#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_التاسع
#استغفر_الله_العظيم
اسيا لبست الكالبشات ولسه هتمشي مع الضابط
اسر
قال :قبل ما تاخذ اسيا يا حضره الضابط انا حابب
اقول لاسيا حاجه انا ما كنتش اتوقع انك كده انك
تسرقيني قربت مني وثقت فيك وشفت فيك البنت
الجدعه الشجاعه اللي كافحت عشان توصل للي
عايزاه اتاريكي كنتي بتقربي مني عشان تسرقيني
وثقت فيكي بس انت خدعتيني البنات كلها كانت
بتجري ورايا علشان فلوسي بس انا شفتك غير
البنات دي كلها شفتك حاجه ثانيه خالص اتاريكي
كنت بتكسبيني عشان فلوسي بس انتي برافو عليك
صقف اسر بيده لي اسيا👏 بس تعرفي انت علمتني
درس مهم اني مثقش في احد نهائي اسيا عيناها
: امتلئ بالدموع ولكن أخفت دموعها وقالت
ل اسر: لولا المواقف لظننت ان الجميع اصدقائي
شكرا للمواقف التي تبين لنا حقيقه البشر وان
الشده هي اللي بتبين معدن الانسان يا دكتور اسر
وانت بان معدنك اعطي اسر ظهره لي اسيا
وهربت دمعه من عيناه ثم مسحها بسرعه ومنى
وهلا كانوا فرحانين أن الخطه نجحت
مامت اسيا كانت في الوقت ده جالسه علي السرير
ورنا كانت معها لان اسيا طلبت من رنا ان هي تبقى
مع مامتها وما تخليهاش تسمع اي حاجه من اللي
بيحصل بره ورنا تنفذ كلام اسيا
الضابط اخذ اسيا وركبت البوكس وملك ركبت معها
ملك حضنت اسيا وقالت لا تقلقي يا حبيبتي ولو
وقف العالم ضدك فانا معك ومصدقاكي وعارفه انك
يستحيل تعملي كده اسيا تحضن ملك وتقول لها
شكرا على ثقتك فيا يا عمري وصلت عربيه
الشرطه الى قسم الشرطه والضابط امر العسكري
انه يحبس اسيا ملك قالت للضابط: والله اسيا
بريئه طب ممكن تقعدها معك على مكتب حضرتك
عقبال ما أثبت براءتها وبلاش تدخلها السجن
الضابط القانون فوق الجميع ي حضره الظابط
ملك
الضابط يامر العسكري ويقول اكتب يا ابني عندك
وافتح محضر تم حبس المتهمه الدكتوره اسيا
احمد الدمنهوري على ذمه القضيه اربع ايام
وبتقديم بلاغ عنها من السيده منى الخطيب بسبب
سرقتها 10 مليون جنيه من خزنه مستشفى
السيوفي وتم العثور على المبلغ 10 مليون جنيه في حقيبه المتهمه
ثم ينادي الضابط على عسكري يقول: يا عسكري خذ
المتهمه ودخلها السجن وبالفعل ياخذ العسكري
اسيا ويفك كلبشات من يديها ويدخلها السجن ملك
تمسك يد اسيا قبل ان تدخل وتقول هاجيب لك
براءتك يا حبيبتي ما تزعليش انت قويه وانا واثقه
فيكي يا قلبي اسيا مسكت يد ملك وتقول ما
تعرفيش ماما ب حاجه لان ماما تعبانه ومش
هتقدر تستحمل
ملك :حاضر بس هاعرف معتز
ورقيه علشان يعرفوا باللي حصل لك ويساعدوني
ان الاقي دليل براءتك
ويقدروا يقولوا اي حاجه لوالدتك واي مبرر على
غيابك
اسيا :شكرا لكي يا ملك تمام كده
ملك: ما فيش بيننا شكر يا حبيبي ثم تدخل اسيا
السجن بتاع النساء
معتز ورقيه استيفقظوا واتصلوا
بفون اسيا علشان يطمنوا على والدتهم بس ملك هي
اللي ردت وقالت وهي بتبكي معتز اسيا دخلت السجن
في مؤامره مدبره لاسيا ولازم نعرف مين الشخص
اللي عمل لها المؤامره دي اسيا اتهمت في سرقه 10
مليون جنيه معتز واسيا بريئه يا معتز ودخلت
