#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#البارت_السادس
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد
وفي شخص مسك يد اسيا اسيا خافت وتعصبت
في نفس الوقت وفجاه اسيا تتظاهرات بالخوف
وقالت هي بتمثل حرام عليك سيبني وبدات تقرب
وتتوصل من الشخص وفجاه قبضت يديها ولكمته
بالبوكس في ذقنه
*الشخص عااااا ي بنت الك*لب
اسيا لما سمعته شتمها قالت اوعا انك تشتمني او
تغلط في وفجاه اديته بالرجل تحت الحزام وقع
علي الارض والشباب اللي كانت باقيه كانوا مصدومين
وحاططوا الشابين الثانيين اسيا ولم تخف اسيا
قالت الراجل يقرب واحد قرب من اسيا قربت منه
وكانت لابسه في يديها صاعق كهربي للدفاع عن
نفسه شغلته وضربت به الشاب الشاب وقع مكانه
لان الصاعق سبب لي الشاب ده شلل مؤقت في اعضاء جسمه
الشاب اللي قبل كده ضربته اسيا تحت الحزام هو
والشاب الثاني مسكوا اسيا وقال ده الحلو ه وطلعت
وبتعرف تضرب وواحد مسك اسيا من شعرها اسيا
في معدته بكوعها وما زال الشاب ماسك شعره
فجاه اسيا لفت رجليها على رجله ومسكت ذراعه
من معصمه وضغطت علي وضغطت علي عروق
يده وضغطت عليها جامد مما ادى ان الشخص ده
يقع وراها اسيا ضربته تاني له بالكوع في بطنه
جامد
اسيا حست ان الشخص اللي وراه هيضربها فجاه
نزلت بجسمها على الارض قام جاي الشخص الثاني
وقع فوق الشخص اللي وقع قبل كده قامت جايه
ماسكاهم الاثنين وضربهم جامد برجليها في بطنهم
شخص قام قبل ما يقوم اديت له بالبوكس في انفه
مما جعله انفه تنزف وما قدرش يقوم يضرب ثاني
في العربيه اللي كانت المفروض ان هي هتخطف
اسيا كان فيها شاب بيصور كل حاجه فيديو كول
لي هلا وباري وبيتفرجوا واسيا المفروض ان اسيا
كانت هتنضرب بس هي اللي بقت تضرب وانقلب
السحر علي الساحر ووقعت الشباب كلهم على الارض
باري يا غبي بقى بنت بتضربكم انتم مش قادرين
عليها يقولوا احنا مين عرفنا يا هانم انها بتضرب
وشجاعه كده تقول باري انت لسه هترغي زود عدد
الشباب وهات كمان ثلاث شباب يقول حاضر
وبالفعل يتصل الشاب ثلاث شباب كمان ويبعث لهم
عنوان المكان
اسر بقى كان في عربيته وبيسوقها
وقال اسيا مشيت من طريق مقطوع وخصوصا
انها لوحدها اسر لنفسه من الواجب الانساني ان انت
تساعدها وانك تساعد اي بنت محتاجه مساعده
ويقود السياره بسرعه جنونيه لغايه ما وصل وسمع
صوت ضرب كان قاعد في العربيه مصدوم من اللي
شايفه شايف اسيا ضربه الشابين واقعين على
الارض وماسكه شاب كمان طحناه ضرب شافها
وهي ضربت بيديها بالبوكس في خده
وبالطبع في المعده
فجاه الثلاث شباب اسر شافهم بيتسحبوا وراء اسيا
واحد واحد وكان في واحد معه عصايه ضخمه
ولسه هيضرب اسيا على دماغها بالعصايه فجاه
تلاقي اسيا في ظهر احد حامت ظهرها
اسر مسك العصايه بيده ورفع رجله وضرب
