القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت استعدي عزيزتي البارت 4_5_6_بقلم سلمي شريف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


part 4

استعدي عزيزتي

بيحط محمد ايده علي وشه وبيطلع علي طول لسها

محمد بزعيق: ايه الي انتي عملتيه دة

سها ببكاء مصطنع: معملتش حاجة

بيضر*بها بالق*لم وبتقع علي الارض

بتبصله بصدمة 

بيمسكها من ايدها جامد

محمد: عشان انتي كد*ابة 

اطلعي برااا

سها: بقي بتطر*دني عشانها ماشي يامحمد


وبتنزل تحت لخالتها ماجدة

ماجدة بسخرية: طر*دك

سها بغيظ: انتي فرحانة فيا ياخالتي

ماجدة بضحك: بصراحة جداا

سها: طب ايه

ماجدة: مانا قولتلك 

سها: ملحقتش قبل ما اقوله راحت هي خدته في ثانية

ماجدة: وماله حاولي تاني

سها: ازاي وهو خلاص مبقاش عايزني

ماجدة: عادي دة ابني هو انا هغلب


عند مريم

بتوصل عند بيت متواضع وبتخبط وبتفتحلها ست كبيرة في السن

نجلاء: ازيك يابنتي

مريم: ازيك ياماما 

وحضن*تها

مريم ببكاء: انا تعبت اوي ياماما

نجلاء وهي بتملس علي شعرها: معلش يابنتي كلها فترة وتعدي

مريم: رحيم جه

نجلاء: ايوة جوا


تك تك تك

محمد بغضب: مين

ماجدة: انا يواد افتح

فتح محمد لماجدة ودخلت ومعاها سها

محمد بغضب: ايه الي جابها هنا تاني

ماجدة: علي فكرة هي متقصدش الي انت متخيله

محمد: علي فكرة اظن ان دة كفاية بقي فترة واتجوزتك وخلصنا سبيني ارجع اعيش حياتي الطبيعية 

سها بصدمة: يعني ايه

محمد: يعني هط*لقك

سها بخبث: تطلق*ني ازاي وانا حامل في ابننا

محمد بصدمة: حاملل


يتبع.....


لان انهاردة كان اجازة من الرواية فنزلت الاعلان لبارت بكرة تصبيرة 😂❤


اعلان بارت 5

Salma Sheref 


محمد بصدمة: حامل ازاي وانا مقربتش منك


رحيم: معاكي الادلة علي دة

مريم: معايا فويس بالكلام دة


مريم: ها يادكتور 

الدكتور: هي حامل فعلا 


محمد: مسمحلكيش يامريم


رحيم: بحبك

مريم: ايه


سها بخوف: انا حاسة اني هتكشف

محمد: هتتكشفي من ايه يا سها

سها بصدمة: محمد



part 5


محمد: حاملل

ماجدة بخبث: ايوة حامل مش فرحان ياولا ان هيبقي ليك ابن او بنت

محمد بصدمة: حامل ازاي وانا مقربتش منك

بصوا سها وماجدة لبعض بتوتر

محمد: متردي

سها بتوتر: ياحبيبي اكيد انت مش فاكر يعني لكن انا حامل 

محمد بتنهيدة حزن علي ماوصل اليه: ماشي ياسها ماشي

بصت سها لماجدة بانتصار 


رحيم: مرييم

مريم ببتسامة: يامرحب يامرحب 

رحيم: ايه كل دة تاخير بقالي ساعة مستنيكي لغاية ما زهقت

والدة مريم (سهير): الله الله يعني انت زهقت مني

رحيم بضحك: لا والله دة انتي سكر

سهير ببتسامة: طيب ياولاد هروح اجبلكم حاجة تاكلوها


مريم: سها مخبية حاجة وراها مصي*بة جديدة

رحيم: معاكي الدليل علي الكلام دة

مريم: معايا فويس بالكلام دة

رحيم: مش كفاية ممكن يثبتوا انه مفب*رك 

مريم: مش عايز تسمعه

رحيم: وريني

"الخطة الجاية سهلة اوي.. خطة ايه.. انتي هتقولي انك حامل.. بس دي ممكن تبقي فيها مو*تي وخصوصا ان....(الفويس خلص) 

رحيم: فين بقيته

مريم: ساعتها محمد جه

رحيم: تمام اول حاجة عايزين نعرف هي حامل ولالا

مريم: ازاي

رحيم: هقولك


حطوا ورقة اعلان لدكتورة قريبة رحيم قدام شقة ماجدة علي اساس انها واقعة عادي

بتمسكها ماجدة وبتروح بـ‌سها 

بتكشف عليها الدكتورة 

الدكتورة: كويسة بس محتاجة شوية الفيتمينات دي وهتبقي زي الفل

سها ببتسامة: تمام يادكتورة


خرجت سها وماجدة وبتدخل الحالة الجديدة وهي مريم

مريم: ها يادكتورة

الدكتورة: هي حامل فعلا

مريم بصدمة: حامل

الدكتورة: ايوة 

مريم: تمام شكرا يادكتورة مش عارفة اقولك ايه بصراحة

الدكتورة ببتسامة: مش عايزة منك غير انك تسلميلي علي رحيم 

مريم: من عيني دي لعيني دي يلا باي

الدكتورة: باي


اتصل بيها رحيم كذا مرة وهي قاعدة في كافية زعلانة و مش بترد

قامت بسرعة وراحت لمحمد

فتحتلها سها 

سها: السنيورة نورت

مريم زقت*ها جامد ودخلت

مريم: محمد محمدد

سها: اسكتي واطلعي برا

مريم: بس يابت بدل ما اقت*لك دلوقتي 

دخلت سها لمحمد الي كان نايم وهي بتمثل انها بت*عيط

محمد: فيه ايه ياسها

سها: روح شوف مراتك الي زقتني وكانت عايزة تسق*طني عشان غيرانة مني

قام محمد بسرعة وخرج لمريم بغضب

محمد بغضب: فيه ايه يامريم

سها بخبث: بقولك عايزة تسق*طني تقولي فيه ايه

مريم: فيه ان انت عرفت ازاي انك ابو الطفل الي الهانم حامل فيه

محمد بغضب: مسمحلكيش يامريم

مريم: لا اسمحلي مانت لو راجل كنت

لسة هيضر*بها بالق*لم لكن بتمسك ايده بقوة

مريم: كنت فتحت عينك علي الو*طية الي معاك 

مريم: انا همشي دلوقتي بس هرجع تاني


نزلت مريم من الشقة واخيرا ردت علي رحيم

رحيم بقلق: مش بتردي ليه

مريم: وانت همك مني ايه ولا ليه بتساعدني اصلا 

رحيم: عشان

مريم: عشان ايه

رحيم: بحبك

مريم: ايه


دخلت سها الاوضة وقفلت الباب علي نفسها بحجة انها زعلانة 

وبعد شوية اتصلت بماجدة

سها بخوف: انا حاسة اني هتكشف

بيفتح محمد الباب عليها بغضب

محمد: تتكشفي من ايه

سها بخوف: محمد


يتبع..... 



part 6


رحيم بدأ يتوتر

مريم بهدوء: متنساش اني ست متجوزة ومستحيل اخون جوزي 

رحيم: بس

مريم: لو انت بتساعدني عشان كدة فشكرا مش عايزة مساعدة لكن لو انت بتساعدني علي اساس انك جاري ف اهلا وسهلا

رحيم بحزن: طب مش هنتقابل بدل الكلام في التليفون

مريم: لا مش هقدر دلوقتي

رحيم بتنهيدة: تمام

قفلت معاه و قعدت علي نفس الكافية وعيطت جامد

مريم: مبقتش عارفة اعمل ايه انا تايهه اوي يارب يطلع كابوس يارب

جه رجل وجاب كرسي وقعد قدامها 

مسحت مريم دموعها واتكلمت بسرعة

مريم: انت مين سمحلك تقعد

رفع ايده: انا 

مريم بعدم فهم: انت

_اه انا سمحت لنفسي اقعد لما لقيتك في الحالة دي

مريم: وانت تقعد معايا ليه

_اعتبريني منقذك 

مريم: مش عايزة حاجة

_مش هتحكي

مريم: لا

_تمام احكي انا

بصتله مريم باهتمام واستغراب

_انا ماجد

مريت باصعب ايام حياتي 

انا حبيت بنت وانا في تانية جامعة

حبتها اوي بطريقة فظيعة 

(قال بحزن) مكنتش لازم اعلق قلبي بيها بالطريقة دي

مريم باهتمام: ليه

ماجد: عشان هي لما اعترفتلها بحبي استهزأت بيا

وعشان تثبتلي اني لا شئ 

تاني يوم قالت لكل زمايلي وزمايلها انها اتخطبت لصاحبي المشكلة انه كان اقرب من الوريد 

بس اتضح ان كل الهري دة كلام بس

مريم: عملت ايه

ماجد بتنهيدة: اهملت اوي في دراستي 

جبت مجموع مش حلو

بس اتضح اني المفروض اخد الصدمة واقوي مش اضعف

ودة الي عملته 

اجتهدت في التلت سنين دول وبقيت 

ماجد 

مريم: وهي

ماجد بسخرية: مسحتها من حياتي بقت نفسها ابصلها بس لا

علي فكرة نهاية حدودتي منتهتش لغاية هنا 

مريم ببتسامة: امال لغاية فين

ماجد: لغاية ما قابلتها 

روحي رحتلها بس خايف

مريم: من ايه

ماجد: خايف اعلق قلبي للمرة التانية بلا شئ

كان عيونه بتدمع فسمحها بسرعة وقام

مريم: اشمعنا حكيتلي انا وسط الناس دي

ماجد: عشان حسيتك مكسورة 

زيي او انا كنت زيك

متستسلميش يا

مريم: مريم

ماجد ببتسامة: متستسلميش يامريم واوصلي للحاجة الي هتفرحك

مريم ابتسمت وهو مشي 


عند محمد

بيفتح الباب وبيدخل علي سها

وبيمسكها من شعرها

محمد بغضب: قولي دلوقتي حالا

سها ببكاء: اقول ايه

محمد: تتكشفي من ايه يا واط*ية

كانت لسة ماجدة علي التليفون وسمعت كل حاجة

طلعت بسرعة لمحمد 

سها ببكاء: انا كنت بهزر

سمع محمد صوت تخبيط وراح يفتح وهو ماسك شعر سها بغضب

ماجدة بخوف: سبها يامحمد

بيقفل الباب وبيدخلها جوا بقسوة وبينيمها علي السرير وبيخن*قها 

محمد: قولي قوليي الي في بطنك دة مش ابني صح

ماجدة بصوت عالي: بسسس انا هفهمك كل حاجة

بيسيب محمد سها وبتقعد تكح جامد

محمد: قولي دلوقتي حالا الكلام الي مريم قالته صح ولا ايههه

ماجدة بخوف وهي بتبص علي سها الي بتعيط

ماجدة:*******

بيرجع محمد راسه لورا بغضب 


بينزل رحيم من البيت وبيروح لبيت اخوه الي عايش فيه

رحيم: ازيك ياض وحشتني

ماجد ببتسامة: الحمدلله


يتبع..  


تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع