القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قاسي حتى الجحيم 1_2_3_4 بقلم دعاء حبيب في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



قاسي حتى الجحيم 1_2_3_4



الفصل الاول: بقلم  الكاتبهDoaa Habib

اسطول من السيارات كان يسير خلف تلك السيارة السوداء تقف السيارات امام مبنى ضخم نزل من السياره رجل ضخم اقل ما يقال عنه انه من المصارعين

دخل الى مبنى الشركه وخلفه كثيرا من الحراس اثناء دخوله كان الموظفين يقفون بخوف كانه رؤوف وحش لم لا فهو سليم العزايزي من اغنياء العالم

مدير اعمال سليم: اتفضل حضرتك كل اعضاء مجلس الاداره مستنينك حضرتك

استمر الاجتماع مالايقل على ثلاث ساعات وبعدها خرجوا وكانه خرجوا من السجن وليس قاعه مؤتمرات

مدير اعمال سليم: حضرتك تحب نروح القصر دلوقت

سليم ببرود: اطلب قهوه وجهز الحرس عشان نطلع القصر

مدير سليم بيه: امرك

(سليم العزايزي رجل اعمال مشهور من اغنياء العالم معروف بقسماط الشديده ولدي علاقات كثيره مع النساء يكره الخيانه ليس لديه اصدقاء في حياته معروف ببرودته يشبه المصارعين فلديه عضلات في جميع انحاء جسده عمره 35)

يدخل مدير اعمال سليم باشا اليه في المكتب


مدير اعمال سليم بيه: كل حاجه  جاهزه

ليه شاور سليم بيدي ليخرج مدير اعماله وبعدها بعدت دقائق يخرج سليم بيه من مكتبه ومن الشركه  وخلفه اسطول من السيارات وبعدها بنصف ساعه يقف امام قصر اقل ما يقول عنه انه قصر من قصور المماليك يدخل من البوابه الكبيره وكان في استقباله كثيرا من الخدم

مديره القصر: الغداء جاهز يا سليم بيه تحب هنا ولا في الجنينه

سليم ببرود: هنا

مديره القصر: امرك

اثناء تناول سليم بيه الطعام لم يعجبه طعام

سليم: مين اللي عمل الاكل ده

مديره القصر وهي تشعر بالخوف

مديره القصر: الطباخ

سليم ببرود: يترفض فورا والمكان مش نظيف كلكم متراضين

صدمه حلت علي جميع الخدم

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 

مكان اخر في احد الحاره الشعبيه

يلا يا جميله التاكسي مستنينا تحت

كانت الام تنادي على ابنتها جميله دخلت الام على ابنتها وجدتها تبكي

الام زينب: ما لك يا حبيبتي في ايه

جميله: ياما مش عايزه اسيبه هنا كله صحابي هنا

الام زينب: يا حبيبتي احنا رايحين حته احسن وكمان شغل كويس المرتب كويس عشان دروسك مش انت عايزه تبقي دكتوره

جميله:ايو

الام: لازم اشتغل يكون معي فلوس كثير عشان تقدري تبقي دكتوره معك فلوس عشان تاخذ دروس وكمان هناك المكان كويس ومرتب كبير يلا يا حبيبتي

جميله: حاضر

نزلت الام وابنتها من العماره وكان التاكسي ينتظرهم وبعدها بنصف ساعه وقفوا امام قصر سليم العزايزي

احد الحرس: راحه فين

الأم: انا جايه عشان الشغل مدام دينا هي عارفه

الحارس: معك ورقه

الام: ايوه اتفضل يا ابني

الحارس في الورقه وبعدها طلب من احد زمايلي ان يدخلها الى مدام دينا وهي مديره القصر الجديده

الحارس: دي اللي جايه تشتغل جديد

مدام دينا: اه عارفاه تفضل انت احمد ازيك يا زينب عامله ايه بصي خلي بالك هنا قوانين صعبه وصاحب القصر اصعب ده ممكن يطرد الواحد بقى عشان ادفع الاسباب من بكره هتبدا الشغل تعال اعرفك على المكان انت هتنامي فين

زينب : ماشي ربنا يستر

دخلت الام والابن لغرفه التي سيعيشون فيه كانت الغرفه جميلا جدا انبهارو ومن جمالها وبعدها ناموا بعد ان جهز اغراضه

