القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقت فهد الصعيد البارت 1_2_3 بقلم الكاتبه المجهوله في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


part 1


ها هي جالسه تنتظر ظهور النتيجه وهيا في قمه التوتر 

زينب_إن شاء الله خير يا ضحي 

ولكن ضحي كانت في عالم أخر فإنها خائفه بأن يضيع مستقبلها كانت تخشي أن تقابل لحظات من الفشل ،فهي تعشق النجاح ،أحلامها كثيره وكبيره أكبر منها فهي تلك الفتاه التي يقول عنها الجميع أنها سبقت سنها.

فاقت من شرودها علي صوت التلفاز حيث أن الوزير يقول الأشخاص المتقيدين في قائمه أوائل الجمهورية، لم تستطع أن تقف علي أقدمها كلما رن أسمها علي مسمعها هل بالفعل قال (ضحي أحمد محمد)

صرخت بشده من الفرحه لا تعلم ما أصبها نظرت للجميع قالت_هبقي دكتوره يا جدوا هبقي دكتوره يا ماما 

هني جاء جدها علي الصوت هو ولدها 

أسرعت ضحي إلي جدها وقالت_هبقي دكتوره يا جدي

محمد_الف مبروك يا قلب جدك ،وأخذها في حضنه 

نعم فاهي غير الجميع فهي الفتاه الوحيده لاحفاد الجد(محمد)لا أحد يعرف أن يجادلها فهي دائما تجد الإجابه لكل شيء،أبتسم الجد لها ولكنه سرعان اختفت أبتسامته عندما تذكر تمردها فاهذا يزيد خوفه عليها 

زينب_الف مبروك يا قلب أمك 

ضحي_الله يبارك فيكي يا ست الكل 

أحمد_مبروك يابنتي 

ضحي_حبيبي يا أبو أحميد تشكر 

هنا ضحك الجميع علي ظرفتها وخفه دمها 

♡♡♡♡♡♡في الصعيد ♡♡♡♡♡♡

سليم_انا كلمت محمد أخويا وعلمته وهوا جاي هوا وعيلته 

سالم_طب الحمد لله ولله ليهم وحشه فخريه هتفرح جوي

سليم_فخريه يا فخريه 

فخريه_نعم يا عمي 

سليم_محمد اخوي جاي النهارده وهيحضر فرح نور

فخريه_ايوي جاي طب انا هروح اجهز أوضه الضيوف 

سليم_ماشي يا بنتي روحي 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

كانت تجلس متوتره جدا فا اليوم هوا يوم كتب كتابها علي الشخص الذي تحبه وهوا يحبها ولكنها حزينه إنها سوف تترك البيت الذي تربت فيه وتذهب لبيت، أخر قامت من شرودها علي أحد يخبط علي الباب

_أتفضل أدخل 

فخريه_عروستنا عامله اه 

نور بتوتر وخوف_الحمد لله 

فخريه_مالك يا نور يابتي 

نور_خايفه ياماما مش عايزه أسيبك انت وبابا وجدو وفهد أخويا 

فخريه_هيا دي سنه الحياه يا بتي انا كنت زيك كده لما سبت بيت جدك وجيت علي هنا بس بعد كده أتعوت وبعدين دا إنتي رايحه البيت إلي جمبينا عند عمتك وعمتك بيتحبك جدا وعمر برضوا بيحب 

نور_عارفه يا ماما بس قلقانه 

فخريه_متقلقيش يا حبيبتي إن شاء الله خير أقولك علي خبر حلو 

نور_ايه يا ماما 

فخريه_جدك محمد وعمك ومرات عمك و ضحي جايين النهارده 

نور بفرحه_هيييه أخيرا هاشوف ضحي بعد السنين دي دي وحشاني خالص

فخريه_اه ولله أسيبك أنا عشان تجهزي لكتب الكتاب 

وخرجت فخريه ودلفت نور لي تتجهز 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

وصل إلي القصر بكل هيبته المعتاده كان القصر مزدحم جدا فاليوم هو كتب كتاب بنت عائله المنياوي وهذه هي أكبر عائلة معروفه في الصعيد، دخل القصر وجد بنات العائله يرقصون ويمرحون تعصب جدا واتجه إليهم 

فهد بغضب_ولله عال انتوا بترقصوا وهوا باب القصر مفتوح وفي رجاله داخله وطالعه أطلعوا أرقصوا فوق 

