القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الزين الجزء الثالث عندنا يقع العز في الغرام البارت 7_8_9بقلم زيزي محمد

البارت السابع من عندما يقع العز في الغرام 
الجزء الثالث من عشق الزين 

كارما وهي واقفة حست بايد تخبطها على كتفها لفت لقته عز واقف رافع حاجبه وبيبصلها وساكت....
كارما بارتباك : طبعا انا لو قعدت احلف اني جيت هنا غلط ومكنتش اعرف مش هاتصدقني صح.
عز اتقدم وهي رجعت بضهرها لورا، وملامحه كانت جامدة، ومفيش اي تعبير على وشه، هي اتوردت واتوترت، رجعت بضهرها وخبطت في هدومه ومبقاش في مفر ترجع تاني وهو اتقدم اكتر منها ومبقاش الا في سنتي واحد بينهم..في اللحظة دي كارما كانت هايغمى عليها...
عز بهمس : انتي عاوزة مني ايه؟!.
كارما وتقريبا تاهت : ها؟!.
عز ركز في ملامحها وركز على شفايفها وفي لحظة جنون وعقله اتغيب ميل براسه ناحيتهم، هي بعدت بوشها بعيد وخدودها بقوا كتلة من الطماطم...
كارما : حضرتك عيب ابعد.
عز بخفوت : حضرتي ايه وزفت ايه في اللحظه دي.
كارما : هاعيط وربنا، انا مينفعش اصوت، باباك هايزعل منك، لو صوت ودخلوا هاقولهم انك عاوز تبو...
كارما بلعت باقي كلامها وسكتت، وهو ابتسم بخبث.
عز : طب سيبني اعمل كدا وصوتي براحتك حتى لما اتمسك متلبس يبقى بجد.
كارما وهي بتحاول تزقه بعيد عنها: يا دكتور عز اعقل وارجع لعقلك.
عز وقف مرة واحدة وبص حواليه،وهي استغربته : في ايه؟!..
عز : بحاول ارجع لعقلي.
كارما بصتله بغيظ وجت تمشي ...هو مسكها تاني 
*************
اما برا الاوضة.
كارمن بتشب بتحاول تفتح الاوضة .. جه اسر من وراها.
آسر : كارمن بتعملي ايه؟.
كارمن : بفتح اوضة عز .
آسر: ليه مش عيب كدا ازاي نفتح اوضة حد وهو مش موجود.
كارمن : هو كدا عيب؟.
آسر : اه طبعا لازم نستأذن الاول.
كارمن : طب ممكن ادخل اخدها وامشي.
آسر : ايه دي ياحبيبتي انتي عاينة حاجة جوا.
كارمن : اه خبيت كارما جوا لغاية ما اجاي.
آسر : نعم!!، كارما جوا.
كارمن : اه يحيى قالي خبيها وانا خبيتها جوا .
آسر : تخبي مين يا حبيبتي؟!.
كارمن : كارما يابابي.
آسر : لا هي مش جوا يا حبيبتي تلاقيها برا مع تيته ومامي.
كارمن : لا هي مش برا، انا هاقول ليحيى يكون خباها في حته تانية، بس يابابي دا سر اوعى تقول لحد، باي بقى..
كارمن مشيت وهو ضحك عليهم و على تفكيرها قرب منه ادهم ومراد....
مراد : بتضحك على ايه يا آسر.
آسر : البت كارمن ويحيى قال ايه خبوا دكتورة كارما جوا.
ادهم بضحك : دماغ عيال، بس الا قولي عز فين مختفي يعني .
مراد سكت ثواني ووبعدها سأل آسر : هي بنتك قالت انها خبتها جوا هنا.
آسر : اه في ايه؟!
مراد : وعز مختفي... اه ياشقي الواد دا بيعمل حاجات وانا في سنه كنت بعملها في الدرا مش علني كدا.
ادهم : في ايه يابني ما تفهمنا.
مراد : اصبر بس....
وحاول يفتح الباب لاقاه مقفول بالمفتاح.. باصلهم وضحك بمكر : مش قولتلكوا دا شقي.
*****************
اما في الداخل.... 

