القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مافي قلبي البارت الثالث والرابع بقلم يارا عبد السلام

#البارت_الثالث

#ما_في_قلبي..

لما بصتله اتفاجأت بيه ..

وقالت اسمه..

_فارس...

يصلها باستغراب انها عارفاه .

_انتى عارفاني..

_ايوا انا نور بنت عمك مش فاكرني..

نور كأنها لقت طوق النجاة من العالم دا..

بس اتفاجأت برده

_يعني عوزا اي يعني..

_عوزا اي!؟

هوا مش انت فارس ابن عمى محمد 

فارس كان بيكلمها بكل برود

_ايوا نعم يعني

_لا مفيش حاجه..

نور حست أن قلبها اتكسر حتى أهلها مش متقبلنا ابن عمها كلمها بكل برود كأنها بتشحت منه..

مشيت وهى للمرة المليون تحس فيها من الخذلان من العالم دا ...

قابلت جميله 

_عامله اي يا نور

_الحمد لله..

_مالك

_مفيش علينا محاضرات اي النهارده

_علينا محاضره بعد نص ساعه بس بيقولو انو دكتور جديد ربنا يستر

_يارب..

قعدوا استنوا واتكلموا شويه ..

وكل اللي رايح واللى جاي يبص لنور ..

لحد ما نور زهقت وقالت لجميله..يدخلوا المدرج يستنوا الدكتور احسن ..

جميله حست انها زهقانه ولاحظت نظرات الناس ليها..

خدتها ودخلوا المدرج..

وقعدوا استنوا..

نور نامت على البنج علشان متشوفش نظراتهم ليها..

لدرجه انها سرحت في النوم ومحستش باللي حواليها الا والدكتور بيزعق..

قامت وانتفضت من مكانها واتفاجئت لما شافت فارس واقف وهوا الدكتور ..

_انتى لسه اول محاضره وجايه تنامى هنا نامي في بيتكم احسن..

_حاضر..

فارس اتفاجأ من ردها معقول هى دي نور اللي كانت بترد على اي حد يضايقها!

حب انو يضايقها اكتر..

_اتفضلي يا انسه اخرجي برا روحي نامي في بيتكوا..

نور خدت حاجتها وبكل هدوء خرجت برا ..

وقعدت على السلم ..

وحطت راسها على رجلها..

وعيطت شويه..

ومرت ساعه وهي قاعده كدا والمحاضره خلصت والكل بدأ يخرج وجميله قربت عليها..

_هوا عمل معاكى كدا لي اشمعنا انتى دا في ناس دخلت بعديه معملش كدا.

_عادى بقى يا جميله ..انا هروح علشان تعبانه شويه

_ماشي يحبيبتي وابقى طمنيني

_حاضر..

نور خرجت من الجامعه..

وواحد اعترض طريقها..

بصتله..

_على فكره انا احسن منه

_نعم!

_ممكن تسيبك منو خالص وتبقى معايا أنا مش هفضحك زي ماهوا عامل كدا

وهوب نور ضربته على وشه بالقلم..

وهوا اتعصب..

_بقى انتى تضربيني يا**"

لقي اللي بيضربه بالبوكس في وشه ووقعه على الأرض .

نور بصت لقته فارس..

نور عيطت من اللي بيحصل يا تري الناس هتقول عليها اي تاني..

فارس جالها..

خدها من ايديها..

_تعالى..

وخدها ناحية العربيه ونور مش عوزا تروح معاه ..

_عاوز مني اي انت كمان..

_فين بيتك

_مش هقولك

_نور انا عفاريت الدنيا بتتنطط في وشى اخلصي اركبي.

_لا مش هركب انت مين انت ..

_انا ابن عمك

_والله امال مين اللي أنكر الصبح..

_نور!..

قالها بعصبيه .اركبي يلا 

نور اتخضت من عصبيته وركبت وهوا ركب..

ومشي..

_فين بيتك

_وانت مالك

_طيب..

فضل ماشي بالعربيه في شوارع عشوائيه..

نور حست انو هيتوهها..

اتنهدت بتعب ..

_خلاص هقولك

_تمام..

وقالتله ووصلها.البيت ..

نور نزلت من العربيه وطلعت البيت وهوا وقف يبص عليها بحزن مش عارف هى وراها اي ولى بيحصل كل دا والولد دا كان عاوز منها اي ومين اللي هوا احسن منه!!

*ياتري وراكى اي يا نور...


جميله كانت ماشيه وسمعت البنات وهم بيتكلموا ويضحكوا 

_شوفتي حتى الدكتور معتقتهوش ووقعته..

