القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت إمبراطور الصعيد البارت6_7_8_بقلم منه رضا في موسوعة القصص والروايات


البارت السادس|6_7_8_


ماسه : بتكلم فهد و هي بتزعق  أنت أزاي تسمح لنفسك تمد إيدك عليا ...


فهد : ما هو لما حضرتك تبقي مش محترمه و و مش عامله حساب لوجودي يبقي من حقي اني اضربك و اكسر عضمك كمان ...


ماسه : أول حاجه أنت مين عشان تقول عليا كده و تاني  حاجه مين اداك الحق أصلاً تكلمني أو تعاملني بالاسلوب انت فاكر نفسك مين ...


الكل اتجمع حواليهم و محدش فاهم أي حاجه ..


الجد : في أي و صوتك عالي لي انت و هي ..


فهد : الهانم الي اخترتوها طلعت شمال و مش محترمه ..


الجد : انت واعي للكلام الي بتقوله علي مراتك ده ..


انعام : عملت أي الهانم ..


فهد : طلع التليفون بتاعه و كان في صور لماسه و هي حاضنه واحد و صوره تاني كانت واقفه و الهدوم بتاعتها مقطعه بس الي باين في الصوره أن هي قالعه الهدوم بمزاجها بعدين قال اي ده في ست محترمه تعمل كده ..


ماسه : بتعيط أنا منكرش أن الصور دي حقيقه لكن كل الي حصل ده مش حقيقه  ...


فهد : احنا هنستعبط بقا أمال اي الحقيقه واحده حاضنه واحد و بعد كده واقفه معاه في شقه و قالعه هدومها عايزاني افكر ازاي ..


انعام :  انت لمستها ....


فهد : بصلها و بعدين بص لماسه و قال محصلش اي حاجه بنا   .....


انعام : بتتكلم بلويه بوق و بتقول احنا لازم نجيب دكتور يكشف عليها و نطمن لو كانت لسه بنت ..


ماسه :  بتعيط اي الهبل ده لأ طبعاً أنا مش هعمل كده ..


فهد : هتعملي و رجلك فوق رقبتك أنتي فاكره بعد الي عملتيه ده و هسيبك  لأ يبقا انتي لسه متعرفيش مين هو فهد الدمنهوري المشهور بأمبراطور الصعيد الي مفيش مخلوق يقدر يخالف امر لي بعدين بص علي انعام و قال عايز دكتوره حالاً


ماسه : حتي لو مين انا استحاله اعمل كده ..


الجد : أي يا بني الكلام الي بتقوله ده دي مهما كان مراتك ..


فهد : بعد الي شفته ده و لسه واقف معاها ..


ماسه : شاف أي أنا قولت أن ده كله مش حقيقه ..


أنعام : اي الي مش حقيقه ما كل حاجه باينه قدامك اهي ..


ماسه : الي باين ده نص الحقيقه ..


فهد : أنا قولت كلمه و هتتنفذ ..


الجد : طب ما تحكي يا بنتي الحقيقه مش يمكن اقدر اساعدك ..


ماسه : حاضر و بدأت تتكلم ..


Flash back


كنت راجعه من الدرس حوالي الساعه 6 و نص بليل فقابلت الشخص الي في الصوره لقيته جري عليا و بعدين قالي..


 الشخص :  انتي ماسه 

 ‏ ‏

 ‏ماسه : قولتله  اه راح قرب مني  و حضني و انا حاولت ابعد عنه لكن هو كان متملك مني حوالي 3 دقايق كده علي ما سابني بعدين سألته هو مين و يعرف أسمي منين ..

 ‏ الشخص  : رد عليا و قال مش انتي تبع خالتي فريده 

ماسه : ايوه انت تعرفها منين ..


الشخص : أنا ابقي ابن اختها و نقلت هنا من قريب و خالتي كانت جايه تشوفني راحت تعبت و هي عندي و بعدين ورتني صوره ليكي و ادتني اسمك و قالتلي اقولك أن هي عندي و عايزه تشوفك....


ماسه : ماما فريده كويسه طيب ..


الشخص : مش عارف تعالي شوفيها ..


ماسه : و انا من غبائي روحت معاه و لكن حصلت حاجه مكنتش متوقعها لقيت الشخص ده بيقفل الباب و بيزقني لجوه بعدين ببص لقيت واحد صاحبه واقف و ماسك الفون بيصور و صحبه شغال يقرب مني ..


روحت زعقت و قولتله انت بتصور اي يا غبي انت راح نفس الشخص الي قابلته تحت مقرب مني و بدأ يبصلي بنظارات مش كويسه ..


فضلت  ارجع لورا و انا ببصله و الدموع في عيني بعدين قولتله انت بتعمل أي و عايز اي مني راح قرب مني و بدأ يشد الهدوم بتاعتي ..


الشخص : انت جميله اوي بس مننكرش انك هبله و اي حد يضحك عليكي ...


بكلمه واحده مني جيتي معايا ...


ماسه : و انت انسان زباله و فتحت الباب و نزلت جريت في الشارع و لحسن الحظ مرات ابوها كانت نايمه في الوقت ده ...


و من ساعتها لغايه دلوقتي و هو بيهددني بالصور دي و تهديده زاد الفتره دي بعد ما عرف اني اتجوزتك و وقعت في الارض و فضلت تعيط ....


انعام : احنا ملناش دعوه بده كله الدكتوره هتيجي برضوا ..


فهد : بصلها و متكلمش مش عارف لي حس بصدق في كلامه بس إصرار انعام خلاه يرجع لقراره تاني ..


ماسه : أنا قولت الحقيقه و مش بكدب و تقدرو تجيبوا الواد و تسألوا ...


أنعام : الدكتوره وصلت اهي تعالي.  


ماسه : بصت لفهد و قالت انا هروح دلوقتي لكن اعمل حسابك اني مستحيل اسامحك علي ده و مشيت مع الدكتوره علي فوق ...


الجد : انت بتغلط اوي يا فهد أنت كده هتكسرها قدامنا كلنا ..


فهد : مردش عليه و راح قعد علي الكنبه و مسك رأسه ..


ريتال : بتكلم امها و بتقول علي فكره يا ماما ماسه مش بتكدب ..


حفيظه : مين قالك الكلام ده و بعدين ملكيش دعوه بحاجه من دي واصل و يلا علي اوضتك فوق ..


ريتال : حاضر و طلعت علي فوق و لكن كانت خايفه علي ماسه ..


*في الاوضه عند ماسه *

الدكتوره : ممكن حضرتك تيجي كده ..


ماسه : كانت بتعيط و هي ماشيه ..


الدكتوره : بتكلم انعام ممكن حضرتك تخرجي علي ما اخلص ..


انعام : لأ أنا لازم افضل عشان اتاكد بنفسي ..


الدكتوره : تتأكدي من أي حضرتك أمال أنا بعمل اي ممكن بقا تخرجي عشان اشوف شغلي ..


انعام : تمام و طلعت و قفت قدام الباب..


الدكتوره : ممكن افهم الي حصل و اي الي يخليهم يعملوا كده معاكي ...


ماسه : بدأت تحكي كل حاجه من ساعه الحادثه لحد انهارده ..


الدكتوره : انتي شفتي حاجات كتير في حياتك رغم أن انتي في الوقت ده المفروض تكوني بتتعلمي ..


ماسه : هقول اي كله من مرات ابويا و فضلت تعيط اكتر ..


الدكتوره : علي فكره انا مستعده مكشفش عليكي و اطلع اقولهم انك لسه بنت ..


ماسه : مسحت دموعها و قالت لأ يا دكتوره اعملي ده عشان هما لازم يعرفوا الحقيقه ...


الدكتوره : تمام و بدأت تشوف شغلها ..


شويه و الدكتوره خرجت من الاوضه عشان تكلمهم ...


فهد : شاف الدكتوره نازله ما اتكلمش مش عارف لي حس بشويه ندم ...


انعام : أكيد طلعت مش بنت صح ...


الدكتوره : اي التخاريف الي بتقوليها دي انت بعملتكم دي كسرتوا البنت مش كفايه ملهاش سند أو حد يحميها انتو اي و سابتهم و مشيت ...


الجد : أنا قولتلك يا بني..


فهد : قام من مكانه و عمل كام تليفون ...


بعد حوالي  4 ساعات


فهد : تليفونه رن و كان المتصل نفس الشخص الي كلمه من ساعه ...


الشخص : حضرتك أحنا جبنا الواد و حطناه في المخزن و ظبطناه علي ما تيجي تشوفه ...


فهد : حلو اوي كده انا جاي حالاً بعدين كان لسه بيفكر يطلع يغير هدومه لكن مرضاش عشان ميشوفش ماسه

فقرر يروح بعدومه دي *كانت عباره عن بدله *


*عند ماسه *

كانت ماسه قاعده علي السرير و ضامه رجليها عليها و بتعيط و شغاله تفتكر كلام ابوها معاها ...


ابو ماسه : مهما كان يابنتي اوعي تخلي حد يكسرك انتي فاهمه انتي المفروض تكوني قويه زي امك ..


ماسه : بس يا بابا طول ما انت معايا مفيش حاجه هتحصلي ...


ابو ماسه : أنا مش باقي علي الدنيا يا بنتي خلي بالك من نفسك و زي ما قولتلك متخليش حد يكسرك أو يزعلك طول ما انتي علي حق متخافيش ...


فضلت ماسه تعيط و تقول شفت يا بابا شفت اتكسرت ازاي و من مين من الشخص الي المفروض يحميني و فضلت تعيط اكتر ...


*عند فهد *

فهد : كان قاعد قصاد الراجل و حاطط رجل علي رجل و بيتكلم ..


الشخص : انت مين و عايز مني أي...


فهد : أنا مين ف أنا قدرك الاسود و عايز منك اي بقا هنعرفه دلوقتي و شاور لحد من رجالته ...


واحد من رجاله فهد : قرب شويه من الشخص ده راح اداله بوكس في وشه ..


الشخص : انت بتخليهم يضربوني لي أنا عملت أي ..


فهد : بص لرجالته و قال سبونا لوحدنا يا شباب ...


كل الرجاله خرجت و متبقاش غير فهد و الشخص ده بس ...


فهد : تعرف ماسه محمد ...


الراجل : اتوتر و بلع ريقه و قال هعرفها منين يعني 


فهد : انت تعرفها و اوي كمان ..


الراجل : هعرفها منين يا باشا و بعدين أنا من القاهره مش من الصعيد ...


فهد : ما أنا عارف انك من الزفت القاهره انجز بقا قول  احسن و الله اخليهم يخشوا يكملوا عليك و انت بسم الله ما شاء الله مش محتاج ...


