القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ((أقدار الحب )))) بقلم ريحانة الجنة الحلقة (٢٥)(٢٦)(٢٧) مدونة #موسوعة_القصص_والروايات


((((أقدار الحب ))))

بقلم ريحانة الجنة 
الحلقة (٢٥)(٢٦)(٢٧) 

مدونة #موسوعة_القصص_والروايات 

وفي يوم عيد ميلاد جني تسنيم وأكمل عملوه في في جنينة الفيلا بس الكبيرة اللي بعيدة عن البسين وكانت حفلة جامدة وكل اصحابهم ومعارفهم وكل الاطفال اللي في النادي كانو موجودين وكانت الدنيا زحمة ودوشة وتسنيم وأكمل كانوا مع جني بيرقصوا معاها ويلعبوها بس تسنيم بصت من بعيد شافت مايا بتتكلم في التليفون وبتتلفت حاوليها وبعدت بعيد تسنيم خافت انها تعمل مشكلة في عيد ميلاد جني وراحت وراها تشوفها بتعمل ايه وأكمل اخد باله ان تسنيم بعدت بس قال عادي ممكن تكون بتشوف حاجة وجاية . تسنيم لقت مايا دخلت الفيلا بسرعة راحت وراها بس وقفتها واحدة من صاحباتها وقعدت تتكلم معاها بس تسنيم حاولت تخلص الحوار بسرعة ودخلت الفيلا تشوف مايا ملقتهاش تحت طلعت فوق في أوضتها واول ما قربت من الاوضة اتصدمت سمعت صوت مايا ومعاها صوت راجل قلبها وقف وخافت خصوصا لما قربت اكتر وسمعت الكلام اللي بيقولوا وفهمت هما بيعملوا ايه حطت ايدها علي بقهاونزلت تجري علي تحت وكان أكمل قلق علي تسنيم وراح وراها وقابلها وهي نازلة وبتجري ومخضوضة 
أكمل : مالك يا سمسمة انتي وشك اصفر ليه كدة 
تسنيم : خايفة ومرتبكة. اااانا كويييسة ممافيش حاجة 
أكمل : شك اكتر : تسنيم مالك ايه اللي حصل هي الزفتة دي مش ناوية تجبها لبر عملتلك ايه
تسنيم : لا لا معملتش حاجة بقولك ايه تعالي علشان منتأخرش علي الحفلة ومسكت ايده علشان يمشوا 
أكمل: شدها ليه . تسنيم مالك انتي لو خبيتي علي الدنيا بحالها انا لا 
تسنيم : عنيها دمعت . مفيش يا اكمل صدقني بقي تعالي علشان جني مع بابا لوحدها 
أكمل : هي مايا فوق بتعمل ايه 
تسنيم : ايه اه لا هي هي بتتغير هدومها وجاية تعالي احنا نرجع الحفلة
أكمل : انا طالع اشوفها 
تسنيم : مسكته من ايده لا لا علشان خاطري بلاش هي هتنزل لوحدها 
أكمل : اه واضح كدة انها لسة بتضرب مخدرات انا بقي حطلع افوقها علشان تسيب بنتها في اول عيد ميلاد ليها وتطلع تضرب الهباب ده 
تسنيم : عيطت اكتر وهي ماسكة ايده . ارجوك لا متطلعش فوق بلاش وحياتي عندك بلاش . 
أكمل : سابها وطلع وهي طلعت وراه وجه يفتح الباب لقاه مقفول فضل يزق فيه لحد ما اتفتح ولقي مايا مع اياد في السرير وطبعا أكمل عرف انه اياد لانه شاف صوره معها علي الفيس والانستجرام قبل مايتجوزها .أكمل شد اياد وقعد يضرب فيه وتسنيم حاولت تفك الاشتباك علشان خايفة علي أكمل و اياد عرف يفلت منه واخد هدومه ونزل يجري. أكمل لف لمايا وجرها من شعرها وهو مش طايقها وقعد يضرب فيها بالاقلام 
أكمل : انتي ايه ليه رخيصة كدة ليه واطيه كدة مش قادرة تصبري لحد مااطلقك وتتجوزيه. وكمان انتي ام انتي سايبة بنتك في عيد ميلادها وجاية .... يا بنت ال..... والله لربيكي وافضحك يا كلبة يا زبالة 
مايا : كفاية بقي انت محسسني انك ملاك انت والهانم ما انتوا كمان بتحبه بعض في ايه بقي 
أكمل : ايديكي قولتي يا رخيصة بنحب بعض مش بنام مع بعض يا كلبة. وانتي طالق طالق طالق كتك الارف 
مايا : احسن انا كنت عايزة اخلص منك . بس والله لو بابا عرف حفضحك انت والسهتانة دي واقول اني شوفتكم مع بعض
أكمل : كدة طيب ورحمة ابويا لنزلك كدة زي ماانتي بقميص النوم ده لابوكي وكل الناس اللي تحت علشان يشفوكي ويعرفوا حقيقتك وافضحك ابقي بقي وريني ازاي حتفتحي بقك محدش حيصدق واحدة كلبة وواطية زيك تعالي. وشدها أكمل من شعرها وجرها علي تحت وتسنيم كانت وراه وبتترجاه 
تسنيم : بتعيط. ارجوك يا أكمل بلاش وحياتي وحياتي لا كفاية فضايح لا 
مايا : لا يا أكمل ابوس ايدك بابا كدة ممكن يحرمني من كل حاجة لا 
أكمل : وقف. هو ده اللي همك وفارق معاكي انه يحرمك من الفلوس اه يا زبالة ومفرقش معاكي الفضيحة وابوكي ممكن يحصله ايه لما يعرف 
تسنيم : أكمل ابوس ايدك سيبها لو بابا شافها كدة وقلتلوا علي اللي حصل بابا ممكن يجرالوا حاجةوساعتها انا مش حسامحك والله عمري ما حسامحك
أكمل : كان وصل عند اول البسين وعلشان خايف علي تسنيم ساب مايا ومايا كانت عايزة تجري بعيد عن أكمل علشان ميمسكهاش تاني وهي بتجري وقعت علي حرف البسين ودمغها نزفت وغابت عن الوعي . تسنيم واكمل جريوا عليها 
تسنيم : بتصرخ . مايا مايا ردي عليا ايه اللي حصلك انا السبب انا السبب يارتني ما روحت وراكي يا رتني أكمل شيلها بسرعة لازم نوديها المستشفي ارجوك بسرعة . 
أكمل : شال مايا وطبعا شوكت والناس جريوا يشوفوا في ايه بسبب صريخ تسنيم وشوكت شاف مايا وأكمل شايلها بقميص النوم استغرب بس من قلقه معلقش وراحوا كلهم علي المستشفي وكانت مايا في العمليات واكمل وتسنيم وشوكت مستنينها بره
شوكت : أكمل مايا كانت نازلة عند البسين بقميص النوم ليه وايه اللي وقعها 
أكمل : بص لتسنيم وهي كانت بتهز راسها لا وعنيها بتحظره انه يتكلم
شوكت : ساكت ليه رد يا ابني انا قلبي بيقولي حاجة وخايف تطلع صح ريحني يا ابني رد عليا . 
أكمل : انا حقولك 
تسنيم : أكمل اوعي عمري ما حسامحك والله عمري 
شوكت : اسكتي انتي اتكلم يا أكمل كانت بتعمل ايه. 
أكمل : اصلي طلعت الاوضة ولقتها مع اياد في السرير و............ 
شوكت : قعد علي الكرسي وهو مكسور ومش قادر ياخد نفسه. لا حول ولا قوة الا بالله انا بس مش عارف انا ربنا بيعاقبني بالبنت دي ليه ده انا عمري ما ازيت حد. استغفر الله العظيم . 
تسنيم : قعدت قصاد بابها علي ركبتها وباست ايده. بابا اهدي علشان خطري متعملش كدة انا خايفة عليك وبصت لأكمل انا لو بابا جرالوا حاجة مش حسامحك انت اللي حتكون السبب فاهم 
أكمل : كان مخنوق ومردش عليها. وقرب من عمه . عمي انت كويس اندهلك الدكتور 
شوكت : بيتكلم بصعوبة. لا يا ابني متخفش لسة العمر في باقي علشان اشوفها واعرف هي عملت كدة ليه هي لو قامت انا اللي حموتها بأيدي
وفي الوقت ده خرج الدكتور . 
تسنيم : جريت عليه. طمني يا دكتور مايا عاملة ايه 
الدكتور : شكله حزين وبص لشوكت نظرة فهم منها هو عايز يقول ايه
شوكت : دموعه نزلت. لا اله الا الله 
تسنيم : بصتلهم انتوا تقصدوا ايه اتكلم يا دكتور مايا مالها. اختي حصلها ايه رد بقي حرام عليك
الدكتور: للاسف مايا جالها نزيف في المخ نتيجة الوقعة وللاسف مقدرناش نوقف النزيف ومايا ربنا رحمها 
تسنيم : صرخت. لا مايا لا مش ممكن 
أكمل : راحلها وحضنها. حبيبتي اهدي علشان خاطري 
تسنيم : بتصرخ في حضنه. انا اللي موتها انا يارتني مارحتلها يارتني مارحتلها مايا ماتت يا أكمل وهي كدة ليه ماتت من غير ما توب ليه ليه انا المجرمة انا يا أكمل 
أكمل : علشان خاطري كفاية انتي ملكيش ذنب. هي اللي عملت كدة في نفسها. ربنا يرحمها ويغفرلها بقي 
تسنيم : خرجت من حضنه وزقته. انت انت اللي موتها كانت بتجري خايفة منك انت كانت خايفة تفضحها. انا. مش حسامحك عمري عمري . 
أكمل : انا يا تسنيم. انا اللي قولتلها تعمل كدة مع اياد انا اللي خلتها تعمل كدة ليه ليه بتحمليني فوق طاقتي حرام عليكي انا خلاص تعبت

شوكت في الوقت ده وقع من علي الكرسي .تسنيم وأكمل جريوا عليه والدكتور ونقلوه الاوضة وكان تعب وقلبه اصلا تعبان . تسنيم : كمان مش انت السبب في اللي حصل لبابا مش انت اللي حكتلوا وانا حظرتك انا قولتلك لا وانت مسمعتش كلامي 
أكمل : يا حبيبتي اهدي بقي انا مليش ذنب في كل ده انا مالي انا مش حزعل منك علشان عارف انك مش في وعيك . حاولي تهدي بس انا اول مرة اشوفك كدة 
تسنيم : قعدت في الارض وهي بتعيط. اه يا أكمل انا فعلا مجرمة بسببي انت حرمتها منك وهي راحت تدور علي ده مع غيرك انا وانت اللي عملنا فيها كدة احنا اللي قتلناها اه يا أكمل انا احنا منستهلش اننا نكون مع بعض احنا لازم نتعاقب لازم لازم . 
أكمل : دمع . وقعد جنبها في الارض . وحضنها. حبيبتي انتي ليه عايزة تحملي نفسك وتحمليني ذنب مايا. حبيبتي قولتلك قبل كدة لو الموضوع كدة.احتياج ليه احنا مكررنهاش من يوم ماكنا مع بعض ليه محدش فينا ضعف مع حد غير التاني . علشان مكناش عايزين غير بعض لكن مايا الله يرحمها. كانت بتفكر بطريقة تانية. وهي اللي وصلتها لكدة . 
تسنيم : في حضنه بس مش بترد 
أكمل : تسنيم. تسنيم. ردي مالك حبيبتي مالك . الحقني يا دكتور بسرعة 
تسنيم : فقدت وعيها من كتر الصدمة مكنتش متحملة وقعدت اسبوع في المستشفي هي وشوكت وبعدين خرجوا. وأكمل مكنش فايق ولا فاكر يكلم نسرين ولما تسنيم خرجت من المستشفي كلمها وقالها ان مايا ماتت. نسرين سافرت بسرعة وراحت الفيلا واول ما دخلت راحت لشوكت وحكالها كل حاجة. طلعت لتسنيم أوضتها وكان أكمل قاعد بيأكلها وهي في السرير ولسة تعبانة وبتعيط 
نسرين : وهي منهارة. قتلتي بنتي يا تسنيم قتلتيها علشان تخطفي جوزها منها عمري ماحسامحك وحفضحك واقول علي اللي كان بينكم
تسنيم : بتعيط. انا يا ماما والله ابدا انا معملتش حاجة 
أكمل : انتي ازاي تتهميها بكدة جوز مين ده اللي عايزة تخطفوا ما كدة كدة كنت هطلقها انتي بتقولي اي كلام وخلاص وبعدين انتي آخر واحدة تتكلم عن الخيانة واضح ولا اوضح 
نسرين: انت كمان هتهددني . لا ده انا نسرين ومبيهمنيش 
أكمل : انتي هتقوليلي. ما انا عارف ومجرب منك ومن بنتك الله يرحمها بقي 
تسنيم : كفاية حرام عليكم انا مش قادرة يا رب اموت انا كمان يارب اريحكم كلكم مني بقي انا خلاص تعبت 
أكمل : قعد جنبها وحضنها وهو بيبص لنسرين بغل وبيجز علي سنانه سيبيها بقي في حالها حرام عليكي انتي عايزة تموتيها هي كمان 
نسرين : اه يارب تموت اشمعن بنتي ماتت بسببكم 
أكمل : وهي دي مش بنتك هي كمان 
نسرين : لا مش بنتي ولا ربتها ولا حبيتها . انا بنتي ماتت بنتي مايا اللي قتلتوها . بس والله انا هنزل لشوكت وافضحكم عنده واخليه يطردكم بره انتوا الاتنين 
تسنيم : بتبص لأكمل بحسرة وانكسار وبتعيط 
أكمل : بصلها وهو بيهز دماغة متخفيش. انا معاكي 
وقام لنسرين واخدها بره الاوضة 
أكمل : علشان بس نجيب من الاخر انتي لو قلتي اي حاجة لعمي انا حقوله علي اللي كنتي عايزة تعمليه معايا وعلي فكرة حتي وقتها لو كان زعلان مني بردوا حيصدقني لانه حكالي علي كنتي عايزاه من ابويا كمان وان ده سبب طلاقكم وساعتها بقي انسي اي فلوس من عمي حتشحتي . والقرار ليكي اختاري . 
نسرين : اتراجعت وخافت لشوكت فعلا يمنع عنها الفلوس اللي بتاخدها منه . طيب انا كنت عايزة مبلغ كدة علشان اسافر 
أكمل : حط ايده في جيبه وهو بيعض علي شافيفه من الغيظ قد أيه انتي شبه بنتك الفلوس نستك بنتك اللي ماتت وبنتك اللي مدمرة جوا سبحان الله انتي مش بني آدمة. المهم عايزة كام 
نسرين : مبدأيا عايزة 2مليون 
أكمل : هو مليون واحد وتسافري الصبح غير كدة اعلي ما في خيلك اركبيه . علي فكرة انا لو عمي زعل وطردني زي ما بتقولي عادي حاخد تسنيم واتجوزها عادي بس انتي اللي حتخصري . مش احنا 
نسرين : هات الشيك 
أكمل : راح أوضته وكتبلها الشيك وادهولها وفعلا تاني يوم مشيت بس قبل ماتمشي راحت لتسنيم وهددتها بعيد عن أكمل 
نسرين : انا ماشية. بس احب اقولك حاجة لو اتجوزتي أكمل اناحاخد جني منك بالقانون وكمان لما تكبرهقولها ان انتي اللي قتلتي امها وخطفتي منها جوزها. فاهمة اوعي تتخيلي انك تموتي بنتي وانا اسيبك تعيشي وتتهني مع جوزها . ومشيت وسافرت 
وتسنيم كانت هاتموت من الحزن والقهر. وقالت خلاص كدة اتكتب عليها هي وأكمل الفراق . وعدي 5 شهور علي الحادثة دي وتسنيم قررت انها تسافر دبي تاني بس المرة دي من غير رجعة ولازم تبعد وقالت لأكمل 
أكمل :دبي تاني يا تسنيم ما خلاص بقي احنا لازم نتجوز بسرعة خلاص مبقاش في حاجة تمنعنا
تسنيم : لا فيه لما جني تتاخد مني يبقي فيه لما ماما لما تكبر تقولها اني قتلت امها وخطفت ابوها منها يبقي فيه لما اختي تموت بسببي يبقي فيه لما كل ما اقرب منك افتكر اختي وهي سايحة في دمها يبقي فيه في كتير يا أكمل كتير اوي اوي . خلاص يا أكمل احنا كدة وصلنا للنهاية. انا لو مش عندك مانع حاخد جني معايا انا مقدرش ابعد عنها 
أكمل: مسكها من ذراها الاتنين . ليه ليه حرام عليكي بعد كل ده لسة عايزة تبعدي انا خلاص مش متحمل بعدك اللي فات لسة حتحمليني بعد جديد ليه ليه تعملي فيا وفي نفسك كدة ليه بتقسي علينا كدة 
تسنيم : عيطت علشان هو ده أكبر عقاب لينا احنا غلطنا غلطنا كتير اوي ولازم نتحاسب انا كنت بغير عليك من اختي.
كنت بغير وانا مش منحقي كنت بمنعك عنه بغيرتي عليك كنت بتحضني وتبوسني وانت جوز اختي كنت بتحبني وانت جوز اختي لا لازم اعاقب نفسي قبل ما أعاقبك 
وفعلا تسنيم حجزت وصممت علي السفر واخدت دادا صباح معاها علشان تبقي تخلي بالها من جني وهي في الشغل ويوم سفرها 
أكمل : وهو جواه حزن ميتوصفش . لسة مصممة 
تسنيم : اه لسة خلاص انا اخت قرار ومش حتراجع عنه 
أكمل : طيب ممكن احضنك لا خر مرة ولا كتير عليا 
تسنيم : بتحاول تمسك دموعها. وساكته 
أكمل :حضنها وحضنها اوييي. بحبك والله بحبك مهما عملتي ومهما قسيتي هفضل احبك. تسنيم انا عمري ما هنسي لو قعتي سنين عمري ماهنساكي وعارف انك هترجعي . بس خدي وقتك انا مش مستعجل وهستناكي . 
تسنيم : كفاية لو سمحت انا تعبانة لوحدي مش ناقصة 
أكمل : اخد جني وحضنها . تسنيم خلي بالك انتي واخدة روحي معاكي انتي وهي روحي متطوليش عليا ارجوكي 
تسنيم : اكمل احنا هنتأخر علي الطيارة لوسمحت وصلنا بسرعة 
وفعلا اكمل وصلهم وهما طول الطريق دموعهم موقفتش وودع أكمل حبيبته وبنته وكان ربنا اللي عالم هو حاسس بإيه. وسافرت تسنيم وبعدت وتعمدت متتكلمش مع أكمل حتي في التليفون الا قليل جدااا وأكمل كان بيموت كل يوم في بعدها . بس لحد امتي البعد ده محدش عارف وايه اللي ممكن يحصل ويرجعهم او يبعدهم زيادة اسمع توقعتكم بقي
******
الحلقة ٢٦

وفات 4 سنين علي اللي حصل وأكمل وتسنيم بعاد أكنهم أغراب تسنيم مكنتش بتنزل مصر غير مرة واحدة في السنة وتقعد شهر واحد وهو شهر عيد ميلاد جني وكانت طول الشهر ده بتسيب جني لأكمل يخرجها ويلاعبها لأنها بتكون وحشاه وهي بتتعمد متنكش معاهم لأنها خايفة تضعف وترجع لأكمل لانه ببساطة واحشها وحتموت عليه وهو كان بيموت عليها كل يوم كان طول الشهر ده بينط من البلكونة بالليل ويفتحها علشان بس بشوف تسنيم اطول وقت ممكن حتي لو كانت نايمة ومش معاه بس كانت بتبقي وحشاه بشكل فظيع . وكمان دادا صباح رجعت مصر لان خلاص جني كبرت وبقي عندها 5 سنين وبتروح المدرسة وتسنيم جابتلها بيبي سيتر تقعد معاها لان صباح تعبت وصممت تنزل مصر . وفي يوم شوكت بيكلم أكمل في المكتب 
أكمل : لا لا يا عمي انا مش هسافر . ياريت تروح حضرتك او تسنيم 
شوكت : يا ابني الحفلة دي مهمة وانت عارف ماجد نعيم ده احنا بنا وبينوا شغل كتير ومينفعش محدش يروح وانا تعبان ومش قادر اسافر . ثم انا قلت انك حتفرح وتسافر جري علشان الحفلة في دبي . اهو تشوف تسنيم وجني ايه هما مش واحشينك ولا ايه 
أكمل : كان قلبه بيتعصر. اااااه اااه يا عمي هما واحشيني بعقل . طيب هي تسنيم راحة الحفلة. 
شوكت : لا بتقول تعبانة . وكمان بقي تعالي هنا انتوا ايه اللي جرالكم انتوا الاتنين . مبقتوش زي الاول ولا بتتكلموا ولا بتعرفوا اي حاجة عن بعض ايه اللي حصل ده انتوا كانت روحكم في بعض 
أكمل : بحزن . اللي حصل اننا اتغيرنا وبعدنا وتسنيم نسيتني وانشغلت في شغلها واديك شايف خلت الفرع بتاع دبي عامل ازاي 
شوكت : البركة فيك انت اللي علمتها وخلتها بالشطارة دي
اكمل : لا يا عمي هي طول عمرها شاطرة وكمان تسنيم مهندسة شاطرة وتستاهل. 
شوكت: طيب هتسافر 
أكمل : اه هسافر . 
شوكت : طيب ابقي سلملي علي تسنيم وجني اوي البنات دول وحشوني اوي يا اكمل 
أكمل : بياخد نفسه بصعوبةوبيتنهد. مش أكتر مني . بس معلش يا عمي انا مش حروحلهم انا ححجز الطيارة ذهاب وعودة حرجع بعد الحفلة علي طول انت عارف جني بتزعل لما اكون معاها واسافر 
شوكت اللي يريحك يا ابني . أكمل انت مش ناوي تتجوز
أكمل : والله نفسي بس اعمل ايه . مش بإيدي 
شوكت : انت مش كنت زمان بتحب واحدة وكنت عايز تتجوزها . متروح تتجوزها انا نفسي افرح بيك واعوضك عن اللي عملتوا فيك زمان 
أكمل : انت معملتش حاجة ده قدر ربنا قدره علينا ومفيش مفر منه . بس حبيبتي خلاص سابتني ومشين بعدت خلاص والله اعلم اذا كانت هترجعلي تاني ولا لا 
شوكت : طيب والبنات اللي كنت بتعرفهم فين انت اتغيرت فين اكمل بتاع زمان اللي مكنش بيبطل ضحك وهزار وصرمحة مع البنات 
أكمل : كان بقي انا كنت بعمل كدة علشان انسي حبيبتي لكن من يوم ما صارحتها بحبي ليها وبقت حبيبتي مفيش واحدة دخلت حياتي ولا حتدخل انا خلاص مش عايز غيرها بس هي ترجعلي 
شوكت : ياه يا أكمل للدرجة دي بتحبها ده انت عنيك دمعت 
أكمل : اه للدرجة دي وأكتر دي حبيبة عمري وعمري ما هنساها لو مش هي يبقي خلاص مش عايز انا عايزها هي. هي وبس 
شوكت :والله دي بنت غبية علشان تسيب واحد بيحبها الحب ده كله
اكمل : لا هي مش غبية . هي مجروحة وموجوعة من اللي شافته مني انا عذبتها كتير وبعدت عنها واتجوزت مايا وخلفت منها كمان وهي كانت بتموت كل يوم نفسي هي بس تنسي وترجعلي وانا والله حعوضها وانسيها بس هي معاندة معاندة اوي 
شوكت : ربنا يا ابني يصلحلك الحال . انا هطلع انام تصبح علي خير. متنساش تحجز التذكرة الحفلة بعد بكرة 
اكمل : حاضر يا عمي . بس ممكن متقولش لتسنيم وجني اني مسافر علشان جني متزعلش اني حسافر ومش حروح اشوفها 
شوكت : اللي يريحك يا ابني حاضر

