القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرام الفهد البارت 14_15_16_17بقلم سماء احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


غرام الفهد 
الفصل الرابع عشر 

كانت تجلس الفتيات في المقهي وتضحك عشق وايسيل علي خجل نور 
ايسيل : ههههه مالك يا بنتي 
نور بخجل : في ايه مفيش 
عشق : امال ايه الطماطم دي وشك يا عيني الدم هيطلع منه 
نور : اتأخرنا علي المحاضره يلا 
عشق : بيقولوا دكتور جديد اللي هيديلنا 
ايسيل : فكك يلا ابت منك ليها 
واتجهوا ثلاثتهم الي السكشن فكان قد دخل الدكتور فخبطوا ودخلوا 

كان شاب وسيم بشعر بني وعيون عسلي وبشره بيضاء طويل القامه في بدايه العقد الثالث
الدكتور : من اولها تأخير.....وقع نظره علي اثنين متشابهين وخلفهم فتاه نظرت بأعينها الزمرد 
عشق : اسفين يا دكتور 
الدكتور : لو......
ايسيل بسرعه : مش هتكرر يا دكتور واسفين ممكن ندخل بليييز 
ضحك الكل علي طفولتها 
الدكتور بضحكه مكبوته : ادخلوا 
ايسيل : اشطااا شكرا 
ضحك الكل فهذه تتصرف وكأنها تتحدث مع زميلها وجلست نور بجانبها ايسيل بجانبها عشق 

الدكتور : انا دكتور اكرم الاحمدي  وهدرسلكم الماده دي النهارده حابب اتعرف عليكم 
الدكتور لنفسه : اول مره اتعرف علي طلاب كنت دايما ادخل في الموضوع بس بجد شدتني الطفله دي عايز اعرف عنها كل حاجة 
ظل يستمع لهم حتي جاء دور نور 
نور : نور عدي المهدي 
ايسيل : ايسيل وتذكرت ان اباها ليس اباها ولا تعرف اسم اباها فظهرت الدموع وجلست فنظرت نور وعشق لها بحزن ودموعهم تجمعت لاجل صديقتهم 
عشق : عشق عدي المهدي
تعرف اكرم علي الكل ورأي الدموع بأعين من اسرت قلبه 
عشق بهمس : مره دبانه دخلت امتحان اتكتب فيها محضر هشش
ضحكت ايسيل علي سخافة صديقتها التي تسعي لضحكتها 
اكرم بعصبيه : انسه عشق اتفضلي اقفي حضرتك كنتي بتتكلمي مع زميلتك اتفضلي قولي كنت بقول ايه 
قالت عشق ما قاله بالنص 
اكرم : فعلا كنت بقول كده بس لو سمحتي معتيش تتكلمي مع زملتك 
ايسيل : دكتور اقول حاجه هي نستها وتعقبها 
اكرم باستغراب : قولي 
ايسيل مقلده صوته : انسه عشق اتفضلي اقفي حضرتك كنتي بتتكلمي مع زميلتك اتفضلي قولي كنت بقول ايه.....عقبها بقي عشان قالت نكته بايخه 
ضحك الكل عليها بما فيهم عشق والدكتور 

وانتهت المحاضره وذهبوا الي المقهي
عشق : بتبعيني طيب ايه رأيك بعد كده هقف مع رعد ضدك
ايسيل : هههههه عادي اولعوا في بعض 
نور : طيب يلا ع المحاضره يا حلوه منك ليها 
وذهبوا وانتهوا من محاضراتهم وخرجوا فرأوا اكرم 
ذهب اكرم بإتجاههم 
اكرم : ايه يا بنات تعالوا اوصلكم 
عشق : شكرا يا دكتور احنا مستنين السواق 
اكرم : شكله هيتأخر تعالوا بس 
نور : مينفعش حضرتك ممكن تمشي و...... ضحكت 
نظرت ايسيل بعدم فهم لتجد عشق تضحك ايضا وفجأه وجدت من يجعلها تصرخ 
ايسيل بخضه : عاااا 
عشق ونور : هههههههه 
ايسيل : يا بارد يا غلس يا رعد عااااا مستفز 
رعد : ههههههه احسن اهو بردلك شويه 
عشق : هههههه احسن 
رعد مقبلا جبين عشق : ازيك يا نور
نور : الحمد لله 
رعد : ازيك يا ايسو 
ايسيل بغيظ : احسن منك 
رعد : مين حضرتك 
اكرم وهو يصافحه : انا دكتور اكرم الاحمدي 
رعد : اهلا انا رعد الشافعي 
اكرم : تقرب البنات 
رعد : اي.....عن اذنك هنمشي 
اكرم : اي اتفضل 
رعد : يلا يا حلوين 
ايسيل : مش جايه معاك يا بارد 
رعد ببرأه مصطنعه : كده تزعليني يا ايسو طيب انا اسف 
ايسيل : ههههههه مش لايق عليك الدور يلا 
وذهبوا ثلاثتهم 