الراجل : بدأ يتكلم و قال نفس كلام ماسه لكن في الاخر قال أن ده كله كان بأمر من فريده عشان تترد ماسه من البيت و تاخد هي الورث كله ...


فهد : كان مصدوم من الكلام الي اتقال و اد اي هنا فعلاً ظلموا ماسه كتير اوي ..


الراجل : أنا قولت كل الي اعرفوا ممكن بقا تسبني ..


فهد : لأ انت هتشرفنا شويه كمان و شاور لواحد من رجالته...


الراجل : حضرتك سبوني أنا عايز امشي ...


خرج فهد برا المخزن و قرر يروح لفريده و يجيبها بنفسه ..


*في القصر*

الجد : خدي يا صفيه صنيه الاكل دي و طلعيها لمرات اخوكي يابنتي البنت مكلتش حاجه من الصبح ..


صفيه : و الحزن باين في عينيها حاضر يا جدي و أخدت الصنيه و طلعت شويه و كانت قدام باب الاوضه شغاله تخبط مفيش حد بيرد ...


*عند فهد*

كان عدي حوالي 4 ساعات علي  سفر فهد و أخيراً و صل قدام باب العماره ..


نزل فهد بشموخه المعتاد من العربيه و بدا يدخل بخطوات ثابته ...


اول ما طلع خبط علي الباب مره لاقاه مردود ف فتح و دخل لكن اتصدم من الي شافه فريده نايمه في حضن راجل جوه ..


فريده : اول ما شافت فهد صوتت و قالت انت مين و دخلت ازاي ...


فهد : ضرب الراجل بعدين دخل ضربها قلم و قال أنا بقا هاخدك زي ما انتي كده لماسه مش انتي الي كنتي عايزه تفضحيها عشان الورث يلا بقا و هنشوف مين ساعتها الي هيتفضح ..


فريده : ابوس ايدك يا بيه متعملش كده ..


فهد : كان بيزعق و بيقولها يلا ...


نزلت فريده مع فهد و قعدت ورا في العربيه و شغاله تعيط ...


فهد : هتفضلي تنوحي كده كتير مخلاص ...


سكتت فريده ...


الليل كان حل و فهد كان خلاص فاضله عشر دقايق و يوصل ...


*في القصر *

صفيه : ياجدي ما أنا طلعت من شويه محدش فتح ..


الجد : معلشي يابنتي اطلعي تاني ..


صفيه : حاضر يا جدي و طلعت علي اوضه ماسه ...


فهد : كان لسه داخل و فريده بنفس المنظر الي جابها بيه من البيت كل الي بتعمله بتعيط ...


صفيه : خبتطت مره محدش فتح فقررت تفتح هي يمكن ماسه متكونش سامعه الباب فتحت الباب و اول ما دخلت فصلت تصوت ..


الكل جري علي فوق لكن اتصدموا من الي شافوا  رجعت حفيظه و خديجه فضلوا يصوتوا هما كمان  ..


البارت خلص تتوقعوا حصل اي استنوا البارت الجاي..


ممكن بقا اشوف تفاعل حلو عشان انزل بارت تاني ..


تاني حاجه بحبكم يا احسن فانز انتوا ..


#يتبع


البارت السابع |7| و الثامن 8


الكل جري علي فوق لكن اتصدموا من الي شافوا  رجعت حفيظه و خديجه لورا و فضلوا يصوتوا هما كمان  ..


صفيه : بتتكلم كلام مقطع و شغاله تقول الأر..الارض مليانه دم و ماسه مش موجوده ...


ريتال : دخلت الاوضه لقت المرايه متكسره و كل حاجه في الاوضه متبهدله و الدم منقط لحد البلكونه ...


اتكلمت و قالت علي فكره هي نزلت من البلكونه ..


فهد : فاق من الصدمه و اتكلم و قال ازاي البلكونه عاليه بعدين راح يبص من البلكونه لقي في ملايه مربوطه  في الحديد و هي نزلت منها لان كان في دم في جنينه البيت 


الجد : ده كله بسببك انا عايز ماسه دلوقتي البت ملهاش حد غيرنا ..


فهد : كان متعصب جدا من الي حصل و نزل بسرعه علي تحت ...


قاسم : كان جاي من بره و شاف فهد و هو بيجري نده عليه مردش عليه...


ريتال : نازله تجري علي السلم و وراها صفيه ...


قاسم : مسك ريتال من أيديها و قال في أي ..


ريتال : حكتله كل حاجه حصلت انهارده لدرجه ان ساب أيديها و أنصدم من الي حصل رجع لورا شويه بعدين قال و ماسه فين دلوقتي..


صفيه : من ورا احنا بنحاول نلاقيها دلوقتي ..


قاسم : نزل ورا فهد عشان يشوف هيعملوا اي ...


*عند ماسه *


كانت بتجري في الشارع و رجليها ملينه دم و مجروحه جامد لدرجه ان هدومها كلها بقت دم ناس كتير كانت بتوقفها لكن هي كانت لسه مكمله جري ..


الناس بتتكلم عليها هي لي بتجري كده و مين دي اول مره يشوفوها هنا في المنطقه بتاعتهم ..


واحده من الناس الي واقفه راحت مسكت أيد ماسه و قالتلها تعالي يابنتي لفي رجلك بحاجه و لفي الجرح ده هتموتي كده ..


ماسه : لأ و سحبت أيديها و كملت جري و كانت بتعيط بطريقه هيستيريه ...


