القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #منتقبه_اوقعتني_في_حبهاالبارت 11_12_13_14_15 بقلمي #هدير_بدر في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


البارت 11_12_13_14_15



 #منتقبه_اوقعتني_في_حبها 


بقلمي #هدير_بدر 

ياسين كان لسه خارج قلبه وجعه: في ايه انا قلبي وجعني ليه ربنا يستر 

روح بيته ولقي ايسل عامله جو رومانسي وعامله غدا وشموع 

ياسين كان حاسس بالخنقه 

ايسل قربت منه : بحبك 

ياسين : وأنا كمان هادخل اخد شاور واجيلك 

ايسل : مستنياك 

ياسين دخل خد.شاور بس برضو حاسس ان في حاجه غريبه حصلت خرج وفاجاه لقي فيروز بترن 

ياسين بقلق: الو ياماما انتي كويسه 

فيروز بعياط : لا مش كويسه 

ياسين قام مخضوض : في اي يا أمي قلقتيني 

فيروز : خديجه يابني لسه ماجتشي وهي قايله هاتيجي الساعه تلاته دلوقتي بقيت سته 

وتليفونها مقفول انا حاسه ان حصلها حاجه تعالي دلوقتي حالا 

ياسين قام جري : حاضر حاضر مسافه السكه

ياسين قام يلبس بسرعه والخوف هاياكل قلبه 

ايسل دخلت وراه : في اي 

ياسين : خديجه مش لاقينها 

ايسل : وانت خايف كدا ليه 

ياسين: هي مش مراتي 

ايسل : لا مش مراتك 

ياسين: بقولك اي مش فاضي للكلام دا وسعي 

ايسل : لا مش هاوسع ومش هاتخرج 

ياسين بعصبيه : لا انتي شكلك اتجننتي وزقها وقعها علي السرير 

خرج جري ورن علي مراد 

ياسين : مراد تعالي حالا علي بيت امي

وقفل السكه .

مراد قلق وقام بسرعه 

راحوا البيت 

فيروز كانت قاعده تعيط ياسين جري عليها 

ياسين : حصل اي يا أمي احكيلي 

ومراد دخل في الوقت دا 

فيروز : خديجه كانت قيلالى هاتيجي الساعه تلاته ولحد.الان ماجتشي وعمرها ماتاخرت ولا قفلت الفون كدا 

أنا حاسه حاجه حصلتلها هاتلى خديجه

ياسين : طاب رنيتي علي ريم 

فيروز : لا استني ارن 

ياسين : هاتي الرقم علشان ماتقلقشي من صوتك 

ياسين خد الرقم ورن علي ريم 

ريم : سلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياسين: وعليكم السلام معاكي ياسين جوز خديجه 

ريم : خير في اي خديجه حصلها حاجه 

ياسين : هي خديجه مش معاكي 

ريم : لا  مش معايا احنا خارجين من حوالي اربع ساعات 

ياسين : طيب طيب 

ريم : استني قولى فين خديجه راحت فين 

ياسين : والله مش عارف 

ريم بتسرع: لا اديني رقم البيت حالا

ياسين اداها عنوان فيروز وقفل 

ياسين : احنا هانروح نبلغ

مراد : مش هايرضوا لازم يعدي ٢٤ ساعه 

ياسين : رن علي حمزه وهو هايقدر يتصرف خليه يجي 

ريم قامت تلبس جري 

امها: مالك رايحه فين 

ريم بعياط: رايحه بيت خديجه مش لاقينها هاروح اطمن عن اذنك يا ماما 

امها : خدي بالك من نفسك ياحبيبتي 

وسابتها ومشيت 

ايسل كانت قاعده مخنوقه : يبقا بتزقني علشانها ماشي 

ورنيت علي امها 

ايسل : اخلصي من البت اللي معاكي 

امها : بتقولى اي يابت انتي عايزاني اقتل 

ايسل : جوزي بيحب الهانم وسابني وجري علشان يدور عليها 

امها بغل : هاخلى وشها مايبنشي من الضرب اقفلى 

خديجه كانت بدأت تفوق 

لاقيت نفسها مربوطه 

ام ايسل : اهلا بالهانم اخيرا فوقتي وراحت مسكتها من شعرها 

خديجه اتوجعت

ام ايسل : انا مش قلتلك تبعدي عن جوز بنتي 

خديجه بدموع : والله بعدت اعمل اي تاني 

ام ايسل : لا ياختي ماهو بيحبك 

خديجه ماعرفتشي حسيت بفرحه ليه 

ام ايسل : انطقي 

خديجه: والله ماعرف حاجه ابوس ايدك سيبيني 

ام ايسل : اسيبك 

دا انا مش هاطلعك من هنا غير وانتي ميته 

خديجه خافت : وفضلت تردد ايه ( لا تخافا اني معكما اسمع واري ) وفضلت تدعي ربها 

يارب انا متأكده انك هاتقف معايا يارب ماتخلى حد ياذيني وقعدت وهي ساكته 

ام ايسل : ايه الهدوء دا يابت 

خديجه : فكراني هاخاف منك انا عمري ماخاف منك عارفه ليه علشان معايا اللي اقوي من الكل ربنا شاهد علي اللي بتعمليه وهايجبلى حقي منك انا واثقه من كدا خليكي انتي كدا غافله كل دا ليه علشان بنتك ماتنسيش انك رايحه لربنا لوحدك الشر عمي قلبك عن ان في رب وفي اخره وفي عذاب ياريت تراجعي طريقك تاني 

