القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بكامل قواي العقلية 2البارت الرابع عشر والخامس عشر بقلم اميره اسامه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

2البارت الرابع عشر والخامس عشر 

بكامل قواي العقلية 

كارمن...يعني مش زعلان
انس....ابتسم بحزن مقدرش ازعل من القمر اللي بيعيط ده...
كارمن....انت طيب اوي.
انس....كارمن
كارمن...نعم....
انس....مين اللي عمل فيكي كده؟؟؟؟؟؟؟؟
كارمن...سكتت وفضلت بصاله...
انس....ردي عليا..
كارمن....بابا😔
انس.....كنت واثق بس حبيت اتأكد منك قبل ما اتصرف .
كارمن...ارجوك يا انس...بلاش تعمل فيه اي حاجه.  بلاش يعرف اني معاك او وصلتلك لو روحتله هيعرف اني معاك ومش هيسبني.
انس...انتي عارفه انه ميقدرش يوصلك وانه لو حاول وده استحاله انا مش هسيبه....صح ولا انتي عندك سبب تاني.
كارمن....اكيد عندي. اسباب مش سبب واحد.
انس...ايه هي الاسباب دي.
كارمن....اول حاجه ماما واخواتي كفايه اللي حصلهم بسببي بعد ما هربت صوت امي كان باين انه عمل فيها حاجه اكيد يعني معدهاش علي خير  وانا اخاف يأذيهم بسببي تاني ولو انت روحتله او عملت فيه حاجه مش هيلاقي اي حد يطلع فيه غضبه غيرهم وانا مقدرش اشوفهم بيتأذو بسببي...
انس...وتاني سبب.
كارمن...عينها دمعت وصوتها اتخنق بالعياط....لانه ابويا...
انس...بعد اللي عمله فيكي ده..
كارمن...للاسف لو عمل اكتر من كده هيفضل ابويا...يمكن هو يكون معندوش رحمه بس وممكن يكون اقسي اب فالدنيا ويمكن يكون هو سبب حزني ووجعي وكل حاجه بس فالاول والاخر هو ابويا مقدرش أئذيه بأيدي..
انس....مد ايده مسح دموعها اقولك علي حاجه ياكارمن
كارمن...نعم.
انس...انتي حقيقي خساره فيه...لانه للاسف حتي لو سمع منك الكلام ده او حد وصلهوله علي لسانك مش هيتهز 
كارمن...عارفه...وعارفه كمان ان مفيش اي حاجه ممكن تهزه بس اعمل ايه اموته...
انس...طيب احكيلي ليه حصل كده..
كارمن....حاضر....اول مره ضربني كان
قاطعها انس...هو ضربك اكتر من مره...
كارمن..ايوه مرتين...اول مره لما انت اتصلت بيا. ريتال اختي التليفون كان قريب منها وكان بابا اعد ريتال قالت اسمك بصوت عالي...هو اول ما سمع اسمك اتجنن وفضل يزعأ فيا ويقولي   انتي لسه بتكلمي الراجل ده انتي عايزه توديني في داهيه الراجل ده عايز يوديني في داهيه بسببك وقاللي ردي عليه وقوليله ميتصلش بيكي تاني وان اللي كان بيتصل بيكي عشانها ماتت وهددني لو مقولتلكذ كده هيقتلني..وفضل واقفلي لحد ما رديت عليك وقولتلك كده وبعد ما قفلت فضلت اعيط كنت مضايقه جدا من نفسي اني كلمتك بالطريقه دي بعد وقفتك معايا بس كان غصب عني...
اتفاجأت بيه بيقولي.....
سكتت لمار وهي دموعها نازله انس كان بيسمع منها وهو علي اخره...
انس...قالك ايه ياكارمن..
كارمن ..قاللي انتي فيه ايه بينك وبين الظابط ده..قولتله انت مستغرب ان لسه في حد في قلبه رحمه 
قاللي لا شكل كده في بينكم حاجه بس عموما الظابط ده بيتسلي بيكي وميستنضفكيش انتي بالنسباله لعبه هيلعب بيها شويه ويرميها..
فالوقت ده انا محستش بنفسي ولا باللي بقوله لقتني برد عليه وبقوله...هو اكيد ميستنضفنيش عشان يوم ما يفكر ينساب هيناسب حد يتشرف انه يحط ايده في ايده لاكن انت للاسف متشرفش حد...فاللخظه دي اتحول ومسك الحزام وفضل يضرب فيا بطريقه بشعه كنت حاسه اني بطلع فالروح...
بعدها قال لماما ان خلاص مفيش جامعه وانه مكلم العريس العربي اللي كانوجايبه وخلال يومين هيتمم كل حاجه..ودخل نام وسابني...
كنت حاسه ان بموت من الوجع..
فالوقت ده اخواتي الصغيرين فضلو يقولولي لازم تهربي وانهم سمعوه بيتكلم فعلا وان العريس في مصر وهيجي يتجوزني واروح معاه فندق لحد ما يخلص الاجراءات وياخدني ويسافر...اخواتي فضلو يفكرو بطريقه يهربوني بيها...
وبعد بليل لما صحي قولتله اني موافقه ودي كانت جزء من الخطه حاولت اقنعه بكلامي عشان ميشكش فيا وفعلا اقتنع ورجع بليل جايب شنط ولبس كتير وقال ان العريس بعتهملي...وقال انه هيجي بكره 
تاني يوم...قال ان في بنت كوافيره هتيجي تجهزني..وان بليل هيجي يكتب الكتاب وان ادام انا موافقه يبقي يجي علي طول وياخدني ..واتصدمت لما لقيته مش ناوي يخرج .لما البنت تيجي وكنا مرتبين انه لما يخرج يلاهوا البنت لحد ما اهرب حسيت وقتها ان الدنيا قفلت فاقولتله ليه الاستعجال ادام انا موافقه خصوصا ان جسمي ازرق ومتبهدل هقول ايه للعريس...فاللحظه دي رد عليا وقاللي حاجه خلتني انهارت...
فضلت كارمن تعيط جامد ومش قادره تحكي..
انس...مسك ايدها كارمن اهدي ارجوكي..احكي وخرجي كل اللي جواكي انا سامعك بلاش عياط..
كارمن...مسحت دموعها....قاللي عادي متقوليش حاجه انا عرفته وكمان خليته شاف بنفسه وان هو مش معترض وبيقول هيعالجك كمان المهم انها وافقت..
فاللحظه دي وقفت وقولتله شافني ازاي رد بكل برود وقاللي صورتك وبعتله الصوره...فضلت اصرخ واعيط واقوله انت مش راجل ازاي تسمح لنفسك انك تشوف جسمي وانك كمان تخلي راجل غريب مفيش بيني وبينه اي حاجه لسه انه يشوف جسم بنتك وفضلت اقوله انت شيطان انت مش راجل ومعندكش نخوه...لقيته قام ومسك الحزام وفضل يضرب فيا علي الجروح من تاني بس المرادي كان بيضرب بطريقه شرسه انا والله يا انس اتشاهدت وهو بيضربني حسيت ان فعلا بطل فالروح ساعتها...
ودي كانت تاني مره....فضلت كارمن تعيط وهي حاطه ايدها علي وشها...
خدها انس في حضن والغضب كان عاميه فضل يضغط عليها جوه حضنه كأنه بيخبيها جواه...عروقه كانت بارزه بطريقه غبيه...
انس....هو ده اللي لسه شيفاه اب هو ده اللي صعبان عليكي يا كارمن...انتي لو خايفه علي اخواتك صحيح لازم ابوكي يبعد عنهم لانه اللي يبيع الكبيره يبيع الصغيره مفكرتيش انه ممكن يعمل كده مع اخواتك عشان الفلوس برده..
انا مش فاهم انتي ازاي باقيه عليه بعد كل ده..
كارمن...فضلت تعيط ومنهاره..
انس...وديني لادفعه التمن 
كارمن...خرجت من حضنه ومسكت ايده تبوسها ابوس ايدك بلاش انت وتدتني.
انس بغضب....وعدتك لما مكنتش اعرف كل ده...طب سيبك من اول مره ضربك فيها انكا تاني مره انتي مبسوطه وهو بيصورك لراجل غريب انتي عارفه انتي لو رحتي بلغتي عنه عقوبتها هتكون ايه...
كارمن...عارفه بس انا مش عايزه منه حاجه ولا عايزه حقي. المهم اني هربت منه
انس...طب واخواتك.
كارمن...هقوم واقف علي رجلي وهنزل ادور علي شغل وهحاول اشوف بيت حتي لو اوضه تحت بير سلم وهخدهم يعيشو معايا..
انس...بغضب.  انتي مش هتخرجي من البيت ده مفهوووم ومفيش شغل انتي ناسيه دراستك ولا ايه.
كارمن...مبقاش ينفع انا كنت هحاول انفذ وصيه لمار واحقق حلمي وحلمها بس كل الظروف ضدي مش هقدر.
انس...لا هتقدري وهتكملي ومصاريف دراستك كلها انا متكفل بيها.
كارمن...وانا مش هوافق يا انس... مش هينفع.
انس...انا قولت اللي عندي...دراستك هتكمليها والبيت ده من انهرده مش هتخرجي منه. هتعبريه بيتك مش بيتي...ومفيش شغل...اما بقي بالنسبه لامك واخواتك دول مسؤوليتي انا انا ملزوم بحمايتهم وهفضل متابعهم ديما...ومش هيقدر يجي جمبهم..
كارمن...مش هينفع يا انس صدقني عارفه انك عايز تساعدني بس انا مش هقدر اقبل الوضع ده...
انس...انا قولت اللي عندي قولته وهتعمليه ياكارمن وألا قسما بالله هجيب ابوكي ده ادامك جثه واريحكم منه خالص انا اللي مانعني عنه هو انتي غير كده هتصممي عاللي في دماغك هسيبك بس هعمل بقي انا اللي في دماغي..سمعتي.
كارمن...هزت دماغها بخوف.
وقف انس...وفضل رايح جاي فالاوضه وهو بيمرر ايده في شعره بعنف...وكارمن مراقباه بخوف...
انس..حس انها خايفه رجع قرب منها تاني...كارمن. انتي لما كلمتيني قولتي مكنش في حد تكلميه غيري واظن لو انتي مش واثقه فيا ومطمنالي مكنتيش كلمتيني صح..
كارمن....ايوه
انس....يبقي من انهرده يا كارمن انتي مسؤوليتي وفي حمايتي ومحدش هيقدر يقرب منك وادام لجأتيلي يبي تسمعي كلامي ...دراستك هتكمليها..وكل حاجه هتحتاجبها هتطلبيها مني...والبيت ده من انهرده بيتك...وانت هنا ضيف انا ليا بيت واهل عايش معاهم يعني مش هضايقك ومش هسببلك احراج هاجي كل يوم اشوفك واشوف طلباتك وهروح 
مش عايزك تخافي مني انا مقصدتش اخوفك 
كارمن...بس انا مش خايفه منك... والانت عايز تعمله معايا انا مقدراه بس صدقني هو صعب عليا...
انس...اعتبريني زي لمار ياكارمن. اعتبريني صاحب صديق قريب سند...اعتبريني اي حاجه يا كارمن تريحك..ولو هيضايقك اني اجيلك..بلاش هطمن عليكي كل يوم بالتليفون وعالاقل هجيلك مره كل اسبوع..
كارمن...لا لا انا مقصدتش كده صدقني 
انس...عارف انك مقصدتيش كده بس انا حابب اريحك وحابب اديكي كل الاقتراحات...
المهم...انتي ابوكي كان يعرف يوصلك فالجامعه عشان لو حبيتي تروحي خصوصا ان الدراسه قربت واكيد هيجي عليكي وقت تضطري تنزلي.
كارمن...بسخريه لا بابا تقريبا ميعرفش انا في جامعه ايه اصلا..
انس...كويس ومصلحه ليكي بس بردو عشان نكون فالامان هجبلك تليفون غير اللي معاكي ده بخط جديد.عايز ميحاولش يتصل بيكي ولا يوصلك
كارمن..لا مش هينفع عشان ماما هتوصلي ازاي وهطمن عليها هي واخواتي ازاي
انس ...متقلقيش انتي اكيد عارفه التوقيت اللي ابوكي ممكن يكون مش موجود فيه وقبل ما تقفلي الخط هخليكي تكلميها وتعرفيها انك هتتصلي حالا برقم جديد وتسجله وطبعا ده عشان تضمني وقتها ان الموبايل هيكون معاها عشان متتصليش بالرقم الجديد وهو يرد...وتخليها تسجله باسم اي حد...وبلاش انتي تكلميها هي تكلمك افضل وقت ما تكون لوحدها تمام..
كارمن...تمام...
انس....طبعا انتي مجبتيش اي ورق او كتب لدراستك...
كارمن...لا لاني كنت عارفه اني خلاص مش هكمل.
انس...تمام بكره كل حاجه هتكون عندك.
انا هنزل الوقت اجيب حجات ناقصه فالبيت لاني تقريبا مش باجي البيت غير لما بكون حابب افصل واريح دماغي لو مضايق وبيبقي يوم وبمشي...وزي مانتي شايفه البيت فاضي..
هبعتلك ورده...تساعدك لو حابه تغيري اكيد الترنج بتاعي لاخمك هي نشرتلك هدومك اللي اتغرقت...
انا هنزل ومش هتأخر عليكي..بس قبل ما انزل في حاجه معينه تحبي اجبهالك.
كارمن...شكرا..
انس...كارمن انا مش بقولك عشان تقولي شكرا انا كده كده هجيب.
كارمن...عارفه والله بس صدقني مش محتاجه اي حاجه تاني...
انس...بابتسامه...تليفونك انا سايبه مقفول متفتحوش لحد ما اجي...وخلي بالك من نفسك..
كارمن...حاضر...
انس....اي وقت اي حد يخبط متفتحيش غير لما تعرفي مين بره تمام
كارمن...حاضر.
انس...يلا انا نازل وراجع علي طول
كارمن...ابتسمتله مشي انس..
اما كارمن... فاتنهدت براحه لاول مره تحس بيها حاسه بسند وامان وحمايه كل ده كانت حساه مع انس...اللي قدر يعوضها عن معني الحنيه اللي افتقدته من ابوها....نزل انس وبلغ ورده....
و ورده طلعتلها ..وخبطت عليها
قامت كارمن بتعب شديد والم في كل جسمها فتحت..
ورده....اذيك انا ورده مرات عبده البواب.
كارمن...بابتسامه اهلا بيكي اتفضلي..
دخلت ورده...عامله ايه انهرده..
كارمن..وهي ماشيه براحه راحت عليها ورده تسندها...الحمد لله ياورده انا بخير...
ورده...شكلك تعبان بس الحمد لله عالاقل فايقه واحسن من امبارح.
كارمن...شكرا جدا ياورده علي اللي عملتيه امبارح معايا...
ورده...شكرا علي ايه بس انتي زي اختي لو ميضايقكيش يعني.
كارمن...طبعا ده شرف ليا والله
ورده...ان شالله يجبر بخاطرك.
ورده....قوليلي فطرتي.
كارمن....لا انا صحيت من شويه بس انس نزل يجيب حجات من تحت...
ورده...طيب تحبي تدخلي الحمام تغيري قوليلي محتاجه ايه..
ورده...لو مش هتعبك معايا يا ورده ممكن تجبيلي هدومي من علي المنشر عشان الترنج كبير عليا وحاسه اني غطسانه فيه..
ورده...بابتسامه هو من جهه غطسانه فانتي غطسانه خالص بس الحمد لله ان كان في هنا لبس اصلا اصل انس باشا مش ديما بيجي هنا...وانتي لبسك كان غرقان مايه.
كارمن...اه اصل الشنطه وقعت مني علي الشط...
ورده...الحمد لله انك بخير انا هقوم اشوف الهدوم وارجعلك....
راحت ورده ورجعت....
كارمن فين الهدوم.
ورده...معلش هتستني شويه كمان اللبس لسه مبلول الجو سقعه واللبس بينشف براحه...
كارمن...طيب مفيش مشكله 
ورده....انا حاسه انك سخنه شويه.
كارمن....انا كمان حاسه اني دافيه شويه...
ورده.. استني اقوم اعملك كمادات...
.................
اما عند دياب ولمار...
حضر دياب الغدا وابتدا النهار خلاص يروح حط الاكل بره علي التربيزه فالهوا الجو كان برد جدا بس كان جميل....
راح دياب خبط عالباب...وهو بيخبط. سمعها بتتكلم. استغرب بتتكلم مع مين مع نفسها ولا في الموبايل ولو موبايل جابت الموبايل منين مكنش مركز في كلامها لاكن فجأه وبدون أنذار فتح دياب الباب بسرعه...اتفاجأ بلمار نايمه وواخده ركن صغير في السرير متكومه في زي الاطفال...شعرها مفرود جمبها بطريقه عشوائيه ومثيره..لاكن كان واضح عليها بتحلم حلم وحش وكان ظاهر علي تقسيمات وشها والعرق اللي كان بيجري علي بشرتها رغم بروده الجو قرب منها دياب واعد علي ركبه ادامها عشان يقدر يسمع اللي هي بتقوله يمكن يسمع حاجه هي مش قادره تقولها فالحقيقه...
لمار....ارجوكي اتكلمي ارجوكي متسكتيش قولي اي حاجه. مينفعش تفضلي ساكته في اكتر وقت انا محتجاكي فيه اتكلمي عشان خاطري....مين اللي وصلني للانا فيه ده مين اللي عمل فيا كده. انتي ولا هو ارجوكي اتكلمي....انا قتلته واوعدك اني مش هقول السبب بس ارجوكي قوليلي الحقيقه اتكلمييي.
وفجأه ابتدت لمار تمسك السرير بقوه.... ونزلت دموعها من غير ما تحس...ببطئ خلي دياب قلبه اتقطع عليها...
دياب...لمار ..لمار اصحي..
لمار كانت شبه مش سمعاه ولا حاسه بوجوده لاكن فجأه صرخت وقامت بسرعه.تعدت وضمت رجلها لصدرها..وهي بتعيط ومبتقولش غير جمله واحده...وحاطه ايدها علي وشها وبتهز نفسها بتوتر جامد
مكنتش عايزه كل ده يحصل ..
مكنتش عايزه كل ده يحصل ..
دياب...اهدي اهدي
لمار....مكنتش عايزه كل ده يحصل
دياب..قام اعد جمبها...لمار اهدي انتي كنتي بتحلمي. اهدي قرب منها دياب وخده‍ا في حضنه واتفاجأ دياب من رد فعلها اللي قتله...
مسكت لمار فيه ولفت ايدها عليه ومسكت في هدومه بايدها جامد كأنها ما صدقت انها صحيت ولقيته ادامها وحست بالامان..حس دياب فاللحظه دي احساس الاب شدد دياب من حضنه ليها عشان يحسسها بالامان اكتر...كان واثق انها مفتقده احساس الامان جدا...
فضلت لمار تعيط في حضنه...
دياب...حط دقنه علي شعرها وفضل يمشي ايده علي شعرها وضهرها 
وبدون ما يحس طبع بوسه علي راسها 
دياب...بصوت هامس...متخافيش. انا جنبك..وهفضل معاكي....عارف انك تعبانه اوي وعارف انك شايله حاجه جواكي نفسك تخرجيها بس مش قادره...عارف لن في حاجه منعاكي تتكلمي...بس انا نفسي تتكلمي يالمار عشان بس ترتاحي...قوليلي مالك واوعدك هحترم رغبتك ومش هقول اي حاجه لاي حد بس كفايه انك تقولي اللي جواكي... خرجها دياب من حضنه 
ومسكها بايده الاتنين من وشها ومرر صوابعه علي خده يمسح دموعها وفضل باصص في عنيها..
دياب...قولي اي حاجه بلاش تحكي كل حاجه بس عالاقل قولي حاجه تريحك..
فضلت دموعها تنزل وهي باصه في عينه.....وبدون مقدمات قرب دياب براحه من شفايفها بهدوء وقبل ما تاخد نفسها كان انقض علي شفايفها بهيام ورغبه مكبوته كان بيحاول يخفيها لاكن مقدرش كان بيعبر لها عنه غضبه منها وعن خوفه عليها كان عايز يحسسها بالامان والاهتمام وعايز يقولها انه جمبها وبيحس بيها ويطمنها كان عايز يقولها انه اخيرا قلبه دق ومش قادر خلاص يبعد عنها. كان عايز يقولها اتكلمي واعترفي بالحقيقه مكانتش مجرد قبله ورابه بيحاول يعبر فيها غن رجولته اد ما كانت بتعبر عن احتياجه ليها وعن اعلان حبه خصوصا انه حس انها بتبادله شعور معين طول الوقت هي بتحاول تتجاهله لانها عارفه انه مينفعش ومينفعش تتعلق بحد ولا تعلق حد فيها لاكن هو مشتسلمش لافكارها وقرر يكسر كل الحصون اللي هي بتبنيها....
طال الوقت بينهم فالاول لمار كانت بتحاول بأيدها الصغيره تقاومه وتدفعه بعيد عنها لاكن قوه جسمه بالنسبالها كانت اكبر من انها تقاومه وفالاخر استسلمت لمار غصب عنها وتاهت معاه في عالمه الخاص...تاهت معاه من غير ماتحس او بمعني اصح. حبت تجرب احساس الحب لاول ولاخر مره في حياتها....
اخيرا بعد عنها دياب لما حس انها محتاجه للهوا.  ومحتاجه انها تتنفس.. بعد ما قطع نفسها لدقايق محدش فيهم كان عارف هي اد ايه....
سند راسه علي راسه وهو لسه ماسكها من وشها...كانو بياخدو نفسهم بسرعه كأنهم كانو في سباق شاق..مع الزمن..
علي اد ما لمار كانت بتقاومه فالاول لاكن كانت بتتمني الوقت يقف عند اللحظه دي...خصوصا انها طول الوقت مكنتش شايفه دياب وكان كل اللي مسيطر عليها هي القضيه بتاعتها وبس لاكن مع الوقت كانت معجبه بيه وبشخصيته وبشكله لاكن كانت بتحاول تكدب نفسها وتتجاهل احساسها لانه بالنسبالها مينفعش..
وان الوقت اللي قلبها دق فيه كان الوقت الغلط...
مسكينه لمار..........متعرفش ان الحب عامل زي القدر حكم لا يحق للانسان التدخل فيه...متعرفش انه ولا قرار ولا اختيار...ده حاله بتتكتب عالقلب يعيشها  بدون وعي ولا إدراك. بياخدنا لعالم بعيد بنكون فيه مغيبين تماما ومش حاسين بأي حاجه ومش بنفوق منه غير لما القلب يصرخ ويعترف بيه وقتها بس بنعرف اننا وقعنا وصعب ان حد يقومنا ويخرجنا بره دايرته وكأنه دوامه بتبلع اي شخص بيحاول يقرب منه....ووقتها بنعرف ان كل اللي كنا بنعيشه دوامه الحب👌👌ومهما تجاهلنا او كدبنا نفسها بيجي وقت وبيفرض الحب سيطرته علينا.  ووقتها القلب مبيقدرش يخبي وبينهار ادام الحب...

دياب.....بعد وهو عينه عليها وعايز يعرف رد فعلها...لاكن لمار عينها كانت فالارض مش قادره تواجهه عينيه وشها اتلون باللون الاحمر وحست انها محرجه جدا..فضلت تمسك ايدها الاتنين في بعض من شدت توترها...ابتسم دياب غصب عنه علي شكلها اللي عامل زي الطفل اللي عامل عامله...
دياب....من اللحظه دي مش هسيبك يالمار..
بصتله لمار...بصدمه..
دياب....هفضل جمبك...مش عشان انتي كنتي مجرد متهمه في قضيه انا ماسكها...لا عشان حجات اكبر من كده بكتير ...هفضل وراكي يالمار لحد ما تغيري رأيك وتعترفي بالحقيقه...مش هسمحلك تروحي برجلك لحبل المشنقه...مش هسمحلك تضيعي مني بعد مالقيتك....
لمار....بعد مالقتني؟
دياب...ايوه يالمار...انا بدور عليكي بقالي كتير ومصدقت اني لقيتك...ومش هستسلم عارفه ليه لاني ببساطه يالمار اكتشفت اني حبيتك
لمار.....😳🥺🥺🥺🥺بدموع...اللي انت بتقوله ده مينفعش يادياب..
دياب...ليه
لمار....عشان حجات كتير..صدقني مينفعش والانت بتفكر فيه ده مينفعش تفكر فيه...مينفعش تعلق نفسك بحد محكوم عليه بالموت...
دياب...وانا موافق يالمار اني اعلق نفسي بيكي وعلي جثتي اسيبك تموتي او تروحي برجلك للموت
لمار...ارجوك متصعباش عليا كفايه عليا اوي اني اتحمل وجع اتنين ماما وكارمن..بلاش انت كمان يادياب.. مش هقدر عالحمل ده صدقني
دياب..طيب ريحيني واحكيلي ولو عايزه تفضلي مستسلمه هسيبك بس اكون عرفت او شيلت معاكي جزء من الحمل اللي في قلبك..
لمار...مش هقدر 
دياب....هتقدري.
لمار...قولتلك مش هقدر مش هقدر...حرام عليك انت بتعمل فيا كده ليه انت عارف انا بيحصل فيا ايه انا بقاوم الايام اللي فضلالي فالدنيا انت عارف يعني ايه احساس واحده عارفه ان ايامها معدوه عارف يعني ايه تكون عارف بمعاد موتك...انا مش حمل اني اتوجع يادياب ولا حمل اني احب كفايه عليا وجعي في فراق امي وكارمن...متجيش انت تكمل عليا.
دياب....تقدري تنكري حبك ليا يالمار.
لمار....انا مش بحبك.
دياب...بتحبيني 
لمار...لا مش بحبك افهم بقي...
دياب...كدابه بتحبيني وانا واثق من ده 
لمار....تبقي بتضحك علي نفسك
دياب..ولما انا بضحك علي نفسي سبتيني ليه اقرب منك 
لمار....انا قاومتك ومقدرتش عليك
دياب...يمكن تكون ي قاومتي بس فالاخر استسلمتي.
لمار...عشان مقدرتش عليك
دياب...لا يالمار...عشان مقدرتيش علي نفسك...مقدرتيش تنكري اللي قلبك بيحاول بعترف بيه..
لمار...حرام عليك سبني بقي
دياب...حاضر يالمار هسيبك بس اعملي حسابك اني  مش هسيبك خالص...انا هفضل معاكي ووراكي لحد ما تعترفي بحاجتين بحبك ليا وبالحقيقه اللي انتي مخبياها واللي لو مقولتيهاش انا هعرفها بطريقتي صدقيني...
دياب.....اغسلي وشك...ويلا عشان تاكلي عشان ورانا حجات نعملها..
خرج دياب...وسابها 
واول ما خرج...انهارت لمار...
حرام عليك ايوه بحبك...واتمنيت اللحظه دي بس في وقت تاني غير ده حلمت باللحظه دي في خيالي وكنت عكس اي بنت مكنتش بتمناها فالحقيقه عشان مينفعش.  حرام عليك يادياب...
حرام عليك الوجع اللي انا حساه ده...
.................
رجع...انس بعد ما اشترا كل حاجه لكارمن..
فتح الباب...وساعده عبدو في شيل الحاجه...
انس....ايه ياورده...فين كارمن
ورده...جوه فالاوضه.
انس...هي كويسه..
ورده...احسن بس كانت سخنه عملتلها كمادات بس الحراره رجعت تاني...
انس...طيب غيرتلها.
ورده...اه صحيح الهدوم بتاعتها لسه منشفتش..
انس...مش مهم انا جبتلها شويه لبس اكيد هتحتاجهم..
دخلي مع عبدو الحاجه فالمطبخ...وياريت تظبطيها.
ورده...من عنيا
وانت ياعبدو ...دخل مع ورده وانزل شوف شغلك..
عبدو...حاضر يا انس باشا ..
انس...سابهم ودخل لكارمن
انس...عامله ايه الوقت
كارمن...الحمد لله...
انس..اتأخرت عليكي معلش
كارمن...لا ولا يهمك ورده كانت معايا 
قرب منها انس وحط ايده علي راسها يشوف حرارتها...
انس...انتي دافيه جدا.
كارمن...ورده عملتلي كمادات..
انس...مش كفايه انتي محتاجه دوا...شويه والدكتور هيعدي عليكي هخليه يشوف ايه حكايه السخونيه دي.
وعلي فكره انا جبتلك حجات للمطبخ اكيد هتحتاجيها...وجبالك شويه لبس يارب يطلعو مقاسك...
كارمن...ليه كل ده
انس...مش هنرجع تاني للكلام ده..
كارمن...حاضر..
انس...بابتسامه ايوه كده شطوره.
ابتسمت كارمن بألم
انس...مالك.
كارمن...حاسه بوجع رهيب في جسمي..
انس
..عارف استحملي كام يوم والوجع هيبتدي يقل...
فاللحظه دي رن تليفون انس..
انس....الووووو
ياسمين...ايوه يا سي انس فينك مش بترد ليه.
انس...يابت انتي ما انا قولت لماما اني عندي مشاوير كتير
ياسمين ...مقالاليش.
انس...عشان انتي ملكيش شخصيه ياروحي.
ياسمين...بقي كده ماشي شكرا...ياعم...هتيجي امته
انس...احتمال اطلع عالشغل مش هلحق ياياسو والله
ياسمين...ليه كده بقي
انس...معلش حقك عليا بكره هجيلك ان شاء الله
ياسمين...ماشي يا روحي خلي بالك من نفسك.
انس...وانتي كمان ياحبيبتي يلا سلام هكلمك تاني.
ياسمين...ماشي يلا باي
انس...دي ياسمين اختي الصغيره
كارمن...بابتسامه حزن ربنا يخليهالك ويخليك ليها...
انس...صحيح جبتلك التليفون والخط...
يلا نركبهم...وبعد ما ورده تلبسك وينزلو نكلم والدتك تمام
كارمن...بفرحه...تمام
ابتسم...انس علي ضحكتها الجميله...


البارت الخامس عشر....

الحياه رحله قصيره ...جئنا إليها زوار ولكلآ منا طريق خاص طريق طويل ملئ بالحمولات مع كل خطوه نحمل بها شئ علي ظهورنا منا من يحمل اشياء بسيطه يمكن مع الخطوات ان يستغني عنها ومنا من يحمل ويحمل ويحمل حني يتراكم الحمل علي ظهره.. وعندما نصل الي نهايه الطريق والرحله يصبح الفائز من حمل اشياء بسيطه وجعل طريقه سهل اما من ضغط علي نفسه وتحمل اكثر من طاقته واستنفز كل قواته يصل ولكن وهو جسد من غير روح... نصيحه...شيل من حمول الدنيا اللي تقدر تشيله لكن احذر إنك تيجي علي نفسك وتضغط وتضغط وتصل الي حد الانفجار ...خذ من الدنيا دروس ولا تأخذ اثقال واعباء الحياه قصيره فلا تجعلها مرهقه........
...............................
خرج انس وساب كارمن...ودخلت ورده بشنط اللبس...
