القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العاجز والخادمه البارت الثاني بقلم رهف في موسوعة القصص والروايات


الجزء الثاني من العاجز والخادمه_


 وخرجت روحت لقيت والدي وحرام يتقال عليه اب مايعرفش حاجه عن الابوه قال لى شرفتى اكيد ما لقتيش شغل اللي زيك ما يعرفش يعمل حاجه طلعت من شنطتي فلوس واديتها له ما لكش دعوه بامي ولا اختي قال لي طول ما انتي فاهمه دماغي مش هاجى جنبهم وسابنا وخرج زي كل ليله كان بيجي ياخذ من امى الفلوس ويرجع وش الصبح تكلمت امى وقالت انتى جبتى الفلوس دي كلها منين طلعت باقي الفلوس من شنطتي واديتها لها وحكيت لها على اللي حصل ردت وقالت اخرتها هتشتغلي خدامه من دكتوره الخدامه قلت لها لا انا هشتغل زي ممرضه وبعدين انك تخدم مريض فيها ثواب قالت لي وكليتك قلت لها مش مشكله اجلها السنه دي لغايه حوش قرشين ونمشي ونسيب له البيت امي بصت لي نظره حزن وتكلمت وقالت انتى هتبدى شغل امته قلت لها من بكره قالت ربنا يوفقك يا بنتي وينولك كل اللي في بالك انت تتمنيه واشوفك احلى دكتور ه ثاني يوم الصبح امتى على الساعه سته صليت ودعيت ربنا كثير وانا بعيط ربنا يصلح  حالنا انا وامي اختي ويهدي والدي مهما كان والدي قرات الورد بتاعي والبست دريس اسمر منقوش نقش بسيطه وخرجت لقيت ماما حضرت الفطار قلت لها معليش ماليش نفس افطر قالت لي مش هينفع يا بنتي فطرت حاجه بسيطه عشان خاطر ماما ودعتها قلت لها انا ما اعرفش نظام الشغل ايه هابات ارجع بس ده رقم التليفون انسه ياسمين اديته لي لو انت عايزه حاجه ابقي كلميني عليه لغايه مشتري تليفون بدل اللي ابويا كسروا سلام يا امي وخرجت قالت لي مع حفظ الله يا بنتي وصلت على باب الفيلا قلت للحارس اليسا ياسمين مستنياني قال لي انسى شهد قلت له اه قال لي تفضلي هي فعلا مستنياك دخلته لقيتها واقفه تستقبلني و جنبها شاب  قاعد على كرسي متحرك لقيت نفس تلقائي ببص على الشاب شكله جميل جدا وسيم ورشيق وعيون زرقاء و بعضلات استغفر الله العظيم يا رب ايه اللي انا باقوله ده كلمتهم قلت سلام عليكم ردو السلام علىا ردت ياسمين وقالت دى خالد اخويا اللى كلمتك عنه امبارح انت اكيد عارفه اتفقنا كان ايه وعارفه هتعملي ايه انا مضطره اخرج عشان عندي شغل وداده سعاد هتقول لك تعملي ايه ندهت على داده سعاد وقالت لها خذي انسه شاهد هتبقى مسؤوله عن خالد وعلاجه وتنظيم مواعيد عشان انت عارفه ان في عملاء مستقبلهم هنا في الفيلا داده سعاد قالت طيب يا بنتي تعالى يا انسه شهد اعرفك على الفيديو باقول لك تعملي ايه شهد راحت معها ياسمين جاءت كلم خالد لقيته سرحان في ايه مالك سرحان قال لها ما كانش له لازمه تجيبي حد مداده سعاد مش مقصره قالت له ده سعاد ما تعرفش حاجه عن تنظيم المواعيد وبعدين ده لسعاد كفايه عليها شغل البيت والطبيخ انا عايزه حد متفرغ لك ياخذ باله منك انا بقى في الشغل و شايله همك معلش ريحني الله حاضر روحي انت ما تشغليش بالك بي سلمي لي على علاء وباسته من مخده وخرجت وقالت له مش عايز حاجه اجيبها قال لها سلامتك مشيت هو داخل اوضه المكتب نده على ده سعاد وقال لها اعملي قهوه شهد خذت القهوه ودخلتها المكتب حطيتها على الترابيزه المكتب قال لها قربي انا عايزه اقول لك حاجه قربت وهي متوتره قال لها بس قربي كمان قربت منه مسكها جامد من ذراعها قال لها النظره اللي كنت بتبصي لي بها اول ما دخلتى بصه شفقه انا احسن منك على الاقل مش جاي اشتغل خدامه عند احد جاءت تتكلم قل لها اسكتي روح شوف وراك ايه