القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايةجذبتني بعيونها الخضراء البارت 1_2_3بقلم نوسه حماده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


جذبتني بعيونها الخضراء

الفصل الاول 

الكاتبه نوسه حماده

تقف أمام  البحر تستمتع بمنظر الطبيعه الخلابه تستنشق الهواء الجميل  بعيونها الخضراء التي تزداد جمالا ثم يستيقظها من هذا المنظر الجميل صوت هاتفها 

بسمله :ايوه يا ميار في اي نزله رن رن اي

ميار بغيظ:انتي فين اتاخرتي لي انا واقفه قدام البيت انتي فين ردي ردي

بسمله:انتي ادتيلي فرصه ارد اهدي انا جايه اهو 

ميار:بسرعه

بسمله:تمام

.........

بسمله حسام احمد شابه في العشرين من عمرها تمتلك عيون خضراء تجعلها جميله للغايه وشعر اصفر طويل للغايه وحدود بيضاء تتزايد احمرار عندما تخجل وجسد رائع يجمع بين الانوثه النحافه

تلتحق بكليه فنون جميله وهيا أيضا تعشق الرسم جيدا

......بااااااك

ميار بتريقه :اي دا كنتي فين ياروحي   انا عرفه انك اتاخرتي بس ولا يهمك 

ميار بغيظ:مش يلا بينا بقااا ولا اي

بسمله:اهدي شويه خلاص يلا بينا  

في بيت جميل جدااا يمتاز بالاتساع والروعه كان يجلس في حديقه البيت يتناول قهوته 

ثم يرن هاتفه 

محمد:اي يا خالد في اي

خالد :هتيجي الشركه النهارده ولا انت ناسي أن ليك شركه اصلا انت فين يابني من امبارح 

محمد ببرود:مش ناسي ومش جايه النهارده 

اغلق محمد هاتفه بدون النظر إليه 

خالد بغيظ: بقا كدا أن غلطان اني كلمت 

........

محمد ابلكچي شاب في اوائل الثلاثينيات يمتللك عيون بنيه وشعر اسود وأنف حاد يجعله غايه في الوسامه وذقن رائع خفيف وجسد رائع بعضلات مشدوده بقامه طويله جدا وانه يمتلك شخصيه عنيده جدا 

..........

اتجه محمد لسيارته ليديرها ليذهب الي النادي لممارسه الرياضه والحفاظ علي جسده 

دلف الي النادي ليسمع همسات الفتيات بإعجاب واضح منه  لتجه بغرور وعدم اهتمام الي غرفه تغير الملابس ارتدي ملابس الخاصه لممارسه الرياضه 

............


بسمله :نروح بقا يا ميار انا تعبت من المشي

ميار بإعجاب:بقوللك اي شايفه منظر الشجر الي هناك دا 

بسمله:ايوه جميل جداا في اي بقا

ميار:هطلب منك طلب بس متتديقيش 

بسمله:اي هوا

ميار بضحك:تصورني هناك يابسمله بليزززز 

بسمله بغيظ:هو دا الطلب ياختي دنتي دمك تقيل اخلص عشان منتاخرش 

ثم اتجه الصديقين ناحيه المنظر الرائع هذا 

بسمله:بس بسرعه يلا

التقطت بسمله بعش الصور لصديقتها ميار 

ميار:وريني كدا اي دا يا بسمله صوري عدل 

بسمله:يلا نمشي انا تعبانه اصلا يلا بقا

ميار بغيظ لا لازم اتصور صوره صوري عدل بقااا 

ميار:ثواني كدا رباط الكوتشي اتفك ثانيه اربطه 

وضعت ميا هاتفها علي طرف جدار قصير جدا وفوقه حديد 

بسمله بشهقه:اي دا الفون وقع جوا 

ميار بخضه:اي وقع فين بتهزري

ميار:يلهوي احنا هنجيبه ازاي دا 

بسمله:المشكله ان الحديد ضيق جدا مفيش مسافه حتي 

ميار:يعني اي مش هجيب الفون لازم ادخل النادي دا بسرعه 

بسمله:ازاي هندخل وفي امن بره  يذكيه

ميار :احنا هندخل عادي وهنقول أن احنا جداد هنا وكدا يلا يا بسمله بسرعه بقا عشان الفون