وطلعت هي وكارمن ترنج بيتي مريح وشيك جدا باللون الروز ف الرمادي...
ساعدتها ورده في انها تغير وكانت حريصه علي انها متألمهاش 
اما. كارمن...كان كل همها انها تخبي نفسها من ورده كانت محرجه جدا...لاكن ورده كانت بتلبسها بسرعه وبتحاول متحرجهاش...
خلصت ورده...ولبستها وظبطتها عالاخر..وسرحتلها شعرها...وقامت شالت اللبس في الدولاب.  وظبطت المكان من الفوضي اللي كانت فيه....
رن...تليفون ورده...كان عبده.  بيبلغها ان ابنها الصغير صحي وبيعيط جامد..
ورده...طيب يا عبده انا خلصت هنزل علي طول اهو
فالوقت ده خبط الباب...فتح انس....كان الدكتور...
رحب بيه انس... استنو ورده تخرج...وثواني وخرجت ورده...
ورده...انا خلصت يا انس باشا لو تسمح بس انزل عشان عبده بيقولي ان الواد الصغير صحي اكيد عابز يرضع هسكته وهطلع تاني لو محتاجني.
انس...تمام ياورده...انزلي بس ياريت تطلعي تاني 
ورده..عنيا يا انس باشا بعد اذنكم..
دخل انس ومعاه الدكتور..
الدكتور....اذيك يا انسه كارمن.
كارمن...الحمد لله
الدكتور...ماشاء الله واضح انك احسن كتير انهرده...
كارمن...الحمد لله بخير بس في وجع جامد في جسمي.
الدكتور...وجع جامد بس انتي كويسه انك مستحمله الوجع ده اصلا..الجروح اللي فيكي دي محدش يستحملها....دي جروح مميته.. وانتي ماشاء الله واضح انك قويه وقادره تستحملي واكيد هتقدري تتخطي المرحله دي ومع العلاج والمقاومه هتخفي بسرعه ان شاء الله بس اهم حاجه الغذا..اهتمي بالاكل وبالعلاج هتتحسني بسرعه جدا...
كارمن...حاضر.
انس...بس هي يادكتور انهرده طول اليوم سخنه ورده عملتلها كمادات والحراره بترجع....تقريبا خدت برد لانها امبارح هدومها كانت غرقانه خالص
الدكتور....مبدئيا كده ممكن تكون خدت برد لان الجو صعب جدا كمان مايه علي جسمها طبيعي يعني تتعب وحرارتها ترتفع لاكن بعيدا عن انها خدت برد طبيعي جدا انها تسخن وحرارتها تكون عاليه كمان بسبب الجروح اللي في جسمها يعني كان لازم تسخن...وكان ممكن كمان يحصلها تسمم ...انا للاسف نسيت موضوع الحراراه ده ونسيت اكتبلها حاجه للحراره بس هكتبلها حاضر وكويس جدا ان ورده عملتلها كمادات واتصرفت..
انس...يعني مفيش خطوره من السخونيه دي.
الدكتور...لا اطمن بس طبعا لازم تنزل سواء بالخافض او الكمادات...
انس...تمام يا دكتور...
الدكتور...الوقت يلا بقي نغير عالجروح اللي في ضهرك..
كارمن...بصت لانس وهي مبرقه وبصت للدكتور...نغير ازاي.
الدكتور...هنغير عالجرح 
كارمن...مش حضرتك غيرت عليه امبارح...
الدكتور...ده لازم يتغير عليه يوميا عشان ميحصلش تلوث ويعمل بكتريا احنا في غنا عنها...لازم يوميا يتطهر وكمان يتدهن عشان الجروح تخف بسرعه..
كارمن....طيب هي هتوجع
انس كان باصصلها وهو ملامح الحزن علي وشه...من سؤالها ونبرتها اللي كلها خوف...🥺
الدكتور...لا خالص متخافيش انا عارف انها وجعاكي بما فيه الكفايه ومش ناقصه وجع اكتر..
كارمن...طيب...وبصت لانس باحراج عايزه تقوله يخرج ومش عارفه وفنفس الوقت هي محرجه اصلا من الدكتور... لانه كان شاب تقريبا في نفس عمر انس او اكبر حاجه بسيطه...
انس...حس بيها.وعارف اللي بيدور جواها...
كارمن...هي ورده نزلت..
انس...اه نزلت...عشان ابنها صحي وهتأكله وتيجي .
كارمن....بقله حيله بصت للدكتور...هو انا المفروض اعمل ايه..
الدكتور....اقلعي الجزء اللي فوق ونامي عالسرير علي وشك..
كارمن.....😳😳😳😳برقت وبصت لانس اللي حس بالشفقه عليها وفضلت تهز دماغها شمال ويمين..وعيونها مدمعه...مكانتش متخيله ان الموضوع صعب بالنسبالها كده خصوصا انه لما غيرلها اول مره كانت نايمه او فاقده للوعي...
كارمن..انا مش عايزه خلاص انا هخف لوحدي او هخلي ورده تساعدني.
الدكتور...مش هينفع لان ورده مش هتقدر تغيرلك ولا تنضف الجرح....وبعدين انتي ايه مشكلتك...متقلقيش انا مش هاخد وقت..
انس...كارمن...طيب انا هطلع بره. عشان تكوني براحتك...ومتوتريش نفسك الموضوع بسيط..
كارمن...نزلت دمعه غصب عنها ...لا متخرجش ارجوك انا مش عايزه اغير خلاص...
انس....مش هينفع ياكارمن انتي سمعتي كلام الدكتور...لازم الجرح يتغير عليه...وزي ما قالك مش هتاخدي وقت ..
كارمن...هزت دماغها بلا ...زي الاطفال اللي خايفه من الحقنه وبيحاولو يقنعوهم...لاكن كارمن مكانتش خايفه من الوجع اد ما كانت محرجه...
الدكتور....انا ممكن ابعتلك الممرضه اللي بتجيلك تركب المحلول بس اول كام غيار عالاقل لازم انا اتابعه بنفسي...
انس....يلا ياكارمن..
فضلت كارمن...تعيط بصمت.  ورافضه انها تغير عالجرح
الدكتور...طيب بص يا انس باشا انا هخرج بره شويه وحاول تهديها وتقنعها واحده واحده.  او اتصل بورده تطلع تقف معاها واضح انها محرجه...
مسك انس الموبايل يكلم عبدو مردش..
انس...مش بيرد...
الدكتور...طيب انا بره شويه 
انس...هزله راسه....خرج الدكتور..
واول ما خرج...فضلت كارمن تعيط زي الاطفال....انا مش هغير علي جرح ولا عايزه اخف .عادي...مش اول مره يحصلي كده...بابا عملها كتير قبل كده ولا كان بيجبلي دكتور ولا حتي علاج كانت لمار بتفضل تحطلي كريم وبخف لوحدي...انا هعمل كده.
انس...مش هينفع يا كارمن المرادي غير كل مره...المرادي...انتي مضروبه مرتين ورا بعض والجرح المرادي اكبر....اسمعي الكلام..
كارمن...لا..
انس...عشان خاطري يا كارمن...وانا هقف بره عشان تكوني براحتك.
كارمن...ازاي هكون معاه لوحدي لا مش هعمل كده.
انس...ياكارمن ده دكتور ودي شغلته..
كارمن...لا بردو..
انس...طيب افضل معاكي. ومتخافيش مش هبص عليكي والله...
كارمن...لا ازاي اكون مع اتنين رجاله ولوحدي لا مش هغير...
انس...بنفاذ صبر... وبعصبيه قليله كارمن اسمعي الكلام بقولك..
كارمن...بعياط لا..
انس...وديني ياكارمن لو ما سمعتي الكلام همشي الدكتور بس قسما بالله هطلع من هنا عالقسم وهروح شغلي عادي بس هبعت لابوكي البوكس يجيبه ومتبقيش تزعلي عاللي هعمله فيه ...عشان هو اللي وصلك للانتي فيه ده..
كارمن....ارجوك يا انس...انت ليه مش حاسس بيا...فضلت كارمن تعيط جامد.
انس...قرب منها براحه ورفع وشها...حاسس بيكي والله بس لازم تخفي ياكارمن انتي ممكن يحصلك تسمم وانا ممكن اوديكي مستشفي عادي بس مش هيستنو عليكي زي الدكتور...والممرضه مهما كانت بتعرف لاكن مش هتكون زي الدكتور...
كارمن...طيب بلاش انام عالسرير ينفع اكون واقفه...
انس...ابتسمت بقله حيله حاضر هقول للدكتور ...انا هخرج اناديه وهستني لحد ما تخلصي...
كارمن...لا ارجوك خليك معايا انا خايفه..
انس...انا مش عايز اسيبك صدقيني بس مش عايزك تكوني محروجه وتكوني براحتك..
كارمن...بس انت لو سبتني معاه لوحدي مش هقدر..
انس...حس انه مبسوط من جواه..اوي انها حاسه انه حمايه ليها ومهما كانت محرجه منه لاكن تقدر برده تستخبي فيه...
انس...مش هتتحرجي مني..
كارمن...وهي بتعيط هتحرج بس متسبنيش..
انس...ابتسم مش هسيبك يلا اقلعي..
بصتله كارمن😳😳😳
انس...🤨🤨مالك بتبرقيلي كده ليه انا مالي الدكتور اللي قال...نيتك وحشه اوي.
ابتسمت...كارمن غصب عنها.
انس...ايوه كده اضحكي.
خرج انس نادي للدكتور...
ورجعو..
انس...معلش يادكتور هنستأذن بس حضرتك في حاجه...ممكن بس كارمن تكون واقفه...
الدكتور...بس كده يعني هي دي كانت الازمه...ماشي ياستي ولا يهمك خليكي واقفه بس الافضل كان هتكوني وانتي نايمه عشان ترتاحي اكتر بس ادام انتي عايزه كده مفيش مشكله...يلا جاهزه..
هزت كارمن راسها بقله حيله...
ابتدا الدكتور...يطلع حجات من شنطته ومن شنطه العلاج بتاعتها...وفضل يجهز حجات...
فكت كارمن سوست الترنج.  وقلعت السويت شيرت وكانت لابسه من تحت قطعه تانيه خاصه بالترنج تيشرت نص كم....
انس...يلا..
كارمن...يلا ايه...ما انا قلعت.
انس...التيشرت يا كارمن..
كارمن..لا لنا هرفعه لما الدكتور يجهز.
انس...مش هينفع.
كارمن..لا هينفع والا مش هغير بجد
الدكتور...غمزله من ورا...تمام كويس كده ويلا انا جاهز...
وقفت كارمن وادت ضهرها للدكتور...انس كان واقف ادامها ومقرب منها ..
الدكتور...ارفعي التيشرت.
رفعت كارمن التيشرت...وصل نص ضهرها...
الدكتور...لا ارفعيه اكتر...
كارمن...كانت بتغمض عينها اوي وحاسه انها هتموت من الاحراج.
انس...علي فكره انا ادامك يعني مش شايف حاجه ارفعي يلا...
رفعت كارمن شويه لاكن مكانتش طايله..
ساعدها الدكتور...في رفعه شويه...
وابتدا يغيرلها...عالجرح...وينضفهولها...
واول ما ابتدا الدكتور يتعمق فالتنضيف حوالين الجرح اكتر...نسيت كارمن احراجها من كتر الالم ..وابتدت تتألم بصوت...
قرب منها انس اكتر ومسك راسها بأيده...بقت في حضنه...
مسكت كارمن فيه بايدها جامد....من شده الوجع...
وبصله الدكتور....وشاورله عالتيشرت...
هز انس راسها...وفأقل من ثانيه رفع انس التيشرت...لفوق...
كارمن.....دموعها نازله من الوجع والاحراج.  لا ياانس..لا ...
انس...شششششش خلاص خلي الدكتور يخلص بقي...
رجع.انس خدها في حضنه.  وهي مربعه ايدها بتحاول تخبي نفسها لانها مكانتش لابسه غير اخر قطعه داخليه...
وصل الدكتور....ناحيه كتفها واللي كان متدمر بمعني الكلمه....
فضلت كارمن تصرخ من الوجع في حضن انس...والدكتور بينضف الجرح...وظاهر علي ملامح الدكتور الانزعاج من بشاعه المنظر...واعد يهز في راسه شمال ويمين...
فاللحظه دي فكت كارمن ايدها ومسكت في ضهر انس...بقوه..
انس....اهدي ياكارمن الدكتور قرب يخلص..
الدكتور...خلاص استحملي قربت والله
كارمن....خلاص بقي والنبي مش قادره..
انس...حط ايده علي راسه.  وفضل حاضنها...
لحد ما اخيرا الدكتور...خلصت تنضيف وابتدا يدهنلها الكريم في جسمها كلها....وخلص اخيرا خلاص...
الدكتور....انا خلصت خلاص اهدي بقي..الوقت الكريم اللي حطتيته هيسكنلك شويه...
فضلت كارمن داخله في حضن انس وكأنها بتخبي نفسها..ومش راضيه ترفع راسها 
انس...بس مش الكريم ده مضاد.
الدكتور...لا انا مزجتلها الاتنين المضاد الحيوي مع المخدر عشان بعد التنضيف هتحس بألم..فا ده هيريحها...
انس...تمام....معلش بقي ممكن تديني التيشرت بتاعها.
الدكتور...لا معلش هي خليها بس شويه كده عشان الكريم ميتمسحش.. عالاقل تفضل كده ربع ساعه..عشان يعمل مفعول بس وبعد كده تلبس...
انس...تمام يادكتور...معلش اكتبلي بس الخافض عشان متنساش...
الدكتور.. اه كويس انك فكرتني...كتب الدكتور الخافض...واداه لانس...ولم حاجته كلها...
الدكتور...هستأذن انا بقي عشان يادوب الحق شغلي فالمستشفي...وهعدي عليها بكره...ان شاء الله ..
انس...طيب معلش يادكتور...بالمره كده...ممكن تركبلها المحلول 
الدكتور...اه طبعا...اعدها عالسرير..
مسك الدمتور حاجه المحلول وابتدا يجهزها..
انس...كارمن تعالي اعدي...
كارمن...ساكته ومخبيه نفسها في حضنه..
ابتسم...انس ..وقالها في ودنها ايه حضني حلو اوي كده😉😉
كارمن...اتحرجت من كلمته ...
مشي انس بيها اعدها عالسرير..وعي مربعه ايدها وباصه فالارض...
راح انس...عالسويت شيرت بتاع الترنج بتاعها...وربط الكم علي رقبتها عشان يغطيها من ادام...حست كارمن بالراحه اخيرا...بس فضلت باصه فالارض...
قرب. منها الدكتور...وركبلها الكانولا....
اتألمت كارمن.. لاكن خلص الدكتور بسرعه...
الدكتور...ايه ياستي شوفتي بقي الموضوع خلص بسرعه ازاي...ان شاء الله المره الجايه تكوني افضل...
فضلت كارمن ساكته وباصه فالارض...
خرج...انس مع الدكتور...يوصله ويحاسبه...شكره جدا ومشي الدكتور اخيرا....
رجع انس....كانت كارمن اعده وضهرها للباب...اولوما شاف منظر دهرها انس. الغضب كان عاميه وبيحاول يمسك نفسه عن ابوها...
قرب انس...واعد جمبها....
انس...احسن ولا حاسه بحاجه...
كارمن.............
انس....كارمن. مبترديش عليا ليه.
كارمن.............
انس...انتي زعلانه مني.
كارمن...هزت كارمن راسها بلا..
انس...امال ايه مبترديش عليا ليه...رفع انس وشها ليه...كان وشها غرقان بالدموع...
