القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت عوضي 1_2_3_4 بقلم رقيه محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



#عوضي

بقلم رقيه محمد♥

فطيمه بدموع :يعني اي .....خلاص كل الي بنا انتهي


عماد ببرود: اممم تقدري تقولي كده باي يا قطه

فطيمه:  في نفسها انا الي عملت في نفسي كده 


البطله ( فطيمه عندها ٢٠سنه عيونها بني شعرها اسود طويل مموج  منتقبه طولها متوسط  في كليه تربيه وبيضه )


عماد( ابن عمها شعره اسود وعيونه سوده وقمحاوي )

نرجع الروايه

فطيمه روحت البيت ودارت دموعها دخلت الاوضه قفلت علي نفسها وانهارت من العياط 

فطيمه: أنا الي عملت في نفسي كده انا الي غلطانه... 

قاطعها كلامها تليفون نهي الانتيم بتاعها 

فطيمه بصوت باكي : اي يا نهي

نهي بخضه: مالك يا فطيمه في اي 

فطيمه : مفيش حاجه سلام 

نهي: ط....

وفطيمه قفلت الفون ونامت معيطه 

فطيمه صحيت الصبح وقررت انها تشوف حياتها حياتها وبس

فطيمه حكت لنهي كل حاجه  وراحة الكليه 

نهي: بت تعالي نجيب ساندوتشات

فطيمه:امممم ماشي 

وهما بيعدو الطريق كان في عربيه هتدهس فطيمه وفي لاحظه واحد زقها ووقعو

فهد : اااااه

فطيمه :أنا ...ااا اسفه 

فهد :ولا يهمك 

 فطيمه:طب قوم معايا 

فهد سرح في عيونها 

البطل (فهد ٢٥سنه  عندو عضلات عيوني بني شعروا بني وطويل )

نرجع الروايه 

فطيمه :يلا بسرعه هنتاخر

نور :يلا بسرعه 

دخلو المدرج وقعدو 

فطيمه :يلااااهوي ده الي انقذني من العربيه

نور: اوبا اي ده

فطيمه: غضي بصرك 

(عفكره نور منتقبه برضو)

فهد لاحظ فطيمه  انها كانت سرحانه فقومها 

فهد: أنتِ

فطيمه :انا؟

فهد: اه اتفضلي قومي وقوللنا كنا بنقول اي

فطيمه : اناا اااا 

فهد : انتي هتفضلي تتأتاي كده كتير

فطيمه :انا اسفه مكنتش مركزه

فهد : برااا

فطيمه بصدمه : وبدأت تبكي بكل وجع :أنا اسفه

فهد :براااااا( بزعيق)

فطيمه انهارت وخرجت قعدت في الكافيه 

ونور خرجت وراها

فطيمه: جيتي لي؟

نور: اسكتي أنا كنت همسك في المعيد

فطيمه ضحكت غصب عنها بتبص لاقته قدامها وبيقولها

فهد :........ 

(انتظروا البارت التاني )⁦❤️⁩⁦❤️⁩



#عوضي♥♥

البارت 2

بقلم: ( رقيه محمد)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


فطيمه روحت البيت وقعدت تفكر لي ابن عمها خانها واذاها بالطريقه دي وعقلها جابها للمعيد  وافتكرت شكله فضحكت 

امها دخلت عليها


الام: ربنا يفرحك يا بنتي قوليلي بقا كنتي مالك امبارح


فطيمه: حببتي ياماما لا مفيش حاجه كانت مزعلاني كده وخلاص خلصت 

الام: طب نامي بقا عشان الجامعه  تصبحي على خير 

فطيمه: وانتي من أهله 

نامت بطلتنا وصحيت  لبست وعدت علي نهي وراحو الجامعه 


دخلو المدرج والمعيد دخل وراهم 

فهد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الطلاب: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

فهد ده كلو عينو علي فطيمه وفطيمه ملاحظه وساكته 

فهد: أن شاء الله في رحله بعد بكره ونا المشرف 


فطيمه : ينهار اسود( بصوت خافت)


روحت بطلتنا تحت أنظار فهد 


فطيمه : ماما بابااااا أنا جعاااااانه

الام : يخربيتك فزعتنيا

الاب : حمد لله علي السلامه يحبيبتي


فطيمه: الله يسلمك يا حجوج 

وباسته من خده وطلعت لسانها لامها


فطيمه: اه صح  قبل ما انسي في رحله في الجامعه 

الام : لا متروحيش

الاب : روحي يا حبيبتي انتي ونهي وخلي بالك من نفسك

فطيمه: والله انت عسل يحج 

الاب بضحك :بكاشه 

فطيمه دخلت لقت رقم بيرن عليها فردت 

فطيمه : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مين 

فهد : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أنا المعيد فهد 

فطيمه : احم اهلا بحضرتك نعم

فهد باحراج: كنت عاوز اقولك أن الرحله اتقدمت وبقت بكره هتيجي؟

فطيمه : تمام إن شاء الله جايه

فهد : طب سلام. قفل وهو بينط وفرحان 

اختها : في اي يقرد

فهد حدفها بالمخده وقال:  فرحان قويييي

أخته : ربنا يفرحك كمان وكمان وتلبس فساتين سواريه بقا 

فهد : برا يعرسه

أخته بضحك: ماشي أنا اساسا داخله انام

عدي اليوم واول يوم فطيمه تنامي مرتاحه 


صحيو ابطالنا الصبح واستنو في مكان التوبيس وركبو كلهم 

نهي وفطيمه في مقعد وفهد وصاحبه في مقعد 


وصلو  وفرشو خيم 

فهد : بصو بقا  دلوقتي الدنيا ليلت نامو بقا عشان بكره يومنا هيبقي كبير


دخلو نامو فطيمه سمعت صوت وخافت 

خرجت قعدت قدام الخيمه 

لقت تعبااان صغير 

فطيمه : اااااه الحقونيي 

فهد خرج مفزوع : في اي 

فطيمه : ف .....في.... تع....باتت

فهد : قتلته 

فطيمه : اممم شكرا 

فهد :العفو

فهد: متيجي نتمشي شويه بدل ميجي تعبان تاني

فطيمه برعب: خلاص جايه 

 فه

يتبع 

#العوض البارت التالت ⁦❤️⁩ 

يا جماعه التفاعل قل  نعليه بقا في البارت ده 


وفجاه لقت  نهي بتزق فيها 

نهي: مالك يبنتي عرقانه لي وانتي نايمه في اي

فطيمه : الحمد لله انو كان حلم 

 نهي : احكيلي 

فطيمه حكتلها كل حاجه 

نهي: بصي بقى...

المعيد بينادي من برا انو لازم يطلعو 

فطيمه ونهي لبسوا نقابهم وخرجوا 

المعيد : صباح الخير 

فطيمه ونهي : صباح النور 

فهد : يلا بقي عشان هنروح النهارده بليل فعاوزين  نلحق نتمتع 

فطيمه : تمام بس هو مفيش شبكه عشان عاوزه اطمن علي بابا وماما 

فهد : للاسف لا خلاص قربنا نروح 

طبعا جمعوا بعض وكانو ٤٠ فرد ومن ضمنهم  ( فارس - فهد -فطيمه-نهي- مني (بنت خالتي فهد وبتحبه) عادل - شادي)