في الصباح

الام: اصحي يا جميله يلا هتتاخري على المدرسه

جميله: حاضر يا ماما صحيت اهو

الام: انا سبت لك فلوس عشان تعرف تفطري ماشي يا حبيبتي

جميله من فراشها واحتضنت امها

جميله: شكرا على احلى ام

الام: انا هامشي انا عشان ما تتاخرش على الشغل

جهزت جميله استعداد للذهاب الى المدرسه و اثناء خروجها من باب القصر كان جميع الحراس بهرين من جمال تلك الصغيرة

اعتراض احد الحراس طريقها

الحارس: ممنوع تخرجي من الباب ده

جميله:لية

الحارس: ده مخصص لصاحب القصر وبس اخرجي من الباب الخلفي ثاني مره مش تعديها

جميله: حاضر يا عم

كان كل هذا يحدث علي ما اسمع سليم بيه لانه كان يركض خارج القصر عودته سماعه الحوار

سليم: ايه اللي بيحصل هنا

الحارس: ابدا يا باشا ما فيش حاجه دي واحده كانت تخرج من الباب الرئيسي وانا معناتها

سليم ببرود: من امتى ده بيحصل

الحارس و كان خائف على تلك الصغيره من ذلك الوحش

الحارس: هي جايه مع والدتها جئت في الشغل مش عارفه النظام وكده يعني

سليم: انا مش عندي جديد ولا قديم عند الغلطه فورا مين دي

كل هذا يحدث تحت مسمع تلك الطفله وكانت على وشك البكاء وبعدها رفع نظره الى تلك الصغيره وانصدم

#قاسي حتى الجحيم



الفصل الثاني بقلم الكاتبهDoaa Habib

حين التفت سليم بي لم يجد احد ولكن قد راي فتاه من بعيد ترقض ولكن لم يعر الموضوع اي اهتمام والتفت الى الحارس

سليم ببرود: مخصوم منك شهر

وبعدها دخل الى القصر و استعدال الذهاب الى العمل

:::::::::::::::::::::::::::

في احد المدارس الثانويه

كانت تجلس فتاتين ويتحدث صديقه جميله

نور: قولي يا جميله عملت ايه في البيت الجديد

جميله: انت ما تعرفيش اللي حصل معي النهارده

نور بفضول: ايه اللي حصل ايه اللي حصل اللي حصل اللي حصل

جميله: يخرب بيتك اسكتي هاقول لك

باقت حكت جميله مع حدث معها بالتفصيل وظللت نور تضحك

جميله: انت بتضحكي على ايه

نور: ولا حاجه على هبلك بس

جميله: اه ايه

نور: مش انا قلت ان انت هبله في احد يعمل اللي انت عملتيه ده تهربي منه ليه ده لو شافك هيقع اسير لغرامك

جميله: ليه يعني

نور:انتي مش عرف نفسك دا انا بنت وعايزة اكلك 

وظلت الفساتين تضحك اليان انتهاء اليوم المدرسي

(جميله فتاة جميلة جدا من يراها ينبهارة من جمالها في تمتلك عيون تشبه لون البحر وبشرت البيضاء وشعرها الطويلة البني عمرها ١٧ في المرحلة الثانوية في الصف التاني تحب صديقتها نور تصلي على الرغم من  أنها ليست محجاب)

نور فتاة جميلة وخفيف الدم تحب صديقتها جميله تمتلك عيون بني وشعرها الأسود الطويل وبشرت البيضاء مثل جميله تحب الصلاة عمرها ١٧)

عدت جميله الى منزل وبعدها انهت جميع دروسها وبعدها نامت

في جناح سليم بيه كانت هناك فتاه تص*رخ نهضه سليم من الفراش

سليم ببرود: الفلوس عندك خديها ومش اشوف وشك لما اطلع من الحمام

اخذت الفتاه والاموال وكانت تشعر بسعاده وكانها لم تتعرض للع*نف منذ قليل وخرجت سعيدا

يك*ره سليم ال*نساء ولكن ياخذهم من باب الت*سليه وعلاق*تهم تكون عن*يفه وكانه ينتقم من شيء ما

في الصباح

في غرفه جميله بعد ان ذهبت امي هي الى العمل في القصر انهي جميع دروسها و شعرت بالملل اخرجه الى الحديقه وظلت تتمشى بها حتى وصلت الى من الحديقه قد ابهرهم فرات ورود سوداء

جميله: حلوه قوى الوردي اول مره اشوفه سوداء

جميله تنظر اليها والتقطت كثير من الصور ولكن فجاه شعرت بظل خلفها والتفتت وياتيها صوت وقبل ان تلتفت سالها سليم بيه

