القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العزف بشغف على الاوتار الجزء 4.. 5.. 6.. 7 بقلم رقية محمد في موسوعة القصص والروايات


لو في تفاعل انزل 4 حلقات النهار ده

البارت 4.. 5.. 6.. 7

《اقتباس من الفصل الرابع 》


وشعرت بحرارة جسدها ترتفع إثر كلماته واكتمل الأمر عندما مدت يدها نحو وجهه تتحسه وتتلاعب بخصلات شعره لتهاجمه ثورة من الرغبة والتخيلات..... ولكن كان  يجب أن يتحكم بنفسه فهي مازالت  موجوعه منه وأيضا ليست علي دراية كاملة فتاة بال١٩ من عمرها لديها من البراءة ما يكفي لتوزيعه على الكون.... وابتسم لتلك الأفكار وعندما عاود النظر اليها وجدها غفت في احضانه ليضع هو وجهه في شعرها يستنشق  عبيره وينام براحة غريبة.


#البارت٤ 


وعندما رأوا ما فيه شهقا الإثنان بصدمة ....سعدية : يا نهار أسود .....نظرت لها داليا بغضب وهي تهددها : اياك حد يعرف اللي شفتيه سامعه 

سعدية بخوف: حاضر 😟

داليا في داخلها : شكل اللعب هيحلو 

أخذت داليا الصور وصعدت نحو غرفة ياسمين وطرقت الباب 

ياسمين : نعم 😒

اقتحمت داليا الغرفة فصرخت ياسمين بوجهها

- انت إزاي تدخل كده هي وكالة من غير بواب 😮

= هي فعلا وكالة من غير بواب 😌

- تقصدي ايه 😑

في الحقيقة لم تكن ياسمين تعلم ماذا تقصد داليا ولكن عندما أخرجت الظرف من وراء ظهرها صدمت ياسمين كيف وصل إلي يديها 

- هاتي اللي في ايدك 😯

= عارفه يا ياسمين طلعتي شقية 

ياسمين بتوتر: هاتي الصور 

= هههه .... حاضر يا طنط ياسمين خدي انتي هبلة 😒😌

ياسمين باندفاع: انتي اللي تبقي هبلة لو فكرتي أن اللي في ايدك ده ممكن ينفعك 

= فعلا مش هينفعني فأنا أديه بقي لأونكل ماجد يمكن ينفعه 

كان ستخرج ولكن أمسكتها ياسمين من معصمها 

ياسمين: عايزة ايه 😔

داليا: كده تعجبيني. 😌


              ________ في غرفة شغف__________


فتح باب الغرفة ليجدها نائمة تتوسط الفراش وشعرها مبعثر حولها وضوء القمر المسلط عليها أظهر تفاصيل جسدها بسبب الملابس الشفافة التي ترتديها ، تحرك ببطء ليجلس علي طرف الفراش لتعتدل الأخري مذعورة 

شغف : ايه اللي جابك هنا 😑🙄

وتر بضيق: جاي أنام في حاجه 😏

شعرت شغف بحزن يخيم نبرة صوته فتسائلت : انت كويس يا وتر 

جميل هو اسمه لقد اكتشف هذا الآن 

همهم بتلقائية : ما أنا كويس قدامك 

كان يقولها وهو يخلع حذائه فوضعت هي يديها أسفل ذقنه وأدارت وجهه نحوها لتري عيونه البنية تلمع ببريق ساحر وهي تهمس له : مش باين عليك انت كويس 

زلزال عنيف ينفجر بداخله لمساتها الرقيقة نبرة صوتها الحنونة .... أدار رأسه فيكفي ما يعنيه من تأنيب الضمير بسبب ما يخفيه 

- لأ كويس انت اللي عندك اوهام 

هزت رأسها وهي تقول : نبرة صوتك فيها حاجه. 

في الحقيقة هو يتألم فقلبه يميل لإمرأتين أحداهما عاشت معه عمره كله وكانت له الصديقة وأخري خطفت انفاسه منذ أول مرة رأها فيها عندما كانت بالجامعه نعم كان يعرفها قبل أن يتزوجها بل بالكاد هو السبب في كل هذا أو ليكون واضحا اكثر  أنانيته هي السبب في كل هذا .

وتر بضجر وهو يتسطح على الفراش: حتي لو ... ده شئ ميخصكيش 

امتلئت عينيها بالدموع وهمست بانكسار : اسفة اني أدخلت.. المفروض أعرف قيمتي كويس 😔😟

أحمق ويستحق الرجم ليلعنه الله إن عاملها بلطف ولكن هو يريد أن يكرهها...  إذن لماذا تزوجها أنه ظالم نفض رأسه يحاول فض تلك المعركة القائمة بين قلبه وضميره.

وفجأة دوي صوت الرعد فزحفت بجسدها للخلف والتصقت به وهي تشعر بالخوف 😫

وتر : اهدي.... متخافيش  أنا هنا 

شغف : أنا مش خايفة 

حاول الرد عليها لكن الرعد دوي مرة اخري مما جعلها تنتفض وتعلقت بعنقه وهي ترتجف...... أحاط خصرها بيديه وابتسم لها وطبع قبلة رقيقة علي أنفها 

وتر : اهدي كده ونامي ...... تصبحي على خير 

ارتبكت شغف بسبب صوته الرخيم وأجابت بتوتر : وانت من اهله 

ودون وعي منها وجدت نفسها ترفع رأسها تنظر إليه بأنفاس مضطربة بسبب أنفاسه الدافئة التي تلحف وجهها... بادلها هو النظرات وظلت تحدق به في عتاب صامت وهو ينظر لها بندم . 

وعدم وعي بعدم وعي اقترب منها أكثر وهو يقول بحرارة اللحظة : اللي زيك المفروض يتحبسوا في كهف علشان فتنة .

وشعرت بحرارة جسدها ترتفع إثر كلماته واكتمل الأمر عندما مدت يدها نحو وجهه تتحسه وتتلاعب بخصلات شعره لتهاجمه ثورة من الرغبة والتخيلات..... ولكن كان  يجب أن يتحكم بنفسه فهي مازالت  موجوعه منه وأيضا ليست علي دراية كاملة فتاة بال١٩ من عمرها لديها من البراءة ما يكفي لتوزيعه على الكون.... وابتسم لتلك الأفكار وعندما عاود النظر اليها وجدها غفت في احضانه ليضع هو وجهه في شعرها يستنشق  عبيره وينام براحة غريبة


             ______ أمام بوابة قصر القاسم ______


{في صباح اليوم التالي }


كان الجميع يقف ليودع وتر وشغف وداليا ... ذهبت شغف نحو ياسمين متسائلة: انتي مش قولتي معانا 

نظرت لها داليا بتحذير لتجييب ياسمين بتوتر: ما أنا قولت أروح مع انكل خالد وعلشان لسه مشفتش البلد كلها

احتضنتها شغف لتبادلها ياسمين العناق كم تشتاق لعناق مثل هذا وخطر ببالها أن والدتها لم تحتضنها من قبل .

توجهت شغف نحو والدها وارتمت في احضانه 

شغف: هتوحشني اوي يا بابا 

خالد بحنو : وانت كمان يا حبيبتي 

بالرغم من أنه قاسي قليلا وأنه يختلف معها في كثير من الأشياء إلا انها تعلم مدي حبه لها.