ام ايسل سكتت بس الشر فعلا كان عامي قلبها : ستنا الشيخه بتتكلم

خديجه : انتي عارفه كويس ان كلامي صح بتمني ربنا يهديكي قبل فوات الأوان 

ام ايسل سابتها وخرجت 

خديجه :يارب أهديها واحميني يارب 

حمزه وصل 

سلم عليهم 

حمزه : خير ياشباب 

مراد حكاله كل حاجه 

حمزه : طاب انتو شاكين في حد 

ياسين بتفكير : ام ايسل 

كلهم قاموا ركبوا عربيه ياسين 

حمزه : رن عليها وحاول تطول في المكالمه وهانعرف مكانها بعد كدا 

ياسين : تمام ورن عليها

ام ايسل : ودا بيرن ليه وبعدين ردت 

ام ايسل بتوتر: الو يا ياسين عامل اي 

ياسين : الحمدلله انتي عامله اي 

ام ايسل : الحمدلله ايه سر المكالمه السعيده دي 

ياسين : ايسل قالتلى انك تعبانه قلت اطمن عليكي 

ام ايسل : انا بخير 

حمزه عمله بايده انه خلاص جاب العنوان 

ياسين : طاب كويس اني اطمنت عليكي لو احتاجتي حاجه انا موجود.عن اذنك وقفل معاها 

ياسين : مكانها فين 

حمزه: علي طريق الصحراوي في كوخ هناك هما فيه بسرعه بقا 

ياسين ساق بسرعه 

وحمزه رن علي القوات يسبقوهم بس يستنوهم هناك 

واخيرا وصلوا 

ام ايسل دخلت لخديجة ولسه هاتضربها 

شخص : الحقي في ناس برا 

ام ايسل : ناس مين 

الشخص : في حكومه برا 

ام ايسل ماعرفتشي تعمل اي 

ام ايسل : فكها 

وخدتها وطلعت برا وهي حاطه المسدس علي دماغها

ياسين اتفزع : انتي بتعملى كدا ليه فهميني 

ام ايسل : علشان بنتي مش كل يوم تعيط علشان حضرتك بتحب واحده 

ياسين : ودي مراتي سبيها 

ام ايسل : شايفني هبله انا هاموتها واخلص منها 

حمزه : كدا بتجني علي حياتك 

ام ايسل : المهم اخلص منها 

خديجه كانت واقفه تدعي ربنا 

ياسين لسه بيقرب

ام ايسل : اقسم بالله اضربها ارجع مكانك 

حمزه شاور لواحده وراه يمسكها 

اول مامسكها الرصاصه انضربت 

ياتري مين انضرب.

تفاعل اسفه علي التأخير لو جابت 2000 كومنت هانزل ان شاءالله اللي بعده اتمني يعجبكم



البارت ال 12 من روايه #منتقبه_اوقعتني_في_حبها 

بقلمي #هدير_بدر 

فاجاه سمعوا صوت ض*رب نا*ر

ياسين بص والخوف بينهش في قلبه 

لقي خديجه واقعه علي الارض

جري عليها 

ياسين : خديجه 

لقاها مغمي عليها 

فضل يشوف ايه اتصاب فيها لقاها سليمه بيبص جنبه لقي ام ايسل الرصا*صه جات فيها 

الظباط خدوها 

فضل يفوق خديجه وهي مش بتتحرك 

بيبص لقي صحابه واقفين وهي وشها باين خدها في حضنه علشان ماحدش يشوفها ومراد خد باله فا لف 

حمزه : في اي

مراد: مراته منتقبه ماينفعشي حد يشوفها 

حمزه بص في الارض : يالا يا ياسين شيلها في العربيه وانا هاسوق 

ياسين : يالا اطلع علي المستشفي بتاعتي 

حمزه : حاضر وياسين حط دماغها علي رجله وفضل يفوقها وهي مش بتستجاب 

راحوا المستشفي 

ياسين اول مادخل : عايز دكتوره حالا 

دكتور جيه 

ياسين : قلت دكتوره 

الدكتوره جات وخدوها منه 

ياسين : مش عايز دكتور جوا ولا اي راجل يخش الاوضه 

كلهم هزوا دماغهم وجريوا 

فيروز بعياط : يارب يلاقوها 

ريم : يارب انا هاقوم اصلي هي قالتلى اما يحصل مشاكل زي دي الجأي لربنا هو الوحيد اللي سامعك وهو الوحيد اللي هايقدر يقف معانا يالا يا طنط نقوم 

فيروز : يالا يابنتي 

وقاموا صلوا وقعدوا يدعوا 

بعد نص ساعه الدكتوره خرجت

ياسين جري عليها ومراد وحمزه 

ياسين : طمنيني 

الدكتوره : هي اتعرضت لصدمه عصبيه ودا اثر عليها هاتفوق ان شاءالله كمان عشر دقايق ياريت تبعدوها عن أي حاجه توترها او تزعلها 

ياسين : حاضر ينفع ادخل

الدكتوره : اتفضل 

دخل لقاها نايمه كانت شبه الملاك واضح عليها التعب بس دا ماثرشي علي جمالها 

قعد جنبها وباس ايدها 

ياسين : انا اسف علي كل حاجه حصلتلك بسببي 

خديجه بدأت تفوق 

قامت مفزوعه وحضنت ياسين 

خديجه بعياط : خليك جنبي ماتخليش حد.ياذيني 

ياسين فضل يطبطب عليها لحد ماهي هديت خدت بالها من وضعيتها بعدت عنه 

خديجه بتوتر : انا انا اسفه 

ياسين : اسفه علي اي اهدي حد لمسك 

خديجه : لا 

ياسين : الحمدلله 

فيروز رنيت عليه وهو طمنها وجريت هي وريم 

ريم اول ماوصلت المستشفي مراد.كان واقف 

بصلها

فيروز : فين خديجه 

مراد كان باصص لريم 

وفيروز لاحظت

فيروز بخبث : مراد 

مراد اتخض : نعم 

فيروز : ركز معايا بقولك خديجه فين 

مراد بحرج : اه هي هنا وشاورلهم علي الاوضه 

فيروز دخلت لخديجة لاقيت ياسين جنبها 

فيروز وريم جريوا عليها وفضلوا يحضنوها 

فيروز : طمنيني يابنتي حد اذاكي

خديجه : لا الحمدلله 

فيروز بصيت لياسين : كله من ورا البتاعه بتاعتك 

ياسين بص في الارض : هاطلقها يا أمي خلاص 

خديجه : ماتاخدشي حد.بزنب حد وانا فاضلي كام يوم وأطلق مابقاش انا سبب خلافاتكم 

فيروز : خلافات اي سيبك من الطيبه اللي فيكي دي ماعدتشي تنفع 

انت تطلق البت دي 

ياسين سابهم وخرج

مراد وحمزه راحوله 

مراد : مالك ياصاحبي هي بقيت بخير

ياسين: ايوا وبعدين عيط خدوه في حضنهم 

حمزه : مالك احكلنا يمكن نقدر نساعدك 

ياسين: انا اذيت خديجه كتير وهي عمرها ماتكلمت كنت بضربها وبخليها تنام في اوضه الخدم وهي برضو فضلت ساكته عمرها ماجات اشتكيت لحد مني بس غصب عني والله اللي بعمله 

حمزه : اهدي كله هايبقا خير 

ياسين مسح دموعه : انا لازم امشي في حاجه لازم اعملها 

مراد : امشي انت واحنا هنا 

ياسين : لو حصل حاجه بلغوني 

ياسين راح البيت 

دخل الاوضه 

ايسل كانت قاعده بتلعب في الفون 

ياسين مسكها من شعرها : يعني انتي قاعده هنا وامك كانت هاتقت*ل خديجه 

ايسل بوجع: سيبني انا ماعرفشي بتتكلم على اي

ياسين ض*ربها بالقل*م ومسكها تاني : ماتعرفيش يعني اول مره قلت مظلومه المره.دي كمان ماتعرفيش

ايسل بخوف وعياط: صدقني ماعرفشي بتتكلم علي اي انت ماعنتيش بتصدقني علشان خديجه اصلا بقيت بتكرهني عملتلك اي 

ياسين ضر*بها تاني : ماتنطقيش اسمها 

واقولك روحي وانتي ....

رايكم


البارت ال 13 من روايه #منتقبه_اوقعتني_في_حبها 

بقلمي #هدير_بدر 

ايسل حطت ايدها علي بؤه : إياك تقولها انت ناسي حبنا ليه بتاخدني بزنب امي ليه وبعدين قعدت علي الارض بتعيط بخبث ومسكت رجله ابوس رجلك ما تظلمنيش انا بحبك 

ياسين افتكر كلام خديجه: تمام بس خديجه زيها زيك مراتي زي مانتي مراتي 

ايسل : مايهمش المهم اني افضل مراتك انت عارف بحبك اد.ايه 

ياسين سابها وخرج 

راح لخديجة  

 حمزه ومراد قابلوه

مراد : مالك ياصاحبي ليه شايل الهم دا كله  

ياسين : مش عارف اعمل اي حياتي ملغبطه اوي مش عارف انا عايز اي 

حمزه : صلي وادعي ربنا وصدقني هايدلك علي الصح وفك كدا شويه خلينا نضحك يخربيت النكد 

وبعدين مراد وحمزه بداو يضحكوه علشان هما حاسين بيه

ياسين : اقوم اشوف خديجه بقا 

ياسين خبط وأمه فتحتله 

ياسين : عايز اطمن علي خديجه 

فيروز : لاحظه

فيروز بصيت لريم : البسي النقاب ياحبيبتي علشان ياسين جيه 

ريم : حاضر 

ريم جهزت وياسين دخل 

ياسين : سلام عليكم 

كلهم : وعليكم السلام 

فيروز : نسيبكم احنا بقا 

ياسين : تمام ياماما 

وقعد جنب خديجه 

ياسين :  بقيتي احسن 

خديجه بتوتر وبتبعد عن عينه: اه الحمدلله انا عايزه اخرج 

ياسين: حاضر هاسالك ينفع والا لا 

خديجه هزيت رأسها 

ياسين خرج يجيب دكتوره 

عند فيروز 

فيروز وريم خرجوا مراد شافهم قاملهم 

مراد بص لريم وبعدين بص لفيروز : كله تمام عايزين حاجه 

فيروز : لا ياحبيبي 

انتو لسه قاعدين ليه زمانكم تعبتوا 

مراد بابتسامه : ولا تعبنا ولا حاجه 

فيروز : ربنا يخليكم ليا ياحبيبي 

فيروز : ريم حبيت اعرفك دا مراد صاحب ياسين .

ريم بحرج : اتشرفت عن اذنكم

فيروز: رايحه فين 

ريم : اتاخرت اوي لازم امشي 

مراد : بس الوقت اتأخر ينفع اوصلك

ريم بتوتر : لا ماينفعشي 

مراد: ليه 

ريم : علشان مافيش محرم وغلط اركب معاك 

مراد: بس سواق التاكسي بتعرفي اعتبريني سواق تاكسي بس علشان الدنيا ضلمة اوي 

ريم : لا معلشي 

فيروز : استنوا اشوف ياسين ولو كدا اجي معاكم وياسين ياخد خديجه ويروح 

مراد : تمام

ريم راحت قعدت في جنب وهي مكسوفه 

فيروز دخلت لخديجة في الوقت اللي ياسين دخل فيه 

ياسين : خدتلك اذن خروج 

خديجه : تمام شكرا ولسه هاتقوم حسيت بدوخه 

ياسين جري عليها 

خديجه اتحرجت : احم انا اسفه

ياسين : ارتاحي قوليلي محتاجه ايه وانا اجبهولك

فيروز : طب انت ساعدها وانا رايحه مع مراد علشان يوصل ريم 

ياسين : ماشي يا أمي وخلى حمزه يمشي علشان هنا من بدري

فيروز : حاضر ياحبيبي خد بالك منها

ياسين: عنيا 

فيروز سابتهم وخرجت

ياسين ساعد خديجه ولبسها النقاب وخدها وخرج 

خديجه طول الطريق مش بتتكلم 

وبعدين وصلوا 

خديجه : شكرا 

ياسين ماردايش ومشي معاها 

خديجه طلعت فوق ومارضيتشي تتكلم معاه 

وياسين قعد مخنوق 

خديجه افتكرت حاجه ونزلتله وهي متوتره 

خديجه وهي بتفرك في ايدها: احم ممكن طلب 

ياسين بصلها وهو فرحان : اتفضلي 

خديجه بصيت في الارض : انا انا عايزه منك مساعده 

ياسين : قولى ماتخافيش 

خديجه : عايزه منك فلوس لعمليه واحد اخو صاحبتي صغير وهي مش معاها فلوس وأهلها متوفيين 

ياسين : بس كدا بكرا نروح المستشفي ونشوف الإجراءات 

خديجه بفرحه : بجد 

ياسين : ايوا بجد 

خديجه : شكرا جدا عن اذنك وسابته وطلعت وهي فرحانه

عند فيروز 

ريم ركبت جنب فيروز ورا

كلهم كانوا قاعدين في صمت 

ومراد كان فرحان جدا 

حتي لو مش بيكلمها 

وصلوا 

ريم : ايوا هنا شكرا جدا لحضرتك عايزه حاجه يا طنط فيروز 

فيروز : لا ياحبيبتي خدي بالك من نفسك وسلميلي علي ماما 

ونزلت ركبت جنب مراد 

مراد فضل باصص لاثرها

فيروز : عجباك 

مراد اتحرج: هي مين دي 

فيروز : مش عليا يا واد انا اللي مربياك 

مراد : انا حبيتها حتي لو ماشوفتهاش بس حسيت براحه تجاها كفايه انها صاينه اللى هايجي يتقدملها ومش مبينه حاجه من جسمها انا ماستهلهاش 

فيروز : ليه بقا دا انت حليوه 

مراد ضحك : اعتبر دا غزل صريح 

فيروز ضحكت : شوف قرارك بس تعجل علشان ماتروحشي من ايدك 

مراد فكر في كلامها : ادعيلي بس يا أمي 

فيروز: حاضر ياحبيبي 

(ملحوظه فيروز تبقا ام مراد من الرضاعه علشان ماحدش يقول ازاى بتكلمه كدا وفين الاحترازات وهكذا ) 

نرجع لقصتنا 

تاني يوم 

خديجه رنيت علي ريم علشان تديها رقم فاطمه 

ريم : حبيبي حبيبي وحشتيني 

خديجه : حبيبتي وانتي اكتر بقولك هاتيلي رقم فاطمه 

ريم : حاضر ومليتها 

خديجه : اكلمك بعدين ياروحي استودعك الله وقفلوا 

خديجه نزلت لاقيت ياسين وفيروز مستنينها علي الفطار 

خديجه : سلام عليكم 

ياسين وفيروز : وعليكم السلام 

فيروز : عامله اي دلوقتي ياحبيبتي 

خديجه : الحمدلله ياماما احم دا رقم صاحبتي هاتفق معاها تقابلنا 

ياسين : خليها تروح مستشفي ****** وهما هايقوموا بكل حاجه. 

