القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت الأول والتاني بقلم فريده سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله-الجميل ماله =مفيش بعد اذنك وقف قصادها وومش مخليها تعدي =لو سمحت ميصحش كدة _لسه هيتكلم فجأء لقى بوكس في وشه و لسه هيبص كان اتدلق على الارض و من شدة الضرب فقد الوعي


اسكريبت

الجزء الاول


-الجميل ماله

=مفيش بعد اذنك


وقف قصادها وومش مخليها تعدي


=لو سمحت ميصحش كدة

_لسه هيتكلم فجأء لقى بوكس في وشه و لسه هيبص كان اتدلق على الارض و من شدة الضرب فقد الوعي 


ريم:انت كويسه؟

هند: اه انا تمام شكرا اوي ليكي بجد

ريم:العفو على ايه سلام

هند:سلام


(ابطالنا الظهرت: ريم 19 سنه في تالته ... كلية هندسه محدش يعرف عنها حاجه تقريبا من كتر الغموض الهيا فيه ... بتحب الرياضه جدااا خصوصا القتاليه و بتلعب كراتيه و كونغ فو و mma بس مهمله في نفسها جداا)


(هند: 20 سنه ...اعلام  ... بس دي شخصيتها عكس هند تماما بتحب الميك اب و اللبس و هي قمر ب معنى الكلمه  من عائله متوسطة الحال يعني )


نرجع للقصه تاني


راحت ريم محاضرتها و روحت على بيت


ريم: ساموووو عليكووو 

شيماء(والدة ريم): و عليكوووو خش يسطا البيت نور 

ريم: يسطااااا!!  عييييييب يا بنت دي كلمة تتقال؟

شيماء: هو الهنعمله في الناس هيطلع علينا ولا ايهه

ريم: كما تدين تدان يا.. يسطا ( و طلعت تجري)

شيماء: اه يا .... تعاااااالي انا قولت الكلمة دي متتقالش ( تجري وراها و هي ماسكه الشبشب)

ريم: خلاص مقدرش ازعل القمر بتاعنا

شيماء: متستبتنييش

ريم: و النعمه عسل ( و جريت على الحمام و قفلت الباب

شيماء: با بنت ال

 

خرجت ريم من الحمام و هي لابسه لبس التمرين


شيماء: تاني يا ريم ! انت مش روحتي الصبح قبل الجامعه؟

ريم: ده كان كونغ فو انا دلوقتي رايحه ال mma 

شيماء: يا بركة دعاكي يما و مش هتروحي الكاراتيه صح

ريم: ازاي ده الحب الحب هروحه بليل

شيماء (تجري وراها بالشبشب)  هتجن*يني 

ريم: بعد الشر عليك يا قمر 

شيماء: طبعا ياختي

ريم: طب متعمليش اكل عشان هجيب و انا جايه

شيماء: ربنا يخليك ليا يا قمر

ريم: سبحاااااانه

(و راحت على التمرين)


في التمرين


رحمه: اتأخرتي ليههه

ريم: مش اول مره على فكره انت الكابتن هزق و انا مش عايزه اتكلم

رحمه: كده ؟ طب تمرينة انهارده ا..

ريم:خلاص ونبي انت احسن كابتن في الدنيا انا داخله اغير


(ملحوظه رحمه تبقى الكابتن بتاع ريم عندها 23 سنه عشان كدة التعامل بينهم عادي)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في الصباح ...


(في بيت هند)


هند: يوسف عايزاك في موضوع


يوسف: خير يا هند حاضر

هند: انا في ولد عاكسني الصبح في ..

يوسف بغضب:ايههههه مين القدر يعمل حاجه زي كدة و انا عايش هاااااااا و عملتي ايه انا عارفه انك بتتكسفي مش هتعملي حاجه( يقصد من الاخر بتخاف بس مش هيقدر يقولها صريحه)

هند: اهدى بس انا معرفش الولد اصلا بس في بنت جات ضربته علقة موت لغاية ما تقريبا اغم عليه

يوسف: مين البنت دي و ازاي محدش عملها حاجه

هند: ما هو احنا كنا في الطرقه الفي الجامعه و دي تقريبا محدش يعرفها غير عدد قليل جدا و حظي كان حلو ان البنت دي عارفاه

يوسف: بس اكيد في كاميرات انا هروح و اجيبه من قفاه

هند: يا يوسف اهدى استني البنت دي ممكن....

قفل الباب وراه و خرج و راح الجامعه و هي لبست بسرعه و نزلت بتحاول تلحقه عشان لو حد شاف الموضوع ده ريم هتتأذي 

(ملحوظه يوسف يبقى اخو هند عنده 25 سنه خريج كلية تجاره)


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في بيت ريم ....


ريم: انا نازله عايزه حاجه 

شيماء: سلامتك يا حب

ريم: مش مطمنه عايزه ابه

شيماء: تصدقي انت متربتيش و انا ال هربيكي

ريم نزلت جري على الجامعه عشان متتأخرش على المحاضره

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


  ...يوسف كان بيجري بالعربيه بأقصى سرعه من العصبيه

و هند كانت بتكلمه على الموبايل بس هو ماخدهوش معاه و بتحاول تلحقه

يوسف وصل الجامعه و فعلا راح للمدير  


المدير: انت ازاي تتدخل بالمنظر ده

يوسف و هو بيحاول كتم غضبه: انا اسف بس الحصل ده مينفعش نهائي

المدير: و هو ايه الحصل

يوسف: حكى له ما حدث من غير ما يجيب سيرة ريم لأنه نسيها اصلا

المدير: طب و انا ايه اليثبتلي؟

يوسف حضراك ممكن تشوف منطقة ....... في الكاميرا

المدير: انت شكلك محترم و انا هعملك النت عايزه بس لو طلعت بتكذب 

يوسف: و انا متأكد


فتح المدير الكاميرا و فعلا شاف الولد ده بس مشافش ملامحه و مخدش باله من ريم 

دقق الكاميرا على وش الولد و لما شافه اتصدم 

ده يبقى ابن اخوه و بما انه عارف انه اتضرب جامد بس ميعرفش من مين كمل الفيديو و دقق على ريم و عرف شكلها.....


يوسف: ها حضرتك رأيك ايه في الحصل ده

المدير: الحقيقه انا مش شايف ان الولد عمل اي حاجه

يوسف: نعمممممم 

المدير: ايوه الولد معملش حاجه و عن اذنك عشان ورايا شغل 

يوسف: انت واعي انت بتقول ايه؟

المدير: معلش انا مش شايف انه المفروض يتعاقب

في اللحظه دي دخلت هند و هي منهاره و قالت ل يوسف يوسف متعملش حاجه انت مش فاهم حاجه الولد ده يبقى ابن اخوه المدير و... لسه هتكلم المدير طردهم


يوسف: انت مش قولت انك متعرفيهوش

هند: ايوه بس ولله انا لسه واخده بالي

يوسف: اومال كنت بتجري ورايا جامد ليه ها خايفه من ايه

هند: عشان هما بيدوروا على الضربت الولد ده و بمجرد ما انت لفت نظره للكاميرا هيبص فيها و البنت دي هتتأذي 

يوسف خبط ايده على رأسه بعد ما خد باله انه اذى البنت الانقذت اخته


المدير: هاته لي ريم عبدالله مختار حاااااللللاااا

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~~~~


ريم و هي في المحاضره جه الامن نده عليها استغربت جدا بس راحت معاهم و دخلت للمدير و اول ما دخلت اتصدمت ....


حلوه؟



البارت التاني


دخلت ريم و اتصدمت لما شافت الولد الضربته كان باين عليه الضرب جامد بس كان مبتسم بشر بينما المدير كان قاعد بيطق شرار و جمبه راجل تاني و نظراتهم مش مطمئنه كلهم


ريم: ممكن اعرف انا موجوده هنا ليه؟

المدير: يعني متعرفيش؟

عبدالرحمن (اخو المدير) بعصبيه و هو رايح عليها عايز يخنقها: يعني متعرفيش ليه يا بنت ***** انت


ريم اتعصبت انه شتم*ها راحت موق*عاه بسرعه و قالت: حضرتك تتكلم باسلوب احسن من ده عشان مفقدش اعصابي اكتر من كده و متغلطش فيا تاني و مش هعمل حساب لحاجه و هعمل فيك زي ما حصل لابنك فاااااهم


جه الامن بسرعه و مسكوها جامد 


عمار: كنت فاكره انك هتض*ربيني كده و هسكت ؟ مش عمار اليسكت لواحده زيك تتض*ربه ( و هو بيقرب منها ببطئ)

ريم ببرود عكس ما بداخلها : طب لو انت فاكر نفسك را*جل اوي كده مض*ربتنيش ليه؟

عمار بإحراج: عشان مش بمد ايدي على بنت

ريم: ليه فاكر نفسك را*جل؟


اتعصب عمار جدا و مد ايده عشان يضربها بس هي فلتت ايدها بسرعه من الامن و مسكت ايده و زقته


