القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جذبتني بعيونها الخضراء من 24_25_26_27_28بقلم نوسه حماده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


 الفصل الرابعه وعشرون الفصل الخامسه وعشرون الفصل السادسه وعشرون الفصل السابعه وعشرون 


جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل الرابعه وعشرون

الجده بصدمه:انتي بتقولي اي يا بنتي 

بسمله:بقول أن انا مش عايزه اكمل في الخطوبه دي 

الجده:يعني اي السبب

بسمله:هو كدا 

الجده:هو اي الي كدا اقفي كلميني 

بسمله:انا جايه من الشغل تعبانه يا جدتي مش قادره اتكلم في حاجه 

ساره:علفكره اختي دي غبيه اووي عايزه يا جدتي تسيب محمد يارتني انا الي خطبته 

الجده:بس يا ساره اسكتي لتتابع بغيظ:انتي رايحه فين

بسمله:عند ميار 

الجده:بسمله 

دلفت خارج البيت اتجهت لبيت صديقتها 

ميار:في اي سكته كدا لي

بسمله:انا اتشكلت مع جدتي 

ميار:لي

بسمله:عشان قولتلها مش عايزه اكمل في الخطوبه دي 

ميار:اه لتتابع بصدمه:اي بتقولي انتي 

لورا:لي كدا 

ميار:طب لي احكي 

بسمله:كدا 

لورا:طب ونتي يا ميار مقلتيش برضو اي السبب الي اترفدتي من الشغل 

بسمله:انتي اترفدتي 

ميار:لاء مترفدتش بس انا الي عايزه اسيب الشغل 

لورا بضحك:دي بتتريق علي كلام المدير بتاعها 

ميار:خلاص يا لورا مديقنيش انت كمان 

لورا:طب انتي هتفضلي سكته كدا طب قولي سيبتي الشغل لي يعني او قولي انتي يا بسمله

ميار:بصي انا سيبت الشغل لي كل شويه اطلعي قسم الملابس انزلي من القسم هاتلي الملف دا لاء انتي شغللك غلط لي انتي مش مجتهده في شغللك لي لاء انتي بتتاخري لي علطول شغل يا بنتي لتتابع بمرح:ونتي يا بسمله 

بسمله:انا مش عايزه اتكلم 

ميار:برحتك 

لورا:بس اكيد انتي يا بسمله المدير بتاعك بقا مبيشغلكيش كتير طبعا انتي خطيبته

بسمله:اه فعلا مبيشغلنيش لتتابع بتريقه:فعلا 

ميار:يبقا عكس النتي قولتيه يعني احنا مفهمناش انتي لي مش عايزه تكملي 

بسمله:انا هكلمه دلوقتي وقوله إن انا معتش عايزه اكمل 

ميار:اهدي بس هتلقيقي انتي متعصبه منه بس عشان الشغل اهدي متعمليش كدا دلوقتي 

لتتابع بغيظ:هاتي التلفون دا يا بسمله بتعملي اي هاتلي بقولللك 

خرجت خارج الغرفه 

ميار:بقوللك هاتي التلفون دا انتي مش عرفه اصلا انتي بتعملي اي 

لورا:يا بسمله اهدي 

بسمله:قفله 

ميار:احسن أن قافل موبيالي انتي عارفه اصلا انك هتعملي اي 

لورا:بتبعت واتس 

سحبت من يديها التلفون بغيظ:اسكتي خالص 

بسمله:هاتييييي التلفون 

ميار:مش هديهوللك عشان انتي اصلا مش عارفه بتعملي اي 

بسمله:تمام 

لورا:استني يا بسمله ميار علفكره مش قصدها حاجه 

خرجت خارج البيت 

ميار:سيبها يا يا لورا هيا غبيه اصلا 

...........................

زينه:ها يا سيف متعرفش هيا سابت الشغل لي 

سيف:معرفش يا ماما نور مقلش حاجه 

نور:ماما انتي لي مهتمه بها اووي كدا 

زينه:انا شايفه أنها محترمه ونت بصراحه بتتكلم معاها باسلوب مش كويس خالص 

لتتابع بشهقه:انت بتعمل اي دي صوره مين دي 

سيف:مفيش يا ماما 

زينه:اقوللك انا بصراحه يانور انا عيزاك تتاسف لميار 

نور:اتاسفلها بتقولي الكلام دا لياا

سيف بتريقه:لاء بتكلمني انا هههههه

زينه:بس يا سيف 

زينه:انت....

نور:ماما لو سمحتي انا مش عايز اتكلم في الموضوع دا 

زينه:ينفع الي بيعملوه اخوك دا 

سيف:...........

زينه:سيف انت بتعمل اي 

سيف:,مبعملش حاجه 

زينه:طب حبيبي لو سمحت هاتلي فونك كدا اكلم جوان 

سيف:اتفضلي 

زينه:انا نشوف بقا انت كمان فتحلي صوره مين دي ومش اول مره اشوفك بتشوف صور...........

زينه:لارا بتعمل اي صورتها عندك لتكون يا واد يا سيف معجب بيها 

سيف:انا...

زينه:انت عارف لو مقلتليش اخوك رفد ميار لي انا هقول 

سيف بمقاطعه:ياماما أن معرفش 

زينه:انت بتتضكك عليا 

سيف:انا بتكلم بجد بجد معرفش

..............................

