#بارت_هدية
يونس بيكون واقف في المطبخ لابس المريله ...
وروح قاعده قصاده..
روح : ابوس ايدك يانمر بلاش
النمر : دي أكله تغزي الحامل يا روح النمر ما تخافيش ثقي فيا
بصت ليه وهيا بتضحك: واثقه فيك وربنا يستر بقا ..
قرب منها وبقا قدامها ...
يونس: انتي عارفه انا بحبك قد ايه ؟!
روح: تؤتؤ قولي ...قد البحر وسمكاته
بيضحك يونس : قد البحر وسمكاته ...والليل ونجماته والهوا ونسماته وجنون روح ونتايجه وتقلباته
بتضحك : بقا كده..
يونس: جنانك ده حببني فيكي بزياده
روح: بس للأسف مضطرة اعقل ..
يونس : ليه بقا
روح: عشان البيبي بقا ودي اول تضحيه من تضحياتي انها الأمومه يا جدع
يونس: ايه ده
روح: في ايه ؟!
يونس : عاوز احضنكم حالا
بيشتالها وبيرفعها لفوق وشعرها بيجي علي وشه بيلف بيها بتشم روح ريحه .
روح: يا نمر
يونس: ياروح النمر
روح: الخلطبيطه بالصلصه اللي عملتها
يونس: مالها....
روح: اتحرقت ..
يونس: يا نهار أبيض
بينزلها يونس بالراحه وبيقعدها عالرخامه
بيجري علي الاكله اللي عاملها ..
يونس : دي بقت فحمه ...يلا مش مشكله اعمل واحده تانيه
روح: لأااااااااااا
يونس بيضحك: قولتلك ثقي فيا ...ثقي في ايه
روح: فيا
يونس: شطورة ...
صوت تيلفون بيرن...
بتنزل روح من علي الرخامه
يونس: استني رايحه فين مش قولتلك ماتتحركيش
روح: انا كده هانسي انا كنت بمشي ازاي يا نمر من يوم ما عرفت اني حامل وانا مش بتحرك والتليفون بيرن
يونس: طيب ..روحي هاتيه
بتمشي روح
يونس: امشي بالراحه وحاسبي تتنعقلي في حاجه
روح: حاضر ..
بتروح روح تجيب التليفون بتلاقي خالد بيرن ..
بترد وهيا ماشيه وبترجع ليونس: ايوه يا خالد
خالد : ايه يا بنتي فينك ؟!
روح: في المنزل ..عندي حظر تجول
خالد: عاوزين امضتك ضروري
روح : طيب حاضر هاجيلكم الشركة .
بتقفل روح مع خالد بتبص بتلاقي يونس رافع حاجبه ..
روح: ايه
يونس: مافيش خروج انتي هاترتاحي في البيت واظن سمعتي الدكتورة قالتلك ارتاحي لان الحمل في خطر واحنا لسه في اول تلات شهور
دبدت في الارض ..
يونس: يا مجنونه يا مجنونه
روح: انا زهقت بقا من قعده البيت انا عاوزة اشم هوا بقا
يونس: والأكسجين ده كله مش مكفيكي خلاص ماتبوزيش يامامي من التكشيرة دي
بتلف وشها وبتديه ضهرها وبتربع ايدها
يونس: خلاص...روحي البسي بس انا جاي معاكي
بصت روح ليه بفرحة..
وجت تمشي ..
يونس: بالراحه ..
روح: حااااااضر ..بص هامشيلك ويكأني عندي تسلخات ايه رايك
ضحك يونس عليها : يبقي أحسن
مشت روح كده فعلا ويونس قعد يضحك عليها قلع المريله وغسل ايده وراح عشان يلبس
طلع عالاوضه .
يونس: اجي اساعدك
ردت روح من الحمام: يابني انا حامل مش مشلوله
يونس: يا ساتر يا رب عليكي بعيد الشر
طلعت روح من الحمام ودخلت اوضه اللبس ..
ودخل يونس وراها ...
شهقت روح من الخضه : يوووه مش تخبط عيب كده
يونس: هو ايه اللي عيب لا مؤاخذة
قرب منها لحد ما لزقها في الحيطه ..
يونس: مش عارف الحصار ده هايتفك امتي بقا بقالنا شهرين كتير جدا
ضحكت روح: طب ابعد احسن البيبي يشوفك وانت بتتحمرش بيا
ضحك يونس: هو انا كده بتحمرش
شال شعرها اللي نازل علي وشها ومشي ايده عليه وعلي شفايفها باسها بكل رقه ونزل علي رقبتها وايده نزلت علي جسمها..
بعد عنها مرة واحدة ...
ضحكت روح : ليه كده
يونس بتذمر: خوفت اضعف اااااااه ....ابن الإيه ده اللي مقطع علي ابوه ..
ضحكت روح وكملت لبسها ويونس بدأ يغير لبسه
روح بدلع : واللهي ماحد تعبان اكتر مني استر نفسك يا نمر استر نفسك يا خويا لانك مغري بشكل لا يحتمل
جهزوا ونزلوا ويونس ماسكها ومش بيقول غير كلمه واحدة : براحة
ركب العربيه بعد ما ركبها وساق.
روح: انت بتهزر يا نمر صح ماشي علي 50
يونس: كده حلو اوي ...
بيجي مطب بيبطأ السرعه ل 20 وبيعديها براحه خالص.
ضحكت روح علي تصرفاته ...
روح: هاتبقي احن اب في الدنيا يا نمر بس قفلتك سواد
ضحك يونس : ربنا ما يجيب قفله احنا هانبقي مسؤولين عن طفل هايقلدنا في كل حاجه هاياخد طباعنا ربنا يجيبه بالسلامه ويتربي تربيه صالحه
بتبتسم روح وبتفكر ياتري هايبقي ايه شكله ونوعه ..
بيوصل يونس للشركه ..شركه النمر ..
بتنزل روح ويونس بيركن العربيه ..
يونس: براحه ...يانهار اسود لابسه كعب
روح: ما انت عارف مش بعرف البس حاجه واطيه..
يونس: يبقي ماتمشيش خالص.
وفجاة بيشتالها يونس
روح بتضحك: يا نمر والناس
النمر: يجوا يحوشوا اللي جايبينه بلا ناس بلا بتاع
بتمسك رقبته بيدخل يونس من باب الشركه والكل بيبص عليهم ..
والبنات اللي في الشركه..
بس هو هوا مركز مع روح وروح مركزه معاه بيدخل لمكتب خالد ..
خالد بيضحك: ايه الدخله الجامدة دي يا عم.
يونس بيقعد روح : شوف اختك لابسالي كعب.
خالد: مايصحش يا روح ايه يا بني ماتحبكهاش للدرجه دي
يونس: لا احكبها طالما روح هات الورق يلا. .
خالد : حاضر ..
بيجيب خالد الورق لروح وبتوقعه.
روح : عارفه الحمل تقيل عليك يا خالد شركه ميرا وشركتي تعبينك معانا
خالد: سبحان الله ربنا مبارك في وقتي ومسهلي كل حاجه وقادر ادير الشركتين بدون تعب ..
بيشتالها يونس ...
يونس: يلا بقا نروح نتغدي
خالد ضحك: روح انت شكلك اللي غاوي وجع ضهر
روح : ولا انا زي الفراشه رشيقه
خالد: اومال فراشه وهايطلعلها زلومه قريب
روح : شايف يا نمر
يونس: بس يا خالد دي زادت جمال علي جمالها
خالد: طيب يا خويا
خرج يونس من المكتب وهو شايل روح
روح: هو انا تخنت يا يونس
يونس: انت زيدتي
بوزت روح وزعلت
يونس: زيدتي جمال واثارة عن الاول كمان يا ملبن انت وانا ماعتش قادر استحمل
روح: بجد يا نمر
يونس: بجد يا روح النمر انا عمري كدبت عليكي
بيركبها العربيه وبيسوق بنفس السرعه وبيقف عند مطعم بينزل وبيشتالها ..
وبيدخل المطعم بتلاحظ روح الكل بيبصلهم ...
بيقعدها يونس وبيقعد قصادها ....
بتبص روح حواليها بتلاحظ بنت بتبتسم ليونس وبتحاول تكلمه وتلفت انتباهه بتبص روح علي يونس بتلاقيه بيبص في المنيو...
نفخت روح بعصبيه.
يونس: تحبي تاكلي ايه
كانت روح مركزة مع البنت وعاوزة تجيبها من شعرها ..
يونس : تاكلي ايه ؟!
بيبص يونس علي اللي روح بتبص عليه بيشوف البنت يونس بيمسك ايد روح وبيبتسم لها : خليكي معايا هنا
بتبص روح للبنت وكأنها بتغيظها البنت بتبصلها بقرف. .
بتقوم البنت وبتعدي من جمب ترابيزة يونس بتحط روح رجليها عشان تنعقلها بتقع البنت علي رجل يونس
بتقوم روح بعصبيه وبتمسكها من شعرها وبتنزل عض فيها وبتتكلم وهيا بتضرب : دا احنا لو في فيلم هندي ده مش هايحصل عملتيها ازاي دي ها عملتيها ازاي يا بت علميني
بيشتالها يونس من فوقها بالعافيه ...
روح: جايبلنا الكلام كده .
يونس: اهدي
روح: طلعنا من هنا ..
يونس بيبص للبنت: معلش هرمونات الحمل
بتبص روح ليه: انت كلمتها
يونس: مين ...فين ...ما حصلش
روح : انت بتخوني
يونس: عليا الطلاق ما حصل
روح: طلقنييييييي
شالها يونس وطلع بره المطعم ...
روح: طلقني يا خاين يا ندل
يونس: عشان اعتذرت اطلقك ...طب مش مطلق
روح: هاخلعك وتمشي مخلوع
يونس بيضحك : اهدي بقا وقولي هديت بدل ما اروح للبنت اللي جوه اللي كانت بتعاكس
روح: اه وسامتك مقويه قلبك اوي.
يونس: بتتريقي ...بالزمه انا وحش
روح: انت جامد جدا وجايبلي الكلام بحلاوتك هلحق اتشاكل مع مين ولا مين
بيضحك يونس وبيركبها العربيه وبيجيب ساندوتشات شاورما وبيروح البيت ..
_________________________
في الليل ...بيبص يونس في الساعه
يونس: عدت 12 ...يلا ..اما انشوف
بتقوم روح تعيط من جمبه علي السرير
يونس: ايه يا روح النمر
روح: جعانه
يونس: والجعان يعيط
روح: اصلي عاوزه حاجه مش هاتعرف تجيبها
يونس: ليه عاوزة ايه
روح: رنجه ...وبصل اخضر
يونس بيضحك: ماتقلقيش انا مالي التلاجه دا عاشر يوم تقولي عاوزة رنجه انا هانزل اجبلك...
بينزل يونس علي السلم وبيجيب الرنجه والبصل وبيقطع طماطم وخيار وبيطلع...
يونس: اتفضلي الف هنا
روح بتبدأ تاكل باستمتاع ..
بتتكلم والاكل في بوقها: فين البيبسي يا نمر فين
يونس: حاضر معلش انا نسيت
روح : ودي حاجه تتنسي
بينزل يونس بيجيب البيبسي وبيطلع ..
روح: ماتاكل معايا يا نمر
يونس: ما انتي عارفه مش بحبها
روح: حبها يا نمر
يونس بيضحك : حاضر
بتخلص وبتغسل ايدها...
روح: عاوزة لبن يا نمر
يونس: لا كده يبقي تسمم عدل لبن ايه
روح : يووووه
يونس: يا قلبي خايف عليكي
روح: ابنك عاوز لبن يا نمر من اولها مش راضي تجيبله
يونس: لا ازاي ..
بينزل يونس يجيب اللبن وبيطلع
يونس بيديهولها: ربنا يستر ..
بتشربه وهيا مبتسمه ...
يونس: مش يلا ننام ..
روح: يلا
__________________
بيكون يونس ماسك ايدها والدكتوره بتكشف عليها
روح: ها يا دكتورة بنت ولا ولد
الدكتورة: ولد ان شاء الله
بتبص روح ليونس وهيا بتضحك: بدر يا نمر
بيبتسم يونس: بدر يا روح النمر ........
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبة الجيل 😎
تفاعلوا بقا ولو لقيت تفاعل هانزل كمان بارت ..
#صعيدي_علمني_الحب❤️
#بقلم_حنين_عادل
#كاتبه_الجيل😎
تكملة الروايه الخاتمه من هنا
تعليقات
إرسال تعليق