الشخص في بطنه اسيا اتشجعت اكثر وضربت
بالبوكس في انف الراجل اللي كان امامها وبعد كده
اسيا بعدت عن اسر واحد مسك اسيا ولف دراعه
حوالين معدتها اسيا بحركه سريعه نزلت بجسمها
وشدت رجل الشخص ده وقع على الارض اسيا كان
الصاعق الكهربائى بعيده عنها راحت جابته وجهته
نحو الشخص واقع على الارض مغمى عليه
وقدرت تتحرر منه
اسر متفاجئ بشجاعه اسيا وواحد لسه هيضرب اسر
غدر على دماغه فجاه لقى نفسه وقع على الارض
اسيا ضربته بالعصايه على دماغه وكده تبقى اسيا
انقذت اسر زي ما هو انقذها طبعا باري وهلا كانوا
بيشوفوا كل ده ومنصدمين وعلامات الغضب باينه
عليهم جدا ومصدومين بالاتحاد اسيا واسر قدره
يخلصوا على ست شباب طبعا اسيا كانت مخلصه
قبل كده على ثلاث شباب وبعد ما خلصوا ضرب
في الشباب الباقيه كانت معركه طاحنه اسر صفق
لي اسيا وقال لها تحياتي ليكي ولشجاعتك يا دكتوره
انت ست بمليون راجل اثبتي انك تقدري تدفعي عن
نفسك
قالت اسيا طبعا المره دي احنا متعادلين انت
انقذتني وانا انقذتك تضحك اسيا واسر مع بعض
اسر ممكن تتفضلي معي في العربيه بتاعتي لاحسن
تتعرضي للموقف ده ثاني في البدايه اسيا
رفضت واسر حاول كثير بس اسيا كانت بتقول
غرورك دائما يمنعني اركب معك
اسر بعد ما تعب من
كثر المحاوله قال خلاص براحتك ولسه بيفتح
العربيه لقا اسيا بتقول استنى خلاص
اسر فرح بس مت
وبالفعل اسيا ركبت معه ويقول عنوان بيتك فين
اسيا اديته عنوان بيتها
اسر: دكتوره اسيا ممكن
اسالك سؤال
قالت له :تفضل
قال اسر انت ازاي ما
خفتيش لما لقيت نفسك محاصره بين ثلاث شباب
ازاي ما خفتيش على الرغم انك لوحدك ولا الصاعق
الكهربي هو اللي انقذك تضحك اسيا وتقول الصاعق
الكهربي بعد ما ضربت به وقع من يدي وواحد
رماه بعيد برجله
اسر: طب ازاي ما خفتيش بعد اما الصاعق ما بقاش
موجود معك اسيا لان ببساطه يا دكتور اسر
الذين ولدوا في العواصف لا يخافون الرياح اسر
سكت قليلا بعد ما سمع هذه العباره وقال في نفسه
يا ترى انت حكايتك ايه يا اسيا شكلي لك ماضي
ومقصر فيك لغايه دلوقتي
اسر :دكتوره اسيا انت تعلمتي الدفاع عن النفس من
امتى اسيا مع اول سنه لي في كليه الطب حسيت
بالخطر خصوصا نظرات الشباب لي فتعلمت
الكاراتيه والكونغ فو
اسر :دكتوره اسيا
:تقول اسيا
نعم يا دكتور
يقول انت لك اعداء او حاجه
اسيا: لا
:يقول اسر
اصلك بعد ما ضربتي ثلاث شباب جاءوا ثلاث
شباب ثانيين معنى كده ان دي مؤامره وحد مدبر
لك كده اسيا تقول اه انا حاسه برده ان دي
مؤامره ي دكتور اسر
اسر :ممكن تقولي لي بدل ما تقولي دكتور اسر
تقولي اسر بس بدون القاب
اسيا :تمام وانت ممكن
تقول لي اسيا برده بدون القاب
اسر: خلاص اتفقنا
اسر: ممكن نبقى اصدقاء يا اسيا ونبدا صفحه
جديده وبلاش نتخانق ثاني اسيا