_ههههههههه شوفتي اتخانق عليها ازاي ويعيني ضرب عمروا اووي

_بس سيبك انتى الواد مزززز انا مش عارفه بيحبوها ولا بتوقعهم ازاي دي

_دي طلعت سهنه ميه من تحت تبن وكانت عامله فيها محترمه قال هتلاقيها كانت بتطلع من الاوائل يتظبط الدكاتره ولا حاجه

_ههههههه عندك حق..

جميله عرفت انهم بيتكلموا على نور 

قربت منهم

_انتو مش هتبطلوا اللي بتعملوه دا

_بنعمل اي صحبتك اللي مدوراها انتي شكلك غلبانه متعرفيش حاجه

_اعرف اي..

وحكولها اللي حصل

_انتو كدابين

_روحى. اسالي اي حد في الجامعه والبت بكل بجاحه ركبت معاه العربيه عادى

جميله سابتهم ومشيت..

احمد وقف قدامها

_عاوز اي

_انتى لي بتعملى معايا كدا 

_لو سمحت امشي من قدامى مش كفايه اللي عملته في صاحبتي خليت اللي يسوا واللي ميسواش يتكلم عليها انت مفكر كل البنات لعبه في ايديك

_بس انا بحبك يا جميله 

_وانا بكرهك

وجايه تسيبه وتمشي..

مسك أيدها يوقفها..

وهوب لقى القلم على وشه..

و.....

#يارا_عبد_السلام



#البارت_الرابع

#ما_في_قلبي

وجايه تسيبه وتمشي..

مسك أيدها يوقفها..

وهوب لقى القلم على وشه..

جميله وهى متعصبه:علشان تبقى تمسك ايدي كويس انا مش من اللمامه اللي تعرفهم..اعرف حدودك معايا كويس..


وسابته ومشيت وهى قلبها بيدق مش متخيله انها ممكن تضربه أو تقف قدامه كدا كان كل طموحها انها تحبه من بعيد بس ميحصلش اللي بيحصل دا...

_تاكس..

ركبت وراحت بيت نور..

طلعت خبطت..

كانت نور قاعده زعلانه على حالها ..

فتحت الباب ولقت جميله..

_اي اللي حصل قدام الجامعه يا نور وانتى فعلا تعرفي الدكتور فارس وركبتي معاه العربيه

_جميله في اي أهدى 

جميله وهي بتحاول تتماسك:انا هاديه اهو قوليلي بقى تعرفيه ازاي

نور وهي الدموع في عينيها:للاسف فارس يبقى ابن عمى 

جميله بتفاجئ:ازاي

_اه ابن عمى 

وحكتلها كل اللي حصل..

_ازاي يعاملك كدا دانتى بنت عمه ليكي حق عليه

_مهو بسبب المشاكل اللي حصلت زمان جينا هنا انا وبابا وماما وانتى عارفه أن ماما اتجوزت بعد موت بابا وسابتني هنا لوحدى..

نور بدأت تعيط..

_وكمان انتى عارفه أن مليش غيرك فبلاش تسمعى كلام الناس وتقفى جنبي انا مليش حد غيرك لولا أنك معايا مكنتش هلاقي حد يسال عليا ولا يجيلي ولا ياخد باله منى ولا كنت هفرق مع حد اصلا ..

ابن عمى النهارده أنكر وجودي بس يشكر والله على حركة الجدعنه اللي عملها معايا دي..

جميله قربت منها وخدتها في حضنها وعيطوا سوا جميله كمان كانت مخنوقه ..

_انا اسفه يا نور

_متتأسفيش انا عارفه أن مش قصدك

_نور كفايه عياط بقى انا كدا هنهار

_طيب متيجي ننهار سوا ونطلب ماك

جميله بصتلها باستغراب

_بت انتى مش كنتي بتعيطي

_يعني اموت يعني ماكلش هوا العياط هيمنعني اكل ناكل وتبقي نعيط علشان يبقى عندنا طاقه

_عندك حق 

_يلا نطلب

_يلا...

"الصاحب اللي خرجك من كأبتك وحزنك رزق✨والصاحب الجدع رزق✨والصاحب اللي معاك عالحلوة والمره رزق✨واللي يصدقك مهما كذبوك الناس ✨هوا دا الصاحب الحقيقي ❤️"


فارس روح البيت وكان مخنوق ومش طايق نفسه حس أن اللي عمله غلط وانو كان لازم يكلمها أو عالاقل يحسسها انو موجود وان ليها ضهر وسند ...

*انا طول عمري غبي غبي دائما بضيعها من ايدي كدا..

_هي مين دي..

كان صوت اخوه من وراه

_انت اي جابك بدري كدا

_احم قولت اجى اتغدا معاك هوا انت مش اخويا برضو

_اخوك طيب غور يا احمد من قدامى..

_حاضر..

_استنى عندك

_اي 

_هي صوابع مين اللي معلمه على وشك دي

احمد اتوتر:اا دا انا اتخبطت

_اتخبطت ولا عاكست واحده وروقتك..انا مش فاهم اي اللي خلاني اسمع كلامك واجى هنا..

_متروق كدا وتعالى احكيلي عملت اي مع نور

_نور دي عامله زيك بالظبط حماره وغبيه وبتوقع نفسها في مشاكل ..

_وانا اعمل اي انا اتفاجئت والله انها بنت عمى وكمان مكنش في نيتي حاجه ناحيتها دا كلو علشان غششتني

_مش بقولك حماره وغبيه..

_بس عسل

فارس بعصبيه:احمد!

_خلاص والله اسف..

ماهوا انت عصبيتك دي اللي هتطير منك البت

فارس:ملكش دعوة وروح شوف مين اللي عملت فيك كدا انا مش عارف انت طالع لمين كدا

احمد وهوا بيحسس مكان القلم اللي خده من جميله:شكلى هقع في البت دي يا ابو الفوارس والله بت شرسه..

_ابو الفوارس وشرسه دانت اخلاقك صفر والله انا بحييها البت دي جدعه..

_مهى دي صاحبة نور ..

_نعم!

احمد ببلاهه:اي يعني انت عاوز انت لوحدك وانا لا عالاقل ناخدهم الاتنين أصحاب احسن ميبقوا سلايف ويقلبوا سلاحف .

_ولا انا زهقت منك غور من وشي احسن والله اتصل بابوك اقولوا عاللي بتعمله هنا..

_خلاص والله حاضر انا هدخل انام

_غور..

فارس دخل الأوضه بتاعته.افتكر كل حاجه حصلت والمشاكل اللي كانت السبب في بعد نور عنه طول عمره كان بيحبها وكان مستني الوقت المناسب لما تخلص ثانوى ويخطبها بس اللي حصل كان خارج كل التوقعات..

*بااااااااااااااااااك...

كان فارس قاعد مع جده ولقى مرات عمه جايه جري وبتترعش وهدومها مقطعه كأن حد ضاربها عمه 

جده قام اتفزع ..

_في اي يا لبنه

_الحقني يا حج محمد ابنك اخو جوزي اتهجم عليا في شقتي وانا لوحدي واقولو اخوك مش هنا يقوم زاققنى وداخل ويبهدلني ويحاول....

رد عليها جده بعدم تصديق_انتى اتخبلتى ولا اي ابني محمد ميعملش كدا خالص انتى مجنونه وعوزا العباسيه محمد دا سيدك وتاج راسك انت مفكره انك لما توقعيه انى هطرده من هنا لا دا بعينك

في الوقت دا جه محمد 

الجد :انت عملت كدا يا محمد..

_انا...

_انطق..

لبنه لمحت عبدالله جاي من بعيد وبدأت في اسطوانة عياط بتمثيل..

_انا هستنى جوزي يجيبلي حقى انا عوزا امشي من هنا ابنك اتهجم عليا وانت مش مصدقني ..

عبد الله جه وشافها بالمنظر دا ..

كل دا تحت نظرات فارس ليها وقد اي هوا مستحقرها

عبد الله بخضه:مين اللي عمل فيكي كدا يا لبنه 

لبنه بعياط:اخوك يا خويا تتهجم عليا ضرب وابوك مش مصدقني

عبد الله اتعصب وكان قائم يضرب محمد

جده وقف قدامه

_عبد الله انت قدامك خيارين يا اما تطلق الست دي يا اما تاخدها ومشوفش وشك هنا تاني..

_يا با

_مفيش زفت اختار ..

_حاضر يا با..

عبد الله قوم لبنه وخدها وطلعوا ونور جت من المدرسه..

فارس قلبه وجعه لما شافها كان عارف أن عمه هيسمع كلام مراته ويمشي ويحرمه منها..

وفعلا مشيوا ومن وقتها فارس مشافهاش

___________

فارس رجع بالذاكرة..

*انا عارف أن الدنيا كلها هتبقى ضدنا وضدي واولهم ابويا .

بس انا متاكد ان نور مش لبنه نور مختلفه انا عارف ..


نور دخلت الجامعه والكل عينه عليها بقت حاسه نفسها متراقبه من كل الناس..

راحت ناحية مكتب العميد..

_عوزا ادخل للعميد لو سمحت

_طيب ثواني

اذنلها بالدخول..

_صباح الخير

_صباح الخير

_لو سمحت انا كنت عوزا انقل ورقي في جامعه تانيه..

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

#يارا_عبد_السلام



 

تعليقات

التنقل السريع