 لورا تلفونها بيرن 

 ‏لورا:طب هتروحي تدهولها

 ‏ميار:لاء طبعا استني استني دا بعت مسدج علي الواتس 

 ‏لورا:بعت اي 

 ‏ميار:انا اسف هو اسف علي اي 

 ‏........................

 ‏في الصباح 

 ‏يعني يابنتي بجد هتقوليله انك مش هتكملي في الخطوبه دي 

 ‏بسمله:اه هقوله وكمان هقدم استقالتي 

 ‏الجده:يا بسمله انتي عارفه انتي بتعملي اي 

 ‏بسمله:اه انا عرفه بعد اذنك يا جدتي انا مش عايزه حد يضغط عليا لازم اروح الشركه دلوقتي لأن الوقتي بيقي فاضي بعد كدا يبقا عندوا شغل واجتماعات ومبتعرفيش تكلمي 

 ‏ساره:يا ادهم يا اخويا قول الغبيه دي حاجه 

 ‏لا يا بسمله يا غبيه متعمليش كدا 

دلفت خارج البيت 

 ‏ميار:بسمله فين 

 ‏ساره:في الشركه 

 ‏ميار:بجد 

 ‏.....................

 ‏خالد:محمد انا كنت عايز اتكلم معاك في موضوع 

 ‏محمد:موضوع اي 

 ‏خالد:بس انت قولتلي انك عايز مساعده 

 ‏محمد:سيبك من المساعده موضوع اي الي انت عايزه اتكلم فيه 

 ‏خالد:بخصوص ياسمين 

 ‏محمد:اه 

 ‏خالد:طب ادليها فرصه تانيه 

 ‏محمد بمقاطعة:بدل مبتتكلم لو في شغل كمله احسن 

 بسمله:لو سمحتي يا ندي انا عايزه ادخل لمحمد

 ‏ندي:حاضر 

 ‏دلفت المكتب لتتابع بجديه:محمد باشا بسمله عايزه حضرتك

 ‏محمد:خليها تدخل

 ‏ندي:حاضر 

 ‏ندي:بيقوللك ادخوليله لتتابع بمرح:انتي كويسه 

 ‏بسمله:اه مفيش حاجه 

 ‏لتفتكر كلام ميار:انتي غبيه انتي عارفه هتعملي اي 

 ‏............................

دلفت الي المكتب:لو سمحت انا عايزه اتكلم 

محمد:عندي شغل دلوقتي مش فاضي 

بسمله:بس انا 

محمد بمقاطعة:بقوللك عندي شغل مش فاضي 

خرج من المكتب

..........................

نسمه:بعدا يا جوان متتاخريش علي شغللك هههههههه

جوان:حاضر يا ابلتي ههههههههه

لتتابع بجديه:طب انتي بتقوليلي ان انا هشتغل مع المهندس ادهم دا  انا معرفوش

نسمه:المكتب الي هناك دا 

جوان:تمام 

دلفت ناحيه المكتب لتتابع بجديه لتجده جالس علي مكتبه ويركز ببعض الأوراق

جوان:احم حضرتك البشمهندس ادهم 

ادهم:ايوه مين حضرتك 

جوان بجديه:انا جوان الي هشتغل معاك في المشروع الجديد 

ادهم:اهلا يا يابشمهندسه 

جوان:اهلا بحضرتك 

ادهم:تحبي تبداي من دلوقتي معايا في المشروع

جوان:اكيد طبعا 

ادهم:طب اتفضلي عشان افهمك المشروع 

جوان تمام

............................

لورا:ها روحتلها 

ميار:في الشركه دلوقتي قالتله طبعا 

لورا:طب ماترني عليها

ميار:تلفونها معايا انتي ناسيه

لورا:اه  طب ونتي يا ميار هتعملي اي 

ميار:هدور علي شغل تاني طبعا بس لازم اجيب الاستقالة من الشركه 

................................

في شركه نور

نور:سيف لسه مجاش ولا اي 

السكرتيره:حضرتك هو قاله أنه في المكتبه وان اقوللك كدا 

نور:مكتبه

السكرتيره:ايوه يا فندم 

.....................

بت يا لارا تعملي اي كدا 

لارا:الكتاب يا رنا الي انا بحثت عنه علي النت موجود هنا بس مش عارفه فين 

رنا:طب انا هرد علي الفون مفيش شبكه هنا هطلع بره 

لارا:تمام 

الرجل:اتفضل يا سيف باشا حضرتك دي المكتبه

سيف:شكرا 

لارا:يعني دورت كتير ومش لقياه

التفت سيف ناحيها:انتي بتعملي اي هنا

التفت لارا

سيف: يا بنتي كنت هتقعي 

لارا:انت بتعمل اي هنا

الرجل:هو دا الكتاب الي بتسال عليه يا سيف باشا

لارا:لو سمحت انا الي عايزه الكتاب دا 

الرجل:بس سيف باشا الي طلبه الاول 

لارا:لو سمحت انا عايزه الكتاب دا 

سيف:بس انا عايزه اكتر منك بصي ممكن انا قراءه وبعدين انتي تقراي ممكن اجبهوللك يعني 

لارا:تمام

.......................

لتتابع بشهقه:ممكن اتكلم معاك خلصت شغللك ولا لسه

محمد:قولي موضوع اي 

بسمله:بخصصنا يعني 

محمد:قولي 


 


 ‏

جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل الخامسه وعشرون

دلفت الي غرفه لتتابع بمرح:محمد............

