القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غريمي البارت الثالث والرابع بقلم صابرينا في موسوعة القصص والروايات

 


الحلقه الثالثه 

سموا الله كدا بسم الله الرحمن الرحيم 

تصويت ومتابعه ورائيكم  

..........    ..................


وقفنا الحلقه الي فاتت علي خناقه محسن والرجاله مع حمزه وطلبهم انهم يكتبوا الكتاب 

********

في شقه ليالي 

حمزه ومحسن كانوا بيتخانقوا والرجاله بتسلك مابينهم وليالي بتمثل العياط والمسكنه 

وبعدين شيخ الحاره زعق واتكلم  وفض العركه وطلب يقعد مع حمزه وليالي لوحدهم ومشي الناس وكل واحد راح لحاله 

لكن محسن اعترض 

محسن:واشمعناا احنا نمشي 

لازم نعرف حايحصل ااي 

حمزه بقرف بصله من فوق لتحت لاقاه عيل بلطجي 

محسن انغاظ من نظره واستحقار حمزه ليه بس كان بيبتسم ليه بااستخفاف بمعني اني حاارد عليك بعدين 

حمزه : وانت مالك الشيخ حايتكلم معانا ويبقي يقولك حصل اي 

محسن:حااحضر القعده بردو 

ليالي مثلت الدور كويس ودموعها نزلت وراحت لمحسن ومسكته من هدومه وتصرخ فيه 

ليالي:ديل الكلب عمره ماينعدل 

حرام عليك فضحتني كل داا لييه 

حمزه بعدها عن محسن 

حمزه:دا كلب وعقابه بعدين 

محسن: ولسه الي جااي احلااا هو انتوا شوفتوا حاجه 

الشيخ صوته علا واتكلم بغضب 

الشيخ :هو انا مش عاجبكم 

نازلين عراك وصوات 

طب احترموا سني 

حمزه وليالي سكتوا وسمعوا كلام الشيخ 

الشيخ وجه كلامه لمحسن 

الشيخ:يالا ي محسن روح انت لحالك وبطل شغل البلطجه داا 

محسن:حاضر ماشي اهووو 

******************* 

قعد الشيخ مع ليالي وحمزه 

الشيخ :روحي ي ليالي اعملي شاي وسبيني انا والبيه شويه 

ليالي بتمثيل ومسكنه اتكلمت 

ليالي:حاضر بس ادي الدوا لماما لانها تعبانه ومش قادره 

الشيخ:اتفضلي ي بنتي  

الشيخ كان ساكت مستني يسمع كلام حمزه بس حمزه متكلمش بحرف 

الشيخ:شكلك باشا وبيه وملكش في الحرام 

حمزه:انا معملتش حاجه غلط 

الشيخ:انت راجل وميتمسكش عليك الغلط 

الغلط كله علي الغلبانه الي بتشتغل عشان امها 

الغلط كله علي البلطجي الي عايزها بااي شكل 

ي حمزه بيه 

ليالي لسانها طويل وتبان شمال 

بس الدنيا قلابه 

كاس حزن داير علي كل البشر لازم تدوقه وانت وهي اتحطتوا تحت امر واقع 

لازم تتجوزها لانها لو متجوزتكش رجاله الحاره مش حايقبلوا بوجودها بعد دلوقتي 

حمزه بااستنكار :اتجوزهااا 

الشيخ:عندك حل تاني

حمزه:انا حااكلمهاا حاضر 

******************** 

ليالي كانت في اوضه سيده بتتكلم في الفون مع محسن 

ليالي: ي ابن الكلب ي محسن متفقناش علي رجاله الحته والفضايح 

زمان شيخ الحاره معاها وبيقوله ع حقيقتي وحقيقه امي واننا مشينا بطال 

محسن:ودي تفوتني بردو ماانا بستفته وعطيته الي في النصيب 

ليالي:ي ابن الصايعه 

ابن حرام بصحيح 

يعني اتمسكن لحد مااتمكن 

محسن:اوعي تقبلي اي تعويض منه او فلوس هو عايز يكوت مننا ويهرب 

اوعي يشوفك سهله نخسر الزبون 

ليالي:لاء سيبلي بقي الباقي دا شغل رقصات 

حاابستفه ي عمرري 

قفلت ليالي مع محسن وراحت ع المطبخ 

عملت كوبايه شااي قوام وبعدين دخلت الاوضه 

لقيت حمزه قاعد لوحده 

اتكلمت ليالي بااستغراب 

ليالي:فين الشيخ 

حمزه :مشي من شويه 

ليالي:حصل ااي قالك ااي 

حمزه :اقعدي ي ليالي 

خرج حمزه من جيبه دفتر الشيكات ومضي عليه 

وعطي ليالي القلم والدفتر 

حمزه :اتفضلي 

ليالي:ااي دااا 

حمزه :زي ماتعتبريه اعتبريه 

تعويض مكافأه اي حاجه 

اكتبي الرقم الي انت عايزاه وكداا حلوو قووي 

قامت ليالي متنرفزه ورمت الدفتر علي حمزه 

ليالي بغضب اتكلمت 

ليالي:اوعا تكون فاكرني من الشمال الي انت تعرفهم 

انا انضف من عينتك 

انا لو شمال مكنش محسن الشمام فضحني وسط رجاله الحته 

انا لو شمال كان زماني في حضنك من اول يوم طلبتني فيه 

انا لو شمال مكنتش عايشه هنااا 

انت كنت غلطان في العنوان معايا 

حمزه ابتسم  وقام وقف قدامها وبعدين شدها من ايديها 

فوقعت بين احضانه وبعض الخصلات تمردت علي عينها 

ابعدها عن عينها ليري جمال وجهها وحاول تقبيلها ولكنها دفعته بعيدا عنها ولكنه لازال متمسك بها 

همس حمزه لاذنهاا 

حمزه : شششش كل دا ي ام لسان طوويل 

اكتبي الرقم الي عايزاه مهرك 

انا جااي بكرا اكتب الكتااب انا ووالدتي سمعااني 

ليالي فرحت لان الزبون طب واقع في المصيده 

ابتعدت لياالي عن احضاانه 

حمزه عطاهت دفتر الشيكات تاني وطلب منها تكتب رقم 

ليالي رفضت انها تكتب حاجه 

حمزه :لييه 

ليالي:عشان انت مصمم اني سلعه وليا تسعيره ي حمزه بيه 

حمزه:لا بس عشان تجيبي الي انتي عايزاه 

ليالي: اي حاجه انا راضيه بيها بس تكون طالعه من قلبك 

حمزه : حااضر بكرا حاابعتلك ناس من عندي لزوم كتب الكتاب 

ليالي :حااستناك 

خرج حمزه من الشقه واتكلم في سره 

حمزه :قال جواز قاال 

من امته الحوت بيلبس الخازوق بس حلوو اهو اتسلا شويه بدل الفراغ والملل 

ركب حمزه عربيته ومشي روح بيته

************* 

ليالي كانت واقفه في الشباك وشافت حمزه مشي ولمحت محسن من بعيد بيشاورلها تنزله 

نزلت ليالي من الشقه وراحت للخرابه الي محسن ساكن فيهااا 

.....في الخراابه.....  

كانت ليالي بتشرب سجاير مع محسن 

محسن:هااا اي الاخبار 

ليالي:جااي يتجوزني بكرااا 

محسن:نهارك اسود مش قولتلك بعد يومين 

ليالي:اهو الي حصل بقي 

محسن:قوومي يالا بسرعه علي سعيد ريكلام 

ليالي:مين داا 

محسن:دا الدكتور المشبوه  

ليالي: بالسرعه دي 

محسن ورمي السجاره في الارض وابتسم بخبث 

محسن :عندك حق 

لازم نخلص العده النهارده ونقطع الورقتين 

وافتعلوا المحرمات التي حللت بالباطل 

************************ 

سهام كانت سهرانه في الاوضه مستنيه حمزه الوقت اتاخر 

بعد ساااعه 

سهام شافت حمزه بيدخل الاوضه 

سهام جرت عليه عشان تطمن ليه اتاخر كداا 

سهام:مالك ي حمزه اتاخرت كدا لييه طولت قووي ي حبيبي 

حمزه :في مشاكل في اسكندريه وناس بتسرق في الحسابات وكنت بباشر بشوف في ااي 

سهام:خيير ان شاء الله ي حبيبي 

حمزه :حااضطر اسافر اسبوع اسكندريه اشوف اي الي حصل 

سهام:يعني مش حاتيجي معايا الكشف 

حمزه:يووووه انتي في ااي وانا في ااي بقولك الشركه بتقع وبتسرق وانتي بتدوري علي العيااال 