خديجه : شكرا بس لازم اروح معاها 

ياسين : مافيش مشكله انا معاكي يالا 

فيروز : كلوا الاول وبعدين قوموا 

خديجه : حاضر وخلصوا 

خديجه : هارن على فاطمه 

ياسين : تمام 

خديجه رنيت علي فاطمه وسلمت عليها 

خديجه: ممكن تنزلى انتي واخوكي مستشفي **** 

فاطمه بقلق : ليه 

خديجه بابتسامه : انزلى بس 

فاطمه : حاضر 

وجهزت اخوها ونزلوا 

خديجه خلصت و مشيت مع ياسين

طول الطريق ساكتين بس القلوب هي اللي متلاقيه في الوقت دا 

( اوقات كتير بيكون جوانا حاجات بس مش عارفين نفصح عنها ولا عارفين نخرجها ازاى القلوب في الوقت دا هي اللي بتنطق ) 

وصلوا المستشفي 

ودخلوا لاقوا اتنين واقفين 

خديجه : فاطمه 

فاطمه بصتلها 

وفاجاه 

ياسين: انتي 

فاطمه بصدمه

البارت عارفه انه مش هايعجبكم علشان مش مركزه وانا بكتبه 🙃اسفه علي التاخير



البارت ال 14 من روايه #منتقبه_اوقعتني_في_حبها 

بقلمي #هدير_بدر 

فاطمه بعيون دامعه: انت ازاى 

ياسين حضنها وهي تبتت في حضنه 

كل دا تحت صدمه خديجه 

فاطمه : سيبتنا ليه انا كنت بدور عليكم ليه اتخليتوا عننا حتي بابا 

ياسين : والله دورت عليكم حتي بابا لحد اخر نفس كان بيدور عليكم روحتوا فين 

خديجه : بس بس فهموني في ايه وانت تعرفها منين

ياسين : دي اختي بس من الاب بس 

خديجه فضلت مش مستوعبه : ازاى 

ياسين : هابقا افهمك بس قوليلي اخويا مالو 

فاطمه وهي عنيها بدمع: اخويا مش بيقدر يمشي علشان عمل حادثه وانا مش معايا فلوس اعملهاله وخديجه خلتني اجي هنا انت تعرفها

ياسين بابتسامه: مراتي 

فاطمه بفرحه: يعني القمر دي مراتك 

وراحت لخديجة كدا انتي صاحبتي ومرات اخويا كمان 

خديجه حضنتها وكانت فرحانه انها كانت سبب في رجوع اهل ياسين تاني 

ياسين بص لاخوه 

ياسين بحب زين حبيبي 

زين فضل باصصله شويه بدموع وبعدين بص الناحيه التانيه 

ياسين: اوعدك هاعوضك عن كله 

زين : يعني مش هاتسيبني تاني 

ياسين : لا ياحبيبي وحضنه

ياسين : طب تعالي نشوف الدكتور ونحدد العمليه ونروح لفيروز

فاطمه بتوتر  : بس 

ياسين : مابسيش يالا ودخلوا للدكتور 

الدكتور كشف علي زين

ياسين: اتفضل يادكتور معايا برا 

خرجوا

ياسين : ها يادكتور هانعمل عمليه 

الدكتور : ايوا ضرورى عمليه 

ياسين : طاب نسبه النجاح اد اي 

الدكتور: لا نسبه نجاحها عاليه اهم حاجه ماتخلهوش داخل خايف وربنا يشفيه أن شاء الله 

ياسين : ان شاءالله يادكتور

وشال اخوه وخديجه وفاطمه مشيوا وراه 

ركبوا العربيه وطلع 

فاطمه : انت رايح فين 

ياسين : انا اخوكي الكبير وتسمعي كلامي تمام 

فاطمه بصيت في الارض 

وصلوا القصر 

زين : واو دا بيتك 

ياسين: لا بيتنا كلنا يالا 

ونزلوا 

ياسين دخل :  يا امييييي

فيروز جات : جيتوا ياحبيبي وبعدين لاقيت فاطمه 

فيروز : فاطمه وحضنتها وشافت زين ياسين شايله حضنته 

فيروز بدموع : كنتو فين 

فاطمه فضلت تعيط 

خديجه : طاب نسيبها بس وبعدين لما تهدي تحكي 

فيروز : عندك حق مش مهم المهم انهم رجعوا

وبعدين جابت الاكل وقعدوا ياكلوا في جو عائلى 

خديجه بصيت لياسين: طاب انا عايزه اكلم اهلى وحشوني 

ياسين : تاني يا خديجه 

خديجه : ايوا تاني وتالت ليه كل مره تقولى فونهم مقفول وأنهم مش فاضيين دلوقتي حتي لو في الحج عادي بيفتحوا الفون لما يخلصوا 

ياسين : ماتقلقيش عليهم هما بخير 

خديجه سكتت وهي زعلانه 

فيروز حاولت تلطف الجو : يابختهم حد.يطول يروح لبيت الله 

خديجه : اللهم ارزقنا جميعا 

وبعدين بصيت لفاطمة طبعا احنا هانقوم نروح الجامعه بدال مانجيب كحك 

كلهم ضحكوا عليها

فاطمه: ايوا اكيد شكل الكحك هايبقا كتير يالا 

فيروز : هو انتو مع بعض 

خديجه : ايوا ياماما 

فيروز : طاب تعرفيها منين 

خديجه قالتلها اتقابلو ازاى لحد موقف المستشفي 

فيروز : سبحان الله وباست دماغها ربنا يخليكي لينا ياحبيبتي ويحميكي 

خديجه باست ايدها : ويخليكي لينا يا ست الكل ماتنسيش علاجك يالا يا فاطمه 

وبعدين بصيت لياسين: رايحه الجامعه 

ياسين بصلها بحب : هاجي اوصلكم 

خديجه : لا لا هاناخد تاكسي

ياسين : لا انسي حوار التاكسي دا من النهارده يالا كفايه اللي حصل 

وركبوا 

ياسين وصلهم : هاتخلصوا امتي

فاطمه : الساعه اربعه 

ياسين : تمام 

وسابهم وراح لفيروز 

فيروز : تاخد خديجه وريم وفاطمه من بكرا الشركه تدربهم

ياسين : حاضر يا امي كل اللي تؤمري بيه 

فيروز : وعملت اي مع مراتك 

ياسين: اهي في البيت انا هاساوي بين الاتنين 

فيروز: وانت بفكرك خديجه هاترجعلك 

ياسين : اللي بيحب بيسامح

فيروز : ربنا يريح بالك 

ياسين : يارب اروح بقا لشغلي 

خديجه وفاطمه قابلوا ريم وحاكولها وكانوا كلهم فرحانين 

خديجه : يالا نصلي الضهر 

كلهم راحوا يصلوا ولقوا واحده قاعده في ركن لوحدها

خديجه راحتلها 

وبعدين قالتلها بهدوء : نتعرف 

البنت : انا اسماء وانتي 

خديجه : وانا خديجه ممكن اعرف قاعده لوحدك ليه 

اسماء : عادي 

خديجه : لا قولى 

اسماء : عملت زنب وخايفه ربنا ما يسامحنيش فا حبست نفسي هنا 

خديجه : ومين قالك ربنا مش بيسامح 

اسماء : بس زنبي كبير 

خديجه : طاب هاحكيلك قصه 

اسماء بفرحه: ياريت 

خديجه نادت لريم وفاطمه : تعالو هاحكلكم قصه 

كلهم راحوا وهما فرحانين 

خديجه : هاتكلم النهارده علي قصه سيدنا ثعلبه بن عبد الرحمن 

سيدنا ثعلبه كان بيخدم الرسول في كل ما يحتاجه 

وفي يوم الرسول بعته في أمر 

فا وهو في الطريق عد علي باب رجل من الأنصار فشاف امرأه بتغتسل  ففضل يبصلها وبعدين ادرك اللي عمله فا خاف الا جبريل يبلغ الرسول فا راح الجبل اللي بين المدينه ومكه وفضل فيها أربعين يوم وبعد كدا الوحي نزل علي الرسول قاله ( ان هناك رجلا من أمتك بين حفره من الجبال متعوذا ) 

فقال الرسول لعمر بن الخطاب وسلمان الفارسي يذهبوا الي المدينه ليبحثا عنه لحد ماراو رجل راعي من رعاه المدينه يدعي زفافه 

فسيدنا عمر سأله عن شخص مختبئ يدعي ثعلبه 

فرد عليه قاله أنت عايز اللي هارب من النار 

فقاله عمر وايه اللي عرفك انه هارب 

رد عليه قاله لما بيجي الليل يرفع ايده للسما ينادي ربه ويقول ( ياليتك قبضت روحي بين تلك الأرواح ) 

فسيدنا عمر راحله 

سيدنا ثعلبه لما شافه حضن سيدنا عمر 

وقاله هل الرسول علم بزنبي 

فقاله سيدنا عمر انه مايعرفشي بس الرسول بعته ليه علشان نجيبك 

فطلب من سيدنا عمر انه مايدخلشي علي الرسول الا وهو بيصلي 

فدخل للرسول وهو بيسلم من الصلاه الرسول لما شافه 

سأله عن غيبته فرد عليه 

ذنبي يارسول الله فقاله الرسول الا ادلكم علي ايه تمحي الذنوب والخطايا فقاله بلي فرد الرسول ( ربنا آتنا في الدنيا حسنه وفي الاخره حسنه وقنا عذاب النار ) 

فرد عليه ثعلبه ذنبي أعظم يا رسول الله 

فرد الرسول بل كلام الله أعظم وطلب منه انه يذهب لبيته مر تمن ايام 

فراحله الرسول وحط.سيدنا ثعلبه راسه بين حجر الرسول وبعدين قام بسرعه 

فالرسول سأله عن السبب اللي يخليه يقوم 

فرد عليه انها مليئه بالذنوب واحس بدبيب النمل بين عظمي 

فرد الرسول عليه قاله ماتشتهي.

رد ثعلبه قاله المغفره 

فنزل جبريل 

وقال ( ايها النبي ان ربي يقول لو ان هذا العبد لقيني بقراب الارض بذنوب لقيته بقرابها مغفره 

نستفيد ايه بقا نستفيد ان مهما غلطنا مانياسشي لازم نقعد نستغفر ولا تياسوا من روح الله إياك تياسوا ربنا غفور رحيم ربنا ارحم علينا من آلام بولدها بس اهم حاجه انك تتوبي توبه صادقه 

اسماء حضنتها : ربنا بعتك ليا والله ربنا يخليكي ليا ممكن نبقا صحاب 

خديجه: طبعا 

وكلهم حضنوا بعض 

خلص اليوم وياسين خدهم البيت 

فيروز : قوموا ناموا بدري علشان هاتروحوا تدربوا مع ياسين في الشركه 

فاطمه فرحة 

خديجه : طاب عايزه ريم معانا 

فيروز : طبعا انا قلتله

خديجه طاب هابلغ ريم 

وناموا 

تاني يوم جهزوا وراحوا مع ياسين وعدوا علي ريم 

دخلوا الشركه وكانوا مبهورين جدا بجمالها 

خديجه : اللهم بارك 

قابلهم مراد 

مراد فرح لما شاف ريم 

ياسين : البنات هاندربهم وطبيعي حكي لمراد وحمزه علي اخته 

مراد : نوروا الشركه والله يالا علشان نبدأ 

عدا اسبوع وخديجه بقيت سكرتيره ياسين 

ياسين : مراد ورق الصفقه بسرعه دي أهم صفقه عندنا 

مراد دور علي الورق مالاقهوش راح لياسين 

ياسين بعصبيه : ازاى 

مراد : اهدي بس وكل حاجه هاتتحل 

ياسين : اهدي ازاى نادي لخديجة 

خديجه دخلت 

ياسين : ورق الصفقه اللي قلتلك عنيه فين 

خديجه: في مكانه 

ياسين : مش موجود ياهانم 

خديجه: ازاى وفضلوا يدوروا عليه 

وبعدين جيه اتصال لياسين 

ياسين : الو 

الشخص : واخيرا خدت ورق الصفقه مبروك عليا 

ياسين : انت 

الشخص: ايوا انا اشكرلى خديجه علي الخدمه اللي عملتهالى وقولها الفلوس اتحولت لحسابك 

ياسين بصدمه: خديجه

بارت طويل واسفه علي التأخير ومش هاقدر انزل الا واحد ولايكون بليل علشان كليتي ادعولى بالتوفيق فضلا وسيبولى رايكم وياريت لو في انتقاد او رأيكم في الروايه اعملولى منشن علشان مش بقدر اقرا كل التعليقات ماتبخلوش عليا اقرا كومنتاتكم 😍😍😍


البارت ال 15 من روايه #منتقبه_اوقعتني_في_حبها 

بقلمي #هدير_بدر 

ياسين بصوت جهوري : خديجه 

خديجه خافت وخبطت في الحيطه 

ياسين قرب منها: قوليلي عملتي اي في الورق

خديجه فضلت تبصله وهي مرعوبه : والله والله مش عملت هاعمل اي

مراد قرب منه : اهدي بس قول حصل اي 

ياسين : الهانم اديتله الورق مقابل فلوس عايزه فلوس خديها مني لكن تبعيني 

خديجه ماكنتشي مستوعبه االي بيحصل 

وبعدين شدها من ايدها 

مراد كان بيجري وراه : اهدي يابني ماينفعشي اللي بتعمله 

ياسين زقها جوا اوضه وقفل عليهم : تفهميني حالا عملتي كدا لي 

خديجه بعياط : مهما اتكلمت مش هاتصدقني الأفضل اسكت 

ياسين : فهميني حالا 

خديجه رفضت تتكلم 

ياسين لسه بيرفع ايده علشان يمسك شعره لقي خديجه خافت وحطت ايدها علي وشها 

ياسين : لا ماتخافيش مش هاضربك انتي هاتقعدي تكتبيلي الصفقه تاني خلال يومين بالظبط الاقيهم جاهزين ازاى ماعرفشي 

خديجه: بس بس دي محتاجه وقت كبير وانا لسه في البدايه 

ياسين : اتصرفي وعلي العموم مش هايدخلك اكل هاتفضلي محبوسه كدا ليكي ميه علشان ماتموتيش مني 

خديجه فضلت بصاله بدموع 

ياسين سابها وخرج 

مراد : ليه ليه عملت كدا ليه ماسمعتهاش ليه دايما ظالمها 

ياسين : خلاص خلاص الكلام منهي 

مراد: هاتندم 

ياسين : انا رايح لايسل وفي كاميرات هنا لو حد دخلها مش هايطلع عليه الصبح ايا كان هو مين 

مراد : لا انت اتجننت انت حبستها 

ياسين : انا قلت كلمه وكدا كدا المفتاح معايا بس بعرفك علشان لو حاولت تخشلها وسابه ومشي 

مراد : غبي وهايفضل غبي لحد ماهايندم في يوم 

ريم وفاطمه خلصوا 

مراد : يالا اوصلكم 

ريم : لا احنا مستنين خديجه وهانروح 

مراد كان مخنوق جدا : قلت يالا علي العربيه وخديجه مع جوزها 

خافوا منه وركبوا فضل يلوم نفسه 

وصل ريم وبعدين فاطمه 

فيروز : اهلا ياحبايبي امال فين ياسين 

مراد : لو سمحتي يا أمي عايزه في حاجه 

فاطمه فهمت انه مش عايز يتكلم ادامها : طاب هاستاذن انا اطمن علي زين 

فيروز : ماشي ياحبيبتي 

فاطمه طلعت 

فيروز : في ايه ياحبيبي قلقتني 

مراد حكالها كل حاجه 

فيروز: لا دا هبت منه علي الاخر

هو فين 

مراد : راح لمراته 

فيروز : تمام وراحت ترن عليه 

ياسين قفل الفون 

فيروز : قفل التليفون طب تعالي نطلع خديجه 

مراد : للاسف قافل عليها والباب حديد لازم هو اللي يفتحه لانه معاه المفتاح 

فيروز: منه لله منه لله زنبها اي المسكينه دي

وفضلت قاعده تعيط ومراد يهديها 

عند ياسين رجع لايسل 

ايسل اول ماشافته حضنته : كنت فين هونت عليك لدرجه دي 

ياسين بضيق : جهزيلي الاكل يالا 

ايسل بصتله بضيق ودخلت عملت الاكل 

ياسين قاعد مخنوق وفضل ياكل وهو متعصب 

ايسل قربت منه : ممكن اعرف مالك 

ياسين كان مخنوق انها قريبه منه: ابعدي كدا ماتفكريش اني هاسامحك ونسيت اقولك امك في المستشفي 

ايسل بصدمه : نعم 

ياسين : زي ماسمعتي 

ايسل : هي فين 

ياسين : مستشفي التابعه للشرطه يالا روحي شوفيها 

ايسل لبست وجريت لأمها 

خديجه كانت عماله تكتب لحد ماتعبت 

عدا اليومين 

وياسين قلبه كان بيدق دخل لخديجة  

لقاها مرميه في الارض 

جري عليها 

ياسين بقلق : خديجه خديجه 

شافها باين عليها الإرهاق جدا 

ياسين فضل يفوق فيها 

نادي لسكرتيره تجيب دكتوره 

الدكتوره: هي ضعيفه بقالها فتره ماكلتشي لازم تهتموا بيها والا هايحصل مضاعفات اكتر 

خديجه بدأت تفوق 

خديجه ضمت نفسها بسرعه : والله خلصت الورق طلعني ارجوك 

ياسين اتصدم انها خلصت الورق 

ياسين : خلصتيه ازاى

خديجه: عندك اهو ابوس ايدك طلعني

ياسين : تمام اتفضلي كلى 

خديجه: لا لا مش عايزه اكل انا عايزه اروح ارجوك روحني 

ياسين جاي يقوم قامت حضناه : ارجوك ماتسبنيش هنا هاعملك اللي عايزه بس طلعني انا بخاف لما اقعد لوحدي 

ياسين لام نفسه انه عمل فيها كدة: طيب قومي ومسكها قومها 

هي كانت دايخه فا مسكت فيه 

خديجه : اسفه 

ياسين : انا جوزك يالا 

وخرجوا وريم اول ماشافتها حضنتها وفضلت تبوسها 

وفاطمه شافتها فرحت جدا 

وكلهم كانوا زعلانين من ياسين 

خديجه روحت 

فيروز اول ماشافتها جريت عليها حضنتها 

فيروز : حبيبتي طمنيني عليكي انا اسفه اني جوزتهولك 

خديجه ردت بجمود : انا عايزه اطلق ارجوكي 

ياسين: مش مطلق 

فيروز : لا هاطلقها انت ما تستاهلهاش 

ياسين : قلت مش مطلق 

واتفضلي اطلعي ارتاحي في اوضتك علشان حسابك ماخلصشي 

خديجه طلعت من غير ماتتكلم 

فيروز: امشي برا انا كل مره بسامحك بس لحد كدا استوب انت فاهم 

ياسين خرج من غير مايقول اي كلمه 

خديجه دخلت تاخد شاور اول ما الميه شغلتها فضلت تعيط 

خلصت وطلعت تصلي 

وسجده وفضلت تدعي ربنا يصبرها 

خلصت ونامت 

تاني يوم .

ياسين دخل البيت كانوا كلهم قاعدين علي السفره 

فيروز : مش قلتلك برا 

ياسين : انا جاي اخد مراتي واختي علشان الشغل

فيروز : ماحدش هايشتغل معاك 

ياسين بارهاق : وانا قلت جاي اخدهم اتفضلوا ادامي

فيروز : انا ماعرفتيش اربيك كمان بتعصي كلامي 

ياسين بدوخه : خليهم وماقدرشي يكمل كلامه ووقع 

كلهم جريوا عليه وفيروز رنيت علي مراد يجي بالدكتور 

مراد رن علي حمزه يسبقه بالدكتور علشان هو أقرب منه 

حمزه جري بالدكتور 

ودخل جري 

الدكتور كشف علي ياسين 

الدكتور : مش هاقدر أفيدكم الا لما تعملوا التحاليل دي ضروري 

فيروز بعياط : طب هو ماله 

الدكتور : بعد التحاليل ان شاءالله وكتبلهم التحاليل ومشي 

حمزه خد الورقه وطالع خبط في فاطمه 

حمزه : انا اسف ماكنشي قصدي 

وبعدين شاف فاطمه سرح فيها 

فاطمه : خير عن اذنك 

حمزه فاق علي صوتها وبعدين جري يجيب العلاج ويجيب حد ياخد منه عينه الدم 

فضلوا قاعدين جنبه 

ومراد جيه بسرعه: طمنوني 

فيروز بعياط : الدكتور قال لازم التحاليل الاول وبعدين هايقولنا

مراد: طاب فين حمزه 

فيروز: راح يجيب العلاج ويجيب حد يعمله التحاليل 

كلهم قعدوا جنبه 

وحمزه جيه وخدوا العينه 

خديجه راحت هي وفيروز و حمزه ومراد للدكتور .

الدكتور : للاسف اللي كنت شاكك فيه طلع صح 

للاسف عنده ....

تفاعل ورايكم هانزل بعد ٢٠٠٠ كومنت ان شاءالله

البارت 16من هنا هنا  





 

تعليقات

التنقل السريع