وعدي اليومين وسافر اكمل علشان يحضر الحفلة وتسنيم مكنتش تعرف انه هيروح وقررت انها تروح علشان دي حفلة مهمة. ولبست وراحت الحفلة واكمل كان واقف بيتكلم مع ناس وفجأة شاف تسنيم واقفة مع ناس وبتتكلم معاهم أكمل عنيه اتعلقت بيها ومكنش شايف غيرها كانت واحشاه ولما تسنيم لفت وشافته بصتله بكل شوق ولهفة وكان نفسها تجري علي حضنه وتقولوا وحشتني . بس تماسكت وبعدت نظرتها عنه واول ما واحد من اللي اكمل واقف معاهم كلمه واكمل رد عليه وكلمه في اقل من دقيقة بص ملقاش تسنيم . راح ودور عليها في كل مكان بس ملقهاش عرف انها مشيت علشان متتكلمش معاه . اكمل كان مخنوق . 
أكمل : للدرجة دي حتي مش عايزة تشوفيني ولا تتكلمي معايا حتي مسلمتيش عليا ليه ليه القسوة دي حرام عليكي والله حرام . وساب اكمل الحفلة وراح قعد في مكان بعيد مخنوق وحزين ومش مصدق قسوة تسنيم عليه وقعد سمع اغنية اسمها (وافتكرت لحماقي )
ورجع أكمل وكان مكسور وتعبان وتسنيم كمان فضلت طول الليل تعيط ومحتارة تعمل ايه ترجع لاكمل طيب وامها قالتلها انها لو اتجوزته حتاخد منها جني وكمان خايفة ان امها تقول لباباها انهم كانوا علي علاقة مع بعض ولو عرف هو مش حمل صدمة جديدة من وقت موت مايا. 
تسنيم : اه اه يارب اعمل ايه انا تعبت من بعده تعبت نفسي اترمي في حضنه زي زمان نفسي اعيش معاه واموت معاه يارب انت عارف اني ندمت علي اللي عملته بجد يارب حلها من عندك. انا خلاص مبقاش فيا 
وعدي اسبوع وكانت تسنيم قاعدة بالليل كالعدة حزينة وبتعيط وبتسمع اغنية بتوصف حالها وكل اللي شافته وحصلها والتعب والحيرة وكانت( يا مرايتي لأليسا )
😔😔😔 
تسنيم كانت بتعيط وبتعيط بحرقة قربت منها جني وهي زعلانة
جني : مالك يا مامي ليه زعلانة وبتعيطي انا زعلتك 
تسنيم : مسحت دموعها وابتسمت وحضنت جنا. لا يا حبيبة مامي مش زعلانة منك انتي بنت جميلة ومش بتغلطي 
جني : بس انتي ليه بتعيطي كل يوم انا بحبك يا مامي تسنيم ومش بحب اشوفك زعلانة 
تسنيم : خلاص اوعدك اني احاول معيطش بس والله يا حبيبتي غصب عني انا اللي فيا مش في حد 
جني :هي مامي مايا كانت بتعيط زيك كدة كل يوم 
تسنيم : حزنت أكتر لما جات سيرة مايا. لا ياروحي مامي مايا كانت بتحب الضحك واللعب 
جني : امم هي كانت بتحبني 
تسنيم : طبعا كانت بتحبك وطول الوقت بتلاعبك وبتخلي بالها منك انتي كنتي بنتها الوحيدة 
جني : انا مش فاكراها غير من صورها بس . تعرفي هي كانت جميلة اوي 
تسنيم : عيطت. اه هي فعلا كانت جميلة وجميلة اوي كمان 
جني : بس ليه انا شبهك مش شبها مش انتي قلتي ان هي اللي ولدتني 
تسنيم : اه هي اللي ولدتك. بس علشان احنا كنا بنحب بعض اوي كانت نفسها تجيب بنت شبهي بس يا خسارة انتي طلعتي احلي مني 
جني : هههههه لا بابي أكمل بيقول انك احلي واحدة في الدنيا 
تسنيم : سمعت اسم أكمل قلبها دق وحنت . ده بابي أكمل هو اللي احلي واجمل راجل في الدنيا. ده حبيبي يا جني 
جني : يعني انتي بتحبيه اوي 
تسنيم : اتنهدت. اه بحبه اوي اوي 
جني : طيب ليه مش بتكلمي معاه وكل لما تشوفيه بتمشي وتقعدي لوحدك . ده بابي لذيذ وكيوت جدا 
تسنيم : هههههه هو من ناحية لذيذ وكيوت اه بصراحة منكرش بس معلش بكرة لما تكبري هتعرفي انا ليه بعمل كدة
جني : بس بابي زعلان منك وقالي اقولك كفاية كدة 
تسنيم : هو قالك كدة . امتي 
جني : النهاردة كلمني ڤيديو كول وكمان بعتلي صور ليه كتير وقالي اوريهالك وكمان بعتلك ڤيديو ليكي وقالي اخليكي تشوفيه . 
تسنيم : بلهفة بجد هو فين وليه مقولتليش يا جني من بدري هاتيه بسرعة 
جني : اهو علي التاب. اتفضلي 
تسنيم فتحت الڤيديو لقت اكمل بيقولها. وحشتيني وحشتيني اوي ارجوكي بقي كفاية انا البعد تعبني يا سمسمة معقول 4سنين بعيد عني حتي مخدكيش في حضني هنت عليكي هان أكمل. علشان خاطري ارجعي بقي كفاية انا بموت من غيرك كل يوم . تسنيم اوعي تفتكري اني ممكن انسي واعيش مستحيل انا هفضل استناكي يارب حتي لحد ما أعجز واكبر حتجوزك يارب بعد 20 سنة مش حسيبك ابعدي بقي براحتك واهربي خاليكي بقي البسي فستان الفرح وانتي عندك 50 سنة. بحبك بحبك ومش ححب غيرك . واعملي بقي اللي يريح قلبك وانا عارف ان راحته معايا انا وبس. باي حتوحشيني لحد مااشوفك. مع اني مش عارف امتي. سلام يا قطتيتي . 
تسنيم كانت بتسمع أكمل ودموعها نازلة مبتقفش هو واحشها ونفسها ترجع وخايفة ومحتارة ومش مصدقة انه لسة مش ناسي ولا حب غيرها ولا زهق ولا حتي استسلم 
تسنيم : اه يا حبيبي والله انا كمان بحبك وبموت فيك بس اعمل ايه انا فعلا محتارة يارب يارب حلها بقي 
(في مصر في فيلا شوكت)
شوكت قاعد في المكتب وصباح مدخلاله القهوة ولقته زعلان ومهموم 
صباح : خير يا شوكت بيه مالك 
شوكت : والله يا صباح ما عارف اقولك ايه تسنيم واكمل مش مريحيني لاكمل عايز يتجوز ولا تسنيم عايزة تتجوز وانا نفسي اكمل يتجوز وياخد جني تعيش معاه علشان تسنيم تشوف حياتها بقي وتتجوز دي من ويوم ما اتولدت وتسنيم نسيت نفسها وعايشالها زي ما تكون بنتها والعمر بيجري وانا خايف عليها تفضل كدة 
صباح : كان شكلها متوتر ومترددة تتكلم 
شوكت:صباح انتي تعرفي حاجة ومخبياها عليا 
صباح : ااانا لا لا معرفش حاجة 
شوكت:صباح انتي مربي الاتنين وهما مبيخبوش عليكي حاجة قوليلي لو حد منهم حاكالك حاجة . يمكن اقدر اساعده وخصوصاتسنيم لو بتحب حد وعايزاه قوليلي وانا اجوزهولها والله بس قولي يا صباح 
صباح : بص بقي انا ححكيلك علي كل حاجة بس توعدني انك تسامح تسنيم وأكمل كفاية اللي هما شافوه 
شوكت : انا مش فاهم حاجة هما عملوا ايه اتكلمي يا صباح انا ابتديت اقلق 
صباح : انا حككيلك كل حاجة من اول يوم لحد النهاردة ............ 
شوكت : 😳😳😳😳😳
مش معقول أكمل وتسنيم يعملوا كدة . 


