القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حورية الرعد البارت 16_17_18_19_20بقلم شيماء رمضان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


حوريه الرعد 

16

المسجون اصل الجماعه بعتو ليك دي 🔪 وضربه بيها ضربتين المساجين هيصو عشان حد يجي يلحق عماد ونقلوه المستشفي 

عند رعد وحوريه في المستشفي مع فهد 

فهد. مفيش وراك غير وجع القلب عجبك الي حصلي ده 

رعد. وانا مالي اعم ماانت الي ختها مكاني بس عارف جدع ياواد صحبي بجد انت وعشرت عمري واخويا 

حوريه. مش هنسالك الي عملته ده يافهد انت بقيت اخويا انا كمان 

فهد طبعا اخوكم ده غصب عنكم ع فكره 

دخلت الدكتوره هند المشرفه ع حالته بنت جميله جدا بيضه وعيون خضر وقصيره حاجه عثل اه نسيت اوصفلكم فهد فهد شاب طويل عضلات مفتوله وشعر كيرلي وابيض وعيونه سودا 

هند. صباح الخير 

الكل صباح النور 

فهد. صباح الورد والله 

هند مسكت ايده تقيس النبض 

وفهد النبض عنده بقا فووق عمال قلبه يدق بسرعه 

هند. اي ياحضرت الظابط ممكن تهدا ضربات قلبك سريعه ليه كده 

فهد. مهو طول ماانتي ماسكه ايدي هتبقا سريعه 

هند. بضحكه رقيقه انت بقيت تمام عن اذنكم 

رعد. اي ياعم الصناره غمزت ولا ايه 

فهد اااه ياقلبي مش شايف الرقه والعيون 

حوريه. اممم شكل الاخ وقع ع شوشته 

فهد وقعت ياحوريه وقعت حاسس بهبوط نادولي هند ااه ياني 

رعد. انشف يلا في اي اهدا كده شد حيلك نجوزهالك 

فهد ياريت والله ياريت 

فون رعد رن الو اي في مستشفي السجن طيب تمام جاي 

فهد في اي يارعد 

رعد. عماد حد ضربه بلسكينه وفي المستشفي حالته خطيره 

حوريه ياستار يارب ربنا يستر  

رعد.  ان شاء الله حوريه يلا هروحك واروحله 

حوريه حاضر 

فهد ابقا طمني 

رعد تمام بس ارتاح انت وريح نفسك هه ارتااح 

فهد حاضر دي مستشفي عسل مريحه بفكر اقيم فيها 

رعد ضحك ومشيو روح حوريه 

حوريه. رعد خد بالك ع نفسك 

رعد حاضر 

حوريه هتقول لسندس مرات عماد 

رعد زمانهم بلغوها وهيا اصلا طلبه الطلاق لما عرفت بعمايله 

حوريه بحزن ربنا يسترها معاها 

رعد امن علي دعائها ومشي 

عند عماد في المستشفي نايم ع السرير ومتعلق له اجهزه وبين الحياه والموت 

عماد. ياعسكري عسكري بينادي بتعب 

العسكري عايز حاجه 

عماد حد اتصل برعد ابن عمي يجي عايزه اتصلو عليه 

رعد. انا جيت ياعماد 

عماد الححمدلله انك جييت انا خلاص بموت  هقولك اسم الناس الي في الجماعه وعنونهم عشان تمسكوهم وقاله اسماء الناس الي يعرفهم كلهم وعنوانهم يارب اكون كفرت شويه بالي عملته وخلي حوريه وسندس وجاسر ابني يسامحوني جاسر امانه في رقبتك ربيه وعلمه الرجوله ازاي كبره ع الوفاء الي ابوه معرفوش 

رعد. طيب اهدا ياعماد كده غلط عليك 

عماد. سامحني ياابن عمي 

والاجهزه صفرت تعلن عن مفارقه عماد الحياه (دي نهايه الغلط والغل والدخول في الجماعت الارهابيه دي مفيش نهايه عندهم غير الموت) 

رعد غطي وش عماد وعمل الاجرائات وخد جثت عماد وعملو له دفنه وسط اهله والعيله 

سندس مرات عماد. بدموع الله يرحمك ياعماد ليه عملت فينا كده ليه 

ام عماد بحرقه في نفسها والله ماهرحمكم يارعد انت وحوريه ولا ههنيكم زي مااتسببتو في موت ابني 

انتهي العزا وعدا علي موت عماد شهر والايام جريت فهد كل شويه بعد ماخرج من المستشفي ينط لهند المستشفي 

