الجزء الرابع من العاجز والخادمه
بيبص لاقيها دموعها تنزل فى صمت وبتمضى على ورقه الجواز العرفى ضحك بسخرية وقال لها انا عارف النوعيه دى كويس دور البريئه ماكنش لائق عليكى قال لها تفضلي دول كمان زياده علشان تعرفى أن قد كلامى هى خرجت على المستشفى وفعلاً دفعت الفلوس ومنتظرة عمليه والدتها انا عند خالد قاعد حزين جدا كنت فاكرها غير كده ونفس الوقت فرحان أنها بقيت ملكه
الباب دق ودخلت ماما سعاد وقالت الانسه ياسمين بعتت حد من الشركه بظرف الانسه شهد
خالد ظرف ايه ودخليه دخل الاستاذ احمد وقال انا سكرتير الاستاذ علاء الانسه ياسمين كلميتنى انا هاخد من الحسابات المبلغ ده واعطيه لحد موجود هنا باسم انسه شهد خالد أخذه منه وشكره
خالد اتصل على ياسمين وكانت كل كلمه ياسمين بتقولها كان بيفتكر دمو ع شهد وقلبه بيتقطع علشانه فى نفس المكالمه يا سمين بلغته أن معاد عمليته بعد يومين ولازم يسافر عدى الوقت على خالد بالبطىء تانى يوم خالد استنى شهد تيجى ماجاتش ما فيش وقت لازم يسافر هنا كلف حد يدور عليها بالاسم اللى مضيت عليه على عقد الجواز العرفى اكتشف أن صاحبه الاسم عندها أربعين عام يعنى شهد مضيت باسم حد تانى وهنا ابتسم وقرر انا يلاقيها بأى شكل بس بعد مايرجع من العمليه سافر وقابل ياسمين وحكى لها على اللى حصل بس مادتيش مبرر لشهد أنها تعمل كده وزعلت منها بس خالد اقنعها إن كان بيعامل لها وحش أنها خافت تقوله
ياسمين بس برضه ماكنتش لازم تعمل خالد رد خالد وقال لها مماتها بين الحياه والموت هتعمل ايه
ياسمين فعلا هى برضه حكت ليا عن والدها واهانته لها والدتها المريضة اكيدقله حليتها خلتها تعمل كده
الجانب الآخر عند شهد فى المستشفى والدته خرجت وبقيت كويسه بس تحت الملاحظة كلمت علا وجات لها المستشفى شهد حكت لها كل حاجه
علا طب هتعملى ايه انا عرفت من والدى أن هو بيعمل عملية فى ألمانيا طب لما يرجع هتعملى ايه
شهد . اطمن على ماما الأول مايرجع هشتغل اى حاجه عنده وأمضى وصلات واسدد المبلغ جزء من شغلى والباقى اصرف على والدتي
علا طب ودراستك حرام عليكى تضيعى سنين عمرك على الفاضي هنا بكت شهد بحرقه علا ماقدرتش تستحمل تشوف منظرها كده اخذتها فى حضنها وبدات في البكاء هى كمان شهد والدتها اتعفت وخرجت من المستشفى وشهد اجرت شقه وقررت تبعد عن والدها علشان يعيشوا مرتاحين وفكرت أنها كانت شاطره فى موضوع الأعشاب الطبيعية والتركيبات وعملت اكونت وبدأت تعمل تركيبات وفعلاً الموضوع نجح معها واتكلمت مع علا وقالت لها انها مش محتاجه تشتغل عند حد وأنها هتر دالفلوس قريب وحلت لها على نجاحها برغم المده البسيطه وقالت لها كمان هتنزل الجامعه من بكره علشان تتخرج وتطور شغلها وتفتح حاجه بسيطه عن الاعشاب الطبيه
علا فرحت جدا وقال لها انها هتساعدها ويفتحوا مكان سواء متخصص الاعشاب الطبيه ودا تخصصهم
على الجانب الآخر عند خالد العمليه نجحت وكل تفكيره فى شهد وازى يلاقيها رجع هو ياسمين وعلاء واول حاجه سأل عليها داده سعاد عن شهد وقالت له انها ما جاءتش ولا مره
ياسمين وقالت مرات عمك جايه هى وبناتها هو فرح لانه افتكر علا انها صاحبة شهد ياسمين لاقته أبتسم سالته قال لها علا هى هنا افتكرت بعد شويه جات ناهد ودينا وعلا
خالد رحب بيهم واستاذن من علا على إنفراد ده ضايق دينا جدا وقالت انها لازم تعرف فى فيه خلفت ان خالد لازم يكون ليها حتى لو غصب عن اختها خصوصا بعد ما وقف على رجله
خالد اتكلم وقال لعلاء انا عارف أنك على إتصال لشهد وقال لها تقول لها أنه مسامحها ومش عايز الفلوس المهم سلامه والدتها ردت علا وقالت هى بقى مش هتسامحك وأقرب وقت هترجع لك كل فلوسك وان والدتها بقيت كويسه وأن شهد بتشكرك بس مش هتسامحك لأنك استغلت ضعفها وقله حليتها واحتياجها للفلوس ومضيتها على عقد عرفى وعاملتها أنها رخيصه رد خالد وقال انا وثقت فيها وفجأة لقيتها بتسرق
علا. افتكر يومها كانت جايه تقولك وانت هاجمتها وقلت كلام وحش ليها علشان مهاب كان هيوصلها هنا افتكر لما كانت زعلانه ولام نفسه أن سابها تواجه حاجات كتير لوحدها
خالك.وطب انا عايز اشوفها
علا .هى مش هتقدر تشوفك غير لما تبقى جاهزه بالفلوس رد وقال انا مش عايز فلوس
علا .دى طريقه جديده علشان تخيرها يادفع يا الحبس يا لجواز العرفى والمره دى بالبطاقه
خالد هنا اتنرفز انت شايفنى كده ياعلا على العموم انا هوصلها بس علشان اعرفها انى مش عايزه وعايز اطمن عليها بس لانها وحشيتنى
علا فى حاله صدمه وهنا افتكرت أنه تانى يوم لامها أن مهاب هيوصلها كان غيره وابتسمت وفرحت لصحابتها وأن اخيرا لاقت حد يحبها كده وان يكون عوض ربنا يتبع الروايه فيها احداث كتير لو ما فيش تفاعل هضطر اختمها
تعليقات
إرسال تعليق