القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت حب في جزيره مجهوله البارت 1_2_3بقلم آيات عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

ااااه انا فين 

حمدا ً لله ياأنسه علي سلامتك 

الله يسلمك انا فين

احنا الطياره وقعت بينا في جزيره مجهوله 

ايييه طب وحد حصله حاجه

ايوه في 7 اتو"فوا و 15 جر"حى

والباقي زى ماانتى شايفه كدا 

قومت وأنا مش قادره اقف كنت دايخه اوى كنت هقع لقيت حد سندنى وقال اقعدى ياانسه رأسك مجر"وحه ماينفعش تتحركى 

كان شاب في اوائل الثلاثينات كده وكان ملفوف علي رأسه شاش تقريبا هو كمان مت"صاب شكلي 

احنا وصلنا هنا ازاى 

لقيت الركاب اللي كانوا معانا اتجمعوا ووقفوا قدامنا 

رد بكل احترام احنا الطياره وقعت بينا في نصف البحر في جزيره قريبه من مثلث برمودا 

اتصد"مت لما سمعت كلمة مثلث برمودا يعنى خلاص اضمن مليون في الميه أن مش هرجع بيتنا تانى خلاص هنمو"ت 


اتكلمت وانا صوتى مهزوز وقولت ليه

يعنى خلاص احنا توهنا مفيش حد هيلاقينا

ضحك وقال لا ان شاء الله هيلاقونا بس قولي يارب

يارب هو احنا في منطقة برمودا فعلا

ضحك بخفه وقال

هههههه منطقة برمودا ايه اسمها مثلث برمودا

يعنى احنا فيه دلوقتي

مش بالضبط احنا بالقرب منه 

طب وانت عرفت ازاى 

انا كنت بعمل ابحاث عنه 

هو حقيقي اللي بيروح هناك مش بيطلع منه

بصي انا تقريبا كدا لسه بادئ  أعمل ابحاث عنه

فماعنديش المعلومات الكافيه يعنى

اومال ازاى بتعمل ابحاث في حاجه ماتعرفهاش

هههههه بقولك لسه مبتدئ

اه طب هو فعلا اللي بيروح عنده بيتحول لمومياء 

مين قالك كدا

انا سمعت الناس بتقول كدا

طب ماتسمعيش لحد تانى 

هو لحد دلوقتي مفيش حد عارف يوصل للغز مثلث برمودا في اللي قالوا ان اللي بيروح هناك بيخت"في وبعد 30 سنه بيخرج هيكله واللي قال ان دا فوقه عرش الشيطا"ن وطبعا مفيش حاجه موجوده اسمها عرش الشيطا"ن وفي اللي قال ان في مجموعه من الفضاء الخارجي عايشه فيه وعشان كدا اى حد بيقرب منه بياخدوه واللي قال ان في حيوانااااااات تحت الميه شكلها مخييييف جدا هى اللي بتعمل كدا وبتسحب السفن والطائرات وفي اللي قال ان في جزيره بالقرب من المثلث ساكن فيها ناس اول ماالليل بيدخل بيسمعوا اصوات غريبه جدا خارجه من المحيط وتقريبا الجزيره دى اللي احنا فيها حاليا بس مش عارف اذا كان فيها ناس فعلا ولا ايه وكتييير اوى كمان 

لكن الحقيقه لسه مجهوله عشان كدا بدءت اعمل ابحاث عنه

يااااه دا انا مااعرفش عنه حاجه خالص

ههههههه وليا انا هههههه

ضحكنا احنا والكل 

وبدء الليل يدخل المكان بقي شكله مخي"ف اوى اتحركنا وكان معانا ناس كبيره في السن وفي اجانب وهنود ومن الصين تقريبا كدا من كل البلاد نلس مختلفه في اللهجه والشكل واللون في كل حاجه مفيش غيره هو اللي قدامى بيتكلم مصرى كنت ماشيه معاه وانا متطمنه 

ملحوظه هى ماشيه معاه مش عشان هيكون البطل والكلام دا وفتى احلامها وكدا هى ماشيه معاه عشان مش عارفه تتكلم مع حد في الموجودين لسه تمام


فضلنا ماشيين لحد ماحسيت بت"عب صدااااع قوى لكن كملت مشي وكل اللي نجوا من الركاب كانوا ماشيين معانا وفجأة سمعنا صوت وقفنا كلنا ثابتين بدون حركه مكانا



★2★

الدنيا بقيت ليل وإحنا ماشيين في وسط الجزيره المجهو"له مع الركاب اللي نجوا من الطياره وفجأة سمعنا صوت وقفنا كلنا مكانا ثابتين مره واحده إلتفينا ومن المنظر 

