القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #بحر_اسيا البارت الخامس والسادس #بقلم_منه_العدوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

#بحر_اسيا❤️

part 5

"استيقظت اسيا فوجدت نفسها نائمة علي الفراش في غرفه الفندق لتجلس وتنظر امامها وهي تتئاوب..ولكن فجاة صرخت بصوت عالي..عاا..لا مش معقول يطلع كل اللي حصل دا حلم..


"لتنظر الي ملابسها بسرعة..لكنها تنفست براحة عندما وجدت انها مازالت بملابس الامس التي خرجت بها..اوف الحمد لله كنت مفكرة انه حلم..لتقف وهي في سعادة بالغة وتبدا في ابدال ملابسها


"ليمر وقت ليس بطويل.. لتظهر علامات الاندهاش والاستغراب علي وجهها عندما سمعت صوت طرقات علي الباب..لتحدث نفسها وهي تعقد حاجبيها..مين ده اللي جاي دلوقتي..والمشكلة اني معرفش حد هنا اساسا..لتنظر في ساعة هاتفها لتجدها لم تتخطي الساعة العاشرة صباحا


لتتنهد وتذهب لرؤية الطارق الذي لا يتوقف عن الطرق علي الباب..لتقف خلف الباب وتعدل حجابها وتقول من الداخل..من الطارق


"لتنظر قليلا حتي تسمع الرد لكنها لم تجد اي صوت وقد توقفت ايضا صوت الطرقات علي الباب..لتظن انه قد ذهب وكادت ان تعود الي الداخل لكن عادت الطرقات من جديد.. لتزفر بضيق وتقوم بفتح الباب بتافف..اوف..لكنها نظرت للواقف بدهشة واستغراب وهي تقول..استاذ ايمن..خير اي اللي جايب حضرتك لحد هنا في وقت زي دا


ظل ايمن في البداية واقف مكانه لا يتحدث فقط ينظر لها من اعلاها الي اخمص قدميها..لينطق بنبرة ماكرة..اي مش ناويه تدخليني ولا هنتكلم كدا علي الباب


"تعمقت اسيا في النظر الي وجهه ونبرة صوته..لتعلم انه رجل ماكر لتقول بهدوء..اسفة يا استاذ ايمن بس مش هينفع ادخلك..انت عارف طبعا اني بنت وقاعدة لوحدي وكمان في وقت زي دا معظم الناس في المنطقة دي نايمين


ليتنحنح ايمن باحراج وفي داخلة بركان من الغضب..احم..لا عادي ولا يهمك..طيب خلاص عن اذنك وابقي نتكلم في وقت تاني


"لتتاكد اسيا من نواياه الماكرة بعد حديثة ذلك..لا ابدا اكيد في حاجة مهمه في كافتيريا هنا قريبه نقعد فيها ونشرب كباية قهوة وتقول كنت عايز اي


ليجز علي اسنانه بغيظ وينطق بنبرة حاول جعلها طبيعيا ورسم ابتسامه مزيفة علي وجهه قائلا..لا خلاص مفيش مشكلة في وقت تاني..عن اذنك


"اذنك معاك يا استاذ ايمن يا محترم..كانت تخرج تلك الكلمات منها بسخرية وهي تتكئ علي اخر حديثها


ذهب ايمن وهو في داخلة بركان يود ان ينفجر بعد ان فشلت خطته..


"لتغلق اسيا الباب بقوة وتزفر بضيق وهي تقول..اوف..ربنا يعكر مزاجك يا اخي زي ما عكرت مزاجي علي الصبح كدا


"لتقرر الترفيه عن نفسها لتاخذ هاتفها وتضع بعض النقود به وتقرر الذهاب الي الكافيه القريب من هنا


"كانت جالسة وهي تحتسي قهوتها المفضلة وتستمتع بالنظر الي الناس من حولها..لتتنهد وتغمض عيناها عندما اتت نسمه هواء باردة


'هل بامكاني الجلوس معكِ


"لتستمع الي ذلك الصوت الذي يجعل قلبها يبدا بالخفقان بسرعة..اسيا بس بقي تفكير فيه..انا اكيد بحلم..مهو مش كل مرة هيكون حقيقة


'اسيا..هل تسمعيني


"لتبدا بفتح عيناها ببطء وهي متوترة..وعندما فتحتها وجدت تلك العيون التي تاسرها وتجعلها تقع في عشقها من جديد..انه هو..كم احب عينك التي تاسرني وهي بلون القهوة