كارما بتحاول تشد ايدها : يا دكتور سيب ايدي عيب كدا.
عز : بحس بمتعة رهيبة لما بضايقك.
وبعدها سمعو الباب حد بيحاول يفتحه،،، وبعدها صوت مراد ظاهر : افتح ياعز.. افتح ياعز الشباب.
ادهم : انت ياض افتح احسنلك.
كارما : يالهوي اتفضحت .
عز بضيق  وبصوت خافت: اكتمي دلوقتي يا كارما.. تعالي ورايا.
كارما بخفوت: اجاي وراك فين؟!؟
عز بخفوت: اخبيكي .
كارما : تخبيني ليه؟!.
عز : انتي هبلة انتي مش من ثانية كنتي بتقولي يالهوي اتفضحت، وبعدين لكي ان تتخيلي ان اخواتي يدخلوا يشوفكي معايا وقافلين باب الاوضة علينا وخدودك حمرا كدا هايفهموا غلط على طول.
كارما برقت : غلط ايه، لا طبعا انا هاقولهم الحقيقة هاقولهم كارمن هي الي جبتني هنا.
عز : بتعشقي الحقيقة قد عنيكي، يابنتي يالا تعالي .
كارما : لا طبعا انا لايمكن اكدب.
وراحت عند الباب : اصلا مين قفل الباب...
عز في ثانية كتم صوتها وشالها وودها في الحمام وهو بيقفل عليها : مسمعش حسك فاهمة ولا لأ معنديش استعداد يلبسوني في واحدة هبلة زيك.
كارما شاورت على نفسها بصدمة : يلبسوك في واحدة هبلة.
وبعدها سمعت صوت اخواته حطت ودانها على الباب وسمعت.
عز : في ايه بتخبطوا كدا ليه؟!.
مراد بمكر وعينه بتتجول في الاوضة : بنطمن عليك ياباشا.
ادهم وهو بيتحرك ناحية اوضة اللبس : مالك يا زيزو قافل على نفسك ليه؟؟، خايف من حاجه كدا ولا كدا.
عز : ياسبحان الله اوضتي وانا حُر اقفل مقفلش انتو مالكو، يالا اطلعو برا.
آسر : اهدا على نفسك طيب، احنا بنطمن لتكون بتلعب بلاي ستيشن.
مراد ضحك بصوته كله : لا اوعى يا آسر انت فاكر، كانت اسمها ايه البت.
ادهم : كانت اسمها آية، وكانت احلى آية .
مراد : طول عمرك بتقع واقف ياض ياعز، بتفكرني بامجادي.
آسر : دي امجاد منيلة بستين نيلة، دي قذروات يابني ادفنهم احسن.
عز نفخ وراح ناحية الباب : ماماااااا تعالي هنا.. 
ليليان جت بسرعة : ايوا ياعز.
عز بصعبية : خدي عيالك وطلعيهم برا اوضتي.
ليليان بصتلهم : مالهم عيالي عملوا ايه؟!.
مراد وهو بيغمز لاخواته : يالا نطلع علشان منضايقيش عز الشباب اكتر من كدا.
ليليان : بتضايقو في عز ليه؟!.
مراد : ابداً يا ماما، دا هو بس عز مأفورها شوية، تقولشي عامل حاجة وخايف نقفشوه.
ليليان بزهق : بقولكو ايه اسكتو.. من حق ياعز شوفت كارما من وقت ما كارمن اخدتها وهي مختفية .
التلاتة ضحكو بصوت عالي وهي استغربت : في ايه؟!
مراد : ابداً يا ماما استني ادخل ادور عليها في اوضة عز كويس، يمكن هنا ولا هنا.
عز في ثواني كان رزع الباب في وشهم...
ليليان : انتوا بتضايقو اخوكو من ناحية كارما عيب على فكرة هو حُر ويختار اللي هو عاوزاها.
مراد : طب ماتقولي لنفسك ياماما، انتي شغالة من الصبح تخطيط على راس عز.
ليليان كشرت : مالكوش دعوة.
ومشيت وسابتهم وهما كمان مشيوا، عز اول ما سمع انهم مشيوا، راح فتح لكارما لقاها قاعدة على طرف البانيو وبتعيط في صمت...
عز : ايه دا كله علشان حبستك، يابنتي انا خايف عليكي.
كارما قامت وقفت ودموعها على وشها واتكلمت بصوت حزين وملامح زي الاطفال لما بتعيط او بتحزن : كتر خيرك وشكرا اوي يا دكتور على خوفك على سمعتي، بس حضرتك انا مش اي حد ولا انا هبلة علشان يدبوسك فيا، انا بسكت ومبردش على حضرتك وعلى اهانتك ليا، علشان انا متربية، بس اظاهر حضرتك عاوز اللي يتكلم معاك باسلوب مش كويس، انا ماشية من هنا علشان انا مبحبش اتعامل مع اللي زي حضرتك الناس اللي مبتخافش على شعور غيرها، مبتتأقلمش معاهم،، عن اذنك...
ولكنها رجعت وقالت بنبرة اكتر حزن : مش ذنبي اني مبعرفش ارد على حد بقلة زوق، انا كدا .
عز مسك ايديها بسرعة : ايه كل الكلام دا، على فكرة انا مقصدتش كل اللي قولتيه دا، انا قولتلك بحب اناغشك.
كارما : مفيش مناغشة بكسرة نفس ولا قلب، انت قللت مني كتير اوي، وانا مبحبش كدا، لو سمحت سيبني.
**************************
في المطبخ.. ميرا واقفة بتعمل عصير سرحانة في كلام ليليان، قلبها وجعها من فكرة انها مغصوبة على مراد، طب ليه هي ظهرت في حياته، من حقه كان اختار شريكة حياته، معقولة يكون بيحبها حب عشرة او بيكمل معاها علشان ميزعلش زين، ممكن ليه لأ، مراد بيعمل حساب لزين وحساب زعله، الشيطان وسوس ليها في حاجات كتير، لغاية ما وصلت انه ممكن يكون له علاقة تانية، وليه لأ مراد ظابط مخابرات ويقدر انه يعمل كدا ويخبي كويس، معقول مراد ممكن يكون بيخونها... حست بايد على كتفها، لفت بسرعة وبخضة...
ميرا : خضتني يا مراد.
مراد : سلامتك من الخضة سرحانة في ايه..
ميرا بتنهيدة: في حاجات كتير...
مراد : زي ايه؟!..
ميرا : مش وقته.. ساعدني بقا نطلع العصير دا .
مراد بضيق : براحتك بس افتكري اني سألتك اكتر من مرة وانتي اتهربتي..
ميرا : مفيش حاجه قولتلك، يالا بينا.
*******************************
ليليان ماسكة في كارما على الباب : يابنتي ايه مخليكي عاوزة تروحي فاجأة كدا اقعدي معانا.
كارما وهي بتحاول ان دموعها متنزلش : لو سمحتي ياطنط انا قعدت كتير اوي، بس حاليا عاوزة اروح، وميرسي اوي على العزومة اللطيفة دي.
زين : كارما انا قايل لبابكي انك هاتقضي معانا اليوم، يبقى اقعدي معانا.
كارما خلاص هاتنفجر كلام عز بيرن في دماغها ونظرات نانا ليها بالاحتقار بتيجي في خيالها، عزت عليها نفسها....
كارما  وهي بتحاول تمنع دموعها: انا عاوزة اروح الحمام ممكن .
ليليان بصت لزين بعدم فهم.. وزين رد بسرعة : اه طبعا ممكن اخر الطرقة على ايدك الشمال.
كارما مشيت من قدامهم بسرعة ودخلت الحمام واول ما دخلت عيطت كتيير، مفيش ثواني ولقت خبط على الباب.
كارما : احم حاضر ثواني..
غسلت وشها ولكن اثار دموعها لسه باينة على وشها، فتحت الباب اتفاجئت بعز بيشدها بسرعة ودخلها التراس في مكان بعيد عن اللي هما قاعدين فيه....
عز : على فكرة انا مبحبش اجرح حد ولا اضايق حد ولا هو من طبعي، ولا هو من اسلوبي، ولا انا اتربيت على كدا ياكارما، كل الحكاية اني بحب اناغشك واضايقك، بحب اطلع النرفزة اللي جواكي لانك بتبقي... 
عز سكت شوية وبعدها اتنهد وكمل كلامه : بتبقي حالة كدا، حالة غريبة على بعضك من ملامحك لحركات جسمك لكلامك اللي كله طفولة ..
جت تتكلم وترد، قرب منها وحط ايده على شفايفها يمنعها تكمل وهي شالت ايده بسرعة: الطفولة اللي جواكي مش حاجة وحشة بالعكس حافظي عليها ياكارما، لانها حاجة نضيفة وحلوة، متزعليش مني انتي زي ليان اختي كدا وبقيتي في معزتها.
كارما في اللحظة دي كانت عاوزة تعيط بجد، زعلت من نفسها لانها بصتله بنظرة تانية نظرة حبيب اعجبت بيه بكل تفصيلة فيه، لكن هو شايفها زي ليان اخته... صحيح هايحبها ازاي وهي طفلة ...
عز كان بيدقق فيها بيشوف ردة فعلها على ملامحها، ولكنه سمع دوشة برا، خرج بسرعة لقاهم...
مراد الالفي : عز بسرعة كاميليا تعبت تاني، بتأن جامد والمسكن معملش حاجة.
عز : طب بسرعة هاتوها على المستشفى كدا المرارة لازم تتشال باسرع وقت، هاكلمهم يجهزو العمليات.
كلهم نزلوا وسابوا هنا وليان مع الاولاد ...
ركبوا عربايتهم وعز شد كارما من ايديها معاه في عربيته.. كانت عاوزة تقوله سيبني اروح مش عاوزة اشوفك تاني، ولكنها سكتت ونظير للعزومة دي تقف معاهم في محنتهم فاقت من تفكيرها على صوت عز بيتكلم في التليفون...
عز : قولي لدكتورة نانا تجهز انا جاي مسافة الطريق.
كارما فاجأة وبدون مقدمات وكانها كانت زلة لسان : هو انت بتحب الدكتورة نانا.
عز باصلها : نعم!.
كارما بارتباك : اقصد يعني بينكو حاجة، اصل حسيت كدا، وسمعت كلام في المستشفى.
عز : انا اللي معجب بيها لكن هي معرفش.
كارما سكتت واتكلمت في سرها : طبعا يكون بيحب الدكتورة نانا، شخصية وجميلة وليها كيانها، وكمان جراحة زيه، هايحب فيكي ايه يا كارما انتي يا بتاعت الطفولة ، وقال ايه حافظي على الطفولة اللي جواكي، علشان تقعد تضحك عليا.
وصلوا كلهم المستشفى ومراد ملامحه خوف وقلق، وادهم ماسك فيها عز جه ياخدها .
ادهم ميل عليه : مش عاوز راجل في العمليات ولا حتى انت عاوز ميرا هي اللي تعملها العملية.
عز باصله ثواني بيحاول يستوعب غيرة اخوه ازاي في مواقف زي دي ولكنه سكت وميرا فعلا دخلت العمليات مع نانا.....
زين ميل على ليليان وهمسلها : ابنك عنده غيرة قاتلة بيغير من ابوها عليها، وبيغير من اخوها، كدا مينفعش.
ليليان باصتله ثواني وبعدها اتكلمت بنفس همسه : وياترى طالع لمين يازين، مش ليك، هو انت مش فاكر كنت بتعمل ايه فيا.
زين بيمثل الصدمة : مين انااا، ابداً.
ليليان : لا كنت بتغير زمان اوي وبطريقة مجنونة، بس انا لما كبرت بطلت تغير.
زين شدها شوية لورا وهمس : وحياتك ولسه مجنون بيكي، وبغير عليكي، انا بطلت اغير علشان قدرت اخلي حياتك مقتصرة عليا انا وبس مفيش غيري، مفيش حد اغير منه، اغير من نفسي يعني.
ليليان ابتسمت برقة ، زين فعلا قدر بذكائه يقصر حياتها عليه وهو ولاده والغريب انها حابة كدا....
زين : بلاش الابتسامة دي يا لي لي.
ليليان : انت لازم تسكت علشان احنا في المستشفى، والبنت في العمليات.
كارما قاعدة جنب سارة بتحاول تهديها هي ومراد : هتبقى كويسة والله، دي عملية بسيطة.
سارة : يارب .
ممرضة جت عليهم وميلت على كارما... وبعدها كارما استأذنتهم ان في حالة وعاوزينها ضروري.. 
********************************
في بيت الجارحي... 

ليان : ها بقى في ايه مالك؟!. ارغي قعدتنا طويلة .
هنا اتنهدت : تعبانة اوي يا ليان، انا حاسة ان بقيت مريضة نفسية خايفة آسر يحب غيري، او يشوف واحدة احلى مني، ببص لنفسي في المراية احس اني وحشة ، وكل البنات اللي في الدنيا احلى منى، انا مش عارفة مالي ، بس دي احساسيس مش قادرة اسيطر عليها بجد اعمل ايه.
ليان بهدوء : هنا انتي لازم تشوفي نفسك حلوة علشان تقدري تلغي الاحساس دا، على فكرة اي واحدة مننا بتولد بيبقى في شوية خلل في نفسيتها او في هرموناتها وجسمها، بس الصح بقى انك تشوفي الخلل دا وتحاولي تعالجيه، يعني انتي مثلا بتقولي انك تخنتي مع اننا كلنا شايفين كدا احلى ، بس انتي حاسة ان عودك الاول كان احسن يبقى خدي قرار واعملي نظام تغذية وخسي، غيري من نفسك اعملي لون في شعرك اشتري لبس جديد، ودي مثلا الولاد عند مامتك او ماما هنا واعملي ليلة رومانسية انتي واسر صدقيني نفسيتك انتي هاتتغير قبل آسر.
هنا : هاحاول .
ليان : مفيش هاحاول فيه هاعمل حاضر هاغير من نفسي علشان خاطر آسر قبل خاطرك انتي، حطي آسر هدف قدامك، آسر يستاهل انك تخففي جو التوتر والحدة دا، اظن انه عاش فيه كتير واستحمل .
هنا بغيظ : ما خلاص بقى يا ليان انتي ما صدقتي تدافعي عن اخوكي ولا ايه..
ليان بضحك : ههههههه قبل ما تكوني مرات اخويا انتي صاحبتي وحبيبتي واختي كمان.
هنا : هما متصلوش طمنونا على كاميليا ليه؟؟.
سيلا جت بتعيط: عمتو ليان.
ليان : بتعيطي ليه ياروحي.
سيلا : مامي فين؟!، اناعاوزها.
ليان : مامي بطنها وجعتها بابي وجدو اخدوها عند الدكتور يدوها حقنة ، مش انتي لما تتبعي بتروحي عند الدكتور.
سيلا : اه بروح.
ليان : وهي جاية ياحبيبتي تعالي بقى في حضني..
على جنب تاني....
يحيى قاعد بيعيط لما شاف كاميليا بتتوجع قدامه، وكان قاعد معاه لارا وفيروز بنات عمر، وكارمن بنت هنا، لي لي بنت مراد..جه ادم عليهم وفي ايده كوباية عصير..
ادم : اتفضل يا يحيى.
يحيى رافع راسه : دا ليا؟!..
ادم : اه ليك اشربه وهاتكون كويس، تيته ليليان على طول وانا مضايق بتعمله وبتخليني اشربه.
يحيى : بس انا مش مضايق.
لارا : امال انت مالك زعلان يعني.
يحيى : انا خايف على كاميليا اختي.
فيروز طبطت على ايده براحة وبهدوء كعادتها : انا سمعت مامي بتقول لسيلا انها عند الدكتور بتاخد حقنة وهاتيجي بسرعة مش تخاف احنا معاك.
ادم : اشرب يالا العصير.
**********************************
في مستشفى الجارحي. 