تقول: بس بشرط
اسر: شرط ايه انا محدش بيتشرط علي
اسيا :خلاص مش هاقبل الصداقه
اسر :لا خلاص اتفضلي
اسيا :اولا انا عايزاك
تبطل غرور الي عندك ده
يضحك اسر :ويقول انا
مغرور لان جنتل مان
اسيا :خلاص ادام انت هتنيك مغرور فبلاش
صداقه عشان اولا بكره التعامل مع الناس
المغروره جدا
اسر: خلاص هابطل غرور بس
معك انت بس يا اسيا تقول ماشي بس بكره
تتغير وتبقى متواضع مع الناس كلها ي اسر يضحك كثيرا
اسر في نفسه :يا نهار ابيض دي طلعه كلمه اسر من لسانها زي العسل
اسر بعد ما وصل البيت قال وصلنا يا اسيا
نزلت اسيا وقالت: شكرا
اسر :عفوا اسر مشي
بعد ما اطمن ان اسيا وصلت العماره وطلعت
ومشي
اسيا طلعت لاقيت مامتها قاعده مستنيها
وخايفه عليها
تقول الام :حبيبتي يا اسيا ايه اللي اخرك انا
قلقت عليكي كثير
اسيا: ما تقلقيش عليا يا ست الكل انت مخلفه
راجل ومربيهاني صح ما تقلقيش عليا باست
يد مامتها
وتقول لها "انا هادخل انام عشان
تعبانه جدا
اسيا :ما عرفتش تنام بسبب
تفكيرها في اسر وان ممكن يتغير عشانها
: اسر
كان بيفكر في اسيا وشجعتها ولما كانت
بتقول له الذين ولدوا في العواصف لا يخافون
الرياح اسر: في نفسه دي شكلها حكايتها
حكايه ونام كل من ابطالنا ما عدا باري وهلا
الذين لم يهدا لهم بال وخصوصا ان اسر انقذ اسيا
جاسر كان بيفكر في رقيه وتصرفاتها وقال من بكره هتشوفي وش ثاني خالص
وفي صباح يوم جديد على ابطالنا تستيقظ اسيا وتفطر
وتذهب الى المستشفى وتدخل المكتب وتبدا عملها اسر
كان في العمليات وخلص وقال يروح لاسيا وخبط على
باب المكتب
وقال: انا اسر يا اسيا
اسيا :اتفضل ادخل يا
اسر
اسر: اخبارك ي اسيا
اسيا:الحمد لله
يقول اسر: بمناسبه
صداقتنا ممكن ممكن اعزمك على الغداء
اسيا للاسف مش هينفع النهارده لان انا وملك ورنا
متفقين هنطلع النهارده نتغدى سوا في المطعم اللي
جنب المستشفى
اسر والله وانا كمان انا ومراد
وسيف كنا متفقين نطلع خلاص ايه رايك نطلع كلنا
غذاء جماعي
اسيا: مش عارفه هم يوافقوا ولا لا
هاكلمهم واقول لهم
اسر :تمام وانا مستني الرد وفعلا
تكلم اسيا كل من ملك ورنا ويوافقوا وخصوصا ان
رنا وافقت لانها معجبه جدا باسر قالت له خلاص يا
اسر هما موافقين
اسر : تمام هاكلم الشباب
واقول لهم اللي احنا هنخرج ونتغدى جماعي
اسر بس انا سمعت انك مسؤوله عن قسم الاطفال
بالسرعه دي ي اسيا خلال سنه مسكتي قسم الاطفال
وفي مستشفى السيوفي
اسيا :لان انا جاد في شغلي وعندي رفقه بالناس
وباتعامل باحترام وزوق ولو لقيت حد محتاج
بصرف له لعلاج من على حسابي عشان كده
هتلاقي المرضى بيحبوني وبيطلبوني
خصوصا بالاسم وبعدين من صغري وانا كان حلمي
وحلمي ماما اني ابقى دكتوره ومن صغري كنت
بكافح وتعبت عقبال ما وصلت المنصب ده وكمان