واعملي المطلوب منك بالضبط وياك اشوفك قصرتي في حاجه اتجاه تاخذي فلوس بتعملي المطلوب منك بس مترفعيش عني عينك في حد مفهوم هزه دماغها له ودموعها على خدها وخرجت شافت المطلوب منها مواعيد الدوا وبقيت بتتعامل بحذر معه خلصت شغلها وروحت نامت علطول عشان تنسى الامها وتعبها وحزنها وكثرت نفسها ثاني يوم الصبح عملت المعتاد بس راحت بدري عشان ميعاد علاج الصبح دخلت عملت فطار مع ده سعاد وجهزوا السفره ودخلت تنادي على ياسمين قالت لها انسه ياسمين السفره جاهز قالت ياسمين انت اختي بلاش انسه ياسمين خليها ياسمين بس بعدين فرق بيننا مش كبير انت زي اختي الصغير ه بس خلي عم صابر يصحى خالد وساعده في لبسه لغايه منزل شهد راحت تعمل كده نزلوا كلهم على الفطار ياسمين قالت لي شهد تعالى افطري معنا شهد قالت لاء افطرت قالت لها بس تعالى  قعدت معهم على الفطار مرفعتش عينها في عينيه خالص وتكلموا معها وهي حاطة وشها في طبقها هو زعل عليها او حاسس ان زودها معها امبارح وهي ممكن ما تكونش قصدها دخل علاء عليهم وبص لقى هي وياسمين قال لها بس ما كنتش  لسه شافها بتكلم بتضحك ده احنا عندنا ناس حلوه تفتح النفس على الفطار خالد حسن نفسه متضايق مين علاء وياسمين اتضايقت من طريقه فهو حسن ان ياسمين متضايقه في حد يزود عشان بتيجي تقول له انا اعمل اللي انا عايزاه لما تيجي تقف مع حد هو بيبقى متضايق هي مش مقدره ده اللي هو بيغير عليها و بحبها اكثر من نفسه فحب يضايقها اكثر والقمر بقى اسمه ايه ياسمين كلمته وقالت خلاص بقى على اسيبها ما تحرج هاش هي لسه ماخدتش على هزارك وبعدين تكلمت مع اخوها وقالت اللواء منصور هيجي هو ما هي يتغدوا معنا النهارده قال لها ماشي يشرفني انا من زمان ما شفتوش وانت عارفه انا بحبه قد ايه اتكلم علاء وقال وما هي جايه اللهم صل على النبي خالد ابتسم ومال على اخته وقال لها انا عرفت انت ما بتحبيش ما يجي ليه قالت له لا والله انت عارف ان علاء بيهزر وبيحب يضايقني عشان ما اقفش مع الموظفين لكن ما هي فعلا مغروره انا مش باحبها انا بكره طريقتها في التعامل مع الناس انت الوحيد اللي مش شايف كده قال لها ماشي خلي الداده سعاد تعمل اكل اللي عامل منصور بيحبه كلمت ياسمين وقالت يلا يا علاء عشان ما تتاخرش عن الشركه بص علاء على شهاده قال باي باي يا قمر هي وشها احمر وتكلم خالد بنرفزه وقال له خلاص بقى يا علاء بقلم وزه محمد رهف شهد عملت القهوه واخدت العلاج ودخلت اوضه المكتب له تعطيه علاجه وهي خارجه تكلم وقال انسه شهد من فضلك كلمه وقفت وما رفعتش عينيها قال لها انا بعتذر عن اللي حصل امبارح قالت له حصل خير بس انا كنت عايز اوضح حاجه لحضرتك انا لما كنت داخله ببص على حضرتك انا حاسه ان شوفتك قبل كده عشان كده كنت ببص جامد يعني مش شفقه ولا حاجه وبعدين انا عارفه ان انت قلت كلام كله صحيح يعني انا جايه هنا اشتغل مش جاي اعمل حاجه ثانيه وبص على حاجه ثانيه ممكن بعد اذن حضرتك اشوف اللي ورايا قال لها ماشي بس المهم ما تكونيش زعلانه هي بينها وبين نفسها يا ريت تزعل كله يزعل حضرتك وبعدين هتيجي على حضرتك يعني ما الدنيا كلها مزعلاني هزت راسها له والف بعد اذن حضرتك قال لها ماشي خرجت من عنده دخلت المطبخ ما عدا ده سعاد تحضر معها عشان العزومه وهي حاولت انها ترفض وتقول لها يا بنتي خروجي وانا خلصت ردت عليها قالت لها البيت انت زي امي وانا باحب اساعد امي ميعاد الدواء بتاعه خبطت على اوضه المكتب ودخلت اول ما شافني ابتسم اعطيته العلاج وجئت ا مشي لقيته بيقول لي تعالي اقعدي شويه قعدت انا متوترة حاطه وشى فى الارض قال لها قولي لي مالك اكيد لسه زعلان قلت له لا والله قال لي انت بتدرسي ايه قلت له اخر سنه في صيدله لقيته اندهش قلته قلت له انا اجلت السنه دي قال لي ليه يعني قلت له ممكن احتفظ بها سبابي قال لي مش هضغط عليك زيك زي ياسمين اي حاجه محتاجاها ما تتردديش واطلبيها   الساعه ثمانيه بالليل المفروض اني امشي لقيت جرس الباب بيرن و عم صابر رايح يفتح ببص باشوف مين لقيت الدكتور مهاب المعيد بتاعي في الكليه هو وباباه اللواء منصور انا شفته قبل كده مره كان جاي لهم الجامعه م عشان ماهى اخته كانت عامله مشكله مع حد من زمايلنا شافني اتصدم قال لي انا سالت عليكى كثير انتى ما عدتيش وتحضري ليه لقيت خالك بيقول لي هو انت تعرفها قال له دي طالبه عندي ومن احسن الطلاب عندي احترام وادب واخلاق و امتياز عاد السؤال ثاني مره قال لي شهد انت بتعملي ايه قلت له يا دكتور انا شغاله هنا قال لي ازاي قلت له ممرضه الباشمهندس خالد قال لي طيب والجامعه قلت له اجلتها السنه دي قال لي ليه قلت له في ايه يا دكتور انا طالبه عندك مش وكيل نيابه بتحقق معي بصيت عليه لقيت بص لي جامد وعينيه فيها غضب  جيت عشان امشي دخلت أخته العزيزه لقيتها دخلت على وشها الصدمه اول ما شافتني وقالت إيه ده السفيره شهد عاش من شافك اتكلمت وقالت انت بتعملي ايه رديت وانا عارفه اللي هيجرى واللي هتقوله وعارفه فضيحتي هتبقى في الجامعه وعرفت ان مش هعرف هارجع ثاني الجامعه وامل لوالدتي فيا  راح انا بشتغل هنا ردت وقالت بيشتغلى ايه يعني خدامه بجد البرنسيسه شهد تشتغل خدامه اللي ما حدش بيعرف يكلمها في الجامعه لا شاب ولا بنت عامله فيها محترمه وبنت ناس لقيت مهاب قال لها ماتحترمى نفسك هي مش بتعمل حاجه غلط يا بتشتغل وممرضه هنا انا عن نفسي فخور بها جدا واخيرا رد خالد وقال اي حد يهين حد في بيتي كانه هني في ايه يا جماعه كل ده عشان حته خدامه انت ازاي بتتكلمي معي كده عشان خاطرها هنا والدها اتكلم وقال احنا امتى بنتكلم مع الناس كده قال لها عيب واعتذري قالت له شهد ما فيش داعي يا فندم بس احب اقول لك حاجه يا انسه ما هي انا لا برنسيسه ولا حاجه بس انا ما بحبش اختلط بحد عشان كده على طول لوحدي وبعدين هو انا لازم اكلم شاب عشان ابقى مابقاش  مغروره انا لا ديني ولا والدتي ربوني على كده وانا عارفه ان ده غلط بصت لي بصه حسد وقعدت حاطه رجل على رجل وقالت لي طب هاتي كوبايه ميه رد خالد وقال هي هنا ممرضه بتاعتي مش خدامه لحد نده على حد من الشغالين يجيب ميه دخلت ياسمين وعلاء خطيبها من الباب رحبوا بالضيوف لقيتني ياسمين واقفه ساكته وباين على الزعل والحزن وما رضيتش امشي اول ما جاءت من الذوق يعني اتكلمت  وقالت مالك رديت وقلت ما فيش ردت ما هي وقالت يمكن عايزه المرتب يزيد بصيت لها ياسمين بس غبيه وقالت لها شهد بنت محترمه بتفكرش كده انا مش هسمح لحد ما يكلمها كده لاني يعتبرها اختي في يا ريت كل واحد يلزم حدوده  ياسمين قالت انا اسفه يا عم منصور قال لها حقك يا بنتي انا مش راضي يا عمن تصرفاتها شهد جات تستاذن علشان تمشي دكتور مهاب قال لها لا انا وصلك قالت له لا ما فيش داعي قال لها لا مش هينفع تمشي لوحدك بالليل رجعت ماهى اتكلمك وقالت كده كثير ما رديش ما  علي اخته واخذ شهد عشان يوصلها خالد حس في نار في قلبه مش عارف ايه سببها ومتضايق من مهاب جم عشان يخرجوا يتبع بقلم وزه محمد رهف

البارت الثالث من هنا هنا


 

تعليقات

التنقل السريع