شغف: تخلص شغل وتيجي علطول 

خالد : بس كده انت تؤمري يا جلالة الملكة 

احتضنها مرة اخري لتقاطع داليا العناق بصراخها المزعج 

- مش هنخلص ولا ايه 

شادية بسخرية: بنسلم علي البنية أصلها هتوحشني جوي مش زي ناس بومة وجودها شؤم 

عتمان : عيب كده يا شادية ..... عالعموم هتوحشيني يا ست البنات 

بينما وتر يشاهد كل هذا بإعجاب لتلك الصغيرة التي فرضت وجودها بين عائلته وكانت عيناه تبحث عن حاتم 

- مين اللي واخد عقلك 

التفت بحنق فهو يعلم مصدر الصوت هو خارج من حنجرة كائن الوطواط الملقب بمراد 

مراد : بتفكر في ايه 

وتر: بلاش تعرف 

مراد : مش عايز حاجه يا عم 

وتر بضيق: انجز يلا عايز ايه 

مراد : جيت اقولك ولاد الدمنهوري مش ناويين علي خير 

وتر : ما أنا عارف 

مراد : بلاش الاستهتار ده انت عارف اخر مرة عملت كده حصل فيك ايه 

نظر له وتر بغضب كم يكره أن يذكر أحد أمامه تلك الحادثة التي سلبت منه قد...

وتر: ركز انت بس في الصفقة الجاية لو خدناها يبقي امرهم انتهي 

مراد: عالعموم كل حاجه جاهزة والورق خلاص معايا 

وتر : مش هنبه تاني يا مراد خلي بالك من الورق 

بينما هم يتحدثون لم يلحظوا أن هناك من يقف خلفهم وقد استمع لكل كلمة .

شغف : يلا 

وتر بابتسامة : يلا 

صعدت شغف بجانب وتر بينما استقلت داليا سيارة أخري 

شغف: هو احنا هنروح فين 

وتر : هنروح بيتي اللي هو بيتك .

 شغف : طب وطنط داليا 

وتر بسخرية: طنط داليا 

شغف بغيره لاحظها وتر : امال السن ليه احترامه 

وتر بفرحة من غيرتها: وطنط داليا هتبقي معانا 

شغف: وفي حد تاني 

وتر : آه ولدتي واختي سارة 

شغف: اختك عندها كام سنة 

وتر بتعجب من كم الأسئلة التي القتها عليه : عندها ٢٠ 

شغف: في رجالة في ....

ولم تكمل جملتها إلا وقد صرخ فيها: لأ طبعا انتي اتجننتي إياكي أشوفك أو اسمعك بتكلمي عن أي راجل 

تجمعت العبرات في عينيها وظفر هو بضيق من نفسه وعندما التفت وجد السائق يحاول يحاول كتم ضحكاته 

وتر: في حاجة يا عم ايمن 

ايمن: لا يا ابني 

وتر: طب بس قدامك والنبي لتخبطتنا تريلا ولا حاجة تأخرنا. 

كان يقولها وهو ينظر لها شرازا بينما الآخر لن يستطيع كتم ضحكاته: اسف يا ابني.....ههههههه ربنا يهديكوا .

وبعد أربعة  ساعات وصلوا إلي قصر وتر القاسم وعندما أغلق الحاسوب الذي امامه ونظر بجانبه وجدها قد غفت بسبب مشقة الطريق فبدأ بهزها 

وتر :شغف... شغف....شغف 

شغف :اممممم ......خمسة كمان وحياة عيالك 

ارتفع صوت ضحكاته في حديقة القصر وتعجبت اخته سارة التي نزلت لاستقبال العروس الجديد 

وتر بسخرية: هجيب عيالي إزاي بقي وأنا متجوز عيلة 

وضحك مرة اخري أما هي فانتبهت لنفسها عندما وجدت ايمن يشارك وتر الضحك 

وتر: عندك حق يا عم ايمن ربنا يهدينا 

أيمن بفرحة من أجل وتر: ربنا يخليكوا لبعض 

وتر : يلا انزلي

هبطت من السيارة وتعلقت بذراعه بسبب أنها تشعر بدوار 

وتر: سيبي ايدي 

شغف: حاضر 

كانت ستترك يده ولكن عندما لاحظت نظرات داليا المغتاظة منها لم تتركها بل شددت عليها وهو لم يفهم لماذا فعلت هذا ولكن سارة التي تبتسم الآن كانت قد شاهدت الموقف باكمله وفرحت لان هناك من سيقف لتلك الافعي الحمقاء .

سارة : ازيك يا ابيه 

شغف: انتي بقي سارة... انتي طلعتي جميلة اوي 

سارة بحب : ده انتي اللي طلعتي اجمل من الصور 

وتر بتعجب: صور ايه 

سارة  : اصل انا طلبت من ابيه مراد صورة للعروسة فبعتها لي 

وتر بغضب: وهي الصور بتعمل معاه ايه

سارة بخوف: والله ما اعرف يا ابيه

شغف بتوتر : هو يعني 

وتر بصراخ: ايه انطقي 

شغف : طلب مني صورة وأنا 

لم تستطع إكمال جملتها فقد سحبها داخل القصر وعندما كان يتوجه وجد امه في الممر 

- وتر وتر في ايه 

= محدش ليه دعوة 

وعندما دخل الغرفة قام بدفعها علي الحائط وحاوطت بتكلم وهو يصرخ بجنون : اوعي اشوفك بتكلمي راجل او حتي بتتعاملي معاه محدش يشوف ضحكتك غيري محظض يشوف ملمحك غيري أو حتي حد يبص في عينيك غيري سامعه 

ولم يمهلها وقت للحديث فقد التهم  شفتيها في شفتيه بعنف وهي تحاول ابعاده وتضربه علي صدره بيديها ولكنه كبلها خلف ظهرها وازداد في قبلته قسوة حتي شعر باختناقها فابتعد عنها ....  نظرت له بخوف وأنفاسها غير منتظمة وشفتيها مجروحتان وجسدها يرتعش ليغشي عليها من الصدمة 

-شغغغفف 


ياريت تفاعل وإلا كده مش هكمل 😣

التفاعل بيقل مع كل فصل 🙂🤔 قولولي رأيكم شجعوني 

ياريت متعديش كده من غير ما تدعمني بحاجه خصوصا أن أنا بتعب لأني في فترة امتحانات 😔😯

يا جماعة اعملو لي فولو علشان يجيلكم اشعار لما انشر🙂


ولم يمهلها وقت للحديث فقد التهم  شفتيها في شفتيه بعنف وهي تحاول ابعاده وتضربه علي صدره بيديها ولكنه كبلها خلف ظهرها وازداد في قبلته قسوة حتي شعر باختناقها فابتعد عنها ....  نظرت له بخوف وأنفاسها غير منتظمة وشفتيها مجروحتان وجسدها يرتعش ليغشي عليها من الصدمة 

-شغغغفف 

حملها ووضعها على الفراش واتصل بمديره أعماله 

وتر : في ايه يا مصطفي مبتردش ليه

مصطفي: آسف يا افندم 

وتر : تجيب لي دكتورة بسرعة 

مصطفي: حاضر يا وتر باشا 

وتر: دكتورة يا مصطفي سامع دكتورة 

وأغلق الهاتف وجلس ينظر لها بندم هي من تقوم بإثارة غضبه وتجعله يفقد السيطرة متذ متي وهو ضعيف هكذا مع داليا يضعف بجسده أما معها ضعيف في كل شي وبعد مرور نصف ساعة دلف مصطفي وبصحبطه الطبيبة وخلفه سارة وداليا 

مصطفي: الدكتورة يا  ..

نظر له شرازا كيف له أن يدخل الغرفة ويري صغيرته نائمة.... ابتلع مصطفي ريقه وخرج مسرعا ...

الطبيبة: ممكن تخرج علشان أشوف شغلي 

جلس علي الأريكة المقابلة للفراش وكأنه يخبرها بأنه لن يخرج لتزفر الطبيبة بضيق وتبدأ بفحص شغف وما هي إلا دقائق معدودة حتي انتهت.

