رواية صغيرتى نور الفصل السادس والاربعون بقلم هدير احمد
كان مراد يسير كبركان يوشك علي الانف*جار
مراد بنبرة غاضبه لنور :خلصتي
نور:في اي يا مراد مالك متعصب كده ليه
مراد :اسمي مراد بيه او استاذ مراد
نور :ده مقلب صح
نور:لو خلصت المقلب بتاعك تعالي بقي ساعدني في لم الشنط
مراد :انتي طالق واول ما هننزل مصر ورقتك هتوصلك
صدمت نور لما سمعته بشده
وتركها مراد في صدمتها هذه وخرج من الغرفة متجهًا الي مكتب احد الاطباء المصريين بالمستشفي
دكتور خالد :اتفضل يا استاذ مراد
لك*مة مراد لك*مة قوية جعلته يفقد توازنه ويقع علي الكرسي
مراد فضل يسدد له اللك*مات حتي بعد ما وقع علي كرسي المكتب
خالد :افهمني يا استاذ مراد انا ونور بنحب بعض وهنتجوز بعد ما تطلقها
هنا توقف مراد عن ضربه
خالد وهو ينهج من شدة الضرب :هي اللي قالتلي ان جوازكم علي ورق بس وده علشان تساعدها مش اكتر
وهي حبتني وانا كمان وكنا هنقولك هي كانت هتفتحك في الموضوع اول ما تنزلوا مصر
سمع مراد هذه الكلمات ثم تذكر حديث نور معه بالامس
فلاش باك
نور :مش عارفه بجد اشكرك ازاي يا مراد علي كل اللي عملته معايا
مراد:انا معملتش غير واجبي ولا ناسيه آنك مراتي
نور :عارفه بس ده علي الورق بس علشان تساعدني مش اكتر
مراد :طبعا
نور :عايزه اقولك حاجه بس هقولك في مصر ان شاء الله
مراد :طب ما تقولي دلوقتي
نور:لا في مصر ان شاء الله
عودة للوقت الحالي
مراد :بقي هو ده اللي كنتي عايزه تقوليهولي يا نور بقي انا كنت بفكر اعرض عليكي الجواز وانتي بتفكري ازاي تسبيني لا وكمان مرتبه كل حاجه مع حبيب القلب
خرج مراد من غرفة الطبيب محطمًا لما سمعه وما عرفه
الدكتور :الو ياباشا
عز الدمنهوري:طمني
خالد :كله تمام كل حاجه مشيت زي ما احنا خططنا واحسن كمان
عز الدمنهوري:عظيم عظيم بقيت الفلوس هتكون في حسابك كمان ساعة
رواية صغيرتى نور الفصل السابع والاربعون بقلم هدير احمد
خرج مراد ونور من المستشفي في صمت تام
الجميع رحب بنور ترحيب في غاية الجمال حتي والد مراد
والدة مراد :طمنيني عليكي يا حبيبتي عاملة اي
نور :الحمد لله بخير يا امي
والدة مراد :اسمع بقي انت وهي احنا ان شاء الله اول ما ننزل مصر هنعمل فرح كبير
مراد:مفيش داعي يا امي لده
والدة مراد :بقي ابني وحيدي مشوفهوش عريس ده لا يمكن ابدا انا قولت كلمتي وهتعمل فرح يعني هتعمل فرح
مراد :انا مش معترض علي الفرح يا امي بس فين العروسة اصلا
والدة مراد :انت هتهزر ما نور اهي
والدة مراد :انت بتقول اي
ثم فرت دمعة من عين نور فاخذتها والدة مراد بين ذراعيها
والدة مراد :اهدي يابنتي اهدي
والدة نور :لا انت ابني ولا اعرفك لحد ما ترد نور لعصمتك
مراد :يعني ايه ياماما هتتخلي عن ابنك علشان واحدة متعرفيهاش غير من كام شهر
والدة نور :اه يا مراد لا انت ولا اعرفك انا شوفت حبك لنور وشوفت حبها ليك انا عمري ما شوفتك مع كارولين كده ابدا انت محبتش غير نور
تقدر تقولي اي سبب الطلاق
مراد :متفقناش كفاية انها من طبقة فقيرة مش هتعرف…
صفعة نزلت علي وجهه لم تدعه حتي يكمل كلامه
والدة مراد :من اللحظة دي لا انت ولا اعرفك اللي يفكر التفكير الرخيص ده في الطبقة البسيطة او المتوسطة هو اللي يكون انسان فقر
انا عمري ما علمتك انك تبص وتعامل الناس بفوقية وتكبر
تعرف ابوك يوم ما جه واتجوزني كان عنده اي
ولا حاجه حتي الشقة قعدنا في ايجار كان ممكن ناكل يوم وتاني يوم منلاقيش اكل او حتي. فلوس الاكل
عارف وصلنا للي احنا فيه دلوقتي منين
من عند ربنا اولا ثم ان ابوك مكنش بينام ليل نهار شغل كل بيشتغل ٣و٤شغلانات علشان عايز يعتمد عليه نفسه علشان لما تشاور علي حاجه تيجي في نفس الثانية
كلنا واحد متبص للناس من فوق لان زي ما ربنا عزك واكرمك من رزقه قادر في ثانية انه يخليك لا تملك اي شيء
والدة مراد:يلا يا عز علشان هنتأخر علي الطيارة يلا يا حبيبتي
كانت نور تشعر بصدمة كبيرة وخيبة امل مما سمعته من مراد
وفجأة وهما يسيروا تسقط نور أرضًا
يتبع
تعليقات
إرسال تعليق