وخرجوا  ولعوا  نار وقعدو يدفوا  

فهد كان مستغرب نفسه  

فهد  في نفسه: لا مستحيل احب تاني وبعدين اكيد مش بحبها اكيد لا 

فطيمه : مستر فهد حضرتك معانا 

فهد : ااا .... اه اه معاكو في حاجه ولا اي 

فطيمه : احم خلاص مفيش 

مني: بقلك يا فهد  متيجي نتمشي شويه 

فهد : اه اه طبعا 

نهي : مالك يا فطيمه 

فطيمه : مش عارفه تعالي نتمشي

نهي : تمام   

بعد شويه 

نهي : في اي 

فطيمه : هي ازاي تقولو يا فهد وتتمشا معاه كده 

نهي : وانت مالك 

فطيمه : بتوتر احم انا مفيش حاجه عادي يعني

نهي : ماشي هريحك دي بنت خالتو 

فطيمه : ولو ولو برضو مينفعش

نهي بشك : في اي يا فطيمه 

فطيمه : يوه بقا مفيش

رجعوا تاني 

فهد  بقلق : كنتي فين اااا اقصد كنتوا فين 

فطيمه : كنا بنتمشي شويه 

فارس : اممم متيجو نعمل اي حاجه نلعب مثلا 

فطيمه لنفسها : يارب ميحصلش الي ف بالي

فهد : ماشي فكره حلوه نلعب الاسئله 

فطيمه بسرعه : لا 

نهي باستغراب : ليه 

فطيمه : مفيش حاجه العبوا انتو. أنا داخله انام تصبحوا علي خير 

نهي : خديني معاكي

الكل : وانتي من أهله 

فطيمه صحيت قبل ما يمشو بساعتين وقعدت في ركن وعيطت 

نهي صحيت مخضوضه 

نهي : فف في اي 

فطيمه : مش عارفه قلبي مقبوض 

فطيمه : تعالي نصلي ركعتين لربنا وندعي ونستغفر ربنا 

فهد كان معدي بالصدفه 

فهد بنفسه: قد اي هي ملاك  

فهد بصوت مسموع  : يلا يجماعه لازم نروح 

الكل: حاضر 

وخرجوا وركبوا اتوبيس الرحلات 

فطيمه جايه تركب في الكرسي المقابل لفهد مني زقتها وكعبلتها  ووقعتها علي الأرض 

فهد جري عليها بقلق  : انتي كويسه  

فطيمه كانت بتبصلها وعيونها مليانه دمووع  

نهي جريت عليها وقالت : تعالي يحبيبتي هي واحده



#عوضي

بقلمي :رقيه محمد

انا اسفه بس انا ممكن اوقف الروايه التفاعل قل  

عماد حزن مصطنع: البقاء لله باباكي اتوفي 

فطيمه اغمي عليها من الصدمه 

وريم مكانتش عارفه تعمل اي طلبتلها الدكتور 

الدكتور : دي صدمه عصبيه حاولو تبعدو عنها اي حاجه تضايقها 

عماد : اكيد طبعا يا دكتور مع الف سلامه 

فطيمه فاقت وبقت تعيط 

ريم : اهدي يا فطيمه  ان لله وان اله راجعون اكيد هو في مكان احسن

فطيمه: صح انا هقوم اصلي ركعتين لبابا واقوم اهدي ماما 

ريم: صلي براحتك انا رايحلها 

( فعلا الصلاه هي الملجا الوحيد اما تروح تقعد مع ربك خمس دقايق مفهاش مشكله دي راحه كبيره اطلبمن ربك الي عاوزه )

فطيمه قامت صلت وبتدعي وهي منهاره وفضلت اسبوع مش بتروح الجامعه على الجهه الاخري 

فهد : انا قلقان اويي دي بقالها مده مش بتيجي 

الاخت : شكلك حبتها 

فهد بتوتر : انتي هبله احب مين بس دي طالبه عندي ومتفوقه فعشان الامتحان

الاخت بضحك : طبعا متفوقة اوي 

وقعدو يتكلمو كتير 

فطيمه صجيت وراحت لامها 

فطيمه: يماما هو اكيد في مكان احسن 

الام بدموع : ده كان موصيني عليكي قبل ما يموت 

فطيمه محاوله التماسك : ربنا يباركلي في عمرك انتي 

فطيمه عدت علي ريم وراحوا المدرج 

فهد جه ولمح فطيمه وكان فرحان 

فهد : اذيك يا آنسه فطيمه بقالك كتير مبتجيش 

فطيمه : انا آسفه بس بابا اتوفي 

فهد بصدمه : ااا البقاء لله طب مقلتليش لي 

فطيمه باستغراب : نعم 

فهد :ااا قصدي كنت بعتلك المحضرات عموما تعالي بعد المحاضره اراجعلك المحاضرات الي فاتتك عشان الامتحانات قربت 

فطيمه بشكر : شكرا جدا 

وخلصت المحاضره وفهد راح وفطيمه راحت وراه 

في المكتب فهد بدا يشرحلها وهي اول مره تكون سرحانه فيه فهد خلص ولاحظ انها سرحانه فيه 

فهد: هو انا حلو اوي كده 

فطيمه بتوتر واحراج : اااا عن اذنك 

فهد ضحك : انا شكلتي وقعت وقعت 

مر سنه وفهد وفطيمه بقو صحاب جدا ومني هتفرقع بنت خالته(بصو انا مش فاكر اسمها اوي )

فهد دخل المحاضره بوجه حزين 

فطيمه انصدمت وكانت هتروح تقوله مالك

مني طلعت علي البينج وقالت في الميكروفون 

مني : مفيش مبرووك علي خطوبتي انا وفهد

يتبع 


تعليقات

التنقل السريع