الطبيبة: ضغطها وطي فجأة فتلتزم بالأدوية دي ويا ريت مفيش أي ضغوط حوليها وتنتظم في الأكل لأنها ضعيفة .

سارة : تمام ..... شكرا يا دكتورة 

واصطحبتها للخارج وطلبت من مصطفي إحضار الدواء بينما وتر كان يجلس بجانب صغيرته يربت علي شعرها. 

داليا بسخرية : حبيتها 

وتر : خليكي في حالك يا داليا 

داليا بصراخ : أنا بكلمك يبقي ترد عليها 

التفت لها بغضب عارم ونهض وأمسك معصم يدها

وتر : ما تخلقش اللي يقولي أعمل ايه ويا داليا هانم افتكري كويس أن اللي انتي فيه ده خيري أنا 

داليا بغضب: يا سلام ....أنا هانم من قبل ما أعرفك 

وتر : صحيح بأمارة أبوكي اللي ديونه كانت متلتله وحاتم مكنش راضي يساعده وأنا اللي سددتها ولا نسيتي يا داليا هانم .

داليا : أنا .....

وتر : بره 

داليا : نعم 

وتر : بقولك بره 

نظرت له بكره لم يراه يوما ولكن بدأ يلاحظه الآن يبدو أن هناك الكثير من الأشياء ليست واضحة وبدأت تظهر الآن قاطعت تفكيره سارة قائلة : الدوا يا ابيه

وتر: تعالي يا سارة 

سارة: نعم يا ابيه 

وتر : لما تصحي اديها الدوا وأكليها وياريت لو حصل أي حاجة تبلغيني. 

سارة : حاضر يا ابيه ومتنساش تشوف ماما 

وتر بتعجب : ليه مالها 

سارة : مش عارفه بعد ما انت خدت شغف وطلعت وهي زعلانه 

وتر : تمام خلي بالك انتي من شغف

سارة : ماشي 

وتحرك وتر نحو غرفة والدته وطرق الباب 

وتر : صباح الخير 

-

وتر: مالك يا امي .... مبترديش ليه يا حنون 

حنان : صغيرة اوي العروسة صح يا وتر 

وتر بارتباك: يعني يا ماما.... عندها ١٩ سنة 

حنان: يااه دي أصغر من سارة اللي بتقولك يا ابيه 

وتر بضيق: قصدك  ايه يا ماما 

حنان:  هتجوزه ليه يا وتر 

وتر : علشان ....

حنان : بص أقنعتنا إن جدك هو اللي عايز كده ومشيتها إنما تجيب بنت أصغر منك ب١٥سنة  واكتر كده كتير 

نهض وتر بغضب وهو يقول: أنا حر وبعدين محدش من حقه يدخل. 

حنان : طب وعدل ربنا 

وتر : تقصدي ايه أنا مظلمتهاش مش مجوزها غصب

حنان : أقصد بتعدل بينها هي داليا 

وتر :أكيد ....

حنان بسخرية : طبعا هتقولي هتبقي ليلة هنا وليلة هنا... العدل مش في كده وبس كمان حبك ليهم وقتك كل ده مبيبقاش عدل .

وتر: أنا ماشي 

ورحل وتركها تدعو له بالهداية بينما هو اعلن ضميره حرب جديده مع قلبه الذي يفضل أن بقائها معه. 


                 ________في غرفة داليا _________


أخذت الغرفة جيئة وذهاب حتي رن هاتفها 

- الو

= أيوة كل ده تأخير 

- معلش ما انتي بردو متأخرة 

= عالعموم أنا موافقة 

- حلو اوي .... امتي الورق

= لما يبقي في ايدي هقولك 

- وانتي هتجيبي ازاي

= ملكش دعوة 

- انتي يعني 

= أيوة انت كل اللي ليك عندي الورق اجيبه ازاي منين شئ ميخصكش 

- تمام ... اهم حاجه رجلنا متجيش في الموضوع وعرقك هتخديه 

= تمام .... أنا عايزة عشرة مليون 

- نعم يا اختي 

= نعم الله عليك ... انت فاكرني مش عارفه ان الصفقة دي فيها مكسب ٢٠ مليون دولار 

- تمام 

= عايز النص يدخل حسابي 

- لأ يا حبيبتي وأنا أضمن منين

= أنا اللي أضمن منين انك بعد ما تاخد الورق متدفعش 

- يبقي أول ما الورق يبقي في ايدك هبعتلك النص الأولاني تبعتي الورق النص التاني يوصل. 

= اوك سلام .


___________ في حديقة قصر عتمان القاسم ___________


تجلس علي الأرجوحة  شاردة ولا أول مرة تتمني أن تستيقظ تجد نفسها في كابوس ولكن للأسف إنها حقيقة وليست حلم كم مؤلم هو أن يطعنك من احببت أن يغدر بك من وثقت به 

- حلو أوي الجو 

التفت ياسمين لتجد مراد يقف بابتسامته الجذابة 

ياسمين: فعلا الجو جميل 

جلس بجانبها على الأرجوحة وهو يزفر في الهواء 

ياسمين : اكيد مش بتعمل كده علشان اسألك مالك .

مراد : ههههه ... قديمة اوي 

ياسمين: فعلا قديمة 

كانت تقولها بحرقة فقد تذكرت سليم 

مراد : لا كده انا اللي اسألك مالك 

ياسمين : ههههه 

مراد : تحبي تتمشي 

ياسمين : فين 

مراد : في الجنينة. 

ياسمين : فعلا محتاجه حد معايا الجنينة كبيره اوي 

مراد : علشان كده بقولك اتمشي معايا 

رافقها وظلت يثرثران واكتشفت ياسمين أن مراد شخص مرح وندمت علي اختياراتها وتمنت لو قابلته من قبل 

ياسمين : انت حبيت قبل كده 

مراد : آه يعني كام مرة كده 

ياسمين : يااه كام مرة كده..... 

مراد : أيوة البنات بتموت فيه 

ياسمين بضحك: ههههه أنا بكلم جد 

مراد : هي مرة واحدة وطلعت خاينة 

ياسمين: خاينة إزاي 

مراد : كانت علي علاقة بواحد وخبت عليا و بس .... وانتي 

ياسمين بتوتر: أنا....

وفجأة دوي صوت هاتفها يعلن عن اتصال فزفرت في الهواء وشكرت في المتصل ولكن عندما استأذنت منه وعلمت هوية المتصل دعت عليها 

- الو 

= ازيك يا ياسو 

- عايزة ايه يا داليا 

داليا: براحة كده 

- يوووه خلصي 

داليا: في ملف مهم عايزاه 

- بس انا مش هقدر اسرق حاجه  من جدو 

داليا : ومين قالك أنها من  جدك 

- امال من مين 


             _________في غرفة شغف ________


تفتح عينيها بوهن شديد تحاول استيعاب ما يحدث حولها 

- حمد لله على سلامتك 

اخترق صوت وتر اذنها لتفزع وتقوم بدفعه بعيدا عنها 

وتر : انت اتجننتي إزاي  تعملي كده

شغف بصوت مرتفع  : إزاي اعمل كده .. لا ده انا اعمل كده وأكتر من كده

وتر : صوتك ميعلاش يا شغف 

شغف : اسمي متجبهوش علي لسانك .... ده انت بجح اوي يا شيخ بعد كل اللي عملته عايزني اقولك الله يسلمك 

وتر : ليه عملت ايه . ...... انتي مراتي 

شغف: ويل تري بتعمل كده مع مراتك داليا ولا أنا الجارية اللي تصرفها وتهينها قدام الكل وتيجي تقولك معلش أنا اللي غلطانه..... بس العيب مش عليك العيب عليا اني سكت ورجعت اتعامل معاك تاني بس خلاص من النهاردة كل حاجه  هتتغير 

وتر: قصدك ايه 

شغف: من النهاردة لا ليك دعوة بيه ولا أنا ليا دعوة بيك 

وتر : نعم .