'ليبتسم بحر ويقوم بالجلوس وهو يقول..اجل انه انا


"احتسيت القليل من القهوة وسالته باستغراب..وماذا تفعل هنا الان


'ابتسم ابتسامه خطفت قلبي خطف كدا وهو بيقولي..لدي مشهد تمثيلي اليوم بعد الظهيرة فجئت حتي اتابع العمل في الشركة قبل ان اذهب وبالصدفة رأيتك جالسة هنا..وانتي ماذا تفعلي هنا


"هزت كتفها وهي تحرك يدها بعشوائية قائلة..انا آتي هنا كثيرا في هذا الوقت حتي احتسي قهوتي


'ابتسم بحر ونظر الي حجابها الذي يغطي شعرها بالكامل الا تلك الخصلة المتمردة من شعرها..ما هذا انها رمادية..بدا بالاقتراب من وجهها تلقائيا وقرب يده من وجهها


"فجاة لقيته بيبص عليا وبدا يقرب مني وبعدين لقيت ايده بتتمد ناحية وشي رجعت شويه بس بعدين لقيته قرب ايده اكتر ودخلي خصلات شعري تحت الطرحة..حسيت وقتها برعشة واتوترت من قربه دا..وبصيت لعينه..واه من عينه


"واذا سألنِ احدٍ عن الجمالِ..فما الجمال الا كوباً من القَهْوة داخل عيناك"


"محستش بنفسي الا وهو بيشاور بايده قدام عيني..اتوترت وقولتله..طيب عن اذنك انا همشي..جارسون..ناديت علي الجارسون ودفعت حساب القهوة ومشيت بسرعة وانا حاسة قلبي هيخرج من مكانه من دقاته العالية


'اما عن بحر..فعندما رحلت اسند ظهره للخلف علي الكرسي وتنهد وهو ينظر في اثرها ويحتسي القهوة قائلا..ماذا ستفعلين بي اكثر من ذلك ايتها الشقية..لا اعرف ماذا حدث لي منذ ان رايتك من اول مرة


'ليعود الي بروده وغروره عندما وجد الناس من حوله تنظر له..ليقف ويقوم بدفع الحساب ويرتدي نظارته ويذهب بكل غرور


مر الوقت وهاا قد جاء موعد المشهد التمثيلي..


'ليدخل بكل هيبه ووقار ولم يهتم بتلك النظرات من حوله من الفتيات


لتقترب منه فتاة ترتدي ملابس فاضحة وهي تقول برقه..اوه بحر لماذا تاخرت لقد سال عليك المدير..لقد اشتقت لك


'لينظر لها باستحقار..كلمه اخري وانتي تعرفين ماذا يمكنني ان افعل


لتخاف الفتاة وتقول بتلعثم..حسنا حسنا سوف اذهب..قالت اخر حديثها وفرت هاربه من امامه بسرعة


'مر الوقت وانتهي بحر من اداء المشهد التمثيلي فذهب

واخذ منديل وبدا في ازاله العرق من عليه..فجاة شعر بيدين تحاوط حصره وراس يُضع علي كتفه..ليتافف وهو يقول..اوه ميا لماذا اتيتي الي هنا


*لتستدير له وتقف قباله وجهه وبدات في اللعب في لياقة قميصة وهي تقول برقه بعد ان قبلت وجنته..لقد اشتقت لك عزيزي..انت لم تاتي منذ فترة كبيرة الي


'ليبعدها عنه بضيق ويقوم بارتداء جاكيت بدلته الرصاصية..ميا ابتعدي عني الان وعودي من حيث جئتي


*لتنظر له بغضب وتصرخ به بحده..بحر..انظر لي لماذا بدات تفعل هذا معي..انت لم تكن هكذا من قبل..قول لي لماذا قل اهتمامك بي


'ليستدير ناظرا لها وعيناه تتطاير منها الشرار فها انتي يا عزيزتي ميا قد جعلتي بركان من الغضب ينفجر بكي ليقول بنبرة غاضبه..ميااا.. احذري من حديثك..واياكي ان ترفعي صوتك علي مرة اخري..اتسمعين


*ولكنها لم تهتم بحديثه لتقول بصراخ..لا لم اسمع..لماذا افعالك معي تغيرت..الم تعد تح..ااااه


'لكنها لم تكمل حديثها ودوت صرخاتها في المكان عندما قام بامساكها من شعرها واقترب من اذنها هامسها بها بنبرة مرعبة كما صوت فحيح الافعي..لقد حزرتك من رفع صوتك علي..لكن علي ما يبدوا انكي بدائتي في نسيان نفسك..ليبتعد عنها وهو يكمل بصوت عالي ساخرا..اذا نسيتي سوف افكرك..لقد رايتك ملقاه في الشوارع وانتي في حاله مزريه وملابسك مقطعة وزابلة..انا من جعلتك ميا هانم..بدوني لكنتي فتاة شوارع فقيرة لا قيمه لكي


'ثم يلقيها علي الارض بغضب وينظر لها بتقزز واخذ مفاتيح سيارته والتفت حتي يذهب لكنه تسمر في مكانه وعلامات الصدمه احتلت وجهه عندما رآه يقف امامه..

.......

"كانت اسيا تتحدث مع ليل ابنه خالتها بسعادة عارمه..وهي تحكي لها عن ما حدث معها مع بحر مالك وآثر قلبها


-لتقاطع حديثها ليل وهي تنطق بنبرة هادئة جعل ابتسامه اسيا تختفي ويتحطم قلبها الي قطع صغيرة..اسيا متنسيش انك لما ترجعي هتتخطبي لحازم..افتكري دا كويس


"اسيا بنبرة حزينه..ليه فكرتيني..كنت فرحانه


-لتحزن ليل علي ابنه خالتها..اسيا انا اسفة..بس دا اللي كان لازم يحصل..لازم افكرك عشان متعلقيش نفسك بيه اكتر..لازم عشان تبدائي تزحيه من دماغك..اسيا ابعدي عنه عشان متتوجعيش


"لتضحك اسيا ساخرة..هه وعلي اساس كدا اني مش بتوجع..علي اساس اني مش متعلقة بيه..ليل انا عايزة انك تفهمي حاجة انا بحبه لا لا بعشقة كمان..دا مش اعجاب عشان اقولك مع الوقت مثلا هنساه وهعرف اني كنت غبية..لا ابدا عشان دا حب مش اعجاب


-يا اسيا حرام عليكي اللي بتعمليه في نفسك..انسيه..حاولي عشان انتي عارفة كويس اوي نهاية حبك ليه دي اي


"اسيا بغضب..ليل اقفلي دلوقتي مش عايزة اتكلم..ولم تدع لها فرصه للحديث واغلقت الهاتف معها..لتنظر امامها بشرود لتبدا الدموع في التلالا في عيناها الرمادية..لتضع راسها علي وساده الفراش والدموع تنهمر من مقلتيها وهي تفكر لتقول..يارب انا عندي يقين انك هتستجيب لدعائي وهتجمعني بيه يارب..لتظل تفكر حتي غلبها النعاس وذهبت في سبات عميق

................................................

مرت الايام وهاا قد اتي ذلك اليوم المنشود والحزين علي البعض..نعم انه يوم الجمعة يوم عقد قران حبيبه


-كانت حبيبه جالسة في غرفتها امام المراة تنظر الي نفسها وهي ترتدي فستان من اللون الازرق الفاتح..يضيق من منطقة الصدر وينزل باتساع قليلا من عدة طبقات من التول..تاركة لشعرها العنان وهي تضع فوقه طوق من الورد الابيض وبه بعض الورد الصغير من اللون الازرق..لكن وجهها حزين..وقلبها محطم..فها هي ستتزوج من شخص اخر غير حبيبها..شخص لا يوجد بقلبه الرحمه متزوجها فقط كخادمه لابنته..لتتنهد تنهيدة تحمل بها الكثير..كم تمنت ان يكون هذا اليوم هو زواجها لكن علي معشوقها


ثواني مرت وها قد فتح الباب ودخلت تلك المراة الطيبة الحنونه بابتسامتها..بسم الله ما شاء الله قمر اربعتاشر..لتقترب منها وهي تضع يدها علي كتفها وتنظر لها في المراة وقد فرت دمعة من عيناها..قمر يا روحي


-لتبكي حبيبه وهي تشعر ان قلبها يتمزق..كان نفسي يبقي هو يا ماما..انا مش بحب حد غيره ولا عايزة حد غيره


لتوقفها زوجه خالها واحتضنتها بحنان وهي تربط علي ظهرها..هش اهدي يا حبيبتي يمكن حازم مش خير ليكي عشان كدا ربنا بعده عنك


-لتشدد حبيبه من احتضانها وهي تدفن وجهها في رقبتها ومازالت الدموع تنهمر من عيناها..بس انا كدا بتعذب يا ماما..مش قادرة اتخيل ان هكون مع حد غيره..مش قادرة يا ماما


هش اهدي يا قلب ماما..لتبعدها عنها بحنان وهي تنظر الي وجهها قائلة بضحكة لطيفة..ينفع كدا اهو وش القمر دا باظ..عدلي يلا مكياجك عشان العريس واهله برا والمؤذون جه ومستنينك


-لتبتسم حبيبه وتمسح دموعها وبدات في تعديل مكياجها البسيط والخفيف..لتتحدث بتوتر بعد ان انهت مكياجها..م.ما..ماما..هو..هو يعني حازم فين


تنهدت الام قائلة..حازم طلع من الصبح ولسه مرجعش لحد دلوقتي رغم ان انهاردة الجمعة اجازة من الشغل


-لتظهر معالم الحزن علي وجهها وهي تقول بخزي..كان نفسي علي الاقل يكون موجود وهو اللي ياخدني لبرا


 ربطت عليها بحنان..معلش يا حبيبتي تلاقي في مشوار راحه وزمانه جاي..يلا بقي تعالي نخرج


-اوماءت لها حبيبه بهدوء وامسكت يدها لتخرج


جلست حبيبه بجانب ذلك المدعو بعريس الندامه وهي ترتجف


ليتحدث خالد بصوت خشن قاسي قائلا..يلا يا شيخ ابدا بعقد القران


اوماء له الشيخ بابتسامه..تمام..بسم الله توكلنا علي الله..جاء الشيخ ان يبدا لكن قاطعة ذلك الصوت الاتي من خلفهم


استني يا شيخ مفيش جواز..


ليلتفت الجميع الي الصوت بصدمه و..


يتبع

#بقلم



6

استني يا شيخ مفيش جواز هيتم..


ليلتفت الجميع الي الصوت بصدمه..ليقف والده وهو يقول بغضب..حاازم اي الكلام اللي بتقوله دا انت اتجننت 


بدا حازم في الاقتراب منهم بهدوء..الي ان وقف امام الإمام ليعقد زراعية امام صدره وهو يقول ببرود..اي يا شيخ انت مش عارف ان الشرع محرم علي المراة تتجوز اتنين


•اردف والد العريس بغضب..استاذ خالد الكلام ده صح


صاح خالد منفعلا في حازم بغضب والدماء قد اشتعلت في عروقة..حاازم انت اتجننت..ليوجه حديثة الي الشيخ قائلا..كمل يا شيخ الجواز يلا..ليصمت لكنه لم يجد رد.. فأعاد حديثة مرة اخري


ليردف الإمام بتسأل وهدوء..الكلام دا صحيح يا استاذ خالد


ليكور قبضه يده وهو يحاول التحكم في اعصابه قائلا..لا ي


ليقاطعة حازم وهو يردف ببرود..اي يا شيخ انت مش مصدق جوزها اللي واقف قدامك..تحب اثبتلك..وقام بوضع يده في جيبه واخرج منها بورقه وهو يعطيها له مردفا بنبرة ساخرة..اي بتعرف اكيد يا مولانا في عقد الزواج


نظر له الشيخ ولم يعقب علي حديثة الساخر ليفتح الورقة ف يجد انها حقا عقد زواجه منها ويوجد امضاء العروس عليه..لينظر الي خالد بغضب..اي التهريج دا يا استاذ خالد عايزني اجوز واحدة وهي متجوزة


ليصرخ خالد بغضب قائلا..اي الهبل اللي انت بتقوله دا..ليذهب له سريعا وياخذ منه الورقة بسرعة ليري انه عقد زواج..لينظر الي حازم بغضب ويبدا بتقطيع الورقة وهو يردف قائلا..واهو اثبات جوازك منها ضاع


ليضحك حازم وهو يقول بسخرية..متخفش دي كانت صورة من عقد الجواز الاصل معايا


ليضرب الشيخ كف علي الاخر وهو يقول بدهشة مما يحدث امامه..لا حول ولا قوه الا بالله انا ماشي..لياخذ الشيخ اشيائه ويذهب


•ليغضب والد العريس وهو يوجه حديثة الي خالد بصوت عالي..هو لعب عيال يا خالد..عايز تجوز ابني واحدة متجوزة


ليحمحم خالد قائلا باحراج..يا استاذ فوزي الكلام ده حصل من ورايا


ليتحدث ذلك البغيض والذي يدعي عريس الندامه..والله عال علي اخر الزمن واحد جربوع زيك هيضحك علينا


نظر خالد له بصدمه من حديثة..لكنه لم يتحمل لتغلي الدماء في عروقه ويكور يده وهو يصرخ بهم بغضب..واضح صح انكم ناس ر*** صح ويلا برا..ليعلي صوته اكثر..برا بيتي 


ليذهب فوزي وياخذ ابنه وهو يقول بقرف..يلا يا ابني دول ناس جربوعة


•رمقهم بنظرات تقزز قائلا..يلا يا بابا دول فعلا ناس بيئة وميشرفنيش اتجوز واحدة منهم


بعد وقت نظر خالد الي حازم بعد ان ذهبوا.


ليقترب خالد من حازم وهو ينظر له بغضب ليرفع يده ويقوم بصفعة..شكلي معرفتش اربي..اي اللي انت عملته دا


وضع يده علي وجنته اثر الصفعة وهو ينظر له بتقزز من افعال والده فهو لم يكن هاكذا من قبل..لا شابوه..وانت علمتنا انك تجبر حد علي الجواز..علمتنا اننا نبيع الي من لحمنا ودمنا للناس تنهش فيها وتعذبها


ليعتدل في وقفته ويذهب ناحية حبيبه ويمسكها من يدها وهو يقول بابتسامه..يلا يا حبوبتي نمشي من هنا


-اما عن حبيبه فكانت في عالم اخر فقط تفكر ماذا يحدث.. أهل تفرح انها لم تتزوج من ذلك البغيض وتزوجت معشوقها ومن دق له قلبها..ام تحزن لانها تزوجت بتلك الطريقة وخالها الان غاضب من حبيبها..اتحزن انها اصبحت مفرقة بين خالها وابنه..ام تفرح..و.وكيف حدث ذلك..لتتحدث بصوت مسموع وهي تنظر في عينه والدموع تتلألأ في عيناها..حصل ازاي ده..ازاي انا مراتك..انا مش مضيت علي حاجة و..


ليقترب منها ويمسكها من كتفها وهو ينظر الي عيناها بحنان..حبوبتي اهدي..هفهمك كل حاجة بس مش هنا..ليضرب راسه وهو قد نسي امرا ما..ليذهب سريعا الي الخارج


مر بعض الوقت وهو لم يعد بعد..ولكن فجاة دخل ومعه رجل يقوم باسناده في اواخر السبعينات ذات وجه بشوش والابتسامه علي وجهه


ليبتسم حازم وهو يردف..حبوبتي تعالي شوفي مين


لتقترب حبيبه منهم وهي تدقق في وجهه باستغراب ولكن فجاة فتحت عيناها علي مصرعيها من الصدمه وهي تقول..ج..جدو


ليفتح الجد يده لها بابتسامه وقد اماء لها..ايوا يا روحي جدو..تعالي في حضني


وما هي الا لحظه لتذهب حبيبه سريعا وترتمي في احضانه لتنهمر دموعها من مقلتيها..جدو وحشتني اوي


ربط علي كتفها بحنان..وانتي اكتر يا روح جدو..ليخرجها من احضانه بعد فترة ومسح دموعها ويقبل راسها ليردف بنبرة حنونه..عامله اي يا روح جدو


-لتبتسم حبيبه وهي تقول بسعادة..انا كويسة الحمد لله يا جدو..لتردف بعد ان صمتت لبرهة من الاول باستغراب..ب..بس ازاي..انت 


ليبتسم لها وهو يقول.. روحي انتي بس دلوقتي مع حازم علي شقتكم وبعدين حازم هيقولك علي كل حاجة.. ليكمل بسخرية وهو يرمق خالد بنظرات حارقة..عشان انا مبقتش مطمن عليكي وانتي في البيت ده اللي صاحبه بيبيع اللي من لحمه ودمه..ولا اي يا خالد يبني


كان يقف صامت وعلامات الصدمه علي وجهه..ب..بس..ازاي انت قدامي دلوقتي..انت اختفيت من ساعة موت امي..ازاي