************************************
:عااااا نزلني يا رعد 
رعد : اما اعرف متضايقه من ايه 
شغف : مفيش يا رعد عايزه انام شويه 
عشق الكبيرة : والاكل 
شغف : مش عايزه اكل عايزه ازاكر 
ايسيل : شغفي تعالي كلي مش هتقدري تركزي 
شغف : صحيح يا بنات جبتوا صيدله ازاي وطلعتوا من الثانويه ازاي 
عشق الصغيره : بدعي الوالدين 
شغف : انتي بتقولي فيها انتي بذات بدعي الوالدين وكمان بتجيبي امتياز ازاي 
عشق : مش اقولك 
ايسيل : هههههه نفس اللي سحاب كانت بتقوله 
رزان : سيبك منهم تعالي اقولك اولا تغني كتير ثانيا تضحكي كتير ثالثا متفكريش كتير 
شغف : وجهة نظر واغني هسقط هسقط هسقط
ضحك الكل 
رعد الكبير : يلا بطلوا كلام وع الاكل 
ايسيل : اشطا يا بابا رعود يا عسل انت 
وتوجهوا وجلسوا يأكلوا سويا ثم عادوا للجلوس سويا ورن فون ايسيل برقم غريب اكثر من مره 
عشق الكبيرة : ردي يا بنتي 
ايسيل : دا رقم غريب 
عشق الكبيرة : يمكن حد يعرفك ردي 
ردت ايسيل ودق قلبها بشده ودموعها تنزل ووضعت يداها علي فمها تمسك انفها لمنع ظهور شهقاتها 
فهد : ايسيل 
ايسيل : ........
فهد : ردي يا قلبي 
بعدت يداها تدريجي تحت نظرات الكل المستغربه 
ايسيل بصوت مخنوق : فهد 
فهد : قلب فهد 
ايسيل : وحشتني اوي هتيجي امته
فهد : قريب يا قلبي هاجي هانت اهيه 
ايسيل : فهد بالله عليك خلص بسرعه وحشتني اوي
فهد : وانتي اكتر يا قلبي ماما وبابا والعيله عاملين ايه 
ايسيل : كويسين خد ماما معاك.....ماما فهد 
اخذت عشق الفون لتتحدث اما ايسيل فانفجرت بالبكاء وتكتم صوتها حتي لا يسمع ورزان تحضنها وتبكي لبكائها 
عشق بدموع تنزل : فهد ازيك يا حبيبي 
فهد : كويس يا ماما حضرتك عامله ايه 
عشق : كويسه 
فهد : ماما ايسيل مالها انا عارف من صوتها ان فيها حاجة 
عشق : ايسيل 
ابتعدت ايسيل وحركت رأسها علامه الرفض لقول شئ
عشق : ايسيل كويسه يا بني وقاعده معانا علي طول
فهد : ماما خدي بالك منها ومن اكلها ارجوكي وسلميلي علي اللي عندك 
عشق : حاضر ياحبيبي خد بالك من نفسك 
فهد : حاضر ياماما سلام 
عشق : سلام 
اعطت الفون لايسيل التي اخذته ووقفت 

