القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروس الصعيد الجزء الثاني البارت36_37_38_39_40بقلم نورهان اشرف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


36  =البارت السادس والثلاثون /

 روايه عروس الصعيد الفصل السادس والثلاثون بقلم نورهان اشرف

نظرات جنه الى حمزه بابتسامه وهى تقول بعد اذنك يا حمزه قالت ذلك وذهبت إلى رحيم ونظرات له بهدوء وهى تقول نعم

رحيم بجديه يلا بينا نروح

نظرات له جنه بهدوء وهي تقول:لا انا مش هروح معاك انت ناسي القرار الخاص بيا بخصوص الطلاق

نظر لها رحيم بغضب وهو يقول:انتى هتيجى معايا دلوقتى انتى فاهمه ولا لا يلا هاتى مالك ويلا

قال ذلك و خرج من الدور بغضب عارم

ام عن جنه نظرات له بحقد و ذهبت لكى تجلب مالك وتذهب مع رحيم ولكن لكى تنفذ كل شيء قد خطط له

اما عن حمزه كان يصعد الدرج بكل هدوء قطعه صوت ولد وهو يقول له بجديه : حمزه تعالى عاوز اتكلم معك شويه

حمزه بهدوء: خير يا ولدي في ايه

ولده  بهدوء :حمزه انا عايزه اتكلم معك فى موضوع رنا مراتك لان الموضوع ده لازم نتكلم فيه مع بعض

مسح  حمزه على واجهه بغضب وهو يقول نتكلم فى اى بظبط يا ولدى انا قولت إحدى رأى  فى الموضوع ده ومش عاوز اتكلم فيه تانى لان الموضوع مش فارق معايا زاى ما  بيقول انا مش فارق معايا إذا كنت رنا خلف ولا لا

نظر له ولده بسخرية  وهو يقول لها و شعور يحترام وكل حاجه بس انا عاوز اسالك سوال ده هيفضل  قرارك لحد اخر يوم في عمرك ده هيفضل القرار الخاص بيك مش هتغيره لم تشوف  عيال اخواتك ادام عينك بص يا حمزه انا راجل وعارف انك عاوز تتقي الله فى  مراتك وده حقك وحقها قبلك بس انا عاوز اسالك على حاجه هو انت فاكر انك ممكن  استحمل سنين عمر عمر وأنت مفيش فيه عيال يجرى عليك و يحضنك انت فاكر ان  ممكن ده يحصل بجد لا طبعا يتبنى تبقا غلطان فى ناس كتير قالوا إنهم يقدروا  يستغهوا عن العيال عشان بس يكونوا جانب الناس اللى بيحبهم بس ده محصلش انا  ولا عاوزك تظلم مراتك ولا عاوزك تظلم نفسك فاهم يابنى انا والله مش قصدى اى  حاجه غير راحتك انت وهى

لك تقدر على الاستماع اكثر من ذلك لا تصدق  ما يحدث معاها هل هذا يعنى انها لان تصبح ام هل هذا يعنى انها أصبحت مثل  الأرض البور ليس لها احد ولأن يكون لها ابن جلست على الفراش تبكى بقوه كنت  تبكى من كل قلبها على ما يحدث معاها ف كل ثانية يثبت لها انها صاحبت حظ سئ  للغايه صاحبت اسوء حظ كما يقول

ام عند حمزه نظر الى ولده بجدية :لا  انا مش هتجوز و انا ولا بظلم نفسي ولا بظلمها انا شائفها كل حاجه في حياتي  هى اصلا بنتى و مراتى و حبيبتي وبعدين انا عاوز اسالك سوال يا بويا لو كنت  أنا اللى مش بخلف كنت هتطلب منى انى أطلقها عشان هى تعرف تعيش حياتها ولا  لا مكنتش هتفكر فيها زاى مانت ما بتقول ولا لا مش هتكون هيا مهمه ثم أكمل  بسخرية :بس يا ولدى انا بنسبه ليا دلوقتى انى مش بخلف وهفضل كدا لحد ما موت  أو ربنا يحب يعوضنى انا و مراتى بعيل ثم نظر له بهدوء و صعد الى الاعلى