شغف: أيوة وهما كام شهر وهطلقني 

وتر : وأنا ايه اللي يجبرني أعمل كده 

شغف : لا هتعمل كده الابقي او كرامتك تسمح لك تعيش مع واخدة مش عايزاك

وتر: فعلا انت عندك حق 

وتركها ورحل ودلفت من بعده سارة 

-حمد لله علي سلامك يا شغف 

= الله يسلمك يا سارة 

- بقولك ايه متيجي تاكلي معانا 

= ماشي .... أنا نازلة

وهبطت للأسفل ووجدت وتر ومعه داليا جالسين بصحبة حنان علي الطاولة 

حنان : حمد الله علي سلامتك يا بنتي 

شغف: الله يسلمك يا طنط 

حنان بطيبة: طنط ايه انت تقول لي يا ماما 

شغف بوجع : حاضر يا ماما 

اغتاظت داليا بشدة وتذكرت عندما نادتها بامي وقالت لها حنان أنها حماتها وليست أنها وأنها لم تنجب الا سارة ووتر ومراد وأحبت أن ترد الإهانة 

داليا بمكر: صحيح يا سارة أنا ووتر رايحين فرح هيثم لو حبيتي تيجي معانا 

سارة بدهشة : ايه اخيرا حددوا معاد الفرح 

داليا : آه والله دول تعبوا بجد وكانوا مل مايشوفونا يقولو لنا يا بختكم نفسنا نبقي زيكم صح يا بيبي 

قالتها وهي تتحس وجهه مما جعل الصغيرة تتحترق ولكن ما ألمها حقا أنه وضع يده علي يدها قائلا : طبعا يا روحي 

في الحقيقة ليست شغف فقط من تضايقت لكن حنان حزنت من أجلها ستواجه الافعي والاعيبها .


             _____في غرفة خالد _______    


أمسك هاتفه وضغط بعض الأزرار ووضعها علي أذنه 

- آلو .... أيوة يا ماجد .... خلاص ماشي هبلغ مراد... تمام ... لا معرفش ... هبقي اتصل اطمن عليها .

أغلق الهاتف وهو يفكر بالاتصال بشغف وبعد تردد كبير اتصل بها .

- آلو

= أيوة يا بابا 

- ازيك يا حبيبتي 

= الحمد لله انت عامل ايه 

- بخير

صمت قليلا لن يكن هناك بينهم حديث أو حوارات للتحدث فيها لطالما كان متشدد وقاسيا عليها

شغف: انت وحشني اوي  يا بابا 

خالد : وانت كمان يا روحي 

ولأول مرة يخبرها أنه يشتاق لها أو يتحدث معها بهذه العاطفة بكت رقة قلبه وانقبص 

خالد : في ايه يا شغف بتعيطي ليه 

شغف ببكاء: أنا عايزاك تيجي القاهرة 

خالد: بس يا حبيبتي أنا ورايا شغل كتير هنا 

شغف بحسرة : آه صحيح نسيت طب سلام يا بابا روح شوف شغلك  

وأغلقت الهاتف وحزن هو من أجلها ونهض فجأة وهو عازم علي فعل شئ. 


              ______ في مكتب مراد ______


 كانت  تسلسل تحاول ألا تصدر صوتا حتي وصلت للمكتب وبدأت في البحث عن الملف لكنها لم تجده لتبدأ بفتح الأدراج 

وفجأة وقع منها بعض الأوراق علي الارض وعندما فحصتها وجدت ما كانت تبحث عنه وارجعت الاوراق مكانها و

- انتي بتعملي  ايه هنا 

اخترق هذا الصوت اذنها صوت تعرفه جيدا إنه صوت ....


#《اقتباس من الفصل السادس 》


وفجأة حملها وتوجه للفراش والقاها عليه وخلع تيشرته واستقام فوقها واقترب من أذنها وتنفس بإرهاق علي عنقها مما جعلها تنتنفس بصعوبة... وضع إصبعه علي وجهها وبدأ بالنزول أنفها وفمها ثم ذقنها وبعد ذلك عنقها ...

شغف ببكاء: لو سمحت ابعد 

ابتعد عنها بعد أن رأي حالتها ونام علي طرف الفراش أما هي فزحفت للطرف الآخر وظلت تبكي علي حالها 


الفصل السادس 


وفجأة وقع منها بعض الأوراق علي الارض وعندما فحصتها وجدت ما كانت تبحث عنه وارجعت الاوراق مكانها و

- انتي بتعملي  ايه هنا 

اخترق هذا الصوت اذنها صوت تعرفه جيدا إنه صوت مراد 

= أنا كنت  ..

مراد : كنت ايه بتعملي هنا ايه 

ياسمين باندفاع: كنت جيالك 

مراد بعدم فهم : جيالي ليه 

ياسمين بتوتر: كنت عايز أن أنا موافقة

مراد بفرحة حاول أخفائه: ومقولتيش لبابكي الأول ليه 

ياسمين بكذب: أنا قولت اجي اقولك علشان عندي كلام عاوزه اقوله 

ترك الملف الذي بيده علي المكتب وجلس علي الكرسي 

مراد : ها عاوزه ايه 

ياسمين: لأ بعدين باين عليك مشغول 

واستدارت لترحل ولكن اوقفها صوت مراد قائلا : ياسمين  لو في أي مشكلة تقدري تشاركيها معايا 

أمأت برأسها  ورحلت وهو تفكر في حل لتلك المعضلة التي اوقعت نفسها بها .


       ________ في غرفة حنان _______


كانت تجلس أمامهما بارتباك 

حنان : مالك يا شغف 

شغف بتوتر : أنا كويسة 

سارة : انتي هبلة مش كويسه 

حنان : بس يا بت عيب كده 

شغف : في ايه يا جماعه 

سارة : بقي سايبه الحربايه دي تأكدوا منك وقعدة تتفرجي 

حنان : أنا هقول كام مرة اسكتي 

سارة : اسفه يا ماما 

حنان : بصي بقي أنا عمري ما قولتها لحد ولا حتي لبنتي الهبلة دي 

سارة : شكرا 

حنان : اخرسي .... أنا داليا عمري ما قبلتها وانت من أول ما شوفتك حسيت انك غيرها علشان كده أنا هساعدك 

شغف : تساعدني في ايه... ابنك بحبها 

حنان : بس هي مبتحبهوش هي بتحب فلوسه أما انت فأنا يكفيني النظرة اللي بتبصيها ليه 

شغف : نظرة ايه أنا مبحبوش 

حنان : ده مش موضوعنا 

شغف : امال 

حنان : أنا عاوزة ولد 

شغف : نعم 

حنان: عاوزة ولد 

شغف : مش بنت يعني 

حنان : لأ ولد ..... سارة : علشان يمسك امبراطورية القاسم .

شغف: حاضر بكرة الصبح تنزل السوق انقي ولد  علي الفرازة

حنان: افندم 

شغف: متخافيش وش القفص 

سارة : دي بتتريق 

حنان: ما أنا شايفة حد قالك اني مبفهمش 

سارة : معلش 

حنان : اخرسي 

شغف : يا جماعة انتوا جايبني تحفلوا عليا ولا ايه 

حنان: ليه شايفاني عيله بلعب معاكي 

شغف : أنا آسفة 

حنان: اخرسي 

سارة : يا م...

حنان : اخرسي .... قومي هاتيه 

نهضت سارة وتسائلت شغف : تجيب ايه 

حنان : اخرسي 

ودخلت سارة وهي تحمل ال ...

شغف: يا نهارررر اسود .

سارة: اسود ايه ده موف 

شغف : بتهزري أنا مستحيل البسه

حنان : طب قسيه بس 

شغف : مستحيل 

حنان : بت قولت قسيه يعني قسيه 

شغف: بس ده ...

حنان: اخرسي 

نهضت شغف وارتدت الملابس ووقفت أمام المرآه وشهقت بخجل : ده قصير اوي والروب بتاعه كمان 

حنان : ماله حلو ده حتي زوق سارة 

شغف :  سارة فين سارة دي علشان اقتلها 

حنان بمكر: راحت تعمل حاجه مهمة 

وفجأة وهي تقف أمامها استمعت لصوت أحدهم تمنت أن تنشق الأرض وتبتلعها 

وتر : عايزة ايه يا ماما

حنان بخبث: تعالي هنا يا حبيبي 

دلف الغرفة وهو يتفحص صاحبة ذلك الجسد المثي..

حنان : كنت عايزك انت وشغف في حاجه مهمة 

وتر بغيرة: ايه اللي انت لابساه ده 

حنان بدفاع عن شغف: كانت هتنام وأنا جبتها من غير متغير هدومها. 

في الحقيقة شغف كانت في موقف جعلها تفقد النطق لقد فهمت اللعبة الآن حنان جعلتها ترتديه لكي يراها وتر ..  كم هي خبيثة تلك المرأة العجوز .

وفجأة دخلت داليا واصتنعت التفاجأ 

داليا : ايه ده انتوا هنا 

وتوجهت نحو الوتر الواقف بجانب شغف ووضعت يديها عليه بمياعة 

داليا : بتعمل هنا ايه يا بيبي 

نفض يدها بضيق ولا أول مرة يشعر بأنها ليست مغرية كما كان يري ولما لا يفكر هكذا وبجانبه كتلة من الإغواء ملتفة في قطعة من الملابس تجعلها مثيرة بشكل لا يصدق 

 داليا : علي فكرة يا شغف الموف مش لايق عليكي 

ماذا لا يليق عليها لو كانت تعرف ماذا فعلت به تلك القماشة البنفسجية لما قالت هذا .

شغف: خلي رأيك لنفسك محدش طلبه 

سارة بسخرية : أوبااااااا 

حنان : المهم وتر انت وشغف بعد بكرة  هتيجواعند اختي 

داليا باندفاع: اشمعنا يعني انت عمرك ما خدتيني عندها 

حنان بغضب : أنا محدش يقول لي اعمل ايه ومعملش ايه أنا حنان العمري يا داليا يعني تتكلمي معايا بأدب 

وتر : معلش يا ماما هي متقصدش 

حنان : بطل تدافع عنها عندها لسان أطول منها تقدر تتكلم بيه 

داليا : ما أنا بكلم ب...

حنان: اخرسي .... يلا يا وتر خد مراتك وروح اوضتك 

تحركت داليا بصحبة وتر وأوقفهما صوت حنان : انت رايح فين النهاردة ليلة شغف انت كنت موجود امبارح عند داليا 

لتنشق الأرض وتبتلعها هي ووتر وذلك القميص في غرفة واحدة بالطبع سينجبان ولد أو علي الأقل توأم  

حنان: ايه مسمعتوش 

وتر : آه يا أمي طبعا يلا يا شغف 

تقدمت أمامه بخجل يكاد يأكلها وقبل أن تىحل نظرة لداليا نظرة سخرية فهي في الموقف الأقوي الآن .


           ______ في غرفة داليا _______ 


كانت تتحدث في الهاتف بغضب 

- وأنا أعملك ايه يعني 

= بقولك ايه المناقصة كمان تلات ايام عاوز الورق بكرة بالكتير وإلا المكالمات اللي بنا هتوصل لوتر باشا 

- انت بتهددني

= تعتبريها زي ما انتي عايزة أخر فرصة ليكي بكرة والا هيبقي آخر يوم في عيلة القاسم 

وأغلق الهاتف بينما هي أمسكت الهاتف واتصلت ب...

- ألو

= انتي يا زفته فين الورق 

- انتي بتزعقي  ليه أنا اللي مفروض أزعق

= ليه بقي انشاء الله 

- أنا كنت هروح في داهية 

داليا : ليه حد كشفك

- لأ بس مراد دخل عليا مرة واحدة ولبست في الحيط 

= مش فاهمة 

- اضطريت اقول اني موافقة 

=موافقة علي ايه 

- ما هو كان طالب ايدي 

= بجد الف مبروك يا ياسو 

- بطلي تريقة ..  أنا خلاص مش هعمل كده وأعلي ما في خيلك اركبيه 

= بقي كده مش خايفة 

- لأ مش خايفة انتي اللي مفروض تخافي أنا سجلتلك وإنتي بتقولي انك عايزاني أسرق الملف من مكتب مراد 

= يعني واحدة بواحدة 

- أيوة 

= وانتي عايزة ايه 

- سليم 

= ماله 

- عاوزة اخرج من حياته ولا كأنه شافني قبل كده 

= ده الجميل كرهه 

- قولتي ايه 

= تمام الورق يجب بكرة سليم ينسي الب م اللي قابلك فيه 

- كده اتفقنا ... باي .


                ____في غرفة شغف ____


دخل خلفها الغرفة وهو يصرخ بها : ايه اللي انت لابساه ده يا هانم 

شغف :ماله ... قميص 

وتر: ده علي أساس اني اعمي انتي ازاي تخرجي بره الأوضة كده 

شغف : وانت مالك انت .

أمسكها من معصم يدها وجعله خلف ظهرها وسحبها نحوه حتي أصبحت ملتصقة به وهمس في أذنها: مالي ونص لو فاكرة الكلمتين اللي قولتيهم الصبح هيأثروا فيا ابقي هبلة مش عايزاني ده شئ يخصك إنما كل حاجه فيكي تخصني أنا 

همست بخوف: كل اللي في البيت بنات.

همس بإغواء: ولا حتي بنات دي ممتلكات خاصة 

ما يحدث في جسدها الآن لايوصف قدماها غير قادرة علي حملها ولكن تفهمت الوضع وقامت بدفعه بعيدا 

شغف بتوتر: اوعي تقرب مني تاني سامع 

ظل يقارب منها وهي تهدده 

شغف : بقولك ابعد .....انت مبتسمعش... لو قربت مني هصوت 

وفجأة حملها وتوجه للفراش والقاها عليه وخلع تيشرته واستقام فوقها واقترب من أذنها وتنفس بإرهاق علي عنقها مما جعلها تنتنفس بصعوبة... وضع إصبعه علي وجهها وبدأ بالنزول أنفها وفمها ثم ذقنها وبعد ذلك عنقها ...

شغف ببكاء: لو سمحت ابعد 

ابتعد عنها بعد أن رأي حالتها ونام علي طرف الفراش أما هي فزحفت للطرف الآخر وظلت تبكي علي حالها .


" بتحبي راجل بيحب غيرك وبيهينك قدام الكل وهي مخليها ملكة قدامهم مد ايده عليكي أول مرة حد يمد ايده عليكي حتي أبوكي القاسي عمره معملها وفي الآخر تستلمي له بكل بساطة و كأنه معملش حاجه " 


"ياريت متنساش التفاعل " 


رق قلبه من أجلها مر بعض الوقت وهي لم تتوقف عن البكاء بالرغم من أنها تحاول كتم شهقاتها. 

اقترب منها وسحبها إلي أحضانه ليزداد نحيبها 

- أنا آسف 

همس بها في أذنها مما جعلها تهدأ الوحش يعتذر كيف هذا دق قلبها بعنف عندما أكمل : عارف إني غلطان لما مديت ايدي عليكي 

يا الله كيف يقرأ أفكارها...

- بس فكرة أن حد تاني يشوفك ويكلمك دي بتجنني 

أيغار ... بالتأكيد لا 

شغف ببكاء  : بس انت ضربتني جامد 

إنها تشتكي له كطفل مدللة تشكو قسوة والدها 

وتر : حقك عليا ... كل لفي لي 

التفت له ونظرت علي صدره لأنها لا تستطيع أن تنظر في عينيه 

وتر : بس انتي غلطانه لما تخلي راجل غريب يصورك 

شغف بشهقات لم تستطع كتمها: هو قال انننه هيديهااا لللسارة


"فولو علشان يوصلك اشعار " 


وتر وهي يرجع خصلات شعرها المتمردة خلف أذنها بكل حب : مينفعش أي راجل غيري يشوفك 

أعجبتها نبرة التملك في حديثه 

وتر : وبعدين كل دي دموع انتي حفره ترعة في عينيك 

ضحكت بصوت مرتفع وابتسم هو .

وتر : طب مش هترفعي وشك 

هزت رأسها بمعني لا ليحاول هو النظر اليها ولكن وقعت عيناه علي ...

وتر بدون وعي : حلو أوي البتاع ده 

نظرت له بعدم فهم وعندما نظرت مكان تطلعه وجدت أن الروب قد خلع وظهرها بأكمله مكشوف  شهقت بصدمة 

وتر بمشاكسة: لو عايزاني أغطيه بايدي مفيش مانع 

شغف : سافل 

ضحكت رجوليه ملأت أرجاء الغرفة ووصلت الغرفة المجاورة مما جعل داليا  تستشيط أما شغف فرفعت الغطاء عليها أغمضت عينيها بخجل .

قام وتر بتقبيل عينيها وشدد عليها في أحضانه ودفن وجهه في عنقها وتمني لو يظل هنا وبدأت تداعبه أفكار جعلته يستسلم للنوم من شدة الإرهاق .


         _____ في غرفة داليا ______ 


تتحدث مكالمة فيديو مع صديقتها 


- طب وانتي مدايقة ليه 

= بقولك بيضحكوا وصوتهم عالي يا ماهي 

- طب ما كده كده هي مراته عادي يعني 

= لأ شكلها مش عادي

- ازاي يعني 

= شكله كده حبها 

- الفكرة دي اوهام وبعدين بطلي رغي ووريني الفستان  

اللي هتحضري فرح هيثم بيه 

= صحيح هوريكي


        ______ في غرفة ياسمين ______ 


 جلست تفكر في كيفية الحصول علي الملف حتي طرق الباب 

- أدخل 

دخلت والدتها وهي تصرخ بوجهها: انتي ازاي توافقي علي مراد اتجننتي 

ياسمين: ايه مش من حقي اني اتجوز .

= لأ مش من حقك انتي نسيتي اللي سليم عمله فيكي .

ياسمين: منستش بس أنا اللي حصل مش ذنبي

سامية بحدة: عارفه ان اللي حصل مش ذنبك بس هم مش هيقولوا كده كل اللي هيقولوا أنها هي اللي وثقت فيه 

ياسمين ببكاء  : وثقت فيه ايه أنا حبيته زي زي أي حد مش ذنبي ان بنت صحبتك حقودة واتفقت معاه يحط لي حاجه في العصير ويعمل عملته 

سامية بعد أن رق قلبها ببكاء ابنتها : طيب اهدي  كل الحكاية اني خايفة حد يجرح مشاعرك 

ياسمين بهيستريا  : مشاعري انتي عمرك ما خفتي علي مشاعري انتي اهم حاجة عندك مصلحتك صاحبي دي بنت ناس أكابر وسيبي دي أوعي تكلمي شغف دي بنت لوكال خالص وبنت الخادمة طول عمرك بتغيري من أمها وربتيني علي اني أغير من شغف وأهينها بس عارفة هي فعلا أحسن مننا كنا بنقول علي أمها كلام بطال واحنا عارفين أنها مظلومة ومع ذلك عمرها مكرهتني بترجع تعاملني وبتقتلني بمعاملتها اللي كلها طيبة حتي انكل خالد حاولتي تخلي يبقي قاسي بس كان بيرجع يطبطب عليها يدخل لها بعد ما تنام يبوس رأسها ويعتذر لها ودلوقتي بتدمريني أنا  

كل هذا وسامية تبكي فكل ما تقوله ابنتها حقيقي لطالما كرهت علياء والدة شغف بسبب جمالها وحب الجميع لها .

نظرت ياسمين لوالدتها بأسف وتحركت نحو الباب وعندما فتحته وجدت مراد علي الباب 

مراد : ياسمين...

تركته وظلت تجري علي الدرج وهو يجري وراءها حتي  وتعثرت قدماها ووقعت فركض نحوها 

مراد : عجبك كده 

ياسمين : سيبني 

مراد : اخرسي خالص 

وحملها ووضعها علي أريكة بمكتبه وذهب لإحضار الإسعافات ولاحظت هي وجود الملف علي المكتب فتحاملت علي نفسها وتوجهت نحو المكتب وأخرجت هاتفها وقامت بتصوير الملف .... ثم توجهت وجلسا مكانها وجاء هو وقام بمعالجة قدمها .

ياسمين : شكرا 

نهض وهو يقول: علي فكرة مينفعش تكلمي مامتك بالشكل ده 

ياسمين باندفاع: أنا محدش يقولي أعمل ايه 

ابتسم مراد علي المشاغبة الصغيرة يبدو أن القطة بدأت بإخراج مخالبها 

مراد : عالعموم انت بقيتي كويسه وطبعا مش هقولك ارتاحي انتي محدش يقولك تعملي ايه 

ورحل تاركا إياها تسب غروره. 


" متنساش تسيب بصمتك " 


                 _____ في غرفة شغف _____ 


شعرت بحركة غريبة بجانبها وعندما استيقظت لم تجد وتر بجانبها وخرجت من الغرفة تبحث عنه وهبطت الدرج وقابلت سارة 

سارة : اكيد معرفتيش تنامي 

شغف : بطلي رخامة... مشفتيش وتر 

سارة : لحق وحشك 

شغف : أنا غلطانه اني سألتك 

وبدأت شغف في البحث عنه وسارة خلفها تثرثر 

سارة : يا بت ردي 

شغف: اششش .

سارة : يا ...

شغف: اششش اسمعي كده 

وبدأ الإثنان في سماع ما جعلهم يتجمدا في مكانهما 

وتر : قولت لأ يعني لأ ... هبة كلامي يتسمع ده ابني وأنا اللي اقول يروح ولا لأ .

وفجأة.... 


#《اقتباس من الفصل السابع 》


احتضنته وقبلت خده وجلست علي قدمه وحاوطت عنقه بكلتا يديها 

وتر: هو في ايه 

شغف: كل خير يا روحي 

وتر : روحي وحبيبي في يوم واحد يبقي الخير منين.

شغف : مالك يا وتر 

وتر : مفيش مفيش ... ايه سبب الزيارة الجميلة دي 

شغف بإغواء وهي تتلاعب بخصلات شعره: كل الحكاية انك وحشتني 


الفصل السابع:


وتر : قولت لأ يعني لأ ... هبة كلامي يتسمع ده ابني وأنا اللي اقول يروح ولا لأ .