لارا:هو فين دا ....اه نسيت في التجديف 

دق باب البيت لتدلف:ايوه 

نرمين:صباح الخير يا جميل 

لارا:صباح الخير 

نرمين:انتي لسه صاحيه ولا اي 

لارا:لاء 

نرمين:محمد هنا 

لارا:لاء مش هنا 

نرمين:يابنتي انا روحت الشركه ندي قالتلي محمد مجاش 

في اي يا لارا هو يعني علطول شغله اهم حاجه ولا عشان يعني الخطوبه وكدا 

لارا:انا معرفش بس هو بجد شكله مدايق جدا مبعرفش أكلمه خالص ومبيحبش حد يقول الموضوع دا قدامه خالص 

نرمين:يعني في اي

لارا:بقوللك يانروم مبيقلش لحد خالص هما لي سابوا بعض 

بس لما ساب محمد حجازي مكنش يعني مدايق اووي كدا كان بالنسبالوا عادي دا حتي عمتو رزان كانت عايزه تفهم لي يعني مقلهاش برضو 

........................

كنتي فين ياميار 

ميار:مفيش ياماما 

الام:بقوللك كنتي فين 

ميار:ياماما كنت 

رن هاتفها

ايوه يا لورا  

الام:ميار ميار 

لورا:ها عملتي اي بقا 

ميار:معملتش حاجه وهو قال انا اسف يعني علي الي عمله 

               Flash back

 ميار:ايوه زينه هانم

 ‏زينه:حبيبتي ممكن تيجي عايزكي في موضوع 

 ‏ميار:اجيللك في البيت يعني 

 ‏زينه:لا .............

 ‏ميار:تمام

               Back

 لورا:ها وبعدين 

 ‏ميار:هيا مكنتش عيزاني اصلا يابنتي هيا كانت عيزاني ارجع الشغل بس مش هيا الي عايزه تقول  عايزه ابنها الي يقول 

 ‏لورا بايماء:ايوه بعدين قاللك اي يعني 

 ‏ميار:زيك ما قالتلك انا اسف جدااا ونا غلطان اني اتكلمت معاكي بأسلوب دا بس يا لورا انا مش عايزه اروح الشغل مش عايزه اشتغل يعني في الشركه دي 

 ‏لورا:لا لا مينفعش بقا دي مامتو وهو قالوللك غلطانين اهو مش انت وبسمله اسلوبكم زي بعض تقلوش توام 

 ‏ميار:اه صحيح هيا هتروح تجيب الاستقاله ولا لا 

 ‏لورا:بصراحه يعني هيا قالتلي عايزه الاستقاله دي لأن مثلا لو قدمتي في شركه تانيه لازم دي والملف وهيا بتقولي أنها مكسوفه جدااا أنها تروح الشركه 

 ‏ميار:امم 

 ‏الام:ميار 

 ‏ميار:طب هكلمك تاني يا لورا 

 ‏لورا:تمام

 ‏......................

 ‏لارا بمرح:طب يا حبيبي انتي لي مش عايز اتكلم مع حد حتي معايا انا 

 ‏لارا بهمس:لا لا لو قلتله كدا ممكن يتعصب علياا اكتر 

 ‏لارا:اي دا يا محمد انت رايح فين 

 ‏محمد:الشركه

 ‏لارا:اه تمام 

 ‏علي الناحيه الأخري في الشركه 

 ‏ندي:بقوللك اي ياندين هما دول بخصوص اي 

 ‏ندين:مش خالد باشا قال علي اميل الشركه أنه عايزه مساعده

 ‏ندي:ايوه 

 ‏ندين:هما دول 

 ‏ندين:احم اسكتي عشان محمد باشا ايجي

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه:حضرتك 

محمد بمقاطعة:هو دول المساعدات 

ندي:تحب ديدخلوا دلوقتي 

محمد:تمام

دلفت خارج المكتب لتتابع بجديه:انتي لو سمحتي اتفضلي 

.....................

انا مش عارفه انتي بتعملي اي هههههههه

بسمله:في اي يا لورا متديقنيش 

لورا:انتي طلعتي الشركه ونزلتي تاني 

بسمله:بصراحه انا متوتره جداا مش عارفه اقولل اي 

لورا:انتي عرفه تقولي كل حاجه بعدين متتوتريش لتتابع بمرح:انا عرفه انك بتحبييه

بسمله بغيظ:بتقولي اي 

لورا:بقول الحقيقه  بس انا هقوللك تعملي اي انتي هتدخلي المكتب هتقوليله لو سمحت يا محمد اومحمد باشا زي ما بتقولي انا عايزه الاستقالة بعدين ونتي بتتكلمي متبقيش متوتره كدا فهمتي 

لورا:بسمله مش دي اسيل الي كانت حبيبته

التفت بسمله:ايوه هيا بتعمل اي دي

لورا:مش عرفه لتتابع بخبث:بعدين احنا مالنا صح ولا اي 

بسمله:اه طبعا 

لورا:طب اي يلا بقا 

دلفت عند المصعد

فتحت باب المصعد لتتابع بخبث

اسيل ببرود:احم يووه الجو حار اووي 

دلفت داخل الشركه لتتابع بمرح:لوسمحتي عايزه ادخل لمحمد باشا

ندي بصدمه:اه تمام 

بعض الموظفين بهمس:هيا اسيل بتعمل اي هنا 

ندين:معرفش 

ندي بحب:بسمله 

بسمله:ازيك يا حببتي

ندي:الحمد الله ونتي يا حبيبتي 

بسمله:الحمد الله 

بسمله:هو انا ممكن ادخل 

اسيل:علي فكره انا جايه قبلها وقلت قبلها برضو لازم يكون في احترام شويه 

خالد:يعني اي مفيش واحده من دول عجبتك

محمد:مبحبش اكرر الكلام

ندي بجديه:محمد باشا بسمله عايزه حضرتك واسيل بخصوص الشغل 

خالد بصدمه:بجد 

محمد:اتفضل انت يا خالد علي شغللك 

خالد:حاضر 

ليتابع بخبث:دخلي الاتنين

ندي بشهقه:اي .....احم اسفه حضرتك حاضر 

دلفت خارج المكتب لتتابع بجديه:اتفضلوا 

اسيل:انا ولا هيا بس اكيد انا طبعا 

بسمله بغيظ دخلت المكتب 

ندي:انتوا التنين محمد باشا قال كدا 

بسمله بجديه:حضرتك انا...

محمد بمقاطعة:علي فكره انا مقلتلكيش اتكلمي 

اسيل بمرح:حضرتك انا جايه بخصوص الشغل 

محمد بضحكه وسيمه:اه اكيد طبعا ممكن الملف 

اسيل بمرح:اتفضل 

ليتابع بجديه:تمام اهم حاجه عندي لينظر التي تقف من الغيظ الالتزام في الشغل 

اسيل:عارفه حضرتك 

ليلتقط هاتفه ليتابع بجديه:ندي تعالي بسرعه

دلفت ندي الي المكتب 

محمد:عرفي اسيل المكتب وعرفيها الشغل تمام 

ندي:اي 

محمد:هو في ايييي كل اما اقول حاجه تقوليلي اي 

ندي:اسفه حضرتك اتفضلي 

محمد بخبث:ايوه قولي كنتي عايزه اي 

بسمله ببرود:انا عايزه الاستقالة بتعتي لو سمحت 

                Flash back

بسمله:انا مش عايزه اكمل في الخطوبه دي 

محمد:السبب

بسمله: كدا انا مش عايزه اكمل 

           Back

محمد ببرود:ونا قلتلك قبل كدا أن انتي قبل ما تشتغلي هنا مكتوب في العقد انك مينفعش تسيبي الشغل 

بسمله بمقاطعه:ايوه حضرتك قلت كدا 

محمد:انتي عرفاكي مبحبش اكرر الكلام سمعتي بعدين مش عايزه تشتغلي هنا مفيش استقلات عيزه استقلتك يبقا تشتغلي زي ما قلتلك كلامي واضح 

بسمله بغيظ:واضح

دلفت خارج المكتب وقفلت الباب بعنف

لورا:ها عملتي اي شكللك مدايقه 

بسمله:قالي مفيش استقلات لما تكملي شغللك 

لورا:زي ما ميار قالت يعني طب هتعملي هتكملي الشغل 

بسمله:لازم  بصي يا لورا انا مش عايزه جدتي تعرف أن بشتغل هنا تمام 

لورا:طب لي 

بسمله:يعني لو هيا عرفت هتقولي روحي الشغل كدا عادي طبعا هتقول لاء 

لورا:تمام بس هقولها اي لو هيا سالت عليكي 

بسمله:قولها عند ميار 

لورا:تمام 

........................

علي الناحيه الأخري في حديقه

ماما خالد نشر علي اميل الشركه انو عايز مساعده 

باين لمحمد لتتابع بمرح أما اتصل علي الشركه وشتغلهم شويه

رزان:بس يا بيت بطلي لماضه

حور:ثواني كدا عشان برن 

الوا يا فندم 

حور بمرح:لو سمحتي انا بتكلم بخصوص الشغل مساعده يعني

يافندم حضرتك خلاص النشر اتلغي 

حور ببرود:تمام يا ختي 

رزان:قالتلك اي 

حور:قالتلي..........ماما ليكون هيا 

رزان:بتقولي اي مش فاهمه 

حور:اسيل قالت في الاكونت بتعها أن بتشتغل في شغل جديد في شركه لتتابع بجديه:ثواني يا ماما اما اتاكد تاني 

فتحت الاكونت الفيس بوك الخاص بها لتتابع بجديه:ايوه ياماما 

رزان:انتي بتتكلمي ونا مش فاهمه حاجه خالص 

حور:اسل مساعده محمد 

رزان:اي مساعدته 

حور:ايوه 

رزان:هاتلي تلفونك كدا بسرعه

حور:اتفضلي 

حور:ماما انتي هتكلمي مين 

رزان:ايو يا لارا يحبيبتي 

لارا:ايوه عمتي 

رزان:كنت عايزه أسألك في حاجه

لارا:حاجه اي

رزان:بجد أن اسيل مساعده محمد 

 اي لتتابع بخبث:اوعي تقوليلي اسيل 

رزان:ايوه انا اقصد كدا 

لارا:بس انا معرفش حاجه خالص عن كدا ياعمتو محمد مبيتكلمش معايا خالص اقفلي كدا ونا هكلمه

............................

دلفت الي المصعد اصدمت بشخص 

بسمله:انا اسفه مخدتش بالي 

بسمله معقول انتي 

بسمله:كريم 

كريم:اخبارك اي طمنيني عليكي

بسمله:الحمد الله ونت

كريم:الحمد الله 

ليتابع بمرح:انتي بتعملي اي هنا 

بسمله:انا بشتغل هنا ونت

كريم:انا هنا مع فرقه بتاعتي للتدريب علي التصميم وكدا 

بسمله بعدم فهم:اه 

كريم:بعد اذنك عشان متاخرش بيقولوا أن المدير مبيحبش  حد يتأخر عن شغله

بسمله:اه تمام 

دلفت الي الشركه لتتابع بجديه:بقوللك اي ياندي في فرقه بتتدرب علي التصميم هنا 

ندي:ايوه

بسمله:ومين الي بيشرف علي المجموعه دي

ندي:خالد باشا وياسمين 

بسمله:طب و محمد ثانيه انتي قولتي ياسمين 

ندي:اه 

بسمله:ازاي مش هيا اترفدت 

ندي:رجعت الشغل تاني 

بسمله بهمس:بقا كدا يا استاذ محمد 

ندي:بتقولي حاجه 

بسمله:ها لا مفيش حاجه 

ندي:طب انا هروح اقول لمحمد باشا ان المجموعه وصلت 

ندين بمرح:ياسمين هانم

ياسمين:ايوه 

ندين:فرقه التصميم وصلت 

ياسمين بخبث:بقوللك اي يا ندين تعالي المكتب احسن مش قادره اتكلم هنا

ندي بهمس:متزعليش يا بسمله

بسمله:لاء عادي يا ندي مفيش حاجه 

......................

نور بجديه:ميار في فرفه طالبات هتتدرب علي تصميم الازياء 

ميار:تمام 

نور:اي خلاص شوفي شغللك 

دلفت خارج المكتب لتتابع بجديه:ريناد

ريناد:ايوه

ميار:نور باشا قالي أن في فرقه بتتدرب علي تصميم الازياء

ريناد:ايوه يا بسمله يمكن نور باشا يخليكي معاه في التدريب دا يعني ركزي كويس و المجموعه الطلاب كمان شويه كدا التدريب هيبدا

........................

دلفت الي المكتب لتتابع بمرح:ندي 

ندي:لارا 

لارا:اي..............

ندي 

ندي:ايمان بتعملي اي هنا 

ايمان:مفيش كنت مع صحبيني هنا مجموعه الطلاب الي هتتدرب 

ندي:يعني انتي كمان هتتدربي

ايمان:لا انتي عرفاني بحب الأزياء اكتر  في تدريب الفرقه في شركه نور العشري 

ندي:بتمنالك التوفيق

ايمان:شكرا 

ندي:سوري يا لارا اندمجت معاها في الكلام 

لارا:هو اي تدريب الازياء دا 

ندي:عايزه تدربي ولا اي 

لارا:ياريت يابنتي 

ندي:هيا فرصه حلوه فعلا بس طبعا الطلاب الي بيتدربوا لازم يكونوا في كليات عاليه طبعا يعني مثلا زيك كدا 

لارا:طب انتي متعرفيش الشركه دي فين

ندي:عرفه الشركه................

لارا:شوفتي بقا نسيت الموضوع الي كنت جايه اقوله 

انا عايزه اعرف مساعده محمد الجديده مين

ندي:اسيل 

لارا:امم طب انا عايزه ادخل لمحمد دلوقتي 

ندي:محمد باشا مش في مكتبه 

لارا:اومال فين 

ندي:في قسم التدريب من هنا 

لارا:شكرا ياندوش 

ندي:العفو حبيبتي 

دلفت ندي الي مكتب بسمله لتتابع بمرح:بسمله لوسمحتي محمد باشا طلب انك تجيله القسم والملف دا معاكي 

بسمله:ملف اي دا 

ندي:معرفش 

بسمله:هاتي يا ندي لتتابع بهمس:لازم استحمل هعمل اي يعني 

في قاعه داخل الشركه مخصصه لقسم التصميم 

كريم:ونتي كمان جايه تدربي ولا اي

بسمله:لاء طبعا 

كريم:اومال 

بسمله:كنت جايه ادي الملف دا للمدير 

كان يقف ينفجر من الغيره

خالد:محمد انت واقف كدا لي 

محمد:مفيش حاجه 

دلفت الي القاعه لتتابع بجديه:اتفضل الملف 

محمد ببرود:انتي بتعملي اي هناك كدا واقفه معي مين 

بسمله:حضرتك ملكش دعوه واتفضل الملف

محمد:بقا كدا

امسكها من يديها ليتابع بخبث أمام القسم كله

اتفضلي يا بسمله اشرحلهم التصميم ازاي انتي بقا مديره الأعمال اللوچستيه اكيد يعني فاهمه

جذبتي بعيونها الخضراء


الفصل السادسه وعشرون

بسمله باحراج وهمس:احم حضرتك بتقول الي ونا مالي ومال التصميم وكدا 

محمد:عالي صوتك شويه عشان يسمعهم 

بسمله باحراج ازداد احمرار وجهها كثيرا

محمد بهمس:عشان بعد كدا لما اقولك حاجه تقولي علطول 

اتفضلي انتي علي شغللك 

دلفت من القاعه لتدلف بغيظ 

ندي:بسمله في اي 

بسمله:انا لازم امشي عشان اتاخرت 

ندي:طب محمد....