السجن معتز بصدمه: ازاي كل ده يحصل وما
تعرفنيش يا ملك
ملك :مش وقت الكلام ده تعال بسرعه
انا في قسم الشرطه رقيه في ايه يا معتز
:معتز
اسيا متهمه في سرقه 10 مليون جنيه وانت
هتروح تقعدي مع ماما وما تعرفهاش بحاجه لغايه
ما نعرف نثبت براءه اسيا ي رقيه ماما مش لازم
تعرف
رقيه :وهي بتبكي على حاله اختها المظلومه ومعتز
يحضن اخته يقول انت كده هتخلي ماما تشك ان
في حاجه واحنا لغزه نتصرف ويلا يا حبيبتي روحي المستشفى
رقيه تذهب الى المستشفى وهي تبتسم لكي تداري
حزنها ودخلت على غرفه والدتها وقالت: ست الكل
عامله ايه وكانت رنا مع والده اسيا وشغلاها بالكلام
عشان ما تعرفش ايه اللي حصل لاسيا الام: الحمد
لله يا حبيبت ماما تجلس رقيه مع مامتها
الام: اومال فين اسيا يا اولاد هي وملك مش باينين
رقيه بسرعه :اصل اسيا راحت هي وملك القاهره
سوا علشان في مؤتمر وكده يعني يا ماما قالت ملك انها
مش هاسيب اسيا تروح لوحدها وراحت معها
معرفتيش تقول لك لاني ما كانش في وقت فاتصل
بي وقالت لي اعرفك
الام: ربنا يوفقكم يا حبايبي
: ملك قالت لمعتز
وحكيت له كل حاجه بعد ما معتز وصل وبعد كده
ملك كلمت مراد علشان يساعدها وحاكتله على كل
حاجه وهي بتبكي مراد ما اقدرش يستحمل ان
ملك بتبكي وقال لي اهدي ي ملك انت فين انا جاي
وهنطلع اسيا ان شاء الله ملك: انا في قسم الشرطه
مراد:خلاص انا جاي لك اهدي
معتز :عملتي ايه ملك
ملك:خلاص مراد جاي وهيساعدنا بس الاول
احنا لازم نثبت ان الفيديو ده مفبرك لان اللي عمل كده
قدر انه يظبط الفيديو ويفبركه بطريقه احترافيه يعني في احد سرق والشخص الي غيرك بدل وجه الي سرق بوجه اسيا
معتز طب هنثبت ازاي
ملك: هناخذ من الضابط نسخه من الفيديو ونروح
عند واحد اعرفه متخصص في الحاجات دي
وهيقدر يثبت ان الفيديو ده مفبرك ومن هنا نثبت
براءتها بس لازم مراد يساعدنا وصل مراد وملك
قالت له على اللي هتعمله مراد من حسن حظه
الظابط طلع صاحب مراد دخل وسلم عليه وقال له
ازيك يا حضره الضابط كريم الضابط كريم رافع
راسه وقال الرائد مراد بنفسه هنا تتفضل مراد سلم
على كريم وقعد معه وقال له اسيا بريئه والفيديو
ده مفبرك الظابط للاسف يا حضره الرائد احنا فتحنا
محضر وكمان مدام منى مبلغ عنه غير كده في
فيديو بيثبت انها سرقت ولقينا الفلوس في
حقيبتها فالقضيه صعب لازم دليل براءتها عشان تخرج
مراد صعبه بس مش مستحيل واحنا نقدر نثبت ان
اسيا بريئه عند اسيا في السجن في واحده من
المساجين يظهر على شكلها قباحه وبشرتها سمراء
وهي ست ضخمه تمسك اسيا من زراعها وتقول
بصوت غليظ انت جايه في ايه يا بنت اسيا: وانتي مالك انتي
الست تمسك يد اسيا وبعد كده تشدها من شعرها
وتقول لها لا ده انا المعلمه الصباح والكل هنا
بيخاف وبيحترمني هتجيء انت وتعالي صوتك
عليا لا فوقي يا وزه ولسه هتضرب اسيا
اسيا: بحركه
سريعه زقت الست على الارض وجابتها من شعرها
وقالت لها لا ده انت اللي تفوق وتعرفي ان مش
سهله فاكراني هاخاف منك واسيبك تضربيني لا ده
انا اسيا وشفت اشكال زيك كده اكثر من كده
المعلمه الصباح تنادي: على الستات وتقول :تعالوا
ظبطوها وعرفوها ان اللعب مع المعلمه صباح غلط والرد على الكبار غلط
اسيا بصوت عالي الست فيكم تقرب واللي مستغنيه
عن عمرها تقرب اثنين من الستات المساجين جم
علشان يضربوا اسيا اسيا جابتهم من شعرهم
وخبطت دماغهم في بعض المعلمه صباح خافت
وكل المساجين خافوا المعلمه صباح :قالت طب
اهدي بس يا وزه اهدي بس ما كانش قصدنا والله احكي لنا ايه الي حصل لك يمكن نعرف نساعدك
اسيا بدات تحكي كل اللي حصل لها وقالت ودي
قصتي وانا مظلومه وبريئه المعلمه صباح :يعني
عليك يا دكتوره بس عارفه مين السبب اسيا
بسرعه مين ي معلمه المعلمه صباح :انا من خلال خبرتي
ودخلولب السجن سبع مرات اقول لك ان الحرب
اللي اسمها منى ام اسر هي اللي بلغت عنك وهي
السبب لانك زي ما بتقولي ما تعرفيش الفلوس جات ازاي
في شنطتك وهي جابت فيديو وقدمته بالضبط هو
جهزتلك كل الادله عشان تدخلك السجن اسيا :بس
تفتكري يا صباح ايه السبب معلمه صباح: والله يا دكتوره ما
اعرف انت اللي لازم تعرفي ده بعد ما تخرجي
المعلمه صباح وتقول بصوت غليظ: بس ازاي يعني
انت ما بكتيش ولا زعلتي انك انظلمتي ولان اسر
صدقك وطلع ما بيمثقش فيكي
اسيا: تعرفي يا
صباح مع انك ما تعرفنيش واول مره تشوفيني بس
انت صدقتيني وثقتي فيه لكن اسر ما صدقنيش
وما وثقش في اوبالنسبه لموضوع اني ما بكيتش
وانت شايفاني مش حزينه بس انت ما تعرفيش
اللي في قلبي ثم تقول اسيا: احيانا يبكي فيك كل
شيء الا عينيك المعلمه صباح يا عيني عليكي يا
دكتوره بس خلي بالك كثر كتمان في الداخل غلط
وكثر الضغط يولد الانفجار بس انت ما نتش جعانه
ولا حاجه يا دكتوره. اسيا: تسلمي يا صباح مش
جعانه اسيا في نفسها عندما تحس ان دموعها هتنزل
تنظر الى الضوء ثم تقول في نفسها ادفنب حزنك
في قلبك كي لا يشفق عليك اي احد انت قويه لا تجعلي احد يكسرك
انت اقوى من كده
عند اسر داخل غرفته وبدا يكسر كل شيء ويقول باعلى صوت ليه ليه يا اسيا ليه بتعملي كده انت لو
كنت طلبت مني المبلغ ده كنت اديتهو لك لكن تسرقيني لا لا انا وثقت فيكي
وشفتك غير البنات اللي بيجروا ورايا علشان فلوسي ويمسك كوبايه ويضغط عليها حتى تنكسر في يده وينجرح ويقول بس طلعت زيهم انت ما تستاهليش ثقتي
تنزل الدماء من يده تسمع هلا صوت اسر وتمسك
يده وتقول اسر يدك ولسه هتلف شاشه على ايده
اسر: اطلعي بره هلا بس يا اسر اسر :قلت بره بره
تطلع هلا وهي سعيده جدا على نجاح الخطه
وتنزل لمنى
عند ملك وصلت مع معتز ومراد
وراحوا للشخص اللي هيعرف يثبت ان الفيديو مفبرك الشخص كان ينظر الفيديو
ويدقق فيه وفي كل تفصيله علشان يعرف الفبركه
فين ملك كانت معها الصوره لاسيها بنفس اللبس
اللي المفروض ان اسيا سرقت به والبنت اللي في
الفيديو كانت لابسه نفس اللبس بتاع اسيا وبتفتح
الخزنه لكن جسمها كان انحف من اسيا
وبشرتها اغمق من اسيا وغير كده في تركيبات
كمان على الفيديو وفي تعديلات قدر الشخص
يوضح كده وان فديو مفبرك ومعتز فرح جدا وحضن ملك وقال
الحمد لله اسيا هتخرج من السجن مراد غار وشد
معتز وحضن وقال طب يلا علشان ما نتاخرش
وذهب كلهم لكي يثبتوا براءته رنا خرجت وكلمت
ملك وقالت الو يا ملك عملت ايه ملك خلاص يا
رنا هنثبت براءه اسيت ان شاء الله ورانا الحمد
لله طمنتوني عليكم كنت بادعي لكم والله
ووصلوا لقسم الشرطه ودخلوا قدموا الدليل الضابط
كريم وقال مراد الدليل اهو وده يثبت ان هو مفبرك
كريم كويس السيده منى مقدمه بلاغ مراد :يعني ايه ما
ينفعش ندفع الكفاله كريم علشان انت عارف
معزتك عندي يا مراد هاوافق بكفاله دفع معتز
كفاله وندى الضابط على اسيا وقال للعسكري هات
الدكتور اسيا علشان تخرج العسكري داخل وقال
اتفضلي يا دكتور اسيا علشان هتخرجي اتثبت
براءتك صباح حضنت اسيا وقالت ما تنسناش يا دكتور
اسيا' حاضر
صباح :لو احتاجت حاجه انا موجوده ما تتردديش
اسيا حاضر يا صباح ومشيت اسيا ومعتز اول ما
شافهت يجري عليها وحضنها وبكى واسيا حضنته
وقالت له ما ينفعش تبكي يا معتز لازم تبقى قوي يا
حبيبي اذا كان انا الي اتظلمت ما بكيتش اخويا
الراجل هو اللي هيبكي وتمسح اسيا دموع اخوها
بيديها وتقول لا يا عمري احنا اقوى من كده
وتمضي اسيا على المحضر لكي يقفل الضابط
المحضر وتقول شكرا يا قلبي وتسلم اسيا على المراد
وتقول له شكرا يا مراد مراد :العفو ده واجبي
عند هلا
كانت بتكلم منى وهلا بتقول بس انت يا خالتو طلعت ذكيه ومكاره جدا يا خالتو
طلعتي ذكيه يا خالتو فلاش باك منى قالت لهلا على
الباسورد بتاع الخزنه وهاله راحت عشان تسرق
الفلوس ومنى كانت بتصور كل حاجه وبعد ما
سرقت الفلوس بعثت الفيديو لواحد تبعها
ومنى كلمت الشخص وقالت هابعث لك صوره
للبنت اللي هتحط صورتها بدل البنت اللي موجوده
في الفيديو وبالفعل الشخص ركب وجه اسيا على
الفيديو بكل احتراف بدل وجه هلا وكانت
وهلا كانت ترتدي نفس ملابس اسيا ولابسه شعر
اسود باروكه يعني نفس لون شعر اسيا وعامله
تسريحه شعرها زي اسيا وفي الفيديو بين للناس أن اسيا
هي اللي سرقت وغير كده كمان منى وهلا كانوا
مراقبين اسيا وعارفين ان مامتها تعبانه انتهى
الفلاش بالك تضرب هلا بكفيها على كف منى
وتقول هلا وما اكتفتيش بكده يا خالتي لا ده انت
كمان حطيتي المبلغ الكبير ده في شنطه اسيا قبل
ما تصحى بساعه وبسرعه بلغتي البوليس بس بجد
انت ذكيه جدا يا خالتو منى تقول بغرور: انا شفت
كثير من اشكال زي اسيا وقدرت اتغلب عليه
وادمرهم واكسرهم وما حدش قادر يكشفني وفجاه
يسمعوا صوت يقول بس انت المره دي اتكشفتي هلا
ومنى وقفوا بصدمه ويا ترى مين الشخص ده ولحد هنا استنوني في البارت العاشر
البارت ده هنطلع منه بمعلومه جميله قوي ده بيمثل موقف ملك ان الصداقه شيء جميل جدا فقط تحتاج الى ناس يعرفون معنى الوفاء وليس المصلحه
وان اسيا بكت بداخلها ولم تصدر ضعفها لاحد
ولا تظهر دموعها وكتمتها بقلبها ولكن البكاء في
الداخل اشد قسوه وألما من بكاء العين فكثير من
الأشخاص تبكي قلوبهم في صمت وعيونهم هادئه وهذا هو حال اسيا
اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#يتبع
تعليقات
إرسال تعليق