مع الوقت كانت بدأت تحس بدوخه كبيره و مش قادره تمشي لكن كانت بتقاوم كل ده و مستمره ...


*عند فهد *


فهد : راح بص علي المكان الي هي نزلت منه لقي أن هي خرجت من الباب الخلفي للبيت راح جري علي العربيه و ركبها ...


قاسم : وقف قدام العربيه و بيخبطله  عليها ...


فهد : فتح الشباك و قال بزعيق عايز اي ..


قاسم : أنت رايح فين دلوقتي ..


فهد : زعق و قال غاير في داهيه يا عم انت مالك اوعي كده ...


قاسم : بعد عن العربيه و كان في ثواني فهد مشي بالعربيه بتاعته ..


الجد : نزل و قال لقاسم فهد راح فين ..


قاسم : مشي بسرعه و مردش عليا ..


الجد : و انت ما مشتش وراه لي ...


قاسم : انا دلوقتي رايح اجيب العربيه و همشي وراه ..


فريده : بعد ما لبست هدوم من حفيظه غير الي كانت لابساها طلعت و قالت أنا عايزه بنتي ...


أنعام : بصتله بأستحقار و قالت انتي لسه ليكي عين تتكلمي ...


فريده : التزمت الصمت احسن ...


أنعام : ايوه كده اتخرسي ..


الجد : مش عايز كلام و يلا علي جوه كلكم ...


ريتال : لسه هتتكلم لكن جدها شاورها بإيده تسكت ...


*عند فهد *


كان ماشي بالعربيه بسرعه كبيره و بيبص يمين و شمال يمكن يلاقيها و هو ماشي ..


تليفونه رن و كان المتصل قاسم ...


قاسم : هدي السرعه يا غبي هتموت حد ..


فهد : ملكش دعوه و بعدين انت ماشي ورايا لي ..


قاسم : بقولك اي انا مش فاضي لشغل العيال ده هدي السرعه ..


فهد : ملكش دعوه و قفل في وشه ...


*عند ماسه *

كانت بتجري لكن فجاءه حست بدوخه و وجع في جنبهاو وقعت في الأرض مغمي عليها ...


الناس كلها اتلمت عليها و واحد من الرجاله الي كانوا واقفين قلع الشال بتاعه و اداه لبنت كانت واقفه تربط بيه رجل ماسه ...


 شخص كان ماشي بعربيته في نفس المكان الي ماسه واقعه في راح مزعق في الناس و قال انتوا مش شايفين حالته البنت ازاي محدش نقلها المستشفي ..


واحد واقف : احنا مالنا احنا عملنا الي علينا و لفينا الجرح و بعدين محدش يعرف هي عامله انهي نصيبه و صلتها للحاله دي ...


الشخص صاحب العربيه : قام وقف و قال هتفضلوا طول عمركم شعب متخلف كده البنت بتموت و انت و اقفين كده راح شال ماسه و ركبها عربيته و هي كانت لسه مغمي عليها....


ركب الشخص ده ماسه في الكرسي الي ورا و ركب هو قدام و مشي بيها بسرعه ...


*عند فهد *


شويه و كان فهد وصل للمكان الي كان في ماسه لما شاف الناس لسه متجمعه نزل يسأل عليها ...


فهد : هو في أي و الناس متجمعه لي كده ..


نفس الشخص الي كان واقف من شويه : خير يا بيه بتسأل علي أي...


فهد : مشفتش بنت متوسطه الطول كده و عينيها ملونه و شعرها طويل و بشره بيضه ..


الشخص ده : اه دي البنت الي كانت لسه هنا و في شخص جه خدها بعربيته علي المستشفي اصل البنت كانت بتموت يا باشا و سايحه في دمها . ....


فهد : خدها انهي مستشفي و البنت عامله اي ..


الشخص : البنت مش كويسه خالص دمها اتصف هنا و كان بيشاور علي مكان الدم بتاع ماسه و في شخص ابن حلال جه خدها في عربيته زي ما قولت لحضرتك لكن معرفش مستشفي اي ..


فهد : قاله شكراً و مستناش يسمع رده راح جري ركب العربيه ..


قاسم : بيرن علي فهد ..


فهد : مش وقتك دلوقتي عايز اي ..


قاسم : عرفت حاجه عن ماسه ...


فهد : ايوه كانت موجوده في المكان **** و في شخص ساعدها و بيقولوا نقلها المستشفي لكن معرفش مستشفي اي ...


قاسم : طيب و قفل معاه و رن علي جده ..


الجد : اي يا قاسم عرفته حاجه ...


قاسم : اه يا جدي في حد شافها و نقالها المستشفي عشان كان مغمي عليها ...


الجد : طب عرفتوا اني مستشفي ...


قاسم : لأ لسه بندور انا و فهد ..


الجد : طب لما تعرفوا اي حاجه طمنوني ...


صفيه : لقوها يا جدي ...


الجد : بيقولوا في حد ساعدها و نقله المستشفى عشان كانت مغمي عليها و دلوقتي بيدروا في المستشفيات عليها ...


ريتال : أن شاء الله هيلاقيها و يرجعها ...


فريده : قاعده بتمثل قدامهم أن هي زعلانه علي ماسه عشان تحاول تخليهم ينسوا غلطتها السوده و كل الي عملته 


أنعام : بطلي دموع التماسيح دي ده كله من تحت راسك ...


