القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت #استعدي_عزيزتي البارت 7_8_9#بقلم_سلمي_شريف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


part 7

استعدي عزيزتي


رجع محمد راسه لورا بغضب

ماجدة: انت عرفت ازاي ان دة مش ابنك

محمد بغضب: عشان مريم قالت كدة

ماجدة: مريم اكيد بتعمل كدة عشان مضايقة منكم 

محمد: وبالنسبة للحاجة الي هي خايفة منها ومش عايزاها تتكشف

ماجدة: هي كانت بتكلمني وكانت خايفة تقولك ان صحة الجنين مش في افضل حال

ارتاحت سها واتنفست بهدوء

محمد ببتسامة: تمام بكرة الصبح هنروح للدكتور نعمل DNA

سها بخوف: DNA

محمد: اه مالك خوفتي ليه

سها بتوتر: لا مفيش حاجة


عند رحيم

ماجد: مالك يارحيم

رحيم بحزن: البنت الي انا كلمتك عنها والي انا عزلت عشانها مطلعتش بتحبني ياماجد

ح*ضنه ح*ضن اخوة

ماجد: متخافش كل حاجة هتتصلح

ابتسم رحيم: انا هقعد هنا بقي كام اسبوع كدة

ماجد بضحك: هي ناقصة قرفك

رحيم: اه ان كان عجبك ياسي ماجد ال قولي عملت ايه في موضوع البنت بتاعتك

ماجد: والله يارحيم لسة مش عارفلها طريق والبنت شكلها متدين اوي 

بس انا قابلت بنت عمها انهاردة بس مرضيتش تتكلم وبصراحة ارتحتلها اويي 

رحيم: وانت عرفتها ازاي 

ماجد: يابني عيب عليك انا اعرف كل حاجة عن هدير 

رحيم بشك: مين بنت عمها 

ماجد: مريم

رحيم: مريم؟؟!! 

ماجد: اها فيه ايه

رحيم: دي نفس البنت الي انا بحبها

ماجد بضحك: مبروك عليناا


عند مريم روحت البيت وكانت تعبانة جداا من اليوم دة

لقت مامتها نايمة مرضيتش تصحيها وراحت عملتلها عصير ووقفت في البلكونة 

افتكرت اول يوم قابلت رحيم فيه 


رحيم: تسمحيلي الرقصة دي

بتمسك ايده وبيرقصه وسط ذهول الناس


وبتفتكر اول ماجه عندهم


كانت عند مامتها و طالعة في البلكونة بليل والدنيا ضلمة وبتبص للنجوم

رحيم: عاملة ايه

بتتخض مريم وبتبصله باستغراب

رحيم: ايه مالك اول مرة تشوفي انسان قدامك ولا ايه

مريم: لا بس انت 

رحيم: انا لسة ساكن جديد هناا

مريم: اها اهلا وسهلا


وبتفتكر ذكرة جميلة


الباب بيخبط 

بتفتح بتلاقيه ماسك صانية وفيه كيكة وهو متبهدل من الدقيق

مريم بضحك: ايه دة

رحيم بلامبالاة: كيكة

بضحك: انا الي عاملها

مريم: ادخل ادخل

دخلوا المطبخ وحاولوا يطلعوها من الصانية بالعافية 

مريم بضحك: دي محر*وقة

رحيم: اسكتي انتي بس 

بصي احنا نق*طع الحتة الي تحت دي

مريم: وبالنسبة للجناب

رحيم: بقولك ايه اتصرفي امال انتي ست علي ايه

دخلت سهير

سهير: هاتوا ياهبل انا اظبطهلكم

بصوا لبعض وضحكوا


بتفتكر كل حاجة وعيونها بتدمع وقد ايه هي ساذجة

بتبص علي البلكونة ومستنياه يطلع بس النور كان مطفي في الشقة كلها

بتمسك الموبيل بتوتر وبتتصل ب..... 

مريم بهدوء: محمد طلقني

محمد: انتي طالق


يتبع...... 



part 8

Salma Sheref 

استعدي عزيزتي

دمعة نزلت منها بس اتملكت نفسها

مريم: ورقتي توصلي بكرة

وقفلت المكالمة قبل ما يتكلم


تاني يوم

بيصحي محمد من النوم بتعب وبيقوم سها 

محمد: اصحيي

سها: ايه في ايه

محمد: يلا البسي عشان نروح للدكتور

سها بتوتر: بس انا تعبانة دلوقتي

محمد: يلااا

سها بخضة: ماشي ماشي

وبتقوم تلبس وبيروحوا يعملوا تحليل ال DNA

محمد: النتيجة هتظهر امتي يادكتورة

الدكتورة: بليل ان شاء الله 

محمد: تمام


بتصحي سها من النوم علي صوت امها

سهير: اصحي يابت

مريم: ايه ياماما

سهير: الواد المنيل ابن ماجدة الرقا*صة بعتلك ورقة طلاق

مريم بحزن: اه مانا عارفة

سهير: يلا في داهيه هو وامه قرف*وني 

مريم بضحك: يلا سبيني بقي انام

سهير: علي فكرة انتي هتتجوزي

مريم: ياامي دة انا لسة مطلقة هتجوز ازايي ياصبر ايوب

سهير: يلا قومي برضو عشان عمك وبنات عمك جايين

مريم: هيييح

سهير: يلا يابنت الهب*لة

قامت تلبس بسرعة وجهزت واستننتهم

وتيجي شخصية جديدة باسم هدير

مريم: هيييح هديررر


عند رحيم وماجد

ماجد: ولاا

رحيم: ايه

ماجد: تعالي ننزل نتمشي 

رحيم: مليش نفس

ماجد: لا انا ليا وهنروح بيتك اتفرج عليه

رحيم: بتحلم

Five minutes later 

رحيم: يلا انا لبست


بيدخل ماجد الشقة هو ورحيم وبيطلعوا للبلكونة 

بيلاقوا هدير ومريم

ماجد بصدمة: هدير اقصد استاذة هدير

هدير ببتسامة: ازيك يااستاذ ماجد

ماجد ببتسامة: الحمدلله

كل دة في وسط ذهول رحيم ومريم

ماجد: هو باباكي جوا

هدير: اها وماما

ماجد:حلو اوي يلا يارحيم

وبيجروا لجوا

رحيم: ايه فيه ايه

ماجد: بسهولة هطلب ايديها


بيروح محمد من غير سها للدكتورة

محمد: التحاليل طلعت

الدكتورة: لسة استني عشر دقايق وهنادي عليك

محمد: تمام

بعد شوية

بيدخل محمد وبتديله التحاليل

محمد: ايه يادكتورة

الدكتورة:*******

بيبرق محمد وعينه بتطلع نا*ر


يتبع........ 


part 9

استعدي عزيزتي


الدكتورة: الDNA بنسبة 10 ٪ يعني انت مش اب الجنين دة

برق محمد وعينه بتطلع نا*ر

محمد: شكرا يادكتورة

ومشي


راح ماجد وماسك ايد رحيم

وخبط علي الباب وفتحله ابو هدير

ماجد: انا اسف اني جيت من غير ميعاد ياعمي بس مفيش وقت الصراحة

ابو هدير: خير يابني

ماجد: طب مش هتدخلنا

ابو هدير: اه اتفضل يابني

ودخلوا هما الاتنين

قعدوا 

ابو هدير: قول يابني

ماجد: بصراحة انا طالب ايد هدير

ابو هدير: بدون مقدمات كدة

ماجد: اه

ابو هدير: وانت عرفت هدير منين

ماجد: انا دكتور في الجامعة بتاعتها ومتابعها بس عمري ماكلمتها ودخلت من البيت اهو علي طول

ابو هدير: تمام هسأل عليك واشوف موافقة ولالا وهرد عليك وعلي بركة الله يابني

ماجد: شكرا جدا ياعمو طب ممكن رقمك

ابو هدير: اه اكتب 01


بيرجع محمد وبيزق الباب بكل غضب وبيمسك سها من شعرها

سها: ايه فيه ايهه

محمد: يابنت ال*** بقي بتكدبي عليا 

سها: اااااء 

بيخن*قها جامد 

محمد بصوت مرعب: اقسم بالله هقت*لك لو ماقولتيلي الحقيقة

سها بخنقة: حاضر حاضر 

بيسبها وبيزقها

محمد: قولي دلوقتييي

سها ببكاء: انا اسفة

محمد بزعيق: قوليي

سها ببكاء: بص دة مش ابنك فعلا

بيضر*بها بالقلم جامد

محمد: وكنتي عايزة تلبسهولي انا يابنت ال**** صح

وانا زي المغفل اتجوزتك وسبت مريم يا****

سها ببكاء: انا اسفة والله

محمد: اسكتييي

اطلعي برا دلوقتي ولو شوفتك تاني مش هر*حمك

سها: حاضر حاضر

دخلت تلبس

محمد: اطلعي كدة 

انتي متستاهليش غير كدةة

كانت لابسة البيجامة 

محمد: انتي طالق طالق طالققق

تسريع احداث

طلعت بسرعة ونزلت عند ماجدة وحكتلها كل حاجة

ومحمد مشي من البيت كله وراح فندق قعد فيه


بعد اسبوع

ماجد: الو 

ابو هدير: الو يابني

ماجد بتوتر: ايه ردك ياعمي

ابو هدير: انا سالت عنك وعرفت انك كويس و هدير موافقة

ماجد بفرحة: بجددد

ابو هدير بضحك: ايوة تعالي بقي انت واخوك بكرة عشان نتفق

ماجد: شكرا جدا ياعمي والله


بعد شهر 

في خطوبة ماجد وهدير

رحيم: ازيك يامريم

اتخضت مريم وكانت مبسوطة

مريم: ايه خضتني

رحيم: بقولك ايه

مريم: ايه فيه ايه

رحيم: انا هتجوز 

مريم: ايهه


يتبع.....

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع