخبرها بكل شئ من البدايه الي ليله الحادث عندما قامت بحرق نفسها هتفت يسرا باستغراب ;

دي متجوزه من فتره قرييه لو كلامك صح اتجوزت ازاي !!!


_ يمكن عملت عمليه وسترت نفسها ولا اي حاجه 


هتفت يسرا بتفكير  :

علشان كده البنات بيقولو انها مش مبسوطه مع جوزها ومبتردش علي حد ولا بتكلم حد  


_ انتي تعرفي عنوانها ؟!!


اومات راسها بنعم قائله ;

ايوه هي في اسكندريه والعنوان اديته لعمر من كام يوم


ضرب علي وجه بكفيه يديه وهو يقول :

يخرب بيتك هي البت ناقصه حرام عليكي 


_ وانا اعرف منين 


تنهد سيف ثم قال :

جوزها لازم يعرف الحقيقه ويعرف كمان ان عمر هو الي ورا كل ده ويتصرف معاه بقي بمعرفتوا ويجيلي حقي وحقك وحق فريده كمان بس الاول لازم نعرف ايه الي بيحصل في اسكندريه وعمر وصلها ولا لسه


فاق من شروده علي صوت ليلي وهي تقول :

حبيبي روحت فين ؟ احنا وصلنا والقطر وقف 


ابتسم وهو ينظر الي ليلي ويمسك كف يديها برفق :

معلش سرحت شويه يلا ننزل 


____________________


وصل كلاهما الي الشقه التي قام سيف بتاجيرها لمده عدده ايام ثم قال :

لولو فضي الشنط وانا هروح اجيب شويه اكل وكده مش هتاخر 

قال جملته تلك ثم طبع قبله علي شفتيها ورحل 


استقل سياره الاجره وطلب منه ان يوصله الي مكان ما وبعد مرور الوقت توقفت سياره الاجره هبط منها سيف ثم نظر الي اعلي البنايه ليجد مكتوب لافته عياده الدكتور فارس احمد دلف الي تلك البنايه ثم صعد الي شقه الخاصه بعياده فارس لم تكن العياده ممتلئه بالكشوفات فقط شخصين وشخص بالداخل 


قام بدفع كشف الي الممرضه وانتظر قدوم دوره وبعد مرور الوقت هتفت الممرضه :

استاذ سيف اتفضل 


دلف الي غرفه فارس وجلس علي مقعد وهتف :

انا مش جاي اكشف ولا حاجه


_ امال جاي ليه؟

قالها فارس باستغراب ليقول هو :

ممكن تقفل موبيلك علشان نعرف نتفاهم مع بعض 


_ اقفل موبيلي ليه ؟ هو في ايه انا مش فاهم 


_ يا دكتور اقفل موبيلك واسمع كلامي لو معجبكش اطردني 


تنهدت فارس بنفاذ صبر قائلا :

الموبيل مش معايا المادام بتاعتي رمته من الدور الخامس اتفضل قول الي عندك 


ابتسم سيف ثم قال :

هي فريده لسه لحد دلوقتي مجنونه 


ضيق فارس بين حاجببه وهو هيقول بغضب :

انت عرفت اسم مراتي منين؟


_ لا ما هو انا عارف كل حاجه مش بس اسمها  


صغط علي شفتيه بضيق وهو يقول :

يا تقول الي عندك من غير لف ودوران يا تتفضل تخرج براه 


_ انا جيت اسكندريه من اسبوع وعرفت ان علاقتك مع جار الهنا عمر وعلاقه الصداقه الرهيبه الي بينكم


- وبعدين 

قالها فارس بملل واضح ليقول سيف:

عمر هكر موبيل فريده من مده كبيره ومسك عليها صور كتير ليها يعني وكان في صور وهي كانت يعني واخده راحتها شويه اللبس و


قاطعه فارس بغضب مكتوم :

اختصر 


_ هددها بالصور دي وقتها كنا انا وهو فاتحين night  club وبنجيب بنات تشتغل فيه بس كلهم كانوا جاين بمزاجهم ماعدا فريده جابها غصب عنها بالصور الي ماسكهها عليها جات اشتغلت فيه قعدت شهر تقريبا وطول المده دي كانت بتحاول تاخد صورها وتخلص منه عملت خطط غبيه  بصراحه كلها فشلت وجات علي دماغها اخر مره نجحت وجابت الصور بتاعتها وبتاعه البنات ومشتهم من ال Night club وكسرت المكان وكاميرات وكل حاجه بس عمر معجبهوش كده وفريده كانت داخله مزاجه 