فريده : انا معملتش حاجه غلط ده جوزي ..


الكل اتصدم و بدأت الانظار تروح ناحيتها ..


أنعام : جوزك مش مكسوفه و انتي بتقولي لشخص قد بنتك جوزي الي اختشوا ماتوا و سابتها و مشيت ...


*عند ماسه *


وقف الشخص قدام مستشفي باين عليها انها خاصه ..


دخل بيها جوه و هو شايلها ..


الاستقبال : نقدر نساعدك ازاي يا فندم ..


الشخص : عايز دكتوره حالاً


الاستقبال : طب لازم حضرتك تملي الاستماره دي الاول ..


يزن الشخص الي نقل ماسه : حضرتك البنت بتموت هنا و انت تقولي استماره ...


الاستقبال : حضرتك مينفعش تدخل الي لما تتملي..


يزن : طب ادخل البنت الاول هتموت دمها اتصفي يا كفره ..


الاستقبال : اول ما لاحظ الدم علي الارض كلب حد من الطوارئ يجي ياخدها .....


الممرض : حضرتك ممكن تحطها هنا عشان ننقلها جوه ..


يزن : حطها علي السرير و الممرض خدها جوه ...


الاستقبال : طلع استماره و قال ليزن يمليها ..


يزن : بدأ يملئ الورقه و كان بيكتب بسرعه عشان يدخل يشوف ماسه *هو لغايه دلوقتي ميعرفش اسمها *


الاستقبال : حضرتك نسيت اسم المريضه ..


يزن : حضرتك انا جايب المريضه دي من الشارع و كانت سايحه في دمها و معرفش اسمها ...


الاستقبال : معلش دي قوانين المستشفي ..


يزن : قوانين اي و زفت اي راح مسك الموظف من ياقه قميصه و اداله بوكس في وشه ..


الموظف : انت ازاي تعمل كده ..


يزن : انت مرفود و مشوفش وشك تاني ..


شخص من الاداره راح لما سمع أن في حد بيتخانق مع الموظف ..


يزن : بص لمسؤول  الاداره و قال مشفش الشخص ده هنا تاني انت سامع و سابه و مشي ..


الموظف : بيكلم مسؤول  الاداره و قال هو مين ده اصل و لي بيتكلم بالاسلوب ..


مسؤول الاداره : ده ابن صاحب المستشفي يا مغفل انت مطرود و سابه و راح يشوف يزن ..


الدكتور : اول ما شاف حاله ماسه قال لازم تدخل عمليات فوراً...


بلغوا أهل المريضه ..


يزن : حضرتك انا الي جايب المريضه ..


الدكتور : يزن بيه اذيك و كان لسه هيقف يتكلم معاه ..


يزن : نشوف حاله البنت بعدين نتكلم ..


الدكتور : اه اسف و بعدين قال للممرضين جهزوا العمليات ..


يزن : واقف قدام بابا العمليات متوتر جداً...


بعد حوالي 3 ساعات قدام اوضته العمليات الباب اتفتح أخيراً و خرج الدكتور منها و كان متوتر جداً ..


يزن : جري عليه خير يا دكتور هي كويسه ..


الدكتور : المريضه كان عندها الزايده و شلناها و الحمد لله قدرنا نوقف النزيف الي عندها و هننقلها العنايه المركزه دلوقتي لحد ما نطمن عليها ..


يزن :  تمام يا دكتور  ممكن اشوفها ..


الدكتور : 5 دقايق بس مش اكتر ..


يزن : طيب و راح غرفه التعقيم عشان يدخل يشوفها 


*في القصر *


الجد : رن علي قاسم ...


قاسم : اي يا جدي ..


الجد : اي يا بني عملتوا اي ..


قاسم : لسه يا جدي بندور زي ما يكون الأرض انشقت و بلعتها ...


الجد : هتلقوها يابني دورو انتوا بس و قفل معاه ..


ريتال : قالك اي يا جدي 


الجد : لسه بيدورو عليها ادعي يا بنتي ادعي البنت ملهاش حد غيرنا ..


ريتال : أن شاء الله  يا جدي ربنا يرجعها بالسلامه ...


و الكل كان باين عليه الحزن الي آيلان و فريده كانوا مبسوطين جدا لان باختفاء ماسه آيلان هتقدر تقرب من فهد و فريده هتقدر تاخد الورث كله ..


*عند فهد *


فهد : فضل يدور في مستشفيات كتير لكن للأسف مقدرش يوصلها رن علي قاسم ممكن يكون وصل لحاجه ..


قاسم : اي لقيتها ..


فهد : انا كنت لسه برن عشان أسألك سألت في كل المستشفيات ملهاش أثر ...


قاسم : طب دورت في مستشفي الحريري ..


فهد : يابني دي مستشفي خاصه مين الي هيبقي معاه فلوس من رجاله المنطقه عشان ينقل فيها ماسه ..


قاسم : مش هنخسر حاجه تعالي نروح ..


فهد : انا في مكان قريب منها هروح اشوفها ..


*في المستشفي *


يزن : قاعد علي الكرسي قصاد ماسه و مركز في ملامحها اد ايه هي جميله رغم الحزن و التعب الي هي في ..


وصل فهد المستشفي و فضل يسأل عليها في كل مكان ..


الممرضه : بتكلم يزن ممكن حضرتك تخرج ..


يزن : حاضر و خرج ..