زعلت البنات من طريقه كلامه فهوا بقي عصبي جدا ولا يفرق بين العمل والبيت 

كان سوف يتجه لي جناحه ولكن قاطعه صوت جده 

سليم_فهد تعالي هنا 

فهد_خير يا جدي 

سليم بصرامه_ليه بتزعق للبنات يا فهد خليهم يفرحوا دا النهارده فرح بنت عائلة المنياوي 

فهد_ياجدي أنا مقولتش مايفرحوش أنا قولت يرقصوا فوق عشان الرجاله طالعه وداخله 

سالم_خلاص ياولدي روح اجهز عشان النهارده جدك محمد جاي 

فهد بخبث_جاي لوحدوا

سليم بضحك_لا جاي هوا والعيله 

ضحك فهد ضحكه خبيثه لم يفهمها أحد ثوي جدوا واتجه إلي جناحوا

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

ضحي_احم بما انوا الكل موجودين فا انا حابه اقول علي حاجه 

محمد_خير يا ضحي 

ضحي_أحم جدي أنا كنت عايزه أكمل تعليمي في ألمانيا 

محمد بصرامه وغضب_...

♡♡♡♡♡♤♤♤♤♤♡♡♡♡♡♡

بس كده البارت خلص يارب الروايه تعجبكم سلام ❤



part 2


دلف فهد إلي الجناح الخاص به ولكن قبل أن يدخل إلي الجناح أتجه إلي جناح أختوا فإنها أصغر بنات العيله،طرق الباب ودخل عندما سمحت له بي الدخول،

فهد بحب_بنتي الصغيره كبرت وبقت عروسه خلاص تصدقي أول مره أشوفك كبيره، نظرت له ولم تستطيع أن تبتسم بل أنفجرت من البكاء خوفا من القادم 

أترمت في حضن أخيها فإنها دائما لا تشعر بي الخوف وهيا بين أحضان أخيها 

طبطب عليها فهد وملس علي شعرها،نعم فهذه أبنته الصغيره التي تربت علي يديه 

نور_خايفه يا خوي خايفه جوي مش عايزه أسيب الدار 

(أبهذه السهوله تترك الفتاه بيت أبيها ولكن ماذا نقول فهذه سنه الحياه)

فهد_خايفه من اه يا قلب اخوكي هتروحي فين يعني دا الدار جمب الدار وانا هفضل معاكي علي طول 

ابتسمت له وحست براحه وأكمل قائلا 

أسيبك بقي يا عروستي هروح أنام 

وخرج فهد من غرفتها وأتجه لي جناحوا


♡♤♡♤♡♤♡♤♡♤♡♤♡♤♡

جلس علي فراشوا يفكر في متمردته الصغيره وكيف أشتاق لها ولي رؤيه منظرها بعد هذه السنين،قاطع تفكيره دخول عمر 

عمر بمرح_خير يا أبو نسب قالوا عايزني 

أشار له بي الجلوس ،جلس عمر وجلس فهد أمامه ووضع صندوق 

فهد_الصندوق دا فيه كل ذكريات نور من وهيا في اللفه تنهد وأكمل حديثه نور مش بس أختي دي دنيتي وبنتي وحبيبتي لو مش هتقدر تسعدها قول واحنا نفضها سيره 

عمر_انت بتقول اه يافهد نور مش هتبقى بس مراتي نور هتبقى كل حاجه في دنيتي وحياتي وبنتي خيتك في عيني قبل ما تكون في قلبي وروحي 

أطمئن فهد من كلامه فهوا يعرف صديقه بأنه سوف يحافظ علي أخته ولكنه يوريد أن يتأكد، أخرج زفيره وأكمل حديثه

ودا إلي متأكد منه يا صحبي ربنا يخليكوا لي بعض وأعطاه الصندوق وقال، حافظ عليه وعليها 

عمر_خيتك مش محتاجه توصيه هي حبيبتي وبنتي وأكمل بمرح ،تعال في حضن أخوك يا فواز 😂

♡♡♡♡♡♡♥︎♥︎♥︎♥︎♡♡♡♡♡♡

فاطمه(مرات عم فهد الصغير)_كل حاجه جاهزه يا فخريه جهزتي الهديا والدهب إلي هنديه للعروسه 

فخريه بحزن_أيوه يا خيتي 

فاطمه بحب_عارفه إنك بتحولي تخبي دمعتك بس هيا دي سنه الحياه فكره لما أتجوزنا أنا و أنتي في نفس اليوم بعدنا برضوا عن أهلنا وعشنا وخلفنا بناتي وبناتك برضوا هيتجوزا ويعيشوا وينسونا 

_بس عمري ما هنساكم يا غاليه مقدرش 

ألتفتت فاطمه وفخريه وجدوا نور التي كان في عينها دموع 

نور_عمري ماهنساكم ذكرياتي في الدار ولعبي مع بنات عمي وخوف فهد عليا عمري ما هقدر أنساهم 

فاطمه_يا حبيبتي ولا أحنا هننساكي وبعدين اه الحزن دا النهارده فرح يلا قومي أجهزي 

○○○○○○○○○○○○○○○

محمد بغضب_جبتينا كلنا هنا من البلد عشان حلمك انك تخدي الثانويه من القاهره وجينا رغم كان ممكن أقولك أنك تكملي هناك زيك زي نور كان ممكن أسمع كلام فهد معملتش بكل الي قالوه أبوكي وأمك بس كفايه أنا عارف لو حطيتي حاجه في دماغك هاتعمليها بس المره دي لا

ضحي_لا الله يخليك يا جدو دا الحلم الأساسي وبعدين تسمع كلام فهد ليه دا حلمي أنا 

أحمد (والدها)جدك صح يا ضحي وبعدين مينفعش تسافري لوحدك

محمد_جهزوا نفسكوا هنرجع الصعيد والمره دي علي طول عشان فرح نور وعمر و'حازم'

قال انوا جاي النهارده من أمريكا وهايجي علي الصعيد أما بخصوص ضحي فاهتكمل في الصعيد ودا أخر كلام 


°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

بعد أن زهب عمر عاد وأستلقي علي الفراش ولكن لاحظ شيء سقط من من خزانته،قام من مكانه حتي يري فوجد خلخال وشال الذي كانت يذكره بطفلته الثانيه عاد بي الذاكره للخلف حيث أخر لقاء بينهم 

Flash back 

كانت نور تبكي وضحي تقول 

_نور أنا هاجي تاني بس دا حلمي انت مش عايزني احققه 

نظر لها فهد بحده وقال

_تعرفي يا ضحي هاتفضلي طول عمرك عنديه ومش بتسمعي كلام حد وخليكي كده في العند اللي انتي فيه لحد ما هيكسرك رغم الثانويه إلي هناك هيا الي هنا مش بتفرق في حاجه 

ضحي_لا هتفرق يافهد هناك لغات وهني لا خلي نور تيجي معيا هناك ونبي 

فهد بسخريه_نور مش هتقدر تسيب عيلتها زيك عشان حاجه موجوده هنا وهناك 

ضحي_إنت بكره تتجوز يافهد وهيا هتجوز عمر بعد الثانويه ليه انا بقي ماشوفش حالي 

رد عليها فهد رد صادم جعلها تدمع من شدته 


°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

ياتري فهد قلها اه ،عايزه رأيكم في الروايه وتفاعل جامد


#للكاتبه_المجهوله 


                             

part 3

رَبَّاه كَيْف أَخْبِرْهُ أَنِّي بِه مَغْرَمًا 

وَإِن تَفَاصِيلَه تجذبني لاهواه . 

وَكَيْف أَعَدَّ لَهُ سِنِينَا وَأَيَّامًا . . 

تساءلت فِيهَا مِنْ ذَا الَّذِي يَرْعَاه . 

رَبَّاه تَنَام هُنَا صدرؤ كَلِمَاتِه وضحكاته 

لَتَخَلَّد فِي الْقَلْبِ زكراه . 

أُرِيد عناقه والمسافات تَمْنَعُنِي ، 

فَكَيْف الْوَصْل إلَيْهِ يَا رَبَّاهُ .

__________________________♡

فهد بحده:أعتبري إن السفر ده هيكون الشيئ إلي بيفصل بنا وأفتكري إنك أول ماهتمشي من هنا أنا همسح كل حاجه بتربطنا ببعض طفولتك وتربيتي ليكي كل حاجه تمام 


إنصدمت من هول الحديث الذي قاله،أبتلك السهوله أخرجه من فمه كيف لقلبه أن يوافق على خروجه بدون حساب 


ضحي بحزن:برحتك بس أنا عمري هنسي وجودك وانت فعلا لو بتحبيني كنت شجعتني يا فهد 


فهد:يا ضحي أنا بتكلم في مصلحتك بصي لو فضلتي تعندي مش هتلاقي حد جمبك فا خليكي هنا وكملي تعليمك هنا مع نور 


ضحي بعند:أنا أخذت قراري خلاص 


أستدار بغضب وقال وهوا يمشي:تمام ودي فعلا النهايه سلام 

دلفت إليه مسرعه وقالت بكل حزن وهيا بتخلع الخلخال من رجلها وبتديه الشال بتعها:دا الخلخال ألي أنت هديته ليا وقولتلي أوعي اخلعه من رجليا خليه معاك هوا والشال ده عشان يزكروك بيا واوعدك إني مش هحاول أكلمك تاني طلما ده قرارك وطلما هتقدر تبعد عن صدقتك فا أنا هبعد عن صديقي 


رحلت من أمامه وهيا لا تنظر لي الخلف ولم ينظر لها 

وهكذا كان أخر لقاء لهم ،ولكن القدر له رأي تاني.


فاق من زكرياته متنهد بقوه وهو يقول بسخريه:برافو عليكي قدرتي تنفذي وعدك واوعدك إن تمردك هينتهي وشكلي هنفذ وعدي يا طفلتي العنيده


_______________________♡

ضحي:لا يا جدو بالله عليك 


تجهلها تمام ونظر لي أحمد:تعال يا أحمد معيا عشان ننزل نجيب حاجات للحبايب 


نظرت له بغضب سم أتجهت لي غرفتها وقفلت بابها بقوه 


ونزل محمد وأحمد للمول 


زينب بحب:ربنا يهديكي يا حبيبتي 

_____________________♡

غير ملابسه ولبس جلباب صعيدي ونزل يستقبل الضيوف ،قابل بطريقه زوجه عمه


فاطمه:ما شاء الله زين الرجال يا ولدي 


فهد:حبيبتي يا مرت عمي هو صحيح جدي محمد لسه مجاش

نظرت إليه وابتسمت لانها تعلم لماذا يسأل:هايجوا علي معاد كتب الكتاب يا ولدي 


فهد:إن شاء لله همشي أنا بجي يا غاليه 

وأتجه إلي الرجال

____________________♡

كانوا يجلسون في السياره الخاصه بهم 

أحمد:ليه قسيت عليها يابوي


محمد:ضحي كبرت والعند كبر معها هيا أتعودت علي العند ودا ألي قالوا فهد


أحمد:بس برضو يابوي أنت عارف ضحي مش هتستسلم بسهوله دي بنتي وأنا عارفها


محمد بحده:أسمع يا أجمد سبني أعمل اللي في دماغي ومش هتندم ومش هيا عنيده سبوها ليا بقي

______________________♡


فهد:ألف مبروك يا جدي عقبال ما تفرح بي العيله كلها 


سليم:وأفرح بيك


فهد بخبث:قريب ياحاج


أستغرب الجميع وقاطعهم والده


سالم:أنا ممكن أموت دلوقتى بعد كلامك ده دي العيله كلها أتجوزت إلي أنت وضحي وشيماء ونور بنكتب كتابها اهي


فهد بضحك:قول يارب يلا أنا رايح عند الشباب سلام 

____________________♡

عاد محمد واحمد وجدوا زينب


زينب بتوتر:أنا جهزت كل حاجه بس أصل ضحي قافله علي نفسها ومش راضيه تفتح 


زهبوا الجميع إليها 


أحمد:ضحي أفتحي الباب 


ضحي:


أحمد بتوتر:صحي بنتي أفتحي الباب متخوفيناش


محمد ببرود:براحتك برضوا أنا عند رأي ومش هيحصل ألي في دماغك 


بتلك اللحظه خرجت ضحي من الغرفه ولكن شكلها جعل الجميع يشعر بي الصدمه 


_______________♡

يا تري أيه ألي هيحصل لي ضحي وايه الوعد ألي فهد هينفزو

عايزه أعرف رأيكم في الروايه أكمل ولا لأ والتفاعل واقع خالص وشكرا للبنت ألي قالت كومن وحش بس انا كان عندي ظروف منعاني اني حتي أفتح الموبيل وشكرا علي زوقك ❤


تكملة الروايه من هنااااااا


 

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع