القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت الحب كله المشهد الرابع والخامس بقلم سلطان زماني في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


المشهد الرابع والخامس 💥 

الحب كله 


موسوعة_القصص_والروايات 


اول ما دخل فضل ينادي عليها


 نهي يا نهي انتي نايمة ولا أي يا حبيبي يفتح كل الغرف 


مفيش نهي 


...معقول تكون نزلت تجيب حاجه من تحت وطلعه أو راحت 


لمامتها..بس كانت قالتلي غريبة دي 


مسك موبيله اتصل مفيش رد ساب الموبيل ودخل الحمام 


اخد شاور وطلع بيسرح لاقه الورقة قراها اتعفرت رجع قد ع 


السرير وف ايده الورقه 


..وبعدين بقا معاكي يانهي مش هتبطلي لعب العيال ده هو 


انتي كل ما مامتك توحشك وتحبي تقعدي معها يومين 


تحبيها بزعله علشان تقعدي واسمك غضبانه برحتك خليكي 


لحد ما تشبعي منهم برحتك 


----------------------**-********--------------------------------


في بيت نهي :


الام ..مش هتكلي برضو يابنتي 


_ لا ياماما مليش نفس اول ما هعوز هاكل هقولك هو أنا هتكسف 


الام..مش هتقوليلي مالك طيب ..وشك مخطوف وحسه انك 


مخبيه عني حاجه 


_ لا. يا امي مفيش حاجه أنا بس كل ما افتكر موضوع 


الإجهاض بزعل وبحس بخنقه جوايا 


الام ..ربنا يعوضك ياحبيبتي انتي لسه صغيره والعمر قدامك 


انسي حبيبتي وعيشي حياتك وسنك 


_ بحاول والله ياماما انتي بس ادعيلي علشان أنا نفسيتي تحت الصفر 


الام بدعيلك والله ياحبيبتي في كل صلاة ده انتي البكريه حبيبة امك 


حضن امي اكني اخدت مسكن هددددديت خالص وبحاول 


اجمد قلبي اني مضعفش وأكمل في طريقي وهعرف بابا اول 


ما يجي وهو يبقا يتكلم معه وانا افضل بعيد لحد ما يطلق 


رحت مسكت الموبيل علشان اكلم ايمان بنت عمتي تيجي 


تقعد معايا لقيته اتصل بيا 28 مره اتخضيت عمرها ما 


حصلت وانا لسه بطلع الرقم بتعها لقيته بيتصل فتحت ومتكلمتش


..الووووو يانهي يابنتي انتي يازفته 


_ أنا ليا اسم علي فكره 


..نهي انتي بتستعبطي اي الي بتعمليه ده 


_ اي الي بعمله يا ادهم 


..تسيبي البيت من غير ما اعرف وتقوليلي


 ده انتي عمرك ما عملتيه واكلمك ومترديش واي الي مكتوب في الورقة ده


_ اولا أنا سبتلك البيت من غير ما اعرفك ده علشان أنا مش رجعه بيتك تاني اصلا 


وثانيا  تكلمني واردش دي حرية أنا مش مجبره اني ارد 


وثالثا بقا الي مكتوب في الورقه ده ده الي سيادتك هتعمله 


..ورابعا ايه بقا يانهي 


_ رابعا أنا عايزة اقفل ولو سمحت متتصلش تاني 


..الوووو الووووو  دي قفلت بنت المجانين هي البيت دي 


مالها اتهبلت ولا عقلها ضرب ...كل ده علشان مرضتش اروح 


معها عند امها وعلشان البنات ركبو عربيتي وعلشان كلت 


الحمام ونمت ..امال لو تشوف البلاوي الي صحابي بيعملوها 


كانت عملت اي فيا ....البت دي علشان عارفه انك بتحبها 


اتفرعنت واخدت في نفسها مقلب علشان ع طول هدايا ومش 


حرمها من حاجه بتعمل كده


 خليها تتربي وتتعملم الادب عند امها لحد ما تقول حقي برقبتي .


.أسامة صحبك ما قالك لما مراته غضبت 


وراحت عند اهلها وشافت الويل هناك رجعت تمشي 


علي الصراط المستقيم فكك منها خليها تتعمل الادب 


.........---------------...........-------------...........---------------


اتصلت ب ايمان  حكتلها الي حصل 


ايمان ..احسن يستاهل ما هو البني ادم الي ميقدرش النعمه 


الي ربنا انعم عليه بيها بتزول منه اوعي تنخي ولا تحني اثبتي


_ اثبت اي بس ده  ده انا سبحان ما قواني وعرفت اقوله الكلمتين دول ادعيلي باله عليكي 


ايمان ..بصي أنا نصحتك كتير وانتي الي قلبك ده موديكي 


في داهية الرجل يحب الست الي يجري وراها مش الي 


بتجري وراه الي تشغله مش الي مشغوله بيه


 كل ده ومفهمتيش ومتعملتيش يا نهي 


_ أنا نفسي اعرف اي غيره كده ادهم مكنش كده ..ادهم 


مكنش يرتاح غير وهو في حضني كنت أنا صحبته واخته 


ومامته وبنته وكل حياته أنا بقول اكيد الشلة بتاعته دي 


ايمان .. شلة اي الي تغير راجل ميغيرش الرجل علي مراته كده الا وحده زيها 


_ قصدك أنه 


ايمان ..هو صنف كله خاين ياحبيبتي اساليني أنا 


_ بصي أنا اصدق عنه اي حاجه الا الحاجه دي 


ايمان ..أنا كنت بقول ذيك كده واكتشفت أني حماره ونايمه ع وداني 


_انا مش عارفه هقول لبابا أي لما يسالني ع السبب أنا عمري 


ما حكتلهم حاجه عن المشاكل وديما كنت بشكر فيه قدامهم 


وبتظاهر اني احنا كويسين مع بعض والحياة زبادي في الخلاط


ايمان ..قوليله انك تعبتي وانك حاولتي تكملي وتعيشي بس 


مقدرتيش وانك كاره العيشة معه ومش مطمنه ولا مرتاحه 


هو انتي مش خدني هدومك ودهبك وحاجتك من هناك 


_ لا مختش حاجه قولت هلبس من هدوم ندي اختي لحد ما اشوفهم هيعملو اي 


ايمان ..ياخايبه دلوقتي ياخد الدهب ويقول انك اخدتيه 


معاكي زاي ما عمل معايا طارق 


_انا مش فارق معايا الكلام ده ..وادهم ميعملش كده 


ايمان..ادهم ادهم ادهم ده شكل واحد كارهه وعايزة تطلق 


والنبي شكلك هتفضحينا وهترجعيله في الاخر 


_ ارجع ده اي ياماما خلاص خلصت يا ايمان ادعيلي بس ربنا يصبرني هروح اشوفه عمال يتصل كتير