انا حااانام احسن دي بقت عيشه تقرف 

سهام دموعها نزلت علي خدهااا كلام حمزه جرحها قوووي 

سهام كانت بتكلم نفسهاا : خابره انك معتحبنيش واصد بس راعي اياك صله القرابه الي بيناتنا راعي اراضي ومالي الي عطيتهولك قدام كلمه حلوه 

سهام راحت تنام ودموعها علي خدهااا 

تعبت خلااص  من كتر المناهده والقسوه 

************************ 

يوم كتب الكتااب 

*** 

صحي حمزه بدري وجاب ورد لسهام 

حمزه في سره : عشان الست تحن وتلين تشوف الورد تنسي 

ستات هبله 

صحت سهام من النوم علي الورود الي حمزه كان شايلها 

حمزه :صباح الورد 

سهام مقدرتش تداري فرحتها حمزها جابلها ورد ورمانسي معاها 

سهام:دا عشااني 

حمزه :كدا تزعليني منك اومال عشان مين 

سهام:بجد ي حمزه 

حمزه:مخبراشي معزتك عندي ايااك ي بت عمي 

سهام:حااحبك عااد 

حمزه: وانا كمان ي قلب حمزه 

متزعليش مني 

سهام:لا مش زعلانه بس 

حمزه:بس ااي 

سهام:خودني معاااك 

حمزه في سره اتكلم :هي فسحه ي بت الرفضي 

حمزه بااسف :اسف والله حاتبقي لوحدك ودا مكان غريب ومش حااطمن عليكي هناك لوحدك وانا حااتاخر 

سهام :بسس 

حمزه :لساتك زعلانه مني ايااك 

سهام:والي خلق الخلق واصد مازعلانه 

حمزه :اطخك عيارين 

سهام:اهووون عليك 

حمزه:ابه علي الحب وسنيه السودع 

لاااع ماحاتهونيش واصد 

يالا اندقي حضري الفطوري حااروح اصبح علي امي 

سهام بفرحه :حاااااالا  

*******************

حمزه رااح لاوضه منيره 

منيره :ي صباح الهني والسعاااده علي عيون الحلوين 

حمزه:صباحك معطر ي امي 

منيره:خير ي ولدي مالك 

حمزه :حااغيب اسبوع في اسكندريه لشغل وحاارجع تاني 

منيره: ترجع بالسلامه 

حمزه:بلاش بقي خناقات انتي وسهااام لحد ماارجع 

منيره :حااضر 

حمزه:سهام متطلعش من البيت ولا حتي الدكتوره 

حااحرق الارض واليابس لو راحت لوحدها 

منيره :يادي الحب وسنينه والغيره دي 

حمزه:معلش ي منيره ولدك حايعشقهااا 

منيره :طيب ي ابن منيره تروح وترجع بالسلامه  

خرج حمزه من عند منيره وبعدين نزل 

فطروا كلهم سوااا وخرج من البيت

حلقات يوميه جروب روايات صابرينا 

********************* 

في احدي الشقق المشبوهه 

كان حمزه قاعد مع رابطه مؤسسه ام سميحه للبنات المريحه 

ست كبيره في السن داخله علي الخمسين لابسه عبايه ضيقه وشيفون بترتر وصابغه شعرها اصفر 

...........................

