القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه سجينه في احضانه البارت 13_14بقلم هدى عبد الحي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


البارت الثالث عشر والرابع عشر 

#روايه سجينه في احضانه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تقدم هي و شقيقتها 

من ثم جلسو بجانب بعضهم 

سيف في نفسه، اوووف يارب صبرني انا مش عارف ازاي صابر عليها 

اتي عمر وجلس هو الاخر

وسات الصمت لثواني 

بين انظار سيف لزينب 

وعمر لبسمه 

سيف بغموض، بيقول النهارده 

عمر بمثل الغموض، متقلقش كل حاجه جاهزه 

كانت الفتاتان تنظران اليهم ببلاهه 

نظر عمر الي زينب وقال ببتسامه، اه صح مبروك ياقمر 

نظر سيف اليه بغضب وغيره جعلت عمر يشعر بالتوتر من ثم قال لزينب، قصدي يامدام زينب 

انا هروح الشركه بقا

من ثم انصرف مسرعااا 

كبتت بسمه ضحكتها من منظر عمر 

ثم نظرت الي سيف بضحك فهو يغار علي شقيقتها 

سيف وهو ينهض، يلا 

بسمه بعدم فهم، اي دا انتو هتمشو 

زينب، هنروح نجيب هدوم 

بسمه، طيب تيجو بالسلامه. 

انصرف سيف وزينب للخارج 

اما بسمه فجلست مكانها تفكر ماذا ستفعل 

هي الان داخل بيت اكبر رجال المافيا 

يجب ان تخرج هي وشقيقتها من هنا 

قطع حبل افكارها صوت الداده، عامله اي يابنتي 

بسمه بحب لهذه السيده العطوفه، انا الحمدلله ياداده 

داده هو انتي ممكن بعد لما تخلصي تيجي تقعدي معايا اصلي زهقانه 

الداده، حاضر يابنتي هخلص وهاجي 

قامت بسمه من مكانها وقالت وهي تخرج من الغرفه، متتأخريش ياداده 

من ثم صعدت الي الطابق العلوي 

كانت تمشي في الممر اللذي يودي الي غرفتها لكن فجأه وضع شخص يده علي فمها وقام بسحبها لاحد الغرف واغلق الباب خلفه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مكان اخر 

السيده، انا خايفه علي سيف اووي ياباسل 

باسل،  وهو زوجها 

ملحوظه،  جماعه سيف مفكر ان اهلو كلهم ماتو وميعرفش ان امو عايشه 

وامو اتجوزت باسل بس ليه مرجعتش لسيف هتعرفو بعدين...... 

باسل، متخافيش ياكامليا سيف ميتخفش عليه 

وكمان هو معاه عمر متقلقيش 

كامليا بدموع، ولادي لو جرالهم حاجه هموت ياباسل 

باسل بحنو وهو يحتضنها،  ان شاءلله مفيش اي حاجه هتحصل 

كامليا، ان شاءلله 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مقر المخابرات المصري 

يقف بطلنا الثالث وفي يده سيجاره يدخن بهدوء مريب 

تقدم منه القائد وهو يقول، 

اي يابني مالك بقالك ساعه واقف مكانك في اي 

هيثم،  وهو بطلنا الثالث 

، مسني 

القائد بستغراب، مستني اي يابني 

انت المفروض تكون بتجهز نفسك عشان المهمه 

هيثم بغموض، انا جاهز يافندم 

القائد بستغراب اكبر، جاهز ازاي المفروض تدرب وتجهز حاجتك 

هيثم وهو ينظر اليه، الخطه هتتغير 

يافندم 

القائد، ازاي 

هيثم بثقه، هقولك.................. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نزل سيف من سيارته وبعده زينب 