ازاي تجري تيجي للمكان ده

سليم حين راها قد صدمه ليس من جمالها ل انهم قدره الكثير ولكن قد اث*اره بتلك صغيره

جميله لم تستطيع ان تجيب

سليم بغضب: انا مش بسالك سؤال جاوبي

لم تستطيع جميله ان تجيب وكانت علي وشك البكاء شعر سليم بيه الغضب الان لم تجيبه فا امسك بذراعها بق*وه وشعره هي ان قد كس*ره ذراعها وشعرت بالم فظ*يع

سليم بغضب اكبر: انا لما اسالك حاجه تجاوبي فاهمه قالها بصراخ قد سمع جميع من في القصر

جميله وهي خائفه وتبكي

جميله: أنا انااناا:::

تبع

#قاسي حتى الجحيم



الفصل الثالث: بقلم الكاتبهDoaaHabib

سليم بغضب: أنتي لما لكلامك تردي فاهمه ونزل ص*فع على وجهه وبعدها اغمها عليها إثر الص*فع  وجاءت امها زينب 

زينب: جميله حبيبتي فوقي اي يلي حصل ردي عليها

وبعدها حملتها و أدخلتها الغرفة وايقظته

الام: حبيبتي انتي كويس

جميله ببكاء: والله ما عملت اي حاجه انا كاد بتفرج على الورد

الأم:اهدي

جميله:مش عايزه ابقا هنا

الأم: حاضر يا حبيبتي بس بطلي عياط

جميله وهي تمسح دموعها مثل الاطفال: حاضر

ذهبت والدت جميله الى مديره القصر و اخبرتها انها تريد ترك العمل

مديره القصر:مش هينفع لان انت ماضي على عقد وما تقدريش تسيب الشغل الا اذن سليم بي عايز اقول لك حاجه يا زينب هنا وانا في نظام وانا فهمت قبل كده سليم بيه بيتحكم بالناس كانهم عبيد بيخليهم في الشغل بمزاجه ويطردهم بمزاجي برده وبنضحك مش تسيب الشغل غير لما هو يقول لك عشان ده واحد ظالم فهمت انا مش باقول ده عشانك عشان بنتك انت مش عارفاه مع الوقت هتعرفيه

الام وكانت مصدومه مما كنت تسمعه

ذهبت الام الى ابنتها وجدتها نائمه واثار الدموع على وجهها ونامت بجانبها

:::::::::::::::

في جناح سليم بي كان يلعب رياضه في الصاله المخصصه لها كان منظر الغرفه محطمه كانت جميع الاجهزه محطمه من اثر تدريبه عليها كان يريد انت تخرج صورته من خياله وقام بالاتصال بمدير أعمالها

سليم: ساعه واحدة ولقي واحدة في الجناح

و اغلق الهاتف دون ان ينتظر رد في خلال ساعه كانت توجد فتاه في جناح

في الصباح

جميله:ماما احنا هنمشي من هنا امتى

الأم بحنان:مش هينفع نمشي يا حبيبتي ماشي لان انا ماضي على عقد ومش هينفع امشي الا باذن صاحب القصر

جميله:ماشي يا ماما ممكن اخرج اروح نور صاحبتي

الأم: روحي يا حبيبتي وانا سايبه لك فلوس في الدرج

جميله قبلت امها: شكرا يا احلى ام في الدنيا

الام:وانتي احلى بنت في الدنيا

ذهب الجميله الى نور صديقتها وحكيت لها كل شيء والذاكره قليلا وبعدها اذهب الى التمشيح وفي الساعه السابعه مساءا عادت الى القصر و اثناء دخولها الى مكان الذي تسكن فيه كان هناك مجموع من الناس في الحديقه قد  راء وها من بعيد ولكن انبهروا من جمالها وظلوا يتهامسون في ما بينهم وبعدها بقليل جاء سليم بيه وظل الاجتماع ما يقارب الساعتين

أحد المستثمرين: احنا اول مره اتعامل مع بعض يا سليم باشا اتمنى انه يدوم

سليم ببرود: اتمنى 

وبعد ذهبوا وظل سليم بي في الحديقه تذكر ليله امس مع تلك الفتاه كان أثناءق*ضاء وقت مع تلك الفتاه كان يتخيل تلك الفتاه بين اح*ضانها قطعه حبل افكاري صوت رنيم هاتفها

