القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لا احد مثلها البارت السابع والثامن بقلم ريناد احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

لا احد مثلها


*البارت السابع*


حور : انا نازله اشم شوية هوا

احلام : ماشي يا حبيبتي متتأخريش

وهي تمشي فجأه ظهر أمامها شخص

حور بفزع : سليم !! 

سليم : ممكن اتكلم معاكي شويه 

حور : اتفضل 

سليم : حور ، حمزه بيحبك بجد وهو محترم و دخل البيت من بابه وهو ملهوش علاقة باللي أخته عملته .. نفسي افهم هو ماله 

حور : مش هتجوز واحد أخته بتوقع ما بين اي حد بالمعنى الصحيح حربايه 

سليم : هو اتخانق مع أخته ع فكره وحجزلها اول طياره على تركيا عشان هي عندها شغلها هناك وقالها أنها ماتت بالنسباله بعد اللي حصل .. من الاخر يعني نادين هتسافر ومش هترجع تاني 

حور بصدمة : ....

سليم : فكري في اللي بقوله يا حور 

وذهب وتركها 

حور اتصلت بفراس وحكت له كل ما حدث 

فراس بصدمة : بجد !!

حور : انت فين يا فراس 

فراس : انا في الشغل .. انا جايلك

حور ذهبت لبيتها 

حور حكت كل ما حدث لوالدتها ووالدها 

محمد : ....

احلام : مانا قولتلك هو ماله بالموضوع حتى لو رجعت تاني ملكيش دعوه بيها اعتبريها ميته .. انت بتحبي حمزه يا حور ؟

حور صمتت قليلا ثم قالت : معرفش يا ماما 

فراس وصل للبيت 

فراس : قررتي ايه 

حور : مش عارفه يا فراس 

فراس : طب انا رأيي أننا نديلة فرصة تانيه .. طالما أخته هتغور من هنا 

حور : .....

فراس : ها 

حور : سيبوني افكر ....

__________________________________

لا اله الا الله ♥️


حور حكت ل لين كل ما حدث 

لين : وافقي بقا يا حور 

حور : مش عارفه أقرر لحد دلوقتي 

لين : ده هيموت عليكي 

حور : .....

__________________________________

الله اكبر ♥️

"باليوم التالي" 

حور ذهبت للجامعة بعد غياب طويل وأخذت تبحث عن حمزه لكن لا فائده 

حور : سليم ، فين حمزه 

سليم : مجاش 

حور : ليه مش عوايده يعني 

سليم : مكتئب وقاعد لوحده في اوضته ومش بيطلع منها 

حور : ممكن تقوله اي حجة تخليه ينزل ؟

سليم : زي ايه 

حور : قوله اني تعبت وانا ف الجامعه وكده .. لو بيحبني بجد هييجي 

سليم اتصل بحمزه وأخبره

حمزه بصدمة : ايه !! ازاي يعني .. انا جاي حالا واغلق المكالمة 

سليم بابتسامه : جاي فعلا 

حور بفرحة : الحمدلله 


حمزه ذهب للجامعة سريعا 

حمزه : ايه هي فين يا سليم 

حور ظهرت من وراء سليم 

حور : انا هنا 

حمزه : مهي كويسة اهي يا سليم 

حور : ينفع حد قمر كده يكتئب 

حمزه بذهول : ....

حور : انا موافقة عليك يا حمزه .. واسفه اني زعلتك بس كان غصب عني بجد 

حمزه : ....

حور نظرت لسليم : فقد النطق ده ولا ايه 

سليم ضحك : شكله كده 

حور : يا حمزهههه 

حمزه مازال مصدوم 

حور ضحكت كثيرا : يا حمزه فوق بقا فوق بقا فوووق 

لين خرجت من المحاضره 

لين بصدمه : حور ! مش قولتي مش هتيجي النهارده 

حور : اهو اللي حصل بقا وجيت 

لين نظرت لحمزه : ماله ده

حور وسليم في نفس الوقت : فقد النطق 

لين بضحك : ايه اللي حصل 

حور : مفيش .. قولتله اني وافقت عليه ومن ساعتها وهو كده 

سليم : حصل وانا شاهد 

لين ضحكت كثيرا ...

حمزه : بجد يا حور 

حور : اشهد ان لا اله الا الله .. نطق يا جدعااان 

حمزه بضحك : لا اصلي اتصدمت حبتين .. بس اي اللي غير رأيك !! 

حور نظرت لسليم : حد كده 

سليم : الاه 

حمزه : اخويا اخويا مفيش كلام .. بس اقنعتها ازاااي انا مش فاهم حاجه 

حور : مش مهم .. المهم انه اقنعني مش مهم ازاي بقا 

حمزه : ممكن اجي اتقدم الاسبوع الجاي ؟

حور : تشرف طبعا .. هقولك على اليوم المناسب بالظبط 

حمزه بفرحة : تمام 

__________________________________

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد ♥️


حمزه أخبر والده ووالدته 

محمود بغضب : انت اهبل عمري ما هروح للبيت ده تاني .....


يتبع ....


#روايات 

#بقلم_ريناد_احمد 

#البارت_السابع



*البارت الثامن* 

حمزه أخبر والده ووالدته

محمود بغضب : انت اهبل عمري ما هروح للبيت ده تاني 

وفاء : أهدى يا محمود 

محمود : شوفي ابنك الاول 

وفاء : طب أهدى انت عشان الضغط ونظرت لحمزه : انت عايزنا نروح للبنت اللي رفضتك وبعدين ترجع ندمانه !!! 

حمزه : يا ماما مهي نادين السبب وسليم راح قالها على خناقتي مع نادين ف اقتنعت وهي بتحبني .. ارجوكوا وافقوا 

محمود : بس يابني ...

حمزه بمقاطعة : ارجوك .. انا بحبها 

محمود : سيبني افكر ...

_________________________

لا اله الا الله ♥️


حمزه : بس انا بحبها يا سليم .. يعني لو بابا موافقش مش عارف هيحصلي ايه 

سليم : أهدى يا حمزه .. إن شاء الله هيوافق .. صدقني 

حمزه : يارب 

_________________________

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ♥️


حور أخبرت عائلتها وقالوا لها ع اليوم المناسب 


باليوم التالي بالجامعة

حور : بابا قالي على يوم مناسب .. يوم الخميس .. نافع معاكوا ؟

حمزه : .....

حور : حمزه 

حمزه : .....

حور : حمززززه 

حمزه بفزع : ايييييه 

حور : مالك ما ترد عليا 

حمزه : هشوف اليوم مناسب لأهلي ولا لا وهقولك 

وذهب وتركها

حور : ماله ده !!!

_________________________

الحمدلله ♥️


سليم : مالك 

لين : مخنوقه شوية 

سليم : ليه مين مضايقك 

لين : والله !! 

سليم : ايه يا بنتي في ايه مين اللي مزعلك 

لين : واحد كده اسمه سليم 

سليم : الاه وانا مالي يا لمبي

لين بضحك : خرجني يا سليم 

سليم : مش فاضي الصراحه 

لين : هتخرجني ولا انكد عليك لمدة أسبوع 

سليم : الساعه 8 حلو ؟

لين بمكر : حلو جدا ....

_________________________

استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️


محمود : انا موافق يا حمزه .. بس لو حصل حاجه زي المره اللي فاتت .. متلومش الا نفسك بقا 

حمزه عانق والده : إن شاء الله خير 

محمود : إن شاء الله

_________________________

اشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمد رسول الله ♥️


بالكافيه 


لين : شكرا 

سليم : على ايه ! 

لين : انك بتفرحني 

سليم : ده واجبي 

لين ابتسمت 

_انت بتحبني يا سليم ؟

سليم بتوتر : اا .. ايه ! 

لين : بتحبني ؟ 

سليم : اه طبعا .. ده سؤال !!

لين نظرت إلى الأرض بخجل .....

_________________________ 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد ♥️


بيوم الخميس 


وفاء ومحمود وحمزه : السلام عليكم

عائلة حور : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. اتفضلوا 

جلسوا منتظرين حور 

فراس : حور يلا عشان تطلعي 

حور : تمام 

خرجت حور وكان حمزه عينه لا تنظر الا عليها طوال الوقت 

حمزه بهمس : حظي تحفة 

محمود : بتقول حاجه ؟

حمزه : لا لا مقولتش 

وقرأوا الفاتحة 

وحددوا ميعاد الخطوبه .. بعد اسبوع

حمزه وحور أخبروا سليم ولين وفرحوا كثيرا من أجلهم 

_________________________ 

الله اكبر ♥️ 


بعد اسبوع تحديدا يوم خطوبة حور وحمزه 


الجميع رقصوا واحتفلوا 

حمزه كاد أن يمسك يد حور ويُلبسها الدبلة 


_ بس الخطوبة دي مش هتكمل ......


يتبع .....


#روايات 

#بقلم_ريناد_احمد 

#البارت_الثامن

تكملة الروايه من هنا هنا  



 

تعليقات

التنقل السريع