حمزه :هااا ي ام سميحه فهمتي 

ام سميحه :يوووه فهمت خلاص دي عاشر مره 

انا حااروح معاك كتب الكتاب 

واقولهم اني ام حمزه 

حمزه :واي كمان 

سميحه :حاابارك لكم 

حمزه:وبعدين 

سميحه :حاامشي بقي واغور 

حمزه :عليكي نور ي ام سميحه 

انتي اسمك ااي بقي دلوقتي 

ام سميحه :انا ام حمزه الحوووت 

حمزه :خدي بقي الفلوس دي وحااجي اجيبك ع الساعه 7ونص تكوني جاهزه 

والشنطه الصغيره دي فيها عبايه سودا شيك تلبسيها ومتحطيش مكياج ولفي الطرحه بلاش الخصلتين الصفر دوول متفضحنيهاش 

ام سميحه :من عنياااا ي حوووت 

بقولك 

حمزه :اااي 

ام سميحه :ماتاخدلك بنتين من الي جواا دوول جرب ادائك كدت عشان الليله 

حمزه :ي وليه اتهدي ومتنسيش حاتفضحينااا 

ام سميحه :حاضر ي غااالي

حلقات يوميه جروب روايات ورده صابرينا 

************************* 

الساعه 8 مسااءا 

********

وصل حمزه ووالدته المزيفه امبابه 

ونزل من العربيه 

حمزه بصوت واطي اتكلم 

حمزه:لو نسيتي حاازعل امك عليكي 

ام سميحه : ي خوياا مش حاانسي 

طلع حمزه الشقه مع والدته 

وفتحوله رجاله الحته والشيخ كان مستني مع المأذون 

الماذون طلب بطاقه حمزه 

حمزه طلع البطاقه بس الصوره مش واضحه 

الماذون :بطاقتك مالها الصوره 

حمزه :ي شيخ دا عيب الوان لكن الرقم القومي وااضح اهو 

الماذون :وانا اضمن منين ان دا رقمك القومي ودي بياناتك 

طلع حمزه شهاده ميلاده من جيبه 

حمزه:اتفضل شهاده ميلاد اهي تثبت ان دا رقمي القومي في اثبات اكتر من كداا 

الماذون :تماام  ي ابني 

المأذون عقد القران وطلبوا ليالي عشان توقع علي العقد 

طلعت ليالي بفستانها الاحمر ومكياجها الصارخ وكانت جميله ومثيره جداا وقعدت قصاد حمزه ووقعت علي العقد 

وبقت زوجه حمزه الحوووت 

تعالات الزغاريط واصوات الفرح والاغاني الشعبيه 

اتكلمت ام سميحه وكانت بتمثل الدور صح 

مبرووك ي ولدي 

مبروك ي مرت ولدي 

ليالي:الله يبارك فيكي ي ماما 

حمزه باس راس ليالي وهمس لها في اذنها كلام حلو 

حمزه:يالا بقي من هنااا 

****************** 

اقتباس من الحلقه القادمه 

الدكتوره :انتي زي الفلل بس حبوب منع الحمل وقفيها 

سهام بغضب :مش عايز تحبلني ي حمزه 

طب ورحمه امي 

لاحبل منك غصب عنك واجيب الواد الي يورثك 

1- اي لعبه حمزه ؟

2-ليالي نهايتها ااي ؟ 

3- وانا اخرتي ااي معاكم والبطله حاتطلع امته في القصه ؟

Sabreena 💔



بسم الله الرحمن الرحيم 

الحلقه الرابعه 

سبب تاخيري 

اني لسه في الابحاث بتاعتي واني بنزل الروايه لان الجروب واقع في التفاعل وانا مش عايزاه يقع ومش عايزاه ينقفل وعابرع اعمل اسم ليا حتي لو نشر الكتروني 

*************** 

وقفنا الحلقه السابقه بجواز حمزه وليالي 

في شقه ليالي 

........ 

حمزه:مبروك ي حبيبتي 

ليالي:الله يبارك فيك 

حمزه:مش يالا بقي كتبنا الكتاب خلينا نبعد عن الدوشه والناس 

ليالي:وماما 

حمزه: حانبقي نكلمها في التليفون 

ليالي ابتسمت لحمزه الي مسك ايدها وباسها بكل جرأه 

.......بعد سااعتين.....  

