القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت كانت ماشيه في الشارع لفت انتباهها واحد قاعد علي الارض وهدومه مبهدله ووشه في دم وجروح ودراعه مرمي كأنه مكسور راحت عشان تساعده روان جابر في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

كانت ماشيه في الشارع لفت انتباهها واحد قاعد علي الارض وهدومه مبهدله ووشه في دم وجروح ودراعه مرمي كأنه مكسور راحت عشان تساعده 

(اسيل 25سنه دكتورة نفسيه)

اسيل: لوسمحت يااستاذ 

مفيش رد

حطت ايدها علي كتفه رفع وشه كانت شايفه في عينه توهان وده خلها عايزه تساعده اكتر 

اسيل:حضرتك المفروض تروح مستشفي دلوقتي او اكلملك حد من اهلك او ايه اللي عمل فيك كده

هو بنفس نظره التوهان انا مش فاكر حاجه خالص 

اسيل:طب قوم معايا نروح المستشفي الاول 

قام معاها وراح المستشفى هي فضلت مستنيه حد يطلع من الاوضه الدكتورطلع راحت عليه بسرعه وسالته عن حالته 

الدكتور:هو عنده كدمات في جسمه وكسر في دراعه وفقدان في الذاكره احنا جبسناه وحضرتك تقدري تروحي لدكتور مخ واعصاب تشوفي فقدان الذاكره اللي عنده من انهي نوع بعد اذنك

دخلتلوه الاوضه كان مغمض عينه وقفت تتامل ملامحه اكتشفت انه وسيم جدا برغم الكدمات اللي في وشه فتح عينه 

اسيل بابتسامه:عامل ايه دلوقتي 

هو:الحمد لله

اسيل:اعرفك بنفسي انا اسيل دكتوره نفسيه 

هو:انا متشكر جدا ليكي يا دكتوره اسيل وحقيقي كان نفسي برده اعرفك بنفسي 

اسيل بابتسامه:لا شكر على واجب وانا كلمت دكتور مخ واعصاب زميلي وهو هيعرف حالتك كويس و بص كده يمكن تلاقي محفظه او اي حاجه توصلنا لحد من قرايبك علي الاقل 

لما دققت في لبسه اكتشفت انه لابس ترنج و لما هو دور ملاقش في حاجه

فوسط كلامهم دكتور عصام زميلها جه طلعت استنيت بره شويه 

طلع دكتور عصام  

اسيل:ها ايه الاخبار 

دكتورعصام:بصي هي الحادثه اللي اتعرضلها اثرت علي خلايا المخ عنده بس الاشعه وضحت ان فقدان ذاكره مؤقت بس محتاج ده وده دورك كدكتوره خليكي معاه  وانا برده هفضل علي اتصال

اسيل:تمام هعمل اللي اقدر عليه 

دخلت لقيته قايم عشان يمشي 

قالتله رايح فين 

هو:مش عارف 

فكرت شويه.اسيل:انا شقه اخويا فاضيه عشان هو مسافر فممكن تعد فيها فتره 

في البدايه رفض لكن مع اصرارها وافق بس بأجر وهو هيدور علي شغل 

وصلوا ادام الشقه فتحتها وقالتله اعتبرها شقتك وانا هجيبلك عشا بصليها بامتنان شديد ودخل 

راحت شقتها حضرت العشا و خبطت عليه وقالتله في هدوم في الدولاب تنفعلك علي فكره والصبح هخبطت عليك نشوف الجلسات بتاعتي معاك ودكتور عصام كمان بعد اذنك دخلت الشقه وطول الليل بتفكر فيه وهي مش لاقيه سبب منطقي لده بس قالت اكيد فضول يعني

تاني يوم الصبح خبطت عليه فتح

اسيل:معلش صحيتك بس دلوقتي معاد الجلسه الاولي بتاعتي معاك هنفطر في اي مكان ونروح علي العياده عشان مينعش في البيت وشوف اسم اناديك بيه مؤقتا

هو:حاضر 5دقايق هجهز واجي اكون فكرت في اسم 

بعد شويه لقيته نازله اعد جمبها في العربيه 

وراحوا العياده وفضلت معاه في الجلسه كتير وكانت بتلاحظ ان طريقه كلامه بتوضح انه شخص ذكي جدا  ولقت ان كلامه في كتير انجليزي بعد ماخلصه قالها طب دلوقتي اناالمفروض اني اشتغل بس مش عارف ابدأ منين 