مسك انس راسها وقربها من كتفه وخدها في حضنه...طيب اهدي خلاص بلاش عياط..بقي...
كلها كام يوم وتبقي احسن  فضلت كارمن سانده عليه وهو من جواه طاير بقربها منه......وفضلو ساكتين .
........................
اما عند...بيت كارمن...
كانت مني...والدتها اعده باين عليها التعب من كتر التعذيب اللي شافته علي ايد جوزها...
سعيد...قومي ياوليه حضريلي الاكل...
مني....بتحاول تقوم لاكن مش قادره.
ريتال....خليكي انتي ياماما..هحضرله انا وچنا...
سعيد...ليه وهي اتشلت ماهي زي القدره اهي ...وصحتها تهد جبل.
ريتال....ماما تعبانه يابابا...وبعدين انت مش عايز تاكل وخلاص انا هحضرلك..
ريتال...اخت كارمن وتوأم چنا...كانت يمكن تكون اقواهم وليها شخصيه...برغم ان كارمن مكانتش بتسكت لاكن وجود لمار هو كان اللي مقويها...اما ريتال فكانت قويه ومكنتش محتاجه دعم من حد هي لوحدها كانت بتقدر تتكلم..ومكانتش بتخاف...
سعيد...وانتي بقي ياست ريتال هتعرفي تسخني وتحطي الاكل..
ريتال...واعرف اعمل الاكل كمان متقلقش ماما معلماني كل حاجه واقدر اعمل كل حاجه فالشقه...ومن غير مساعدت حد..
سعيد...بضحكه شيطانيه...يعني بقيتي عروسه يعني...
حست مني...من كلامه اللي بيلمح ليه...
مني...شدت ربتال من ايدها بخوف...وبرقتلها عشان تسكت اعدي هنا جمب اختك العبي...انتي ولا بتعرفي تعملي اي حاجه...انا هقوم....
سكتت ريتال وحست ان امها عايزه تقول حاجه...وبالرغم من انها كانت بتمتلك شخصيه قويه لاكن كانت طفله ومقدرتش تفهم كلام ابوها وتلميحاته الشيطانيه...واعدت جمب چنا...
سعيد....ايه صحتك رجعت الوقت ما كنتي عامله فيها ميته..
مني...انا كويسه وعموما صحتي كويسه علي ادي...انت ليك طلباتك تتعمل بس ابعد عن بناتي ياسعيد انت فاهم ابعد عن بناتي..
سعيد...بضحكه عاليه....بقيتي بتخربشي كمان اهو يامني...كنت عامله زي الفار الاول بقيتي قطه وليكي ضوافر كمان...
مني....ولو حكمت يا سعيد هبقي اسد.  وساعتها مش هخربش بس لا انا هاكل بسناني اي حد يقرب من ولادي....
سعيد.....اسد ولا مراته.. وفضل يضحك بصوت عالي ...وهي بصاله بقرف...
سعيد....صحيح السنيوره بنتك مكلمتكيش وقالتلك هي فين فالشارع ولا شافتلها شوفه...
مني...ملكش دعوه بيها انساها اعتبرها ماتت زي ماحنا كلنا اعتبرناك موت...
سعيد....ماشي بس متقلقيش كلها كام يوم واجبهالك هنا راكعه بس اوعدك لما اجبها مش هخليها تنفع تاني....بحق اللي عملته فيا..
مني...هي اللي عملت فيك...ولا انت اللي عملت فيها...
سعيد....انا عملت فيها ايه كنت عايزها تبقي بني ادمه. فنفس الوقت ينوبنا من الحب جانب....هي بقي عملت ايه...خلت الراجل قلب عليا وخد كل فلوسه اللي ادهالي...واستحلفلي انه لو شاف وشي تاني هيقتلني.  وانه لو عايزني ارضي عنه ويديني اضعاف اللي خدته منه اجبله البت...وهو بقي المرادي يربيها بنفسه....واعملي حسابك اني هجبها...
مني....ساعتها هقتلك بايدي يا سعيد..
سعيد...بضحكه مستفزه...مش بقولك بقيتي بتخربشي....بس عجباني..
بصتله مني...بحقد وكرهه ودخلت عالمطبخ.....وهي بتدعي ربنا انه يحمي بناتها ويحمي كارمن...اللي مرعوبه عليها ومتعرفش عنها حاجه...
اما هو فا فضل يشرب في الشيشه...وهو باصص لريتال بشرود وخبث..👹👹
.......................
اما في منزل دياب...كان المل متجمعين علي سفره الطعام...
ريناد....الاكل ملوش طعم من غير ديبوو
نوال....عندك حق...وحشني اوي..
حنان.....بسخافه...يعني هي اول مره يغيب عن البيت ما دي طبيعه شغله...
نوال....هي طبيعه شغله فعلا ومش اول مره يغيب...بس كل ما هيغيب هيكون ده شعورنا...
ريهام....بفضول وحب هو مقالش راجع امته يا طنط.
نوال...لا والله يا ريهام دياب في شغله مبيحبش يعرف حد بشغله...ده مقالش انه مسافر غير قبلها بكام ساعه بس يادوب جه حضر شنطته...حتي منامش ومشي علي طول...
عاصم....طبيعه شغله يا حبيبتي بتفرض عليه السريه ديما 
حنان...سريه علي اهل بيته...
عاصم...ده اهل بيته اول ناس...
ريهام....بدون وعي لكلامها....كان نفسي اشوفه واسلم عليه قبل ما يمشي...
الكل كان عارف ان ريهام معجبه بدياب...وكانو واثقين ان امها اللي خلتها تحطه في دماغها..
عادل...بسخريه....مالو كنتي فالبيت وقتها كنتي شفتيه بس للاسف انتي ومامتك بره البيت ديما...
ريهام...لو اعرف مكنتش سهرت مع صحابي.  بس هو سافر فجأه..
حنان...تجاهلت كلام عادل....
وفاللحظه دي...جالها تليفون....وبمجرد...ما شافت الرقم..وشها جاب الوان وكنسلت بسرعه...
عادل....بصلها وسكت...
رجع...التليفون رن تاني عملت انها بتكنسل بس قفلته بسرعه.. الكل كان ملاحظ تغيرها بس كملو اكل عشان ميلفتوش نظر عادل اللي كان بيبصلها بغضب...
عادل...ايه ما تردي لا يكون حاجه مهمه..
حنان....بارتباك...هااا لا لا مش مهم ولا حاجه...دول الشله بيستعجلوني اكيد...
عادل...الشله....اممم طيب لا يكون في حد فيهم تعبان ولا حاجه..
حنان...لا لا متقلقش وسابت المعلقه من ايدها الحمد لله شبعت...هقوم انا عشان اجهز...تسلم ايدك يا نونه الاكل يجنن..
بصتلها نوال باستغراب اول مره تشكرها علي امل او حتي تدلعها تصرفاتها كانت متلغبطه ومرتبكه وواضح انها بتحاول تدراي الموقف.
نوال...بالف هنا...
طلعت نوال...وسط نظراتهم ليها ونظرات عادل اللي كانت بتخترقها.....
خلصو الاكل وقام عادل وعاصم اعدو عالكنبه...وراحت ريناد تكلم ياسمين...
وطلعت ريهام....اوضتها وقررت انها متخرجش لاول مره كانت مضايقه جدا وحاسه ان عدم وجود دياب مأثر فيها وفارق معاها...
اما نوال راحت تعملهم القهوه وسابت مجال ليهم يتكلمو مع بعض...
عاصم....مالك ياعادل...
عادل...مفيش ولا حاجه...
عاصم...ولا حاجه ازاي انت مش شايف شكلك ولا ايه.  ولا فاكر ان اخوك مش هيعرفك ويحس بيك ..
عادل....انا قربت اتجنن يا عاصم مبقتش قادر..
عاصم...قولتلك استحمل عشان خاطر ريهام...
عادل....بحاول بس مش قادر....
عاصم....ممكن اسألك سؤال وترد عليا بس من غير ماتزعل....