فهد : كان واقف قدام غرف العنايات  و لسه بيلف وشه شاف يزن وقف اتكلم معاه شويه لكن مجبش سيره قدامه انو هو جاي بيدور علي حد ..


شويه و الدكتور جري علي اوضه العنايه و كان شكله متوتر جداً..


يزن : كان واقف قلقان جداً و فهد كان واقف معاه لكن ميعرفش مين الشخص الي جوه ده .


الدكتور : شويه و خرج بعدين قال للأسف الحاله ...


استنوا البارت الجاي ...


عايزه أشوف تفاعل حلو عشان انزل واحد الصبح لان الصراحه انا مش قادره اكتب بس لو في تفاعل هنزل 


و شكراً علي التفاعل بتاع البارت الي فات ...


انا بعتذر لاي حد بعت كومنت و مقدرتش ارد 


انا نزلت بارت تاني انهارده عشان في ناس قمر طلبت و انا مقدرتش ازعلها


#يتبع

#البارت_الثامن8


شويه و الدكتور جري علي اوضه العنايه و كان شكله متوتر جداً..


يزن : كان واقف قلقان جداً و فهد كان واقف معاه لكن ميعرفش مين الشخص الي جوه ده .


الدكتور : شويه و خرج بعدين قال للأسف الحاله..


يزن : مالها ..


الدكتور : قلبها وقف ..


الصمت عم المكان حتي فهد كان حاسس بشعور غريب و  حاجه بتقوله ادخل شوف مين في الاوضه لكن هو كان في العاده تجاهل  الشعور ده ...


يزن : ازاي انت بتهزر أكيد دي كانت لسه كويسه و انا عندها ..


الدكتور : يا استاذ ده قضاءه هنعترض ..


يزن : وقف مكانه مش عارف يقول اي أو يعمل ..


فهد : سنده و قعده علي الكرسي و بدأ يهدي في ..


الدكتور : البقاء لله  و سابه و مشي ..


فهد : انت لازم تقوم عشان تعمل اجراءت الدفنه مينفعش كده ..


يزن : انا مكنتش اعرفها دي اول مره اشوفها فيها دي كانت مرميه في الطريق و كانت بتموت بس زي ما تقول ربنا بعتني ليها عشان الحق اوديها المستشفى لكن للأسف ماتت ...


فهد : حس بضيق بعدين سأله و هو متوتر ممكن تقولي كانت عامله ازاي ...


يزن : لي يعني هي خلاص بقت عند ربنا و الي هيتقال ده دلوقتي بحساب ...


فهد : انا عايزه اعرف مواصفاته أنجز و كان خلاص الخوف و التوتر سيطر عليه ...


يزن : بدأ يوصف ملامح ماسه و شكلها ...


فهد : وقف مره واحد و مسك دماغه و فضل يرجع لورا لحد ما خبط في الحيطه ...


يزن : ممكن أفهم في أي و مالك متوتر و خايف كده لي ...


فهد : انا لازم اشوفها حالاً و دخل الاوضه الي كانت فيها ماسه ...


يزن : مشي ورا و كان بيتكلم معاه ممكن تفهمني في أي و تعرفها منين ..


فهد : واقف قدام السرير الي عليه ماسه و وشها متغطي و قال دي مرا ...مراتي ...


يزن : زعق طالما هي مراتك مين الي عمل فيها كده و لي تسبوها لوحدها و هي بالحاله دي ...


فهد : بيخبط دماغه و بيقول انا كنت بدور عليها كنت جاي هنا عشان اشوفها و فضل يخبط دماغه في الحيطه ...


يزن : أهدي خلاص و كان بيحاول يهديه ..


فهد : تليفونه رن و كان المتصل قاسم ..


قاسم : اي يا فهد لقيت ماسه اصل جدك كل شويه بيرن و يسأل...


فهد : لقتها يا قاسم بس ..


قاسم : بس اي انطق ...


فهد :  ماتت و انا كنت واقف جمبها و مشفتهاش  و بعدين  الفون وقع منه ...

 حاطط أيده علي الديركسيون ..


قاسم : بيزعق أنت بتقول اي ماتت ازاي يعني و لكن مفيش حد كان بيرد بعدين رمي الفون في العربيه و كمل سواقه ...


شويه و وصل المستشفى و كان بيدور علي فهد ..


يزن : خرج هو و فهد من الاوضه الي فيها ماسه عشان يعملوا إجراءات الدفنه ..


قاسم : اول ما شافهم جري عليهم و كان القلق و الغضب باين علي وشه و لكن اول ما شاف حالة فهد اتصدم هو ده فهد الي مكنش بيخاف أو يزعل علي حد ده فهد الي الكل بيقول عليه امبراطور الصعيد و بعدين راح عليه و اخده في حضنه و بدأ يطبطب علي ضهره و يواسي فيه ..


يزن : طب دلوقتي مين هيخلص إجراءات الدفنه ...


قاسم : انا هخلص كل حاجه ورن علي جدو و عرفوا كل حاجه و للأسف مكنش في حد مصدق اي حاجه من دي ...


*بعد حوالي 3 ساعات *


خلصوا كل الإجراءات و تم دفن ماسه و البيت كله في حاله يشفق عليها...


فريده : قاعده بتمثل أن هي حزينه علي موت ماسه لكن العكس كان جواها كميه فرح لا توصف لان هي خلاص العقبه الي كانت في حياتها مشيت و كل الاملاك بقت ليها هي لوحدها ..


ريتال : قعدت و بص للفراغ و الدموع نازله من عينيها لأن هي كانت بتحب جداً القاعده مع ماسه كانت شخص طيب و مبتأذيش حد ...


*عند فهد*


كان فهد واقف جمب صوان العزاء بيسلم علي الناس الي داخله عشان تعزي كل ملامح القسوه و الغضب الي كانت علي وشه اختفت في الوقت الي سمع في خبر موت ماسه ...


هو صح مكنش بيحبها بس هي متستهلش كل الي حصل فيها ده ...


بعد شويه كان العزاء خلص و كل واحد طلع اوضته عشان يرتاح ..


فهد : اول ما فتح باب الأوضه رجع لورا تاني كانت كل كل حاجه لسه زي ما هي الدم الي علي الارض قطع الازاز المتكسره كانت الاوضه في حاله فوضه كبيره ..


نزل فهد جاب جردل و حط فيه مايه و بداء يشيل قطع الازاز الي واقعه في الارضيه بتاعت الاوضه و بعدن بدأ  يمسح أثر الدم الي علي الارض 


صفيه : كانت طالعه تطمن عليه ف شافته و هو بيمسح الأرض حاولت أن هي تساعده لكن هو كان رافض بدأت هي تغير ملايه السرير و هو بيمسح الأرض بعد ما خلصت السرير راحت علي التسريحه و لمت ازايز البرفان بتاعت ماسه كلها و حطتها في الدرج بعدين راحت قعدت علي ركبتها قدام فهد و قالت علي فكره ماسه عايشه..


فهد : ساب كل حاجه في أيدو و بصلها و قال مين قالك ..


صفيه : الجثه الي جت مكنتش لماسه صدقني انا عارفه ماسه عندها علامه حرق في ايديها اليمين كانت اتحرقت و هي بتعمل القهوه لقاسم و أنا لما شفت أيديها تحت مكنش فيها حاجه ..


فهد : قام وقف و بعدين قال ازاي انا شفتها في الاوضه بتاعت المستشفى كانت ميته ..


صفيه : ممكن تكون مش هي روح المستشفي و أتأكد انا واثقه من كل كلمه قولتها ...


فهد : مسكها من كتفها و قال انا هروح أتأكد بس انتي متقوليش لأي حد عن الي سمعتيه...


صفيه : حاضر ..


*في مكان تاني *


شخص واقف في اوضه مجهزه بأحدث التقنيات الطبيه الحديثه و بينفخ في السيجاره بتاعته قدام السرير...


و بعدين قال كده تبقي رقبه فهد الدمنهوري ف أيدي ...


واحده كانت واقفه معاه ميلت عليه و راحت باسته و قالت طول عمرك كده مبتسبش حقك مغلطش الي سماك الباشا الكبير اسم علي مسمي ..


الباشا : لف ليها راح ساحبه من وسطها و باسها بطريقه مقرفه و قال دائماً كده بتقدري تثبتيني بكلمتين منك و خدها و مشي ...


*عند فهد *


كانت حوالي الساعه تقارب ما بين 1 و نص و 2 بليل 


فهد : غير هدومه و نزل بسرعه اخد العربيه عشان يروح المستشفي يشوف الكلام الي قالته صفيه ...


بعد شويه وصل فهد قدام المستشفي و اول ما نزل اتنهد بعدين دخل ...


الامن : حضرتك مفيش زيارات دلوقتي ..


فهد : انا مش جاي زياره انا جاي أسأل عن حاجه ..


الامن : مينفعش حضرتك و لكن طبعاً الكلام ده ما مشيش علي فهد و دخل المستشفى غصب عنهم ...


الامن : رن علي واحد من اداره المستشفى و خلاه ينزل عشان يشوف المشكله دي ...


مسؤول الاداره : نزل و اول ما شاف فهد قرب عليه بعدين قال حضرتك مفيش زيارات دلوقتي تقدر تيجي بكره الصبح و احنا تحت امر حضرتك لأن دي قوانين مستشفي و مينفعش نخالف القوانين ...


فهد : انا مش جاي زياره انا بس جاي عايزه اسال الدكتور ****علي حاجه ...


المسؤول : حضرتك تقدر تيجي الصبح تسأل علي الي انت عايزه ..


فهد : قاله ثواني وراح رن علي يزن و ادي التليفون للمسؤول و قال كلم ...


المسؤول : حضرتك انا مش من النوع الي انت بتفكر فيه ده و انا قولت لحضرتك تقدري تيجي الصبح تعرف الي انت عايزه ..


فهد : نوع أي الي حضرتك بتفكر في ده ابن صاحب المستشفي ...


المسؤول : اتوتر جداً بعدين كلمه


شويه و قفل معاه بعدين قال لفهد لي مقولتش أن حضرتك تبع يزن بيه ...


فهد : اصل من شويه مكنتش من النوع ده صح و سابه و راح عشان يشوف الدكتور ...


شويه و يزن رن علي فهد عشان يشوفه عمل اي ..


فهد : رد عليه و قال الدكتور رافض يتكلم انا لازم اشوف كاميرات المراقبه ..


يزن : طب خليك عندك و انا جاي ..


فهد : تمام مستنيك ...


قفل معاه و فضل يفكر في كلام صفيه و لو فعلاً كان حقيقي هيعمل أي ....


بعد حوالي نص ساعه كان يزن وصل المستشفى وراح لفهد 


يزن : دلوقتي انت عايز تعرف اي ..


فهد : حكاله علي كل حاجه و قاله أن هو لازم يشوف كاميرات المراقبه حالاً لأن في حاجه غلط في الموضوع ..


يزن : تعالي معايا و راحوا غرفه الاداره المسئولة عن الكاميرات و كل حاجه خاصه بالتكنولوجيا في المستشفي ..


فهد : تليفونه رن و كان المتصل قاسم كنسل و مرضاش يرد ..


قاسم : مش بيرد يا جدي ..


الجد : هيكون راح فين يعني في وقت زي ده بحالته دي ..


صفيه : متقلقش يا جدي هو كان قاعد معايا و قال هيروح يشم هواء شويه و هيرجع ..


الجد : طيب بعدين رفع أيده للسماء و بعدين قال يارب أهديه و أصلح حاله انت الي عالم بحالنا يارب ...


*عند فهد *


يزن : تعالي بص كده ..


فهد : ايوه دي ماسه بس مين دول ..


يزن : ده الدكتور  كان بيعمل العمليه ..


فهد : و نفس الدكتور الي قال ماتت ..


بعدين جه مقطع فديو في الكاميرا السريه الي في الاوضه مبينه أن الدكتور كان بيتفق مع حد و في شخص تاني اخد ماسه و هي لسه عايشه انا لازم اشوف الدكتور ده حالاً و خرج من الأوضه وراح بسرعه علي أوضه الدكتور ..


يزن : شكر الي كانوا قعدين و مشي بسرعه عشان يشوف فهد ...


فهد  : دخل الاوضه من غير ما يخبط لدرجه ان الدكتور اتخض...


الدكتور : اي الهماجيه دي في حد بيدخل كده..


فهد : اه انا و راح ساحبه من البالطو بتاعه و اداله بوكس و قال ماسه فين ..


الدكتور : ماسه مين ..


فهد : ضربه تاني و قال البنت الي كانت مع يزن و عملتلها العمليه و قولت ماتت ..


يزن : جاي من برا بيجري راح شد الدكتور من ايد فهد و قال اهدي يا بني و هنعرف كل حاجه ...


فهد : الغبي بينكر كل حاجه ..


يزن : بص للدكتور و قال قدامك 5 دقايق لو مقولتش كل حاجه هخليهم يسحبوا منك الرخصه و هسيب فهد يتعامل معاك بقا ...


الدكتور : كان لسه هينكر تاني لكن فهد بصله بعدين قال انا معرفش حاجه بعد ما عملت العمليه روحت علي المكتب بتاعي عشان ارتاح لأن هي كانت عمليه طويله لقيت التليفون بتاعي بيرن و كان من البيت رديت لقيت واحد بيكلمني و قالي أني لازم اقولكم أن ماسه ميته و اساعده انو يخرجها من المستشفى مقابل كده مش هيموت مراتي و ابني و انا عملت كده عشانهم لكن انا و الله ما اعرف الراجل الي كلمني و لا الراجل الي اخد البنت ..


فهد : خبط الكرسي و قال مين يعني الي هياخد ماسه و عايز منها أي ...


يزن : احنا لازم نقدم بلاغ عشان دي كده مخطوفه ..


فهد : احنا لازم منعرفش حد أن هي عايشه لحد ما نعرف كل حاجه و سابه و خرج يعمل كام تليفون ..


يزن : محتاج حاجه تاني مني ..


فهد : تسلم يا صحبي مش عارف من غيرك كنت هعمل اي ..


يزن : عيب يابني متقولش كده ما انت ياما عملت عشاني كتير و خبط علي كتفه و مشي ..


فهد : طلع من المستشفى و ركب عربيته و رجع البيت تاني 


لأن خلاص كان النهار طلع و الساعه بقت 5 الصبح ..


صفيه : كانت قاعده في شباك الاوضه بتاعتها و اول ما سمعت صوت عربيه فهد قامت و نزلت بسرعه عشان تشوفه عمل اي ...


فهد : دخل البيت و كان باين من شكله أن هو عرف حاجه بخصوص ماسه .....


صفيه : ها عملت اي ؟


فهد : كل كلامك طلع صح و ماسه عايشه بس في واحد مخبيها.  ...


صفيه : حضنته و قالت أنا كنت متأكدة ..


فهد : و الله انا مش عارف اقولك اي بس احنا لازم دلوقتي نلاقي ماسه و نعرف مين الشخص ده 


صفيه : أن شاء الله ..


طلع فهد عشان ينام لأن هو كان مرهق جداً من امبارح مكنش نام ...


الصبح طلع و كان الكل مشغول بأعماله ..


شويه و طلعت ريتال اوضته فهد و كان معاها صندوق صغير..


ريتال : بتخبط علي باب الاوضه..


فهد : من جوه ادخل ..


دخلت ريتال و معاها الصندوق و قالت في حد ساب ده علي الباب و كان عليها اسمك ..


فهد : تمام روحي انتي و اول ما ريتال خرجت بدأ فهد يفتح الصندوق و لكن اول ما فتحه اتصدم و راح رماه في الأرض....


تتوقعوا الي كان في الصندوق ...


عايزه تفاعل حلوه بقا ..


اسفه على التاخير  كنت تعبانه شويه عشان كده اتأخرت في ..


علق ب 20 ملصق ولايك وعمل متابعه لصفحتى الشخصية


ممكن القي تفاعل حلو علي البارت ده


 

تعليقات

التنقل السريع