ايسيل : عن اذنكم هطلع انام 
رعد الصغير : انتي يا بت مش طالعه الا علي جثة شغف هاااه 
شغف : وانا مالي الله 
رعد : خلاص علي جثه الكرنبه دي 
رزان : كرنبه في عينك 
ضحكت ايسيل بخفه 
رعد : حد وجهلك كلام انتي اللي اخدتي الكلام علي نفسك انا بشور علي نور 
نور : مش هرد عليك عشان بابا وماما قاعدين 
عشق : هههههه اختي محترمه 
عشق الكبيرة : فعلا الطيور على أشكالها تقع ورعد ابني مجنون وقع في عشق المجنونه 
شغف وهي تسحب ايسيل تجلسها بجانبها : بس يا ماما مش متفقه معاكي لان انتي وقعتي مع بابا وهو هادي وعاقل وحضرتك قالتها بهمس طفله مجنونه 
سمعها رعد الكبير وايسيل وضحكوا بشده 
عشق رافعه حاجبها : انا ايه 
رعد الكبير : طفله مجنونه 
عشق بتذمر طفولي : انا يا رعد 
رعد الكبير : انت طفلتي عشقي 
صفر رعد وشغف وضحك الكل 
شغف : نيجي لفهد وايسيل الله ينور نار وميه سما وارض ضرب وقسمه جمع وطرح هما كده بالظبط 
رعد الكبير بهمس : ودا اللي قلقان منه فهد مستحيل يتغير بسهوله 
ظلوا يتحدثوا ويمزحوا حتي مر اليوم
ويوم اخر ويوم ويوم اجل مر ثلاثه ايام لم يحدث جديد 

*********************
في لندن 
غيث : كلها كام ساعة وهنزل اشوف ايسيل ثم نظر للسكرتير 
الحوار مترجم 
غيث : هل الورق جاهز 
السكرتير : اجل يا سيدي والطائره المتجهه للقاهره بعد ساعه 
غيث : جيد 
وتوجه غيث للمطار وركب الطائره متجها لمصر 
*********************
اجتمع الكل علي الفطار مع مزاح شغف ورعد وايسيل 
رعد : كرنبه هانم بطلي اكل بقي 
ايسيل : بس يا رعد دي مش بتاكل حاجة خالص 
رعد : انتي ولا هي 
عشق : هههههه مهي زيك يا رعد 
رعد : بقي كده 
عشق بضحك : ايوه كده يا روحي 
رعد بغمزه : وانتي قلبي وعمري 
شغف : اجيب اتنين لمون 
ايسيل : وواحد كولا احياة عيالك 
الكل : ههههههه
عشق الكبيرة : طيب كلي يا لمضه وانا هجيبلك كولا وشوكلاته لو عايزه 
ايسيل وهي تقف : المره الجايه 
رعد الصغير : انا هوصل الحلوين النهارده للكليه 
ايسيل : قول واللهي 
رعد : هههههه يلا يا هبله 
وقبلت الفتيات وجنة رعد وعشق والشباب يد رعد وجبين عشق وذهبوا كل منهم لعمله 

************************************
في قصر المهدي 
ماسه بدموع تنزل : بتعمل نفس غلط بابا يا بيبرس
بيبرس بجمود : انا قولت مسافر ومش هتيجي
ماسه : ليه بس 
بيبرس : انا قولت شغل وبطلي زن بقي 
ماسه : انا زنانه 
بيبرس بعصبيه : اي ايه قولت كلمه وتتسمع 
ماسه : لا مش هيتسمع الا لما يكون مقنع 
مسكها بيبرس بقوه من ذراعها مما المها واغمضت عيناها بقوه 
بيبرس ببرود : اعتذري 
هزت رأسها برفض فضغط اكثر تألمت ولكنها تحملت ولم تعتذر فصفعها بشده 
بيبرس : اما اقول كلمه تتسمع فاهمه 
نظرت ماسه له ولم تنزل دمعه منها فشدها من شعرها بقوة ونظر لانفها وفمها الذين ينزفون وتركها بعنف ثم ذهب 
ماسه وتضحك بهستيريا : ضربني بيبرس مد ايده عليا حبيبي 
ووقفت دخلت الحمام تقف تحت الماء التي تنساب عليها بملابسها 

************************************
كان رعد يتجه للجامعه بسيارته مع مزاحه مع الفتيات فقاطعه فونه 
رعد : الو......امممم....... امته الاجتماع......مع مين...... ايه غيث المنشاوي بس دا لسه صغير......واللهي يطلع منه زي عمي كرم الله يرحمه حسب كلام بابا...... خلاص بكره الساعة عشره...... وقفل السكه 
عشق : غيث مش ده نفسه ابن انكل كرم 
رعد : اي مين يصدق انه عنده عشرين سنة ماسك الشركه 
ايسيل : اكيد مش كل الناس فاشله زيك يا دود
نور : هههههه دود
وقف رعد بالسياره امام الجامعه وكان سيلتفت لها لكنها سبقته ونزلت بضحكه ومعها نور 
رعد : مجنونه رسمي ههههههه 
عشق : سلام يا حبيبي 
رعد : سلام يا روح حبيبك 
ونزلت هي الاخري وذهب رعد للعمل 

*************************
في احد المنازل 
فايزه : النهارده لازم ايسيل تعرف الحقيقه ومين عيلتها 
وارسلت رساله لايسيل "ايسيل يا بنتي انا بحاجتك اوي ارجوكي تعالي قابليني في....... الموضوع حياة او موت "
فايزه : هشتال الحمل ده من علي كتفي وهتعرفي انك من عيله المنشاوي 

******************************************
احد الرجال : ايوه يا باشا
.......: بترن في حاجه 
الرجل : ايوه يا باشا 
.......: خير 
الرجل : مدام ايسيل طلعت من الكليه بسرعه وكان باين عليها خايفه 
.......: طيب راقبها وقولي هتروح فين وانا جاي 
الرجل : حاضر يا باشا 
وقفل السكه وتنهد 
.......: هاقبلك يا قلبي وحشتيني اوي يا ايسيل 

************************************
حضرت ايسيل المحاضره وخرجت وجدت رساله من والدتها خافت عليها وقررت الذهاب اليها ولكن قاطعها صوت فونها 
ايسيل بخوف : ماما 
عشق الكبيرة : ايسيل مالك 
ايسيل : ماما فايزه بعتت ليا رساله وانا هروح اشوفها انا خايفه عليها اوي يا ماما 
عشق الكبيرة : ايسيل متهزريش انتي مش عارفه نواياها 
ايسيل : ماما ميهمنيش انا خايفه تكون بحاجتي وانا مش جنبها 
عشق : حاضر بس اول ما توصلي رني وخليني معاكي فاهمه 
ايسيل : حاضر يا ماما سلام 
عشق : سلام يا روحي 
خرجت ايسيل مسرعه للخارج ولم تعلم ان هناك رجلان يراقبنها 
غيث لنفسه : هي بتجري ليه يمكن حاصل معاها حاجه انا هلحقها 
وركب سياراته ولحق بها 

***********************
في قصر الشافعي 
كانت شغف تجلس وتضم ارجلها لصدرها وتبكي فقد علمت بعودته لانه رن عليها وما احزنها انه قال لها انه سينهي كل شئ وتتزكر كلامه 
"ايسيل او جوان متفرقش هي مش اختي ومستحيل تكون اختي ولو كل مره هتهدديني انك مش هتكلمني او غيري فغوري انتي وهي فاهمه يا شغف ومستحيل كلامك يفرق معايا "وقفل السكه 

شغف : ليه يا غيث ليه كده عااااا بكرهك انت اناني بتأذي اختك حيوان بكرهك يا غيث هتموتها انت واخويا عاااااا يا ربي 
جرت عشق الي غرفتها وحضنته وظلت تهدء فيها
عشق : هششش مالك يا بنتي 
شغف : ماما غيث هيأذيها كفايه هتموت من اللي في بطنها يجي هو يكمل بكرهه يا ماما 
عشق بشك : اصدك مين 
شغف ببكاء : ايسيل يا ماما هي توأم غيث 
عشق :.......رن فونها برقم ايسيل 
***************************
وصلت ايسيل بالتاكسي ورنت علي عشق 
ايسيل : ماما ماما هناك هروح خليكي معايا تمام 
عشق بدموع : تمام
اتجهت ايسيل لامها 
ايسيل : ماما فايزه 
التفتت لها بابتسامه و......
******************
كده الفصل الرابع عشر خلص 
بقلمي / سماء أحمد
**************

غرام الفهد 
الفصل الخامس عشر 

فايزه بابتسامه وهي تحضنها : وحشتيني يا ايسيل
ايسيل بدموع : احم وانتي كمان.....ثم ابتعدت.... حضرتك عايزاني ليه
فايزه : جايه اقولك حاجه مهمه وارجوكي مش تقطعيني 
اومأت ايسيل بخوف كانت تود الرفض لكن شيء بداخلها اخبرها ان توافق 
فايزه : كرم المنشاوي دكتور جامعي اهله اغنيه بس هو حب وظيفته صديق رعد الشافعي المقرب وعدي المهدي اتوفي في حادث مع مراته يوم معرفتهم بمكان بنتهم عن طريق مقابلة فايزه اللي هي انا ثم تنهدت وصمتت قليل 
ايسيل لنفسها : دا نفسه ابو اللي اسمه غيث اي كانت ماما حكت الحكايه دي يارب ميكونش اللي في بالي ثم قالت بصوت مسموع وانا ايه علاقتي بيه 
فايزه : دا بيكون ابوكي يا ايسيل 
ايسيل بزهول : يعني ايه 
غيث من ورأها : يعني انتي اختي توأمي 
التفتت ايسيل له ونظرت بأعين دامعه لا تفهم شئ وانسحبت فايزه بهدوء وهي لا تفهم شيء 
وقفت ايسيل قليل مزهوله ولكنها بكت وضحكت في ان واحد ثم جرت باتجاهه وحضنته اما غيث فشعر بشعور جميل جدا لاول مره يشعر به هي حضنته اخته توأمه للحظه ود ان يحضنها ولكنه تذكر ما ينوي عليه ستوووووب

عند هذه اللحظة عندما كانت تجري لتحضنه كانت اعين تراهم فهي اعين العاشق الولهان فهد 
بعد غيث ايسيل بقسوه 
ايسيل : انت اخويا توأمي 
غيث بجمود : وايه يعني انتي ولا حاجة 
ايسيل : ايه 
غيث : انا لسه عند كلامي خدي فلوس وبعدين ولا اعرفك ولا تعرفيني فاهمه 
ايسيل بدموع : ههههه فلوس هههههه 
غيث ببرود : وانتي ايه هيهمك يعني غير كده عشان كده اتجوزتي فهد الشافعي واديني هديلك فلوس هتعيشي من واحده خرسه فقيره لواحده غنيه اوي 
ايسيل ودموعها تنزل : هههههه حتي انت يا توأمي خرسه فقيره هههههه امشي ارجوك امشي 
نظر لها غيث ولدموعها وقلبه المه ولكنه تركها وذهب وهي وقعت علي ركبتها تبكي بقوه 

اما عشق فعندما سمعت لكل هذا صرخت متألمه اااااه واغمي عليها تفاجأت شغف بحال امها فهي لم تعرف مع من تتكلم فرنت علي اباها وهي تبكي 
شغف ببكاء : بابا الحق ماما يابابا
رعد : في ايه 
شغف : ماما صرخت واغمي عليها 
رعد : انا جاي رني علي الدكتور 

كانت ايسيل تبكي الي ان وجدته امامها بهيبته فرفعت اعينها له 
ايسيل ببكاء : فهد 
فهد بعصبيه : اي فهد فهد اللي وقع في غرامك وانتي خنتيه
ايسيل : ايه 
شدها فهد من زراعها وركبها السياره وانطلق لاحد المنازل ولم يسمح لها بالتحدث نهائي ففضلت السكوت والبكاء 

وصل للمنزل وشدها بقوه ودخل بها ودفعها 
فهد : واللهي لعرفك يا خاينه ازاي تخونيني 
ايسيل ببكاء : فهد اصدك ايه 
فهد وهو يصفعها : اصدي الحيوان غيث 
وشدها من شعرها بقوه وصفعها اكثر من مره ودفعها للارض وخبطها بأرجله ببطنها 
وشدها الي احد الغرف 
فهد : اشترتلك البيت ده عشان افرحك بيه شوفي الاوضه مليانه صورك عشقتك عشقتك يا ايسيل وصفعها بقوه وخبطها برجله 
ايسيل بصوت ضعيف : فهد انا ح..... 
فهد : اخرسي وخبطها برجله في بطنها وظل يضرب ويضرب بلا رحمه وكأنه لم يكن يحبها وهي تصرخ بألم ولا تقدر علي التحدث فهو لم يعطي لها فرصه فاستسلمت 
فهد : اااااه كنتي بتعيطي عشان هيسيبك كنتي بتعيطي بتحضنيه بكرهك بكررررررهك هسيبك اما تموتي يا ايسيل هنا 
وتوجه للباب 

ايسيل بضعف شديد : ف. ف. ف.ه.ه.هد.د 
وقف مكانه للحظه يسمع ما ستقوله 
ايسيل بضعف ودموع تتساقط : ل. لو م. مت م. متش.يلش  ن. نفسك ذ. ذن. نب و. وا. ا. عرف ا. ا. ني ب. ب. حب. ك
(لو مت متشيلش نفسك ذنب واعرف اني بحبك) 
تألم قلبه ولكنه تركها وتوجه لقصره وتركها وسط دمائها وكدماتها 

شعرت ايسيل بنزيف فبكت علي ابنها وحاولت الوقوف مرارا وتكرارا حتي سندت نفسها وحمدت ربها انه لم يقفل الباب وحاولت الخروج وجدت طريق فذهب تنظر يمينا ويسارا لتجد سياره وكان طريق سريع ولا احد يقف فوقفت في المنتصف وجاءت شاحنه كبيره و............. 

************************************
وصل فهد القصر ودخل وجد الكل مجتمع ويسود علي ملامحهم الحزن 
فهد : في ايه 
نظر الكل بزهول وجرت شغف وحضنته 
شغف ببكاء : فهد انت جيت
فهد بخوف : في ايه 
كانت عشق استيقظت بعدما جاء الطبيب واصرت علي رعد ان يأخذها لاسفل لتري ايسيل عادت ام لا
عشق : ف. فهد
فهد بقلق : ماما مالك 
عشق بدموع تنزل : ا. ايسيل ف. فين 
فهد : ......
عشق بصراخ : ايسيل فين حد يرد 
عشق الصغيره : ماما ملقنهاش في الجامعة 
عشق بصراخ : مراتك فين يا فهد 
فهد : ايسيل الخاينه تخيلي بتخوني مع غيث يا ماما انا انتقم.......
قاطعه صفعه من عشق وكانت اول مره في حياته امه تفعلها 
رعد الكبير : عشق عملتي ايه 
عشق بصراخ : هاتلي ايسيل 
فهد بعصبيه : لا مستحيل تدخل هنا الخاينه دي وبعدين ذمنها بطلع في الروح 
عشق : هي عملتلك ايه 
فهد بعصبيه : خانتني مع غيث
شغف ببكاء : يا فهد غيث اخو ايسيل 
فهد بصراخ : انتوا بتكذبوا انا شوفتها بتحضنه وكانت بتعيط 
عشق : انت حيوان مستحيل تكون بنأدم مراتك حامل يا غبي وانت عملت ايه رد عليا..... اخرجت فونها وكانت قد سجلت مكالمتها مع ايسيل وحوارها مع فايزه وغيث وسمعه الكل 

وقف رعد الصغير وذهب باتجاه اخاه ولكمه بقوه 
رعد : ايسيل فين انت غبي ومتستهلهاش مراتك اتألمت وانت مش هنا كانت بتصرخ وتعيط وتتألم واما كلمتها رفضت تقولك مكنتش بتاكل تحسها بتموت بالبطئ يا غبي 
عشق بسخريه : ومين قال مكنتش بتموت هههههه رزان قولي الدكتور قالت ايه 
رزان ببكاء : ان نسبة نجتها من الولاده خمسه في الميه وهي رفضت تنزله وقالت انه حته منك مستحيل تفرط فيه 
رن فون عشق فاجابت بينما التفت فهد للذهاب لحبيبته واوقفه صوت عشق 
عشق : فهد ايسيل ماتت مراتك ماتت يا فهد روح خد جثتها ايسيل ماتت 
فهد بعصبيه وصراخ : ماما بتقولي ايه 
عشق : ب.ق.و.ل.ك  ا.ي.س.ي.ل  م.ا.ت.ت 
فهد : كذب مستحيل تسيبني هي بتحبني وهتسامحني ايسييييل ايسيييييل وركع علي الارض 

