القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينته البارت 28_29بقلم رولا جميع الفصول كامله

شدني من خصري فلزقت ايدي على صدره ب توتر

انحني جمب ودني وهمس : متنسيش اني جوزك ، يعني

وقت م أسألك علي حاجه تجاوبيني

بلعت ريقي ب صعوبه ولفيت راسي للجهه التانيه ، لقيته

حط ايده تحت دقني ولف وشي ليه غصب عني وقالي بفحيح :۔ إنتي سامعه !؟

- الكلام ده تقوله لخطيبتك ، مش للي هتبقي طليقتك

قولتها وانا بفك ایده من على خصري

روحت قعدت علي الترابيظه وربعت ايدي علي صدري

بإبتسامه كبرياء ، لقيت سيف بيقدم مني وبيقولي : مالكم

اتخانقتو !؟

لا أبدا ، انا بس تعبت ف قعدت

طب يلا نمشي عشان ترتاحي

هزيت راسي وقومت من مكاني ، لفيت لقيت نور ماسك اید

سيرين وانحني طبع بو'سه عليها ، المنظر تعب قلبي وطفا روحي من جوا ، مشيت وانا بحاول امسك دموعي وبشد علي  أعصابي

بصيت قدامي لقيت عربية معتز ف قولت بإستغراب : مش

دي عربية معتز ! امال هو مشي ب أي !

لقيت سيف اتوتر ومش عارف يجمع كلامه : انتي مالك

مهتمه بتفاصيل معتز کده ! هو في بينكم حاجه


_ لا طبعا ، معتز زيك بالظبظ ، أخويا يعني حتي هو بيحاول

يهديني من ناحية نور .

- امم ، عامتا يستي هو خد عربيتي

_ دا العشق الممنوع اللي بينكم ده من امتا ، دنتو مبتطيقوش بعض يعني

- هو انا مقولتلكیش

_  لااااء

- قولي والله

- زغرتله وانا بقوله : إنز

- عادي ي حور يعني ، مش ابن عمتي وكده

_ هزیت کتافي ودخلت العربيه


عدي إسبوعين منزلتش الشركه فيهم ، واتعلمت السواقه

مشوفتش ولا سمعت حاجه عن نور ..

وفي يوم كنت معديه الساعه سته بليل بالعربية تحت

شركتهم صدفه ، ( اه والله ي جماعه صدفه مش انا اللي عاوزه أعدي لا خالص ?)

لقيته واقف مع سيرين وهووب مره وحده حضنته ، اتحركت

من المكان بسرعه ومكنتش شايفه حاجه قدامي ، وصلت قدام حانه ( كبا'ريه ) ف دخلت وقعدت علي البار

تشربي اي ، قالها النادل ف قولتله بإبتسامه بهتانه : أي

حاجه تخليني أنسي

شفق علي حالتي تقريبا ، جابلي شامبانيا وبعد اول کاس

شربته كنت بخطرف بالكلام ومش عارفه بقول ایي

******

كنت حاطط مراقبه عليها ، جاتلي رساله بعد م اتحركت من

قدام شركتي :_ نور باشا ، مدام حور لسه متحركه من قدام شركتك حالا

اتصلت بيه بسرعه وانا بحاول قدر المستطاع اقنع نفسي

آنها مشافتنيش ف حضنها

_ الوو

نور باشا

كانت موجوده امتا !؟

احمم

_ اتنرفزت عليه وقولتله :_ متنطق ..

لما البنت اللي معاك حضنتك

_ وهي فيين دلوقتي

دلوقتي ف طريق ****

_ خليك وراها وعرفني كل اللي هيحصل ...

تحت أمرك ي فندم ..

قفلت معاه شويه وبعتلي مسدچ :_ نور بيه المدام دخلت

الكباريه الموجود ف ****

ركبت عربيتي وروحتلها علي هناك لقيتها بتشرب ومدلوخه

وبتتكلم مع الجارسون

قربت مسكتها من دراعها ، بصتلي وضحكت وهي بتقول :ـ

أهلاااااً ، نور بيييه هنا

بصت للجارسون وقالتله :_ هو ده بقي اللي كنت بكلمك عنه

حلو صح ؟

=بصلي وقالي :_ مرات حضرتك !

_ عرفت منين !؟

ليها نص ساعه بتحكيلي قد اي انت حلو وهي كانت مضطره

تسيبك

بصتله وقالتله :_ ششششش ، متقولهوش ، بص لو هو

طلقني انت اتجوزني .. هتتجوزني !؟

مردش عليها ف بصتلي ب حزن :_ بيردش عليا لي ي نور ها

، بصتله تاني وقالتله :_ هو انا وحشه !؟

بصلي وسكت ف قولتله :_ شوف شغلك انت

حطيت كف ايدي علي خدها وانا بخبط عليه بخفه :_ حوور

، فوقي

ضحكت بتريقه وقالتلي :_ هه افووق ، لي ها ! عشان

أشوفك ف حضنها !

