الحلقه. ١٧_١٨
في قصر المرحوم نور كامل
........................
في غرفه المكتب
دخلت صابرينا الغرفه فوجدته جالس يشرب سيجارته بتلذذ
نوح :مش تخبطي قبل ماتدخلي
ي رينا
صابرينا :وليك عين تكلمني
انت اي بجح يااخي
نوح : وطي صوتك وانتي بتكلميني
صابرينا :منه حامل
نوح برياكشن درامي : من مين
صابرينا :انت حاتستعبط
حامل منك حايكون من مني يعني
ضحك نوح من قلبه علي كلماتها السليطه
نوح:والمطلوب مني اي
صابرينا : تتجوزها
تتستر عليها وابنك الي في بطنها يتكتب باإسمك
نوح:وزى باقي الافلام انا حارفض وحاابتزك
اي رائيك
صابرينا:انا طلعت تعبان
نوح:لا انا ديب خلي بالك
انك فريستي من اول مادخلت القصر دا
صابرينا : انت عايز اي
نوح:انا ممكن اكتب الي في بطن اختك دا. دا لو كانت حامل اصلا
ممكن اعترف بيه ويبقي ابني بس بشرط
صابرينا :اي هو
نوح بزهو : انك تكوني ملكي ليله واحده علي سرير نور
حاولت صابرينا صفعه لكنه قبض علي كفها ولوى ذراعها
نوح : بقولك ديب ي صابرينا
ابتعدت عنه صابرينا بعنف متحدثه
صابرينا :ديب علي نفسك
نوح :هي دي القطه الي كانت بتخربش نور الله ياخده مطرح ماراح
صابرينا بدموع :حد يقول كدا علي اخوه
اقترب منها نوح وهمس بااذنها
نوح: انا
اي فكراني حااقولك انك مرات اخويا ومش حاينفع المسك
لا
انتي بالذات اكبر انتصار ليا علي نور
صابرينا : انتصار علي واحد ميت
هو كان حارقك قووي بالشكل دا
بدل ماتدعيله وتطلبله الرحمه
بتدور علي انتصار عليه
نوح: شرطي وانتي عارفاه لو كنتي ليا ليله واحده انا حاتجوز اختك
صابرينا :مش انا الي اعمل كدا في الحرام
نوح:ومين قال حرام بس
عدتك وخلصت لما سقطتي
اه انا سالت في الدين والشرع بيقول كدا
صابرينا :وانت الي زيك عنده دين ولا يعرف شرع اصلا
نوح: اه
طلعت بعرف في الدين
صابرينا :موافقه
بس بشرط
نوح:اشرطي
صابرينا :حاتتجوز منه لشهر وبعدين تطلقها وتكتب ابنك بااسمك
دخلت ناني غرفه المكتب
ناني:وانا كمان
نوح بغضب :انتي ازاي تدخلي هنا
وجهت ناني حديثها لصابرينا
ناني:ارجوكي خليه يتجوزني
انا حامل باابنه
صفع نوح ناني علي وجهها
نوح:اخرسي ي فاجره
اراد ان يصفعها مره اخرى لكن يد صابرينا منتعه
صابرينا:دانت طلعت وسخ وساخه
نوح:متصدقيهاش
صابرينا : كتب كتاب ناني ومنه عليك بكرا ي ابن الانصارى
وبعد شهر تطلقهم دا لو عايزني
القت صابرينا نظره قرف علي ناني قبل خروجها
صابرينا :وانتي مش عايزه اشوف وشك تاني
خاطيه
بس مش انا الي اشوه صوره نور ولا اسمح لحاجه تمس عرضه
الله يرحمه معملش معاكي حاجه عشان تخونيه مع اخوه
تركتهم صابرينا وخرجت .......
&________________&
في شقه سعيد الصاوى
..................
كان سعيد جالس امام التلفاز وكوب الشاي بيده اليسري
والمعجنات بيده اليمني
وضع المعجنات بداخل كوب الشاي وضعها بفمه واخذ يمضغها بقرف
..........
خرجت منتهي من الغرفه ووجدته جالس ويمضغ المعجنات
سعيد والطعام بفمه تحدث
سعيد:رايحه فين ي بت
منتهي:لقيت شغل والحمدلله هاشتغل
سعيد:من اولها المرتب بيتحوش معايا لحد مايجيلك عريسك
وافقت منتهي علي كلام سعيد فليس لها ملجيء غير هنا وارادت الابتعاد عن بطش مؤمن او مصطفي الذي ادعي بانه اخاه التؤام كي ينتقم
ارادت منتهي ان تشعر ببعض السلام
منتهي:حاضر ي خال
نارك هنا ولا جنه مصطفي
خرجت منتهي من الشقه وتوجهت الي عملها الجديد في السوبر ماركت
&________________________&
...في المستشفي ...
جالس يحرك قدماه بعنف في انتظار الطبيب
دخل الطبيب الي الغرفه
زين الدين :هااا ي عماد حصل اي
عماد: التحاليل ملعوب فيها
وثبت ان سبب الوفاه بسبب سم الزرنيخ
زين الدين : انا عايز الاوراق دي حالا لازم الي ليه ايد في قتل صاحبي ينعدم
عماد:حقك ي زين
بس دي فيها سين وجيم
زين الدين :انا مستعد لاي مسائله قانونيه المهم المستندات دي تفضل معاك لحد ماارفع عليهم الدعوه
والدكتور الفاسد الي زور الورق دا حايتجاب
عماد:حاضر ي زين وكدا كدا حايشرحوا الجثه من اول وجديد وحايثبتوا دا في الطب الشرعي
انو اتسمم بفعل الزرنيخ
زين : وعد ياصاحبي لاجيبلك حقك
&______________________&
في الشارع
..................
كانت منتهي تسير الي ان تصلبت بمكانها وهي ترى مصطفي
مصطفي :اي ياحلوه فكراني مش حاوصلك
منتهي :اي عايز ترميني بميه نار
منتهي:بص ي جمر زمانك انا حاصوت والم عليك امه محمد كلها لو مسبتنيش في حالي
مصطفي
مؤمن
اي اسم اتجوزتني بيه
الجوازه دي باطله لا انا مراتك ولا اخصك باي شكل من الاشكال
وخلي ميه النار ليك تنفعك
تركته منتهي لتذهب الي اول يوم في عملها
&______________________&
اليوم التالي
&______________&
في قصر نور الدين كامل
ارتدت صابرينا ثوب اسود انيق يظهر معالم جسدها المنحوت
وذهبت الي الحارس
صابرينا :عم عبده في ناس جايه تشيل عفش الاوضه تنقله تحت عشان الاوضه الجديده تتركب
عبده:حاضر ي هانم
دخلت صابرينا الي الداخل
&______________&
امام البوابه
دخل زين الدين وهو يرتدى قميص ابيض وبنطال رصاصي ويضع الجاكيت خلف ظهره وهو يشرب سيجارته باليد اليمني
زين وهو ينفث انفاس السيجاره
زين:فين جميله هانم ي عبده
عبده:زين باشا ي مرحب اتفضل اتفضل الهانم في الجنينه
كان سيرتدى زين الجاكيت لكنه تلطخ ببعض الرمال
نظر زين للرجل بغضب
الرجل :انا اسف ي بيه والله
عبده :معلش ي بيه دول جاين ينقلوا العفش
زين :ليه مين حايتجوز
عبده :نوح باشا وناني هانم والست منه كمان
زين:امممم
خد الجاكت دا نضفه وقول للهانم اني برا منتظرها
عبده :حاضر ي بيه
دخل عبده القصر
صابرينا:عبده الناس جت
عبده :ايوا ي هانم براا
خرجت صابرينا للخارج فوجدت رجلان وثالث يعطيها ظهرها
صابرينا:سلام عليكم
رد الرجلان :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لم يرد زين السلام
صابرينا بغضب :انت ي اابني
انت يالي عاطيني قفاك
استدار لها زين
فرات اجمل عيون عسليه خلقت في رجل
الطيبه ظاهره علي ملامح وجهه
شاب طويل ذو عضلات مفتوله
صابرينا:انت حاتنح
يلا تعال مع الرجاله تشيل العفش
زين:افندم
صابرينا:دا حايتأتأ اهو
اخلص يلا عضلاتك دي ولا نافخهم خلصنا ياابني عايزين نلحق
زين :شكلك خدامه هنا جديده متعرفنيش
صابرينا:انت بني ادم مش محترم
اتفضل من غير مطرود يلا
زين:كركر مرمر ي سكر
اجرة يلا يا شاطره
هاتيلي حاجه اشربها
صابرينا: اطلع برا بيتي
جاءت جميله علي العراك الدائر بينهم
جميله واخذت زين بالعناق
جميله ببكاء :كنت فين ي زين
كنت فين يااغالي يالي من ريحه الغالي
صابرينا : انا مكنتش اعرف
انت ليه مقولتش انك مش شغال معاهم
كانت جميله تعانق زين
غمز لصابرينا متحدثا :حبيت العركه فطولت معاكي شويه
اتي عبده بالجاكيت
عبده: نظفتي زين باشااااا
ابتعد زين عن احضان جميله وقبل كلتا يداها وراسها
زين:مفيش دموع تاني ارجوكي
وجه حديث لصابرينا
زين:يلا ي شاطره روحي هاتيلي حاجه اشربها
صابرينا :حاضر ..........
&_________________&
في المساء
.................
اتي الماذون وعقد قران منه ونوح
وناني ونوح
الماذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
دخل زين الدين بعد انتهاء المأذون وعانق نوح
نوح بسعاده :ياابن اللذينا امته رجعت
زين: النهارده
كان في مشاكل والحمد لله اتحلت
بس انت ماشاء الله مش ناسي نفسك
بتتجوز علي طول من غير ماتعزم
نوح:تعالا اما اعرفك
صابرينا تبقي
زين:اتعرفت عليها تحت
تبقي حرم نور الله يرحمه.
نوح بغيره :اممم
ودي منه اختها
زين:مبارك ي عروسه
منه بخجل :الله يبارك فيك
ذهب زين الي ناني وتحدث
زين:مبارك ي ناني
ناني:شكرا ي زين
عن اذنكم انا حااطلع اوضتي
&__________________________&
في غرفه المكتب
............
تحدث زين بغضب :ممكن افهم اي الي بتعمله دا
نوح:بعمل اي
زين:ناني
نوح:ناني حامل من نور وكان لازم اتجوزها عشان الولد ميتولدش يتيم
اسيب لحم اخويا
زين: امممم
نوح:في اي يازين كلامك غريب
زين:ازاي
نوح:انا عارف ان مشاكلك لسه متحلتش ي زين اي الي جابك
زين: نور اتقتل يانوح
واحنا لازم نجيب حقه
نوح:ي زين يااخويا انا مقدر انكم كنتوا اصحاب جدا
بس دا مش لازم ياثر عليك
زين:انت بتقول اي
بقولك اخوك اتقتل مامتش موته ربنا
نوح؛ي زين انا شوفت اخويا وهو بيموت
مات موته ربنا
نام وتاني يوم لقيناه مات
بطل الكلام بتاعك دا وخلينا نروح نتعشي
خرج نوح من الغرفه ليتناول الطعام لكن قبل خروجه
ناداه زين بصوت عال
زين: نوح
انت الي قتلت اخوك ......
&__________________________________&
في السوبر ماركت ....
.........
بقسم المخلل تعمل منتهي
الرجل :عايز ربع كيلو زيتون اخضر
منتهي:حاضر
عبأت الزيتون واعطته للرجل لكنه قبض علي يدها بقوه
منتهي بغضب اخذت المجرفه وضربته علي راسها
وبدات العراك .....
&__________________&
في المكتب
كان هاشم ووليد جالسون وسمعوا اصوات من الخارج
بعد نصف ساعه ......