وضعت  بهيه يدها على فمها بصدمه لا تصدق ماسمعته فالم يخبرها أحد  بذلك الموضوع  من قبل كنت تظن أنه مجرد جنين و فقدته ابنتها ليس اكثر من ذلك ولكن ما حدث  هو العكس تمام

ام عند حمزه داخل إلى الغرفه بكل هدوء وجد حبيبته رنا  تجلس على الفراش والدموع تغرق واجهه بكل قوه نظر لها حمزه بتسال وهو يقول  مالك يا رنا فى اى اى اللى حصل عشان يبقا ده شكلك

رنا ببكاء:انا مش هبقا ام تانى يا حمزه انا خلاص مش هيبقا ليل اولاد خالص مفيش حد هيقولى يا ماما

نظر  لها حمزه بصدمه وهو يقول مين بس الى قتل كدا انتى هتبقي احلى و اجمل اموفى  الدنيا دى وانا متاكد من كدا عارفه انا متاكد انك هتكون احلى و اجمل ماما  كمان

نظرات لها رنا بألم كبير وهي تقول انا معملتش حاجه مع حد عشان  ربنا يعقبنى كدا انا عمرى ما زعلت حد ولا حته عملت حاجه غلط عشان تتحرك من  حاجه انا كنت بحلم بيها

قالت ذلك ثم قامت من على الفراش واتجهت إلى  الدولب واخذت تخرج الملابس التى اشترتها من أجل الصغير وهى تقول بس انا جبت  الهدوم دى عشان خاطره انا كنت بحلم ب اليوم اللى يجي فى على الدنيا دى و  جبله كل اللى هو عاوزه كنت بحلم باليوم اللى يقول فى يا ماما لكن خالص انا  مش هبقا ماما خالص انا ارض بور قالت ذلك وانهارت في بكاء مرير ام عن حمز  اتجاه اليها بسرعه وأخذها فى حضنه وهو يقول اوعى تقولى كدا انتى هتبقي ماما  وبعدين انا هوديكى عند احسن دكاتره فى مصر لا اما هوديكى عند احسن دكتور  فى العالم كله هو الوحيد اللى يقدر يشفيكى ثم أكمل بهدوء ربنا يا رنا ادعيه  وهو قادر يستجيب دوعائك نظرات له رنا بالم وهى تقول يا رب انت اللى عالم  يا رب ام عن حمزه كان يدعو الله من كل قلبه أن يرزقه طفل ولو واحد هو لا  يريد أكثر من ذلك لا يريد شيء سوى طفل وحيد

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام  عند رحيم كان يدخل إلى الدوار بكل غضب وهو يقول انا عاوز افهم اي الكلام  اللى انتى قولتيه ل جدك ده انتى زغى تقولى الكلام ده وبعدين مين إللى يقول  انى موافق على الجنان ده

نظرات له جنه بسخرية وهى تقول توافق أو لا  حاجة مش مهمه عندى انا خلاص حسمت قرارى وأدام انا عاوزه أطلق يبقا هطلق انا  مش هدمر نفسي عشان حد انتوا قاعدين تبيعوا و تشتروا فيا ليه على اساس اى  انا مش هقبل بقرف اكتر من كدا انا تعبت خلاص كل واحد فينا عنده طاقه وانا  خلاص مش هستحمل حد اكتر من كدا وبعدين انا هستحمل ليه انتوا مين اصلا عشان  تدمر حياتى عشان خاطركم انتوا ولا حاجه انا من حقي اشوف انا عاوزه اى ولول  لمره واحده وأدام كله عاوز يدوس عليا يبقا انا كمان من حقي تدوس عليكم ثم  نظرات له بقرف وهى تقول هو انت فاكر نفسك مين عشان تقعد تشترى و تبيع فيا  لا انت ولا حاجه انت أقل من الطبيعي اصلا ثم أكملت بكره اكبر انت لو راجل  تطلقنى بس انت مش كدا لم تكمل كلامها و واقعا صفعه قويا على واجهه نظر لها  رحيم بغضب وهو يقول انتى ست قليله ادب

جنه بسخرية هو ده اللى انت قدرت عليه بقولك طلقنى لم تكمل جملتها حته

فى  بارت بكرا طويل و الروايه فاضل فيها اربع بارتات وكل سنه وكل ستات مصر و  العالم بالف خير وكل سنه وانتى أطيب واحسن حد فى حياتى يا ست الكل باي باي



