القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت الأول والتاني بقلم فريده سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله-الجميل ماله =مفيش بعد اذنك وقف قصادها وومش مخليها تعدي =لو سمحت ميصحش كدة _لسه هيتكلم فجأء لقى بوكس في وشه و لسه هيبص كان اتدلق على الارض و من شدة الضرب فقد الوعي

التنقل السريع


    اسكريبت

    الجزء الاول


    -الجميل ماله

    =مفيش بعد اذنك


    وقف قصادها وومش مخليها تعدي


    =لو سمحت ميصحش كدة

    _لسه هيتكلم فجأء لقى بوكس في وشه و لسه هيبص كان اتدلق على الارض و من شدة الضرب فقد الوعي 


    ريم:انت كويسه؟

    هند: اه انا تمام شكرا اوي ليكي بجد

    ريم:العفو على ايه سلام

    هند:سلام


    (ابطالنا الظهرت: ريم 19 سنه في تالته ... كلية هندسه محدش يعرف عنها حاجه تقريبا من كتر الغموض الهيا فيه ... بتحب الرياضه جدااا خصوصا القتاليه و بتلعب كراتيه و كونغ فو و mma بس مهمله في نفسها جداا)


    (هند: 20 سنه ...اعلام  ... بس دي شخصيتها عكس هند تماما بتحب الميك اب و اللبس و هي قمر ب معنى الكلمه  من عائله متوسطة الحال يعني )


    نرجع للقصه تاني


    راحت ريم محاضرتها و روحت على بيت


    ريم: ساموووو عليكووو 

    شيماء(والدة ريم): و عليكوووو خش يسطا البيت نور 

    ريم: يسطااااا!!  عييييييب يا بنت دي كلمة تتقال؟

    شيماء: هو الهنعمله في الناس هيطلع علينا ولا ايهه

    ريم: كما تدين تدان يا.. يسطا ( و طلعت تجري)

    شيماء: اه يا .... تعاااااالي انا قولت الكلمة دي متتقالش ( تجري وراها و هي ماسكه الشبشب)

    ريم: خلاص مقدرش ازعل القمر بتاعنا

    شيماء: متستبتنييش

    ريم: و النعمه عسل ( و جريت على الحمام و قفلت الباب

    شيماء: با بنت ال

     

    خرجت ريم من الحمام و هي لابسه لبس التمرين


    شيماء: تاني يا ريم ! انت مش روحتي الصبح قبل الجامعه؟

    ريم: ده كان كونغ فو انا دلوقتي رايحه ال mma 

    شيماء: يا بركة دعاكي يما و مش هتروحي الكاراتيه صح

    ريم: ازاي ده الحب الحب هروحه بليل

    شيماء (تجري وراها بالشبشب)  هتجن*يني 

    ريم: بعد الشر عليك يا قمر 

    شيماء: طبعا ياختي

    ريم: طب متعمليش اكل عشان هجيب و انا جايه

    شيماء: ربنا يخليك ليا يا قمر

    ريم: سبحاااااانه

    (و راحت على التمرين)


    في التمرين


    رحمه: اتأخرتي ليههه

    ريم: مش اول مره على فكره انت الكابتن هزق و انا مش عايزه اتكلم

    رحمه: كده ؟ طب تمرينة انهارده ا..

    ريم:خلاص ونبي انت احسن كابتن في الدنيا انا داخله اغير


    (ملحوظه رحمه تبقى الكابتن بتاع ريم عندها 23 سنه عشان كدة التعامل بينهم عادي)


    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    في الصباح ...


    (في بيت هند)


    هند: يوسف عايزاك في موضوع


    يوسف: خير يا هند حاضر

    هند: انا في ولد عاكسني الصبح في ..

    يوسف بغضب:ايههههه مين القدر يعمل حاجه زي كدة و انا عايش هاااااااا و عملتي ايه انا عارفه انك بتتكسفي مش هتعملي حاجه( يقصد من الاخر بتخاف بس مش هيقدر يقولها صريحه)

    هند: اهدى بس انا معرفش الولد اصلا بس في بنت جات ضربته علقة موت لغاية ما تقريبا اغم عليه

    يوسف: مين البنت دي و ازاي محدش عملها حاجه

    هند: ما هو احنا كنا في الطرقه الفي الجامعه و دي تقريبا محدش يعرفها غير عدد قليل جدا و حظي كان حلو ان البنت دي عارفاه

    يوسف: بس اكيد في كاميرات انا هروح و اجيبه من قفاه

    هند: يا يوسف اهدى استني البنت دي ممكن....

    قفل الباب وراه و خرج و راح الجامعه و هي لبست بسرعه و نزلت بتحاول تلحقه عشان لو حد شاف الموضوع ده ريم هتتأذي 

    (ملحوظه يوسف يبقى اخو هند عنده 25 سنه خريج كلية تجاره)


    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    في بيت ريم ....


    ريم: انا نازله عايزه حاجه 

    شيماء: سلامتك يا حب

    ريم: مش مطمنه عايزه ابه

    شيماء: تصدقي انت متربتيش و انا ال هربيكي

    ريم نزلت جري على الجامعه عشان متتأخرش على المحاضره

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      ...يوسف كان بيجري بالعربيه بأقصى سرعه من العصبيه

    و هند كانت بتكلمه على الموبايل بس هو ماخدهوش معاه و بتحاول تلحقه

    يوسف وصل الجامعه و فعلا راح للمدير  


    المدير: انت ازاي تتدخل بالمنظر ده

    يوسف و هو بيحاول كتم غضبه: انا اسف بس الحصل ده مينفعش نهائي

    المدير: و هو ايه الحصل

    يوسف: حكى له ما حدث من غير ما يجيب سيرة ريم لأنه نسيها اصلا

    المدير: طب و انا ايه اليثبتلي؟

    يوسف حضراك ممكن تشوف منطقة ....... في الكاميرا

    المدير: انت شكلك محترم و انا هعملك النت عايزه بس لو طلعت بتكذب 

    يوسف: و انا متأكد


    فتح المدير الكاميرا و فعلا شاف الولد ده بس مشافش ملامحه و مخدش باله من ريم 

    دقق الكاميرا على وش الولد و لما شافه اتصدم 

    ده يبقى ابن اخوه و بما انه عارف انه اتضرب جامد بس ميعرفش من مين كمل الفيديو و دقق على ريم و عرف شكلها.....


    يوسف: ها حضرتك رأيك ايه في الحصل ده

    المدير: الحقيقه انا مش شايف ان الولد عمل اي حاجه

    يوسف: نعمممممم 

    المدير: ايوه الولد معملش حاجه و عن اذنك عشان ورايا شغل 

    يوسف: انت واعي انت بتقول ايه؟

    المدير: معلش انا مش شايف انه المفروض يتعاقب

    في اللحظه دي دخلت هند و هي منهاره و قالت ل يوسف يوسف متعملش حاجه انت مش فاهم حاجه الولد ده يبقى ابن اخوه المدير و... لسه هتكلم المدير طردهم


    يوسف: انت مش قولت انك متعرفيهوش

    هند: ايوه بس ولله انا لسه واخده بالي

    يوسف: اومال كنت بتجري ورايا جامد ليه ها خايفه من ايه

    هند: عشان هما بيدوروا على الضربت الولد ده و بمجرد ما انت لفت نظره للكاميرا هيبص فيها و البنت دي هتتأذي 

    يوسف خبط ايده على رأسه بعد ما خد باله انه اذى البنت الانقذت اخته


    المدير: هاته لي ريم عبدالله مختار حاااااللللاااا

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~~~~


    ريم و هي في المحاضره جه الامن نده عليها استغربت جدا بس راحت معاهم و دخلت للمدير و اول ما دخلت اتصدمت ....


    حلوه؟



    البارت التاني


    دخلت ريم و اتصدمت لما شافت الولد الضربته كان باين عليه الضرب جامد بس كان مبتسم بشر بينما المدير كان قاعد بيطق شرار و جمبه راجل تاني و نظراتهم مش مطمئنه كلهم


    ريم: ممكن اعرف انا موجوده هنا ليه؟

    المدير: يعني متعرفيش؟

    عبدالرحمن (اخو المدير) بعصبيه و هو رايح عليها عايز يخنقها: يعني متعرفيش ليه يا بنت ***** انت


    ريم اتعصبت انه شتم*ها راحت موق*عاه بسرعه و قالت: حضرتك تتكلم باسلوب احسن من ده عشان مفقدش اعصابي اكتر من كده و متغلطش فيا تاني و مش هعمل حساب لحاجه و هعمل فيك زي ما حصل لابنك فاااااهم


    جه الامن بسرعه و مسكوها جامد 


    عمار: كنت فاكره انك هتض*ربيني كده و هسكت ؟ مش عمار اليسكت لواحده زيك تتض*ربه ( و هو بيقرب منها ببطئ)

    ريم ببرود عكس ما بداخلها : طب لو انت فاكر نفسك را*جل اوي كده مض*ربتنيش ليه؟

    عمار بإحراج: عشان مش بمد ايدي على بنت

    ريم: ليه فاكر نفسك را*جل؟


    اتعصب عمار جدا و مد ايده عشان يضربها بس هي فلتت ايدها بسرعه من الامن و مسكت ايده و زقته


    جري عبدالرحمن و المدير و عمار بعصبية و وقفوا قدامها

    المدير للامن: امسكوها و متفلتش فاهمييين


    ريم محاولتش تفك ايدها بلعكس هي عايزه تعرف هيحصل ايه


    جري عبدالرحمن: مش انت التضر*بيني انا و ابني و انا مش هضربك انا هعمل حاجه اس*وأ


    المدير: احلى رفد و هكتب  مذكره ليكي متخلكيش تعرفي تدخلي اب حاجه يا بنت ال**** و مشوفش وشك هنا تاني و انسي التعليم كله 


    ضحكوا كلهم بينما ريم على وجهها علامات البرود


    المدير: سمعتها تب*وظ و اس*وأ كلام يتقال عليها في الجامعه كلها فاهمين

    احد رجال الامن: لو حد سألنا عرفنا منين؟

    المدير: هتتفق مع طلاب و يقولوا اي مبرر

    المدير: نفذ يلااااا


    و فعلا راحو الامن و هما ماسكين ريم و هند شافتهم بس فضلت ساكته مش هتقدر تعمل اي حاجه 


    وقفوا الامن و خرجوا بيها بره الجامعه و وصلوا شارع مفيهوش حد قريب من الجامعه و فضلوا ماسكنها .....

    ريم بزهق: ايه تاااااني

    احد رجال الامن: احنا بقالنا كتير معملناش شغلنا و انت شكلك عايزه تتربي ف احنا هنربيكي

     قرب احد رجال الامن منها و مسكها ضربته و ضربتهم كلهم لغاية ما كلهم بقو على الارض 

    طلعت بسرعه بره و روحت على البيت بارهاق

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`~~~`

    في بيت ريم


    شيماء: مالك يا ريم عامله كدة ليه

    ريم: مفيش يا ماما بس تعبانه شويه

    شيماء: طب رجعتي بدري ليه

    ريم: عادي يا ماما كنت تعبانه شويه فروحت

    شيماء: مش مصدقه ولا كلمه بس ادخلي و لما تحبي تتكلمي اتكلمي 

    ريم: ربنا يخليكي ليا 

    دخلت على الاوضه بتاعتها و غيرت هدومها و راحت التمرين من غير ما تفتح فمها بكلمه

    شيماء بحزن: اول مره تنزلي من غير ما تكلميني يا ريم لو اعرف فيكي ايه 

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    في التمرين ( الكاراتيه)


    سلمى(كابتن ريم) : مالك يا ريم مش على بعضك

    ريم: مفيش يا كابتن بس حصل مواقف كتير ورا بعضها في اليوم 

    سلمى: خلصانه انا عارفه هخرجك من المود ازاي 

    ريم: معتقدش الموضوع ميتحلش اصلا

    سلمى: متخافيش بس تمرينة انهارده حوض

    ريم: مش انا فتحته

    سلمى: بتهزري في الكونغ فو صح؟

    ريم: اه فتحته امبارح

    سلمى: ندور على حاجه تانيه بقى

    ريم: شكرا يا صاحبي او يالي كنت فاكرك صاحبي

    سلمى: اي خدمه عدي الجمايل بس 

    ريم: تشكر يا ذوق

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    في بيت هند


    هند دخلت البيت و فجأة لقيت يوسف قدامها


    هند: في ايه خضتني يا اخي

    يوسف بتوتر: متعرفيش حصل ايه في البنت 

    هند بحزن: احسنلك متعرفش يا يوسف و سابته و مشيت

    يوسف لنفسه: يارب سامحني و ساعدها .... بس انا لازم اعرف هي مين و اروح اعتذرلها


    دخل يوسف لهند في اوضتها 


    يوسف: هند انا لازم اتكلم عرف مين البنت دي و اروح اتعذر لها و لازم اعرف ايه الحصل لها يمكن اقدر اصلحه

    هند: متقدرش تعمل حاجه يا يوسف و نصيحه بلاش تعرف و من ناحية البنت فخلاص مبقاش في حد ميعرفهاش اصلا بس محدش يعرف غير اسمها 

    يوسف: لا واحده واحده انا تهت اولا انا عايزة اعرف حصل ايه و ....

    هند بعصبيه: رف*دوها يا يوسف! و مش كده و بس سم*عتها باظ*ت في الجامعه كلها و اتقال عليها كلام صعب اوي و اوي اوي كمان ارتحت؟

    يوسف فضل مصدوم و مش بيرد خرج برا البيت كله و فضل يتمشى

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    خلصت ريم تمرينها


    سلمى: ريم تعالي عايزاكي

    ريم: استر يارب

    سلمى: بطلي لماضه و تعالي

    ريم: خير

    سلمى: عندي ليكي خبر حلو

    ريم في نفسها: مفيش حاجه هتفرحني تاني خلاص

    سلمى: بتقولي حاجه

    ريم:لا كملي

    سلمي: هتروحي تصفيات منتخب

    ريم: بس انت عارفه اني مش بلعب اي لعبه عشان انجح فيها انا بلعبهم حب و هوايه بس مش اكتر

    سلمى: فكري براحتك و قوليلي انت معاكي شهر

    ريم: ربنا يسهل سلام

    سلمى: سلام

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    ريم و هي ماشيه في الشارع


    ريم لنفسها: اقسم بالله ما هسكت و هموت كل واحد فيكم بالبطئ عشان تيجوا عليا تاني.....