ايمان..روحي ياموكوسه روحي 


_ ايوا ياادهم خير


يتبع 💥 التفاعل وحش جدا جدا جدا جدا جدا



المشهد الخامس 💥 بقلم سلطان زماني 


..انتي كنتي بتكلمي مين


_ بكلم المحامي بتاعي علشان يقولي اعمل اي 


... ههههههههههه محامي كمان 


_ اضحك اضحك هنشوف مين الي هيضحك في الاخر ياحلو 


.. طب ومدام انتي وخده قرار انك هتطلقي بتعملي غدا ليه 


قبل ما تمشي .ومكنتيش قادره تصبري وكنت وصلتك


_ لا ما أنا عملت ب اصلي وقولت حرام عارفه انك بترجع 


جعان وانك مش بتحب تاكل من برا 


..بطلي هزار بقا ولعب يانهي يلا ياحبيبتي تعالي علشان أنا 


جعان ومكلتش حاجه من الصبح 


_ عندك الاكل جهز لنفسك خلاص ياحبيبي الخدامة الي كانت 


عندك قدمت استقالتها وسابت  الشغل هتلك وحده تانيه 


..انتي مش شايفة انك اوڤر ..ع فكره بقا أنا كمان تعبت وزهقت 


من نقارك ونكدك وتلكيكك كل شوية نكد نكد مفيش يوم 


يعدي من غير نكد كرهتيني في البيت  والعيشة وفي نفسي 


هو أنا بقعدلك في البيت من نكدك ع طول طفشان برا يا اما 


ارجع  اكل او انام ارحميني بقا 


_طلق بقا النكدية وارتاح من قرفها ونقارها ..لما هي كده كنت 


مخليها في حياتك ليه 


هو انت حد قالك اني كنت بأيره ومش لاقيين ليا عريس ولا 


حد قالك اني اهلي مكنوش لاقين يصرفو عليا ..أنا مش بعمل 


حاجه غير اني اصحي الباشا يروح شغله واحضرله الفطار 


وانزله واروق وانضف واغسل وأجهز الغدا للباشا الي راجع 


من شغله واغديه وياما ينام ساعتين واول ما يفتح عينه 


يلبس وينزل ويرجع يقولي أنا تعبان وعايز انام ..انت تعرف 


حاجه عني يا ادهم ...هو انت ادهم الي كان بيموت عليا وفيا 


كان بيعمل المستحيل علشان يسعدني ويبسطني الي كان في 


عز شغله يكلمني ويطمن عليا وحابب الكلام معايا ..انا اوقات 


كتير ببص في ملامحك واتاكد منها علشان بحس اني عايشة 


مع حد تاني مش حبيبي 


..علي فكرة أنا ابتديت اتخنق وكلامك ده بيستفزني ..انتي 


مصدقة نفسك ازاي ولما انتي مخنوقه كده وعايشة غصب 


عنك مقولتيش ليه من بدري 


...وانا كنت بقول زمان ..انت بس الي بطلت تحس بيا وكل ما 


بسكت وبعدي انت بتتماده وبتزودها فضلت تضغط فيا 


وتدوس لحد ما خلاص جب اخر أخري يا ادهم 


ادهم اعصب  جامد وفضل يزعق ويعترض ع برودها وأسلوبها 


وقالها أنا مش هرجع حد ولا هتحايل ع حد 


وحوار انك تسيبي البيت وتنزلي من غير اذن دي


 مش هعدهالك بالسهل  وفي ستين الف مليون سلامة يانهي 


عده يومين والتالت وكل حد فيهم هيموت ويكلم التاني 


ونهي عايزة بس حد يطمنها عليه وخايفه عليها يكون تعب أو 


جراله حاجه 


وادهم كل ما الباب يخلط أو الجرز يرن يفتح ب ابتسامه 


وفكرها هي لانه عارف أنه استحالة يهون عليها وكل مره 


يتصدم ويزعل لحد ما اقتنع اني الحوار بجد ودي مش حركة 


وبدأ يقلق


اليوم الرابع حس اني في حاجه ضيعه منه متأثر بغيبها مش 


متعود علي كده حس اني الدنيا فاضيه عليه ولوحده 


كبريائه منعه أنه يكلمها ويقولها أنه هيموت عليها ومس البيت 


بس الي وحش من غيرها لا ده الحياة كلها ملهاش معني ولا 


فيها روح من غيرها فضل رايح جاي عايز يكلم مامتها يطمن 


حتي عليها وخايف لتكون حكتلهم وعقله يقوله دي عمرها ما 


اشتكت منك ولا حكت لحد ع مشكلنا ويرد عليه ويقوله ما 


الهانم سابت البيت من غير اذن مش بعيد تكون حكتلهم 


فضل يتقلب علي السرير مش جيله نوم من التفكير وعمال 


يفتكر كلامها والطريقة الي كانت بتتكلم بيها صعبت عليه 


نفسه ومسك دموعه بالعافيه قام فضل يلف في الشقة اخد 


باله من أنها سايبه الدهب بتعها كله


 والميكب بتعها والبريفوم كله فضل يرش من بريفوم هو 


بيحبه علشان يحس بوجودها معه 


وفتح الدولاب لقه الهدوم زاي ما هيا عينه نزلت لتحت شاف 


كام كتاب روايات كانت بتقراها ولقه أجندة تحت اخد


 الكتب وطلع الأجندة لقها كاتبه كذا صفحة ب ايديها


 واخر صفحه كتبه فيها في الاخر 

(حتي الكتابة مبقتش تريحني وبتخرج الي جوايا زاي زمان .ربنا يهديك يا ادهم ياحبيبي )


الجملة الاخيرة الي مكتوبه دي الي خلتني اعرف اني


 كل الكلام الي مكتوب ده انا المقصود بيه جبت اول صفحه 


وبدأت اقراء 


يتبع 💥 التفاعل ياحلوين ♥️


البارت السادس من هنا هنا 
 

تعليقات

التنقل السريع