القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت الاول والثاني بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات


في النيابه....  

كان يدخن السيجاره بااستفزاز وهو يبتسم 

الظابط بغضب : انت ازاي تدخن من غير اذن 

الحووووت وهو ينظر له بااحتقاار 

الحوت:اذن 

الحوت ياخد اذن 

الظابط : اي اقوالك فيما ماهو منسوب اليك 

في مصنع السجاير بتاعك وصنعك للرزيله 

الحوت: مفيش رزيله دي سجاير عاديه 

الظابط:لما تبقي سجاير معموله 

بعرق فخاد العذروات والقاصرات متبقاااش عاااديه 

غريمي 

الحوووت :واي يعني 

لو لقيت تفاعل حلوه هنزل أول فصل النهارده⁦♥️⁩🌺

Sabreena  💔


الأول


اول حاجه نبدا نسمي الله 

بسم الله الرحمن الرحيم 


                     عائله الحوووت

                       ***********

عيله اصلها من سوهاج لكنهم عايشين في مصر 

عيله غنيه جدا وعندهم اراضي كبيره جدا في سوهاج لكنهم متمركزين في القاهره 

عيله الحوووت 

حمزه الحووت : 26سنه 

شاب متدين وماخفي كان اعظم بيحب شغله وعيلته جدا او الله اعلم مااعرفش 

منيره الحووت :والده حمزه 

ست شديده بمعني الكلمه بتحب ابنها جاامد وتعادي الي يعاديه حتي لو كانت اخته 

سهاام الحوووت :زوجه حمزه وبنت عمه 

وحمزه اتجوزها عشان اراضي العيله متروحش لحد غريب

ليااااالي :19سنه 

رقاصه في كباريه 

متستغربوش رقاصه ازاي حااوضحلكم كل حاجه في البارت 

بس مش دي المشكله المشكله جايه جايه بطريقه مختلفه جداا عن مسامع الجميع 

                       الحكايه بدات كدا 

        ........................................................

             في شقه بااحدي الاحياء الفقيره (إمبابه)   مكونه من غرفتين ومطبخ وحمام 

في الشقه كانت هناك فتاه طويله ذو جسد ممتليء منحوت (كيرڤي) 

وشعر قصير وبشره بيضاء وشفاه حمراء اسمها ليالي 

كانت نايمه في امان الله 

فجاه صحت من النوم علي صوت بيااع الطماطم 

ي مجنونه ي اوطه 

ي مجننه العوازا ي اوطه

ي رخيصه ي اوطه

ي مجنونه ي اوطه

صحت ليالي من النوم غضبانه 

ليالي :الله يجن اهلك ي بعيد صحتني من اعزها نوها 

راحت ليالي فاتحه الشباك وزعقت بصوتها 

ليالي:الله يجن اهلك كلهم ي بعيد 

امشي نادي بعيد من هناا 

رد عليها البياع بااستخفاف 

البياع:هما الرقصات دلوقتي بيطلعوا بالنهار

اش حال ماكنتوا بتوع الليل واخره 

ليالي بصوت عالي : بسيطه انزلك وشبشبي يوريك شغل الرقصات عامل ازاي 

البياع :اي حاتهزي وانا بغني للاوطه 

الناس اتلمت علي البياع وقعدوا ينصحوه 

الناس:ي عم امشي دي بت مش كويسه 

البياع :حاامشي ولا اتعارك مع الاشكال دي هي ناقصه الرقصات كمان 

البياع مشي بالطماطم 

وليالي واقفه في الشارع ولما مشي البياع ودعته ببصقه 

ليالي :اتفووووو حاره زبااله 

سمعت ليالي صوت والدتها سيده بتنادي عليها 

سيده:ي ليالي 

بت ي ليالي 

ليالي في سرها :اخيييييه هي نقصاها هي كمان 

دا يوم باين من اوله 

ليالي :جااايه ي امااااا جاااايه اهووو 

راحت ليالي لامها سيده 

سيده:بتتعاركي مع مين ي بت من الصبح 

ليالي:هاتي اخرك عايزه اااي 

سيده:ي بت احترمي نفسك اتكلمي باادب معايا داانا امك 

ليالي:ام مين ي سيده الدلاله انتي حاتحوري عليااا 

يكفيكي شر شغل الرقصااات 

سيده: بلاش امك انا الي نجدتك من الملجأ 

ليالي  بشهقه :شالله ي تعليم 

جرا اي هو انتي مشغلاني تمرجيه دي الحته كلها عارفه اني رقاصه 

سيده:طب يالا انجري حضري الفطار 

ليالي بزهق :رايحه احضر حد قالك اني حااصوم يعني   

حلقات يوميه في جروب :روايات صابرينا 💔

            ************************ 

                  في فيلااا الحووووت  

                  ............................. 