وصل حمزه وليالي اسكندريه وطلعوا العماره 

ليالي:العماره باين عليها عليوي 

حمزه بااستغراب :يعني اي عليوي دي 

ليالي:يعني ابهه بتاعه بشوات يعني 

حمزه:اهاااااا 

ختم كلامه وهو شايلها بين ايديه 

ليالي:نزلني لحد يشوفنا ي مجنون 

حمزه:انا مجنون عندك مانع 

طلع استاد عصام من الشقه وشاف حمزه شايل ليالي 

عصام :مساء الخير ي حمزه بااشا 

حمزه:مسااء النور ي عصام 

عن اذنك بقي مراتي وشهل عسل وكدا 

عصام بخبث :مبروك ي حوووت مبروك ي مدام 

ليالي كانت بتمثل الخجل لكن هي كانت بتبص لعصام من تحت لتحت وشافت قد اي هو شاب جميل ورياضي 

ليالي في سرها : شكلها حاتحلوو واهو تغيير  

دخل حمزه الشقه وهو شايل ليالي بين ايديه 

*************  

في الشقه 

كانت مكونه من خمس اوض كبار  غير الصاله والمطبخ والحمام والصالون 

ليالي: اي كل داااا 

حمزه:عجبتك الشقه 

ليالي: بتهزر صح 

دي تهبل 

دي جنه صغيرره علي الارض 

حمزه:مش للدرجه دي 

هنا اعتصرها حمزه بااحضانه لكن ليالي ابتعدت عنه 

ليالي :لما اتعود علي المكان الاول 

حمزه : مااحنا حانتعود سوااا 

حملها بين احضانه كالعروس ودخل بها الغرفه وضعها علي الفراش برفق 

ليالي كانت مبهوره من جمال الاوضه 

ليالي:انا حايغمي عليا من جمال القصر داا 

حمزه : ولسه حااعيشك

واوريكي اماكن احلااا من كدا بكتير بس كله حسب ذوقك انتي بقي 

ليالي:يعني ااي 

حمزه:يعني انتي متعرفتيش عليا في جامع 

وماانتش داعيه اسلاميه

يعنيفكي كداا ي ليالي 

بدل ماابص لغيرك او اقضيها مع غيرك 

ليالي مثلت الكسره ودموعها نزلت علي خدودها 

ليالي:انت بتعايرني اني رقاصه 

بتعايرني بسبب ظروفي 

علي الاقل انا عريت جسمي عشان احتجت فلوس لعلاج امي 

مبقدرش اقف قدام ربنا اصلي عشان جسمي اتدنس من نظره السكرانين ليه وعراه قدامهم 

لو حد حايبص للتاني علي انه الاحسن 

يبقي  انا انضف منك بكتتييير ي ابن الذوات 

قامت ليالي من علي السرير وكانت حاتمشي 

لكن حمزه مسكها من دراعها 

حمزه :علي فيين 

ليالي:من اولها حاتعايرني 

يبقي اروح حارتي وسط ناسي واهلي 

حمزه:ومش خايفه من كلام النااس 

ليالي:اذا كنت محافظه علي نفسي وسط السكرانين حااخاف من كلام لا بيزود ولا ينقص 

حمزه بخبث :وانا اضمن منين انك محافظه علي نفسك 

ليالي بغضب :اخرس 

لم تكمل حديثهاا بسبب تلك القبلات المجنونه التي داهمتهاااا 

اعتصرها بين احضانه مقربا اياها 

حمزه بهمس :ششش مفيش طلاق 

بنتنا طالما اتجوزت متطلقش 

ليالي ابتسمت بخبث لكن مثلت الطيبه علي حمزه 

ليالي ببرأه :اوعدني انك تفضل جمبي 

حمزه :وعد حافضل جمبك وعد وعد وعد 

ليالي كانت بتبتسم بخبث مخططها ماشي تمام 

حمزه كان بيضحك عليها 

حمزه في سره : قال اتجوز رقاصه قال

اخرك معايا 3ايام وحااسيبك 

من امته الحووت بيتخدع في الحريم 

  ....... بعد سااعتين........ 

هب واقف من علي الفراش بغضب 

ليالي بدموع حقيقيه :حمزه اسمعني 

حمززززه 

حمزه سااابها ولبس وخرج براااا وساااب العماره كلها غضباان من الي حصل 

******************** 

اليوووم التااالي 

.........................

في الشركه 

............... 

في مكتب رامز...  

رامز كان قاعد مع سكرتيره جااسر 

رامز:هااا ي ولاء عملتي ااي 

ولاء:رامز بيه ابعد عني لو سمحت 

رامز:يعني مش حاتنفذي الي قولت عليه 

ولاء كانت حاتتكلم بس دخل جااسر فجأه 

جاسر وضع ايده في جيوبه واتكلم 

جاسر: روحي ي ولاء علي شغلك 

ولاء:عن اذنكم

جاسر:اتفضلي ي ولاء 

خرجت ولاء من المكتب وجلس جاسر علي الكرسي وضع ساق فوق الاخري 

رامز طلع سيجاره وولعها 

رامز:خير 

جاسر:الخير كله عندك انت 

رامز:ماانت مش راضي تريحني ي جاسر 

جاسر:انسي ي رامز 

رامز:حااطلق اميره مقابل الشركه 

جاسر ضحك باستهزاء واتكلم 

جاسر:ليه فاكر ان كل الناس زيك بتحب الفضلات 

رامز:جاسر اتأدب 

جاسر:احترم الي باقي من رجولتك تاجرت بااخلاقك من زمان ولما مجبتش تمن 

عايز تتاجر بمراتك 

رامز:مااسمهاش متاجره 

انتوا الاتنين كنتوا بتحبوا بعض من زمان وانا حااساعدكم تتجوزوا

جاسر: انا لحد دلوقتي ساكت متجبرنيش اتكلم 

وابعد عن ولاء 

لاني ذات نفسي معرفش ولائها لمين 

رامز:قصدك اااي 

جاسر:ي صاحب عمري لو انا سكتت عنك

وغطيت عليك 

عيون حمزه الي في الشركه متعرفش مين ولا بينقلوا اي او بيعملوا ااي 

رامز: قصدك ميين 

جاسر:انت واحد فاضي

اما انا مش فاضي 

سلاااااام 

********************** 

في فيلا الحوووووت 

في الصالون 

كانت سهام بتتفرج علي التليفزيون وبتضحك 

دخلت منيره الصالون وبصوت عالي 

منيره:كفياكي مياعه عااد 

سهام :مياعه ليه بس ي ماما انا عملت ااي

منيره: قاعده تضحكي وصوت ضحكتك ولا الغوازي 

سهام:اسفه ي ماما 

منيره:جبر يلمك 

ارض بور 

سهام طلعت اوضتها وقعدت تعيط 

بس مسحت دموعها لما الباب خبط 

سهام:ادخل 

دخلت الخدامه عفاف 

عفاف:ستي 

سهام:خير ي عفاف في حاجه 

عفاف: في دكتوره مشهوره ي ستي بتعالج الحالات الي زيك 

سهام بكسره : والي عنده مشاكل في الرحم بيحبل ولا بيشوف عيال 

عفاف:اه ي ستي العلم نور 

وهي بتعالج الحالات دي وانتي لازم تسعي عشان تنولي المراد 

سهام:اسمها ااي الدكتوره دي والاقيها فين 

عفاف :اوديكي المستشفي الاستثماري بتاعتها 

سهام ابتسمت بفرحه وجرت علي الحجه منيره تقولها 

حلقات يوميه في جروب روايات ورده صابربنا 

******************** 

في اوضه منيره 

سهام :ماما فاضيه لو سمحتي 

منيره:هاا عاايزه اي عاد 

سهام: في دكتوره مشهوره هناا عايزه اروحلها 

منيره: استني حمزه ياخدك 

سهام:ي ماما انا عايزه اروحلها بحيث لو محتاجه دوا اخده واخف قبل ماحمزه يجي 

منيره:حااكلمه وااشوف لو وافق روح ي ماما ارجوكي حضرتك تيجي معايا حمزه مش حايوافق 

منيره:مليش صالح 

سهام:ي ماما حااعملك الي حضرتك عوزاه 

منيره ابتسمت بخبث : طيب تعالي حااقولك الي عوزاه 

سهام بفرحه :قولي ي ماما 

منيره: لو الحكيمه قالت مفيش امل يبقي حمزه يتجوز عليكي عشان يجيب الواد 

ولو فيكي امل اديكي متجوزه ولدي اهوو 

سهام بكسره :حاضر ي ماما بس حمزه ميعرفش 

منيره:تمام تعالي نروح سوااا يالا همي البسي 

مشت سهام بكل كسره مش عارفه الي بتعمله دا صح ولا غلط بس فكرها كله انها لو متنفعش تبقي ام خالص فهي كدا خسرت حمزه وحايشاركها فيه واحده تانيه 

***********************

بعد سااعتين 

............ 

في اوضه الكشف 

كانت الدكتوره بتكشف علي سهاام وبعدين 

الدكتوره :تقدري تلبسي دلوقتي خلصنا 

سهام بدموع :هو مفيش امل ي دكتوره اخلف 

الدكتوره:امل اي بس 

انتي زاالفلل بس بطلي حبوب منع الحمل الي بتاخديها دي 

سهام بدموع :اااي 

الدكتوره:انتي زاالفلل بس واضح انك بتاخدي حبوب منع حمل في اثر جانبي باين عليكي في الرحم ودا بيروح لما تبعدي عنها فتره 

سهام :لو سمحتي ي دكتوره حماتي ست قويه متجبيش سيره حبوب حمل قدامها الله يخليكي 

الدكتوره:حاااضر 

البسي براحتك وانا حااستناكي براا 

سهام بغضب :ورحمه امي وابويا ي حمزه 

لاحبل منك غصب عن حباب عنيك 

وحااجيب الواد الي يورثك 

مش انا الي اطلع من المولود بلا حمص 

لبست سهام هدومها وخرجت لقت منيره والدكتوره بيتكلموا 

منيره:هاا ي دكتوره مالها 

الدكتوره:المدام بخير وزي الفلل بس ناقصها راحه تامه 

منيره:يعني حاتخلف صوح 

الدكتوره:اه طبعا بس الادويه دي تاخدها باانتظام  

منيره:حااشيلها من علي الارض شيل بس اهم حاجه تجيب الواد 

منيره خرجت من عند الدكتوره وهي حاضنه سهام ورجعوا البيت 

***********************

في اسكندريه 

.......... 

كانت ليالي لابسه لبس بيتي قصير جدا وقاعده علي اعصابها خايفه 

ليالي:فينك ي حمزه بقالك يومين مش باين من اخر مره 

طلعت ليالي هاتفها وكلمت محسن 

ليالي:الحقني ي زفتت 

محسن:ااي في اي 

ليالي:حمزه من ليله الدخله ومش باين 

محسن:حصل ااي 

ليالي:بس بس شكله جه اقفل ومتتصلش الا لما اتصل بيك  

قفلت ليالي السكه في وش محسن بسرعه 

.......................... 

حمزه دخل البيت مخنوق ومتضايق 

ليالي جرت عليه واخدته في حضنها كانت خايفه عليه او بتمثل الخوف 

ليالي احتضنت وجه حمزه 

ليالي:حمزه قلقتني عليك 

كنت فيين 

حمزه بعدها عنه لبعيد واتكلم بنبره حزينه 

حمزه:ابعدي عني تعبان لو سمحتي 

ليالي:بان علي حقيقتك ي حمزه بيه 

الظاهر انك كنت عايزني لليله واحده بس 

واديك خدت الي انت عاايزه والي اي راجل بيتمناه من اي واحده قالتله لاء 

حمزه مسكها من دراعها ونظر في عيونها نظره ليالي مفهمتهاش 

حمزه بتعب : انتي في الاول كنتي تحدي بس مكنتش اعرف انك بنت 

انا كنت فاكرك واحده شمال بتمثلي العفه 

مكنتش اعرف انك بنت 

ليالي: ودلوقتي عرفت 

يعني جوازنا دا كان تحدي عشان تعرف اذا كنت عفيفه ولا شماال 

حمزه كان باصص في الارض ومش بيتكلم 

ليالي:سااكت ليه اتكلم 

حمزه :انا متجوزتكيش من الاساس ي ليالي 

ليالي بصدمه :ي يعني ااي 

حمزه :انا كنت فاكرك واحده شمال بتلعب مع الحوووت 

عطيت للمأذون بطاقه مشوهه مش بتاعتي وضربت شهاده ميلاد بااسمي علي رقم البطاقه دي 

قانونيا انتي متجوزه واحد تاني 

لم يكمل حديثه بسبب تلك الصفعه التي تلقاها علي وجهه 

حمزه بغضب رد لهاا الصفعه 

فوقعت علي الارض 

حمزه سحبها من شعرها واحتدت نبره صوته 

حمزه:حدانا في الصعيد 

الحرمه الي تقول لجوزها لاء تنطخ ونترحم علي العياار 

والي حاتضرب جوزها دي لسه ماانخلقت 

سمعاااني 

ليالي كانت بتعبط وحاطه ايديها علي وجهاا وبتبص لحمزه نطرات وجع 

حمزه قرب منها وسحبها من شعرهااا 

حمزه:شششش بلاش البكي بكفياته عاد 

حااتجوزك والمره دي صوح 

دفعته ليالي بعيد عنها لكن حمزه سقط بااحضانها 

قيد يديها بااحضنها لها 

حمزه: كل ما بترفضي كل مابتعجبيني اكتر 

ارفضي عشان احبك اكتر واكتر 

ليالي سكتت عن محاولاتها 

حمزه:السكوت علامه الرضا 

قبلها حمزه قبلات مجنونه بكافه انحاء وجهاا اما ليالي فااستجابت له سريعاااا 

حملها حمزه بين احضان ذاهب بها للغرفه 

حمزه:حااروح اجيب المأذون بسرعه 

ليالي :طيب 

حمزه مشي راح يجيب المأذون 

***** بعد عشر دقايق ***** 

الباب خبط 

افتكرت ليالي ان حمزه نسي حاجه راحت تفتح الباب لقت عصام جارهم 

ليالي:في حاجه ي استاذ عصاام 

ليالي كانت واقفه بهدوم قصيره قدام عصام 

عصاام اتجرا ودخل الشقه وقفل الباب 

قرب من ليالي واحتضنها وهمسلها 

عصام:السكر خلص من عندي جيت اخد حبه 

ليالي بعدته عنها 

ليالي:طب مش دلوقتي حمزه راجع ومش حايغيب 

عصام:طب امته بس 

ليالي:حااقولك بعدين بالا بس 

اخذ عصام يقبلها 

لكن ليالي ابعدته عنها 

ليالي:جوزي جاي دلوقتي امشي بقي 

عصام:حااستناكي 

خرج عصام من الشقه وراح شقته 

ليالي كانت فرحانه لان عصام شاب حلو 

ليالي راحت علي التليفون وكلمت محسن وحكيتله كل حاجه عن حمزه 

محسن:شوفي ابن الحرام 

كان حايلبسنا العمه 

ليالي:بس شكله وقع فيا وكل بسبب العمليه الشمال دي 

محسن:سيبي البيت وامشي 

ليالي:انت اتهفيت في عقلك 

محسن:طالما عمل كدا متستبعديش اي حاجه عنه 

ودا سهونه متعرفيش حاجه عنه 

مش يمكن متجوز ولا عنده عيال ولا الست الي جت الفرح دي مش امه 

ليالي:قصدك ااي 

محسن:قصدي انك عجبتيه عشان كدا حايحتفظ بيكي 

احنا بقي عايزينه يحبك 

ليالي:والمطلوب 

محسن:لمي هدومك 

واول ماتشوفي عربيته بيدخل بيها من اول الشارع 

خدي شنطتك علي طوول واعملي نفسك ماشيه 

ليالي: والباقي شغل رقصاات مش كده 

محسن:عليكي نوووور 

******************* 

اقتباس من الحلقات القادمه 

عند الدكتور 

الدكتور :مبروك ي مدام انتي حاامل 

ليالي:بجد ي دكتور 

الدكتور:طبعاااا 

ليالي في سرها :دا عصاام حايفرح قووي

يتبع 

البارت الخامس والسادس من هنا 



تعليقات

التنقل السريع