جري عبدالرحمن و المدير و عمار بعصبية و وقفوا قدامها

المدير للامن: امسكوها و متفلتش فاهمييين


ريم محاولتش تفك ايدها بلعكس هي عايزه تعرف هيحصل ايه


جري عبدالرحمن: مش انت التضر*بيني انا و ابني و انا مش هضربك انا هعمل حاجه اس*وأ


المدير: احلى رفد و هكتب  مذكره ليكي متخلكيش تعرفي تدخلي اب حاجه يا بنت ال**** و مشوفش وشك هنا تاني و انسي التعليم كله 


ضحكوا كلهم بينما ريم على وجهها علامات البرود


المدير: سمعتها تب*وظ و اس*وأ كلام يتقال عليها في الجامعه كلها فاهمين

احد رجال الامن: لو حد سألنا عرفنا منين؟

المدير: هتتفق مع طلاب و يقولوا اي مبرر

المدير: نفذ يلااااا


و فعلا راحو الامن و هما ماسكين ريم و هند شافتهم بس فضلت ساكته مش هتقدر تعمل اي حاجه 


وقفوا الامن و خرجوا بيها بره الجامعه و وصلوا شارع مفيهوش حد قريب من الجامعه و فضلوا ماسكنها .....

ريم بزهق: ايه تاااااني

احد رجال الامن: احنا بقالنا كتير معملناش شغلنا و انت شكلك عايزه تتربي ف احنا هنربيكي

 قرب احد رجال الامن منها و مسكها ضربته و ضربتهم كلهم لغاية ما كلهم بقو على الارض 

طلعت بسرعه بره و روحت على البيت بارهاق

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~`

في بيت ريم


شيماء: مالك يا ريم عامله كدة ليه

ريم: مفيش يا ماما بس تعبانه شويه

شيماء: طب رجعتي بدري ليه

ريم: عادي يا ماما كنت تعبانه شويه فروحت

شيماء: مش مصدقه ولا كلمه بس ادخلي و لما تحبي تتكلمي اتكلمي 

ريم: ربنا يخليكي ليا 

دخلت على الاوضه بتاعتها و غيرت هدومها و راحت التمرين من غير ما تفتح فمها بكلمه

شيماء بحزن: اول مره تنزلي من غير ما تكلميني يا ريم لو اعرف فيكي ايه 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في التمرين ( الكاراتيه)


سلمى(كابتن ريم) : مالك يا ريم مش على بعضك

ريم: مفيش يا كابتن بس حصل مواقف كتير ورا بعضها في اليوم 

سلمى: خلصانه انا عارفه هخرجك من المود ازاي 

ريم: معتقدش الموضوع ميتحلش اصلا

سلمى: متخافيش بس تمرينة انهارده حوض

ريم: مش انا فتحته

سلمى: بتهزري في الكونغ فو صح؟

ريم: اه فتحته امبارح

سلمى: ندور على حاجه تانيه بقى

ريم: شكرا يا صاحبي او يالي كنت فاكرك صاحبي

سلمى: اي خدمه عدي الجمايل بس 

ريم: تشكر يا ذوق

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في بيت هند


هند دخلت البيت و فجأة لقيت يوسف قدامها


هند: في ايه خضتني يا اخي

يوسف بتوتر: متعرفيش حصل ايه في البنت 

هند بحزن: احسنلك متعرفش يا يوسف و سابته و مشيت

يوسف لنفسه: يارب سامحني و ساعدها .... بس انا لازم اعرف هي مين و اروح اعتذرلها


دخل يوسف لهند في اوضتها 


يوسف: هند انا لازم اتكلم عرف مين البنت دي و اروح اتعذر لها و لازم اعرف ايه الحصل لها يمكن اقدر اصلحه

هند: متقدرش تعمل حاجه يا يوسف و نصيحه بلاش تعرف و من ناحية البنت فخلاص مبقاش في حد ميعرفهاش اصلا بس محدش يعرف غير اسمها 

يوسف: لا واحده واحده انا تهت اولا انا عايزة اعرف حصل ايه و ....

هند بعصبيه: رف*دوها يا يوسف! و مش كده و بس سم*عتها باظ*ت في الجامعه كلها و اتقال عليها كلام صعب اوي و اوي اوي كمان ارتحت؟

يوسف فضل مصدوم و مش بيرد خرج برا البيت كله و فضل يتمشى

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

خلصت ريم تمرينها


سلمى: ريم تعالي عايزاكي

ريم: استر يارب

سلمى: بطلي لماضه و تعالي

ريم: خير

سلمى: عندي ليكي خبر حلو

ريم في نفسها: مفيش حاجه هتفرحني تاني خلاص

سلمى: بتقولي حاجه

ريم:لا كملي

سلمي: هتروحي تصفيات منتخب

ريم: بس انت عارفه اني مش بلعب اي لعبه عشان انجح فيها انا بلعبهم حب و هوايه بس مش اكتر

سلمى: فكري براحتك و قوليلي انت معاكي شهر

ريم: ربنا يسهل سلام

سلمى: سلام

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ريم و هي ماشيه في الشارع


ريم لنفسها: اقسم بالله ما هسكت و هموت كل واحد فيكم بالبطئ عشان تيجوا عليا تاني.....

بس ماما هقولها ايه؟

 و هتستقبل الخبر ازاي؟ 

يا ترى سمعتي بقيت عامله ازاي؟

 هيقولوا ان غموضي بسبب عمايلي ؟ 

و عرفوا ايه اصلا؟

 انا ايه الخلاني اجي المكان ده في الوقت ده؟ 

لا بس برضو البنت دي كان هيحصلها ايه.... و ماله ما هي شافتك و هما ماسكينك و مهانش عليها حتى توقفهم ... بس برضو هي حتى لو وحشه ابقى انا احسن منها و لو رجعت الموقف تاني هعمل نفس العملته او اكتر .... المهم هعمل ايه في امي هقول لها ايه ؟ مقدرش اخبي عليها حاجه ياااااااارب ساعدني انا مش حمل الاختبار ده مش عارفه اعمل ايههه 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في بين هند


هند كانت قلقانه على اخوها لأنه نزل من بدري و لسه مجاش و بتكلمه موبايله مقفول و كمان زعلانه من نفسها على الكلام القالته


هند لنفسها: مينفعش اسيبه كده انا لازم البس و ادور عليه


فعلا لبست هند و راحت عند المكان الهو علطول بيروحه و لقيته فعلا بس ملامح وشه مش مطمئنه خالص


هند: ينفع القمر ده يبقى زعلان؟

يوسف:.....

هند: ونبي رد مش قادرة استحمل انك زعلان ... عارف لو المفروض حد يزعل يبقى انا ( بدأت تعيط) انا مكنش لازم اروح المكان ده و انا مش بقدر اعمل حاجه مكنش لازم اقولك اصلا و اسكت كنت عايزه ايه .... ما هي ضربته و خلاص قولت لك انت ليه و انا عارفه الممكن يحصل ( و فضلت تعيط)

يوسف: بعد اذنك متعيطيش 

هند: زي ما انت زعلان سبني ازعل

يوسف: طب ممكن تقولي لي اسمها و انا ليا واحد صاحبي هيعرف عنوانها و اروح اعتذر يمكن اكون ريحت ضميري شويه

هند: حاضر اسمها ريم عبدالله مختار

يوسف: تمام هروح اكلمه عشان على بكره اروح لها 

هند: تمام

يوسف: طب ايه هنفضل هنا كتير يلا نروح

هند: قبل ما نروح تجيب لي بيج ماك عشان ترضيني

يوسف ضحك: ده استغلال بقى

هند: سميه زي ما انت عايز

يوسف ضحك و روحه مع بعض و كلم صاحبه


صاحبه( فارس): صاحبي الندل المش بيسأل غير في المصالح

يوسف: لما تبقى تسأل انت الاول

فارس: مال صوتك يسطا

يوسف: الموضوع كبير اوي يا فارس

فارس: احكي انا فاضي

حكى له يوسف ما حدث

فارس: ايه المدير ال*** ده

يوسف: مش موضوعنا انا عايز اعرف عنوان البنت

فارس: اشطا بكره هيبقى عندك العنوان

يوسف: شكرا يسطا معرفش من غيرك كنت هعمل ايه

فارس: متقولش كدة يا صاحبي سلام بقى عشان اعرف اتصرف في الحوار ده

يوسف: سلام

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ريم: اه يارب تكون نامت 

شيماء بقلق: كنت فين يا ريم انت كويسه اتأخرتي ليه 

ريم: يا ماما مفيش حاجه كنت مخنوقه شويه بس ف اتمرنت مدة أطول

شيماء: ماشي يا حبيبتي و قولتلك لما تحبي تحكي انا موجوده 

ريم: معرفش من غيرك كنت هعيش ازاي

شيماء: معرفش ولله

ريم بإبتسامه: مفيش فايده


ناموا و صحيت ريم و نزلت على انها رايحه الجامعه بس هي راحت التمرين و هي في الطريق سألها واحد 


يوسف: لو سمحت متعرفيش الانسه ريم عبدالله ساكنه فين؟

ريم: .... 


خلص البارت💜


انا بنزل كل يوم بارت معلش هو قصير عشان الامتحانات و كده هحاول على قد ما اقدر  اطول فيه


حلوه؟💜


تكملة الروايه من هنا 
 

تعليقات

التنقل السريع