37= السابع والثلاثون

روايه عروس الصعيد الفصل السابع والثلاثون بقلم نورهان اشرف

كدا  أن ينطقها ويقول يعلوا صوته انتى طالق لكى يعلمها أنه ليس ضعيف ولا عديم  الرجوله كما تخبره فاهو راجل ولا يقبل ان تقول زوجته له تلك الكلمات الغبيه  فاهو راجلى شرقي اصيل لا يحب ان بجرح احد رجولته

ولكن أوقفه صوت  مالك الذي اخذ يصراخ بكل قوه على أثره و قوعه على الارض ذهبت له جنه بسرعه  وهى تحمله من على الارض وتقول بحب مالك يا مالك فيك اى يا قلب ماما متعيطش  يا روحى كنت تقول ذلك الكلام وهى تمسح على ظهر الصغير بكل حب أوقفها يد  رحيم الذي انتشل الصغير من بين احضانها وهى يقول هاتى مالك ملكيش دعوه بيه  تانى انتى فاهمه وبعدين انتى اصلا مش عاوزه تطلقي يبقا خالص حاولى تنسي بقا  ام فى مالك اصلا كان يقول ذلك وهو يضم ذلك الصغير الى حضنه ولكن هذا لم  يمنع  الصغير عن البكاء بل كان يزداد أكثر وأكثر نظرات له جنه بغضب رحيم  هات مالك ده هيموت من العيط حرام عليك انت اى

رحيم بسخرية بقولك اى انتى ملكيش علاقه بيه ده ابنى براحتى اعمل فيه إللى انا عاوزه

اخذته جنه من احضانها وهى تقول لا طبعا ده ابنى انا كمان بقولك هات الولد بقا حرام عليك انت اى قالت ذلك واخذت مالك وضمته الى حضنها

نظر لها رحيم بغضب ام عن مالك ما أن دخل داخل احضان جنه حته بداء يكف عن البكاء

نظر رحيم الى مالك بغضب وهو يقول لهم انا هطلع انام

قال ذلك و صعد  إلى غرفته

ام عن جنه نظرات الى الصغير بحب واخذت تمسح على راسه بحب وهى تقول :يلا يا روحى تعال ننام قالت ذلك وتضع قبله على راسه بحب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند  رنا كنت تجلس  على الفراش بكل هدوء نظر لها حمزه بهدوء وهو يقول بحب رنا  متزعليش يا قلبي مفيش حاجه تستاهل دمعه واحده من عينك يا نور عينى انتى اهم  حاجه فى حياتى ولو على البيبي انا مش عاوز حاجه انا عاوزك جنبي وبس مش اى  حاجه تانيه غير كدا لان اى حاجه تانيه بنسبه ليا يعتبر ملهاش لازمه  انتى  اساس كل حاجه حلوه فى حياتى وبعدين لو انا اللى مكنتش بخلف كنتى هتسبنى

نظرات له بحزن ودموع ترقرق فى عينيها وهي تقول :بس انت تقدر تخلف

واضع  قبله على راسها وهو يقول انا مش عاوز اى حاجه فى الدنيا دى غير راحتك وانا  مش هممنى فى الدنيا دى غيرك انتى عشان كدا انا بقولك انا مش هتجوز غيرك  فاهمه يا رنا وكمان انا مش عاوزه عيال كان يقول ذلك وهو ينظر لها بعشق كبير

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

بعد  مرور يومين كان قد اخذ رحيم واقت كافر لكى يحدد موقفه و يحسم قراره كان  يجلس امام جنه و  م محمدى افتتح محمدى الحديث بهدوء وهو يقول :بصي يا جنه  يا بنتى انا موافقه على كل حاجه انتى عاوزه وده ورق بيع بينى وبين ابوكى  اداه كل الورق بتاعه مش ناقص مليم واحد ثم أكمل بهدوء الورق ده معاكى  وهيفضل معاكى لحد اخر نفس فى عمرى يعنى لو أطلقت ولا لا كان يقول ذلك وهو  ينظر لها بهدوء

نظرات له جنه بهدوء وهى تحرك راسها بيجاب ام عن رحيم كان يحاول أن يراجع قراره

نظرات له جنه بهدوء وهى تقول اى انت مش ناوى تقول قرارك انا سمعاك

تنفس  رحيم صعدت وهو يحاول أن يظبط أنفاسه وهو يقول جنه انا حسمت قراري خالص انا  عاوزه اكمل معاكى عاوز اديكى وادى نفسي فرصه بلاش عشان خاطر اى حاجه عشان  خاطر مالك بس لان مفيش حاجه تانيه اقدار احلفك بيها كان يقول ذلك وهو ينظر  داخل اعينها بهدوء يود أن يعلم ماذا ان تقول

ابتسمت جنه و قالت اععععع بغرق

كنت  تقول ذلك وهى تقوم من على الفراش بصدمه نظرات لها ولدتها تلك السيده  البشوش ة هى تقول قومى ياختى اى ده كله نائمه فى اى ده انا قربت أنساه انك  موجوده

نظرات لها جنه بصدمه وهى تقول أنا فين

نظرات لها رباب  بسخرية:هتكون فين يا بنت عبدالله بلا بقولك اى يلا قومى ادخلى اغسلى واشك  عقبال ما انا خلاص بقيت الفطار قالت ذلك وخرجت ام عن جنه نظرات الى نفسها  بصدمه عبر المراه لا تصدق ان كل هذا حلم ليس اكثر من ذلك لا تصدق ان كل هذا  حلم هل يعقل هذا أين مالك و اين رحيم حته نواره كل هذا كان مجرد حلم  يجعلها ليس اكثر من ذلك لا يصدقه عقلل



38 = الثامن والثلاثون

روايه عروس الصعيد الفصل الثامن والثلاثون بقلم نورهان اشرف

قالت  ذلك وخرجت ام عن جنه نظرات الى نفسها بصدمه عبر المراه لا تصدق ان كل هذا  حلم ليس اكثر من ذلك لقد عاشت مع هذا الحلم نزلت دمعه من عينيها فاهى قد  عشقت ذلك الصغير حاولت ان تتملك دموعها وقامت من على الفراش و اتجهت إلى  المرحاض بكل حزن

ام فى الخرج خرجت رباب من الغرفه وجدت عبدالله يخرج من الغرفه وهو ينظر لها بستغراب وهو يقول مالك يا رباب فيكى اى رباب بهدوء

رباب وهى تحرك راسها بتفكر :مفيش حاجه يا خويا بس البت الى منيله  دى هتجننى مش عارفه مالها

عبدالله بهدوء:مالها يا رباب فى اى

رباب بسخرية:البت شكل دراستها مع المجانين وهى بقا عقلها مفوت

عبدالله بمرح :لا انتى بس دماغك لفت بس

رباب بهدوء::ممكن

قالت ذلك وذهبت الى المطبخ

بعد مرور ربع ساعه كنت ترتدى جنه كامل ملابسها وتجلس على السفره بجانب ولدها كنت تحرك الطعام فى الطبق دون أن تاكل منه اى شئ

نظر لها عبدالله بتسال وهو يقول: مالك يا جنه فيكى اى يا بنتى

جنه بضيع مفيش حاجه يا بابا انا كويسه اهو

وضع عبدالله يده على يدها وهو يقول بس شكلك بيقول غير كدا جنه لو فى اى حاجه انا جنبك يا بنتى و في ضهرك

نظرات له جنه بتسال وهى تقول بابا هو لو عشت حياه و اتعودت عليها وبقيت جزء منها و حته حبيت ناس فيها وبعد ده كله يكون حلم هتعمل اى

نظر  لها ولد ا بهدوء وهو يقول هكمل الحلم مره تانيه وهكوه مبسوط بيه و هحاول  اعيش معاه وابسط نفسي بيه كمان ده انا ممكن ارجع انام تأنى عشان اكمل  الحلم

نظرات له جنه بتفكير وهى تقول :تمام يا بابا يلا باى عشان هتاخر على رحمه قالت ونزلت بسرعه

نظرات رباب الى زوجها بهدوء وهي تقول شوفت مش بقولك البت غريبه فى حاجه غريبه فيها

عبدالله بابتسامه:مفيش حاجه اهدى انتى بس

كان يقول ذلك وهو يحاول أن يبث الطمأنينة في قلب زوجته ولكن هو يشعر بخوف كبير على صغيرته

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

استيقظ  فى الصباح الباكر فاهو قد انتقل من الجامعه سوهاج الى جامعه القاهره وهذا  كان طلب منه هو شخصيا فاهو لا يريد ان يبقا فى  تلك البلد التى مات فيه كل  الأشخاص المقربين له كان يقف امام المراه و هو يرش عطره الأخذ الذي صنع  خصيصا لأجله فى تلك الاثناء كنت تدلف ولدته الى الغرفه وهى تحمل ذلك الصغير  بين يدها وتنظر ل ابنها بابتسامه وهى تقول :اى يا نور عينى عندك أبصر اى  بتاعتك دى

ضحك رحيم بهدوء وهو يقول له والله يا حاجه مش هينفع كدا يعنى بقالى خمس سنين دكتور فى جامعه سوهاج وبرضوا مش عارفه تقولى محاضرات

نظرات له ولدته بسهريه والله ولو بعد مئه سنه وبعدين مش كل شويه تفكرنى ان احنا سبنا سوهاج

نظر  لها رحيم بحزن وهو يقول يا امى انتى عارفه انى مش هقدر ارجع سوهاج تانى  انا تعبت بعد كل اللى حصل معايا ده انا اصلا مش قادر اروح حته كنت نواره  معايا فيها

نظرات له امه بحزن وهى تقول الله يرحمها كنت بنت اوصول  والله يابنى لو انت زعلان عليها قيراط انا زعلانه اربعه و عشرين بس مينفعش  نفضل زعلانين عشان خاطر ابنك يا بنى انا لو عشت النهارده مش هعيش بكرا  وبلاش انت تكون محتاج واحده فى حياتك ابنك محتاج ام عشان كدا يابنى لازم  تفكر فى موضوع انك تتجوز

حاول رحيم أن يغير ذلك الحديث فنظر إلى ساعتها وهو يقول انا هتاخر على الجامعه مع السلامه يا امى

قال  ذلك وخرج من الغرفه نظرات له امه بتعب و هى تهزا راسها لا تعرف ماذا عليها  ان تفعل نظرات الى ذلك الصغير التى كنت تحمله بين احضانها و وضعت على  واجهه قبله وهى تقول بحب يلا يا حبيبي تيته نفطر

قالت ذلك وخرجت من الغرفه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام  عند جنه كنت تجلس فى المدرج بجانب صديقتها تقص عليها كل شيء وهى منهاره  تبكى بقوه اخت انظار رحمه المصدومه لا تصدق اى شئ مما تسمعه

انهت جنه حديثها وهى تقول بدموع انا عاوزه ارجع لمالك تانى يا رحمه انا مش عارفه اعيش من غير ابنى

نظرات  رحمه اليها كانها تنين براشيم وهى تقول بت انتى مجنونه ولا شكلك كدا ابن  مين وبتاع مين ده حلم يا  جنه مش اكتر من كدا وانتى قومتى منه وبعدين اكيد  كان فى حاجه مزعلكى عشان كدا انتى حولتى تهربي من الواقع الحقيقة وبعدين يا  بنتى انتى دكتوره نفسيه يعنى المفروض تكونى فاهمه كدا

نظرات لها جنه  بغضب :قصدك اى قصدك انى مجنونه لا يا رحمه مالك واقع و رحيم واقع رحمه انا  سوفت حب رحيم لمراته بعينى ثم أكملت ببكاء مع انى كنت بغير منها ومش هنكر  كدا بس انا بحبه وبحبه جدا كمان

كدا رحمه ان ترد عليها ولكن أوقفها صوت رحيم وهو يتحدث فى المايك  ويقول بعد اذنكم عاوز هدوء فى المدرج

لاحظت  شعرت ان الحياه توقفت بينها وبينه لا تصدق ان حبيبها امامها حته انها  اصبحت تتنفس بطريقه غريبه و صوت عالى كل ذلك كان يحدث تحت انظار رحيم  المستغربه فاهى كنت تجلس فى أول بينج

نظرات رحمه لها بجديه وهى تقول جنه مالك فيكى اى شكلك عامل كدا ليه

رفعت جنه اصبعها بتوتر و سعاده وهى تقول رحيم جوزى

كنت تقول ذلك بصوت عالى نسبياً نظرات لها رحمه بجدية وهى تقول جنه اهدى كدا ابوس ايدك احنا فى الجامعه اهدى حاولى تهدى

كنت  تقول ذلك لكى تخفف من حدت الموضوع ولكن كيف و جنه قد ذهبت هى و حبيبها فى  مكان بعيدا فاهى قد شعرت عندم رات عينه انها قد حلقع فى السماء العاليه

ولكن  اخرجها صوت رحيم وهو يتحدث فى الميك و يقول : السلام عليكم ورحمه الله  وبركاته اهلا بيكم احب اعرفكم بنفسي انا رحيم عبدالله هكون معاكم السنه دى  بدل الدكتور ياسين كان يقول ذلك وهو يوزع ابتسامات على الجميع ولكن عندم  وصل بعينه إلى جنه وجده تنظر لها نظراه غريبه لم يراها فى عيون احد من قبل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

رايكم



39= روايه عروس الصعيد الفصل التاسع والثلاثون بقلم نورهان اشرف

روايه عروس الصعيد الفصل التاسع والثلاثون بقلم نورهان اشرف

نظرات لها رحمة بصدمه وهى تهمس فى أذنها جنه اسكتى ابوس  ايدك الدكتور بيبصالك

جنه  بصدمه رحيم جوزى ده يا رحمه ده جوزى

نظرات لها رحمه بهمس يا بنتى اهدى الناس بدأت تتفرج علينا

كدا  أن ترد عليها جنه ولكن أوقفهم صوت رحيم و هو يقول :بعد اذنكم عاوز هدوء فى  المدرج  قال ذلك وبدا فى الحديث بهدوء ام عن جنه كنت تشعر ان قلبها يقرع  مثل الطبول لا تصدق ان حبيبها امامها ولا تعرف كيف تقترب منه ولكن أكثر  سوال يدور داخلها هو عن ابنها الصغير فاخر تريد ان تراه جلست طول المحاضره  تنظر له بحب حته انها لم تكلف نفسها ان تستمع إلى ما يقول لا هى تنظر إلى  واجهه فقط ليس اكثر من ذلك كانها تريد أن تحفظ تفصيل واجهه تريد أن تحفظ كل  شيء فيهم بعد مرور نصف ساعه كان يخرج رحيم من المحاضره بعد أن انتهاء من  شرح اول محاضره له ام عن جنه اخذت تلم اشياها بسرعه لكى تذهب خلفه فاهى  تريد أن تتحدث معاه فى كثير من الأشياء تريد أن تتكلم معاه فى كل ماحدث  معاها فى تلك الأيام تريد أن تسأله عن ابنها و نور عينها مالك ولكن أوقفها  يد صديقته رحمه وهى تنظر لها بستغراب وتقول جنه انتى رايحه فين

جنه بجدية :رايحه اشوف رحيم رايحه اشوف جوزى و ابنى يا رحمه انا عاوزه اشوف مالك

نظرات  لها رحمه بغضب وهى تقول انتى مجنونه يا بنتى ابنك مين يا جنه انتى ليه مش  قادره افهم ان ده كله حلم مش اكتر من كدا يعنى حاجه عاديه متعلقيش دماغك  بيها

نظرات له  جنه بجدية و هى تقول حلم اى وبتاع اى بقولك جوزى وابنى تقولى حلم وبعدين  ماشي يا ستى هو حلم زاى مانتي بتقولى و انى اشوفه فعلا ده اى حلم يا بنتى  صدقنى هو ده رحيم جوزى

مسحت رحمه  على واجهه بتعب من جنه وهى تقول ماشي يا ستى انا هامشي معاكى للآخر وهو ده  جوزك وانك مراته انتى بتقولى ان هو مش بيحبك وإن هو كان بيعملك واحس يبقا  خلاص انسيه بقا و عيشي حياتك من اول و جديد وانتى عندك فرصه انك تعملى كدا

نظرات  لها جنه بضيق وهى تقول :اى اللى انتى بتقوله ده انا حته لو مش بحب رحيم  ولكن أنا بحب ابنى مالك وبعدين مين قال ان هو مش بيحبنى ممكن يكون بيحبنى و  عاوزنى بس مكنش عارف يعبر ثم أكملت انتى مشفتيش كان بيحب نواره ازاى

مسحت  رحمه على واجهه بتعب وهى تقول :انتى اى اهدى بقا انتى شكلك اتجننتى خالص  كنت تقول ذلك فى واجه جنه بصراخ عالى حته انها جعلت الجميع يلتفت لها نظرات  لها جنه بكسره نفس وهى تقول شكرا يا رحمه شكرا يا صحبتى قالت ذلك ونهمرت  الدموع من أعينها بحزن وغادرت المدرج بسرعه

ام  عن رحمه نظرات لها بحزن وهى لا تصدق انها احزنت صديقتها إلى تلك الدرجه  الكبيره اخذت تنظر الى الجميع الذين كانوا ينظرون لها بستفسر

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام  عند رحيم كان يجلس على مكتبه وهو ينظر الى اخر صوره كنت تجمعه بنواره بحزن  شديد حاول أن يهدأ نفسه فاهو إذا وجد صوره لى نواره فى اى مكان كان يبكى  مثل الطفل الصغير حته أنه ولدته وافقت على أن تخرج من بلدها و بلد زوجها  لكى تجعله ينسي نواره ولكن كيف ذلك قاهر و لله الحق امراه غير الجميع فأهل  زوجته و حبيبته ولكن قطع شروده صوت هاتفه نظر الى الهاتف وجد امه هى من  تتصل به رد عليها بسرعه وهو يقول

الو يا ماما

بهيه بجدية :اى يا رحيم انا حبيت اقولك متنساش أن اخوتي و جوزها جاين اوع تنساه

رحيم بجدية لا يا ماما مش ناسي و هاجي بدرى متخفيش

بهيه بجدية:ماشي يا بنى خالى بالك على نفسك

رحيم بهدوء:حاضر يا امى

أغلقت  بهيه الهاتف وهى تدعوا الله من كل قلبها ان يهدى ابنها فاهى لا تريد شيء  فى حياتها سوي ان الله يقف بجانب ابنها ويجعله ينسي نواره لا هى لا تريده  ينسي نواره هى تريده أن يحاول ان يستمع الشجاعه التى فى داخله ويبدأ من  جديد ليس من اجله ولكن من أجل ذلك الصغير الذي من حقه أن يعيش مع ام و اب ف  اخر يوم لى نواره فى تلك الحياه طلبت من رحيم أن يتزوج ويجلب ل ابنها ام  تكون حنونه مراعيه مثلها

تنهدت بهيه بتعب وهى  تقول :كنتى طيبه لدرجه انه مش قادر ينساكى ولا عارف حته يهدى قلبه على  فراقك الله يحرمك يا نواره الله يرحمك يا بنتى

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺.

عند  جنه كنت تدخل شقه وهى تبكى فاعى لا تصدق ما يحدث معاها واقفتها صوت امها  المستغرب وهى تقول مالك يا جنه فى اى يا بنتى مالك بتعيطى ليه اى اللى حصل

نظرات لها جنه بدموع وهي تقول:رحيم جوزى

توسعت اعين رباب بصدمه وهى تقول اى انتى بتقولى اى

كدت  أن ترد عليها جنه ولكن داهمها دور وبدأت تشعر ان الدنيا تدور بها و فجاه  واقعت على الارض امه عن رباب ركضت إليها بسعريه و أخذته تحاول ان تجعلها  تفوق ولكن لا حياه لمن تنادي

رايكم يا جماعه


40= البارت الأربعيـــــــــــــــــــــــــن /

روايه عروس الصعيد الفصل الاربعين بقلم نورهان اشرف

بعد  مرور نصف ساعه كان يقف عبدالله فى الخارج وهو يشعر بقلق كبير على تلك  المسكينه التى فى الداخل كان يشعر انه يحمل ذنب كبير بسبب أنه قبل ما فعلته  زوجته يشعر انها له يد فى كل ما يحدث مع تلك المسكينه التى فى الداخل بعد  مرور دقائق كان يخرج الطبيب وهو يقول بعض التعليمات على اذن رباب يقص عليها  كل ما يجب عليه ان تفعله ما يقول بعد خروج الطبيب نظر عبدالله الى زوجته  بهدوء وهو يقول لو المسكينه اللى جوا دى حصلها حاجه يبقا الذنب فى رقبتنا  احنا

نظرات له رباب بجدية وهى تقول بقولك اى يا عبدالله اللى جوا دى بنتى وانا عارفه مصلحتها كويس اوى وعارفه اعمل اى او لا.

نظر  لها عبدالله بسخرية وهو يقول :انتى كدبتى كدبه و هتصدقها يا رباب رباب  اللى احنا بمعناه ده بندمر نفسنا و بندمر المسكينه اللى جوا دى يا رباب دى  مش بنتنا لا دى واحده تانيه

نظرات له رباب بغضب وبدأت تتنفس بطريقه  غريبه وهى تقول بغضب :لا دى بنتى انا انا جبتها من بطنى فاهم ولا لا مهما  حاولت تقول كدا يبقا كدب دى بنتى انا وبعدين دى مش بنت حد تانى وبعدين الأم  هى الي تفضل قعده جانب بنتها لكن امها فين من ده كله دى حته مدورتش على  بنتها ولا فكرت تسأل عليها حته

نظرا لها عبدالله بغضب وهو يقول انتى  اى اللى عرفك ان كنت امها مش زعلانه إذا كان انتى هتموتى عشان بنتك هى مش  هتموت بقا بسبب بنتها إلى متعرفش هى فين لحد دلوقتي يا رباب البنت بدأت  الذاكره ترجعلها ولو عرفت إلى احنا عملته فيها مش هتكرهنا بس لا دى ممكن  تعمل حاجات اكتر من كدا والصراحه بقا حقها وحقها اكتر من كدا كمان

نظرات  له رباب بغضب وهى تقول بقولك اى يا عبدالله ملكش علاقه بالموضوع ده خالص  فاهم انا مش هخسر بنتى كفايه البنت إلى خسرتها انا مش هخسر عيالي اكتر من  كدا كله اللى بنتى واللى هيجي ادام عنى عامله اه انا مش هقبل ان ياخد بنتى  منى انا تقتلها وتقتل نفسي كنت تقول ذلك و عيونها تشبه كاسات الدم ثم أكملت  ببكاء كفايه بنتى اللى راحت و حرقت قلبي كفايه ان فى بنت ليا راحت من ايدى  وانا ماكنتش عارفه اعمل ليها حاجه المره دى لا انا مش هقول بكدا ثم أكملت  بطريقه جنونيه وبعدين محدش يقدر يقول إن دى مش بنتى الحدثه لم حصلت خرجت  التانيه و ماتت لكن جنه لا اه انا قلبي محروق على بنتى بس كل ماشوف جنه  برتاح اكتر وده حاجه تخليني مش بس مش عاوزه ابعد عنها دى حاجة تخلينى أقتل  اى حد قبل مايقرب عليها نظر عبدالله لها بصدمه لا صدق

ما حدث مع  زوجته فاهى وصلت الى حاله اقرب إلى الجنون لا يصدق انها بدأت اشعر بكل تلك  المشاعر الامومه تجاه تلك المسكينه التى فى الداخل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند  جانيت كنت تقف فى الشرفه وهى تلك الملابس السوداء التى ارتدتها بعد أن  غابت ابنتها عن عينها فإذا نظرات إليها تجد الحزن يمل و اجهزه و تجدها  حزينه الى ابعد حد يمكن لك ان ترها فقد ظهر على جسدها الضعف الشديد كنت  تمسك اخر قطعه كنت ترتديها ابنتها والحزن بادى على واجهه ولكن قطعها دخول  طارق الذي نظر لها بحزن وهو يقول انا السبب فى كل اللى حصل ده انا لو مكنتش  وافقت كنت بنتى هتفضل قاعد جنبي. لحد اخر يوم فى عمرى بس  انا غبي وافقت  انى تدمر حيات يبقا لازم است كل نظرات له جانيت بغضب وهى تقول لا تست مل  ولا لا مش مهم انا مهم عندى بنتى غرب س 5 


يتبع 

تكملة الروايه من هنااااااا




 

تعليقات

التنقل السريع