كاميليا خرجت من العمليات واتنقلت اوضة .. 

ميرا بضيق : عز انت ازاي مستحمل نانا دي يخربيت الكبرياء اللي فيها، انا كنت هامسك فيها كذا مرة جوا.
عز بضحك : هي كدا اسلوبها كدا مع الكل حتى معايا شخصيا كانها هي مديرة المستشفى مش انا .
ميرا : لا غلط كدا، المفروض تخف من حدتها شوية، لو هي بتتعامل كدا مع الدكاترة اللي زيها مابالك بقى بالممرضين والمرضى، ياريت تكلمها تخف من اسلوبها شوية، انا استحملت اسلوبها العدائي معايا لاني مبشتغلش هنا لكن والله لو بشتغل ماهعديها على خير.
عز : ايه دا اول مرة اشوفك بتتكلمي بالطريقه دي، له حق مراد اخويا يمنعك من الشغل.
ميرا بضحك : لا انا في الشغل شديد،، واخد بالك انت.
ميرا وعز قعدوا يضحكوا ومراد واقف مراقبهم من بعيد واضايق منها لانها من الصبح مكشرة في وشه، ودلوقتي بتضحك مع عز عادي...
مراد بغضب مكتوم : ماشي يا ميرا، اضحكي حلو .
اما في غرفة كاميليا كانت بتفوق من البنج ومراد وسارة حواليها من ناحية وادهم من ناحية وزين وليليان واقفين بعيد مدينهم مساحة يطمنوا عليها... آسر برا بيطمن هنا وليان.
نانا دخلت لقتهم اضايقت : ايه دا مين سمح انكو تدخلو ولسه المريضة مفاقتش.
سارة بدموع : هي هاتفوق امتى؟!.
مراد : اهدي يا حبيبتي، اكيد هاتفوق دلوقتي..
نانا اضايقت من تجاهل كلامها اتكلمت بحدة : على فكرة انا الدكتورة المسؤولة عن المريضة وياريت كلكو تطلعو برا.
ادهم بحدة وبصوت اعلى : اطلعي انتي برا خالص، انتي بتتكلمي كدا ليه.
نانا اتعصبت وطلعت من الاوضة ورزعت الباب وراها بقوة...ليليان طلعت وراها ملحقتهاش..
*********************
اما عند كارما.... 

ماجد زميل كارما في القسم..
ماجد : كويس انك رجعتي يا دكتورة الشغل خفيتي علينا الحمل والله وما شاء الله الاطفال بتحبك.
كارما ابتسمت بود : ميرسي يا دكتور..
ماجد : انتي جاية  تشتغلي هنا بسبب المنحة .
كارما : منحة ايه؟!.
ماجد : المنحة اللي بتقدمها المستشفى كل سنة لالمانيا... اكتر دكتور ملتزم وممتاز في شغله بيروح المنحة دي المستشفى بتختار دكتور من كل قسم.
كارما : وحضرتك قدمت فيها؟!.
ماجد : بلاش حضرتك دي، احنا زمايل، ومينفعش ياستي اقدم فيها لان دي لحديثي التخرج زيك، وبعدين انا داخل على جواز .
كارما : الف مبروك وربنا يتمم على خير..
ماجد : ربنا يخليكي، المهم قدمي فيها هاتخديها على طول .
كارما : اوك...
ماجد خرج من الاوضة وهي فكرت حست ان دي علامة من ربنا علشان تنضج اكتر وليه لأ ليه الخوف تقدم وتتعلم تجارب وحاجات جديدة في حياتها...
************************
ليليان : اوضة دكتورة نانا فين لو سمحتي؟!..
:_ تالت اوضة على اليمين؟!.
ليليان راحت هناك وخبطت ودخلت لقتاها قاعدة بتعيط ...
ليليان : ممكن ادخل؟!.
نانا رفعت راسها : انتي دخلتي خلاص.
ليليان ابتسمت  ودخلت وقفلت الباب : ممكن اتكلم معاكي.
نانا سكتت وليليان مدت ايديها مسحت دموعها،،، حست ان ورا البنت دي حكاية كبيرة وفي عنيها كمية الم ناتج عن سلوكها دا.
****************
كارما راحت على اوضة عز ودخلت...
كارما : دكتور عز كنت عاوزة اقول لحضرتك حاجة .
عز ابتسم : خير يا كارما، جاية تقدمي استقالتك .
كارما رفعت راسها :. لا جاية اقدم في المنحة.
عز ضحك : منحة ايه؟!.
كارما : منحة المانيا.
عز : انتي تروحي المانيا لوحدك، يابنتي دا حرامي وكان هايغمى عليكي .
كارما : لو سمحت انا جاية اقدم وخلاص، حضرتك مالكش دعوة 
عز : لا ليا دعوة ، وانا بقولك انا رافض.
كارما : ليه بقى؟!.
عز : مزاجي كدا شايفك متصلحيش.
كارما : طب والله لاقدم فيها وبالعند فيك وبكرة تشوف انا هاعمل ايه يا دكتور عز .
كارما مشيت... عز رافع حاجبه : بكرة تشوف!!! ماشي يا كارما يانا يانتي مش هاتقدمي فيها.
*****************************
مراد ماسك ايد ميرا بقوة وواقفين على جنب : تضحكي مع عز والضحكة من الودن دي للودن دي، لكن انا مكشرة في وشي.
ميرا بتحاول تفك ايدها : مراد في ايه ايدك بتوجعني.
مراد : ردي انتي عليا في ايه، انا هببت ايه علشان البوز الجميل دا متصدرلي من الصبح.
ميرا : معملتش حاجة، انا بس مخنوقة ومش عارفة السبب .
مراد فك ايده : لا انتي عارفة السبب بس مش عاوزة تقوليلي مش عاوزة تشركيني، انا مش عبيط مفيش حد بيتخنق من غير سبب يا ميرا، براحتك متقوليش انا سألت كتير، وعلى فكرة السبب يخصني لان التكشيرة دي في وشي انا بس... تدخلي تطمني على كاميليا وثواني والاقيكي قدامي علشان اروحك .
ميرا : تروحني ليه انت مش هاتروح معايا.
مراد : مالكيش فيه اروح مروحش مالكيش دعوة يالا بقى اخلصي مش فاضيلك.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 

للمتابعه اترك تعليق

البارت الثامن من عندما يقع العز في الغرام 
الجزء الثالث من عشق الزين 

ليليان : انا اسفه بسبب اللي عمله ابني، بس دا من خوفه على مراته عاوز يطمن عليها.
نانا بصتلها بسخريه : بيخاف اوي.
ليليان عقدت حواجبها : هو انتي تعرفي ابني ادهم .
نانا بعصبيه وفاجاه انفجرت : لا معرفوش بس هو زي اي راجل في الدنيا، كداب خداع منافق هايفرق ايه عنهم.
ليليان بصتلها بصدمه وفهمت ان ليها تجربه حبت حد وانخدعت فيه، ردت بعفويتها : لا على فكرة فكرتك غلط، مش كل الرجاله وحشه، وزي مافي الحلو في الوحش، وكمان من جنسنا فيه الحلو والوحش، انا على فكرة انا بكلمك عن تجربه، انا قابلت الوحش والكويس، مش معنى انك حبيتي شخص وانخدعتي فيه يبقى الرجاله كلها وحشه.
نانا : لا محبتش وليا الشرف ان محبتش، انا بتحب بس لكن انا قافله قلبي.
ليليان : اسمحيلي بناءا على ايه بتتكلمي وانتي مالكيش اي تجربه.
نانا اتكلمت وهي مش عارفه بتتكلم مع ليليان ليه عمرها ما اخدت واتكلمت مع حد في الكلام الا لخالتها بس : 
لا ليا تجربه وقاسيه كمان، ومن ناحيه مين الاب كمان، من ناحيه ابويا....ابويا كداب وخداع ومنافق باع امي بالرخيص واتجوز عليها واحدة كان بيحبها وهو في الجامعه ورماني انا وامي، ومسألش فيا ولا فيها، وهي ماتت وسابتني مع خالتي، وانا بقيت من غير اب ولا ام، حياتي اتهدت علشان اب اناني، ضيع امي بانانيته وضيعني انا كمان، شفتي تجربتي ، قاسيه بقى ولا لا، كلهم زي بعض ولا لا، لما اب يعمل كدا في بنته، يبقا المفروض ان احب وافتح قلبي ابدا مش هايحصل، انتي عارفه انا عايشه علشان اكبر وانجح واسمي يتقال في كل مكان، علشان يعرف اني مموتش من غيره وهو لا يعنيني في اي حاجه، وهاعمل كدا.
ليليان : ياحبيبتي عشتي تجربه صعبه، كان الله في عونك، طب هو مسألش عليكي ولا مرة ولا حاول يوصلك.
نانا عيطت : ولا مرة مكنش اصلا عاوز يخلف من امي، لانه كان شايف جوازهم محكوم عليه بالفشل، بس هي حملت غلط، وانا جيت علشان اشوف اللي محدش شافه .
ليليان : لا بصي كل واحد عاش تجربه فينا، فاكر انها اصعب تجربه ممكن يمر بيها حد في حياته، انا قدامك عشت تجربه صعبه وانا قدك كدا، وكانت القسوة بردوا متمثله في اعمامي وابن عمي ومكنش ليا حد في الدنيا دي، المفروض بقى ان اكرة كل الرجاله، بالعكس معملتش كدا، على فكرة انا امي وابويا ماتوا وانا صغيرة وملحقتش اشبع منهم،وكبرت على قسوة اعمامي ليا، بس الحمد لله ربنا عوضني بجوزي، انا متهايلي مشفتش في حنيته حد، وكان عوض ربنا ليا كبير اوي، في حياتي مع جوزي واولادي، ربنا بيعوض على فكرة وعوضه حلو بس احنا نصبر ونكمل ونعتبر اي حاجه عاجز لينا في حياتنا دا ابتلاء، محدش عارف ربنا حكمته ايه، بس خليكي واثقه انه مبيظلمش عبادة، سيبي نفسك للحياة، اصبري على ابتلاء ربنا، كل ما تفكري في موضوع بابكي قول الحمد لله يارب، انا مبقولكيش انه مش غلطان، هو ربنا يسامحه على اهماله فيكي، وهيتحاسب عليكي، حبيبتي كلهم مش زي بعض، والله ربنا هايعوضك بزوج حنين او بشغل كويس، العوض جاي جاي يا حبيبتي .
نانا بضعف :انتي عاوزني اتجوز واحد يعمل معايا نفس اللي ابويا عمله، ويعمل كدا مع اولادي.
ليليان : وليه ياحبيبتي تختاري حد زي بابكي، مانتي في ايدك الاختيار، اختاري صح، حكمي قلبك وعقلك مع بعض.
نانا : اللي انتي بتقوليه صعب، دي مشاعر جوايا من سنين صعب تتنسي او تروح بكلمتين منك.
ليليان ابتسمت: دي مش مشاعر دي عُقد....
نانا باصتلها وليليان كملت كلامها : اه دي اسمها عُقد يابنتي، انتي بقيتي مُعقدة من اللي حصلك، ولازم تروحي لدكتور نفسي، وفي نفس الوقت كملي حياتك، وحققي نجاحتك الي نفسك فيها، مش علشان ابوكي ولا حد علشانك انتي ياحبيبتي، وقتها هاتحسي بشعور مختلف، شعور له طعم حلو بجد، مش شعور ماسخ ولا له طعم ولا روح، اسمعي كلامي، انتي بنت جميله وملامحك رقيقه، تستاهلي كل حاجه حلوة في الدنيا، اتعالجي علشانك انتي مش علشان حد، علشان يوم ما تقابليه شريك حياتك تبقي نفسياً مجهزة لكده ومتضيعوش من ايديكي، بسبب عُقد اخدت من حياتك كتير، اللي جاي دا ليكي بقى استمتعي بيه، وبكرا لما تقابلي الراجل الصح اللي يعوضك عن كل حاجه، هاتعرفي معنى كلامي كويس وياعني ايه عوض حلو من ربنا، وابقي وقتها ادعيلي دعوة حلوة منك... 

نانا كانت اول مرة تسمع لحد كدا، يمكن سمعت من خالتها شويه بس كانت بترفض تكمل معاها حوار، لكن دلوقتي سمعت كتير وسمعت كلام لمس قلبها قبل عقلها، شافت نور بسيط قدامها قصاد ضلمه عنيها، اتخيلت نفسها تحب وتعشق ولكن مخاوفها قدامها بتحارب النور دا، ليليان خرجت من الاوضه وهي محستش، سرحت في كلام ليليان بتعيده في عقلها....
**************************
اما عند زين ...
قاعد وحاطط ايدة على راسه من نقار ادهم ومراد.... 

مراد بحدة : قول لابنك يتلم يا زين.
ادهم : انا ملموم، انا مش عارف بتعترض على ايه، دي مراتي وانا حُر فيها.
مراد : ودي بنتي ومن حقي اخدها عندي.
ادهم : دي مراتي وليا بيتنا وهانروح عليه.
مراد : انت وراك شغلك، وانا اولى ببنتي تقعد معايا اخدمها انا وامها.
سارة : كلام مراد صح يا ادهم، انا هاعرف اخد بالي منها لكن انت ياحبيبي هااتاخد بالك منها ولا من الولاد واكلهم دي مسؤوليه صعبه.
ادهم وهو بيبص بتحدي لمراد : متقلقيش هاخد بالي منها كويس، ولما ابقى اشتكي هابقى....
مراد قطع كلامه بحدة : وانا لسه هاستنى لما تشتكي انا هاخدها ماليش فيه.
زين : بس بقا، حرام عليكوا ايه الصداع دا، جوزها المفروض يكون جنبها...
مراد قطع كلامه : زين انت بتقول ايه...
زين بعصبيه : هو انا كنت كملت كلامي استنى، زي ما قولت جوزها من حقه يفضل جنبها، وابوها وامها بردوا، وبعدين انت عندك تلات عياال دول مسؤوليه، كاميليا تروح بيت مرادددد....
مراد ابتسم بنصر لادهم،، ولكن ابتسامته اتلاشت لما زين كمل كلامه...
زين : كاميليا تروح بيت مراد وانت تروح معاها وبكده يبقا راضينا كل الاطراف، وهي كمان تتبسط وسطكوا..
وكمل كلامه بتحذير : وقبل اي كلمه تانيه والله اخدها عندي وامنعكوا تيجوا تبصوا عليها، وانا قادر واعملها...
سارة بخفوت : خلاص بقى يامراد عدي اليوم دا على خير.
*************************
زين : امال انتي كنتي فين.
ليليان : كنت براضي البنت اللي ادهم زعقلها، في ايه.
زين بضيق : بتمشي كدا كاني مش موجود.
ليليان : هو انا روحت فين، منا هنا اهو انت في ايه مالك؟!.
زين : انا اتخنقت من ادهم ومراد بجد ايه دا...
كارما جت عليهم : اونكل زين؟!.
زين لف ليها : ايوا يا كارما.
كارما : انا عاوزة اطلب من حضرتك طلب ممكن.
زين : اه طبعا .
عز جه من وراها : طلبك مرفوض، ويالا روحي شوفي شغلك.
كارما : انا مبكلمش حضرتك يا دكتور عز.
عز بعند : وانا هنا ليا الكلمه الاولى والاخيره ومفيش منحات.
كارما اتغاظت منه  : وياسلام ليه بقا وانا اقل من الدكاترة المقدمين في ايه؟!.
عز : اقولك ومتزعليش.
كارما : رايك مش يهمني.
عز نسي ابوة وامه اللي واقفين متابعين الموقف ومسك دراعها : لا لسانك يطول اقطعه.
زين شد ايدة وميل عليه وهمس في ودانه : ايدك لو اتمدت تاني انا اللي هاقطعها.
عز بنرفزة : مفيش منحات ولو مش عاجبك الباب يفوت جمل.
كارما دموعها نزلت وجريت على اوضتها اخدتها شنطتها وركبت تاكسي ومشيت....
ليليان بحدة : اخص عليك دي تربيتي ليك انت بتزعقلها ليه؟!.
عز  بنرفزة : علشان تستاهل كدا .
زين بحدة : عز.
عز : انا قولت ميه مرة لما اكون متنرفز محدش يكلمني...
قال كلامه وسابهم ومشي...
ليليان : هو عز اتجنن.
زين مسك راسه بتعب : سيبك منه.
ليليان : مالك يا زين.
زين : تعبت من المناهدة والمناقرة طول اليوم، الواحد قال لما يكبروا مسؤوليتهم بتقل، ابداً طلعت غلطان مسؤوليتهم زادت وكبرت وانا اظاهر كبرت وبقيت اتعب.
ليليان حست ان الضغط كله على زين وفعلا مستحمل كتير، آن الاوان تشيل هي شويه وتريحه...
ليليان : طب بينا ياحبيبي نروح لازم ترتاح، كاميليا ادهم ومراد قاعدين معاها .
زين : يالا...
************************
مراد وصل تحت البيت، وميرا فضلت ثواني في العربيه...
مراد : في ايه ما تطلعي.
ميرا : كل مرة بتوصلني لغايه باب الاسانسير.
مراد ببرود : مش فاضي ورايا شغل.
ميرا ،: بليل كدا.
مراد : شغلي في كل وقت وماليش معاد وانتي عارفه كدا كويس.
ميرا بدموع  : انت بتكلمني كدا ليه؟!!.
مراد زعق: انتي الكلام احلو عندك قدام الحراسه، ماتطلعي تخلصي.
ميرا اتفزعت من صوته، ونزلت بسرعه وهي بتدراي وشها من الحراسه علشان محدش يلمح دموعها اللي غرفت وشها في ثواني....
طلعت فوق ليان وهنا حاولوا يعرفوا مالها هي رفضت ودخلت اوضتها..
ليان : ياساتر يارب مالها دا انا عمري ما شوفتها بتعيط من سنين.
هنا : ممكن يكون مراد مزعلها.
ليان : اكيد ابيه مراد محدش يرضى يزعل ميرا دي قبل ماتكون مرات ابيه دي اختنا.
هنا : طب اتصلي على عمر اعرفي في ايه.
ليان : لأ ابيه مبيحكيش حاجه تخصه اوي كدا لحد، وبعدين عمر مع آسر.
هنا : طب هانسيبها كدا .
ليان : هابقى اقول لمامي هي قريبه منها.
****************************
عز طاح في كل المستشفى اتعصب عليهم كلهم، مسبش حد الا وزعق فيه، وقف لحظات في اوضته يتنفس وبينهج بسرعه، بيحاول يستوعب ماله، ليه فقد هدوءه واتعصب بالشكل دا حتى على امه وابوة،،، كارما هي السبب، عرف من الامن انها مشيت...
عز لنفسه : احسن في ستين داهيه من وقت ما جت وانا مش مظبوط ولا عارف اشوف شغلي، طالعالي زي البخت في كل حته، ولأ امي بتحاول تدبسها فيا دي مستحيل اخر واحدة افكر فيها ست زفته...
***************************
في بيت كارما... 

منى والدتها بتحاول تهديها وتفهم منها مالها وايه خلاها منهارة بالشكل دا، بعد فترة اخيرا بطلت شهاقتها المستمر وهديت وقدرت تحكي لامها كل حاجه، كارما مبتخبيش عن عيلتها اي حاجه كتاب مفتوح ليهم، وخصوصا امها...
امها ابتسمت : ياعني دا الي مزعلك..
كارما وهي بتعيط : هو دا قليل ياماما.
منى : اه طبعا حاجه بسيطه، بس فيه حاجه اكبر جواكي.
كارما خافت امها تفهمها اتوترت : حاجه ايه؟!.
منى : انتي حبيتي عز يا كارما؟!..
كارما بارتباك : ايه مين انا لا.
منى : اهدي ياحبيبتي مالك مرتبكه ليه، لو حبيته فدا غصب عنك، شعور اتولد وكبر جواكي، قلبك فتح ودق له ودا مش بايدك.
كارما  عيطت : شفتي يا ماما يوم ما قلبي يدق لحد يطلع شخص غلط، انا والله ما عارفه انا حاليا بقيت بكرهه ولا بحبه، بس اللي انا حاسها مش عاوزة اشوف وشه.
منى : مش هاترجعي المستشفى تاني.
كارما : لا خلاص كدا، مبقاش ليا مكان هناك.
منى : هو انتي عندك استعداد تروحي المانيا فعلا.
كارما سكتت ومنى فهمت انها كانت محاوله بريئه منها تثبت لعز انها انسه وناضجه، بس هي زي السمك االي لو طلع برا بيئته يموت...
**********************
في بيت الجارحي... 

هنا مشيت مع آسر وليان بلغت امها قبل ما تمشي بحالة ميرا... ليليان فضلت مع زين لغايه ما نام ونزلت تشوف ميرا لقت يحيى قاعد بعيط لوحده...
ليليان بقلق : يحيى مالك؟
يحيى بدموع : عاوز بابا وماما.
ليليان باسته : حبيبي هما نايمين في المستشفى مع كاميليا وهايجو الصبح.
يحيى : عاوز اكلم بابا ماليش دعوة.
ليليان جابتله تليفون واتصل على مراد....
مراد قاعد في المستشفى وسارة ساندة على كتفه ونايمه
مراد بهدوء : الو.
يحيى بلهفه : بابا .
مراد : ايه ياحبيبي مالك .
يحيى : عاوزك انت وماما.
مراد : حبيبي خليك عندك وانا بكرة للصبح وعد هاجاي اخدك.
يحيى بعياط : مش عارف انام يابابا انا عاوز ماما..
مراد قلبه رق لعياطه، يحيى مش مسموحله يعيط وكل طلباته مجابه....
مراد : هاكلم حد من الحراسه يجيبك ليا ياحبيبي .
يحيى بفرحه : بجد يا بابا.
مراد : من امتى بابا قال كلمه ليحيى ومنفذهاش، يلا جهز نفسك .
ليليان عرفت اللي مراد هايعمله، وابستمت بحب لحب مراد ليحيى، وفرحه يحيى بانه هايروح لمراد وسارة..
يحيى مشي وليليان اتنهدت ولسه هاتقوم تنام لقت مراد داخل بهدوء البيت.
ليليان بضيق : حمد لله على سلامه.
مراد : الله يسلمك يا امي، ايه مصحيكي.
ليليان : مستنياك، مستنيه ابني الكبير اللي مزعل مراته ومخليها تطلع منهارة .
مراد بسخريه : هي لحقت قالتلك.
ليليان : لا مقالتش، ليان وهنا شافوها وهي بتعيط ورفضت تتكلم، ايا كان اللي بينكوا وانا ماليش حق ان ادخل ولا اسالك ولا اسالها، بس انت ابني ليا حق اعتابك، انت زعلتها وخلتها تعيط وسبتها تتفلق وجاي دلوقتي بكل برود وهاتدخل تكمل بردوك عليها، انا بقى بقولك اياك يامراد دا يحصل، انا مش هاسمع تاني انك السبب في عياط ميرا، ميرا دي بنت ابن عمي اللي كان في مقام اخويا، ياعني ببساطه بنت اخويا، اياك تزعلها ولا تكسرها بكلمه، فاهم ولا لأ انا هاقفلك على فكرة .
مراد استغرب هجوم ليليان، امه عمرها ما كانت بالهجوم دا ابداً، ودا باين على ملامحها وحركات جسمها المنفعله، قام من مكانه وراحلها وقف قدامها ومسك ايديها وباسهم براحه...
مراد : انتي مالك قالبه عليا كدا ليه؟!، انا عملت ايه لكل دا، دا مجرد حاجه بيني وبينها يا حبيبتي حاجه بسيطه مش اكتر.
ليليان بدموع : وتزعلها ليه، انت مش عارف احساسها اصلا، لما تكون الواحدة ولا اب ولا ام ولا اخ ولا اخت وحيدة كدا، وتيجي انت المفروض تكون السند تزعلها، تروح لمين هي بقى، احساس وحش، ابوك عمره ماحسسني اني وحيدة وعمره ما مل مني ولا من عياطي ولا حتى من تفكيري، بالعكس دايما كانت الايد الحنينه اللي بتطبطب عليا، وانا عاوزك كدا، متسمحش لنفسك انك تزعلها ولا تخليها تعيط، عاوزك تكون صبور وحمول على قد ما تقدر.
مراد باس جبينها : حاضر يا امي، ليه الدموع دي ياعني انتي وميرا بتعيطوا والسبب مني، اموت انا بقى..
ليليان نهرته : بعد الشر عنك ياحبيبي، بس ميرا دي بحسها حته مني، قاست وعاشت اللي انا عشته، علشان كدا بحس بيها، متزعلهاش يا مراد علشان خاطري .
مراد : انتي خاطرك كبير عندي بالدنيا، ماما انتي بتكلميني عن واحدة كانها من الشارع، ميرا انا بحبها ومش بس بحبها انا بعشقها والله وقبل ما تكون حته منك هي حته مني ايه، بس انا عادي بقسي في مواقف لازم اخد فيها موقف علشان متتمادش بس فهمتي ياحبيبتي.
ليليان : فهمت يا حبيبي، ربنا يسعدكوا ويخليكوا لبعض يارب.
زين  بضيق : المشهد دا مش هايخلص ولا ايه.
الاتنين لفوا لقوه واقف على السلم ...
مراد بضحك : انا هانسحب زين باشا صحي.
مراد مشي وليليان راحت لزين وهو شاف دموعها : شفتي انا بقى كنت صح بلاش انتي تحلي مشاكل بتعيطي على طول.
ليليان بتمسح دموعها : مش عارفه دموعي قريبه ليه.
زين باس عينها : علشان عيونك حلوين.
ليليان : عيب يالا نطلع اوضتنا .
زين : صح تعالي انتي وحشتيني اوي.
ليليان : انت مكنتش نايم .
زين : وانا من امتى بعرف انام وانتي مش في حضني.
********************
مراد دخل اوضته، بص على ميرا، لقاها نايمه وبتمثل كانها نايمه، ابتسم وقرب منها وطبع بوسه على خدها وجبينها ودخل الحمام... هي فتحت عينها اول ما حست انه دخل الحمام وقامت بسرعه على محفظته وفونه وبدات تقلب فيها، وحاولت تليفونه معرفتش، نفخت بضيق...
مراد بهدوء : بتفتشي في ايه ياميرا.
ميرا لفت بسرعه بخضه لقته واقف لابس بنطلونه من غير تيشرت،،،وماسك تيشرته في ايدة.
ميرا بارتباك : اااا، انا،، .
مراد قرب منها ورمى تيشرت على السرير، ومسك وشها بهدوء : بتفتشي في ايه ياحبيبتي.
ميرا بعدت عنه بنرفزة : انا مش حبيبتك، انت عمرك ما حبتني، وبلاش شغل المخابرات دا معايا انت مش هتضحك عليا.
مراد : نعم مخابرات ايه.. ايه اللي انتي بتقوليه دا .
ميرا : افتح التليفون دا لو سمحت، انت قافله ليه؟!.
مراد رفع حاجبه : نعم!!!، التليفون ببصمه وانتي عمرك طلبتي افتحه ومفتحتوش قبل كدا.
ميرا : لا بس افتحه حالا.
مراد فتحه بهدوء وادهوالها وهي مسكته وجت تفتش فيه رجعت في قرارها تاني ووقفت...
مراد : وقفتي ليه فتشي براحتك عادي .
ميرا عطته التليفون تاني وقعدت على طرف السرير وعيطت..وحطت راسها بين ايدديها ...مراد قعد جنبها وحاوطها بايديه ..
مراد : اظن من حقي اعرف مالك؟!..
ميرا رفعت وشها : مراد هو انت بتحبني، طب انت اخدتني غصب عارفه ومكنتش عاوز، بس ياعني انت .. 
مراد : ايه الكلام دا، اهدي كدا، وفهميني بقى ايه اللي جواكي.
ميرا : هاحكيلك كل حاجه جوايا، واعودني انك ترد عليا بصراحه ومهما كان قرارك مش هازعل.
***************************
عز كان نايم على كنبه في مكتبه وبيروح في نوم وفي مخليته كارماااا... وبدون ما يشعر نام وغمض عنيه.... حلم بكارما قاعدة فوق سطح المستشفى بتعيط.. 

عز : مالك يا كارما...
كارما  بتعيط : زعلانه اوي .
عز : ليه مين مزعلك وانا اضربه.
كارما فضلت تعيط وتعيط كتير...
عز : مالك بقى ايه مزعلك اوي كدا.
كارما : ممعيش شوكلاته وبيبسي... بص حتى شنطتي فضيت وخلصت انا زعلانه..
عز : زعلانه علشان شوكلاته والبيبسي، ياستي هانزل واجبلك في ثواني.
كارما وقفت وهو وقف : لا احنا لازم نطير، انت طير واخدني وراك ونروح نجبهم.
عز بص من فوق السطح : نطير من فوق السطح دا .
كارما : اه يالا، خدني ونطير.
عز شالها على ضهرة ووقف على سور السطح وباصلها وابتسم.. وساب رجله.....
قام فاجاه لما وقع من الكنبه وهو بينهج بسرعه : اااااه، يخرببتك يا كارما، يخربيتك ويخربيت جنانك، لحستي دماغي، يانهار اسود خلتني اطير، ربنا يطيرك يا بعيدة، انا هاقوم اروح احسن، كدا كتير عليا....
********************************
في بيت زين الجارحي... 