اتجمدنا مكانا 

صوت مخيييف جدا بيصدر من المحيط وفجأة السماء بقي فيها ذى دائره كده كبيره واتحولت من الاسود للأزرق 

وبقي ينزل منها أشياء غريبه اوى وعشان هما بعيد عننا كان حجمهم صغير كانوا بينزلوا بسرعه رهيبه جدا 


استمر الوضع دا في حدود عشر دقائق كده الأصوات الغريبة دى والأشياء اللي بتنزل من السماء 

بصيت ليه وانا مفتحه عيونى علي اخرهم وابص ليه شويه وللي بيحصل قدامنا شويه 

كل حاجه انتهت واحنا فضلنا واقفين مكانا مش قادرين نتحرك من اللي شوفناه 

ياجماعه لازم نتحرك من هنا بسرعه ممكن يكون في خطر علينا كلنا لازم نبعد عن هنا بأسرع وقت  بعد ماكل حاجه رجعت لطبيعتها الصوت رجع تانى بس أعلي وبيقرب علينا

يلا بسرعه اجروا

فضلنا نجرى والخو"ف متملكنا لحد ماوقعت ورجلي اتجر"حت جر"ح قوى 

مابقيتش قادره اقف ولا امشي 

الكل وقف معايا لكن ماكانش فيه وقت وشالنى وجرى بعد مااعتذر جرينا شويه الصوت اختفي وظهر صوت فحيح ثعبان بس كان ظاهر اوى وكإنه واقف معانا في نفس المكان 

وقفنا شويه ولما الصوت ظهر اوى جرينا واذا بحيه كبيره تنزل من علي شجره من الجزيره 

خلاص انتهينا شكل الثعبان وهو واقف قدامنا لوحده كفيل يوقف القلب 


باااااس ماتتحركوش خالص ولا حد يتكلم 

لو اتحركتوا هتصطادنا كلنا ومفيش حد فينا هينجا المره دى واللي ماحصلش لينا في الطياره هيحصل هنا 

وخللللع التيشيرت بهدوء وحذفه عليها لكن جه بعيد عنها بدءت تتحرك وتتجه علينا جرينا كلنا لكن انا ماقدرتش بسبب الجر"ح اللي في رجلي 

فوقعت كانت قريبه منى جدا 

حذف عليها كمان تيشيرت بس المره دى جه علي راسها مسك حجر ونزل بكل قوته ضر"ب علي راسها لحد ماكسرها خالص 

اسمعوا دي انثي يعنى اكيد معاها  زوجها لو فضلنا هنا هيهجم علينا واحنا مانعرفش حجمه كبير ولا ايه يلا بسرعه وشالنى ومشينا مسافه طويله كان بيمر قدامنا ثعااابين صغيره وحشرررات شكلها غريب لكن ماوقفناش 

وكملنا لحد ماظهر قدامنا زى قريه صغيره 


وفي ناس قدامنا بتشتغل في منهم الاسود والابيض بشر مختلفين في الالوان كإنهم مش اهل 

كان فيه فاصل بينا وبينهم زى بحر صغيره كده وفيه كوبري مرينا من عليه واول ماشافونا وقفوا وفضلوا يبصوا لبعض مش مصدقين ان احنا نجينا من منطقة الأفاعى 

روحنا عليهم 

لغتهم كانت مختلفه شويه عربي مكسر ومصرى عادى

قعدنا معاهم ورحبوا بينا وبدؤا يسألوا ازاى نجينا من منطقة الافاعى 

حكى ليهم كل اللي حصل واللي مرينا بيه


وهنا بيصدر الحكم

كبيرهم عشان نفضل معاهم قال في شروط لازم كل ولد وبنت يتزوجوا من بعض عشان ماينفعش يعيش معاهم حد من غير زواج


3

كبيرهم وافق ان احنا نعيش معاهم بس بشرط كل ولد موجود يختار بنت يتزوجها يامنهم يامننا لإن رجوعنا بقي شئ مستحيل 

وكمان قال لينا ان هو بقاله 35 سنه عايش في الجزيره دى من وقا ماالسفينه غر"قت بيهم ومافضلش منهم غير 9 وبعدها وقعت طياره ومانجاش منها غير 17 وبعدها سفينه وفضل منها 28 

واحنا نجي مننا 73 يعنى كونا قريه 


في معانا اللي كان متزوج واجبروه يتزوج كمان واحده والبنات كانوا سنجل وكان في شباب لسه من غير زواج كانوا خاطبين فإضطروا ينفذوا الاوامر 

 