بسمله بمقاطعة:خلاص يا ندي 

سببها ياندي 

التفت لتتابع ببرود:ونت بتتحشري في الكلام لي 

اسيل ببرود:احترمي نفسك 

ندي:خلاص مفيش حاجه اهدوا 

........................

دلفت ناحيه المكتب لتدلف بمرح:ادهم

نيره:اه سوري معرفش ان معاك حد 

ادهم بجديه:لاء مفيش دي انسه جوان هتكون معانا في المشروع وكدا 

نيره:اهلا بيكي 

جوان:اهلا 

نيره بمرح:اي بقا يا ادهم انت قلت أننا هنبدا امتي في المشروع 

ادهم:احنا اصلا بدأنه 

نيره:بجد برافوا طب بعد اذنكم

دلفت خارج المكتب لتتابع بخبث:نسمه مين دي الي معنا في دراسه المشروع 

نسمه:جوان 

نيره:امم 

......................

في قاعه التصميم 

محمد:بقوللك اي يا خالد الي لسه داخل دلوقتي دا اسمه 

خالد:كريم احمد

محمد:امم مرفود من المجموعه سمعت 

خالد بصدمه:لي كدا يا محمد 

محمد:هو اي الي لي 

ياسمين بخبث:في حاجه 

خالد:طب حتي يا محمد

محمد:ياسمين كريم احمد دا ابعتيه علي المكتب دلوقتي 

ياسمين بايماء:حاضر 

دلف الي مكتبه 

لارا:محمد استني 

محمد:لارا بتعملي اي هنا 

لارا:انا ........

محمد بمقاطعة:استني استني اي يا ندي الدوشه دي 

ندي:مفيش حاجه يا محمد باشا 

اسيل ببرود:لاء في حضرتك بسمله مش محترماني خالص 

لارا بشهقه:هههههه اي دا يا محمد اي المسلسل التركي دا  ازيك يا اسيل بتعملي اي هنا اه وكمان بسمله اهي 

محمد:مش محترماكي ازي يعني 

اسيل:شتمتني حضرتك احنا جاين الشركه دي عشان نتشتم ولا اي 

محمد ببرود:تعالي المكتب ونتي اتفضلي علي شغللك 

ندي:انتي معملتيش حاجه يا بسمله

دلفت ناحيه المكتب:نعم في حاجه 

محمد:انتي قولتلها اي انتي عملالي مشاكل كتير اووي 

ندي:احم لارا متدخلي كدا شوفي بسمله هيا معملتش حاجه

لارا:انا لو دخلت ممكن اطرد منتي عرفاه بس الي انا مش فهماها هي بتعمل اي هنا 

بسمله ببرود:انا لو بعملك مشاكل كل شويه ارفدني من الشغل و.............. 

ندي:حضرتك في واحد بره اسمه كريم 

محمد:خليه يدخل 

ندي:حاضر

كريم:حضرتك طلبتني 

بسمله:كريم 

محمد بغيظ:انت بتقعد لي انا سمحتللك تقعد 

كريم باحراج:انا اسف 

محمد:شايف الملف بتاعك دا 

كريم:ايوا 

محمد:انت مرفود من المجموعه

كريم بصدمه:اي 

محمد:زي ما سمعت كدا اتفضل بره 

دلف كريم خارج الشركه 

بسمله:انت ليه رفده

محمد:انتي ملكيش دعوه انتي بعدين متقليليش تاني ارفدني دي انتي عرفه شروط انك تسيبي الشغل اي 

دلفت خارج المكتب 

محمد ببرود:انا قلتلك اخرجييييييييي 

بسمله بتوتر:حضرتك عايز اي مش انت قولت الي عندك 

دلفت الي المكتب لتتابع ندي بجديه:حضرتك طلبت قهوه 

محمد:ايوه 

ندي:حاضر 

محمد:لاء استني يا ندا بسمله الي هتجيبها اتفضلي انتي علي شغللك 

بسمله بغيظ:ونا مالي طب ما المساعده بتعتك تجبهالك ااو ندي 

محمد:بس انا قلت انتي  

بسمله:حاضر

بعد قليل 

دلفت الي المكتب بالقهوه لتتابع بخبث:اتفضل 

محمد:اي دا يابنتي 

بسمله بضحك:قهوه

محمد:لاء دنتي شاطره برافو

اسيل:ممكن ادخل

محمد:اتفضلي 

اسيل بمرح:دا الملف الي حضرتك طلبته من خالد 

محمد:تمام اتفضلي انتي ليتابع بخبث:ولا اقوللك بصراحه كدا الي عملت القهوه دي فاشله مش عارفه تعملها حلو 

اسيل بمقاطعه:ممكن اعملها انا انا بعرف كويس جداا 

محمد بضحكه وسيمه:تسلمي بجد لو عملتيها 

اسيل:حاضر 

بسمله بغيظ من كلامه:انا فاشله

محمد:اه فاشله اه نسيت اقوللك أن هتشغلي مع ياسمين في التنظيم 

بسمله:طب انا اشتغل معاه لي هو انا بشتغل معاها 

محمد:انتي مديره اي 

بسمله:مديره الأعمال اللوچستيه

محمد:فهمتي بقا هتشتغلي معاها لي 

دلفت من المكتب لتتابع بغيظ:اعمل ايييييي بس 

...................................

