القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية طفله حطمت غروري البارت 15 والأخير في موسوعة القصص والروايات كامله


البارت 15 والأخير 

طفله حطمت غروري 

بعد شهرين 


ادهم اصبح بارد المشاعر اصبح قلبه حجر لا يحب ان يتكلم مع اى بنت كل معاملاته مع رجال ولم ينسى تقى وكل يوم فى المساء يمسك صورتها ويتكلم مع الصورة ويبكى على فراقها اصبح يتخيالها فى كل مكان يذهب اليه


عند تقى اصبحت حامل فى الشهر التانى تبكى ليلا على فراق حيببها وانه صدق تلك الصور ولم يثق بها وتفكر فى مستقبلها هى وطفلها واصبحت تعمل سكرتيرة لاحد الشركات فى اميركا


عصام اصبحت حياته سعيده بفضل سحر وابنته ولكن سعاده لم تكتمل بسبب ابنه ادهم ويريد اصلاح كل شئ واصبح يبحث على سبب فراقهم


كاثرين اصبحت طيبه تبكى على فراق ابنها وتتمناه انها لم تفعل ذلك لتبعد ادهم عن حيبته ولان تعيش فى بريضانيه ولاكنها سوف تنزل الى مصر لتصلح الامور


اسر وياسمين احبه بعض كثيره واتفقه ان الفرح بعد شهر 


عند خالد تعم الفرح فى بيته بعد معرفته بحمل ليلى ولكنه حزين على ابن عمه ادهم


وحكم على سليم بالاعدام لقتل حسن وحمدى


عند تقى


تقى . انا رايحا الشغل سلام 

مروان . يا بنتى ريحى نفسك لو مش عشانك يبقا علشان ابنك

تقى . وانا بعمل كدا علشان ابنى ويالا بقا سلام انا ماشيه

حوريه . ربنا يهديها

مروان . يارب انا رايح الشغل خلى بالك من نفسك ماشى

حوريه . حاضر يا حبيبى مع السلامه

ليقبل جبينها ويذهب


عند عصام 

يجلس لتأتى اليه كاثرين 

عصام . خير ايه الى جابك مصر تانى

كاثرين . فى حاجه غلط عملتها ولازم اصلحها

عصام . ايه هيا

كاثرين وتحكى له ما فعلته مع مساعده حمدى وحسن عصام بغضب . انتى ازاى تعملى كدا انتى عارفة عملتى ايه فى ابنك او فى البنت الغلبانه الى انتى ظلمتبها بسبب عقدتك زمام ابنك بقا عامل زى الالى بيتحرك من غير قلب و تقى اختفت مافيش حد يعرف هيا فين

كاثرين ببكاء . انا عارفة ان الى عملته غلط وجيا اصلحه

عصام . تمشى دلوقتى وتسافرى و متجيش تانى وانا هصلح الى انتى عملتيه

كاثرين . حاضر هسافر ومش خايه تانى بس فى اوقات هنزل مصر اشوف عيالى

عصام . ماشى مع السلامه انتى دلوقتى بس اتى عنوان سالى 

كاثرين. انا معايا الصور الحقيقيه لو انتا رايح لسالى علشان كده

عصام . تمام اوى اتيهم

لتعطى له الصور الحقيقيه 

وتذهب ويذهب عصام الى ادهم 

عصام . اتفضل 

ويلقى الصور فى وجه ليأخذهم ويراهم بصدمه

عصام . مش ديه صور الى انتا اتهمت تقى انها خانتك وسبتها ديه الصور الحقيقيه شاله وشك وحضة وش سليم وانت صدقت الصور وكذبتها خليك عايش فى الذنب ده طول عمرك مافيش حد يعرف مكتنها فين 


ويغادر المكتب ويترك ادهم فى حاله صدمه ولم يستضيع الكلام وينظر الى الصور ويبكى على ظلمه لحبيبته وينهض ويذهب الى زينب 


فى بيت زينب يرن الجرس لتفتح الباب وتلاقى ادهم 

ادهم . تقى فين

زينب . ليه سبها فى حالها بقا غايز منها ايه 

ادهم . ممكن ادخل

زينب . اتفضل 

ليدخل ادهم ويجلس

ادهم . ممكن تقوليلى مكانها فين لو سمحتى عايز ارجع كل حاجه لمكنها واول مرة واخر مرة اعمل كدا 

زينب . وبعدين تضربها تانى و تقولها خاينه تانى صح

ادهم ببكاء . ابدا والله انتى عارفة ان كل ده غلطه وواحد حب يفرقنا وانا صدقته ارجوكى قوليلى هيا فين كلى كل حاجه تتصلح

تتنهد زينب . طيب هقولك بس لو زعلتها تانى مش هتشوف ضوفرها ولو جيت تبوس ايدى مش هقولك هيا فين 