امام اكبر المحلات التجاريه 

دلفو الي الداخل وصعدو قسم الملابس 

جلس سيف علي اريكه جلديه 

تقدمت منهم عامله بدلع  وهي تقول، اي دا سيف بيه بنفسه هنا 

اامورني 

سيف ببرود  وهو يشير علي زينب 

عاوزه ملابس للمحجبات 

كل مستلزمات المحجبات تجبيها هنا 

وهي هتقيس 

هزت العامله رأسها بعلامه قبول ثم نظرت الي زبنب بغل وهي تقول، تحت امرك ثم انصرفت 

وبعد قليل عادت ومعها عاملات يحملون بعض الاملابس والاغراض ووضعوها في البروفه

ثم تقدمت العامله منه وهي تقول لدلع، كل حاجه جهزت يافندم مس ناقص غير انها تقيس بس 

سيف ببرود، تمام براا 

العامله، هاا 

سيف، بقول كلو براا 

خرج الجميع بخوف من بطشه 

نظر سيف الس زينب التي انكمشت علي نفسها من نبرته مع العامله 

قام من مكانه ووقف امامها وقال بهدوء،  ادخلي قيسي وتطلعي توريني تمام 

هزت رأسها بالموافقه سريعاا من ثم اتجهت الي البروفه 

اوقفها صوت سيف الذي اردف بخبث، اجي اساعدك 

احمر وجه زينب من شده الخجل وهي تقول بصوت منخفض، قليل الادب 

ثم بدأت بارتداء الملابس 

التي كانت عباره عن فساتين طويله  

فهو غير قادر علي الكلام

 فقد كل تركيزه بسببها 

يالها من ملاك بحجابها وردائها المحتشم 

انتهت من تجربه جميع الملابس التي كانت مقاسها بالضبط 

انتهو من ملابس المحجات 

من ثم خرجو من هذا القسم ودخلو قسم اخر للملابس البيتيه والليليه 

زينب بخجل وارتباك، هو هو احنا بنعمل اي هنا 

نظر اليها سيف وقال ببرود، ماهو اكيد مش هتقعدي بالحجاب والفساتين الطويله دي قدامي 

ولا اي 

غمز اليها بطرف عينه 

من ثم تقدم من العامله وقال اليها 

، عاوز مجموعه بجامات صيفي وشتوي من ثم اشار لزينل بالقدوم اليه وقال،روحي معاهاا عشان تختاري  

العامله، تمام يافندم ثم نظرت لزينب وهي تقول، اتفضلي معايا 

ثم انصرفو الي الداخل 

اما سيف فقام بختيار بعض الاغراض 

وتقدم من العامله الاخري وهو يقول، الحجات اللي انا اخترتها دي تتحط في شنط فورااا 

قامت العامله بتنفيذ ما طلبه وقامت بحساب المبلغ 

قام سيف بالاتصال علي رئيس الحرس بأن ياتي لحمل الحقائب 

وفعلا صعد اليه واخذ الحقائب ووضعها بالسياره 

اعطي سيف الفيزا الخاصه به للعامله 

وجلس علي المقعد لانتظار زينب 

بعد مرور وقت خرجت زينب من البروفه وهي يبدو علي ملامحها الارهاق الشديد 

بعد ان انتهي سيف من دفع الحساب امر الحراسه بأخد الحقائب ووضعها في السياره ثم امسك بيد زينب وقام باخروج من الطابق ثم من المول كله  فتح لها باب السياره وصعدت 

من ثم اتجه الي مقعده وقام بالقياده 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طبعاا تحسو اني ملخصه الحته دي بس الحته الي هتبقي في البيت احلي صدقوني😂😂

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

القائد بفخر، انا كنت عارف ان انت بتحسب لكل حاجه 

بجد فخور بيك 

هيثم، شكراا ليك 

يافندم 

ياريت محدش يعرف غير قبل المهمه بعشر دقايق 

عشان مفيش حاجه تتسرب 

القائد، تمام 

ـــــــــــــــــــــــ

ياتري مين هيثم دا 

واي اللي هيحصل لبسمه 

ومين اللي شدها 

وزينب اي اللي هيحصل ليها 

ياتري سيف هيتخلي عنها ولا 

وياتري بسمه هتكون لعمر ولا لحد تاني 

ـــــــــــــ

هنعرف في البارت القام 



البارت الرابع عشر 

#روايه سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي 

ــــــــــــــــــــــــــــــ

نظر بخوف في ارجاء المكان فقد سحبها شخص الي هذه الغرفه المظلمه هي تعلم ان هناك شخص هنا لكن لا تراه 