_ وبعدين ؟


_ قالها ان لسه ليها صور عنده ولو عايزهم تيجي معاع الشقه وتستلمهم وفعلا فريده صدقته وهناك بقي حصل الي حصل اكيد انت فاهمني مقدرتش تستحمل الي حصلها ولعت في نفسها ولحقناها علي اخر لحظه والحريق مسك في دراعها خدناها المستشفي وبعدين هربت ومعرفناش حاجه عنها بعد كده عمر كان هيتجنن ويوصلها وعلشان حظ فريده النحس كالعاده يعني عمر وقع في واحده تعرف فريده في كليه وعرفته مكانها 


_ جاي دلوقتي تحكيلي القصه دي مجتش ليه من بدري!!! 


_ لاني مكنتش عارف اوصل لفريده هي قطعت كل حاجه توصلنا ليها 


ابتسم بحسره ثم قال :

وايه مصلحتك بقي ولا دي خدمه عاملها لوجهه الله كده 


_ عمر مسك عليا صور خطيبتي وهددني ياما اجيبها تشتغل في ال Night club يا هينشر صورها وانا خوفت عليها ووديتها هناك تشتغل بس فريده كانت جدعه ودايما معاها حتي لما جابت صورها مانقذتش نفسها وخلعت جابت صور ليلي معاها 


تنهد فارس وهو يقول :

هو انتو معداش عليكم حاجه اسمها مباحث الانترنت !!! ايه الغباء الي انتو فيه ده


_ لو بلغنا الصور هتنزل بردو ولحد ما المباحث تحذف الصور هتكون الدنيا كلها شافتها 


حرك فارس راسه بعدم رضا وهو يقول ; 

مفيش كلام ده اكيد الشرطه ليها شغلها في  مواقف الي زي كده 


ثم تابع بتساول :

طب فريده وواحده هكر موبيلها ومسك عليها صور انت بقي من كلامك فهمت انك شريكه في ال Night club مسك عليك ليه صور خطيبتك؟


_ لا انا شريكه وصاحب عمره كمان اما بقي بخصوص سؤال فاجابته انه مبيحبش يشوف اي اتنين بيحبوا بعض قدامه عنده عقده في الحته دي من صغره وكل ناس يتكرهه 


_ وبيجري ليه ورا فريده لحد دلوقتي ؟!


_ لانه بيحبها ومش هيسيبها في حالها ابدا يا دكتور 


___________________


ممده علي الاريكه ناحيه جانبها الايمن تشاهد التلفاز وعقلها شارد في فارس وسبب تغيره المفاجئ ...

وبداخلها قهرتها من زواجه من مريم برغم انه تركها بالامس وظل معاها ولكنها مازلت تشعر بالقهر بداخلها شعرت بفتح الباب وقدومه جلس بجانبها علي الاريكه بعدما ازاح قدميها ثم وضع حقيبه ما كبيره بجانبه علي الارضيه  قائلا :

وسعي رجلك دي 


رفعتها مره اخرب ووضعتها علي فخديه وهي تقول :

والله انا قاعده كده لوحدي من بدري انت الي جاي تبوظ قعدتي الاماكن فاضيه قدامك اهي وايه الي في كيس ده ؟ جايب ايه معاك 


_ ولا حاجه دي شويه هدوم ليا بدل الي حضرتك قطعتيهم

قالها وهو يسند يديه علي قدميها ثم قال :

انا عايز اقعد جمبك فيها ايه دي


ما تجيب من الاخر يا فارس الروقان بتاعك ده وراه ايه؟ هو كل واحد بيتجوز علي مراته بيحن للقديمه من اول كام ساعه ولا ايه؟


تجاهل كلماتها تلك ثم قال :

مفيش حاجه عايزه تحكهالي اي حاجه يعني 


_ ايه وحشتك القصص الي بالفها عليك كل شويه ؟


حركت راسه بنعم وهو يقول بهمس وهو يميل ناحيتها :

وحشتني اووووي 


ابتعدت بتوتر واعتدلت في جلستها وهي تقول :

لا معنديش حاجه اقولها 


_ اممممم احسن بردو


زفرت بضيق ليقول وهو يمرر انامله علي الكدمات التي في يديها اثر الحزام :

انا اسف 


ابتسمت بسخريه وهي تقول :

يا شيخ بقي مشكلتك في الحزام يعني؟! وشد شعري وضربي بالاقلام اكتر من مره ولما لمستني غصب عني واتجوزت عليا وفضحتني قدام مريم بتاعتك كل ده شايفه عادي ومشكله في الحزام ؟


اصدر تنهيده وهو يقول :

اسف علي كل حاجه يا فريده حلو كده 


ثم تابع عندما لاحظ شئ ما :

وبعدين لحظه كده مين قال اني فضحتك قدام مريم؟ 


اجابته بتلعثم :

انا حسيت


_ مكشوف عنك الحجاب مثلا ؟! 


اومات راسها وهي تقول :

اه حاجه زي كده واقولك كمان ايه الي حصل بينكم بظبط امبارح


_ قولي ابهريني 


_ قعدت تقولها بحبك وتمسك ايديها كده 

قالتها وهي تتمسك بيد فارس وتقول :

بحبك يا مريم ومقدرش اعيش من غيرك حقيقي انتي عوضتيني عن كل ايام سوده الي شوفتها مع الي متسماش فريده 


_ هي لحقت تعوضني في نص ساعه جواز؟


حركت فريده كتفيه بلا مبالاه وهي تقول :

معرفش بقي 


_ وقولتها ايه كمان ؟


عاجبني اوي اللبس العريان بتاعك هو الي شدني ليكي بجد 


ضحك فارس وهو يقول :

ياادي اللبس بتاعها الي واكل دماغك غيرانه من لبسها اجبلك زيه يا روحي 


تركت يديه وهي تقول :

اغير من لبس واحده بيئه زي دي ؟ وبعدين انا دولابي مليان لبس اشكال والالوان 


_ يااختي من يوم ما اتجوزتك وانا مش شايف حاجه غير عبايات وبيجامات كم وقبل الجواز في الفيلا بردو كان عبايات هي مفيش غير مرتين تلاته الي شوفتك لابسه زي البنات 


ابتسمت ببرود وهي تهتف :

اهو انا كده لبسي وانا حره فيه ملكش دعوه انت 


_ طيب انا كلمتك براحتك 


_ هو تغيرك المفاجي ده طبيبعي وعادي يعني!!

قالتها باستفهام ليجيبها هو ;

اه طبيعي جداا انا اصلي زهقت من النكد الي عايشين فيه من يوم ما اتجوزنا 


واثناء حديثهم قرع الجرس نهض فارس وهو يقول :

ده اكيد عمر طبعا 


اتجه ناحيه الباب وقام بفتحه وبالفعل وجده عمر وبجانبه مريم خرج فارس وقام ياغلاق ليقول عمر :

سايب اختي في الفندق لوحدها وقاعد هنا جمب مراتك الاولانيه 


حرك فارس راسه باسف وهو يقول :

انا اسف يا مريومه اعذريني بس فريده محتاجتاني جمبها الايام دي معلش استحمليني كام يوم وانا هعوضك 


_ انا مفروص واحده لسه عروسه 

قالتها مريم بضيق  ليقول هو :

معلش بقي يا مريم عديها عن اذنك بس عايز اتكلم مع عمر كلمتيين 


رحلت مريم ليهتف فارس الي عمر :

جوازي من اختك كان غلط من الاول انا بحب فريده ومش هقدر اعيش من غيرها اه في مشاكل بينا بسيطه بس احنا حليناها سوا خلاص ياريت تفهم موقفي مش هقدر ابعد عنها واكمل مع اختك انا بحب فريده وهي كمان بتحبني ومش هتقدر تعيش من غيري


هتف عمر بضيق :

واختي الي اتجوزتها دي ذنبها ايه 


رتب فارس علي كتفيه برفق وهو يقول :