سليم: كويس ان انت اتصلت عايزه احكي لك حاجه

::::::::::::::::::::::::

في مكان آخر

باقول لك ايه يا حسين شفت البنت اللي كانت داخله القصر ده انا هاموت عليها

حسين: مش اكثر مني والله 

احمد: انا حاسس اللي انا كنت باحلم اوبا تخيل باقول 

حسين: احنا الاثنين هنكون بنتخيل

احمد: انا عايزه اعرف من البنت ده هيحصل

حسين: وهي دي تفوتني برده انا طلبت واحد من رجال سليم بيه يجيب كل المعلومات عنها وبكره كل حاجه هتكون عندنا

احمد: ده انت ما بيضيعش وقت

حسين: بذمتك دي حاجه الواحد يضيعها

احمد: لا بصراحه

ظل وظل الاثنين يضحكوا

في مكتب سليم بيه كان هناك رجل يصرخ من شده الالم

سليم ببرود: ده اخره يا اللي يفكر يعمل حاجه من ورايا

الرجل: سامحني يا سليم بيه مش هتتكلمي

سليم ببرود: الغلط عندي ب فورا

فجاه سامعه صوت زي الاسد واشاور بيدها الى احد الحراس وقاموا بالقاء الرجل في القفص وظل يصرخ الى ان توقف بصراحه مقابلتهم والاسد

كان سليم يجلس في المكتب كانت امامه صوره جميله ومعلومات عنها وظل تاملها وكان يقرا معلومات عنها وكان يرى الصور وهي في مدرستها

كان قد وكلي احد الحراس لمراقبه جميله وان ياتي بتقرير يومي وهي في المدرسه ويصورها وكان يقلب في الصور وفجاه قد تحولت عينه الى اللون الاحمر وبرده عضلات جسده وكان قد تحول الى ضعف حجمها من الغضب

سليم بغضب: أنتي ملكي

ترى ماذا راى سليم بيه في الصوره

تبع

#قاسي حتى الجحيم



الفصل الرابع: بقلم الكاتبهDoaaHabib

صدم سليم من الصورة التي شاهدها وتحول الي وحش بكل معنى الكلمة  وظل يكسر في المكتب لا يعلم لم يفكر فيها فقد فات شهر على أول مرة راءه فيها فقد شاهد صورة مع أحد الشباب وهي في المدرسه

سليم بغضب:انا مستحيل احب واحدة تكون نقطتة ضعف ليه  ويوم ما احب أحب واحدة اصغر مني بكتير مستحيل 

::::

فى غرفة جميله كانت تلعب على الموبايل وكانت تتحدث مع نور

جميله:ايو يا نور زاي ما بالك كدا انا بحب تامر وهو اعترف بردو


نور: امتة دا حصل  احكي  بتفصيل 

جميله: حاضر اسمعي لما انتي  في اليوم الي انتي تعبني وراوحتي  بدري وانا مشي بعد ما خرجنا من المدرسة  لاقيتوا مستني في المكان يلي انا وانتي بنقعد في بعد المدرسة وقالي انا بحبك من زمان يا جميله بس هو دا كل يلي حصل

نور:وانتي عملتي ايه 

جميله: قالت اني كمان بحب وبعدها قاعدنا نتكلم كتير  وجبلي وردة

نور: انتي متاكده انك بتحبي تامر

جميله:اه متاكده

نور:تب خالتو عرفت

جميله:لا طبعنا انا ليس هقول لها انتي عارفه كويس ان مش بعمل حاجة من وراء

نور: على العموم مبروك يا م*زة واحدة بصراح م*ز


جميله: انتي بتعكسي 

نور:اه  في مانع

جميله:لا يا باشا نور انا بصراحه حس انو غلط اني اتكلم ما تامر 

نور:لية بتقولي كده

جميله:انا كده بغضب ربنا

نور:معكي حق احسن حل انك تقولي لية خالتو زينب وتريحي نفسك

جميله:معكي حق سلام بقا

نور:اه يا حقيرة خدي عرضك و عايزة تتخلي عني

جميلة بضحك: الله يخربيتك انتي مجنونه والله الرصيد هيخلص

نور:نهار ابيض دا انا نسيتا القهوة بتعت مصطفى سلام

جميله: مجنونه والله

ظلت جميله ننتظر قدوم امها ولكن قد غلبها النوم فقد تأخر الوقت كثيرا انتظرت حتى الساعة الحادية عشرة

فى الصباح

تستيقظ جميله ولم تجد امها فا قام وادت صلاتها وقامت لتنظيف الغرفه وانهت جميع واجباتها المدرسيه وظلت جالسه في الغرفه و شعرت بالملل خرجت من غرفه ذهبت الى الحديقه وفجاه تذكرت ما حدث معها

وبعدها  اتصلت  بأمها وخبرتها أنها سوف تذهب لتتمش قليل فا وافقت اثناء خروجها من القصر كانت تنظر في الارض وفجاه شعرت بجسم قد أوقعها ارضنا  وبعدها قامت من على الارض و نظرت الجسم الصلب الذي اوقعها فكان سليم بيه كانت تنظر له بخوف

سليم كان ينظر إليها ببرود: راحه فين 

استغربت جميله من سؤالها لماذا يسالها اين ستذهب

سليم:مش سامعه

جميله وهي على وشك البكاء: سامعه انا راحه اتمشى

سليم: ممنوع تخرجي من القصر الا بأذني انا فاهمه

جميله والدموع تنهمر من عينيها: بس انا كنت مخنوقه

سليم: خليك في الجنينه اعملي انت عايزه فيها اما خروج ممنوع

جميله وهي تمسح عينيها كالاطفال: حاضر

وبعدها ذهبت جميله الى غرفتها بسرعه كانها تهرب من شخص يركض خلفها

سليم بابتسامه خفيفه : شكلي وقعت

 كانت جميله في غرفتها تبكي 

دخل سليم بيه المكتب استغرب نفسه كثيرا لن لم يسمح لاحد بان يقترب من الحديقه اقسم حين يكون أمام يشعر بضعف وهذا بعذاب كثيرا يشعر بالضيق ويسال نفسه ما الذي يحدث ظل في دوامه تفكيره

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: في مكان آخر

أحد الأشخاص:امتة انتقام منه

شخص آخر: ما فيش احد يقدر علي سليم

شخص الأول:ازاي دا خلاني على الحديده

الشخص التاني: نا نتقم من ازاي ده بيتحكم في نفس اي احد شغال عنده ما حدش يقدر يخرج او يطلع الا باذنه سواء في بيته او اي شركه من شركاته

الشخص إلاول:تب نعمل اي

الشخص التاني:  نستنى الفرصه المناسبه

::::::******,*,,,,********"""""""*****"""

كانت جميله تبكي في غرفتها وبعدها رنه تليفونها وكان المتصل تامر

جميله:الو يا تامر عمل اي

تامر: الحمدلله وانتي

جميله:كويسة

تامر:با اقول لك ايه تعالي نخرج النهارده سوا

جميله: بس انا مش هعرف اخرج

تامر: عشان خاطري

جميله: ماشي هاشوف واقول لك

تامر: قدامك بس نصف ساعه وارجع اتصل بيكي

جميله: ماشي اعمل اي كده لازم اروح اخد اذن من سليم بيه

خارجه جميله من غرفتها وذهبت الى القصر وطلبت من احد الخدم انا تريد مقابله سليم بيه

فرفضه الخادمه ولكن اخبرتها جميله انها تريد الخروج من القصر وفي عليها انت استاذن من سليم بيه وافقت

سليم ببرود: في أي

جميله بخوف: انااناا

سليم:انتي اي

جميله:ممكن اخرج من القصر

سليم:لية عايزة تخرجي من القصر بتروحي فين

كان يسالها بيغضب

جميله بخوف فهي قد عرفت من هو سليم بيه فقط  قالت لي نور بعد ان سالت امها عن اسم صاحب القصر وأخبرته وبعدها أخبرت ه نور قالت لنور انا امها تعمل لادا سليم العزازي وبعدها اخبار اطفال نور مدا جبروت وقوته و ان كل من يعمل عنده يعتبر عبيدو ليس بشر وانا يتحكم بهم كانهم الات

انا نازله مع ناس صحابي

سليم وهو يقترب منها: لو عرفت انك بتكذبي مش هاقول لك هاعمل فيك ايه

جميله: حاضر

خرجت  مسرعة من القصر وبعدها ذهبت الى تامر تمشيه قليلا وظلوا سويا طوال اليوم الى ان سرقهم الوقت عادت جميلة الى القصر

وحين دخولها وجدت امها و سليم بيه ينتظرها

سليم :كنتي فين كل دا

جميله:لم ترد

تبع

#قاسي حتي الجحيم


تكملة الروايه من هنا هنا  


تعليقات

التنقل السريع