في جناح حمزه وسهااام 

كان حمزه نايم وحس بحاجه بتمشي علي وشه 

حمزه بقرف :ااي داا 

سهام اتكلمت معاه بحب :صباح الورد 

وعطيته ورده 

حمزه ابتسم لها وخد منها الورده 

حمزه:صباح الورود ي قلبي 

سهام :حااروح احضرلك الفطار 

حمزه: وانا حااتوضي واصلي وانزل وراكي 

سهام كانت فرحانه هي بتحب حمزه وخرجت من الاوضه 

حمزه رمي الورده في الزباله وقفل الباب وراها بالمفتاح 

خد شور في 10دقايق وطلع قعد يشرب سجاير 

حمزه بخبث :قال ورود قاال هي حاتمثل  

****************   ************** 

      في اوضه منيره والده حمزه 

كانت منيره بتتكلم في التليفون مع سلفتها في سوهااج 

منيره :مخبراشي ي نوال ليه محبلتش 

بجالها خمس سنين مع ولدي متلحلحتش وجابتله حتته عيل 

حساها ارض بور 

اخرها معايا الشهر ده والا حااجوزه 

واذا كان ع الارض هي بيد ولدي 

والموحكمه فاتحه تروح تشتكي 

سمعت منيره خبط علي الباب فتحفظت في الكلام 

منيره:حااكلمك بعدين 

منيره:ادخل 

دخلت سهاام الاوضه باابتسامه 

سهام:صباح الخير ي ماما 

منيره:اهو صباااح 

سهام:الفطار جااهز 

منيره:حمزه صحي ولا لسه 

سهام:حايصلي وينزل علي طوول يحصلنا 

منيره:طيب يااالا  

نزلت منيره وسهااام واستنوا حمزه 

جه حمزه باس ايد والدته وقعد علي راس السفره 

حمزه بخشوع قال 

حمزه:بسم الله الرحمن الرحيم 

اللهم بارك 

وبداوا ياكلوا كلهم 

منيره وجهت كلامها لسهام 

منيره: حاتروحوا للحكيمه ميتا عااد 

سهام بحمحمه :بعد اسبوع ي ماما 

منيره:متتحدديد معايا بلهجه المصراويه عاااد 

اربطينا بوقت 

خمس سنين مفيش حته عيل 

اااي ابني عازب ايااك 

سهام كانت حاتعيط بس ايد حمزه الي مسكت ايدها منعت دموعها انها تنزل 

حمزه: امي احنا في القاهره ملهاش لزمه لهجه الصعايده 

خليها هناك لو سمحتي 

منيره:حاتستعر من اصلك ايااك عاد 

لاانت مصراوي ولا ليك في لوع المصراويه ي ابن منيره 

حمزه: ي ام حمزه لهجه الصعايده جااسيه 

منيره:طيب اقعد دلعها انا شبعت 

قامت منيره وسابت الاكل وطلعت اوضتهااا 

حمزه بص لعيون سهام الي كانت بتبكي 

حمزه:كله نصيب ي سهاام 

سهام:بس 

حمزه:مبسش 

متزعليش انا معااكي ي قلب حمزه 

حااروح بقي اراضيها عشان متعكننش عليكي طوول اليوم 

سهام باست ايد حمزه الي كانت حاضنه ايدها 

سهام :ربنا يخليك ليا ي حمزه وميحرمنيش منك ابدا 

حمزه:ويخليكي ليا ي احن زوجه 

حمزه ساب سهام وطلع فوق لمنيره 

في اوضه منيره 

دخل حمزه الاوضه 

حمزه:ليه كدا ي منيره 

منيره:اسمع ي حمزه لو مجابتش عيال تتجوز عليها 

انا ماحااعيش كتير ليك 

عايزه حتته عيل 

نفسي اشوف عوضك 

اي كفرت 

حمزه:حاااضر ي امي حايحصل بااذن الله بس لو سمحتي بلاش تضايقي سهام 

منيره:خايفه عليها اياك 

حمزه:لا بس مبحبش المشاكل ي ام حمزه 

انا حاا اروح شغلي 

خرج حمزه من البيت بعد ماودع سهام ووالدته وراح شغله 

جروب روايات ورده صابرينا 

*******************************

         في الشركه 

................................ 