نظرت حولها برعب فهي ايضاا تخاف الظلام 

بسمه بصوت مرتعش، انت ا انت مين 

لم يأتيها رد 

لكن احسن بنفس احدهم بجانب عنقها 

التفت بسرعه الي الوراء 

وهي تبكي بصمت وخوف 

وفجأه انارت الغرفه بأكملها 

نظرت حولها حتي ثبتت انظارها عليه 

بسمه بخوف  ، انت انت 

عمر ببتسامه، ايوا انا 

بسمه وقد تحول خوفها الي غضب 

،  انت مجنون هاا كنت هتموتني من الرعب 

عمر، تؤتؤ هي القطه بتخاف من الضلمه ولا اي 

بسمه، ملكش دعوة واياك اياااك بس تعمل كدا تاني والا... 

عمر وهو يقترب منها، والا اي 

بسمه برتباك، هاا ابعد 

عمر، ليه 

بسمه وقد تحول وجهها لحبه طماطم، كدا ابعد 

عمر، هبعد بس لما اعمل حاجه الاول 

وفجأه وضع يده وراء رأسها وقربها اليه وقام بتقبيلها 

فتحت بسمه عينيها علي وسعها من فعلته حاولت ابعاده لكنه لم يتحرك 

ابتعد عنها عندما احس ان الهواء انقطع عنها 

وبمجرد ان ابتعد نظر الي شفتيها وقال، اتصدقي شكلها وهي وارمه كدا اجمل بس انتي بتحطي عسل عليهة ولا اي ها ماتجيبي كمان واحد..... 

ولم يكمل كلامه بسبب صفعه منها 

بسمه بدموع وغل، انت واحد حقير وزباله اتفووو عليك 

من ثم انصرفت من الغرفه باكيه بصوت مرتفع 

اصتدمت بالداده 

الداده بخوف، مالك يابنتي اي اللي حصل 

احتضنتها بسمه بقوه وهي تبكي وتقول، خديني علي اوضتي ياداده مش قادره اقف 

وبالفعل استندت علي الداده واتجهت الي غرفتها واجلستها علي الفراش 

وهي تقول، مالك يابنتي اي اللي حصل 

قوليلي 

بسمه بدموع وهي تنظرالي الفراغ، مفيش ياداده عاوزه انام 

من ثم نامت وهي تسحب الغطاء عليها 

نظرت اليها الداده بحزن فهي رأت كل ما فعله عمر لكن ما باليد حيله 

قامت بدسها بالغطاء جيداا 

ثم تقدمت من حائط معين من الغرفه وقامت بجر طاوله متوسطه الحجم لكن ثقيه ووضعتها عند مكان معين في الحائط وانصرفت من الغرفه بهدؤء 

(طبعا دا معناه ان في باب سري في الاوضه بيفصل ما بين اوضه عمر واوضه بسمه عشان كدا عمر بيدخل بسهوله) 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دلفو الي الداخل بهدؤء 