بعد قليل من الشغل في الشركه 

ميار بتعب:الو يا بسمله انتي فين انا تحت انزلي 

بسمله:تمام 

اتجهت للمصعد 

ميار:اتاخرتي كدا لي 

بسمله:مفيش كنت بس وريريله حاجه كدا في القائمه 

ميار:طب يلا 

دلفوا الصديقين 

ميار:احكيلي بقا قالك اي علي الاستقالة و..........

بسمله انتي بتعيطي طب لي 

بسمله بشهقه:انا مش عرفه لي انا جيت الشركه دي واستحملت كلامه ليا

ميار:طب اهدي يا حبيبتي واحكي اي الي حصل 

حكت لصديقتها بما حدث معها 

ميار:مسالتيش نفسك هو ليه عمل كدا  

بسمله:..............

ميار:هقوللك انا ليه علفكره هو بيحبك 

بسمله بشهقه:بيحبني 

ميار:اه بيحبك يابنتي لو هو مش عايزك كان اداكي االاستقاله وخلاص هو بيضيقك بس 

بسمله:بيحبي اي يابنتي اسكتي 

ميار:انت عرفه اني غبيه هو فعلا بيضايقك مش انتي قولتيلي قبل كدا رفد ياسمين دي عشانك ونتي بغبائك 

لتتابع بتريقه:انت لي رفدها لوسمحت مترفدهاش غبيه غبيييييييييه 

بسمله:خلاص 

 لتتابع بخبث:ممكن يفكر انك مبتحبوش ويحب اسيل دي تاني 

بسمله بشهقه:ونا مالي انا بعدين انا اصلا رحت الشركه عشان اجيب الاستقالة مليش دعوه انا يحبها ولا ميحبهاش ميخصنيش

ميار بمقاطعه:بسمله اسكتي بجد

.........................

في الصباح

بسمله بسمله 

بسمله:نعم يا جدتي 

الجده:انتي كويسه شكللك تعبان اووي 

بسمله:كويسه يا جدتي 

لتتابع بمرح:انا اتاخرت علي الشغل

الجده:شغل اي

بسمله: منا بشتغل مع ميار في الشركه 

في الشركه

ندين:بسمله هتيجي معنا التنظيم 

ياسمين بخبث:ايوه هيا اتاخرت كدا لي 

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه:اي يا محمد احنا كدا هنتاخر 

محمد ببرود:في اي ياسمين 

ندين:ياسمين هانم 

ياسمين:ايوه

ندين:بسمله ايجت 

محمد:تامر برضو هيجي يشوف التنظيم 

ياسمين:تمام

دلفت خارج الشركه لتتابع بخبث 

انتي افتحيلي الباب 

بسمله:انا 

ياسمين:ايوه اومال انا

بسمله:ونتي متفتحهوش ليه دلفت الي السياره دون النظر إليها 

ياسمين:شكللك كدا هضيقيني 

دلفت ياسمين الي السياره 

بعد قليل 

ياسمين:حلوه القاعه اي رايك يا ندين 

ندين:زوقك جميل يا ياسمين هانم 

ياسمين:ميرسي 

ياسمين ببرود:اي رايك يا بسمله

بسمله ببرود:حلوه 

ياسمين:اي دا ردي كويس يا بنتي انتي بجد مش محترمه

بسمله بغيظ:انا محترمه احسن منك 

ياسمين:بجد مهو باين عليكي 

ندين بهمس:ياسمين هانم ونا بشوف القاعه كان في لوحه كدا وقعت مني غصب عني اعمل اي 

ياسمين بخبث:اي الي عملتييي دا 

حضرتك اللوحه دي اي الي وقعها 

ياسمين:ينفع كدا يا بسمله الي عملتي دا 

....................

ممكن تقوليلي مكتب بسمله فين 

ندي:انتي مين

انا اختها

ندي:بس بسمله مش هنا 

ساره:بجد

ندي:ايوه 

ساره:امم طب ممكن أقابل المدير 

ندي:اكيد طبعا بس هو مشغول دلوقتي يعني عندوا شغل 

ساره:بس انتي لو قلتيلي ساره عايزه تكلمك هيسيب الشغل ويكلمني 

ندي بمرح:بس هو منبه أن محدش يدخل دلوقتي 

ساره:طب اي قوليلي بس 

ندي:ممكن ادخل 

محمد:اتفضلي 

ندي بهمس:شكله هيرفدني الوقتي لتتابع بجديه:ساره عايزه حضرتك بره

محمد:مين ساره 

ندي:هيا قالتلي أن هيا اخت بسمله

اسيل:ونت مش شيفانا بشتغل طبعا متدخلش 

محمد:ونتي الي هتقولي تجي أو متجيش اتفضلي علي شغللك ويكمل ويجيلي ندي خليها تدخل 

ندي بمرح:اتفضلي يا جميل 

ساره:قاللك اي 

ندي:قالي تدخل 

ساره بمرح:مش انا قلتللك يا بنتي 

دلفت داخل المكتب 

ساره:صباح الخير 

محمد:صباح الخير 

.....................................

بسمله:انتي بتقولي اي انا معملتش حاجه 

الشخص:حضرتك وقعتي اللوحه يبقا تدفعي حقها 

بسمله:بس انا موقعتش حاجه حضرتك فاهم غلط

الشخص:مش عايز افهم حاجه تدفعي حقها 

ياسمين:بجد مش عرفه اقول اي احنا اسفين لو محمد الي انتي عملتيه دا 

ياسمين:هتقولي اي لمحمد 

بسمله:انا عملتك حاجه عشان تقوليلي كدا 

ياسمين:اقولي الكلام دا لمحمد مش ليا 

بسمله:فعلا انتي عندك حق الغلط مش منك الغلط منه هو

......................

لارا بمرح:محمد انا رايحه مع حور المكتبه 

محمد:تمام بس متتاخريش 

لارا:تمام 

بعد قليل دلفت الي الشركه 

بسمله:هو في المكتب

ندي:لاء 

بسمله:اومال فين 

ندي:في البيت بسمله انتي كويسه 

دلفت خارج الشركه 

بعد قليل دلفت الي البيت 

محمد:بسمله 

بسمله:انت بتعمل معايا انا عملتك اي عشان تعملني كدا انا عايزه افهم تبعتني مع وحده تشتمني وتقل مني ونا بستحملها عشان انت متقليش انتي بتعمليلي مشاكل كتير 

لتتابع بشهقه:لو سمحت انا عايزه الاستقالة بتعتي لو سمحت وكفايه الي انت بتعمله فيا دا الي هو من غير سبب اصلا 

محمد:طب ممكن تهدي الاول

بسمله:لو سمحت انا عايزه استقلتي ودلوقتي انت مبطقنيش ونا عرفه كدا يبقا تجبلي الاستقالة بتاعتي انت ليه مش عايز تديهالي انا عايزك تسبني في حالي 

محمد ببرود:مين قالك بقا انك هتسيبي الشغل مش بمزاجك علي فكره 

بسمله:انت عايز مني اي 

محمد:انا بحبك يا بسمله



جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل السابعه وعشرون

ساره ساره 

ساره:نعم يا جدتي 

الجده:شوفي ميار راحت الشغل ولا لا

ساره:مرحتش 

الجده:خليها تكلميني بسرعه 

ساره:حاضر يا جدتي 

الجده:ها يا ادهم عملت اي 

ادهم:محكتليش حاجه ومش عايزه تتكلم اصلا يمكن مش عايزه تحكيلنا وتحكي لميار 

الجده:يعني حتي متكلمتش خالص

ادهم:لاء يا جدتي 

الجده:خلاص يا حبيبي اتفضل انت عشان شغللك 

ساره:جدتي ميار ايجت اهي 

ميار:في حاجه ولا اي 

الجده:يابنتي في اوضتها فوق مبتتكلمش مع حد خالص 

ميار:طب انا هشوفها 

الجده:استني يا ميار 

ميار:نعم 

الجده:انتي تعرفي مالها 

ميار:ها أنا اي....معرفش حاجه لسه هشوفها اهو 

الجده:بجد متكذبيش عليا لأن انا عرفاكي مبتعرفيش تكذبي يلا حبيبتي قوليلي في اي 

ميار:اه بسمله اهي انتي كويسه مفيش حاجه  

هيا كويسه اهي 

لتتابع بهمس:بسمله متعمليش كدا عشان هيا لاحظت أن في حاجه 

احم ......اي يا بسمله في اي 

الجده:انتوا هتسطعبوا يا بنت انتي وهيا انا عايزه اعرف في اي 

ميار:مفيش حاجه صح ولا اي يا بسمله لتتابع بهمس:قولي حاجه انتي ساكته ليه انا اتاخرت علي شغلي 

الجده:انتي مش خارجه لازم تقوليلي في اي 

بسمله بشهقه:مفيش حاجه  

الجده:بسمله انتي مش هتروحي الشغل مع ميار ولا اي 

بسمله:لا 

الجده:الي تعملي مع اني مش فاهمه حاجه 

بسمله:تعالي يا ميار 

ميار:يعني انتي عايزه تقولي حاجه صح 

بسمله:ايوه 

ميار:طب يلا 

الجده:بسمله حلا اتصلت عليكي ونتي مبترديش كلميها بقا 

بسمله:ايوه يا حلا 

حلا بمرح:اسكتي يا بنتي انا زعلانه منك

بسمله:لي كدا 

حلا:انتي قولتيلي قبل كدا انك هتجيلي الكليه انا زعلانه منك عشان كدا 

بسمله:اه معلش 

حلا بمقاطعه:بسمله انتي هتيجي مليش دعوه سلام

بسمله:الو...........الو اقفلت

بسمله:خلاص يا ميار انتي مش هتروحي الشركه يبقا تيجي معايا الكليه 

ميار:تمام 

بعد قليل دلفوا قسم  الازياء والموضه 

ميار:بسمله هيا قالتلك هتبقي فين 

بسمله:مش عارفه بس تعالي 

ميار:دا قسم الازياء دا صح بيعملوه بروفه هنا صح تعالي كدا 

الشخص:انتي وهيا راحين فين 

بسمله:احنا..............

الشخص:تبع البروفه صح 

ميار وبسمله:ايوه صح 

الشخص:تمام اتفضلوا 

دلفوا بقسم الازياء 

ميار:اي دا شايفه الدرس الجميل دا 

بسمله:دا مش درس 

?

يتبع 

تكملة الروايه من هناااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع