القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء الثامن بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات


رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء الثامن 



بعدما اتفقت مع( هند حقنة)


اني هكمل الخطة

 بشرط....

 اني اعطي لشوقي العقار في كوباية العصير


 واغادر بعدها غرفتة مباشرة...


 شعرت هند... بخطورة زغلول علي الخطة وعلينا جميعا


فا اتفقت هند مع سهام علي قتلة


وبيني وبينكم...

انا كنت اول المشجعين لفكرة قتل زغلول 

لانة بارد... ويستاهل الحرق


 وبالفعل ...تركتني هند 

وذهبت لغرفة زغلول


 وتعجبت لذهاب هند لغرفة زغلول


 فا اسرعت بالذهاب خلفها


 وبمجرد ما فتحت باب غرفة زغلول ..



للكاتبة حنان حسن



 اتفاجئت


 بان الي موجود في الغرفة هو....

عماد زوجي الي مات


ومعاه زغلول  ...


وفضلت واقفة مستغربة 

لوجود زغلول .....وعماد

 مع بعض

 في غرفة واحدة...



ولقيتني بسال نفسي


ايه الي جاب القلعة جنب البحر؟


وللاسف ...

هند مكنتش موجودة في الغرفة معاهم 


وطبعا مشفتش عماد


فا خرجت اجري ابحث عن هند


 عشان... اجيبها تشوف عماد بعنيها


وبالفعل...

 قابلت هند الي كانت خارجة من غرفتها


 وسالتها وانا برتتعش


وقلت..هند انتي كنتي فين؟


انتي مش قولتي انك رايحة لغرفة زغلول؟


ردت هند


 وقالت ساخرة


انا مبقتش طايقة الحيوان الي اسمة  زغلول

 لدرجة..

اني عمالة ادورلة علي موتة سريعة 


وملقتش غير السرنجة


وكان لازم اروح لغرفتي


 عشان اجيب السرنجة الي هحقن بيها زغلول 


وسالتها؟؟؟



للكاتبة حنان حسن



هو التنح ده هيحوق فيه حاجة؟


ده لو اتحقن بمبيد حشري في امعائة الغليظة... مش هياثر معاه


ردت هند 

وقالت ..هديلة حقنة

(هواء)


يمكن الهواء ينشف( ام البرود)

 الي في دمة ده

 


قلت...زغلول ايه وبتاع ايه دلوقتي؟


 تعالي شوفي الكارثة الكبيرة بعينك الاول


وسالتني هند بتعجب


قالت..كارثة ايه؟؟؟


قلت...حبيب قلبي عماد

الي اتغدر بدري


 رجع ينور حياتي  تاني


ردت هند

قائلة

مش فاهمة 


قلتلها ...اصبري وانا هفهمك


..انتي لما قولتيلي انك رايحة لزغلول


 افتكرتك روحتي غرفتة فا  روحت وراكي


 ولما فتحت الباب علي زغلول


 لقيت عماد عنده في الغرفة


بصتلي هند بدهشة 

وسالتني


عماد مين الي كان مع زغلول؟


قلت...عماد جوزي الي مات مجلوط مني



للكاتبة حنان حسن




قالت..انتي متاكده من الكلام ده؟


قلت...ايوه طبعا متاكدة دنا شايفاة بعنيا دول


ولو مش مصدقاني روحي بسرعة لغرفة زغلول ....


وانتي  هتشوفي عماد  بنفسك هناك


وسابتني هند وراحت علي غرفة زغلول


ورجعت انا كمان معاها  



 عشان نشوف ايه العلاقة الي بتجمع بين زغلول وعماد؟


لكن قبل ما نقرب من غرفة زغلول



لمحنا شخص خارج من الغرفة 


 وكان الشخص ده 


لابس جاكت اسود... و بيخفي وجهة بكاب ...وكوفية ....ونظارة 


وبمجرد ما شافتة هند


فضلت تنادي عليه


وتقول...استني ياااااه


وفي اللحظة دي


بصيت لهند 

وسالتها


وقلتلها...

جالك كلامي؟


هو ده عماد الي بيحاول يخبي وشه مننا


و انا لسه شايفاه جوه في الغرفة عند  زغلول


وفي اللحظة دي


سابتني هند وراحت ورا الشخص


 الي كان بيحاول يهرب من المكان


 قبل ما حد يتحقق منه


وطبعا هي راحت وراه

عشان تتاكد


 ان كان فعلا ده عماد؟

 ولا شخص تاني؟


وايه سبب وجوده هنا؟



للكاتبة حنان حسن



لكن للاسف..


علي ما خرجت كان الشخص ده اختفي


فا خرجنا انا وهند  هند تبحث عنه في كل مكان


 في الفيلا لكن دون جدوي


ولقيتها راجعه بعد شوية...

 والشك ماليها ...


من ناحية زغلول.. وعماد


لاني سمعتها بتقولي...

 

الي حصل دلوقتي ده ملوش غير تبرير واحد


 وهو ...

ان عماد عايش فعلا... وراجع بينتقم مننا


 واكيد هو متفق مع زغلول...


وسالتها


قلت...اه ...بس كده المعلومات الي عارفها زغلول


 بتقول ان عماد عارف كل الي احنا بنعملة ؟


ودي مصيبة سوده في حد ذاتها


ردت هند 

وقالت...يبقي لازم نقتل الاتنين

زغلول... وعماد


وسالتها


قلت..ايوه بس هنوصل لعماد ازاي؟


قالت...مهو اكيد هيجي لزغلول تاني


والحل دلوقتي

 اننا نحط كاميره  علي بوابة  الفيلا



واول ما هنشوف عماد داخل للفيلا 


هنستتني لما يتقابل مع زغلول

ونقتلهم هما الاتنين


وسالتها تاني


قلت...معني كده انك قررتي تاجلي قتل زغلول

 لغاية ما عماد يرجع 


وتقتليهم هما الاتنين مع بعض؟


قالت...ايوه بالظبط كده


قلت..طيب وبالنسبة للخطة بتاعتنا ..؟

هنستمر فيها؟

 ولا هنوقف شوية؟

 لغاية ما نخلص علي زغلول وعماد


ردت هند 


وقالت...لا طبعا احنا هنستمر في الخطة زي ما احنا


لاننا لو وقفنا الخطة


 ممكن نخسر كل الفلوس الي صرفناها


 ده غير ان...

عماد... وشوقي

 كل واحد فيهم مسافر لشغلة


 ومنعرفش امتي هيرجعوا


قلت..خلاص ماشي



واتفقنا اننا هننتظر عودة عماد للفيلا

وعلي ما ده يحصل

  هنراقب زغلول...


ونحاول نسيطر عليه 


عشان نقدر نتمم الخطة...


 المهم... بعد ما اتفقنا ..طلبت مني هند اني اخد العصير الي هي جهزتة.....

 ووضعت فيه العقار


 و ادخل بيه لشوقي غرفتة...

عشان يشربه



للكاتبة حنان حسن



وبالفعل....اخدت من ايديها العصير


لكن قبل ما اتحرك من مكاني


سمعت صوت  زغلول جاي من ورايا

وهو بيسالني .؟،بجراءتة المعتادة


وقال...ينفع كده يا فورتيكة؟


تسيبيني ملطوع لوحدي زي القرد  في الاوضة



يلا بقي يا فورتيكة


بصيتلة بغيظ 

وقلت...معلش اصلي تعبت وبطني وجعتني  فجاءة


وعشان كده هنضطر ناجل الدخلة شوية 



علي ما الدكتورة هند تشوفلي اي علاج لبطني


بصلي زغلول

وقالي بحزن... بطنك وجعتك فجائة؟


لا طبعا طالما تعبانة 


ولا يهمك خدي وقتك انا هستناكي انشلة ...نصف ساعة كمان ....

انا اهم حاجة عندي صحتك يا فورتيكة 


بصيت لهند وانا 


حاسة اني عايزة اعيط من بروده 


وقلتله...