وبالنسبة ليا اتزوجت الشخص اللي انقذنى من الافعي 


تمت مراسم الزواج وسيبتهم وروحت وقفت بعيد غصب عني نزلت دموع كنت فاقده الامل في رجوعنا خلاص هنعيش في غابه سيبت بلدى وكليتى وحياتى عشان كنت مسافره اغير جو ودي اخرتها اتجوز واحد مااعرفوش 


لقيته جه وقعد جنبي وقال هنرجع ان شاء الله بس قولي يارب 

يارب

انا يزن عندى 29 سنه مدير احدى شركات الأدوية الخاصه بوالدى ودكتور في جراحة القلب والأوعية الدموية


واو دكتور كمان وانا قاعده زعلانه وانا اللي كان نفسي اتجوز دكتور جامعه


ها روحتى فين 

هنا انا هنا

هههههه عارف ان انتى هنا اسمك ايه بقي

اسمى حور عندي 23 سنه كلية آداب 

اهلا وسهلا بيكى ياحور اسمك حلو اوى

شكرا

ان شاء الله اول مانرجع هطل"قك عارف ان انتى اتجبرتي علي كدا بس هما قصدهم يحافظوا علي قريتهم مش اكتر


اكيد هو لسه في حد بيحافظ علي بلده بالشكل ده

ايوه مش كل الناس بقيت وح"شه ولا كلهم حلوين في اللي محافظ علي بيته ونفسه واسرته وفي اللي سايب اهل بيته كل واحد فيهم في وادى ولما يغل"طوا يلوموهم ويعا"قبوهم مع ان لو رجعوا لنفسهم هيلاقوا ان الغ"لط منهم هما مش من ولادهم


بصيت ليه وسكت وحسيت ان كلامه موجه ليا

ايه مالك هو انا قولت حاجه غ"لط

لا ابدا عندك حق في كل كلمه قولتها


طب يلا قومي عشان نبني بيتنا

ننننبنيه اززاى يعنى لا مش هاجي معاك

بص ليا بإستغراب


عارف ان انتى مو"جوعه بس كل اللي طالبه منك تقعدى وانا هعمل كل حاجه


انت بتقول ايه انا بنت محترمه ومستحيل اغل"ط 

هههههه لا انا قصدى هنصنع بيت نعيش فيه اومال هنعيش في الشارع مثلا

اهاااااا مش تقول كدا من الاول

بص بإستغراب وضحك ضحكه خطفت قلبي من مكانه وقال طب قومى يلا معايا عشان تشجعينى 

روحت معاه وبدء يجمع اشجار ويقطعها كويس كنت بحاول اقوم عشان اساعده لكن هو كان بيرفض 

بنى بيتنا وبدء في جمع البذور وزرعها قدام البيت وعمل عليها زى سور كدا كان بيهتم بالزرع اوى كان بيصنع حاجات من الخشب لزينة البيت كان بيتنا بجد تحفه فنيه الكل كان بينبهر بيه عشت معاه سنه في البيت دا كان فعلا حنية العالم موجوده فيه 

حبيته حب مفيش بنت حبيته لحبيبها كانت اسعد ايامى السنه اللي عيشتها معاه دى بعدها اكتشفت ان حااااااااااامل في الشهر الثالث كنت فرحانه اوى عشان هكون ام وعشان هيكون عندى اولاد من يزن 

مر كم شهر ويوسف وحبيبه شرفوا علي الدنيا 

كنت عايشه معاهم في سعاده كان من رابع المستحيلات احلم بيها 


وفي يوم طلعنا نمشي شويه وبدءنا نتكلم ونحلم بمستقبلنا 

مع ولادنا بعد خروجه تج"نن رجعنا بيتنا وقعدنا علي سلم البيت ابتسمت ونمت علي كتفه النوم غلبني وصحيت علي صوت المنبه 

بفتح عيوني لقيتنى لسه نايمه في بيتنا وعلي سريري وماما بتنادى عليا عشان الفطار جاهز 

قومت مفز"وعه وانا مش مصدقه ان دا كان حلم كل حاجه انا كنت حاسه بيها معاه مستحيل يطلع حلم قعدت علي الارض ودموعي بقيت زى الشلال علي خدى لبست وروحت الجامعه من غير فطار طول الوقت سرحانه وبدور عليه في وش كل الناس لحد ما خلصت المحاضره وخرجت من الجامعه وماشيه خبطت في شخص مش تحا ماكملتش الكلمه وابتسمت بدموع 

معقول يزن


#إسكريبت_حب_في_جزيره_مجهوله 3

#بقلمي_أيات_عبدالرحمن

تكملة من هنااااااااا





 

تعليقات

التنقل السريع