كانت منتهي والرجل امام هاشم
الرجل :دي واحده زباله
شمال عايزاني اروحلها شقتها
هاشم:وانت صغير خايف لتشرب حاجه اصفره
هاشم:اي رائيك في الي سمعتيه دا
منتهي بدموع: والله ماعملت حاجه
صفع هاشم الرجل علي وجهه متحدثا
هاشم:اناطلبت البوليس وحايتعملك ياكلب محضر تحرش
واضع في الفيديو انك انت الي مسكت ايديها
الرجل بصراخ : داانت بتروحلها شقتها بقي
هاشم بغضب :ارموا الحيوان داا براا في المخزن لحد ماالبوليس يجيله
&__________________&
خرج الرجل وبقي هاشم ومنتهي
هاشم:انتي مطروده ......
Sabreena
بحبكم
يتبع
الحلقه ١٨
في قصر المرحوم نور الدين كامل
*********
في غرفه المكتب
............
تحدث زين بغضب :ممكن افهم اي الي بتعمله دا
نوح:بعمل اي
زين:ناني
نوح:ناني حامل من نور وكان لازم اتجوزها عشان الولد ميتولدش يتيم
اسيب لحم اخويا
زين: امممم
نوح:في اي يازين كلامك غريب
زين:ازاي
نوح:انا عارف ان مشاكلك لسه متحلتش ي زين اي الي جابك
زين: نور اتقتل يانوح
واحنا لازم نجيب حقه
نوح:ي زين يااخويا انا مقدر انكم كنتوا اصحاب جدا
بس دا مش لازم ياثر عليك
زين:انت بتقول اي
بقولك اخوك اتقتل مامتش موته ربنا
نوح؛ي زين انا شوفت اخويا وهو بيموت
مات موته ربنا
نام وتاني يوم لقيناه مات
بطل الكلام بتاعك دا وخلينا نروح نتعشي
خرج نوح من الغرفه ليتناول الطعام لكن قبل خروجه
ناداه زين بصوت عال
زين: نوح
انت الي قتلت اخوك ......
نوح بغضب :انت اتجننت انا اقتل اخويا
طب ليه
حد يقتل اخوه من لحمه ودمه
زين:من غير دراما ودموع وحرق اعصاب
انت مش اخوه من العصب انت حايله اخوه من الام
وبعدين مالك كدا مستسهل في موته
نوح :عشان انا اخوه من امه مش من العصب
يلا نتعشي ياا زين
الاكل حايبرد
خرج نوح من الغرفه وبقي زين يفكر فيما قاله
زين :لا دا لو الي في بالي صح دا يبقي عليا وعلي اعدائي
&_______________&
في غرفه ناني
..........
اخذت هاتفها وكتبت رقم تحفظه عن ظهر قلب
ناني: الو
ايوا ي حبيبي
شربوا المقلب علي الاخر
فاضل خطوه اخيره وننفذ خطتنا يا ياسين
ياسين : لو نوح يموت هو كمان
حانتخلص منه ع الاخر والي في بطنك يقش كل حاجه
ناني:بس حانعمل اي في صابرينا والقصر مكتوب بااسمها
ياسين: اي ي ناني دي حته خدامه بنت خدامه
الي خلانا سيطرنا علي نور وغار في داهيه مش حانعرف نتخلص من الخدامه دي
ناني: بس انت واحشني وانا عايزه اجيلك
ياسين:ياروحي وانتي كمان وحشاني وحاموت علي بعادك ونفسي نتقابل بس فاضل القليل لازم الدور يترسم صح
ناني:بحبك ي حياتي
ياسين: وانا اكتر ياروحي
اغلقت ناني الهاتف وهي تقبله وتضعه باحضانها
&___________________________&
في غرفه الفندق
.........
اغلق ياسين الهاتف وهو يتذكر كيف بدأت العدواه بينه وبين نور الدين
Flash
منذ خمسة اعوام
..........
في شركه نور الدين
........
كان نور جالس في المكتب يراجع احدي صفقاته ولم يلتفت لمن دخل
نور ونظره لم لم يغيب عن الورق
نور:ادخل
دخل ياسين وتحدث
ياسين: يعني انت كدا بتطردوي يعني ولاا ااي
نور وهو ينظر لصاحب الكلمات
نور:ياسين
نطقها نور بفرحه وذهب اليه وتعانقا الشابان
ياسين:اخبارك اي ي باشا
نور: اهو من الشغل للبيت ومن البيت للشغل
انت اخبارك اي
ياسين:اتجوزت بنت عمي يتيمه وملهاش حد غيرى
وانت اتجوزت ولا لسه زي ماانت
نور:ناني
ياسين:بنت عمك
نور: انت عارف اني محبتش وملقتش الحب
فااتجوزتها انا مش عايز اعيش وحيد وعايز اكون بيت صغير ويكون ليا عيله
ياسين:ربنا يكرمك ي صاحبي
وانت بقي بتشتغل اي
ياسين: والله كنت شغال في شركه
Ys group
بس انهارت وبقيت عواطلي
نور :عوطلي وشركه اخوك موجوده
انت من النهارده حاتشتغل معايا
حط المرتب الي عايزه وحاعملك اوضه مكتب جمبي
ياسين:انا مش جمايل انا حادور علي شغل برا
نور: ياسين انت حاتشتغل وبعدين انت مدير صعب جدا في التعامل
يلا ي صاحبي من بكرا تستلم وظيفتك ومكتبك
احتضنه نور الدين بحب بينما كان ياسين ينظر لصوره نور المعلقه في المكتب ويحادث نفسه
ياسين : حادمرك يا نور زي ما دمرت شركتي
&_______________________&
اليوم التالي ......
.................
في شركه نور الدين
..........
دخل ياسين الي الشركه وقد استلم منصبه ومن هنا بدا انتقامه
في مكتب نور الدين
دخل ياسين المكتب لجلب بعض الاوراق وكان يعطي ظهره للباب
لم ينتبه الي ناني وهي تدخل وتحتضن ظهره من الخلف
ناني: وحشتني ياروحي
ابتسم ياسين لفعلتها ولكنه اراد ان يتسلا
قبض ياسين علي ذراعها بقوه وجعلها تلتف وسقطت باحضانه لفعلته الجريئه
اقترب منها وهو يقبلها بعنف قبله حقد وكيد ولكنه تعجب منها كيف تجارى قبلاته بل تبادله القبل ايضا
سند جبهته علي جبهتها وتحدث بانفاس متقطعه
ياسين:ياسين
وانتي
ناني:ناني
Back .........
خرج من ذكرياته علي صوت ايه
تحدثت ايه
ايه: طلقني
ياسين:انتي اتجننتي هو انت اتجوزتك اصلا
ايه:قصدك اي
ياسين:قصدي فكي ضفاير البنت الصغيره دي واعقلي
راجل عايز يتجوز مراته حايتجوزها ازاي يعني
ايه:اه ي حيوان
قبض ياسين علي ذراعها بقوه متحدثا بغضب
ياسين: حااسامحك ي قطه
بس حريتك مني تمنها غالي ي بنت الصاوى
وبعدين ع الاقل كارميني داانا دافع لابوكي كتير
ايه ببكاء ابتعدت عنه
ايه:انت عايز مني ااي
عملت ااي اسود في حياتي عشان اتعاقب بيك
انت ااي بجم
مبتفهمش
طلقني يااخي حرام عليك انت متجوز وعندك طفله تقبل ان حد يعمل كداا في بنتك
ياسين بغضب:مااهو تديني الي عايزه بالرضا احسن مااخده بالغصب
تركها ياسين وخرج من الغرفه
&_______________________&
في السوبر ماركت
..................
في المكتب
تحدث هاشم بغضب
هاشم:انتي مطروده
منتهي ببكاء:ليه انا عملت اي
هاشم:معملتيش حاجه بس انا مش فاضي كل يوم وجع دماغ دا عاكس دا مسك ايدى
هنا منبه عليهم ميشغلوش غير رجاله بس عشان وجع الدماغ
غير كدا لقيتك هنا واول يوم سببتي مشكله
فاانتي مطروده
منتهي ببكاء :بس انا معنديش مكان اشتغل فيه
وخالي مش حايدخلني البيت لو فضلت من غير شغل
هاشم:استغفر الله العظيم
وانا مال اهلي
روحي يلا من هناا
خرجت منتهي من غرفه المكتب وذهبت الي خارج السوبر ماركت علي الرصيف تبكي علي ماجرى لهاا
&___________________&
بعد ساعه
.........
خرج هاشم من السوبر ماركت وصعد سيارته لكنه وجدها علي حالتها تبكي
اخرج هاشم من جيبه بضعه ورقات ماليه فئه ١٠٠ جنيه وذهب اليها
مد يده بالمال
هاشم:خودى دوول .
رفضت منتهي يده بعنف وتحدثت بغرورو وانفه شامخه الراس
منتهي: انا مش شحاته ي هاشم بيه
انا مباخدش غير الفلوس الي بشتغل وبتعب بيها
تركته منتهي لتذهب الي بيتها وهي لاتزال تبكي
&___________________________&
في قصر نور الدين كامل
..............
تناول الجميع العشاء حيث كانت اعين زين مرتكزه علي نوح البارده اعصابه وهو ياكل ويقول بعض الاحاديث المضحكه
وكيف الكل يضحك الا صابرينا الدامعه اعينها
صابرينا :انا كلت عن اذنكم
لحقها زين وتحدثت
زين:سفره دايمه ي نوح باشا
خرج زين خلف صابرينا التي ذهبت للحديقه
ردف زين بكلمات النعي البسيطه
زين:البقاء لله ي صابرينا
صابرينا باعين دامعه كانت ستتكلم لكن صوت نوح منعها
نوح: ونعم بالله ي زين باشا
التفت زين لنوح وتحدث باابتسامه
زين: يديك طوله العمر ي نوح باشا
نوح:شرفت ي بيه
تركتهم صابرينا ودخلت بينما عين نوح تاكلها
زين :اي عجباك
نوح:هو انا مش قلت شرفت ي بيه
زين:بمعني
نوح: يعني خلاص الي كان صاحبك مات
عايز تزوره روحله القرافه
متوجعش دماغنا
شرفت
زين: انت الي قتلته
نوح:يوووووه داانت بني ادم زنان اوعا من سكتي
&__________________________&
في غرفه منه
....................
كانت ترتدى قميص نوم ابيض شفاف من الدانتيل وتركت شعرها للعنان ووضعت بعض من لمسات الميك اب الرقيق تنتظر نوح زوجها
.....بعد منتصف الليل ....
دخل نوح الغرفه وبيده زجاجه من النبيذ
بينما كانت منه غاطه في النوم
فتح نوح الزجاجه وسكب عليها بعض الشراب
استيقظت من نومها بخضه لهذا الشراب كريه الرائحه
منه:نوح ااي دااا
نوح:اي ي مراتي الجميله خضيتك
منه: نوح انت بتعمل ااي
نوح:انا كنت بفكر ارش عليكي ميه نار
اكرهك في شكلك بس قلت في عقاب احلا من كدا
اخرج نوح صوره صابرينا من جيب الجاكيت الخاص به
ووضعها في البرواز بجوار الفراش
نوح:في واحده تانيه حااحطها علي الحيطه
عشان لما توحشني اشوفها
منه بدموع :بتحبها الحب دا كله
نوح:لا
مش بحبها
بس دي الحاجه الوحيده الي تخص نور وانا لسه ماامتلكتهاش
منه:يعني بتحبني
نوح: انا مبحبش حد
بس انا ممكن اعاملك كويس لو عقلتي ونفذتي الي حاطلبه منك
منه:اي
نوح:تخلي صابرينا توافق اتجوزها بعد مااطلقك
وتعترفيلها بكدبك وتطلعيني الملاك الطاهر قدامها
منه: وتتجوزوا وتختم النهايه بكدا
مستحيل
نوح:اهو المستحيل دا حايبقي ممكن
وحااوريكي العذاب الوان
&______________________________&
يتبع
البارت 19 _20الأخير من هنا هنا
تعليقات
إرسال تعليق