ندرت نادر وقلت ان شاء الله لو وصلت لهدفي
هاساعد المحتاج وعمري ما هابخل على حد واما
ربنا كرمني وصلت الهدفي نفذت ندري والحمد لله
على كل شيء
اسر :بجد انت مثال لاي احد بيفتخر
به وكبرتي في نظري جدا
تقول اسيا: شكرا يخرج اسر يقول ما ما تنسيش
معادنا
في الجامعه وخصوصا في قسم معتز دخلت فتاه
جميله تدعى ريناد خطفت قلب معتز كانت فتاه
فاتنه للغايه بشرتها بيضاء وعيونها ملونه وشعرها
ملون وفيه من لون الزيتوني كده وشها يظهر عليه
الطيبه والبراءه دخلت وما كانش في مكان تقعد
فيه لانها كانت متاخره واضطرت تجلس جنب معتز
معتز كان سعيد جدا ولكن لم يظهر ذلك
عند رقيه كانت نزلت تشتري لها بسكويت بس تاخرت على المحاضره 10 دقائق ودخلت المحاضره وخبطت قبل ما تدخل
جاسر :انت انسه انت داخله زريبه ولا ايه ولا هي وكاله من
غير بواب ممنوع دخول اي احد بعد دخول الدكتور وانت ما
تعلمتيش كده ولا ايه وكان يقول هذا الكلام وهو يرفع صوته
كثيرا اه صحيح زمانك كنت بره مع احد قاعده بترغي معه
وحضرتك مطروده من المحاضره بتاعه النهارده ومش
هتحضريها لعدم التزامك بالمواعيد لما تلتزمي بالمواعيدك تبقى تدخلي ويلا تفضلي من غير ما طرود عايزه اكمل
المحاضره وراءنا شغل رقيه عينيها امتلئت بالدموع وفجاه قالت...........................
استوب يا ترى اسيا واسر علاقتهم ها تستمر ولا ايه
ويا ترى اسيا هتقدر فعلا تغير اسر وتخليه متواضع
ويا ترى ايه هو ماضي اسيا ويا ترى رقيه هتعمل
ايه وترد وتقول ايه على جاسر توقعاتكم ايه ولحد
هنا استنوني في البارت السابع
العباره اللي هنخرج بها من البارت بتاعنا واللي
هنستفيد منها ان هنتعلم من اسيا حاجه حلوه قوي
الست ب 100000 راجل طول ما هي عارفه ربها
ومحافظه على نفسها وعندها الجراءه انها تتحدى
الظروف وتشكلها لصالحها لان اسيا كان لها ماضي
وده نعرفه في الاحداث الجايه وقدرت تشكل
ماضيها وظروفها وتتحداها لغايه ما بقت دكتوره
متميزه
المقوله بقى اللي هنطلع بها هي (كن قويا اجعلهم
يتساءلون كيف لا تزال تبتسم رغم كل هذه
( الظروف الصعبه التي حولك لا تجعل نفسك ضعيفا
(واحنا اجمل بكثير حينما نمتلك الثقه بانفسنا)
عايزه رايكم في البارت ده وقولوا لي اكمل بلاش
كلمه تم عايزه رايكم وقولوا لي ايه رايكم في البرد
ده عايزه اقول لكم يا اجمل متابعين في الدنيا اللي
انا باقرا كل كومنتاتكم القمر اللي شبهكم
لو لقيت التفاعل وصل ل 300 هانزل بارت بكره وما
تنسوش تدعموني بلايك وتكتبوا لي كومنت حلو
من اللي بيفرحني وبيشجعنا استمر وما تنسونيش
من صالح دعائكم دعوه حلوه من قلبكم يا قمرات باحبكم♥️
اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط
#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح
#يتبع
تعليقات
إرسال تعليق