القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

قصه ( المسالمه والمخادع ) للكبار فقط🔞البارت الاول بقلم ام عبده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


قصه ( المسالمه والمخادع )  للكبار فقط🔞


قصه من الواقع 


عصام: شاب عنده 32سنه بيشتغل كهربائى معجب بجارته سندس.

عصام راح يتقدم ل عفاف ام سندس علشان يطلب ايد بنتها👑👑.

عصام خبط على الباب وكان فرحان انه هيخطب البنت ال بيحبها ☺☺.

فتحت عفاف الباب واتفاجئت :اهلاً يا عصام عامل اى اتفضل .

عفاف ام سندس بعد وفاة جوزها ربت اولادها من معاش جوزها ورفضت انها تتجوز تانى رغم انها جميله ... مردتش تدخل جوز ام وتضايق اولادها .

دخل عصام وباين عليه انو مرتبك :الحمد لله بخير.. وقعد على الكنبه. 

عفاف دخلت المطبخ تعمل ل عصام حاجه يشربها.

عفاف عملت الشاى ودخلت تقدمه...حطت الشاى على التربيزه... اتفضل يا عصام 🍷.

عصام كان مكسوف:تسلم ايدك... سكت شويه وقال انا جاى اطلب منك ايد سندس...انتى عارفه ان مليش حد بعد امى وابويا الله يرحمهم....انا عارفه الظروف و عيزها بشنطة هدومها...وإن شاء الله هحطها ف عنيا ومش هخليها محتاجه حاجه😘😘 .

عفاف فرحت اوى من كلام عصام : انتا راجل جدع وابن حلال ومش هلاقى ل بنتى عريس احسن منك.

عصام بلهفه :يعنى انتى موافقه.

عفاف :ادينى فرصه كام يوم افكر واشوف رأى سندس وارود عليك.

عصام فرح من كلام عفاف حس انها موفقه: برحتك وانا مستنى الرد .

عصام استاذن من عفاف ومشى.

عفاف دخلت الاوضه على سندس وهى فرحانه!😊😊

سندس مستغربه:فى اى يا ماما....فرحانه  قوى لى كدا... ومين كان هنا؟

سندس جارة عصام ساكنه فى الشقه ال قصده ....عندها 17 سنه اخر سنه وتخلص الدبلوم ...هى جميله جدا عيونها زرقاء وقوامها ممشوق .

عفاف قعدت ع السرير جنب سندس : عصام جه عشان يطلب ايدك منى .

سندس استغربت : عصام جه يطلب ايدى انا...وانتى قولتيله اى؟

عفاف :قولتله يدينى كام يوم افكر واشوف رئيك.

سندس بغرور :ودى محتاجه رأى طبعاً مش موافقه.

عفاف مستغربه من رفض بنتها : لى مش موافقه ماله عصام شاب ابن حلال وملوش حد مقطوع من شجره يعنى انتى هتبقى اهله وناسه... وغير كدا كسيب وهيجبلك كل طلباتك.

سندس : انا اتجوز عصام دا .

عفاف :ماله يابنتى بيحبك وشاريكى وعارف انى مش هقدر اجهزك وقابلك .

سندس قالت لأمها : دا اكبر منى بكتير وانا مش برتحله لما بشوفه بحس انى مخنوقه .

عفاف: لما يبقا اكبر منك بكتير تقدرى تدلعى عليه برحتك مش زى انا والمرحوم ابوكى كنا دايما بنتخانق مع بعض عشان مفيش فرق ف السن .

سندس:دا ميعرفش اى حاجه عن الموضه وتفكيره قديم... انا عيزه واحد يفسحنى  ويخلينى الف العالم ويفرجنى على الدنيا ال شفتها ف التلفزيون بس .

عفاف زعلت من كلام سندس :يا بنتى انا عيزه اطمن عليكى انتى واخواتك ونفسى اشوفك مع ابن الحلال ال يصونك .

سندس بتقنع امها :يا ماما عصام دا مش مناسب ليا...دا لما بيقبلنى ع السلم مش بيعجبه لبسى زى ميكون لبسه بدلة رقص يبقا ازاى دا يبقا مناسب ليا...اذا كان هو شايفنى غلط .

عفاف :خلاص اسيبك دلوقتي وفكرى ف الموضوع .

طلعت عفاف بره الاوضه وقفلت الباب وراها...وقالت ربنا يهديكى على نفسك يا بنتى .

سندس مسكت التليفون وقعدت ع السرير واتصلت ب حازم: الحقنى يا حازم 😥😥 .

حازم: مالك يا حببتى فى اى .

سندس: عصام جارنا اتقدملى وماما موافقه ومش عارفه اعمل معاها اى .😱😱

حازم  ابن خالة سندس وعفاف قطت صلتها ب والدة حازم عشان عارفه ان جوز اختها بيتاجر ف المخدرات. 

حازم متعصب 😠😠 :ازاى التافه دا يجى يتقدملك مش شايف فرق السن ال بنكم...ازاى وحده ف جماله تاخد واحد زيه....معلش يا حببتى انا هتصرف .

سندس بتعيط ومنهاره : انا قلت ل ماما انه مش مناسب ليا...يعنى انتا هتعمل اى....اوعى تعمل حاجه تخلى حد يعرف ال بينا .

حازم بيطمنها :متخفيش يا حببتى طول م انا جنبك.

 سندس حاسه باليأس : انا مش عارفه اقنعها ازاى انه مينفعش ليا

بس انا لو اتجوزت حد غيرك انا هموت نفسى .

حازم :بعد الشر عليكي يا حببتى... انا لو عارف انها هتوافق عليا اجى بكره واتقدملك بس هى شيفانى مش كويس...عشان وخده موقف من ابويا .

سندس:بس انا مقدرش اعيش منغيرك انتا حياتى كلها .

حازم : انتى بس لو تسمعى كلامى وتعملى ال قولتك عليه .

سندس بتزعق ل حازم : انا قلتلك ميت مره انا مقدرش اعمل كدا .

حازم: برحتك يا حببتى... بس ممكن تلاقى نفسك بقيتى مرات عصام.

سندس:لاء اتجوز عصام لاء...خلاص هشوف حل للموضوع 😢😢.

حازم:بس م تتأخرش عليا...سلام .

سندس  بصوت ضعيف : سلام.

سندس قعدت تفكر ازاى انا اعمل كدا واحط امى ف الموقف دا امى متستهلش كدا منى....انا لازم اكلم ماما واقلها انى مش مرتاحه ل عصام دا..

سندس تعبت من التفكير ونامت ودموعها على خدها ومش عارفه تتصرف ازاى.

صحيت سندس الصبح وهى ناويه.....


لو عيزنى اكمل القصه اكتبولى ف التعليقات واشوف تفاعل علشان اتشجع 😘😘

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع