القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #صعب_الاختيار البارت الثالث والرابع بقلم إسراء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

 


#صعب_الاختيار

#بارت3

دخلت نجلاء غرفتها وبدأت تغيرله ولكن صُدمت: إيه ده دي بنت! يا حبيبتي يا صغنونة إيه القمر ده


وبدلت ليها ملابسها لأنها كانت اشترت ليها لبس وهى مروحة وعملت ليها لبن وبقت تلعب فيها لغاية ما نامت


وطلعت لباباها وكانت مامتها بتقنع باباها وهى قعدت جنبه


نجلاء بإستعطاف: يعني يا بابا لو مثلا أنا اللي حصل معايا وأنا صغيرة كده وشخص لقاني ولقيتني متبهدلة في القسم ولا في دار أيتام هيبقى شعورك إيه؟ 


أكيد مش هتستحمل منظري ده إنما لو لقيتني مع شخص خدني بيته واهتم بيا أكيد هتشكره وهتفرح


يعني البنت اللي جوا دي دلوقتي أهلها هيمو*توا عليها وفي قلبهم نا*ر ومش بيناموا بتمنى لو أعرف أهلها و أرجعها ليهم وأشوف الفرحة في عيناهم


الحمد لله إني لقيتها قبل ما حاجة تأذيها


خالد بقر*ف: امشي يابت من قدامي من امتى وأنتِ بتتكلمي بجدية


أنتِ شخص تا*فه مش عارف الجدية دي جت منين فجأة كده


نجلاء: جبتها من السوبر ماركت وأنا جاية في إيه يا حج ما تقول إنك اقتنعت بكلامي وخلاص


مش عارفة إيه الأهل اللي بيحبـ ـطوا عيالهم و بيهزوا ثقتهم، فين الدعم ؟


خالد بذهول: قومي يابت من وشي طفلة ورايحة تتحمل مسئولية طفلة كمان، بنات آخر زمن


فوقية: يعني قاعدين بيهزروا وسايبن المشكلة اللي احنا فيها


نجلاء: ما هو طالما هزر معايا يبقى خلاص تقبل الموضوع


ودخلوا يناموا ونجلاء نامت جنب البيبي وكانت مبسوطة جدًا


قبل الفجر بساعة صحيت نجلاء على عياط البيبي


فمش عارفة تعمل إيه؟ ولكن وجدت والدتها دخلت ليها وقالت: بتعيط ليه يا نجلاء؟


نجلاء بلخبطة: مش عارفة يا ماما صحيت لقيتها بتعيط


فوقية: طب قومي اعمليلها الرضعة،


قامت نجلاء دخلت المطبخ وعملت الرضعة ومامتها كانت حاملة البيبي وبتمشي بيها وبتحاول تسكتها


دخلت نجلاء بسرعة وأعطت مامتها الببرونة وأول ما وضعتها في بوقها بدأت تهدأ


وبعد شوية كانت نامت ونجلاء كانت بتملس على راسها بهدوء


في اليوم التالي ذهبت نجلاء ووالدها وبلغوا عشان يعرفوا أهل الطفلة


وعدى يومين وكان لسه معرفوش أي حاجة عن أهلها


خالد:دلوقتي بقالها يومين هنا ومش عارفين حاجة عن أهلها وده مش كويس لينا


نجلاء: مش عارفة بقى يا بابا ربنا يسهل 


أنا بقى هروح الجامعة لأني عندي كويز ومش هحضر باقي المحاضرات


عشان مش هقدر أبعد عن صغنونتي دي سلام بقى


فوقية: لا إله إلا الله


نجلاء: سيدنا محمد رسول الله وقبلت يداها ومشيت


فوقية: ربنا ييسر ليها أمورها وحملت البيبي لأنها بدأت تعيط وبقت تهدي فيها


وذهب خالد لشغله


وعدى كمان يومين وبردوا مفيش جديد صحيت نجلاء الصبح وطبعت قبلة على راس الطفلة 


ولكن وجدت حرارتها مرتفعة فجريت تنادي على مامتها


جاءت والدتها ووضعت يداها على وشها وجدته حرارته مرتفعة


فوقية: لازم نوديها للدكتور البسي وأنا هروح ألبس و أنادي لوالدك بسرعة يلا


نجلاء بخوف عالطفلة: يعني هتبقى كويسة يا ماما


فوقية: بإذن الله يا حبيبتي ده أمر عادي كل الأطفال بيتعبوا دايما


ولبسوا وكانت نجلاء هى اللي حملاها وراحوا بيها المستشفى لدكتور معروف


الدكتور: مين القمر دي وكان بيكشف عليها


فوقية: بنت قريبتنا بس هى تعبانة فمجتش معنا


الدكتور: ألف سلامة عليها الصغنن هتبقى كويسة إن شاء الله لكن اعطوها الدوا في ميعاده تمام


نجلاء: تمام وعدلت هدوم الطفلة وحملتها وهما ماشين لقيت شخص شدها من دراعها بقوة


ياترى مين اللي شدها كده؟

رأيكم


#صعب_الاختيار


#بارت3


#بقلم_إسراء_إبراهيم



#صعب_الاختيار

#بارت_4

طلعت نجلاء وهى حاملة البيبي من غرفة الدكتور وأهلها أيضًا


ولكن وجدت شخص جذبها بعـ ـنف من ذراعها


فاتخضت نجلاء وصر*خت ونظرت خلفها ووجدت شاب في عمر 29 عامًا ونظروا أهلها له بعصبية


خالد: أنت اتجننت ؟! إزاي تمد إيدك وتشد*ها كده


إيه الهمـ ـجية دي يا أستاذ؟! 


فوقية بغضب: أنت واحد معندكش د*م بتشد بنتي كده ليه؟!


هذا الشاب ويدعى ياسر وكان مُسلط نظره على الطفلة اللي على ذراع نجلاء


وبعدين نظر لهم بغضب وعصبية وقال: أنا بقى أبو البنت اللي الأستاذة حملاها دي


وأنتم أكيد اللي خا*طفينها


نجلاء: بنتك إزاي فين الدليل اللي معاك ولا هو أي واحد ولا واحدة يجي يقولي دي بنتي أقوله خد أهي


دي بنتي أنا ولو سمحت يا أستاذ متعطلناش عايزين نلحق نجيب ليها الدوا عشان تخف


خالد: يلا لو سمحت وسع كده بدل ما أطلب البوليس وأقول إنك بتخـ ـطف العيال ويمكن ده فعلا يكون اللي بيحصل


ياسر بجنون: أنتم هبل ولا ايه؟! بقول ليكم دي بنتي فاهمين وكان بيشدها من نجلاء اللي ماسكة فيها جدًا


نجلاء بخوف: سيب بنتي يا أستاذ بدل ما أصو*ت وأقول بيخـ ـطف بنتي


ياسر: دا أنا اللي هطلب ليكم البوليس حالًا يبقى أنتم اللي خا*طفينها وأنا بدور عليها من كام يوم


وطلع موبايله ووراهم صورته وهى كانت في حضنه يوم ما ضاعت منه


وفعلا نجلاء لقيتها هى وبنفس اللبس اللي كانت لابساه


فوقية: ايوا هى دي فعلا اللي في الصورة وأخد خالد الموبايل وقال: فعلا ونظر ل ياسر وقال: آسفين لحضرتك بس مكناش نعرف إنك أبوها


ياسر: كنتم بقى واخدينها على فين؟! ولا أنتم عصا*بة أصل هى اتخـ ـطفت من المستشفى وأنا بسجلها


أنا لازم أبلغ البوليس وفعلا اتصل بالشرطة وقال ليهم عنوان المستشفى


وكان خالد بيحاول يمنعه إنه يسمعهم ويفهمه ولكن هو أخد بنته من نجلاء وضمها لحضنه والدموع في عيونه


فوقية: يا أستاذ اللي عملته ده ميصحش يعني احنا اهتمينا ببنتك ومرضيناش نسيبها في القسم ولا للبهدلة وجاي تتهـ ـمنا بخـ ـطفها


ياسر بغضب: وأنا لازم أصدق كلامك ده صح؟! التمثيلية دي متتدخلش دماغي يا حجة


ولو فعلا لقيتوها ليه مبلغتوش الشرطة تبحث عن أهلها


خالد: منا فعلا تاني يوم بنتي جبتها فيه روحت عملت بلاغ عشان يلاقوا أهلهم


وبعدين ما المكان فيه مركزين شرطة واحنا روحنا واحد فيهم


ياسر بسخرية: وفر كلامك عشان مش هيفيديني بحاجة، وكمان بنتك هى اللي خطفـ ـتها ونظر ليها بكره


نجلاء بعصبية: ما تحترم نفسك يا أستاذ، ولا عشان احنا بنتكلم معك بإحترام فتدخل فينا شما*ل


ما قولنا احنا مخطـ ـفناش حد عايز تصدق براحتك مش عايز أنت حُر


وهنا جاء البوليس وذهب ياسر بإتجاه الشرطي وقال: أنا اللي كلمت حضرتكم، والخا*طفين بنتي أهم وكان بيشاور على نجلاء وأهلها


ذهبت تجاههم الشرطي ووضع الكلبـ ـشات في يديهم تحت اعتر*اض خالد وفوقية ونجلاء


ياترى هيتس*جنوا وهيفكروا إن فعلا كانوا خا*طفينها ولا لأ؟!


رأيكم وتوقعاتكم!


#صعب_الاختيار


#بارت4


#إسراء_إبراهيم

تكملة الروايه من هنا هنا  



تعليقات

التنقل السريع