بسمله بغيظ:كان لازم اتصوري يا غبيه انتي اخلصي امشي اما نشوف 

ماذا سيحدث مع بسمله وصديقتها ميار ؟؟

رايكوا في البارت⁦❤️⁩



جذبتي بعيونها الخضراء

الكاتبه نوسه حماده

الفصل التاني


ذهبت بسمله وميار الي النادي 

بسمله:ايدا احنا دخلنا ازاي هما الأمن دول وقفين كدا وخلاص

ميار: يعني انتي عايزاهم يوقفونا الحمد الله أنهم موقفناش ولا حاجه 

...................

وفي مكان متسع وجميل جدااا يشبه القصر بشده اتساعه 

بصي بقااا تنفذي كلامي بالحرف انتي فاهمه 

سوزان :حاضر يا نرمين هانم

نرمين:دلوقتي هتروحي النادي يلا 

سوزان:تمام بعداذنك

.............

احمد:مين البنت دي 

نرمين:البنت دي هيا الي هتروح النادي النهارده لابن اخوك 

احمد بعدم فهم:مش فاهم حاجه 

نرمين بخبث:اقصد أن البنت دي بعتها لمحمد هتروح النادي اكنها راحه النادي عادي مفيش حاجه وهتبدا تتكلم معاه

احمد:تفتكري محمد هيكلمها مستحيل يكلمها دي كام مره تعملي كدا ومفيش منو فايده خالص

نرمين :انا مش عرفه هو ليه مغرور اوي كدا 

نرمين:مايا هاتلي الفون بسرعه 

نرمين:انا لازم اروح النادي بنفسي عايزه اعرف اي الي هيحصل بالظبط ياريت تعجبه البنت بس 

خرجت نرمين لتذهب الي النادي 

.................

ميار :بسرعه يا بسمله هو وقع في انهي ناحيه دا 

بسمله:ورا كدا لأن انتي كنتي بتتصوري هنا 

ميار :انا هسيح هنا الجو حار جدا 

ميار :ثواني وجيالك تاني

بسمله:رايحه فين يابنتي استني ميار ميار 

غبيه اووي 

............................

بدأ محمد يمارس الرياضه وبدأ يجري بأسرع 

سوزان:يلهووووووي اي القمر الي بيجري دا قمر اووي وكيوت فنفسه عندها حق مرات عمك دي انك جميل ووسيم ومغرورر في نفسك 

قربت سوزان من محمد وبدأت الجري هيا أيضا 

سوزان بإعجاب :هاي انا سوزان ونت 

محمد بعدم اهتمام لهاااا ويركز بما يفعله فقط

سوزان بخبث:انتا جديد هنا في النادي ولا اي 

محمد:........... وكأنه لم يسمعها 

سوزان بغيظ:هو انا مش بكلمك 

محمد:نعم عايزه اي

سوزان:مش عايزه حاجه انا بسال بسال انت ا.......

محمد :متساليش

بدأت سوزان تكرر نفس الكلام محمد لم يسمعها ابدا واحس بمللل من كلامها  يود أن يهرب منها 

وجد فتاه تقف عند ناحيه النادي من الامام 

محمد:حببتي انتي جيتي امتي وحشتيني اووي يا روحي 

لو كنت اعرف انك جيتي النهارده كنا جينا مع بعض

سوزان بضيق:ايداااا في اي مين دي 

تقف بسمله مصدومه من هذا الشخص الذي يقول حبيبته 

بسمله:افندم حبيتك مين انتا مجنون

محمد:ثواني يا حببتي هفهمك 

بسمله:انت. 

لم تكمل بسمله جملتها ووضع يديه علي فمها 

وأمسك بيديها 

بسمله:انتا اتجننت سييييب ايدي 

محمد:ثواني بس وونا هفمك 

محمد:اهدي اهدي انا هفهمك 

سوزان:انا مش فهمه اي الي بيحصل دي مين دي حبيتك طب ازاي 

والتي كانت تشاهد هذا المنزل من بعيد 

نرمين:معقول الي انا شيفاه دا محمد بيحب طب مخبي عننا لي معقول 

اتت ميار لبسمله حتي لا يتاخروا 

ميار بشهقه: وضعت يديها علي فمها يلهووووي 

محمد:بصراحه انا عايز اتخلص من البنت دي  طول مهيا هنا مش بتبعد عني ....و

بسمله:بتستغلني انا صح انت واحد وقح وقليييل الاد.......

قبل أن تكمل بسمله جملتها قبلها قبله  طويله جداا 

سوزان:بدات تبكي وبعدت عنهما 

بعدت بسمله عنه بسرعه وصفقته صفقه قويه 

بسمله:انت مجنون ولا اي انتا اي الي عملته دا 

ابتعد محمد عنها وذهب الي سيارته هو يفكر ما الذي فعله هذا 

ميار بشهقه:في اي يا بسمله اي الي حصل مين دا

بسمله:يلا نمشي بسرعه جدتي رنت علياا  كتير امشي بسرعه وهحكيللك بعيد 

وصلت بسمله الي بيتها أمسكت يد ميار قبل أن تدخل الي البيت

بسمله:ميار اوعي الي حصل النهارده تقوليه لحد

ميار بخبث :هو ايه الي حصل 

بسمله:ميااااار متعصبنيش انت فاهمه كل حاجه 

ميار:تمام بس انتي محكتليش اي حاجه وايه الي حصل 

بسمله :هقوللك بعدين 

ميار:تمام 

دخلت بسمله البيت وخلعت حذائها وامسكته بيديها لكي لا احد يحس أنها قد جاءت 

جايه بدري اووي يا بسمله كنتي فين

بسمله بخضه: اي يا جدتي بجد اتخضيت 

جدت بسمله:كنتي فين لكد الوقتي سوالي واضح

بسمله بمرح:مفيش 

جدت بسمله:ردي علي سوالي 

بسمله:كنت عند مياار كانت جيبه طقم جديد وبتاخد راي في 

جدت بسمله:عليا انا الكلام دا 

ثم رن هاتف بسمله 

بسمله انا هرد الفون بسرعه وجيللك تاني ياحبيبتي 

ذهبت بسمله وتجري فوق السلالم 

بسمله:اي زياد في حاجه ولا اي

زياد:اه في انك هتسافري الفندق الي قالك عليه امير باشا عشان الصفقه الي هتم دي 

بسمله:تمام ماشي خلاص 

قفلت هاتفها واستدارت الي سريرها يارتني مرديت عليك انت مبيجيش من وراك حاجه عدله خالص 

بدأ يوم جديد لتدلف الشمس باشعتها الذهبيه علي جميع أنحاء القاهره 

بسمله يلا قومي عشان شغللك انتي ناسيه انك هتسافري النها ده ولا اي بسمله يلا 

بسمله:يا ساره سبيني انام شويه 

ساره:لا يا قومي وراكي شغل يا حببتي 

ساره الاخت الأصغر لبسمله 

دلفت بسمله الي الحمام وذهبت لتغير ملابسها ولتستعد للذهاب الي السفر كما قال لها زياد 

.......................... 

