القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العاجز والخادمه الجزء الثالث بقلم رهف في موسوعة القصص والروايات

الجزء الثالث من العاجز والخادمه

جيت علشان اخرج مع مهاب

ماهى.اهلا اهلا بالصديقه الحنونه لقيتها علا اندهشت أول ماشافتنى شهد اول ما نطقت أسمى جريت عليها كانها منقذي ارتميت في حضنها وبدات في بكاء هستيري وهي تشدد على ظهري مش فاهمه حاجه وتبص لياسمين باستغراب في ايه في ايه لغايه ما اهديت والكل بيبص لي باستغراب في اللي بيبص شفقه وفي اللي بيبص حزن على وفي اللي بيبص بحقد واخيرا اتكلمت وقلت بعد اذن حضرتك يا دكتور مهاب علا  هتوصلنى وبعدين خرجنا قعدنا في المكان اللي متعودين نقعد فيه حكيت لها كل حاجه قالت لي قالت لي كل ده يحصل معك وانا ما اعرفش عنه حاجه خرجنا سوا روحنا اشترينا موبايل جديد وصلتني لحد البيت دخلت البيت لقيت امي مرميه في الارض قلبي دقاته عليت مش قادره اخذ نفسي مش عارفه اعمل ايه اختي جنبها بتعيط اخذتها ورحنا المستشفى والجيران ساعدوني لقيت الدكاتره لازم تعمل عمليه فورا ما تستناش تكلفه العمليه كم دكتور قال لى٣٠الف جنيه خرجت مش عارفه اعمل ايه علا مش معها المبلغ ده جيران اللي كانوا واقفين معايا سمعوا الدكتور وهو بيتكلم جمعوا من بعضهم 20 الف وباقي 10 غير العلاج طب اعمل ايه ما كانش قدامي حل غيرانىى ا روح للانسه ياسمين واتكلم معها ممكن تسلفني المبلغ وانا سددوا على مدار سنه وفعلا كملت اليوم طول الليل مع ماما في المستشفى وثاني يوم الصبح رحت الانسه ياسمين وقلت لها انا عايزه ٢٠الف وحكيت لها على الظروف ردت وقالت ربنا يشفيها انا وانا جايه من الشركه بالليل من الشركه هاجيبهم لك عشان انا مسافره على الساعه ثمانيه انا وعلاء هنحضر مؤتمر في دبي خلصت كل اللي ورايا ورحت لماما المستشفى رجعت بالليل سالت على الانسه ياسمين لقيتها سافرت اعمل ايه  محتاجه فلوس امي هتموت كنت في حيره كبيره دي ميعاد الدواء دخلت  لخالد شافني مهمومه افتكر كلام ما هي وقال اكيد انا زعلانه بس لقيته بيتكلم معي باسلوب مش كويس بيقول لي انت تعرفي مهاب منين قلت دكتور بتاعي زي ما حضرتك سمعت امبارح قال لي هو انتى متعوده تكلمي مع اي احد كده حضرتك تقصد ايه يعني  انا شايف ان واخذ عليكى قوي لدرجه ان كان هيوصل لك وانت كنت هتروحي معه شكلك كده من البنات اللي بيحبوا يعملوا شويتين احنا عمرنا احنا عمرنا ما نكلم شاب لا ديني ولا والدتي يسمحولي بكده طب ما هم كانوا 

انا..من فضلك ما تكملش انا كنت عايز اهرب من الموقف اللي تحطيت فيه بيتكلمو ده يدافع كاني كاني لما اشتغلت ممرضه عند حضرتك كان عملت حاجه غلط في اللي شايفني قليله وفي اللي شايفني بنظره شفقه وانا ما قدرتش استحمل عايزه اهرب حضرتك بقى سميها زي ما تسميها انا كنت هاتكلم معه وهقول له اني استلف منه فلوس بس بعد اللي قاله خايفه من رد فعل تجرحني زي ما بيجرحني دائما لقيته بص لي شويه وقال لي انا اسف رديت وقلت ولا يهمك بعد شويه لقيته بيقول لي هاتي ملف من  درج المكتب افتح درج المكتب لقيت في فلوس خفت اقوله اكثر هيقول على طمعانه عشان شفت الفلوس فضلت افكر هاعمل ايه لغايه ما وصلت الفكره وصليت وقلت ربنا يسامحني استنيت لغايه ما البيت كله نام وفضلت اتسحب لغايه اوضه المكتب حاولت ما عملش صوت فتحت الدرج عديت 20 الف واخذتهم وجيت اخرج لقيت الباب بيتفتح و نور المكتب نور

خالد.انا مخدوع اوى بتعرفي تمثلي دور البريئه الغلبانه والطيبه وانتى خبيثه بتعضى اليد اللي اتمدتلك

انا. بصيت له بصه كلها كسره و اه قلت له انت مش عارف ظروف قال لي اي كان الظروف احنا اعتبرناك اختنا وبدانا ولقيته سكت لما انتى اخترت السهل عشان انتى رخيصه

انا.ماسمحلكيش انت مش عارف حاجه قال لي انها طلب البوليس جريت عليه بسرعه لا لا هاعيش خدامه في البيت ده رد وقال لي ما انتى خدامه هنا و هتعيشي خدامه هنا بقيت حياتك قلت له حرام عليك وبدت اعيط بحرقه قال لي بلاش دموع التماسيح وفريقهم على لسه هتشوفيه مني بعد كده وقال لي اه عشان يبقى مظلمتكيش اللي سرقتيه خذيه بس بشرط عقد جواز عرفي واديك فوقهم كمان وعلى فكره مش باخذ رايك انا باقول لك بس اللي هيتعمل بص عليها لاقها..يتبع بقلم وزه محمد رهف


البارت الرابع من هنا هنا

 

تعليقات

التنقل السريع