الحلقة ٢٧ 

شوكت : انا مش مصدق اللي بسمعه 
صباح: انا عارفة انهم غلطوا بس هما اتعاقبه بكفاية وشافوا اللي محدش شافوا وكمان بعدوا واتحرموا من بعض . علشان خاطري سامحهم . 
شوكت : سبحان الله بقي انا اكون السبب في تعب أغلي اتنين عندي في الدنيا خوفهم مني وعليا خلاهم يخبوا عليا وهو اللي وصلهم للي هما عملوه لو مكنتش خالتهم اخوات كان أكمل طلبها مني من زمان لا حول ولا قوة الا بالله 
صباح : يعني سامحتهم خلاص 
شوكت: انا عارف انهم غلطوا بس انا مسامحهم كفاية انهم عاقبوا نفسهم كل السنين دي . بس خلاص كفاية عليهم كدة لازم يفرحوا بقي دول حبيبي 
صباح :انا فرحانة اوي انك فعلا مش زعلان انا حروح اقول لأكمل وتسنيم 
شوكت : لا انا اللي هقولهم . سيبيها عليا. قوليلي هو أكمل نام ولا لسة
صباح : وهو يا حبيبي بينام غير وش الفجر طول الليل صاحي ومشغل مزيكا وقاعد في بلكونة أوضته 
شوكت : انا طالعلوا 
وطلع شوكت لأكمل وخبط علي الباب بس أكمل مسمعش علشان كان قاعد في البلكونة ومعلي المزيكا فتح شوكت ودخل لأكمل لقاه بيسمع أغنية وقف شوكت يسمع وصعب عليه أكمل علشان شايف هو قد ايه بيحب تسنيم ودي كانت أغنيه( اسمها لسة بتخاف لحماقي )وبعد ما خلصت