علي الناحيه الأخري في شركه محمد ابلكچي

كان يقعد خالد علي مكتبه ويراجع بعض الأوراق 

دق الباب الخاص به 

خالد :ادخل 

نرمين :ازيك يا خالد اخبارك اي يا حبيبي اومال فين محمد روحتله المكتب السكرتيره قالتلي لسه مجاش هو مش جاي النهارده ولا اي 

خالد:اه هو مش جايه هو مسافر 

نرمين:مسافر مسافر فين 

خالد باحراج:محمد مبيجيش يقول أحد هو بيعمل اي ورايح فين 

وعلي الناحيه الأخري بفندق بمدينه الغردقه 

اتجه محمد الي المرخاص ليستنشق بعض الهواء 

ويفكر بلامس والذي فعله مع تللك الفتاه  ثم دلف الي الحمام الخاص بغرفه 

...........وصلت بسمله الي الفندق 

بسمله:لو سمحت في غرفه محجوزه باسم بسمله حسام 

العميل:ايوه يا فندم  ودا مفتاح غرفتك 

بسمله :شكرااا 

اتجهت بسمله الي غرفتها بتعبمن السفر  يبدوعلي عينياه 

بسمله:واااو اي الاوضه التحفه دي اي الجمال دا كله فينك يا بت يا ميار كنتي تيجي تقعدي معايا تسليني 

بينما وهيا تبدأ بخلع الجاكت الذي كان يحررها 

سمعت بسمله صوت دجه  

بسمله بخضه :هااااا هو هو.. انت الي جابك هنا

نظر لها محمد نظره استغراب 

انتي اي الي جابك عن هنا 

رايكوا في الروايه⁦❤️⁩



جذبتني بعيونها الخضراء

الفصل الثالث

الكاتبه نوسه حماده

شكرا علي تفاعلتكم⁦❤️⁩

بسمله بغيظ:انا اي الي جبني هنا ازاي حضرتك دي غرفتي انا انا مش فاهمه بقاا اي الي بتعمله هنا

محمد بخبث:اطلعي بره 

بسمله :نعم اي اطلع برا دي انت فعلا مجنون 

محمد ببرود:يعني مش عايزه تطلعي 

بسمله:لاء مش هطلع انتي الي مفروض تمشي مش انا

قرب محمد منها ولا يوجد بينهما اي مسافه 

محمد بخبث: شكلي كدا هقرر الي عملته  تاني 

بسمله خجلت من هذا الكلام الذي تسمعه 

وخرجت من هذه الغرفه بغيظ

بسمله:قليل الادب ومشفش تربييه 

............

وعلي الناحيه الأخري في بيت ميار 

ميار :فينك يا بسمله باتري الوقتي وصلتي ولا اي 

امسك روان بهاتفها لكي تتصل بصديقتها

ميار:اي دا رقم مين دا الي بتصل 

ميار:الو 

البنت:وحشاني كتيرر انا زعلانه منك اووي انك مسالتيش عليااا 

مياار بفرح:مين لورا انتي الي فينك وحشاني كتير اووي يا بنتي  اخبارك اي طمنيني عليكي 

لورا :الحمد الله انتي الي اخبارك اي ياروحي 

لورا:بقوللك فين بسمله هيا كمان زيك مبتسالش علياا 

مياار :انتي عرفه بسمله في الشخص مش فاضيه 

لورا بمرح:هيا علطول بشغل كدااا 

لورا:انا هكلمك تاني يا مياار لاني مشغوله دلوقتي 

ميار:تمام يا حببتي 

أغلقت ميار الهاتف لتجد هاتفها يرن مره ثانيه 

ميار:انتي لحقتي ترني تاني يا بت يا لورا ولا اي 

ميار:لاء دي مش لورا ارد ولا لاء

ميار:ايوه يا زياد في اي 

زياد :امير باشا طلب انك هتروحي مع بسمله الشغل 

ميااار :ب...بس انا 

زياد :مفيش انا تمام 

أغلقت ميار هاتفها ببرود 

ميار:هو اي يعني هروح معها فعلا انا لازم اروح  عشان بسمله هناك  

..................

وعلي الناحيه الأخري من الفندق كانت تجلس علي الاريكه بتعب 

بسمله:طب انا اعمل اي دلوقتي 

ثم رن هاتفها 

بسمله:اي يا ميار فينك من الصبح مرنتيش يعني 

ميار:عايزه اقوللك حاجه هتبسطك اووي 

بسمله بحزن:ميار انا زهقانه اووي بقوللك اي فاكره الشاب الي انا قبلته في النادي 

ميااار:اه  الواد المز دا قمر اووي يخربيت جميله 

بسمله:مديقنيييييش يا ميار هو انا بكلمك عشان تقوليلي مز 

ميار:بصي بس انا هجيللك دلوقتي 

بسمله بعدم فهم:هتيجي ازاي وتعملي اي

ميار:امير باشا طلب أن اكون معاكي 

بسمله:طب هتيجي يا نصحه ونا ونتي هنقعد فين مفيش ولا اوضه فاضيه

ميار :ازاي هو قالي أنه حجزلي غرفه 

بسمله:خلاص تمام انا مستنياكي تمام 

ميار:تمام يا حببتي 

ذهبت بسمله الي المسبح وقعدت علي الناحيه الخاصه به

................

علي الناحيه الأخري جلست نرمين بفرح شديد وهيا تتناول القهوه 

هما كدا خلاص بقا هيتصلحوا 

افتكرت ماذا فعلته قبل 

نرمين:انت في هنا غرفه محجوزه باسم محمد ابلكچي وغرفه تاني محجوزه باسم بسمله حسام 

العميل: اه يا فندم غرفه وحده بس يا فندم الي محجوزه باسم محمد باشا انما بسمله مفيش باسم دا عندنا 

نرمين بفرح:تمام 

بااااااك 

نرمين:يعني يا محمد طلعت وقائع في الحب واحنا منعرفش  ماشي اما نشوف بقاا

................ 

علي الناحيه الأخري يرن هاتفه 

محمدبغيظ:اي يابني عايز اي 

خالد:انا تحت يامحمد متنزل كدا في حاجه ضروريه 

محمد:حاجه اي 

خالد :انزل بس كدا يلا 

اغلق هاتفه بعدم فهم ماذا يريد صاحبه منه 

خالد:محمد انا هنا 

وجد محمد صاحبه يقعد علي ناحيه المسبح

اتجه اليه محمد:خيرر عايز اي 

خالد:مفيش عايزك بس نقعد مع بعض شويه

محمد بغيظ:انت عارف لولا أنك صحبي كنت ضربتك 

خالد بإعجاب:شايف يابني القمر الي قاعد هناك دا 

محمد :مين!!!

التفت محمد ليري ما القمر الذي يتكلم عنه صاحبه 

وجد بسمله قاعده علي ناحيه المسبح 

محمد بخبث:امشي انت يا خالد الوقتي 

خالد بعدم فهم:لي

محمد ببرود :هو انا مش بقوللك امشي 

خالد :ح...حاضر يا محمد 

اتجه محمد ناحيه المسبح وعيونه علي بسمله التي قاعده يزداد عليا التعب 

محمد:هو انتي كل اما اروح في مكان القيقي في 

بسمله بخضه :انت بتعمل اي هنا 

صعدت بسمله من مكانها

بسمله:نعم انت كمان هتقولي امشي من هنا انت بجد انسان بارد اووي مش بطيقك انا اي دا 

محمد:  انا باين علياا كدا 

بسمله بتحدي:ايوه بارد 

اتجه محمد إليها 

بسمله بتوتر:لو مسحمت ابعدد اي دا 

   ودفعها الي مياه المسبح بقوه 

   ‏بسمله بشهفه:انت مجنون الي الي انت عملته دا 

   ‏محمد بخبث: عشان صوتك دا ميعلاش تاني علشان تعرفي انتي بتكلمي مين 

   ‏بسمله بغيط : بكلم مين يعني  انت مستفز اووي و....

   ‏وقبل أن تكمل كلامها 

   ‏محمد بغيظ:بقوللك اي متخلنيش اعمل حاجه مش هتعجبك 

   ‏بسمله بحزن:انت عايزه مني اني 

   ‏محمد بعدم اهتمام لها  رن هاتفه  

   ‏محمد: وصلتي ولا لاء يا حببتي 

   ‏ ذهب محمد ليكمل مكالمته وترك تللك الحزينه التي في مياه المسبح 

   ‏بسمله بغيظ وهي تقلد كلامه:وصلتي ياحبيبتي اه  تلفوني راح فين  تلفوني  

   ‏...........................

   ‏وصلت مياار الي الفندق 

   ‏ميار:فينك يا بسمله 

   ‏امسكت ميار بهاتفها لترن علي صديقتها 

   ‏ميار:اي دا مقفول 

   ‏اتجهت ميار الي الفندق لتري بسمله 

بينما بسمله خرجت من المسبح وملابسها مبللوله 

بسمله بحزن:اعمل اي انا دلوقتي بس 

ذهبت بسمله أحدي غرف تغير الملابس لتغير ملابسها 

ارتدت ملابسها وتبدو في غايه الجمال والوسامه 

بسمله:فينك يا ميار دلوقتي انتي فين بس 

بينما روان التي تبحث عنها صديقتها رن هاتفها 

ميار:ايوه يا أمير باشا 

امير:وصلتي يا ميار ولا لسه

ميار:وصلت يا فندم 

امير : تمام 

ميار:حضرتك ادتلي ملف انهارده حضرتك مقلتليش انا هعمل اي فيه

امير :الملف دا هتديه لمحمد باشا  وحافظي علي الملف عشان الملف دا ضروري

ميار بعدم فهم:مين دا يا فندم انا معرفهوش انا مش فاهمه ممكن توضحلي اكتر 

امير بجديه: انتي هتنزلي الكافيه الي في الفندق هتلقيه موجود هناك تسلميه الملف وبس هو هيكون مستني 

ميار بجديه:حاضر يا فندم 

اتجهت ميار الي الكافيه الذي قال لها امير 

ميار:القيقي فين بس يا ......

ميار :بسمله بسمله 

اتجهت بسمله الي ميار 

ميار:كنتي فين لاحظت ميار أن  بسمله تعبانه 

ميار بقلق:مالك يا حببتي  انت كويسه

بسمله بتعب:انا كويسه بس محتاج ارتاح شويه انا عايزه انام

ميار: تمام يا حببتي اتفضلي انتي كرت الوضع اهو ونتي روحي ارتاحي الاوضه رقم........

بسمله:انتي رايحه فين

ميار بجديه:امير باشا ادالي الملف دا وقالي هديه لمدير الصفقه

بسمله:تمام 

ذهبت ميار لتتابع بما قال لها أن مير  

ميار بتوتر:هو فين دا 

ميار: ايوه اكيد شكله هو

كان محمد يجلس بغروره ووسامته 

أحدي الفتيات تهمس لبعضبها ويحكون عن جماله

لم يلتفت محمد لكلامهم 

ميار:مساء الخير يا فندم حضرتك انا...........

لم تكمل جملتها نظرت له بشهقه 

محمد:انتي كويسه

ميار:ايوه انا انا.... اي حضرتك دا الملف الي امير باشا قالي اديه لحضرتك 

وضعت ميار الملف  وذهبت بأسرع 

ميار:يلهوووووووي يلهوي ايدا دا بجد  ولو بسمله عرفت اني مدير الصفقه دي هو الشخص الي مش طيقاه وبتكره 

مش عرفه اقول اي 

لو عجبكوا البارت رايكوا في كومنت ⁦❤️⁩

تكملة الروايه من هنااااااا

   ‏ 

   ‏

   ‏



 

تعليقات

التنقل السريع