قومت وانا بشدها من دراعها ف شدت نفسها مني وهي

بتشاور عليا ب صباعها ومش عارفه تفرد طولها : إب ، إبعد ، عني

قربت شيلتها علي كتفي كانت بتضرب ضهري ب قبضتها

وبتهز رجليها :_ سيبنااااي

خرجت بیها برا الحانه نزلتها وقعدتها علي كرسي العربيه

لاكنها اتمردت وحاولت تنزل ، انحنیت ف العربيه ، قيدت ايديها الاتنين بإيدي وانا محني وقفلت عليها حزام الأمان بالإيد التانيه بصيتلها وقولتلها ب تحذير :_ إستكتي والا

ردت بحزن وعيونها مجمعه دموعها :_ وإلا ايي

طبعت بو'سه علي شفا'يفها ، حسيت ب قبضتها بترتخي بين ايدي ف بعدت عنها وسيبتها ولفيت ركبت

وخدتها معايا علي البيت ، شيلتها وطلعت بيها علي فوق ،

حطيتها ب هدوء علي السرير وروحت اتصلت ب سیف

حور معايا مش هترجع البيت النهارده

رد بقلق عليها :_ لي حصلها حاجه !؟

_ هه لا متقلقش انا بس هحاول أرجع عقلها ف مكانه ...

لو عملتلها حاجه ي نو.. رد بحمق ف قاطعت كلامه وانا

بقوله :_ أنا جوزها ، ولا نسيت انت كمان ..

منسيتش ي نور بس برده بحزرك لو لمستها هزعلك صدقني

قفلت الخط ف وشه ودخلت غيرتلها هدومها ب بجامه من

هدومها اللي سابتها هنا وقعدت جمبها ، كنت بتأمل ملامحها

الهاديه ، وحشتني اوي ووحشني حضنها ..

فتحت عيونها بثمل وابتسمتلي وقربت وشها مني وفضلت

تتمسح فيا ..

خدتها ف حضني ونمت

******

صحيت تاني يوم  ولقيت نفسي ف حضن نور ،

اتفاجئت لما لقيته جنبي ، بصيت حواليا واتصدمت :_ انا ف بيته ، دا ازاي !؟

كان لافف دراعه علي خصري ، حاولت أفكه براحه عشان

میصحاش ، معرفتش ، كان ماسك فيا ومتبت

استكانت وحطيت راسي علي صدره ب هدوء ، كان واحشني قوي

حسيت ب ایده بتتحرك ف عملت نفسي نايمه ، مسد علي

شعري وهو بينادي بإسمي : حوور

مرديتش عليه ف قالي :_ انا عارف انك صاحيه ، فتحي

عيونك

اتجاهلت كلامه وفضلت مغمضه ، فجأه لقيته سحب ایده

من عليا ومسك ايدي ، محسيتش بحاجه غير وانا بتفزع من

وجوده فوقي وانا تحته متقيده بقبضته ، عيوني اتسعت من

الصدمه ، لقيته بيضحك وبيقولي : مش قولتلك فتحي عيونك ..

كنت مركزه عيني علي شفا'يفه وهو بيتكلم ، بلعت ريقي وانا

بفوق نفسي بسرعه وبقوله :_ اي اللي جابني هنا

رفع حاجبه وقالي :_ انتي مش فاكره !؟

هزيت دماغي وقولتله :_ لا ، آخر حاجه فكراها لما كنت

قاعده علي البار ف الحانه

حااانه ، قالها بإستنكار ف مرديتش عليه

فك قبضته من علي ايدي وقام من عليا قعد جمبي ب غرور

وقالي :_ انتي اللي جيتيلي

جيتلك !! انا !

غمزلي وقال :_ مش فاکره حاجه خالص

هزبت راسي ب نفي ف قالي :_ خالص خالص

_ لي هو اي اللي حصل !

بص علي جسمي بتفحص وقالي :_ لا ولا حاجه خااالص

بصيت لنفسي لقيتني مغيره هدومي ف شديت الغطا عليا

وقولتله :_ عملت فيا اي

ضحك و قال :_ بتداري اي ، مخلاص شوفت كل حاجه


، قرب من وداني جامد وقالي بهمس :_ وعملت كل حاجه ،قالها وعض أسفل ودني عضه خفيفه خلت شيء زي الكهربا يسري ف جسمي ، كان بيستنشق ريحتي ونفسه السخن بيخبط ف رقبتي ،

بعدت وشي غصب عني عشان اسمحله يتجول بشفا'يفه يطبع قبلات متفرقه

شديت علي سناني وانا بفوق نفسي ، زقيته ب ايدي بعيد

عني ف قرب مني أكتر وهو بيمسك ايدي ، لفيت وشي ليه

وقولتله وانا ببص لعيونه بضعف :_ إبعد

البارت التامن والعشرون من رواية 

#سجينته



ليه ، قالها وشفا'يفه قصاد شفا'يفي

ها ، كنت متلخبطه لدرجة اني مش قادره ارد ، مش عارفه

الكلام تاه مني فين

ركز نظره على شفا'يفي وقال بهيمان :_ أبعد !؟

ضغط ب كف ايدي علي ايده اللي ماسكني بيها

بتوتر ، وضربات قلبي عماله تعلي ؛ وبقت شكل الطبل ،

وأنفاسي ب تتزايد ونظراتي بتحوم  بهيمان ف ملامحه

فجأه لقيته بيحط ايده تحت راسي وطبع بو'سه علي جبيني وقام وقف ، وشي جاب ألوان لما إستوعبت اللي كان بيحصل وازاي كنت مسلماله نفسي

قطع تفكيري وهو بيقولي :_ قومي خدي شاور علي م اطلب

فطار ..

بصيتله بطرف عيني وقولتله :_ مش هفطر ، انا همشي

ماشي ماشي قومي بس ..

قومت من مكاني أخدت هدوم من الدولاب ودخلت الحمام ،

خدت شاور وخرجت لقيته قاعد قدام شاشة التليفزيون بيسمع توم و جيري ، نقل نظره عليا للحظه وبعدين بص تاني للتليفزيون

، كنت مفكره انه هيمسكني ومش هيخليني أمشي ، خيب ظني فاتكسرت ، مشيت بإتجاه الباب ، كنت بفتحه مبيتفتحش ، بصيتله بغضب وانا بقوله : فين المفتاح ، قافل الباب لي ، هاته عاوزه أمشي

رد ببرود :_ طب م تمشي هو انا مسكت فيكي !؟

اتعصبت من كلامه ورديت وانا رافعه ايدي ف وشه :_ همشي ازاي والباب مقفول ، هطير مثلا ولا هعدي من تحته !

رد وهو بيضحك المستفز :_ والله القصيرين بيعملو

المستحيلات

عصبني اكتر ف قدمت منه وانا رافعه صباعي ف وشه :_

علي فكرا بقي انا مش قصيره ، انت اللي هلف بس ، قربت منه بزياده وقولتله ب أمر : انت فااهم !

شاور علي صابعي ب عينه وقالي :_ بلاش الصباع ده

جزيت علي سناني وخدت نفس طويييل وكنت لسه هتخانق

، لقيت الباب بيخبط

مين !؟ قالها نور وهو بيقوم من مكانه ف رد عليه اللي برا :_

الديليفري  ي فندم

قدم من الباب وانا مشيت وراه عشان اعرف اخرج ، فتح

الباب وخد الحاجه وانا انحنيت حاولت اخرج من تحت كتفه

لقيته مسكني ودخلني جوا وحجب الرؤيه عني ب جسمه ف

فضلت اقف علي أطراف صوابعي وانا بزعق واقول :ـ

ساعدووناااي ، الراجل ده خا'طفني ..

سمعته وهو بيقول للديليفري :_ المدام ، مش راضي اخليها

تنزل تتخا'نق مع البواب ف بتعمل اللي انت سامعه ده

سمعتك علي فكرا وهوريك ، قولتها وانا حاطه ايدي ف خصري 

ف سمعته تاني بيقوله :_ سمعت ! دخل وقفل الباب وراه

ف قولتله : مشي  بعد م قولتله مخطوفه!!

منا قولتله المدام ، قالها وهو بيبتسم ب خبث

ـ وصدقك عادي كده

لي هو انا بكذب مش المدام برضه ولا جايبك من علي الناصيه

بصيتله ب كبرياء وقولتله : وهبقي طليقتك ، متنساش بس

حط الاكل علي الارض ، وبصلي ب غض'ب وهو بيقرب مني

،وقفت ب ثبات عشان أفهمه اني مش خا'يفه منه

لقيته لف ايده علي خصري وقالي ب تهديد :_ اياكي

أسمع منك الكلمه دي تاني

عيوني اتجمعت فيها الدموع وقولتله : عاوزنی لی تانی

منت کده کده هتتجوز سیرین

ضحك وقالي غيرتي !؟

لفيت وشي الناحيه  التانيه وقولتله :_ لا مغيرتش

حط ايده تحت دقني ولف وشي ليه وهو بيحرك إبهامه علي

شفايفي وبيقولي :_ خالص خالص !

هزیت راسي بمعني ( ايوه )

افهم من كده انك غيرتي يعني

_ لا طبعا هغير من اي .. ولا علي اي اصلا ..

رفع حاجبه :_ ولا علي اي ! هو انا مش مالي عينك ولا اي

اتنهدت وانا ببصله ب كبرياء وبحاول افك ايده من علي

خصري وبقوله :_ سيبني ، عاوزه أمشي

بعد عني وهو بيزفر وراح عشان يحط الا كل علي السفره ف

مشيت وراه ، مديتله ايدي :_ هات المفاتيح

شد الكرسي وقعد وقالي :_ إفطري وامشي

مش جعانه

مش هتمشي

هو اي عند وخلاص

ااه ، قالها وهو بيبصلي ب جمود ، اتنرفزت وجيت اشد

الكرسي لقيته بيترس رجله فيه ، ف بصيتله ب استغراب وقولتله

: طب ايي

طبطب علي رجله وهو بيبصلي ، اتصدمت وقولتله ب

کسوف :_ مستحييييل

هز كتافه وقالي :_ طب تمام ، خلينا قاعدین ، کده کده مش

ورايا حاجه

مسحت وشي ب كف ايدي ب عصبيه ولحظات وكنت قاعده

علي رجليه وف حضنه

كنت مكسوفه ومركزه نظري علي الارض وهو بيمدلي ايده

بالأكل وانا باكل بإستكانه ، زي الهبله بالظبط

خلصنا أكل ف قومت من حضنه وقولتله :_ هات بقي

المفتاح ..

متحسسنيش اني مخليكي مجبره تفضلي معايا .. قالها ب

عتاب ف رديت عليه ب قسوه :_ منا فعلا مجبره

- حور احنا لوحدنا ، محدش سامعنا ولا شايفنا ، تقدري

تقوليلي اي الي غيرك من غير خو'ف صدقيني هحميكي..

_ بس انا مش خا'يفه ، انا عاوزه أبعد ، من حقي أقرر الحياه

اللي هعيشها ولا هتتحكمو ف حياتي دايما !؟ قولتها بإنفعال

أفقدني التوازن ، حسيت بنفسي وانا بخبط ف الارض ومن بعديهاحسيتش بنفسي غير وانا بفوق ف الفيلا اللي كانت ف حلمي مع نور ، حطيت ايدي علي دماغي وانا بقول :_ طب اعرف الحلم من الحقيقه ازاي يعني

كان نور قاعد قدامي علي كرسي وحاطط ايده علي وشه ومغمض عيونه ، هو انا معرفش نايم ولا صاحي ف ما علينا يعني ، قومت من علي السرير واتمشيت براحه ودخلت الحمام ، خدت شاور وخرجت

لقيته قاعد وباصصلي ب إهتمام ، انتي كويسه !!

علامات القلق والخو'ف كانت ظاهره علي ملامحه ف رديت

ب هدوء وانا بهز راسي :_ ايوه، كويسه ، لي في حاجه !؟

لا أبدا مفيش حاجه ، اقولهم يحضرولك الفطار !؟

_ لا انا هنزل أحضره بنفسي .

لا طبعا ميننفعش تدخلي المطبخ

لي !

عشان صحت الج. ، صحتك

. كنت عاوزه اقوله اني سمعتهم وهما بيتكلمو ، كنت عاوزه

اقوله اني عارفه انه ناقل ابنه ف بطني ، بس كده كده حلم

وهخلص منه اول م أصحي ف مهتمتش وقولتله :_ انا كويسه متقلقش ..

بسس

نور ، في اي !؟

بلع ريقه ب صعوبه وقالي :_ مفيش بس مش عاوزك تتعبي

اضايقت ف نفسي لان سبب اهتمامه بيا هو البيبي مش انا

أبدا ..

_ متقلقش مش هتعب

خرجت من الجناح لقيت الحارس بيمنعني من الخروج ف

اتعصبت عليه وقولتله :_ انت مجنون ، ابعد ، عاوزه انزل

صوتي كان عالي ف خرج نور من الجناح بقلق :_ مالك ي

حبيبتي في اي !؟

البتاع ده بيمنعني من الخروج ، هو انا مسجونه ولا ايي

اهدي ي حور هو واخد مني الأوامر

بصيتله ب جمود ف عطا اوامر للحراس ان محدش يمنعني من اي حاجه ابدا بعد كده

حني رقبته وهو بيقوله :_ تحت أمرك ي فندم


_البارت التاسع والعشرون من رواية 

#سجينته 

التفاااعل ، فين التفاااعل

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط





 

تعليقات

التنقل السريع