شوكت: ايه الاغنية الحلوة دي يا أكمل
أكمل : قام مخضوض. عمي معلش مأخدش بالي انك دخلت 
شوكت : بص لاكمل لقي عنيه مدمعة . انت كنت بتبكي يا أكمل 
أكمل : وهو بيحاول يداري ويمسح شعره بإحراج. ايه لا بس اصل الاغنية مؤثرة شوية 
شوكت : تعالي يا أكمل نقعد انا عايزك في كلمتين . 
أكمل: قعد. خير يا عمي في ايه
شوكت : انت مش ناوي تتجوز انا خلاص مصمم اجوزك واختارتلك واحدة بنت واحد اعرفة بنت غاية في الادب والجمال بكرة تيجي معايا تشوفها . 
أكمل : قام مفزوع . لا يا عمي مستحيل مش ممكن 
شوكت : بخبث. ليه بقي انت حتفضل لحد امتي من غير جواز 
أكمل : عمي لو سمحت انا قلتلك انا مش هتجوز غير الانسانة اللي بحبها من زمان غير كدة لا
شوكت : خلاص تعالي معايا ونخطبها 
أكمل : ايه لا مش هينفع هي لسة معاندة ومش عايزة تفتح الموضوع ده 
شوكت : انا حعرف اقنعها ايه رأيك نسافرلها انا وانت 
أكمل : تنح. وووحضرتك عرفت منين انها مسافرة 
شوكت : انت كنت فاكرني هفضل مش عارف لحد امتي . كدة يا أكمل تخون عمك ومع مين تسنيم اللي متربية علي ايدك 
أكمل : مسك راسه بإيده ومش عارف يرد . عععمي انت عرفت ازاي مين اللي قالك . انا عارف اني غلط بس والله انا بحب تسنيم دي روحي وانا كنت جاي أكلمك ساعتها بس انت فجأتني بموضوع مايا الله يرحمها . انا. عارف اني كلب وجبان ومكنش المفروض اعمل كدة بس والله تسنيم مالهاش ذنب انا اللي عملت كدة كنت مجنون وملهوف عليها انا .... 
شوكت : من غير ماتكمل انا عارف كل حاجة صباح حكتلي كل حاجة يوم بيوم وانا خلاص مش زعلان انتوا اه غلطوا بس كمان اتعاقبتوا بما فيه الكفاية وكفاية عليكم كدة 
أكمل : ابتسم وفرح. صحيح يا عمي يعني سامحتني انا وتسنيم 
شوكت : ابتسم. اه يا حبيبي وبعدين انت مش كلب ولا جبان انت لو كنت كدة . كنت سيبتني ومشيت من زمان لكن انت وقفت مع عمك وبناته للنهاية اتجوزت مايا وداريت عليها وحبيت تسنيم ولسة متمسك بيها انا منكرش انك غلط وعملت ذنب كبير بس ده كان ضعف وحب. ولما فقوت. فقوت علي كابوس جوازك من مايا. انت يا أكمل ابني مش بس ابن اخويا 
أكمل : حضن عمه اوويي. حبيبي يا عمي وانت والله ابويا مش بس عمي انا اسف والله اسف بس انت عمرك ما حتتخيل انا بحب تسنيم ازاي انا بس عايش علشان هي لسة بتتنفس دي حياتي كلها . 
شوكت : انا اللي اسف اني حرمتكم من بعض. السنين دي كلها لو مكنتش خالتكم زي الاخوات مكنش ده حصل انا مش عارف ازاي مأخدش بالي من حبكم . المهم دلوقتي انتوا لازم تتجوزه بسرعة لازم تفرحوا . انا عايزك تملالي الفيلا دي كلها عيال 
أكمل : ههههه الفيلا بس ده انا هملالك الفيلا والجنينة والبسين كمان لو تحب بس جوزهالي انا خلاص حموت
شوكت : ههههههه يا واد اتكسف ده انا ابوها 
أكمل : هههههه لا ابوس ايدك كفاية كسوف انا خلاص تعبت عايز اجوزها بقي دي حبيبتي اه يا عمي دي وحشششتنييييي اوي اوي . قولي بقي هنسافر لها امتي علشان نقولها 
شوكت : بقولك ايه بدل ما نسافر ونرجعها معانا نخليها هي تيجي ونقولها هنا كمان انا عايزكم تعملوا الفرح بسرعة . 
أكمل : ما انت عارف تسنيم منشفة دماغها ومش عايزة تنزل غير في عيد ميلاد جني وده لسه كمان 5 شهور وزيادة 
شوكت : انا عندي فكرة انت تتصل بيها وتقولها اني انا تعبان وفي المستشفي وهي هتنزل هوا 
أكمل : ايوة صح بس كدة هنبشر عليك يا عمي وانا عايزك معايا بصحتك انا عايز اتجوز 
شوكت : ههههههههه اه يا ندل علشان تتجوز بس
أكمل : هههههه لا والله خاني التعبير مش قاصدي 
شوكت :بس تعرف معاك حق انا اللي هكلمها واقولها ان انت اللي تعبان ههههههه
أكمل : هههههههه وانا موافق. بس كدة ممكن تقلق وانا مقدرش علي قلقها عليا بتعب 
شوكت: للدرجة دي بتحبها يا أكمل 
أكمل : للدرجة دي وأكتر ااااه ااااه يا عمي ده انت لو فتحت قلبي مش حتلاقي غيرها قاعدة جواه انا مش بحبها انا بعشقها حتي وهي زعلانة مني 
شوكت : انت كل يوم بتأكدلي انك ابن اخويا اللي ربيته وحبيته زي ابني بصرف النظر عن العملة اللي عملتها وانت مسحور . بس يالا اللي فات مات . استني بقي أكلمها وافتح الاسبيكر واسمعك ........... ايوة يا سمسمة عاملة ايه 
تسنيم : الحمد لله يا بابا طمني صحتك عاملة ايه 
شوكت : متصنع الحزن . انا كويس يا بنتي بس أكمل هو اللي تعبان 
تسنيم : بلهفة قامت من مكانها. ماله أكمل يا بابا قول بسرعة 
شوكت :بيشاور لأكمل ويكتم ضحكته . ابدا هو عمل حادثة من كام
يوم كدة وتعبان ومفشفش علي الاخر 
تسنيم : في ثانية عيطت. ايه حادثة حبيبي يا أكمل ليه يابابا ليه مقولتليش من بدري هو عمل الحادثة دي إمتي 
شوكت : من 4ايام كدة 
تسنيم : 4ايام والله يا بابا حرام عليك ليه مكلمتنيش ليه. بابا خاليه يكلمني عايزة اطمن عليه
أكمل : بيبتسم. بس هي صعبانة عليه من كتر لهفتها عليه 
شوكت: لا يا بنتي ده نايم وتعبان ده مبيقدرش يتحرك 
تسنيم : عيطها زاد . اه يا بابا حرام عليك ليه مقولتليش من وقتها يا حبيبي يا أكمل اكيد كان سايق وهو سرحان انا السبب انا السبب 
شوكت : اهدي بقي انا قولت اقولك علشان تكلميه اصل هو كان قالي مكلمكيش علشان انتي خلاص مبقتيش بتهتمي بيه ولا حتي بتسألي عليه 
تسنيم : هو قالك كدة . بس عنده حق انا غبية سيبته لوحده اه يابابا انا هموت من قلقي عليه انا ححجز علي أقرب طيارة واجي اشوفه بس قولوا اني جاية انا خلاص مش حسيبه تاني 
شوكت : بس انتي مبتنزليش غير في عيد ميلاد جني وده لسة. وكمان انتي عندك شغل
تسنيم : عيد ميلاد ايه وشغل ايه بس . أكمل اهم بس علشان خاطري طمني هو بقي كويس 
شوكت : لما تيجي ابقي شوفيه بنفسك انا حروح انام بقي تصبحي علي خير . 
وقفل شوكت وكان بيضحك 
شوكت : هههههه شوفت كانت هتومت من القلق عليك
أكمل : مبتسم اه بس صعبت عليا دي مش هتنام النهاردة. حبيتي دي هتموت من القلق 
شوكت: معلش اعتبرها قرصت ودن علشان اللي هي عملتوا زمان . يالا تصبح علي خير . روح نام بقي هي بكرة حتحجز علي أول طيارة وتجيلك هوا 
أكمل :انام وهو انا هيجيلي نوم ده هستناها بفارغ الصبر ده حاسس اني ميت ومستني روحي ترجعلي تاني 
شوكت : ربنا يا ابني يفرحكم 

وفعلا تسنيم حجزت علي طيارة الصبح ورجعت هي وجني ولما وصلت المطار عيطت علشان دي اول مرة من زمان ترجع وأكمل ميكنش مستنيها. وباباها بعتلها عربية بالسواق ورجعت البيت ودخلت جري لقت صباح 
تسنيم : دادا أكمل صاحي 
صباح : طيب سلمي عليا الاول 
تسنيم : يوووه يا دادا اوعي انا طالعة اشوفه. وجربت تسنيم علي أوضة أكمل كان نايم في السرير. صاحي ومعاه شوكت. تسنيم جريت علي أكمل وحضنته. وهو كمان حضنها اوي 
تسنيم : حبيبي وحشتني عامل ايه كنت حتجنن من قلقي عليك
أكمل : وهو حاضنهالما كان حيكسر ضلوعها. حبيبتي وحشتيني وحشتيني اوي يا سمسمة 
شوكت : احممم انا واقف 
تسنيم : سابت أكمل. وقامت . احمم ازيك يا بابا عامل ايه معلش ماخدش بالي ان حضرتك موجود 
شوكت : ههههه وحتخادي بالك ازاي
وانتي كنتي عاملة زي المجنونة 
تسنيم : ابتسمت وبصت لاكمل . بس لما بصت عليه عقدت حاجبها . ايه ده مش انت قولتلي ان أكمل مجبس ومفشفش فين ده 
أكمل وشوكت: بصوا لبعض وضحكه هههههههههههه
تسنيم : ده ايه بقي مش فاهمة انت يا أكمل مش تعبان 
أكمل : نط من السرير وهو بيبتسم. لا انا زي الحصان. بس انا ححكيلك كل حاجة ........ 
تسنيم : حضنت باباها وهي بتعيط. انا اسفة انا كمان عملت زي مايا احنا الاتنين ازيناك . بعملتنا دي 
شوكت : خلاص يا بنتي اللي حصل حصل. بس انتي غير مايا انتي حبيتي وحبيبك مسبكيش ولا اتخلي عنك.وكمان ندمتي لكن هي ربنا يرحمها بقي . المهم دلوقتي لازم تتجوزوا بسرعة 
تسنيم : بحزن وجني انتوا ناسين ان ماما قالت هتخودها لو ده حصل وكمان هتكرها فيا انا وأكمل لا لا يا بابا مقدرش دي جني بنتي مش بس بنت أختي 
شوكت :ملكيش دعوة بنسرين دي حسابها معايا كبير . علشان تبقي تهددكم تاني 
تسنيم : لا يا بابا انا خايفة علي جني . انا مش عارفة افكر .. ونزلت تسنيم علي تحت 
أكمل : نزل وراها لقاها قاعدة وحاضنه جني في الجنينة. قرب منها واخد جني . جني حبيبة بابي وحشتيني 
جني : بابي حبيبي انت كمان وحشتني اوي انا عايزة افضل معاك انت اصلك بتلعب معايا كتير 
تسنيم : كدة يا جني وانامش بلعب معاكي
جني: اه بتلعبي معايا بس انا بحب بابي كمان وبيوحشني اوي 
أكمل : وهو شايل جني . اممم طيب ايه رأيك تعيشي معايا انا ومامي تسنيم 
جني : ياس . انا موافقة 
أكمل : هههههههه حبيبة بابي بس في مشكلة مامي تسنيم مش راضية. وعايزين نقنعها 
جني : ليه يا مامي 
تسنيم : بصتلها بحنية وحزن . علشانك يا حبيبتي خايفة لما تكبري تكرهيني خايفة تروحي مني 
جني : لا انا بحبك ومش حسبببك بس بلييز وافقي بقي 
أكمل : جني انا عندي فكرة تعالي نشغل لمامي أغنية ونتحايل عايها شوية 
جني : جود انا موافقة 
أكمل شغل أغنية لذيذة وكان هو جني طول الاغنية بيتحايلوا علي تسنيم ويلفوا وراها وهي تضحك لحماقي( اسمها مايني)
أكمل قرب من تسنيم:مايني بقي حرام عليكي حتموتيني 
تسنيم : ابتسمت. طيب وجني 
أكمل : متخفيش مادام عمي عرف كل حاجة هو اللي حيقف لطنط نسرين ومش حيخليها تاخد جني. هاه قولتي ايه 
تسنيم : اتعلقت في رقبته. موافقة انا خلاص مش قادرة علي بعدك 
أكمل : شالها ولف بيها وهو فرحان.ايوة بقي حبيبتي يا قطتيتي .

وقرب منها اكتر وبحنية بص في عنيها وحشتيني اوي 
تسنيم : هي كمان زيه بصه في عنيه وبنفس الحنية انت كمان وحشتني اوي 
أكمل : قرب منها وباسها وفضلوا كدة ناسين ان جني واقفة 
جني : حطت ايديها علي عنيها . بابي كدة عيب 
أكمل وتسنيم فاقه واكمل نزل تسنيم اللي كان لسة شايلها 
أكمل : هههههه لا بقولك ايه انا مش عايز حد يغلس عليا وانتي شكلك كدة وارثة غلاسة مامتك 
تسنيم : زغدت اكمل ووشوشته . اكمل بس اوعي تقول كدة تاني لازم تتكلم عن مايا احسن من كدة 
أكمل : احمم عندك حق بصي يا جني علشان بس نبقي متفقين انتي حتشوفي اللي شوفتيه ده كتر بعد
كدة فاانتي بقي ساعتها تجري علي أوضتك علي طول اتفقني 
تسنيم : ههههههه انت اب مفسد والله حد يقول كدة بدل ما تتلم شوية 
أكمل : شدها وحضنها تاني. لا مش هتلم انا هموت وبعترك فاكرة كنت بعمل فيكي ايه ولا نسيتي 
تسنيم : ابتسمت. وزغدته بس يا غلس وبعدين اه تسيت انا اصلا مكنتش طايقاك 
أكمل: ههههه كدة طيب تعالي في الجنينه اللي ورا دي وانا اديكي نبذة صغيرة كدة تفكرك 
تسنيم : ههههههه لا خلاص توبة لما نتجوز بقي يا حبيبي 
أكمل : متخفيش والله حاجة صغيرة تعالي بس........ 
وفعلا أكمل وتسنيم حضروا للفرح بتاعهم . صممه انهم يعملوه في قرية السخنة مكان ماقضوا اول ايام ليهم قبل كدة وكمان لبسوا الفستان والبدلة اللي كانوا مشترينهم وقتها 
** لسة فاضل ٥ حلقات دي مش النهاية
‏١‏



 

تعليقات

التنقل السريع