مراد : انا مش شايف اي كلمه امي قالتها غلط او توحيلك ان مبحبكيش مثلا.
ميرا : منا عارفه، بس اعمل في دماغي بقى، انا فكرت كلهم اختاروا بارداتهم الا انت اتغصبت عليا..
مراد : وانا عيل بقى علشان ابويا يقولي اتجوزها فاتجوزك واكمل معاكي غصب عنك، ابسط حاجه انا لو عاوز اراضي ابويا بعد ما مشكلتك تتحل اطلقك، او مثلا مالمسكيش ولا اسمحلك انك تخلفي مني، شوفتي حاجات بسيطه اهي ممكن توضحلك انا بحبك ولا لأ، انا عملت عكس كدا، حبيتك ومبعدتش عنك حتى بموت يوسف، اتجوزتك بجد وخلفتي مني،وكل يوم بقولك بحبك وكل لمسه بلمسها ليكي اظن بتقولك قد ايه انا بعشقك.
ميرا : وانا بحبك اوي، بس دي افكار جت في دماغي،واتملكت مني.
مراد : المفروض ان حبي ليكي يكون اكبر محارب لافكارك السودا دي.
ميرا : انت مش هاتزعل مني صح.
مراد : لا ليا حق ازعل وجامد كمان، انتي المفروض لما جالك الافكار دي تيجيلي وتحكيلي انتي من امتى خبيتي عني حاجه.
ميرا : اسفه والله، بس ...
مراد قاطعها بالكلام : استني وايه علاقه موبايلي باللي انتي بتقوليه.
ميرا : مننا كنت بشك فيك.
مراد : كمان، دماغك وصلتك ان ان بخونك..
ميرا دفنت نفسها فيه واتكلمت بخفوت : وحياتك عندي ماتزعل، اعمل ايه بقى في دماغي.
مراد : وانا اخد حقي منك ولا من دماغك .
ميرا رفعت وشها : انا ودماغي واحد على فكرة .
مراد قرب وشه منها وهمس قدام شفايفها : وانتي دماغك دي لازم تتعدل وحقي هاخده منك ودلوقتي..
*********************
عز لقى تفسه فاجاه قدام بيت كارما ومعاه كيس مليان شوكلاته وبيبسي... وقف تحت البيت وبص للكيس اللي جنبه..
عز : هاطلع بقى الشوكلاته والبيبسي ازاي، ايه اللي انا بعمله دا بس.......
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 

للمتابعه اترك تعليق

البارت التاسع من عندما يقع العز في الغرام 
الجزء الثالث من عشق الزين 
في بيت شاهين.. 
كارما واقفة قدام التلاجة بتدور على حاجة ... لاما اختها جت من وراها...
لاما : بتعملي ايه يا كرملة.
كارما شهقت بخوف : ربنا يسامحك يا لاما، بطلي كرملة دي بضايق منها.
لاما مسكت خدودها : لا انتي كرملتي حبيبتي..
كارما : معاكي شوكلاته.
لاما : امممم علشان كدا متشقلبة في التلاجة، عاوزة الجرعة بتاعتك .
كارما : انا مدايقة وعاوزة آكل شوكلاته حالا ومفيش ولا في البيت ولا في الشنطة بتاعتي.
لاما : طب ما تنزلي تجيبي من السوبر ماركت.
كارما : انزل دلوقتي الساعة ١٢ونص.
لاما : اه عادي على فكرة، اقولك مرة وبابا وماما نايمين نزلنا انا والبت هنا ووقفنا على البوابة وعم عبده البواب راح جبالنا شبيسات وحركات بقى .
كارما : طب هانزل بسرعة اخليه يجبلي، انا حاسة ان لو مأكلتهاش هايجرالي حاجة.
لاما : بالله عليكي جبيلنا شبيسي بالشطة واللمون وبالجبنة.
كارما : اوك هاغير والبس طرحة وانزل.
*********************************
عز كان قاعد في العربية دا كله بيحاول يشوف فكرة يعدي من حارس العمارة ازاي ويطلع في الوقت دا، طب افرض ابوها اللي فتح، يقوله ايه، فضل يتصل بيها كتير والهانم مبتردش...
عز : تتفلقي يا كارما، وانا اللي زعلان علشان بتعيطي في الحلم.... 
كارما نزلت... وعبده البواب اول ما شافها راحلها
عبدة : خير يا دكتورة كارما ؟!.
كارما : كل خير ياعم عبده، ممكن بس تروحلي السوبر ماركت اللي هناك تجبلي شوية حاجات او ممكن تيجي معايا، اصل خايفة اروح لوحدي.
عبده : لا قولي يا دكتورة وانا اجبلك بسرعة.
كارما : طب عاوزة شوكلاته كل الانواع اللي عنده وبيبسي و شبيسي ..... دكتور عز!؟؟.
عبده عقد حواجبه : دكتور عز ايه دا لبان ياست هانم.
كارما : معقول ايه جابه هنا.
عبدة : جاب مين يا هانم.
كارما كانت مبرقة وباصة قدامها... عز كان قاعد في عربيته ومركز في تليفونه.... 
كارما : ها لا ياعم عبده انا سرحت، روح جبلي الحاجات يالا وانا هاستناك هنا .
عبدة : حاضر هاروح واجاي بسرعة...
عبده اتحرك ومشي واول ماغاب عن نظرها راحت جري لعز وخبطت على الازاز.. عز رفع راسه لقاها قدامه...
عز  بسعادة : كارما .
كارما : حضرتك جاي لمين يا دكتور.
عز فتحلها الباب: اركبي، جايلك طبعا..
كارما ركبت وسابت الباب مفتوح واتكلمت بصدمة : جايلي انا في الوقت دا.
عز حط على رجلها اكياس الشوكلاته والبيبسي..:  انا جايبلك دول.
كارما بصت في الاكياس واتفاجئت من كم الشوكلاتات والبيبسي : هما دول ليا انا.
عز : اه ليكي، حلمت بيكي وانتي عاوزاهم.
كارما بصدمة اكبر : حلمت بيا انا!!!.
عز قرب بجسمه ناحيتها وعلى وشه ابتسامة هادية : اه حلمت بيكي وانتي بتعيطي وعاوزة شوكلاته وشنطتك فاضية، وكنتي عاوزة شوكلاته وبييسي.
كارما بصتله بصدمة وبصت للاكياس اللي في ايدها: قومت جبتهم ليا.
عز : مش عاوزة تعرفي بقية الحلم.
كارما بتوهان : ايه حصل؟؟ .
عز : خلتيني اطير واشيلك واطير بيكي، ينفع كدا.
كارما سكتت ثواني، وبعدها ضحكت كتير ضحكت بصوت عالي، وهو سرح فيها، ليه بيعمل كدا، ليه هو معاها غير مابيكون مع كل الناس، بيفكر فيها كتير، المفروض انه يفكر في نانا، ليه بيفكر فيها هي، ليه مجرد حلم اهبل من وجهة نظره راح واشترى ليها وراحلها عند البيت، ليه شاغلة تفكيره ... فاق على صوتها وهي بتقول...
كارما : تعرف انا كنت زعلانة وبعيط فعلا ونزلت علشان اشتري وفعلا شنطتي كانت فاضية.
عز : شوفتي قلبي حاسس بيكي ازاي.
كارما اتكسفت منه وكالعادة خدودها اتوردت وبصت على اللي في ايدها...
عز : بس مش غلط تنزلي في وقت زي دا، متعمليش كدا تاني، ولو عوزتي تاني ابقي كلميني.
كارما : ربنا يخليك ميرسي لذوق حضرتك، انا في العادة مبنزلش، بابا االي بيجبلي، بس بابا نايم، وابيه عبد الرحمن في مأمورية، فاضطريت انزل وكدا، وبعدين عم عبده راح يجبلي..
خلصت كلامها وشهقت: يالهوي عم عبده لو شافني قاعدة في عربيتك يقول عليا ايه..
جت تنزل عز مسك ايديها : هاتيجي بكرة صح؟ هاشوفك صح ؟.
كارما اتوترت : ماهو انا سبت الشغل..
عز : بس احنا الايام دي مزنوقين اوي ومحتاجنيك معانا .
كارما : يعني اجاي.؟؟
عز : اه ياريت هاستناكي اوعي متجيش.
كارما بخجل : طب سيب ايدي، عاوزة انزل.
عز ساب ايديها ببطء، وهي نازلة وقفها تاني.
عز : كارما على فكرة انا اتصلت عليكي كتير.
كارما : عليا انا!!، اه تليفوني بعمله صامت .
عز : لا الغيه بقى، وابقي سجلي رقمي .
كارما مش عارفة تتنفس من كم المفأجات اللي بتحصلها، عز جابلها شوكلاته وجه لغاية عندها يديهلها، لا وكمان هادي وكلامه حلو معاها، وبيطلب منها تسجل رقمه، هي في اللحظة دي ممكن يغمى عليها... اتحركت ناحية عمارتهم وكل شوية تبص عليه تلاقيه واقف مكانه بيتابعها، وطلعت بيتها ونسيت عبده .. عز مشي اول ما شافها اختفت و ابتسامة هادية احتلت ملامحه...شغل اغاني لعمرو دياب وبدأ يدندن معاها بهدوء، في اللحظة دي هو مستمتع، حاسس الجو لطيف، وفيه هدوء نفسي جواه، افتكر الحلم قعد يضحك بصوت عالي...
وكارما طلعت بيتها ودخلت اوضتها فردت الحاجات اللي عز جابهلها على السرير ، بصتلهم بفرح، شعورها بالسعادة لا يوصف، اتنططت بجنون وبعدها وقفت بصت لنفسها في المراية....
كارما : معقول اللي حصلي دا، طب ليه بيعمل معايا كدا، دا عاوزني ارجع الشغل، هييييييه ...
لفت بصت للشوكلاته : انا هاسيبكم مش هاكلكوا هاخليكوا ذكرى حلوة منه.
*********************************
كاميليا روحت تاني يوم من المستشفى على بيت مراد..وادهم مكشر .. واول ما دخل اوضتها والباب اتقفل...
ادهم بضيق : انا هامشي واروح انام في بيتي.
كاميليا بتعب : ليه بس يا ادهم.
ادهم  وهو مكشر : مش هاخد راحتى هنا. 
كاميليا شاورتله يجلها : ممكن تيجي تقعد جنبي.
ادهم راح وقعد : نعم ..
كاميليا : على فكرة انا كمان هارتاح في بيتي، بس مقدرتش ازعلهم مني، وخصوصا بابا هو نفسه اجاي هنا وانا مش عاوزة احرمه من الشعور دا.
ادهم بنرفزة : اهو ابوكي دا بالذات خانقني، هو بيعاند فيا وخلاص.
كاميليا بحزن : ادهم متخلنيش اندم ان حكتلك حاجة عن اهلي في وقت غضب او زعل مني .
ادهم : مش فاهم قصدك ايه؟!.
كاميليا : قصدي ان من وقت ما حكتلك عن بابا واللي كان مزعلني، وانت واخد موقف منه، انا وهو اللي بينا اتصلح، والموقف اللي انت واخده زي ماهو.
ادهم : لا بالعكس انا مش اهبل علشان ابقى كدا، انا كل الي مضايقني اني حاسس انه بيشاركني فيكي، وانا عاوزك ليا لوحدي.
كاميليا ابتسمت : طب المفروض ارد بايه بقى دلوقتي.
ادهم ميل عليها : تردي بقد ايه انتي بتحبيني.
كاميليا : مفيش حد لحبي ليك يا ادهم، انت حياتي كلها.
ادهم : وحشتيني اوي يا كاميليا، اوي..
ادهم لسه هايبوسها، الباب اتفتح مرة واحدة...
مراد : ايه دا انتوا بتعملوا ايه.
كاميليا اتكسفت، وادهم خبط على وشه بنفاذ صبر...
مراد : انت معندكش دم مش شايفها ازاي تعبانة.
ادهم بص لكاميليا : والله ماهرد، مينفعش ارد اصلا.
مراد : متردش، انا جاي اشوفك اتاخرت ليه، مكنتش هاتروح تقريبا بيتك، يالا روح بنتي تعبانة وعاوزة ترتاح .
ادهم فرد نفسه على السرير  واتكلم بعند : لا مانا عاجبني القعدة هنا، وبعدين كاميليا عاوزني جنبها مش صح يا كوكو.
كاميليا : اااا، اه يا بابا، اااه..
مراد بتحذير : اقعد بادبك، وكل شوية هادخل اطمن على بنتي...
ادهم اتعصب : منا قاعد بادبي انت شايفني قاعد ازاي.
سارة جت على صوتهم وشدت مراد غصب عنه برا الاوضة ودخلته اوضتهم..
سارة بضيق : ايه اللي انت بتعمله دا يا مراد.
مراد : بعمل ايه، بطمن على بنتي.
سارة : انت بتعانده ليه يا مراد، حاطط نقرك من نقره ليه.
مراد : هو اللي بارد جاي بيتي ليه، بنتي وتعبانة يجي ليه؟!.
سارة : لا حول ولا قوة الا بالله، دا جوزها ومخلفة منه ٣ عيال، دا مش خطيبها.
مراد : بصي انا فاضي وحاسس ان معشتش حياتي مع بنتي وقررت اعيشها.
سارة : يا حبيبي دا جوزها، مش خطيبها ولا حتى حبيبها.
مراد ببرود : هو في نظري كدا تصدقي هاعامله على الاساس كدا خطيبها، انا هاعملي قهوة اعملك معايا.
مراد سابها ومشي وهي اتنهدت : ربنا يهديك يامراد مش هاتجبها لبر ابداً .
***************************
في المستشفى ... 
كارما دخلت المستشفى وهي متوترة من لقاء عز، فكرت تروحله ولا تروح تباشر شغلها على طول، فكرت انه احسن تشوف شغلها على طول... قضت يومها ما بين الاطفال، وعز كان طول اليوم مشغول بعمليات، وعقله كان بيفكر هي جت ولا لأ، استغرابه انه نانا كانت معاه ومشغلتش باله، باله وتفكيره كله في كارما، خلص عمليات وراح يمر على المرضى ونانا معاه، شاف كارما واقفة بتضحك مع ماجد، اضايق منها... قرب منهم واتكلم بحدة..
عز : هو مفيش شغل ولا ايه يا دكاترة .
كارما بصتله بابتسامة جميلة على وشها ولكنها اختفت ابتسامتها بمجرد ظهور نانا جنبه، وافتكرت كلمته انه بيحبها....
ماجد بهدوء : اخدنا بريك يا دكتور.
عز بص لكارما بضيق لتجاهلها انها ترد عليه:  طب يالا على شغلكو لو سمحتو ..
واتحرك وسابهم نانا بصت لكارما وبعدها بصت لعز، وكارما اتوترت من نظراتها ومشيت...
***************************
في بيت زين الجارحي.. 
ليليان قاعدة طول اليوم بتفكر ازاي تشوف كارما تاني.. 
ميرا : عمتو احنا مش هانروح نطمن على كاميليا .
ليليان بشرود : اه بليل.
ليان : مالك يا ماما، من وقت ما قعدتي معانا وانتي سرحانة .
ليليان : كارما امبارح مشيت زعلانة وبتعيط من عز اخوكو، وبوظ كل حاجة، وانا عاوزة اصلح اللي عمله بطريقة غير مباشرة .
كلهم سكتو وبصو لبعض، وهنا اتكلمت باندفاع : طب واللي تجبهالك لغاية عندك تعمليلها ايه يا طنط.
ليليان : دي تبقى حبيبتي.
هنا : مش كاميليا عاملة عملية، انا بقى هاتصل بيها عادي واقعد ارغي معاها وبعدها اسالها على كاميليا عاملة استعبط يعني كاني مش عارفة انها طلعت، واكيد الكلام هايجي لوحده .
ليليان : انتي معاكي رقمها يا هنا.
هنا : اه اخدته منها امبارح علشان تبقى تقولي على دكتور تغذية حلو .
ليليان : طب اتصلي عليها ياالا.
هنا طلعت تليفونها واتصلت عليها، وكارما بالصدفة كانت ماسكة تليفونها : الو 
ليليان وميرا وليان لزقو في هنا ...
هنا : ازيك يا كارما.
كارما : الحمد لله، انتي عاملة ايه ياهنا.
هنا : كويسة اوي، انتي بتعملي ايه؟!.
كارما : في المستشفى.
هنا كتمت السماعة... : في المستشفى ياطنط.
ليليان بتنهيدة : الحمد لله كنت بحسبها سابتها بعد اسلوبه معاها، اساليها انتي مع عز دلوقتي.
هنا هزت راسها : اه على كدا بقى انتي مع عز صح؟.
كارما باستغراب : لا انا في القسم بتاعي.
هنا هزت راسها بنفي ليهم، وهما بوزو... هنا سكتت وكارما سكتت...
كارما : هنا كويس انك اتصلتي لان كنت عاوزة اخد منك رقم كاميليا، انا جيت ولقيتها مشيت ملحقتش اطمن عليها.
هنا ابتسمت بنصر : اه رقم كاميليا عاوزاه.
كلهم هزو راسهم بنفي وشاورو بلأ، ليليان بخفوت : خليها تيجي تزوها احسن .
هنا  كتمت السماعة : اقولها ازاي دي ياطنط.
ليليان : مش عارفة تصرفي.
هنا : اااه بصي يا كارما هو انتي هاتكلميها كدا بس، ماتيجي تتطمني عليها عند عمو مراد بابها، وبالمرة انا وانتي وليان وميرا نتجمع، انتي لطيفة اوي واحنا الصراحة حبناكي موت.
ليليان بابتسامة : شاطرة .
كارما باحراج : اه طبعا هاجاي ازورها، طب انا مش عارفة بيت بابها.
هنا : هابعتهولك في مسج، هاستناكي بليل اوك .
كارما : اوك، بوسيلي كارمن لغاية ما شوفها .
هنا : يوصل يا حبيبتي...هاستناكي.
هنا قفلت معاها وليليان باستها : حبيبتي ياهنوني هاتيجي صح؟.
هنا  بفخر : طبعا يا طنط عندك شك فيا ولا ايه.
*******************************
في المستشفى ... 
عز رايح جاي بضيق في اوضته.. المفروض كانت جاتله الاول، لا وواقفة بتضحك مع دكتور ماجد عادي، خرج من الاوضة وراحلها اوضتها خبط براحة مسمعش حاجة فتح ودخل لقاها قاعدة مدياله ضهرها وحاطة الهاند فري وبتغني بصوت واطي وقاعدة بتكتب ورقة.. 
كارما : هو دا اللي كان ناقصني حلو وكريزما وعاجبني، قلبي شافه نط فاجأة من مكانه قام بايسني، اما عن احساسي بيه هاحكي ايه انا ولا ايه، مش مبالغة ومش بهزر فين هلاقي كلام  يعبر.... 
عز وقف وراها وشافها بتكتب اسمه في قلب، رفع حاجبه مع ابتسامة .. ميل عليها وفي لحظة باسها في خدها... كارما اتفزعت وقامت صرخت...وشدت الهاند فري وبصت لعز بصدمة وحطيت ايديها على خدها.
عز قعد على طرف الكنبة : حلو وكريزما وعاجبني.
وغمز ليها : حلوة الاغنية دي عاجبتني.
كارما معرفتش ترد وهو ضحك على منظرها : مجتيش ليه على طول عليا اول ماوصلتي.
كارما بارتباك : يعني، جيت على الش..
سكتت فاجأة لما لاقته جاي عليها رجعت بضهرها لورا، فضلت ترجع، وهو يقرب منها لغاية ماوصلت للحيطة وهو حط سند بكف ايده على الحيطة، وبقت هي متحاصرة مابينه وبين الحيطة، رفعت عينها بتوتر...
كارما : في ايه؟.
عز : عاوز اعرف مجتيش ليه على طول.
كارما بخفوت : جيت فين؟؟.
عز : عندي في المكتب.
كارما بتوتر : قولت علشان الشغل، حضرتك امبارح قولت انتو مزنوقين الايام دي.
عز داعب انفها بايده وهي نزلت بجسمها اكتر واتوترت وووشها كله بقى عبارة عن كتله سخونة ...
عز بخفوت : تبقى هبلة لو فكرتي ان جبتك هنا علشان مزنوقين والكلام دا.
كارما بعدت ايده : امال انا جيت ليه؟؟!.
عز همس جنب ودانها : مش عارف، بس الاكيد عاوزك جنبي ومعايا وقدامي على طول.
كارما سكتت وغمضت عينها وهو باصلها بطرف عينه وبعدها قرب منها وعينه متركزة على شفايفها ولسه هايلمسهم تليفونه رن، وهي اتفزعت وزقته بعيد....
عز كح بتوتر ومرر ايده في شعره وبعدها مسك فونه ورد : الو .
ليليان : ازيك ياحبيبي .
عز وهو بيراقب كارما بعينه : الحمد لله يا حبيبتي.
كارما بصتله بسرعة، وهو زود كلامه : يا أمي.
ليليان : هاتيجي عند مراد بليل علشان تزور كاميليا.
عز مازالت عينه على كارما وهي بتهرب منه بعينها في مكان تاني : امممم مش عارف هاقدر اجاي ولا لأ.
ليليان بمكر : يا خسارة، دا كلنا هانتجمع وكمان عرفت ان الدكتورة كارما زميلتك جايه تزور كاميليا.
عز : بجد؟!.
ليليان بمكر : يا خسارة كنت هاتبقى قعدة لطيفة.
عز : طب والله انتي اللي لطيفة ياماما، يخليكي لينا ياحبيبتي، يالا سلام.
عز قفل مع ليليان وخرج من الاوضة كانه معملش حاجة وهي اول ما خرج اتنفست اخيرا وقعدت مكانها بتستوعب اللي بيجرالها..
***********************************
في بيت مراد الالفي . 
ماسك طبق فروالة ورايح عند اوضة كاميليا.... سارة شافته.
سارة : انت رايح فين يا مراد.
مراد : واخد الفروالة دي لكاميليا.
سارة : سارة هتاكل فروالة وهي لسه عاملة عملية.
مراد : اه وفيها ايه يعني، مش لازم تتقوت ونهتم بصحتها .
سارة : بس مش بالفروالة ياحبيبي.
مراد : امال اخدلها ايه؟!.
سارة : مش حاجة، هي نايمة دلوقتي هي وجوزها.
مراد : هاروح اصحيهم .
سارة شدته :. تصحي ايه ما تسيبهم البنت واخدة مسكن ونايمة، وادهم ياحبيبي سهران طول الليل سيبه يريح شوية.
مراد بضيق : انتي مأفورة على فكرة .
سارة بابتسامة : انا بردو؟، تعال معايا يالا.
سارة اخدته ودخلت الاوضة وخلته ينام وقعدت جنبه...
سارة بهدوء: المفروض تنام علشان انت كمان طول الليل صاحي.
مراد : مش عاوز انام.
سارة باسته في خده : ريح دماغك من التفكير، ونام شوية، ليليان كلمتني وقالتلي كلهم جايين بليل وانت لازم تكون فايق.
مراد : كاني عيل بيضايقك وعاوزة تنيمه باي شكل.
سارة : مين انا عاوزة انيمك باي شكل؟ انت متعرفش انا بحب كل ثانية قاعد معايا فيها وبتتكلم وبسمع صوتك وضحكتك، انا اصلا مببقاش عاوزك تنام وتبعد عني.
مراد جه ياخدها في حضنه هي رفضت واخدته في حضنها وتكلمت بهمس : انا المرادي هاخدك في حضني، انا المرادي عاوزك تنام وتريح دماغك من التفكير شوية.
مراد هز راسه بهدوء وغمض عينه ونام بسرعة من التعب، وسارة اتنهدت براحة انها اخيرا قدرت تخليه ينام واليوم يعدي من غير مشاكل مع ادهم..
سارة بهمس : ربنا يهديك يامراد.
*****************************
اليوم عدى وكارما روحت ومن وقت ماروحت وهي تايهة ومش عارفة تفكر.... جالها اتصال من هنا..
هنا : الو.
كارما : ازيك ياهنا.
هنا : كويسة، انا قولت اتصل أأكد عليكي بقى لتكوني نسيتي.
كارما : لا طبعا نسيت ايه، هاجاي.
كارما نهت الاتصال وخرجت لمامتها وبابها...
كارما : ماما ايه دا هو انتي خارجة .
منى : اه ياحبيبتي هانروح نزور عمك تعبان شوية تيجي معانا.
كارما بتوتر : لا انا عندي مشوار... بعد اذنكو.
شاهين : مشوار ايه ياحبيبتي.
كارما : كاميليا بنت  اونكل مراد الالفي، كانت تعبانة وعاملة عملية وكنت عاوزة اروح ازورها في بيت بابها، ممكن ، انا وهي بقينا اصحاب.
منى : زيارة المريض واجب.
شاهين سكت ومش عارف يرفض ولا يوافق، بس ماصدق لقى كارما بتختلط بالناس وبتتجمع وبقى ليها اصدقاء.
كارما : ردك ايه يابابا.
شاهين : روحي ياحبيبتي هاخدك معايا واحنا رايحين ، واحنا مروحين هانخدك معانا.
كارما : اوك هاروح البس .
كارما دخلت وقفت قدام دولابها مش عارفة تلبس ايه، وقفت بحيرة ، اول مرة تكون في الحيرة دي، جه في بالها كلام عز : انتي طفلة، انتي هبلة..
طلعت بلوزة من اللون النبيتي، وبنطلون جينز وجزمة كعب عالي من نفس اللون البلوزة...
بصت لنفسها في المراية، وحطت حجابها حست بتغير حلو
************************* 
اما عند عز... 
واقف بيلبس قدام المراية وهو بيغني : هو دا اللي كان ناقصني حلو وكريزما وعاجبني، قلبي شافه نط فاجأة من مكانه قام بايسني، اما عن احساسي بيه هاحكي ايه انا ولا ايه...
وبدأ يصفر ومزاجه كان كويس وفرحان ليليان دخلت عليه ..
ليليان بمكر :. ايه دا انت جاي معانا.
عز : اممم يا ماما انا قولت عيب مرات اخويا مطمنش عليها ازاي.
ليليان بضحك : صاحب واجب اوي.
عز غمز ليها : اوي اوي، وكله بتخطيطك يا ليليان هانم.
ليليان : ايه تخطيط ايه؟؟، انا عملت حاجة؟.
عز : انتي بتعملي حاجة يا ماما خالص، انتي بريئة ياحبيبتي، انا خلصت يالا بينا .
ليليان : يالا ياحبيبي...
وفي سرها : ربنا يفرحك يا حبيبي، انا حاسة ان بالك رايق، وفرحان.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& 
للمتابعه اترك تعليق
تكملة الرواية اضغط هناااااااا 

تعليقات

32 تعليقًا
إرسال تعليق
  1. جميله جدا جدا جدا 💫ممكن الأطماع ضرورى لو سمحت

    ردحذف
  2. فين تتمت الروايه عشق الزين الجزء الثالث

    ردحذف
  3. ايه القصه الجامده دي أنا تقريبا منمتش الا أما كملتها بنام وأقوم عليها ياريت تكملى بسرعه عشان عايزه اعرف ايه إلى هيحصل

    ردحذف
    الردود
    1. بالله عليكم تنزلو بقيه الروايه بسرعه

      حذف
  4. جميله جدا ياريت تكملي

    ردحذف
  5. باقي القصة لو سمحتوا

    ردحذف
  6. باقي القصه لو سمحتوا

    ردحذف
  7. فين باقى روايه عشق الزين الجزء الثالث

    ردحذف
  8. روووووووعه

    ردحذف
  9. ياريت تكملة عشق الزين الجزء الثالث البارت العاشرومابعده حتى النهاية

    ردحذف
  10. اين تكملة رواية عشق الزين الجزء الثالث البارت العاشر والحادي عشر والثاني عشررجاءرجاء

    ردحذف
  11. ممكن تكملة رواية عشق الزين الجزء الثالث البارت العاشر والحادي عشر والثاني عشر

    ردحذف
  12. ياريت تكمله الأجزاء لأنها قصه رائعه

    ردحذف
  13. فين باقي الجزء التالت لو سمحتم من عشق الزين

    ردحذف
  14. حلوة جدا

    ردحذف
  15. جميله جدا ممكن تكملتها

    ردحذف
  16. حلوة اووي ياريت التكمله

    ردحذف
  17. جميله اويييييي تكمله الروايه من فضلكو

    ردحذف
  18. تكمله الروايه من فضلكو

    ردحذف
  19. الروايا جميله جدا اوي احلي روايا قراتها ممكن التكمله

    ردحذف
  20. جميله جدا فين باقي روايه

    ردحذف
  21. روعة احسنت

    ردحذف
  22. بجد بجد رواية عشق الزين شيقها وجميله ولازم تاخد جايزه ممتازه جدااااااااا ممكن بقيه البارت

    ردحذف
  23. روعة احسنتي ارجوك التكملة

    ردحذف
  24. فين باقي الروايه مستنياها بقالي كتير لو سمحت كمل بليززززززز

    ردحذف
    الردود
    1. فين باقي الروايه لو سمحت

      حذف
  25. الردود
    1. جمليه جدااااااا باقي الأجزاء لو سمحت،ي

      حذف

إرسال تعليق

التنقل السريع