نظرت زينب حولها فهي لم تري معظم القصر بعد 

رأت الداده تنزل السلالم تقدمت منها وهي تقول، داده هي فين بسمه 

الداده بثبات، نامت يابنتي قالت انها هتنام شويه 

هزت زينب رأسها بتفهم 

من ثم نظرت الي سيف الذي كان يتابع الحوار وهو يضع يديه في جيبه 

ثم تكلم، يلا نطلع 

هزت رأسها برتباك 

صعدو الي الغرفه دلفت زينب اولاا من ثم دلفت خادمه ومها الشنط 

ومن ثم انصرفت 

دخل سيف بعدها وهي ينظر الي زينب بغموض 

ارتبكت زينب من نظراته

فقلت بتوتر، ط طب ا انا هروح استحما 

من ثم هرولت الي المرحاض 

ابتسم سيف بهدؤء من ثم تحولت الي خبث

وقال بصوت عالي، طيب انا هنزل المكتب 

تقدم من الباب ثم فتحه واغلقه 

وهو يبتسم بخبث 

ودخل الي غرفه الملابس ينتظرها 

بعد قليل خرجت زينب وهي تضع منشفه ورديه اللون حول جسدها 

نظرت في ارجاء الغرفهلم تجده حمدت ربها وتقدمت من غرفه الملابس بخطوات سريعه 

دخلت الي الغرفه من ثم نظرت امامها ببلاهه 

فقد لم تجد اي ملابس غير الملابس الليليه 

سيف من خلفها، هاا اخترتي 

نظرت خلفها بصدمه وبلاهه، هاا 

تقدم سيف منها وهو ينظر لكل انش فيها 

نظراته لها اخجلتها جداا 

تقدم منها حتي وقف امامها امتدت يده وحاوط خصرها وشدها اليه حتي التصقت به وهو يقول بصوت رجولي مثير، انتي حلوه كدا ليه 

زينب، هاا 

امتدت يده وامسكت طرف المشفه 

وهو مازال يغارلها بكلامه المعسول 

من ثم قام بخطف قبله منها 

من بتدها اصبحت قبلات متفرقه 

زينب ببكاء، سيف 

ابتعد سيف سريعا وهو ينظر اليها بخضه وقلق، مالك في اي 

زينب، هاا مفيش 

سيف وقد فهم انها خجلت منه لدرجه البكاء

سيف بحنان، بس متعيطيش 

زينب ببكاء طفولي، طب طب سيف الفوطه 

ضحك سيف بكل صوته وهو ينظر اليها 

فقد كانت تشبه الاطفال كثيراا بوجهها الاحمر هذا 

سيف بضحك، اهو سبتها اهو

توقفت زينب عن البكاء ونظرت الي الملابس من حولها 

ثم بكت مره اخري 

سيف بصدمه، في ايي

زينب وهي تبكي مثل الاطفال، عاوزه هدوم البسها 

سيف بصدمه، انتي بتعيطي عشان كدا 

هزت زهت رأسها 

 سيف،...... 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

القائد، بس في حاجه ناقصه 

هيثم، عارف بس دا مستحيل 

القائد، ليه يابني بس لازم شان الخطه تبقي كامله 

هيثم بخنقه، انت عارف يافندم اني مبحبش اي فرد نسائي في مهماتي انا بالذات 

القائد، عارف يابنب بس انا عندي واحده بجد كفأءه وملهاش في شغل الستات دا صدقني 

هيثم، تمام يافندم هي فين 

القائد، برا 

هيثم برفع حاجب، دا انت مرتب كل حاجه بقا وكنت متأكد اني هوافق 

القائد، الصراحه ايوا 

من ثم قام بالاتصال علي احد الافراد بعد عدت ثواني 

دق باب المكتب 

سمح القائد للطارق بالدخول 

دلفت فتاه في عمر العشرينات من عمرها

ترتدي الزي الرسمي للعمل 

القائد، اقدملك الضابط ريم احمد المهدي 

نظر هيثم اليها وشرد في لون عينيها 

كانت مختلفه عن اي لون اخر 

تقدمت ريم منه من ثم انخفضل الي مستوي الاريكه التي يجلس عليها هيثم وهي تقول بصوت ماكر انوثي، حلوه صح 

هيثم بتوهان، اوووي 

هيثم وقد فاق من شروده و....... 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

(ياخبتك ياهيثم من اول نظره ضاعت هيبتك يابني😂😂) 

يتبع عاوزين باقي الروايه اعملوا متابعه من هناااااا

#روايه سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي

البارت 15من هناااااااا
 

تعليقات

التنقل السريع