************************************
علي الطريق تتمدد وسط دمائها والجميع ملتفت حولها ورن احدهم علي الاسعاف فجاء بعد وقت وجسوا نبضها وجدوه توقف فبدؤا بانعاش القلب والرئتين بطرق مختلفه وينظروا لبعض بقله حيله 
الممرض1 : هي خلاص ماتت
الممرض2 : حاول تاني 
الممرض1 : مفيش استجابه خلاص البقاء لله 
الممرض2 : ابعد كده 
واقتربت منها وبدأ بتكملة عمله 
***********************
كان يمشي بسيارته بسرعه جنونيه ساعات وهو هكذا ووقف فجأه 
غيث : اااااااه غبي ليه عملت كده اااااه سامحيني يا ايسيل قلبي بيوجعني اوي هي مش كويسه انا متأكد اختي بتتألم بسببي وتجمعت الدموع في اعينه انا هكلمها بحجة الورق اي عشان قلقي يزول ايوه رقم فونها في الملف والملف هنا اهو واخذ الرقم وظل يرن مره اثنان ثلاثه حتي اجابه احدهم فكان فونها وقع بعيد واحد الواقفين رأه
الرجل : ايوه 
غيث : مش دا رقم ايسيل 
الرجل : معرفش بس صاحبة الفون عملت حادثه والبقاء لله 
غيث بصراخ : انت مجنون اختي اكيد كويسه مستحيل انتوا فين 
الرجل : في****
قفل غيث السكه وشغل السياره وذهب بسرعة جنونيه ورن علي عشق وهو يسوق
عشق : الو 
غيث : طنط عشق انا غيث ايسيل عندك 
عشق : عايزها ليه 
غيث بصوت مخنوق : ارجوكي قوليلي 
عشق : لا مجتش في ايه 
غيث بدموع تنزل : ايسيل ماتت يا طنط اختي ماتت 
قفل السكه دون سماع رد واتجه لمكان وجود اخته وجدهم يحملونها الي داخل سيارة الاسعاف فنزل مسرع اليهم 
غيث : ايسيل فيها ايه 
الممرض : هننقلها ع المستشفى نبضها ضعيف اوي 
غيث : طيب اطلعوا علي مستشفي الشافعي 
الممرض : انت مين 
غيث بصراخ : انا اخوها اخلص والا واللهي اقتلك 
خاف الممرض من نبرته وامر السواق بذلك بينما غيث نظر للباب الذي يقفل ويفصل بينه وبين توأمه وركب سيارته وتوجه مسرع للمستشفي 

****************************
دموعها تأبي النزول علي عكس دموع الكل تنظر لابنها وما فعله بغبائه وكيف حالته وهو يركع ويصرخ بألم بينما اتجه رعد نحيتها ودموعه تنزل اجل علي امرأت اخوه التي في مقام اخته 
رعد الصغير : ماما قولي مين قال كده مستحيل انا موصلها الصبح الكليه وكانت كويسه واللهي وبتضحك 
لم تجب عشق فاتجهت له زوجته وحضنته وبكت 
رعد الصغير : عشق اكيد بتعمل مقلب انا اتعودت علي مقالبها مستحيل اختي تموت يا عشق
وقف فهد ومسك فون امه ورن علي اخر رقم رن وهو رقم غيث 
************************
وصلوا للمستشفي ودخل هو بجانبها 
غيث بصراخ : فين الاطباء حد يجي 
احد الأشخاص : في حاجه يا فندم 
غيث : اختي بتموت حد يجي 
جاء احمد علي صراخه فهم يعرفوا بعض من الحفله 
احمد : انت 
غيث : انقذ ايسيل ارجوك هي بتموت مقدرش اخسرها 
احمد بصدمه : ايسيل 
غيث : اي مرات فهد ارجوك 
احمد بصوت عالي : خدوها العمليات ونادوا دكتوره حور ودكتوره كارمن بسرعه 
وجري يتجهز للعمليات بينما غيث وقع امام غرفة العمليات وظهره للحائط ودموعه نزلت فرن فونه 
فهد بجمود : ايسيل فين 
غيث : في المستشفي بتاعتكم انا جبتها لهنا 
قفل فهد السكه وذهب مسرع لسيارته تبعه الكل في سيارتهم فقد شعروا بأمل دقائق معدودة وصلوا وسألوا عنها وعلموا بوجدها في العمليات ولم تمت اتجهوا للعمليات وجدوا غيث يجلس بإهمال ويبكي فجرت شغف باتجاهه ووقفت امامه اما هو رفع عينه لها ووقف امامها فصفعته بكل ما اوتيت بقوه 