وفجأة أوقعت سارة الفازة المتواجدة بجانبها فلتفت وتر نحوهما وأغلق الهاتف وذهب نحوهم 

وتر بتوتر حاول اخفائه : بتعملوا ايه هنا 

شغف بارتباك: مفيش طلعنا نتشمس 

وتر : تتشمسوا اتناشر بالليل 

سارة : الله يخربيتك.... يا أبيه هيا كانت طالعه تشم هوا وقابلتني فخدتني معها 

وتر : اطلعوا فوق 

شغف وسارة في نفس واحد : حاضر 

وصعدت شغف وهي تفكر فيما سمعته بينما سارة توجهت نحو غرفة والدتها 

- ماما  ماما اصحي في مصيبة 

حنان بفزع: الله يخرببتك في ايه 

- شغف عرفت 

حنان: عرفت عرفت ايه يا هبابه انتي

سارة : عرفت ان هبة لسه عايشة 

حنان : يا نهار أسود .... بتقولي ايه 

سارة  : زي ما سمعتي حولت اغطي على صوته مش عارفه سمعت ولا لأ 

حنان : يعني ممكن تكون مسمعتش 

سارة  : أيوة.... أنا لازم أقول لوتر 

حنان: استني 

سارة: استني ايه 

حنان : انتي بتقولي ممكن تكون مسمعتش 

سارة : وممكن تكون سمعت 

حنان : ببقي نستني بكرة لو تعاملت عادي يبقي معرفتش 

سارة : ما هي ممكن تتعامل عادي 

حنان : الست اللي تنجرح بمترجعش زي الأول 

سارة : يعني مقولش لوتر 

حنان :لأ طبعا نقلقه على الفاضي 

سارة : تمام 


        _______ في غرفة شغف ________


دلفت الحمام وحاولت كتم شهقاتها وعندما فشلت فتحت الصنبور لتندفع المياه وتندفع معها دموعها وتبكي بحسرة وفجأة خطرت علي بالها فكرةوأحضرت هاتفها واتصلت بأحدهم 

- الو 

= الو مين اللي بيتصل في الوجت ده

- دي أنا يا شادية 

= شجف كيفك وبتتصلي دلوجيت ليه في حاجه لسمح الله 

- لأ يا شادية بس عندي سؤال وعلشان خاطري لو كان ليا عندك خاطر متقوليش لحد 

= خير وغوشتيني كده 

- مرات وتر كان اسمها ايه 

= اسمها داليا مالك يا شغف مخ فين 

- يا بنتي أقصد اللي ماتت 

=اه كان اسمها هبة 

وقع الإسم عليها كالصاعقة وبدأ جسدها بالإرتجاف

- شكرا يا شادية أنا لازم اقفل 

وأغلقت الهاتف وأكملت بكاؤها حتي فزعت علي صوت طرقات الباب 

وتر: شغف 

شغف وهي تمسح دموعها : أيوة 

وتر : انتي كويسة 

شغف : أيوة 

وقررت أن لا تعلم أحد بأنها علمت وأيضا ستحاول جعل الجميع يقتنع بهذا لأنها علمت أن سارة كانت تعلم بسبب تعابير وجهها وبالتالي سوف تخبرهم لهذا عليها ...

وتر : شغف 

شغف : خارجة اهو 

وعدلت مظهرها و خرجت بابتسامة 

شغف : في حاجة 

وتر: لأ أصلك اتأخرت 

شعرت شغف أنها علي وشك البكاء علي حظها فارتمت أحضانه 

وتر: انتي كويسه 

شغف وهي تحاول التماسك : أنا بحبك اوي يا وتر 

ابتلع وتر ريقه بصعوبة ورفعت له رأسها تحاول إيجاد إجابة في عينيه لم تجد سوي نظرة عابرة تعني أنه لا يستطيع لكنها أخفت الأمر عندما همست قائلة 

- أنا عاوزة أروح لبابا 

وتر: تمام بعد ما نرجع من عند خالتي 

و تركها وتستطح على الفراش 

شغف في نفسها: يا تري في ايه تاني يا وتر مخبيه 


           _____ في قصر وتر الجارحي ______


في صباح اليوم التالي كانوا يجلسون علي الطاولة واقتربت شغف من أذن سارة 

- عجبك اللي حصل امبارح 

سارة بخوف: حصل ايه 

- التهزيق اللي خدناه علي مفيش لا سمعنا وبرضو اتهزقنا 

سارة بفرح : يعني ما سمعتيش 

شغف بمكر: وأنا هسمع إزاي بصوت البلبل اللي كان بيغني 

سارة  بصراخ : بجد 

نظر لها الجميع باستغراب لتقاطع داليا نظراتهم 

داليا: بقولك يا وتر 

وتر : ها يا حبيبتي 

داليا : أنا عايزة فستان تاني الفستان اللي جبته معجبش ماهي 

وتر : هو انتي اللي هتلبسيه ولا ماهي 

داليا : متنساش أنها ديزاينر كبيرة وأكيد زوقها أحسن وبعدين انت هتستخسر فيا فستان 

وتر : أكيد لأ يا روحي 

ها هو البركان على وشك الانفجار أغمضت شغف عينيها تحاول أن ... وفجأة دخلت الخادمة 

-* وتر بيه استاذ خالد بره 

شغف بفرحة ممزوجة بصدمة: بابا 

وركضت نحو غرفة الضيوف وعندما رأته ارتمت في أحضانه تبكي 

خالد بقلق: مالك يا شغف 

شغف ببكاء: وحشتني اوي اوي يا بابا 

خالد بحب : وانتي كمان يا حبيبتي 

وأخرجها من أحضانه عندما رأي وتر يتجه نحوهم وعلامات الضيق على وجهه 

وتر: أهلا يا عمي 

خالد : أهلا بيك آسف لو كنت جيت من غير معاد بس  ..

قاطعته حنان : البيت بيتك في أي وقت تنور .

خالد : شكرا 

حنان: ماجد عامل ايه 

خالد : الحمد لله كويس .

حنان : مشفتش من زمان 

خالد : فين من ساعتها أكتر من عشرين سنة 

حنان : فعلا الأيام جريت ... نسبكوا لوحدكوا بقي 

وخرجت هي ووتر وتركت شغف مع والدها التي بدأت تثرثر معه كثرا ولكنه كان سعيد وبشدة لأنه ظن أنها ستبتعد أكثر عندما تتزوج لكن علاقتهم تحسنت.


           _____ في مكتب وتر _____ 


وتر : تنادي مدير الحسابات وتشوفي كده الصفقة بتاعة الشركة المنافسة وتتصلي بمراد وتخليه  يتصل بيا لم يخلص شغل سامعه يا سهي 

سهي : حاضر يا افندم 

وتركته ورحلت  وظل هو يعمل على الحاسوب حتي تفاجأ بدخول شغف 

وتر : شغف 

شغف : ازيك يا حبيبي 

وتر بتعجب : حبيبي 

احتضنته وقبلت خده وجلست علي قدمه وحاوطت عنقه بكلتا يديها 

وتر: هو في ايه 

شغف: كل خير يا روحي 

وتر : روحي وحبيبي في يوم واحد يبقي الخير منين.

شغف : مالك يا وتر 

وتر : مفيش مفيش ... ايه سبب الزيارة الجميلة دي 

شغف بإغواء وهي تتلاعب بخصلات شعره: كل الحكاية انك وحشتني 

وتر بتوتر : عايزة ايه يا شغف من غير لف ودوران 

شغف : عاوزة أروح الفرح .

وتر : إزاي يعني بصفتك ايه 

ها هو يقوم بإهناتها مرة اخري مما جعلها تنتفض من مكانها وهي تنظر له بغضب عارم 

شغف: يعني ايه هو أنا مش مراتك 

وتر : لأ مراتي ... بس مينفعش أروح بيكم انتوا الاتنين 

شغف : خدني أنا اشمعنا هي 

وتر بغضب : شغف ... انا قولت لأ الكلام انتهي 

شغف : بس أنا ...

وتر : قولت انتهي .

نظرت له بغيظ واستدارت كي ترحل وقبل أن تخرج من الباب التفت له قائلة : انت ظالم 

ماذا نعتته بالظالم في الحقيقة لم تكن صدمته كبيرة لأنه يعلم أنه بالفعل ظالم  

وفجأة دق الهاتف 

وتر : ألو

مراد : أهلا أهلا أهلا أهلا بأعز الحبايب 

وتر : انت عايز ايه 

مراد : الدمنهوري هيقدم النهاردة 

وتر : تمام زي ما قولتلك تقدم بعدهم 

مراد : اوك  .... شغف عامله اية 

وتر : ملكش دعوة 

مراد : يارب دايما 

وتر : أخلص في ايه 

مراد : حاتم يا وتر .

وتر بضيق: ماله

مراد : هو ايه اللي ماله أنا عايز اعرف حصل ايه 

وتر : أسأله 

مراد : هو أنا كل ما أسأل  واحد يقول لي أسأل التاني 

وتر: يوووه بطل رغي يا مراد سلام 

أغلق وتر الهاتف بوجه مراد وبعدها دلف حاتم مكتب مراد : كنت جبت سيرة مليون جنيه 

حاتم : كنت جايب سيرتي مع مين 

مراد : مع توته 

حاتم : ههههه لو عرف انك بتقول عليه كده هنزله 

مراد: أنا مبخفش غير من اللي خلقني 

حاتم : أوباا يا جامد 

مراد : انت نازل القاهرة امتي 

حاتم : يعني بكره أو بعده بالكتير 

مراد : اوك هو انت مش ناوي ولا ايه 

حاتم : ناوي على ايه 

مراد : عايزين نفرح بيك 

حاتم : لأ 

مراد: ليه 

حاتم : مبحبش أشوفك فرحان 

مراد : عيل رخم اوي ومستفز 

حاتم : انت آخر واحد تتكلم عن الإستفزاز 

مراد : ماشي أنا مش مستعجل 

حاتم : يلهووي علي ردودك الباردة 

مراد : تحب اسخنهالك 

حاتم: علي فكرة عندي لسان وبعرف أرد بس الرفق بالحيوان واجب

مراد : حيوان .... ربنا يسامحك 

حاتم: انت مش ناوي بقي 

مراد : أنا نويت وقدمت المشيئة والعروسة جاهزة 

حاتم:انت بتتكلم جد 

مراد : والله 

حاتم : مين 

مراد : سوسو

حاتم : سهي السكرتيرة 

مراد : انت اتجنتت هجوز كعب كوباية 

حاتم : ههههه طب والله محترمة 

مراد : علي نفسها أنا عايز أدلع 

حاتم: مين بقي دي اللي هتدلعك 

مراد: ياسمين 

حاتم : بنت ماجد 

مراد : أيوة 

حاتم : ده انت بابن عليك واقع... بس البت جامدة تستاهل 

مراد : ايه جامدة دي يا حيوان 

حاتم: اوبااااا بنغير 

مراد : أيوة 


                   _____في غرفة شغف _____


- أنا تعبت أوي يا فيروز 

فيروز : اهدي كده يا حبيبتي أنت اللي قبلتي بالوضع من الأول 

شغف: أنا مقبلتش بحاجه .....كل حاجه في حياتي كانت غصب 

فيروز: طب بقولك قومي صلي ركعتين كده واستهدي بالله 

شغف: لا اله إلا الله بس واللي خلق الخلق لأندمهم واحد واحد 

فيروز : هتعملي ايه يعني دي داليا السويسي ووتر القاسم هتنسي نفسك 

شغف : مش هنسي نفسي بس هخليه يلعن اليوم اللي دخلت حياته فيه 

فيروز : بصي اهدي الأول علشان انتي بتعملي الحاجه وترجعي تندمي 


            _____ في غرفة داليا ______


_ أيوة يا ماهي ده أجمل من اللي قابله لما تيجي تبقي تشوفيه.... هههه أيوة سربرايز ... اوك باي علشان أخد شاور .

وعندما دلفت للمرحاض دلفت شغف الغرفة وهي تنظر للفستان بكره وأخرجت من خلفها كيس صغير و ....


           _____ في حفل الزفاف ______


كانت تتوسط ذراعه بيديها وهي تشاور بيدها المدعوين والمصورين حولهم يلتقطون الصور فهم يعدان أكثر ثنائي إثارة للجدل ...

احد الصحفيين: استاذ وتر يا تري حضرتك نحب تقول ايه لداليا هانم .

وتر: أحب أقولها أني أسعد انسان في الدنيا بسببها 

كل هذا وشغف تشاهد وتبكي بعيون حمراء 

شغف في نفسها : انتي ولا حاجه انتي التانية لا التالته والله أعلم إذا كان في حاجة تانية.... ده أنا هبلة اوي ورحت اقول له بحبك أنا اللي روحت ذليت نفسي ليه اترمي في حضنه زي الهبلة يهيني واكلمه عادي أنا تعبت اوي يا رب .

كانت داليا تشعر بجسدها يتآكل 

داليا : وتر 

وتر : في ايه يا داليا 

داليا : عايزة ارجع 

وتر :دلوقتي الساعة لسه تلاته 

داليا : عاوزة ارجع يا وتر 

وتر: خلاص يا داليا يلا 


أخذها وتر وكانت طوال الطريق تدعك جسدها وتبكي من شدة الألم وعندما دخلت القصر ركضت نحو غرفتها و دلفت المرحاض وجلست في المغطس المملوء بالمياه الساخنة لتنال بعض الراحة وظل وتر يطرق الباب عليها 

وتر:داليا انتي كويسة 

داليا: أيوة يا وتر 

وفجأة دخلت شغف وأعطته زجاجة صغيرة وهي تقول : خليها تدهن منها هترتاح 

وتركته ينظر في اثرها بصدمة ودخل لها وأعطاها الزجاجة ثم توجه نحو غرفة شغف 

وتر : انتي اللي عملتي كده 

شغف: عملت ايه 

وتر : ردي عليا عدل 

شغف : عايز ايه 

وتر : انتي اللي عملتي كده 

شغف : أيوة 

وتر: يا بجاحتك يا شيخة 

وأمسكها من معصمها بقوة : عملتي كده ليه 

شغف : شيل ايدك 

وتر : ردي عليا 

شغف : ملكش دعوة 

وتر : صوتك ميعلاش وتردي علي قد السؤال 

قامت شغف بدفعه وهي تصرخ بهيستريا : انت ايه فاكر نفسك مين....  ايه يعني وتر القاسم ... خلاص بقي تأذي  في خلق الله في الأول اتجوزتني وانت عارف إني مغصوبة وبعدين تروح للهانم وتدلعها قدامي  ولا كأني مراتك وتقولي هخدك قدام الناس بصفتك ايه مستعر مني انا بسببك أذيتها أنا كنت مبعرفش أنام بالأيام لو شفت فرخة بتتقتل ودلوقتي بأذيها علشان انت تبقي ليا وبعد ده كل  اكتشف انك مخلف أصلا 

وتر بصدمة : بتقولي ايه 

شغف : .....

وتر : انتي عرفتي منين 

شغف : ....

وتر بتوتر : شغف ردي عليا 

شغف : أنا ....

يتبع 

البارت 8_9_10من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع