القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

البارت_الاول والتاني _من_سلسلة_حكايات_من_الناس بقلم سلطان زماني في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



#البارت_الاول والتاني _من_سلسلة_حكايات_من_الناس

            


اول ما صحيت من النوم افتكرت حوار أسامة كلمته في 


التليفون مردش خدت بعضي ورحتله البيت لقيت أخوه الي 


كنت متخانق معه وضربه اول ما شفني قالي انت جاي 


برجلك


قولتله ايه ياعم قالولك اني بطير ولا ايه 


عامل ايه يا اخويا 


قالي اخوك اه سيبك ياعز من الشويتين دول 


قولت اسبته بكلمتين واعصر ع نفسي لمونه


قولتله ياسطا انت اخويا وانا جاي ارضيك وبعدين ما انت 


كمان ضربتني ومش عايزين نقلب في القديم بقا 


قعدني وفضلنا نتكلم ولقيت أسامة واقف بعيد بيحكي في 


التليفون فضل اخوه يتكلم وكل دماغ امي وانا عيني ع 


أسامة وشايف الواد هيمان وبيحب في التليفون خلص 


مكالمة وقرب ولما شافني قاعد مع اخوه واتصالحنا جيه سلم 


عليا ودخل بعملنا شاي وجيه بركتله وقعد يقولي عقبالك 


وفصلت قاعد لحد ما اخوه خلع 


عز ..ايه ياسطا مجبتليش سيرة يعني ع الخطوبة دي ولا 


حكيت ل اخوك حاجه 


أسامة ..والله ناس كتير زعلانين علاشن معزمتهمش اصلا 


الموضوع يجه ع غفلة كده ومكنتش مرتبله


عز ..ازاي يعني ياصاحبي 


أسامة .. اسكت ياعم ده انا حصلتلي بلاوي والله 😂😂


عز ..بلاي اي احكي احكي 


قام قفل باب الاوضة 


وقالي اصلي أنا غلطت معها ما انت عارف اخوك بقا شقي وخربها 


عز ..غلطت ازاي 


أسامة ..أنا كنت معجب بيها ولما خليت بنت خالتي تجبلي 


رقمها هي كلملتها وعرفت منها أنها بتحبني اصلا من زمان 


وعينها مني كلمتها شوية في التليفون وخرجنا مره واحده 


وبعدها خطبتها 


عز ...كده خبط لازق من غير ما تسال عنها يا اسامة 


أسامة ..ايه ياعم هو أنا العروسة ولا ايه ...يابني اهل 


العروسة هما الي بيسالو بس وبعدين ما احنا عرفنها كلنا 


وعرفين هي بنت مين وأصلها وفصلها ايه 


عز ..ها وبعدين كمل يا اسامة


أسامة ..هقولك علشان اصلا أنا كان نفسي احكي الي حصلي 


ده لحد ..بس اوعدني الكلام ده ميطلعش برا 


عز ..انت عبيط ياض قولي ياعم بطل هبل 


أسامة ..أنا فتحتها ياصاحبي 😭😭 


عز..نعم😧😧


يتبع

البارت التاني 

عز ..ياعم فتحت اي بس هي عبلة تونه اهدي بس ومتكبرش الحوار 


أسامة ..والله غصب عني ياصحبي اخوك برضو الي مش 


بيبطل فرك وزن ومكنتش حاسس أنا بعمل اي


عز ..كان فين الكلام ده وامتي حصل يا اسامة 


أسامة ..الاول كان كلام في التليفون وكانت بتعقد تقولي بس 


وعيب وكنت بقولها ما انتي هتبقي مراتي مفيهاش حاجه 


بعد ما خطبتها بكام يوم حصل الي حصل ده 


عز ..عندها في البيت يعني 


أسامة ..اه ياصاحبي وفضلت تبكي وتعيط وتقولي انها 


هتنتحر وأنها خايفه تكون حامل وعملت اختبار وطلع مفيش 


حمل الحمد لله 


عز ..الحمد لله ..وانت شفت الدم بعينك يعني وحسيت بالحوار 


أسامة ..يابني هو أنا لحقت ده انا لسه كنت بقول ياهادي 


وفاقت من الغيبوبة الي كانت فيها وزقتني وقالتلي انت اي ا


لي عملته ده يا اسامة وفضلت تعيط وتصوت وقالت اني 


ممكن ابوها ولا اخوها يطب علينا وتبقي نصيبة 


ولنا روحت قالتلي بقا اني لقت دم في الملاية واني الدنيا 


عندها باظت 


عز ..لا حول ولا قوه الا بالله 


أسامة ..أنا أول مره اعمل كده ياصاحبي بس شكلي اتغشمت عليها 


عز ..اتغشمت اه 


أسامة .. ده انا فضلت يومين قاعد في قلق ورعب بسبب 


الحوار ده يا عز لحد ما قبلتها تاني 


عز ..انت قبلتها تاني 


أسامة .. اه فضلت اسبت فيها في التليفون وخلتها تيجي 


شقة ستي قولتلها هنقعد بس ومش هلمسك ولا هقربلك 


وهنخلي الباب مفتوح وهي كانت خايفة 


عز ..هي كانت خايفه كمان 


أسامة ..المهم جت ياصاحبي. حصل الي حصل واتفقنا أننا 


هنتجوز ف شهر ١٢ بعد 7 شهور يعني 


عز .. في سري ...كمان هتتجوزها  احتين بقا علشان احا واحده مش كفاية 


قولت بدال ما اقولهاله صريحة أنه مغفل. وحمار واني البت دي  


بتقرطسك وبتشتغلك قولت اجبهاله من حته تانية 


عز ...طب ياحبيب اخوك ع الدوغري دي مش تمام 


أسامة ..😡 انت اي الي بتقوله ده ياعز 


عز ..اهدا بس مش قصدي حاجه بس الست الي تسلم جسمها 


لحد قبل الجواز تبقي مش كويسة.


أسامة ..ده الكلام ده لو كانت هي الي عرضت عليا كده ..إنما 


الشهادة لله أنا الي جرجرتها للحوار ده 


وفضلت ازن وافرك لحد ما ضعفت واستسلمت


عز ..هو انت يابني لحقت حبيتها علشان تتمسك بيها 


بالطريقة دي ما تفكك ياعم والبلد مليانه بنات هو انت يابني 


شوية ولا قليل 


أسامة...الفقر مش عيب يا اسامة قصدك يعني علشان ابوها 


غلبان وع قد حاله ..بس هدي غنية ب أخلاقها وأبوها مربيها 


كويس جدا 


..قمت علشان لو كنت قعدت اكتر من كده كان هيجيني 


جلطة وشلل رعاش وهبوط حاد وطول الطريق عمال اشتم 


في بنت الكلبة الي عملتله غسيل مخ محترم .ومفصلة خازوق 


مغري ع مقاسه مظبوط 


يتبع 

تكملة الروايه من هنا 



تعليقات

التنقل السريع