رواية البت السودة الكودة الجزء الرابع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما نيمت بياضة
اتفاجئت
ب ...بابا
بيقولي
عريسك وصل ...
ومعاه الماذون
تعالي بسرعة....
وهاتي بطاقتك يا بياضة
في اللحظة دي
وقفت متسمرة في مكاني
ومش عارفة اتصرف ازاي
في موضوع البطاقة ده؟
لكن.... بعدما ما فكرت شوية
لقيت ان مفيش غير حل واحد
عشان اخرج من الورطة دي
وهو...
اني اعمل خدعة
امرر بيها بطاقتي للماذون
بدون ما حد من عيلتي ياخد باله
وبسرعة عملت نفسي اصابني المغص
واتصلت بالصيدلية...
وطلبت منهم (مليين للمعدة )
سريع المفعول
وبعدما ما وصل الدليفري ب الملين
وضعتة لبابا في كوب الشاي بتاعة...
وانتظرت لما الملين مفعولة يشتغل علي بابا
وبمجرد ما لمحت بابا
عايز يدخل الحمام ...
قلتلة...
استني يا بابا
خد بطاقتي عشان تعطيها للماذون
فا مد بابا ايده
وقالي هاتي البطاقة بسرعة
عشان عايز ادخل الحمام
فا ناولتة
( بطاقة بياضة)
فا اخدها
وقالي..
طيب يلا انجزي عشان اوصلك للعريس بسرعة
وسالتة..
قلت..وانت هتروح فين يا بابا
رد بابا وقال...
انا مش عارف مالي
حاسس
بمغص جامد اوي
وهروح اشوف مسكن للمغص
قلت...خلاص وصلني لغاية العريس..
واتفضل انت يا بابا
هز بابا راسة
وقالي...طيب يلا بسرعة
اجهزي
فا دخلت بسرعة عملت مكياج داكن
وغمقت بشرتي
بمكياج مقارب لصورتي
الي في البطاقة
لاني كنت عارفة ان الماذون لازم يطلب يشوف وجهي
وطبعا غطيت وجهي بطرف الطرحة
الي جاية مع الفستان
وبالفعل..اخدني بابا ووصلني لغاية حمزة
واعطي للماذون بطاقة بياضة
وبعد ما قعدني ادام حمزة..
تركنا بابا
وخرج من الغرفة يجري علي الحمام
فا غمزت لزوجة بابا..
وقولتلها...
بابا باين عليه تعبان ..
من فضلك روحي شوفي مالة؟
وبالفعل..
خرجت زوجة بابا خلفة
عشان تشوف ايه الي حصلة ؟
وفي اللحظة دي..
اعطيت ظهري لحمزة
واتوجهت للماذون
وكشفت وجهي...
وانا بمد ايدي
بالبطاقة ...و الصورة بتاعتي
الي كانت تحت البطاقة
وقدمتهم للماذون
وقلتلة اتفضل
وبعدما بصلي الماذون
سالني
قالي...
بطاقتك معايا؟
فا هزيت راسي بالنفي
وقلتلة...
لا ...معلش
بابا اتلخبط ..
وجابلك بطاقة اختي
لكن بطاقتي انا اهي
فا ابتسم الماذون
وقالي...
جزاكي الله خيرا
انتي انقذتينا من الوقوع في غلطة كبيرة
وسالني
مين وكيلك؟
قلت...انا وكيلة نفسي
فا مسك الماذون الدفتر
وبدء في كتابة البيانات
وبعدما الماذون خلص كلامة معايا
رجعت اخفي وجهي بالطرحة
وحاولت اشغل حمزة في الكلام
عشان ميلاحظش الصورة الي في البطاقة
فا همست في ودن حمزة
وقلتلة
هو انت محدش قالك قبل كده اني اسمي سمارة؟
فا رد حمزة بدهشة
وسالني
وقال.. انتي اسمك سمارة؟
امال ليه قولتيلي قبل كده ان اسمك بياضة؟
فا اقتربت من حمزة ...
وهمست في ودانة
وقلتلة...
بياضة اسم الدلع
لكن اسمي الحقيقي سمارة
فسالني حمزة بدهشة
وقال..
غريبة....
امال ليه مقولتليش علي المعلومة دي قبل كدة؟
قلت...
فاكر لما كلمتك في الموبيل وقلتلك...
ان في حاجات في حياتي لازم تعرفها
وانت قولتلي انك مش عايز تعرف حاجة؟
قالي..ايوه فاكر
قلت..اهو انا ساعتها
كنت عايزة اقولك علي ان اسمي الحقيقي
هو...( سمارة)
لكن انت مردتش تسمعني
ابتسم حمزة
وقالي...
بقي هو ده الموضوع؟
الي انتي كنتي عايزة تقولية؟
وعاملة عليه حوار؟
قلتلة...ايوه
في اللحظة دي
اتنهد حمزة بارتياح
وقال مازحا
انا هتجوزك حتي لو كان اسمك
عبد الباسط حمودة
ووجه حمزة كلامة للماذون
وقال...
اكتبلنا الكتاب يا عم الشيخ بسرعة
انا عايز سمارة تبقي مراتي بقي
وبالفعل...
بدء الماذون في اجراءت الزواج
وتناوب كل منا
انا ...وحمزة
الكلمات ... التي قالها كل منا للاخر...
وتم الايجاب والقبول...
بشهادة الشهود
الي كان جايبهم حمزة
وفي مسافة دقائق
بقيت زوجة حمزة رسميا...
وبعدما الماذون انتهي
من اتمام الزواج
رجع لكل منا بطاقتة
وهو بيباركلنا...
فا اخذت بطاقتي بسرعة
وخبأتها بعيد عن حمزة
وبعدها...
غادر الماذون منزلنا
ولقيت حمزة بيقترب مني
وهمس في وداني
وسالني
وقالي..
هو انتي هتفضلي
حاطة الطرحة علي وشك كده كتير؟
قلت...معلش هقلعها لما نبقي لوحدنا
اصل انا مكسوفة اوي
فا ابتسم حمزة
وقالي..
طيب ومستنية ايه؟
ما تيجي نقعد لوحدنا؟
وبالمرة اقولك
الحاجة المهمة الي كنت عايز ااعترفلك بيها
بعدما حسيت بالاصرار في طلب حمزة
باننا نبقي لوحدنا
قلتله...
حاضر ...هنقعد لوحدنا
بس اديني دقايق
اصلح مكياجي
وارجعلك
ابتسم حمزة
وقالي..طيب يلا بسرعة
وبالفعل..
دخلت للحمام عشان اغسل وجهي
لكن لقيت زوجة بابا
بتقولي ...
بباكي مازال في الحمام يا بياضة...
وباين عليه تعبان اوي
فا روحت علي المطبخ
وغسلت وجهي من المكياج
ورجعت لغرفتي ...
ونضفت بقايا المكياج الغامق
الي كنت حطاه
ورجعت لبشرتي بياضها تاني
وفي الوقت ده
قدرت ارفع الطرحة... عشان اخرج لحمزة بدون طرحة
لكن...
وانا خارجة
قابلتني زوجة بابا..
وقالتلي...
بباكي تعبان اوي يا بياضة
وحمزة اخدة وراح للمستشفي
وقبل ما ارد عليها
سمعت صوت بياضة وهي عمالة تنادي عليا بغضب
ولقيتها بتقولي
انتي يا زفتة ايه الي لبسك الفستان بتاعي؟
فا التفت لها
وابتسمت وسالتها ببرود
وقلت...
مش تباركيلي يا بياضة
مش انا انجوزت ؟
فا انتفضت بياضة من مكانها
بعدما تحققت من لوني
وفضلت تبصلي بذهول
وفي نفس اللحظة
لقيت زوجة ابويا بتبصلي انا وبياضة
وهي مش مصدقة عنيها
ولقيتها...
بتقول...
بسم الله الرحمن الرحيم
هو في ايه ؟
انتوا ازاي بقيتوا نسخة من بعض كدة؟
وصرخت فيا بياضة
وسالتني
وقالت..
انتي مين؟
قلت..
انا سمارة
ردت بياضة وهي بتفرك في عنيها
وبتقول...
حد يصحيني....
انا اكيد بحلم
وبعدها ...
جريت بياضة علي المراية
وبعدما شافت نفسها
سالتني
انتي ازاي لونك اتغير كده؟
رديت عليها بسخرية
وقلت...
اصلي .. وانا بتمشي امبارح لقيت فانوس
ولما حكيت الفانوس
طلعلي عفريت...
فسالني
قالي شوبيك لبيك
تطلبي ايه؟
مخبيش عليكي يا بياضة
في الاول...
فكرت اطلب منه..انه
يسخطك شمبانزي
لكن لما
فكرت تاني
قلت..اطلب لنفسي حاجة
اي طلب يقربني من حمزة حبيبي
فا طلبت انه يغير لوني ويخليني لوني ابيض
عشان اتجوز حمزة حبيبي
وفعلا ...
العفريت غير لوني واتجوزت حمزة
وهنا صرخت بياضة
وقالتلي
انتي بتقولي ايه يا مجنونة انتي
حمزة مين الي يبصلك يا سودة يا كودة
فا ردت زوحة بابا
وسالتني
وقالت..
يعني حمزة كتب كتابة عليكي انتي يا سمارة؟
و خطيب اختك بياضة بقي من نصيبك؟
وهنا صرخت بياضة
وقالت..
الي بتقولوة ده جنان
حمزة خطيبي انا
وهيكتب كتابة عليا انا
وهيبقي من نصيبي انا
فا رديت عليها
ببرود
وقلت...
اخص عليكي يا بياضة
ده بدل ما تفرحيلي وتقوليلي
مبروك؟
فا بصتلي بياضة بغل
وقالت...
انا هقول لحمزة علي الحقيقة
وهفهمة... انك خدعتينا كلنا عشان تتجوزية
ابتسمت ورديت عليها بكل برود
وقلتلها...
ايوه فعلا ياريت تقوليلة
علي كل حاجة
وبالمرة...
تقوليلة علي انك اتخطبتيلة...
وانتي عارفة
انه كان جاي يتقدم لاختك
بصتلي بياضة بغيظ
وقالت .
.يا بنتي فوقي لنفسك
حمزة لو كان شافك كان هيهرب من لونك الاسود
قلت...تمام
وانا دلوقتي بقي لوني ابيض شاهق
اكتر منك
يعني مبقاش فيه حاجة تمنع جوازي منه
وفي اللحظة دي
مسكت بياضة راسها
وكان واضح انها مازالت بتشعر بالدوار
من تاثير المنوم
وقالت...افتكري انك اخدتي مني حاجة
مش من حقك
وانا هخليكي تندمي يا سمارة
وفضلت تدور علي الموبيل بتاعها...
عشان تعمل مكالمة
بس مكنتش عارفة هي عايزة تكلم مين...
وقبل ما تعمل المكالمة
بتاعتها
اخدتها زوجة بابا من ايديها...
ودخلت بيها لغرفتها
عشان تهديها
اما انا...
فا تركتها تهذي
وروحت قلعت فستان الفرح
وقبل ما اتوجه لسريري
سمعت رنين موبيلي
ولما بصيت في الموبيل
لقيتة حمزة
فا رديت علية
ولقيتة
بيقولي..
حبيبي...
احنا وصلنا تحت البيت انا وبباكي
(عايز اشوفك)
قلت...وانا كمان اطلعوا يلا
انا منتظراكم...
وبسرعة ظبط لبسي..
وسرحت شعري...
وبصيت علي نفسي اكتر من مرة في المراية
عشان حمزة هيشوفني
ولازم ابقي زي القمر
المهم..
بعدما سمعت بابا
بيفتح باب الشقة
وداخل هو... وحمزة
خرجت اجري عليهم
واول ما وصلت للصالة
شوفت حمزة وهو مسند بابا
فا مسكت ايد باباعشان اساعدة
وقلتلة..
الف سلامة عليك يا بابا
رد بابا
وقال..معلش سامحيني يا بياضة
لاني مقدرتش احضر كتب كتابك انتي وحمزة
فا بصيت لبابا باسف
وقلت..
ولا يهمك يا حبيبي
كتب الكتاب بتاعنا تم...
وكل حاجة مشيت زي الفل
اهم حاجة طمني علي صحتك دلوقتي
انت عامل ايه؟
رد بابا
وقالي..
لا ....انا دلوقتي بقيت تمام اوي الحمد لله
وفي اللحظة دي
لقيت بابا عايز يرتاح
فا استاذنت من حمزة
وقلتلة..
استناني شوية يا حمزة
لغاية ما اخد بابا لغرفتة وارجعلك
وبالفعل ...
دخلت بابا لغرفتة
عشان يستريح..
وخرجت لحمزة تاني
لكن للاسف..
ملقتوش في الصالة ولا لقيتة في الشقة كلها
فا اتصلت علية..
لكن...
موبيلة كان مقفول..
فا كررت الاتصال بحمزة
اكتر من مرة
ولقيتة برضوا مقفول
فا دخلت لغرفتي وانا مستغربة
من اختفاء حمزة المفاجئ
المهم...نمت
وصحيت الصبح
وفضلت ارن علي حمزة تاني
اكتر من مرة
وبرضوا الموبيل بتاعة كان مغلق او غير متاح
فا دخلت لبابا غرفتة
عشان اخد منه رقم والدة حمزة
واسال عليه
لكن...
لما دخلت لغرفة بابا..
ملقتوش في الغرفة
ولقيت بياضة هي الي قاعدة في غرفتة
فسالتها...
بابا فين؟
قالت...راح لحمزة
قلت...ليه؟
قالت....
انا قلت لبابا...
علي الخدعة الي انتي عملتيها
عشان تتجوزي حمزة
واعترفت لبابا بالي حصل بيني وبين حمزة
وبابا راح لحمزة
عشان يطلب منه يطلقك ويتجوزني
فسالتها
قلت....ومين قالك ان حمزة هيوافق انه يطلقني
ردت بياضة
وقالت...
متنسيش اني كنت مخطوبة لحمزة لفترة من الزمن
وكتير اوي اختلي بيا وقعدنا لوحدنا انا وهو
قلت... انت بترغي كتير
وبرضوا مش فاهمة ليه بابا راح لحمزة؟
ردت بياضة
وقالت...
في مفاجئة...
انتي لسة متعرفيهاش
والمفاجئة دي
كفيلة انها...
تجبر حمزة انه يطلقك ويتجوزني
...
بصراحة كلام بياضة بالثقة دي
قلقني
فسالتها
وقلت...
وايه هي المفاجئة دي بقي ان شاء الله؟
ردت بياضة بجراءة
وقالت...
المفاجئة هي ......
لو عايز باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله
وطبعا مش هننسي
نضع عشر ملصقات مع متابعة للمدونة
تكملة الروايه من هنا
تعليقات
إرسال تعليق