هند.  وبعدن يافهد كل شويه تيجي 

فهد اصل كل مااحس بضربات قلبي قلت لازم اجي عشان قلبي يصحصح 

هند. محنون 

فهد. بيكي هند 

هند.  نعم 

فهد تتجوزيني 

هند. تعابير وشها اتغيرت من فرح لخوف اتجوزك لالالالا مستحيل يحصل 

البارت خلص بارت طويل وكويس اهو تشجيع بقا

شيماء، رمضان



حوريه الرعد 

17

هند تعابير وشها اتغيرت وقالت لالا مستحيل تتجوزني 

فهد استغرب ليه ياهند انتي فيه حد في حياتك 

هند. انت مش فاهم حاجه خالص مفيش حد في حياتي ولا حبيت حد زيك 

فهد طيب امال اي في اي عرفيني 

هند. مش هتجوز لا مش هتجوز مش هبقا زيها لاوجريت من قدامه وفهد استغرب وزعل انها ده كان ردها عند رعد وحوريه 

كانو نايمين حوريه صحيت وفضلت تتامل في رعد وتلعب في شعره 

رعد. اي الصباح الجميل ده. 

حوريه. صباح الورد والياسمين عليك ياقلب حوريتك بتامل في وشك عايزه ابني شبهك 

رعد لا انا عايز بنوته قمر زيك انا معملتش ليكي سونار عشان اعرف نوع الجنين عايزها مفاجئه هوا فاضله قد اي ويجي 

حوريه فاضله شهر خلاص هانت 

رعد ربنا يقومك ليا بسلامه ياقلب رعد 

كل ده وام عماد بتسمع والنار واكله قلبها انتو تتهنو وابني يموت لازم احسركو ع نفسكم بس اصبرو عليا 

رعد راح الشغل ولاحظ ان فهد تاهيه مش زي عوايده 

رعد. فهد مالك يافهد مش ده فهد الي بيهزر وكان قارفني 

فهد. انا تعبان اووي يارعد ومش عارف اعمل اي 

رعد مالك بس قول ياصاحبي 

فهد حكي له علي الي حصل كله 

رعد هند شكلها عندها عقده من الجواز ولازم تتكلم معاها وتعرف فيه اي وتطمنها 

فهد تفتكر 

رعد اه افتكر وفكها شويه اقولك روح لها افهم بدل ماانت ضارب بوز عايزين نفوق للمهمه بتاعت النهارده بليل 

فهد. تمام يافندم وضحك

رعد ضحك يلا امشي 

عند حوريه خارجه من الاوضه لقت ام عماد في وشها 

حوريه صباح الخير ياحاجه عامله اي دلوقتي 

ام عماد بغل انا تمام اوووي 

حوريه بحب يارب تفضلي تمام دايما يارب 

ام عماد بتحط ايدها ع بطن حوريه المحروس عامل اي وهيجي امتا امال مستنينه كلنا 

حوريه بخوف لانها ضغطت ع بطنها كمان شهر باذن الله تعالى عن اذن حضرتك 

ام عماد بغل ورحمه الغالي لاحسرك عليه الاول وبعدين اموتك بلبطئ 

عند فهد وهند فهد كلم هند 

فهد الو ياهند ممكن تقابليني في الكافيه..... 

هند تمام جايه 

اتقابلو فهد ممكن اعرف ياهند اي فيكي احكيلي 

هند هحكيلك كنت بنت عندي خمس سنين لما بابا اتوفي  وجيت وانا في الثانويه العامه ماما حبت واحد واتجوزو انا كان كل همي اني اكمل تعليمي واتخرج جوز امي كان بيعامل امي اسوء معامله وهيا في الكقابل تحت رجله ورفض يصرف ع تعليمي اشتغلت في محل بيع ملابس حريمي وصرفت ع نفسي بس كنت في حرب بين اني اشتغل واذاكر واحافظ ع نفسي من جوز امي جوز امي كان بتخهجم عليا كل شويه وربنا كان بينجيني واقول لامي تصدقه هوا وتكذبني انا في ليله داخله البيت سمعته بيضربها متحملتش ودخلت زقيته وقولت له يااخي بطل افترا والله لو مديت ايدك عليها تاني لاق.تلك فاهم امي عملت حاجه فاجئتني.. 

البارت خلص تشجيع يااجمل فانز في الدنيا 

شيماء رمضان



حوريه الرعد 

18

هند امي عملت حاجه فاجئتني قامت ضربتني وقالت مالكيش دعوه جوزي هوا حر فيا قام هوا بكل وقاحه حسس ع وشي وقال سمعتي ياقطه قومت جريت ع الاوضه وفضلت اعيط وبعد شويه سمعت ضحك امي للاسف امي حبته جدا وهوااستغل ده وكان ع طول بهدله وضرب فيها وفي يوم دخلت البيت لقيت واحده معاه ع سرير امي وهيا غايبه ضرخت فيه وكنت هلم الناس ضربني خلاني افقد الوعي والي كانت معاه هربت وهو بفوق لقيت امي جنبي وبتقولي اشكري عمك دخلت عليه لقيته بيشيلك وداخل بيكي الاوضه عشان اغمي عليكي فهمت من كلامها انه كان ناوي يغدر بيا ودخول امي انقذني  صرخت فيها وقولت لها فوقي ده كان معاه واحده وضربني عشان مفضحوش 

عارف عملت اي 

فهد. عملت اي 

هند. قالت اخرسي ياكلبه ده رد الجميل اخرت تربيتي فيكي وهوا قال لها ياانا يابنتك امي للاسف اختارته هوا وخرجتني من بيت ابويا ومن يومها معرفش عنها حاجه ولا حاولت وقعت مع صحبتي لحد مااتخرجت وسكنت في شقه بعيد عنهم ده خوفي من الجواز امي عشان حبته باعتني لما اتجوزت بهدلتني 

فهد مسك ايديها وقال انا مش زيه والله هعوضك ع كل ده انا بحبك ياهند وهتجوزك وهعوضك عن اي حاجه وحشه شوفتيها 

هند. توعدني عمرك ماتزعلني ولا تمد ايدك عليا هد اوعدك ياقلب الفهد. 

هند. موافقه 

فهد مسح لها دموعها وقال هعملك فرح تحكي بيه الدنيا 

هند. انت فرحتي ودنيتي كلها فهد يلا تعال وصلني اتاخرت ع المستشفى 

فهد يلا ياقلبي واعملي حسابك بكرا هننزل نجهز للفرح 

هند فرح ع طول من غير خطوبه 

فهد. اه مستعجل اووي هنجيب الشبكه وتبقا شبكه وكتب كتاب ودخله كله 

وصل هند واتصل ع رعد 

فهد. رعد باركلي 

رعد. مبرووك ياصحبي كنت متاكد من انها هتوافق 

فهد. انا فرحان يارعد اووي 

رعد. افرح بعدين ويلا تعال عشان المهمه خلص 

فهد. حاضر 

راحو المهمه وكان فيه اقتحام ع وكر ارهاب ومسكو فيه عناصر ارهابيه كتير ورجعو سالمين 

عند حوريه 

حوريه خارجه من الاوضه زهقت عشان رعد منبه عليها مفيش خروج من الاوضه ام عماد بخبث تعالي اسنديني يابنتي  

حوريه بحسن نيه راحت تمسك ايديها ام عماد مسكتها وعملت هتقع وراحت زقاها من ع السلم وقعت حوريه من ع السلم في دخلت رعد 

رعد حوريه 

وحوريه الدم سايل منها 

رعد شال حوريه وراح المستشفى دكتورررر بسرعه 

دكتور اهدا دخلوها هنا 

دخلوها الاوضه تكشف وبعد شويه دكتور خرج وقع هنا لازم قيصريه بسرعه بنفقد الجنين  

رعد. مش مهم الجنين المهم هيا لو حصلها حاجه هموتك 

الدكتور طيب وقع ع الاقرار 

وقع ع الورق وبقا قاعد يدعي ربنا جه الكل يطمن عليها وفهد وهيا لسه في العمليات 

فهد اطمن ياصحبي ان شالله هتقوم  بسلامه 

رعد يارب يافهد يارب معرفش اي خلاها تخرج من الاوضه واي وقعها من ع السلم هتجنن 

فهد خير ياصحبي ان شالله 

الدكتور خرج محتاجين نقل دم فهد ورعد اتبرعو فصيلتهم واحد ونوع الفصيله دي بيتبرع لاي حد 

واتاخرو في العمليات جدا وبعد مده خرج الدكتور من العمليا 

رعد. طمني يادكتور 

الدكتور...... 

خلص البارت بشوف تفاعل ع قصص حلوه اووي ياريت لو عجباكم تعلو الروايه وتشجعوني 

شيماء رمضان



حوريه الرعد 

19

رعد يادكتور طمني 

الدكتور. احنا ولدناها قيصري والاطفال  بحاله كويسه ودخلناه حضانه عشان يكملو ايامهم فيها لانها في الثامن بس الام 

رعد بخوف الام مالها انطق 

الدكتور الام حالتها خطيره مكدبش عليك والوقعه عملت لها كسر في الجمجمه عملنا الي علينا لو عدا 48ساعه ع خير هتبقا كويسه ادعوهلها

رعد. انا عايز ادخلها 

الدكتور ممنوع 

رعد بقولك هدخل ومش هعمل حاجه اشوفها بس 

الدكتور. طيب عشر دقايق  بس 

رعد جري ع الاوضه العنايه عقم نفسه ودخل 

رعد قعد جنبها وفضل يعيط 

رعد حوريه قومي ياقلبي اوعي تسبيني شوفتي جبنا اي جبنا ولد وبنت  زي ماانتي عايزه قومي ياحوريه ومسك ايديها وفضل يعيط  

الممرضه. كده كفايه لو سمحت  

رعد. مسح دموعه حاضر وخرج 

رعد ياجماعه الكل يمشي امه بسي اابني عايزه افضل جنبها 

رعد مالوش لازمه تقعدي جنبها انا جنبها لتفضلو روحو وارتاحوو الكل روح 

رعد وانت يافهد روح 

فهد. لا ياصحبي انا جنبك ومش هسيبك غير لنا تفوق وتبقا تمام 

رعد حضن فهد وفضل يعيط في حضن صحبه عدا اليل ع خير وهند راحت لهم 

فهد. هند والنبي ادخلي طمنينا عليها 

هند انا عديت ع الدكتور الي متابع الحاله فاضل 24ساعه هتعدي ان شآء الله متقلقوش وكمان روحت للاطفال هما كويسين جدا فاضل لهم برضو 24ساعه ويطلعو من الحضانه 

رعد. يارب قومها عشان الاطفال دي يارب ميعشوش ايتام 

فهد متقلقش ان شاءلله هتعيش 

رعد يارب 

في البيت ام عماد بتكلم حد في الفون. لازم تموت 

الطرف الاخر. رعد ع طول قاعد قدام الاوضه وفهد والي اسمها هند شبه مقيمه عندها في الاوضه 

ام عماد. يعني اي 

الاخر. يعني تتصرفي لما تخرج ويمكن تموت في المستشفي 

ام عماد. ياريت انا وقعتها من ع السلم وقعه تموت حصان ودي زي العفريت مش بتموت 

كل ده وفيه حد سامع الكلام مرات عماد شهقت وحطت ايديها ع بؤها 

ام عماد قفلت بسرعه 

سندس. ليه ليه تعملي كده تموتي روح معملتش ليكي حاجه 

ام عماد راحت مسكتها من شعرها هموتها وهموتك لو نطقي فاهمه دول اتسببو في موت ابني 

سند س. دول مش اتسببو في موت ابنك الشر بتاع ابنك هوا السبب انه مات الكره واخرت الكره والشر وحشه 

ام عماد. بت اقسم بالله لو نطقتي بحرف هخلص عليكي فاهمه ربي ابنك بقا بدل مااربيه انا 

سندس بخوف حاضر 

ام عماد سابتها وخرجت وسندس فضلت تعيط 

في المستشفي فهد ورعد يومين مش نامو وفهد نام ع الكرسي 

رعد. فهد يافهد 

فهد اتفزع اي في اي حصل حاجه 

رعد. لا محصلش حاجه بس روح نام 

فهد. لا مش هروح غير لما حوريه اطمن عليها هيا مش مراتك بس دي اكتر من اخت ليا 

رعد ربنا يخليك ليا ياصحبي انت اكتر من اخويا وصحبي وانتيمي 

فهد. بس بقا علشان هعيط والله 

رعد. ابتسم وقاله طب كمل نوم اناطلبت اوضه بسرير عشان ترتاح روح ارتاح 

فهد ماشي اي حاجه اتصل لحظه هكون عندك 

رعد حاضر 

الصبح الدكتور دخل لحوريه يفحصهاوخرج 

رعد اي يادكتور خلال دقايق هتفوق وانا قولت لهم هينقلوها غرفه عاديه حمدلله علي السلامه 

رعد سجد لله 

اظن بارت معتبر اهو وطمنتكم ع حوريه والدنيا تمام تفاعل بقا وطبعا متنسوش تعرفوني رئيكم في البارت كلامكم بيشجعني 

#شيماءــــــــــــرمضان



حوريه الرعد 

20

رعد دخل لحوريه ومسك ايديها وباسها حبيبتي وحشتيني وحشتيني وحشتيني ياحوريتي 

حوريه بتفتح عيونها بلعافيه رعد 

رعد. قلب رعد وروح رعد 

حوريه ابني حصله اي 

رعد ولادك زي الفل

حوريه ولادي 

رعد اه ماهواحنا جبنا ولد وبنت زي القمر شبهك 

حوريه لا عايزاهم شبهك 

رعد قام وباس خدها ومن غير مايحس انه في المستشفي خد شفايفها في 😗

فهد دخل احم انا جيت في وقت مش مناسب ولا اي 

رعد بعد عن حوريه وحوريه بقت بلاوان الطيف من الكسوف 

رعد. انت شايف اي 

فهد. لعب له حواجبه وقاله شايف اني جيت في وقتي البت تعبانه اوعا كده عامله اي ياحوريه 

حوريه الحمد لله يافهد 

حوريه. رعد فين ولادي عايزه اشوفهم 

رعد الممرضه بتجبهم وجايه دخلت هندحوريه عامله اي 

حوريه بخير الحمدلله 

هند الف حمدلله ع سلامتك ياقلبي 

رعد ع فكره هند فضلت معانا من يومين ولا هيا سابتني ولا فهد 

فهد. الله بس بتكسف 

الكل ضحك عليه دخلت الممرضه معاها الاطفال فهد شال البنت ورعد شال الولد 

فهد. حبيب عمو شبهي خالص 

رعد اخص عليك ابني وحش كده 

هند من غير ماتحس قالت لا ده فهد زي القمر ووسيم وجميل كفايه الغمزتين (احم نسيت اعرفكم شكل فهد فهد انسان طويل وابيض نوعا ما وعنده غمزتين وحاجه كده استغفر الله قمر) 

فهد. راح جنبها وقال مكنتش اعرف اني حلو كده وغمزلها 

هند استوعبت كلامها واتكسفت خالص ووشها بقا كريز رعد حب يغير الجو ها هتسمي ولادنا اي ياحوريه 

حوريه عشان يبقا عدل انت سمي الولد وانا هسمي البنت 

رعد موافق الولد هسميه امممممم فهد ع اسم اعز صاحب ليا 

فهد. حبيبي ياصحبي ربنا يخليك ليا يارب انت صحبي واخويا وكل حاجه ليا 

رعد وانت كمان صحبي وانتيمي واخويا واعز اصحابي 

فهد يس بقا احسن دمعتي قريبه وهعيط 

الكل ضحك 

هند ها ياحوريه هتسمي البنت اي 

حوريه هسميها سما 

هند جميل سما وفهد 

رعد ربنا يقدرني واخليهم احسن ناس واحميهم 

رعد جاله فون وقال انا لازم اروح مشوار واجي فهد خليك هنا اوعا تسيبهم 

فهد حاضر بس رايح فين 

رعد بعدين اقولك صح ياحوريه انتي وقعتي ازاي 

حوريه مرات عمك قالت امسكي ايدي ونزليني روحت امسك ايديها كانت هتقع وخبطت فيا وقعت انا 

رعد. بشك تمام المهم سلامتك ياروحي 

حوريه. رعد متتاخرش عليا 

رعد حاضر ياحوريتي 

راح رعد يقابل حد 

رعد ها جبتيني ليه واي الحاجه المهمه الي هتقولي عليها ياسندس 

سندس عايزه اقولك فيه حد عايز يقتل مراتك واطفالك 

رعد اي بتقولي اي مين هوا ده 

سندس هوا من العيله هيا تبقا وطخ طلقه جتلها ووقعت سندس بين ايد رعد 

رعد. حد يتصل بلاسعاف اسعاف بسرعه 

سندس بتعب مش هلحق يارعد خد بالك من ابني عدوك يبقا واغمي عليها 

استووب ياترا سندس هتموت ولا هتعيش وتكشف حماتها ولا هتعرفه قبل ماتموت ولا اي توقعاتكم هتفق معاكم اتفاق هعمل بارت طويل الصبح وواحد صغنن بعد الظهر اظن محدش بيعمل كده بحبكم يااجمل فانز في الدنيا 

#شيماءـــــــــــرمضان

تكملة الروايه من هناااااااا 





 

تعليقات

التنقل السريع