ليكمل الجد بسخرية..هو دا كل اللي هامك..ليوجه حديثة الي حبيبه بابتسامه..روحي يا بنتي مع حازم..جوازك منه صحيح وانا اللي مجوزك ليه


-اماءت له بهدوء..فهي غير قادرة علي الحديث الان يكفي ما حدث اليوم..لتذهب مع حازم 


ليكمل الجد حديثة بغضب بعد ان ذهبت حبيبه مع حازم..اي يا خالد يا ابني..هو ده اللي انا علمتهولك..بتبيع بنت اختك بالرخيص كدا..يعني لو كنت مت كانت البت هتضيع..فين قلبك.. وبعدين لما انت بتعامل البت كدا بسبب امها واللي حصل زمان..لما انت كنت محتاج حنان واهتمام..مفكرتش انها محتاجة حنان واهتمام برضه..ليصرخ به بغضب..مترد ولا القطة كلت لسانك..رد يا عديم القلب يا اناني


اخفض خالد راسه مردفا بهدوء..يا بابا 


قاطعة الجد بقوة..بلا بابا بلا زفت..دي اخرة تربيتي..من انهاردة تنسي اني ابوك زي ما نسيت تعليم ابوك


يا بابا


قاطعة الجد بصرامه..مش عايز اسمع صوت تاني..ليكمل بابتسامه موجه حديثه الي زوجه خالد..تعالي يا ناريمان وديني اوضه ارتاح فيها


لتذهب له ناريمان بسرعة وهي تردف فرحا برؤيته وبما حدث منذ قليل..عيوني يا حبيبي

....................................................

يجلس علي مقعد مكتبه وهو يسند براسه للخلف ويضع يده علي عينه والحزن بادي علي وجهه..وهو يتذكر ما حدث معه ذلك اليوم


فلاش باك


'كان متسمر في مكانه وعلامات الصدمه محتله وجهه وهو يري ذلك الواقف امامه..د.دانيل


=اخفض راسه بحزن..ليردف قائلا باسف..بحر..انا..انا اسف

لحظه صمت مرت علي الجميع


'كان ينظر له دون اي تعبيرات..وفجاة انفجر ضاحكا وهو يقول بسخرية لاذعة..ماذا..عد ما قلت مرة اخري..انا لم اسمع..اهل انت اسف..اسف علي ماذا..لماذا عدت..ليصرخ به بحده..لماذا عدت..اهل عدت لكي تري قاتل زوجتك اهل عد..


=لكن قاطعة صوت دانيل قائلا بحزن..بحر انا اعلم انني اخطاءت لكن اهدا ارجوك وتعالي لنذهب الي مكان اخر ونتحدث فالناس تنظر لنا


'ليقف ويضع يده في جيبه وهو يقول بكل برود..لماذا نذهب..دعوهم يسمعوا..دعهم يعرفوا ان اعز صديق الي قام باتهامي انني قتلت زوجته..ليعرفوا انك لم تثق بي بعد صداقة دامت اكثر من خمسه وعشرون عاما..لم تثق بشخص تربيت معه..ليكمل ساخرا..ماذا اعدت تعتذر لقاتل..ماذا بك يا رجل..هيا عد من حيث جئت


=اخفض دانيل راسه وقال بحزن وندم..بحر اعلم انني اخطاءت لكنني جئت اعتذر لك وانا نادم

'ماذا نادم..اوه يا الله..نادم..ليضحك ساخرا..اتذكر في ذلك اليوم الذي اتيت الي وانت تقول لي انني قاتل زوجتك..اتذكر عندما قلت لي "رغم انك قتلت اعز ما املك قتلت حبيبتي وزوجتي..لكن من اجل صداقتنا التي دمرتها بفعلتك فلم اخبر احد بما فعلت ولم اسجنك "


'اتذكر عندما قلت لك انك ستعود نادما..وانت كنت تكابر وتعاند وانا قلت لك انني لن اسامحك..ليضحك ويردف ساخرا..وها انت تعود نادما وانا لن اسامحك


=ليردف دانيل بنبرة حزينه نادمه.. بحر انا اسف ارجوك سامحني ودعنا نعود كما كنا من قبل


'ليقترب بحر من وجهه وينظر في عينه قائلا بقسوة..وهل الندم سيفيدني بشئ..كما لم تثق في من قبل..انا ايضا لم اعد اثق بك..ليقف معتدلا ويضع يده في جيبه وهو يهز كتفيه بلا مبالاة..ربما تعود مرة اخري تتهمني بشئ اخر..ربما لا تثق بي مرة اخري


'ليضحك بسخرية ويقوم بارتداء نظارته ويذهب من المكان بكل برود وغرور


باك


'فاق من افكاره علي طرقات الباب ليعتدل في جلسته ويرتدي قناع البرود والقوة ليأذن للطارق بالدخول


وما كان ذلك الطارق الا السكرتير الخاص به ليردف باحترام ورسمية..يوجد ورق يحتاج امضاءك سيدي


'اماء بحر له بهدوء..حسنا اعطني الاوراق


بعد مرور وقت انتهي بحر من امضاء جميع الاوراق الازمه..

'لينظر في ساعته ولكنه فجاة وقف بسرعة واخذ اشياءه وانطلق الي الكافيه


اجل فمنذ ذلك اليوم وتكرر لقاء بحر واسيا في ذلك الكافيه..


اما عن اسيا..


"كانت جالسة تنظر حولها بملل فهي بدات تاتي كثيرا منذ رؤيته ذلك اليوم علي امل لقاءه..وكادت ان تذهب لكنها توقفت علي صاحب الصوت الذي تعرفه جيدا..انه صوت مختلف عن الجميع صوت من دق له قلبها وغرقت في بحور عشقه


'اسيا هل بامكانك الجلوس معي قليلا قبل ان تذهبي


"استدارت ونظرت له قائلة بحب..بالطبع..لتبتسم مكمله..تفضل بالجلوس


'حسنا مولاتي الاميرة


"لتضحك اسيا ضحكة لطيفة اظهرت غمازتها..شكرا لك..لتجلس ثم تكمل قائلة..ساطلب لك قهوة مثل كل مرة


'بحر بابتسامه..اجل


"لتنادي اسيا الجارسون وتقوم بطلب فنجانين من القهوة..مر وقت احضر الجارسون في ذلك الوقت القهوة


'لحظات صمت بينهم..قاطع ذلك الصمت صوت بحر وهو يقول بابتسامه..اسيا هل بامكاني سؤالك عن شئ


"نظرت اسيا لعينه التي تعشقها بابتسامه لتنطق بعشق..اجل بالطبع


'تحدث بحر بشرود..هل اذا اتهمكي احد ما بشئ بشع وكبير وعاد نادما بعد غياب زمن طويل هل ستسامحينه ام لا


"استغربت من سؤالة ده..بس عرفت ان في حاجة حصلت معاه بخصوص الموضوع ده وهو مش عايز يقولها محبتش اضغت عليه ورديت بهدوء..بالطبع سوف اسامحة..اننا جميعا نخطا في حق الله ونقوم بعمل ذنوب كثيرة..لكن في النهاية نعود نادمين ونطلب من الله ان يسامحنا..وبالفعل الله يسامحنا رغم كل ما نفعله..فمن نحن حتي لا نسامح


'حتي لو كانت اعز صديقة لكي وتحبيها كثيرا


"من يحب يسامح..واذا كنت احبها سوف اسامحها..لتبتسم وتكمل قائلة..وايضا من اجل إذا أخطأت انا الاخري اجدهم يسامحوني..فكما تعامل الناس سوف يعاملوك


'ابتسم بحر قائلا بامتنان..شكرا لكي..ليصمت برهة من الوقت ليكمل بحزن..اتعلمين..اعز صديق الي لم يثق بي انه اتهمني بالقتل..لقد قال لي اني من قتلت زوجته..اعز صديق الي وقد عشنا مع بعض..قام باتهامي..لقد تركني لمدة عام كامل..والان عاد نادما وقد عرف الحقيقة


'اسيا بابتسامه..سامحه..فنحن لا نعلم هل سنعيش اكثر ام لا..يضيع منك وتندم علي عدم مسامحتة..اعطه فرصه اخيرا..ولا تنسي انها زوجته وحبيبته


'شكرا..ليصمت قليلا ويكمل وهو يفرك في يده بتوتر قائلا..هل بامكاني طلب اخر


"بالطبع


'ليظل بحر صامت بعض الوقت وهو يفرك في يده بتوتر ليقول..


"لتحتل علامات الصدمه وجهها من طلبه و..

يتبع

#بحر_اسيا

#بقلم_منه_العدوي

رايكم يا سكرات🥺❤️

يتبع 

تكملة الروايه من هنا هنا  



 

تعليقات

التنقل السريع