دخل حمزه الشركه الي ورثها عن ابوه 

حمزه اتكلم مع السكرتيره :جاسر جوه 

السكرتيره:حمزه باشا اتفضل جاسر بيه جوه 

حمزه:طيب طيب  انا دااخله  

دخل حمزه المكتب 

جاسر بفرحه :عاش مين شافك ي حووووت 

حمزه:لقيت نفسي زهقان قلت اسلم 

جاسر:ي ابني مش دي شركه ابوك والمفروض انك تديرها 

اااي ي حوووت بقالك خمس سنين مش بتعتبها غير في المناسبات 

حمزه:هو انا فااضي 

المهم حاتخلص امته 

جاسر :اشمعنااا 

حمزه:اصلي حااتجوز 

جاااسر :نعم ودا ليه ان شاء الله 

حمزه:عايز اخلف 

جاسر:طب ماتخلف 

حمزه:ماسهام مبتخلفش 

جاسر بخبث :بطل تديها حبوب منع الحمل وهي تخلف 

حمزه:يووووه 

جاسر :هااات من الاخر عاايز اااي 

حمزه : الرقاصه 

جاسر:نعم ي خويااا رقاصه ااي دي الي عايز تتجوزهااا ان شاء الله  

حمزه:ي عم جواز ااي انت اهبل 

انا حااخلف منها بس 

جاسر :ماتخلف من سهام مراتك دي بتحبك حتي 

حمزه :يووووه  انااا مااااشي 

************************ 

اقتبااااس 

.............. 

لولولولي 

منيره:مبروك ي ولدي 

مبروك  ي بنيتي 

ليالي :الله يبارك فيكي ي ماما  

Sabreena 💔

التصويت الي عملناه في الجروب كتبتهالكم عامي زي ما طلبتوا اهووو




الثاني



في الشركه 

*********** 

حمزه كان في مكتب جاسر بيتكلموا 

جاسر :هااات من الاخر عاايز اااي 

حمزه : الرقاصه 

جاسر:نعم ي خويااا رقاصه ااي دي الي عايز تتجوزهااا ان شاء الله  

حمزه:ي عم جواز ااي انت اهبل 

انا حااخلف منها بس 

جاسر :ماتخلف من سهام مراتك دي بتحبك حتي 

حمزه :يووووه  انااا مااااشي 

حمزه كان ماشي لكن دخل رامز المكتب 

رامز حضن حمزه واتكلم 

رامز :حوووت فينك مش بتيجي ليه ي ابني 

حمزه:البركه فيكم بقي 

رامز: مش قصدي ع الشركه 

بتكلم علي نانا دايما بتسألني عليك وزعلانه منك 

حمزه: ي عم انت لسه فااكر نانا 

نانا كانت ليله و راحت لحالها 

رامز:اومال مين الي عليها العين 

جاسر كان واقف غضبان من تصرفاتهم وكلامهم 

جاسر : لو حاتتكلموا في القرف داا اتكلموا براا 

غير كدا دا مكان اكل عيش وبلاش القذاره بتاعتكم فيه 

حمزه :متبقاش حريقه كدا انا اصلا ماشي 

رامز:طب قولي مين طاب الاول 

حمزه: بطل تتدخل في اسرار الحوت تغرق  

حمزه سابهم وخرج من المكتب ومن الشركه كلها 

جروب روايات صابرينا حلقات يوميه 

*************** 

ورامز كان واقف مع جاسر ولسه بيبص مكان ما حمزه كان واقف 

جاسر حط ايده علي كتف رامز 

جاسر:اي ي ابني مشي خلاص 

رامز بخبث ابتسم لجاسر 

رامز: هو انت كنت عايزني في اي ي جاسر 

جاسر: حساباتك ملعوب فيها ي رامز 

رامز ابتسم لجاسر بخبث وقاله 

رامز:طب ماانت محدش بيبص وراك عملت اي وخليت ااي  وخدت كام 

جاسر:قصدك اي 

رامز:احنا صحاب ومفيهاش حاجه لما تغطي علي صاحبك 

جاسر:اااه قولتلي كداا 

رامز: ااه 

جاسر:واي كمان 

رامز: حمزه غاوي ستات وملوش في الشغل ووجع القلب دا خلي الشغل دا لينا او ملكناا 

جاسر:ملكنا ازاي

رامز:يعني  ليه بالتوكيل الي حمزه عملهولك متحولش الشركه لاسمنا انا وانت 

جاسر:اسمنااا 

رامز:اه اسمنااا 

جاسر:هي نانا الي كنت متفق معاها معرفتش توقع الحوت جاي تبخ السم بتاعك عشان نسرقه 

رامز:طلعت خايبه وسلمتله نفسها قولتلها دا عايز الي يلاعبه علي الحبال الدايبه 

وقعت في غرامه وضيعت عليا الخطه 

جاسر:اممم طب روح ع مكتبك عشان عندي شغل 

رامز:طب والي بقولهولك 

جاسر:انا اشتغل ااه 

اسرق لاء 

رامز: مش وش نعمه طوول عمرك 

جاسر:سبحان مين مسكتني عنك ومش راضي افضحك قدامه 

رامز: ماشي ي اخوويا سلاام 

*************************

النادي الليلي 

................ 

كانت ليالي بتاكل علكه 

بعد ما لبست بدله الرقص

بتاعتها بعدين الباب خبط 

ليالي :ادخل 

دخل محسن الاوضه 

محسن : 24سنه شاب طويل ووسيم بس شغله مش كويس 

دا بقي حبيب ليالي وزوجها في السر 

ليالي  فرحت اول ماشافت محسن 

ليالي:كنت فين دا كله

مسالتش عليا ليه 

محسن:كان عندي شغل مستعجل 

ليالي:شغل اي دا الي يخليك متسالش علياا

محسن:زعلانه من اي مالك 

ليالي: مليش

وجع دماغ وزباين سكرانين وكله للكباريه 

محسن:مين دا الي مضايقك  واوعي تكوني روحتي معاه في حته 

ليالي بغضب تحدثت 

ليالي:اخص عليك ازاي تفكر فيا كدا 

حتي اسال صاحب الكباريه وهو يقولك كل شويه يزن علي دماغي 

الحوت الحوت الحوت 

وانا مش راضيه 

محسن بفرحه :بتقولي مين 

ليالي وهي بتمضغ العلكه :باينلي كدا اسمه حووت 

محسن:انتي اتجننتي حد يرفض الحوووت 

ليالي رفعت حاجبها واتخصرت وشهقت شهقه رقصات واتكلمت 

لياالي :لااا دا الكعب عالي والكلام مش عاجبني 

قصدك اي ي محسن 

انت عايزني اقعد مع راجل غريب طب وجوازنا ااي ولا عشان في السر ولا مستعر مني عشان رقاصه 

محسن: اعقلي كدااا وتعالي نلعبها صح 

ليالي : لا رسيني علي الفوله واديني سر الطبخه وسيبني في المطبخ 

محسن: اديكي شايفه ي ليالي طالع عيني في الشغل ومعيش فلوس اعيشك عيشه تستهاليها 

ليالي:طب حانعمل ااي 

محسن: الحوووت 

داا نلعب عليه وناخد الي يجي منه 

ليالي بغضب :نهارك اسود 

عايزني اروح معاه بيته 

محسن:ليه متجوزه كيس جوافه 

ليالي:اومال ي سابعي 

محسن:انا حااطلقك 

ليالي:نهار ابوك اسود

داانا حااجيب كرشك نصين 

محسن:اهدي ي بت المبقعه حاافهمك 

ليالي:اما اشوف اخرتها معاك 

محسن:انتي حاترسمي دور الشريفه العفيفه عليه هوب اتجوزيه 

وناخد الي وراه والي قدامه وعلي قد مانقدر 

ليالي:لااااااا  

دي والده في دماغك ومربعنه وميستنيه الموغاد 

امثل عليه شريفه وانا رقاصه 

طب اتجوزه وقلت ماشي 

وحانقطع الورقتين الي بينا 

عفيفه ازاي وانا متجوزاك ي سابعي 

محسن:ي سيتي البلد دي مفيش اكتر من العمليات الي مش مضمونه 

احنا نرسمها صح عليه وكل حاجه تتحل بعدين 

اهم حاجه بس ترسمي الدور صح 

ليالي:بس دا مش سهل 

محسن:ي بت دا الي يشغله الكاس والست 

ميتخافش منه 

كان محسن بيفهم ليالي تعمل ااي 

فجاه دخل سعيد مدير. الكباريه 

اتكلم سعيد بغضب وصوت عاالي 

سعيد:اخلصي ي ست الحسن والجماال جمهورك بيناديكي 

ليالي:وهما معرفوش يبعتوا حد شكله انضف من كداا 

سعيد:اتلمي ي بت 

ليالي:بت 

طب مش راقصه 

البس البدله دي يمكن تعجبهم عليك 

اتعاركت لياالي مع سعيد ومثلت الدور كويس زي مااتفقت علي الخطه 

محسن خد سعيد براا الاوضه عشان يتفاهم معاه 

عدي ربع سااعه 

كانت ليالي لبست فستان اسود لبعد الركبه وحطت الشال علي رقبتها وخرجت  من الاوضه عشان تمشي وتسيب المكان 

********************* 

حمزه كان قاعد علي ترابيزته مستني ليالي عشان تطلع علي المسرح بس جه سعيد صاحب المحل  

سعيد:اسفين ي حووت الرقاصه مشيت 

حمزه :عشان انت مبقتش مسيطر وعجزت ي سعيد 

سعيد: في رقصات تانيه غيرهاا كتير احلا منها اجيبهوملك 

حمزه:ششش اسكت 

حمزه مشي وطلع براا شاف ليالي واقفه وبتشاور لتاكسي ومفيش حد راضي يقف 

حمزه راح جاب عربيته وبسرعه وقف عربيته قدامها وطلع راسه من شباك العربيه وغمزلها 

حمزه:اتفضلي 

ليالي بقرف: انا مش من اياهم 

حمزه:اومال منين 

ليالي:عدي يومك عفاريت الدنيا بتطنط حولياا ومش نقصاك 

حمزه :حااوصلك ي مجنونه  

ليالي:بقولك ااي انا بتاعه رقص وبس مليش في الحراام 

حمزه في سره : حرام حلال حاتبقي بتاعه الحووت بردو 

حمزه :حلال ي مجنونه 

حلال 

ابتسمت ليالي لحمزه وركبت معاها العربيه 

حمزه:هاا اوصلك فين 

ليالي كانت بتمثل عليه دور الطيبه 

ليالي: امبابه

***************** 

بعد نص ساعه 

................... 

حمزه وصل هو وليالي البيت 

نزلت ليالي من العربيه واتكلمت 

ليالي:شكرا علي التوصيله 

نزل حمزه من العربيه 

حمزه:شكرا اي بس انا لازم استغل الفرص 

ليالي:مش فاهمه 

حمزه:حااطلبك من والدتك 

ليالي:بجد 

حمزه:طبعااا الحوووت مبيهزرش 

طلع حمزه مع ليالي الشقه 

فتحت ليالي الشقه وحمز قعد علي صالون قديم او يكاد يقع بيه 

ليالي جرت علي سيده امها 

*****في اوضه سيده **** 

ليالي: جايلي عريس اسمعي  كويس 

مثلي انك تعبانه واني برقص عشان الم تمن الدوا 

سيده:متريش ي بت حاينغنغنا 

ليالي:خلصي وبطلي قرر يالي تموتي 

سيده:طيب طيب خلاص دخليه 

********** 

خرجت ليالي لحمزه 

ليالي:تعالا اتفضل 

حمزه:فين 

ليالي: ماما تعبانه متقدرش تقوم من السرير 

راح حمزه الاوضه مع ليالي 

ولقي سيده علي السرير لا حول لها ولا قوه 

حمزه :السلام عليكم 

سيده بتعب :وعليكم السلام وفجاه نفسها بيتسحب منها 

ووشها بيزرق 

جرت عليها ليالي وعطتها حبايه تحت لسانها 

حمزه :مالها ي ليالي 

ليالي: مريضه قلب وتعبانه 

حمزه:طب اوديها للدكتور 

ليالي :هي دلوقتي حاتبقي كويسه 

فجأه سمعوا صوت خبط ورزع علي الباب جاي من برااا 

حمزه:اي الهبد دااا 

ليالي:مش عارفه 

راح حمزه وليالي علي الباب بس ليالي اتكعبلت في رجلهااا ووقعت في حضن حمزه 

...الباااب اتكسر ...

ودخل محسن ورجااله الحته 

محسن بغضب :مش قولتلكم البت مستغفله امها العيانه وبتجيب رجاله البيت 

حمزه قوم ليالي من علي الارض 

وراح لمحسن ومسك في هدومه 

حمزه:اتكلم باادب عن خطيبتي 

محسن وبيحاول يفك نفسه وبيستنجد بالرجاله الي كانت بتسلك بينهم بالعافيه 

محسن:طب اكتب عليهاااا 

***************** 

اقتباس من الحلقات القادمه 

لوووووووولي 

منيره:مبروك ي ولدي 

مبروك ي مرت ولدي 

ليالي :الله يبارك فيكي ي ماما 

Sabreena  💔

البارت الثالث والرابع من هنا


 

تعليقات

التنقل السريع