لا..واضح انك انسان حساس فعلا 


رد زغلول

 وقالي..

انا منتظرك يا (حب)  في عشنا الجميل

اوعي  تتاخري


قلت....حاضر


وبعد ما تركنا زغلول ودخل غرفتة


دخلت بسرعة علي غرفة الدكتور شوقي

 واخدت معايا كوباية

 العصير..  


 وطلبت منه اننا نشرب العصير احتفالا باول ليلة في جوازنا 


وبالفعل ...

شرب شوقي العصير


وبعدها ...طلب مني اني اقفل الباب.   وارجعلة 


عشان نبدء اول ليلة في جوازنا


وروحت عشان اقفل الباب


 وانا بفكر اخرج ازاي من الورطة دى


لكن تفكيري مخدش وقت كبير



للكاتبة حنان حسن



لاني  بمجرد ما رجعتلة


 لقيت شوقي  واقع علي الارض


 ولما روحت اشوف مالة


 لقيتة فاقد الوعي


فا روحت بسرعة علي هند.. 


 وقولتلها علي الي حصل


ولما رجعت هند معايا 


لقينا شوقي...  غايب عن الدنيا


وحاولت هند  تفوقة


 لكن للاسف....

 فضل شوقي  فاقد للوعي

 زي ما هو...


فسالتها بقلق


قلت..هو مالة؟


ردت هند 


وقالت. ..


واضح ان الجرعة كانت تقيلة علية شوية


قلت..طيب وبعدين؟


قالت..عادي...

 ما عماد حصلة كده برضوا

 بمجرد ما اخد العقار


وسالتها


قلت...طيب وهنعمل ايه دلوقتي؟


ردت هند

 وقالت...


هنعمل معاه زي الي عملناه مع عماد بالظبط


واول حاجة هنعملهالة

اننا هنطلبة الاسعاف


وبالفعل.....

 اتصلت هند علي الاسعاف ونقلوه للمستشفي


وفضلت انا في البيت 

عشان...


اكلم صلاح( العريس الثالث)

 في الموبيل....


وارتب معاه لفرحنا 

انا وهو 


الي اتحدد ميعاده في صباح اليوم التالي


ولقيت صلاح

 بيقولي

 انه مشتاق لليوم الي هنبقي مع بعض فيه


وانه مش قادر يصبر لبكره 




وكان عايز يفضل يتكلم معايا للصبح...

وبصراحة كان بيتكلم برقي...وحنية بالغة


 وقبل ما يقولي... علي الهدية الي هو هيجيبهالي معاه الصبح


سمعت صوت  الي ينشك في كبده( زغلول) 

جاي من ناحية السلم


اصل البية... 

كان بينادي عليا وهو  بيتزحلق علي التربزين

 بتاع السلم الداخلي للفيلا 


فا اضطريت اقفل مع صلاح

عشان ارد عليه


وبالفعل قفلت السكة


ورديت علي البارد



للكاتبة حنان حسن



قلت..نعم ؟ عايز ايه؟


رد زغلول ببروده المعتاد


وقالي...ينفع كده يا فورتيكة


النصف ساعة عدت وانتي

منفضالي


قلت..اتزفت قول عايز ايه يا اخرة صبري


رد زغلول

وقال..

عنقود قلبي استوي يا جميل


وانتي ...ولا كانك بتعاني من بعدي عنك


 وقاعدة مع الولية الصفراء الي اسمها هند


قلت... هند سمعتك وانت بتتكلم عليها بالطريقة الوحشة دي

وزعلانة منك


انا مش هتكلم نصف كلمة معاك

غير لما تروحلها في غرفتها

وتصالحها

رد زغلول

وقال...بس كده انا هروح

اصالحها

وبالفعل

دخل زغلول لغرفة هند حقنة

وبعدها سمعت صوت مزعج

وكانت الصدمة ان.....


يتبع 

الجزء التاسع من هنا تفاعلوا بالتعليقات في آخر المدونه 


 

تعليقات

التنقل السريع