    بس ماما هقولها ايه؟

     و هتستقبل الخبر ازاي؟ 

    يا ترى سمعتي بقيت عامله ازاي؟

     هيقولوا ان غموضي بسبب عمايلي ؟ 

    و عرفوا ايه اصلا؟

     انا ايه الخلاني اجي المكان ده في الوقت ده؟ 

    لا بس برضو البنت دي كان هيحصلها ايه.... و ماله ما هي شافتك و هما ماسكينك و مهانش عليها حتى توقفهم ... بس برضو هي حتى لو وحشه ابقى انا احسن منها و لو رجعت الموقف تاني هعمل نفس العملته او اكتر .... المهم هعمل ايه في امي هقول لها ايه ؟ مقدرش اخبي عليها حاجه ياااااااارب ساعدني انا مش حمل الاختبار ده مش عارفه اعمل ايههه 


    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    في بين هند


    هند كانت قلقانه على اخوها لأنه نزل من بدري و لسه مجاش و بتكلمه موبايله مقفول و كمان زعلانه من نفسها على الكلام القالته


    هند لنفسها: مينفعش اسيبه كده انا لازم البس و ادور عليه


    فعلا لبست هند و راحت عند المكان الهو علطول بيروحه و لقيته فعلا بس ملامح وشه مش مطمئنه خالص


    هند: ينفع القمر ده يبقى زعلان؟

    يوسف:.....

    هند: ونبي رد مش قادرة استحمل انك زعلان ... عارف لو المفروض حد يزعل يبقى انا ( بدأت تعيط) انا مكنش لازم اروح المكان ده و انا مش بقدر اعمل حاجه مكنش لازم اقولك اصلا و اسكت كنت عايزه ايه .... ما هي ضربته و خلاص قولت لك انت ليه و انا عارفه الممكن يحصل ( و فضلت تعيط)

    يوسف: بعد اذنك متعيطيش 

    هند: زي ما انت زعلان سبني ازعل

    يوسف: طب ممكن تقولي لي اسمها و انا ليا واحد صاحبي هيعرف عنوانها و اروح اعتذر يمكن اكون ريحت ضميري شويه

    هند: حاضر اسمها ريم عبدالله مختار

    يوسف: تمام هروح اكلمه عشان على بكره اروح لها 

    هند: تمام

    يوسف: طب ايه هنفضل هنا كتير يلا نروح

    هند: قبل ما نروح تجيب لي بيج ماك عشان ترضيني

    يوسف ضحك: ده استغلال بقى

    هند: سميه زي ما انت عايز

    يوسف ضحك و روحه مع بعض و كلم صاحبه


    صاحبه( فارس): صاحبي الندل المش بيسأل غير في المصالح

    يوسف: لما تبقى تسأل انت الاول

    فارس: مال صوتك يسطا

    يوسف: الموضوع كبير اوي يا فارس

    فارس: احكي انا فاضي

    حكى له يوسف ما حدث

    فارس: ايه المدير ال*** ده

    يوسف: مش موضوعنا انا عايز اعرف عنوان البنت

    فارس: اشطا بكره هيبقى عندك العنوان

    يوسف: شكرا يسطا معرفش من غيرك كنت هعمل ايه

    فارس: متقولش كدة يا صاحبي سلام بقى عشان اعرف اتصرف في الحوار ده

    يوسف: سلام

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    ريم: اه يارب تكون نامت 

    شيماء بقلق: كنت فين يا ريم انت كويسه اتأخرتي ليه 

    ريم: يا ماما مفيش حاجه كنت مخنوقه شويه بس ف اتمرنت مدة أطول

    شيماء: ماشي يا حبيبتي و قولتلك لما تحبي تحكي انا موجوده 

    ريم: معرفش من غيرك كنت هعيش ازاي

    شيماء: معرفش ولله

    ريم بإبتسامه: مفيش فايده


    ناموا و صحيت ريم و نزلت على انها رايحه الجامعه بس هي راحت التمرين و هي في الطريق سألها واحد 


    يوسف: لو سمحت متعرفيش الانسه ريم عبدالله ساكنه فين؟

    ريم: .... 


    خلص البارت💜


    انا بنزل كل يوم بارت معلش هو قصير عشان الامتحانات و كده هحاول على قد ما اقدر  اطول فيه


    حلوه؟💜


    تكملة الروايه من هنا 
     

    تعليقات