عادل...انت عارف ان عمري ما ازعل منك....
عاصم.....انت شاكك في حنان....
عادل....انا مش شاكك انا متأكد...
عاصم....نعم...😳تقصد ايه...
عادل...اقصد اني حاطط حنان في دماغي من فتره بس مكنش في حاجه بلاحظها لاكن الكام يوم دول تليفونات كتير خروج اكتر...اوقات ارقام غريبه بتتصل بيها...ولو انا اعد بتكنسل او تقفل التليفون خالص....
عاصم...طيب ما تواجهها..
عادل...كله في وقته ياعاصم...
عاصم...طيب انا اهم حاجه عندي انك تكون بخير...عشان خاطري براحه علي نفسك..
عادل...متقلقش يمكن دي اول مره...احس اني متمسك بالحياه....وحاسس ان هي اللي نهايتها قربت معايا...
عاصم....بس حاول تتصرف بعقل.
عادل...متخافش مش هقتلها واضيع عمري اكتر ماهو ضاع دي متستاهلش اصلا بس اكيد هتتحاسب وتدفع التمن....حنان بعيدا عن شكي فيها بس طول الوقت حاسس انها مخبيه حاجه واكيد هعرفها وهفضل وراها..
عاصم...خير ان شاء اللله...
سكت...عادل وفضل شارد....
اما عاصم فكان مضايق عشانه اوي...وبيدعي ربنا انه يريح باله ويبعد العقربه دي عنه..
..........  ........   ........
اما عند دياب ولمار....
كانت طول الوقت بتتلاشي النظر ليه حتي هو كان بيتعامل بجديه ملحوظه...
خلصو اكل وابتدو تمارين...واتدربو كتير علي اللغه...وابتدا دياب...لاول مره...يعرفها علي طريقه لبس مايا كلامها اسلوبها حركات جسمها...وكان بيوريها صور...وفديوهات ليها..
لمار...كانت بتحاول طول الوقت انها تركز عشان تنسي اللي حصل بينهم والكلام اللي اتقال...وقدرت شخصيه مايا انها تستفزها و تخليها تركز معاها...في كل تفصيله دياب بيشرحها..
لمار....يعني المفروض اني هقابل الشخص ده هنا في مصر..
دياب...اه هو المفروض جاي مخصوص.
لمار...حست بتوتر.
دياب...مالك..
لمار..ابدا...بس حاسه اني متوتره
دياب..ليه..اولا مفيش داعي للتوتر..احنا هنكون معاكي في كل مكان فالفندق ده اولا وبعدين انتي كده كده لما كنتي هتسافري كنتي هتحتكي بيهم شخصيا ووقتها هنكون معاكي بس من بعيد .
لمار...عارفه بس مكنتش اعرف ان الموضوع قرب اوي كده..
دياب...الوقت بيجري يالمار واحنا الوقت في تاني اسبوع...لازم تحصل المكالمه بينك وبينهم ولازم تقابلي الشخص ده...وبعدها هنكمل اكيد بس واحنا بنجهز للسفر.
لمار..خدت نفس طويل..
تمام....
رجع كمل دياب كلام عن مايا...
لاكن.فجأه لمار اتحولت ملامحها...
 لمار...نعمممم تقصد ايه..
دياب...اقصد اللي سمعتيه...
لمار...اللي سمعته من اول ما ابتديت تتكلم عنها انها واحده بتعرف رجاله وولاد وبتكلمهم وبتمشي امورها...لاكن انت الوقت بتقول كلام صعب اني افهمه...
دياب......اللي فهمتيه صح يالمار..
لمار...صح ايه...بالظبط...انها واحده بتعمل علاقات مش بنت...يعني كانت ممكن تعمل اي حاجه واي علاقه عشان بس توصل لشويه معلومات...
تمام...اوك عادي...بس المفروض ان اكيد الجزء ده فالعملبه ميخصنيش صح...
بصلها...دياب وفضل ساكت....
لمار...بعصبيه....اتكلللم انت باصصلي وساكت ليه...
دياب...اولا اهدي ووطي صوتك...
لمار...اوطي صوتي...يبقي اللي فهمته صح يا سياده النقيب....مصيبه لا تكون كمان عايز تقولي ان المقابله اللي هعملها مع الراجل فالفندق مش هتكون مقابله عاديه...
دياب.. باستفزاز....كويس انك فهمتي...
وقت...لمار وهي بتضرب عالتربيزه وبتصرخ...انت اكيد مجنون..
دياب...بعصبيه..وطي صوتك ولمي لسانك ده...
لمار...اوطي صوتي...انت فاهم انت عايز مني ايه.
دياب...اولا انا مش عايز منك حاجه دي اوامر عرفتها من سياده اللواء..اني ابلغك ...وانا بنفذ...
بصتله...لمار...وهي بتضحك ومش مستوعبه اللي بتسمعه...
لمار.....وانامش هكمل المهمه يادياب👌
دياب...وانتي فاهمه انهم هيوافقو..
لمار...ايه هيغصبوني ولا هيهددوني...انت نسيت اني واحده ميته...يعني مش باقيه علي حاجه.
دياب...لا منستش...بس كمان اكيد منستش ان لسه عندهم اللي يهددوكي بيه.
لمار....تقصد ايه...؟؟؟
دياب...اقصد والدتك...واقصد كارمن..
لمار....نعم...انتو ازاي كده...
وانت ازاي كده....انت مش شويه قولت انك بتحبني صح....ايه هتقبلها علي رجولتك ياسياده النقيب...ولا ده كان كلام...بتحاول تثبتني بيه...يمكن تقدر تلحق تاخد مني حاجه قبل غيرك...
صوت قلم....تردد صداها اكتر من كذا مره...في الصحرا....
لمار...خطت ايدها علي وشها ودموعها نازله وبصاله....
دياب.....القلم ده عشان بس متنسيش نفسك وتعرفي انك مش بتكلمي اي حد انتي بتكلم دياب. الدالي...اللي عمره ما ضحك علي بنت ولا استغلها...وعشان تندمي علي كلامك يالمار...انا لو عايز اخد منك اي حاجه كنت خدتها مش هنا لا كان ممكن اخدها فالقسم كمان...وسط كل الناس...بس دياب الدالي...ارجل واحد ممكن تقابليه في حياتك...
وعموما انا والله كنت هحاول اخرجك من الانتي فيه....بس انتي مستسلمه...واستسلامك...خلاهم يطلبو اللي هما عايزينه...مانتي كده كده ميته....مش ده كلاااااااامك
يبقي اشربي...واتنازلي اكتر يا لمار...وشيلي شيله مش بتاعتك...وزودي في الحمل..اكتر واكتر... وخلي كل واحد معدي يشيلك ما انتي بطله هيييييرووو بتشيلي كل حاجه وبتسكتي...مانتي كده كده ميته...مش ده كلامك...
لمار...حست بكلام دياب...وحست انها بتتصارع من جوه...
لمار...بدموع.....انت عندك حق انا شيلت شيله مش بتاعتي يمكن...ويمكن كمان...انا اللي عملت كده في نفسي...بس خلاص الوقت خلص...وحتي لو اتكلمت انا اصلا موت..وطلعلي شهاده وفاه...يعني مبقاش ليا وجود...ولو عملت ايه محدش هيسمعني....خصوصا الوقت لانهم زي ماقولت محتاجني...
خلصت يادياب...
دياب....تقصدي ايه...
لمار...وهي بتمسح دموعها..
وبكل قوه وثبات....
بلغهم..موافقتي. وعرفهم اني جاهزه.. 
وان زي ما قتلت ابويا بكامل قواي العقليه.....
هسلم نفسي لاي حد.بردو بكامل قواي العقليه لاكن المرادي وانا مجبره ..وسابته لمار ودخلت اوضتها...وقفلت علي نفسها وهي منهاره
اما دياب فا وقف  مصدوم 😳😳😳
يتبع 

تعليقات

التنقل السريع