فكرت قالتله بص احنا ممكن نشوف لو كان الانجليزي بتاعك كويس بقدر كافي ولالا وقعدت تكلمه انجليزي وهو كان بيرد عليها باحتراف فظيع لدرجه ابهرتها

اسيل:بص دلوقتي انا في شركه اعرفها لسه فاتحه جديد هشوفها كده هو صاحبها كان زميلي في المدرسه واحنا علي اتصال هفهمه الوضع وارد عليك 

كلمته ووافق يشغله في  الترجمه لما شاف فعلا انه مناسب 

وبعد شهر ونص وكل ده في وسط الجلسات وخروجاتهم اكتشفت انها حبته جدا وكانت بتحس ان هو كمان بيحبها بس مش بيتكلم 

في يوم راحلها العياده بدري ووشه مصفر وغريب 

اتخضت وراحت عليه بسرعه قالها انهارده وشفت ايميل واصل من شركه ولقيت   


واحده انهارده جت الشركه واول ماشفتني قالتلي 

فلاش باك 

البنت بصدمه:اسر باشا حضرتك عايش 

اسر  بصلها وقالها حضرتك بتكلميني انا 

البنت:اه مش حضرتك اسر باشا رئيس مجلس اداره شركات  A.K للحديد والصلب 

اسر بصلها بعدم استيعاب:طب ممكن حضرتك توضحيلي اكتر 

البنت باستغراب:اوضح ازاي مش فاهمه 

اسر:هو انا اتعرضت لحادثه وفاقد الذاكره فلو ممكن توضحيلي اللي تعرفيه 

البنت:حضرتك المفروض عملت حادثه ومرات حضرتك بتقول انك مت وهي دلوقتي رئيس مجلس الاداره بس ده اللي انا اعرفه

مشي وسابها وهو مش فاهم حاجه ولا عارف المفروض يتصرف ازاي اصلا في الوقت ده جه في دماغه صوره اسيل الشخص الوحيد اللي بيحس معاه انه مش تايه وانه في مكانه الصح حتي لو مش عارف هو مين 

بااك

اسيل واقفه مش عارفه هي المفروض تتصرف ازاي 

اسر:اسيل انا لازم اروح الشركه اللي هي بتقول عليها دي واشوف الكلام ده صح ولا لا

اسيل بارتباك:اا.هو ممكن ببقي تشابه في الشكل وانت اكيد وانت قريب ان شآءالله هترجعلك الذاكره 

اسر لاحظ ارتباكها وقال يمكن من الصدمه 

اسر:انا معاكي ان ده ممكن بس مش هنخسر حاجه لو رحنا  خاصه ان الاسم مالوف بالنسبالي جدا 

ومع اصراره راحت قدام الشركه وقالتله اهي هي دي الشركه 

اسر باستغراب:بس دي مش الشركه اللي انا شغال فيها انا قولت انك هتطلعي علي الشركه نجيب عنوان البنت 

اسيل:اه معلش اتلغبطت وهي بتدور العربيه عشان تمشي اسر لمح اسم الشركه قالها اقفي وقفت 

اسر: ده اسم الشركه اللي المفروض نروحها انتي عرفتي عنوانها منين 

اسيل بتوتر: منك انت اللي قولته 

اسر بنرفزه: لأ انا مقلتش العنوان لاني معرفوش فلو سمحتي قولي بصراحه انتي كنتي عارفه صح 

اسيل بتعيط ومش بترد

اسر بزعيق: ردي عليا كنتي عارفه صح 

اسيل بصوت ضعيف: اه بس اسمعني انا ل

اسر: اسمع ايه انا مش عايز اسمع حاجه خلاص انا مش عارف الفتره اللي فاتت ملحظتش انك عارفه ازاي بس عندي حق اني معرفش مهو محدش يشوف البراءه دي ويفكر بس انها ممكن تكدب دايما كنت بقول مش عارف كنت هعيش ازاي لو انتي مظهرتيش في حياتي بس حقيقي ياريتك مظهرتيش ومن النهارده احنا متقبلناش اصلا 

اسيل ببكاء: اديني فرصه افهمك او علي الاقل اساعك ترجع اللي ليك وبعدين مش هتشوفني تاني صدقني انا شاكه في حاجات ممكن تعرضك للقتل 

اسر: انا خلاص مش عايزك تاني ومشاكلي انا كفيل بيها 


علي الجمب التاني من الطريق 

كان في عربيه واحده راكبه فيها لما سمعت صوت اسر بيزعق اتديرت بسرعه مصدومه 

دليا: لأ لأ  اكيد مش هو امال الناس دي كانت بتضحك عليا طب مرجعش كل ده ليه اكيد مجرد تشابه

في الوقت ده اسيل نزلت بسرعه وراه اسر وبتاندي عليه وهنا داليا اتاكدت ان ده اسر 

طلبت مدير اعمالها وحكتله عشان يجيب الناس اللي كان  ان الذاكره هترجعلك مع الوقت استنيت فتره وبعدين ابتديت ادور ورحت لناس تساعدني اديتهم صورتك ومن حوالي 10ايام قدرنا نوصل لمعلومات عنك وعرفت انك متجوز وقتها حسيت ان كل حاجه بتنهار وقلت هقولك لكن اكتشفت 


في الوقت ده هي لمحت داليا متبعاهم فحبت تشتتها

اسر:هاا اكتشفتي ايه 

اسيل:اكتشفت اني مش عايز انك تبعد يمكن دي انانيه بس انا اتعودت عليك في حياتي انت بقيت جزء منها 

اسر:اسف بس انا مش هبقي موجود في حياتك تاني اصلا 

ومشي وسابها 

اسيل سابته يمشي وركبت عربيتها ومشيت بليل استنتوا كتير عشان تفهموا بس هو مجاش نزلت فضلت تدور عليه كتير ملقتوش رجعت البيت بس يئس 

فضلت 3ايام تدور عليه بس مكنتش بتلقيه فكرت ان مراته لما شفتهم ممكن تكون عملت حاجه فيه عشان كده كانت بتراقبها 

وفي مره وهي بتراقبها شافت اسر ماشي سرحان وعينه داخله لجوه مفهوش الروح اللي هي متعوده عليها   بتبص علي داليا لاحظت من مرايه عربيه داليا انها بتطلع مسدس بسرعه جدا نزلت جري علي اسر عشان تشده مسكت ايده ووفقت قدامه عشان تشده بس الرصاصه جت في ضهرها وداليا طلعت تجري كل ده حصل في ثانيه 

اسر مسك اسيل بسرعه وهو بيعيط شلها وحطها في العربيه بتعتها 

اسر بعياط:اسيل خليكي معايا هنوصل دلوقتي المستشفى بس متغمضيش عشان خاطري و تسيبيني انا بحبك والله العظيم 

اسيل برغم حاله اللاوعي اللي هي كانت فيها بس كانت مبسوطه انها بتسمع الكلام ده منه حتي لو هتكون دي اخر كلمه هتسمعها اصلا وفقدت الوعي

#يتبع


الجزء الثاني والاخير


اسر فضل ماشي بالعربيه بسرعه جدا وهو حاسس ان روحه بتروح منه ومش فايده حاجه يعملها لحد ما لقي مستشفي شالها ومشي بيها 

دخلت العمليات وهو واقف قدام الباب وهدومه مليانه بدمها افتكر لما سابها لمجرد انها خافت يبعد زي بالظبط ماهو خايف دلوقتي انها تبعد وان هو ممكن يعملاي حاجه بس تفضل موجوده


بعد ساعتين قدام العمليات 

خرج الدكتور جري اسر عليه وهو خايف يسأله بس ابتسامه الدكتورطمننه اللي حد ما 

الدكتور بهدوء:متقلقش هي كويسه بس هتفضل24  ساعه في العنايه عشان نطمن مش اكتر 

اسر بلهفه:اقدر اشوفها صح 

الدكتور:اه بس هي تحت تأثير البنج فانت هتدخلها 5دقايق بس 

دخل اسر العنايه عندها اعد جمبها مسك ايديها 

اسر بدموع: انا اسف رغم انك وقفتي جمبي وساعدتيني

لكن انا زعلتك رغم كده انتي مسبتنيش وانقذتيني من غير ماتفكري قومي واوعدك اني مش هزعلك تاني 

انا معرفش في الدنيا غيرك ومش عايز اعرف انتي كفايه عندي 

الممرضه دخلت:حضرتك لازم تخرج دلوقتي مش هينفع كده 

اسر بص لاسيل بحزن وخوف وخرج 

بعد 5ساعات فضل واقف فيهم قدام العنايه بيبص من الازاز عليها لحد ما حس انها هتبدأ تفوق دخلها بسرعه 

اسيل اول ما فتحت عينيها لقته قدامها بيبلصلها بحب 

اسيل بضعف:اسر 

اسر مسك ايديها:انا جمبك متخافيش

اسيل بتحاول تفوق وتحكيله:اسر انت دلوقتي لازم تسمعني الموضوع مش هيستحمل اكتر من كده 

اسر:اسيل انا اسف اني زعلتك و

اسيل:سبني اكمل لو سمحت انا لما عرفت انك صاحب الشركه دي ابتديت اجيب معلومات عنك وعن الشركه وعرفت انك متجوز بنت عمك داليا ورحت هناك عشان اقبلها وافهم كل حاجه قبل ماحكيلك وتبقي  متشتت يومها شفت مراتك وهي بتتعامل مع الناس ولاحظت نظره عينيها حاجهجوايا خوفتني منها وقلت اعرف عنها حاجات اكتر مشيت ورحت القصر بتاعك عشان اقابل حد من اهلك احكيله دخلت لقيت واحد بيتكلم في التليفون وبيقول انا مش عارف اعمل ايه مهو اسر باشا فاقد الذاكره يعني لو رحتله مش هستفاد حاجه غير اني اعرضوا للخطر وقفل المكالمه 

طلعت اجري عليه وقولتله ممكن حضرتك  تيجي معايا في حته هاديه عايزه اكلم حضرتك وقتها هو بصلي باستغراب وقالي مين حضرتك فرديت عليه وقولتله اني اعرف ان اسر عايش وسمعتك وانت بتتكلم وعايزاك في موضوع مهم وقتها رحنا كافيه وعرفت انو السواق بتاعك وقالي انك في اليوم ده كنت نازل مستعجل جدا ركبت العربيه ومشيت بسرعه هو قلق عليك فطلع يطمن عليك من داليا مراتك بس سمعها بتكلم مدير اعمالك وبتقولوا انك خلاص مشيت  لما هي قالتلك ان محمد صاحبك عامل حادثه في المركز الطبي وهي اتاكدت ان عربيتك مفهاش فرامل وان المكان اللى العربيه هتقف فيه هما هيولعوا في العربيه عشان تبان حادثه السواق اول ما سمع كده طلع يجري ركب تاكسي وخلي السواق يمشي في طريق المركز الطبي بس الطريق كان هادي بيبص لقاك سايق ومش عارف تتحكم في العربيه فضل هو يخلي سواق التاكسي يزنق عليك ويجبرك علي طرق تتوهم عنك وفعلا بعدوا عنكم ولسه السواق هينادي عليك كانت عربيتك اتقلبت طلع بسرعه هو وسواق التاكسي عشان يطلعوك وطلعوك والحمد لله مكنتش الضرر جسمانيا كبير بس في الوقت ده كانت الناس اللي مراتك متفقه معاهم قربوا فطلعوا يجروا بالتاكسي بسرعه جدا بس هو خاف ومكنش مدرك لفكره انك المفروض تروح المستشفى فلقي انك ابتديت تفوق خاف حد يشوفك معاه ويضروه وانت في حالتك دي مش هتحميه فسابك في الشارع واستخبي ولما انا جيت اكلمك لاحظ انك اصلا فاقد الذاكره طلع ورانا المستشفى ولما عرف ان فقدان الذاكره اللي عندك مؤقت قال يستني عشان ميعرضش نفسه واهله للخطر بس هو ده اللي انا عرفته 

اسر بدوخه: طب انا عايزه اشوف 

مكملش الجمله لانه اغمي عليه اسيل فضلت تنادي علي الممرضين لحد مجت واحده منهم وفوقته 

اسر فاق عقله مشوش جدا بس بعد كده كل حاجهابتدت توضح افتكر داليا اللي اتجوزها عشان وصيه جده انهم يتجوزوا عشانالورث ميتقسمش رغم ان هو عمره ماحبها وافتكر تصرفاتها المستفزه اللي كانت دايما بتخنقه وانه كان ناوي يطلقها لما يكملوا سنه عشان هي برضوه بنت عمه افتكر لما الفرامل بتاعته كانت سايبه وبعدها لما قابل اسيل وحبها اكتر من نفسه 

اسر بحب: اسيل انا افتكرت كل حاجه  

اسيل بفرحه وحماس:بجد الحمدلله كنت واثقه انك مش هطول اكتر من كده طب احنا دلوقتي مش عايزين نضيع وقت عايزين نخلص من كل ده بسرعه هااا ايه هنبدأ منين 

اسر:احنا هنقدم بلاغ ضد داليا بتهمه الشروع في قتل وهيبقي حمدي السواق بتاعي هو الشاهد ونعمل طعن في شهاده الوفاه

اسيل:احنا عايزين نجيب مدير اعمالك ده بأي طريقه عشان نعرف طريق الناس اللي كانوا مأجرينهم ليك اكيد هنستفاد منهم 

اسر:لما تخرجي ان شآءالله هنبدأ في كل حاجه المهم دلوقتي انتي تخرجي بالسلامه يا حبيبتي 

اسيل:يعني انت مش هتسبني لما ترجع لحياتك 

اسر:اسيل انتي حياتي انا لو اخترت كنت هختار اني افقد الذاكره عشان اقابلك حتي لو مكنتش هترجعلي تاني 

اسيل بإبتسامة:انا بحبك اوي علي فكره 

اسر بحب:وانا كمان علي فكره

اسيل:بس احنا لازم نبدأ دلوقتي محدش عارف داليا دماغها فيها ايه

اسر:متخافيش طول ماانا جمبك 

اسيل بامتنان:ربنا يخليك ليا بس  بردو انا عندي فكره انا معايا رقم السواق بتاعك انا هكلموه واقولوا يجيلي علي المستشفي ووقتها نخليه يروح القسم يحكي علي كل حاجه شفها وهو مش هيتردد هو واثق ان انت هتحميه وبعدين نشوف هنعمل ايه 

طلبت السواق واتفقوا على كل حاجه وان اسيل لما تخرج بعد يومين هيبتدوا انهم يمشوا في الاجراءات بتاعه طعن شهاده الوفاه 

وطول اليومين دول اسر كان مع اسيل بياخد بالوا منها وبيطمنها ان كل حاجه هتبقي تمام

اسيل طلعت من المستشفى وطلعت هي و اسر وحمدي علي القسم وقدمه البلاغ وقالوا اللي حصل 

وبعدها اسر واسيل راحوا المحكمه وعملوا طعن في شهاده الوفاه عشان حمدي مراته شغاله في القصر ادت لداليا منوم في الاكل وبعدها اخدت كل الاوراق اللازمه 

وطبعا لأنه شخصيه مشهوره الطعن اتقبل علطول ومدير اعمال اسر اعترف باللي عمله ووصلهم للناس اللى كان مأجرهم وطلع انهم لما ملقهموش في العربيه جابوا جثه تانيه وحطوها في العربيه وولعوا فيها عشان ياخدوا الفلوس من داليا ومع الاعترافات بتاعتهم كلهم وشهاده حمدي الشرطه قبضت علي داليا بتهمه الشروع في القتل مع سبق الاصرار 15سنه مع الشغل 


بعد مرور شهر 


في قصر اسر 


اسر في اوضته بيلبس جاكت البدلة وبيبص علي شكله. في المرايا بابتسامه افتكر كل حاجه حصلت بينهم من ساعة ما شافته وهو فاقد الذاكره لحد انهارده اليوم اللي هتبقي فيه مراته 

مكنش عمره يتخيل ان ده يحصل وان ربنا يبعتله حب حياته في اصعب وقت مرّ عليه 

عرف الحكمة من كل اللي حصله الخير اللي ربنا كاتبهوله في الوقت اللي كان شايف ان ده شر 

ربنا خلصه من الشخص اللي اتفرض عليه ومع ذاك خانه وبعتله اللي يعوضه عن كل السنين اللي ضاعت مع شخص مكنش بيحبه 

قطع تفكيره الباب وهو بيخبط 

الخدامه: العروسه جاهزة 

مش مصدق نفسه  من الفرحه وهو رايح يشوفها بالفستان وبيقول في نفسه اخيراااا 

خبط علي باب الاوضه اللي هي موجوده فيها فتحتله بفستان فرحها وهو فضل واقف مش بيتكلم بيبصلها بس اسيل بإبتسامة:ايه القمر ده بس

اسر:معقول كده انتي نازله من السما ولا ايه

اسيل بحب:طب يلا ننزل عشان منتاخرش 

مسك ايديها وباسها وقالها انا ربنآ بيحبني عشان خلاني اقابلك

بقلمي/ روان جابر




 

تعليقات

التنقل السريع