ادهم . اوعدك انى مش هعمل كدا تانى ابدا 

زينب . فى اميريكا

ادهم باستغراب . اميريكا تعرف مين علشان تروح هناك

زينب . مروان اخوها 

ادهم . ايه

زينب . ايوه فى ايه

ادهم . لا ولا حاجه بس ممكن تديلى عنوانه علشان اروحله

زينب وتعضيه عنوانها 

ادهم . شكرا اوى انا هروحلها بكرة

زينب . توصل بالسلامه يا ابنى

ويغادر ادهم ويذهب الى ابوه الى القصر

ادهم . انا عرفت مكانها وريحلها بكرة

عصام . بجد طب كويس هيا فين 

ادهم ويحكى له من اول هروب حوريه الى الان

عصام . يعنى انتا اتجوزتها علشان تنتقم من اخوها 

ادهم . ولله ما طولت فى الموضوع ده انا بحبها والله

عصام. لما تسافر تجيب حوريه وجوزها معاك فاهم

ادهم . اكيد مش هسبهم بس لازم افهم هو عمل كده ليه

عصام . اكيد هنعرف

ويحجز ادهم ليسافر الى تقى 


وفى الصباح ينزل لكى يلحق الطيارة

ادهم . انا مسافر ادعيلى توافق ترجعلى 

عصام . اكيد هترجعلك بس مش علطول


ويسافر الى تقى ويذهب الى العنوان التى احطته له زينب و يرن الجرس لتفتح له حوريه 

حوريه والدموع فى عيونها . ادهم انا انا

ادهم يبتسم وينظر الى بطنها ويحضنها . ولا انا ولا انتى يا ستى اهدئ متخافيش مش هضربك

حوريه بضحك . هههههههه لا ما انا عرفه انك مش هتضربى 

ادهم . يا عم الواثق بس فين تقى 

حوريه . تقى فى الشغل بس مين قالك

ادهم . امها بس ايه بتشتغل ديه بتشتغل ليه

حوريه . طب ادخل وانا اقولك

ويدخل وتحكى له من اول ما اتت لهم

حوريه .  فى حاجه هقولك عليها انتا عارفنى خباصه 

ادهم . ههههههههه عارف قولى

حوريه . تقى لما انتا طردها وقولتلها هيا فين كانت فى المستشفى 

ادهم بقلق . ليه مالها 

حوريه . متخافش ديه حامل مبروك هتبقا بابى

ادهم بصدمه . ايه حامل 

حوريه . ايوه حامل مالك

ادهم . يعنى هيا حامل 

حوريه. انتا هاتجت

ادهم بفرحه . انا هبقا بابا و من غباكى كنت هضيعها 

حوريه . انا ممكن اقولك على حاجه تعملها هتسامحك على طول 

ادهم . ايه هيا قولى ابت بسرعة

حوريه . هقولك .......... وتحكى له كيف يجعل تقى تسامحه

ادهم. يعنى لو عملت التخلف الى انتى بتقوليه هتسامحنى 

حوريه . ايوه والله صدقنى 

ادهم . طيب 

ويدخل مروان ويرى ادهم

مروان . مين ده 

حويه بسعاده . ده ادهم اخويا وجوز تقى 

ليذهب له مروان ويلكمه ليقع ادهم على الارض

مروان. علشان خليت اختى تعيط بسببك 

ليقف ادهم ويلكم مروان 

ادهم . علشان هربت بأختى

حوريه وتقف بينهم 

حوريه . خلاص كده تعادل بس متضربوش بعض تانى 

ادهم . طيب 

مروان . خلاص 

حوريه . هو جى يرجع تقى واحنا هنساعده

مروان. علشان يعمل الى عمله تانى صح

ادهم . ديه كانت لعبه وانا صدقتها بس والله انا بحبها 

مروان . طيب هساعدك

ويخطته مع بعض كيف يجعله تقى تسامح ادهم 

وبعد عده ساعات تدخل تقى الى البيت لتلاقى البيت مظلم وفجاه ينفتح شريط من النور الاحمر من الجانبين لتقى على شكل سهم  لتنظر على السلالام لتلاقى ادهم ينزل ويلبس بدله انيقة وفى يده بوكيه ورد

ويقف بجانبها ويشاور بيده للاعلى لتنظر الى المكان الذى شاور فيه لتلاقى مكتوب 

((انا اسف يا تقى بحبك ))

لتنظر له ليقول 

ادهم  . انا اسف اوى انى مصدقتكيش 

تقى . واعمل ايه بأسفك بعد الى عملته فيا 

ادهم . ادينى فرصه تانيه اعوضتك فيا على الى عملته فيكى 

تقى ببكاء . كل مىة تقولى هعوضتك وفى الاخر تجرحنى

ادهم ويمسح دموعها . ديه اخر مرة سامحينى لو مش علشانى يبقا علشان ابننا فكرة واحنا فى شهر العسل قولتلك لما تخلفى لو ولد هسميه سيف ولو بنت تبقا تقى علشان اسمك يفضل مربوض باسمى لاخر العمر 

تقى ببكاء . اخر مرة 

ادهم بسعاده . اخر مرة 

ويحضنها ويلف بها لتضتحك 

تقى بضحك . بس بقا دوخت يا ادهم

ادهم بحنان . سلمتك من الدوخة يا قلب ادهم

لتبتسم له وتحضنه 

لتدخل حوريه وتضرب مروان فى كتفة 

حوريه . شايف الرومانسيه

مروان . مش مرة عزمتك على جيلاتى انتى نكره الجميل 

حوريه . يا فرحتى جيلاتى بحالها انا ظلمتك تصدق 

مروان . علشان تعرفى بس 

ليضحك ادهم و تقى على كلامهم 

ادهم . بكرة كلنا هننزل مصر ده فى حجات حصلت وانته مش موجدين 

حوريه بحماس . ايه هيا 

تقى . ايه الى حصل 

ادهم . اولا سليم قتل عمامك الى كانه السبب فى كل الى حصل ثانبا ابويا طلق امى وطلع متجوز وعنده اخت عندها 12 سنه ثالثا امك بقت طيبه 

حوريه بصدمه . كل ده حصل 

تقى . امك كانت هيا الى خلت سالى تصورنا صح

ادهم . ايوه

ويحكى لهم بالتفاصيل


ويرجعه فى اليوم التانى الى مصر ويصله الى القصر لتجرى حوريه لتحضن ابوها 

حوريه . وحشنى اوى يا بابا 

عصام . وانتى وحشتينى يا روح بابا كده تسبينا وتمشى 

حوريه وتحكى له ما فعلته امها لتبعد مروان عن حوريه 

عصام. امك سبب كل حاجه بس خباص كل حاجه لتصلحت 

حوريه. بابا انا حامل فى الشهر 4 تقريبا

عصام . بحد صح بطنك بينا 

ادهم. احم بابا تقى حامل فى الشهر التانى

عصام بفرح. هبقى جدو 

حوريه . طب فين تاج وسحر

عصام وينادى عليهم لتأتى تاج وسحر

عصام . ديه سحر هتحبيها اوى 

ادهم . ايوه ماما سحر تتحب 

عصام . وديه تاج 

لتتعرف حوريه على تاج وتحبها وعصام يحب مروان 

واخر الشهراتجوز اسر ياسمين


وبعد 4 سنوات 


تقى . يالا بقا عيالك مستنينا مش كل عيد ميلادهم تعمل كده

ادهم . اهو خلصت يالا 

وينزله الى الحديقة 

وتذهب تقى لتحضن ياسمين 

وياتى سيف ويحضن سما 

سيف . وحستينى

سما . وانتا كمان وحستنى اوى

لياتى اسر 

اسر . بقولك ايه ابعد ابنك عن بنتى ده انا اجيبلك ادهم يضرب ابنك 

ادهم . قصدك على ابنك ده 

ليشاور على طفل يمسك بايد فتاه

ادهم . ابعده عن بنتى الاول

ليذهب ويأخذ بنته من ايد ادهم الصغير ليبكى 

اسر ويشيل ادهم ابنه . معلش يا ابنى عمك ظالم انا عندى واحدة احسن من تقى ايه رأيك فى جودى بت عمك خالد 

ادهم الصغير . لا انا بحب تقى وجودى بتحب يوسف 

لياتى مروان . مين بيجيب سيرت ابنى 

ليسلمه عليه 


ليقف خالد  بحازم و احمد ابنائه 

خالد . خونا بتحضنه بعض من غيرى 

ليطحكه لتاتى تقى 

تقى . الكل يتجمع هناجد صورة للذكرى 

ليقف ادهم ويحضن تقى وامامه التوئم تقى و سيف 

وخالد مع ليلى وابنأئه حازم و جودى

ويقف اسر وياسمين بجانبهم ادهم و سما

ومروان وحوريه وابنهم يوسف و حمزه

وتاتى تاج .  وانا معقول تنسونى 

ادهم . لا طبعا يالا تعالى واتى بابا وماما 

ويقفه جميعا لتاتى الخدامه وتصورهم وتقول 


1

2


وبعد التصوير ليقول ادهم بهمس لتقى 

ادهم. طفله حطمت غرورى

لتبتسم له تقى وتحضنه 

ادهم . بحبك 

تقى . وانا بعشقك

The End

تمت 


 

تعليقات

التنقل السريع