حاول تفهمها وانا هطلقها بعد فتره بسيطه كده ومعلش سامحني بس انا مش هعرف ابقي مع حد غير فريده 


لاحظ الحزن الذي في عينيه والضيق الذي يظهر في ملامحه كلما اخبره انه يحب فريده هتف عمر :

الموضوع مش هيخلص بسهوله دي يا فارس بنات الناس مش لعبه 

قالها عمر ورحل اما فارس ابتسم بانتصار ثم دلف الي الداخل ليجد فريده امامه ومن الواضح انها كانت تقف وتستمع الي كل شئ 


_ متعلمتيش ان التصنت علي الناس حرام وعيب ؟


ابتسمت وعينيها تلمع بالدموع والسعاده قائله :

هو انا الي سمعته بجد ولا انت بتقول كده علشان تخلص من مريم 


_ انتي شايفه ايه ؟ 


_ هو انت سامحتني علي الغلطه بتاعتي وجواز العرفي ؟

قالتها بتساؤل واضح مط شفتيه بعدم رضا اطلاقآ ثم قال :

هو حوار كله بس جواز عرفي مفيش حاجه تانيه مخبيها يعني؟


حركت راسها بالنفي هاتفه بتوتر :

لا مفيش 


حرك راسه باستنكار ثم هتف :

اه يا فريده سامحتك علي الغلطه بتاعتك والجواز العرفي 


لم تصدق ما تسمعه اخيرا تخلصت من ذلك الكابوس سيظل فارس معها لابد احتضنته بقوه ولفت ذراعيها حول عنقه هاتفه :

انا بحبك اووي يا فارس اووي 


ضحك وهو يضمها اليه ويرفع قدميها قليلآ عن مستوي الارض 


____________________


هتفت به مريم وهي تحاول تهدائته عما يقوم بتحطيمه :

اهدي يا عمر اكيد هنلاقي حل 


_ حل ايه بيقولك بيحبها وهي بتحبه يعني خلاص كده كل حاجه باظت 


_ ما تسيبها يا عمر في حياتها طيب الحب مش بالعافيه دور علي حد يكون بيحبك ويستاهل حبك مش واحده قلبها مشغول بحد تاني 


هتف هو بزعيق :

انا عايز فريده مش عايز غيرها عايزها هي وبس فيها ايه لو كانت ادتني فرصه واحده ليه استخسرتها فيا ليه 

قال جملته الاخيره بانهيار واضح ومريم تتابعه بملل وتلعن ذلك اليوم الذي تعرفت به علي عمر ..


_________________


وفي المساء

اخرج من الحقيبه فستان ابيض اللون هاتفآ ;

قيسي ده كده 


تناولته وهي تنظر اليه باستغراب قائله :

وايه المناسبه يعني 


_ هو انتي متعرفيش تقولي كلمتين كويسين ابدا 


_ ايوه ايه مناسبه وبعدين انت كدبت عليا وقولتلي الكيس في هدوم ليك مش فستان 


_ بلاش مقاوحه عايزك تلبسي الفستان وتجهزي علشان هنروح سهره كده انا عاملها ومش عايز اي كلمه اتفضلي كده الاوضه والبسيه وجهزي نفسك 


وبالفعل استمعت الي كلماته بصمت ودلفت الي الغرفه ثم قامت بارتداء ذلك الفستان ابتسمت وهي تنظر الي هيئتها في المراة كل شئ اصبح جيدآ في غمضه عين لا تدري كيف تحلت كل الامور ولكن لا يهم يكفي انها انتهت ..


جلست امام المراة ثم قامت بتمشيط شعرها ووضع بعض المستحضرات في وجهها دلف فارس الي الغرفه قائلا :

اكيد خلصتي لبس بقالك ساعه


نهض من امام المراة والتفتت اليه قائله بابتسامه ;

خلصت ايه رايك ؟!


ابتسم فارس وهو يقترب منها :

تحفه 


نهايه الفصل الخامس وثلاثون 

الفصل كبير جدا عايزه تفاعل حلو احنا خلاص في اخر الروايه عايزه ريفوهات حلوه وتفاعل حلو علشان بكره انزلكم فصل بالحجم ده 😂❤️


الفصل 36_37_38_الاخير من هنا 





 

تعليقات

التنقل السريع