شغف بصراخ : كل ده بسببك هي بتموت بسببك انت وبس قولتلك متجرحاش بس ازاي انت واحد اناني انا بجد قرفانه منك قولي جيت تجرحها تعرف ايه عنها تعرف ان اختك دي البنت اللي ربتها ماتت ادامها وجوزها عاملها بقسوه اخويا وقالها انه مش بيحبها ووصلت بسبب شغله تشوفه بيخونها عارف كميه الالم ان امك تتبري منك وتزلك انك مش بتتكلم انت عشت احسن حياة في المقابل اختك عاشت اسوأ حياة ليه عملت كده رد عليا رد اكيد فرحان انك خلصت منها 
وقع مره اخري وبكي كالأطفال 
غيث : انتي مفكراني فرحان انا خسرت نصي التاني توأمي يا شغف بغبائي يا ريتني سمعت كلامك انا جرحتها حتي لو قامت مستحيل تسامحني 
كان فهد يجلس علي الارض ينظر لباب العمليات ولا يرمش ولا حتي يبكي ولا يستمع لما يحدث فقط كل تفكيره فيها هي وعشق تجلس في صمت وبجانبها رعد يحضنها اما اسد يقف بجانب فهد بحزن شديد وعدي بالجانب الاخر ورعد الصغير يسند ظهره علي الحائط وفي حضنه عشق ورزان ونور يبكون بجانب بعضهم وانضمت لهم شغف 
نور : رزان هرن علي سحاب 
رزان : اي رني هي بردك اختها 

**************************
في قصر المهدي 
كان الكل يجلس يتناولوا العشاء سويا 
عدي : مالك احمد فين 
مالك : مش عارف بس المفروض يكون هنا الوقتي 
ادهم : ماستي بيبرس فين 
رفعت اعينها له
ماسه بالم : عنده شغل كتير يا بابا 
يحيي : سحاب مالك 
سحاب : قلبي مقبوض يا يحيي مش عارفة ليه 
جودي : كلي يا بنتي انتي حتي مش اتغديتي 
سحاب : مش جايلي نفس 
لارا : مالك يا سحاب النهارده 
سحاب : مفي......رن فونها فوجدتها نور استغربت كثيرا 
يحيي : ايه مالك 
سحاب : نور بترن عليا 
يئوت : ردي يا سوسو يمكن تكون ايسيل 
وقفت سحاب وذهبت بعيد قليلا ثم اجابت 
نور بصوت خافت : سحاب ازيك 
سحاب : كويسه يا نور عامله ايه 
نور : مش عارفة مش كويسه
سحاب : نور في ايه 
نور : ايسيل
سحاب بصراخ : اختي مالها......ردي يا نور 
تجمع الكل علي صوتها 
يحيي : سحاب مالك 
سحاب : ردي 
نور : ايسيل عملت حادثه و......
سحاب : اختي كويسه مسبتنيش صح 
نور : هي......
سحاب بصراخ : ردي عليا 
نور : في العمليات احمد لسه مطلعش 
قفلت السكة ودموعها نزلت بشده حتي كاد يغمي عليها فمسكها يحيي 
سحاب بصوت خافت : خدني لاختي يا يحيي 
يحيي : ايسيل مالها هي فين 
سحاب : في المستشفي 
ذهبت سحاب ويحيي وعدي وجودي فقط للمستشفي 

***************************
في المستشفي 
رعد الكبير : رعد وعدي خد مراتك ونور وشغف وعشق للبيت 
رعد الصغير : مش همشي الا اما اطمن عليها يا بابا 
رعد : اسمعوا الكلام مفيش فايده من وقوفكم 
رعد الصغير : خلاص اسد هيروح وانا هفضل 
رعد الكبير : خلاص يا اسد خد البنات وامشوا 
عشق الصغيره : بابا انا هفضل جنب رعد لو سمحت
اومأ برأسه بينما ذهب الباقي 
عشق الصغيره بهمس : روح لفهد اقعد جنبه اخوك بحاجتك 
رعد : بس 
عشق : مفيش بس في عشان خاطري 
تنهد رغد وذهب بجانب اخاه وجلس معه اما عشق فذهبت لغيث وجلست بجانبه 
عشق : امسح دموعك لان علي الرغم ان دموع اختك دايما ملاذماها بس مبتحبش تشوف حد بيعيط 
غيث : هي هتسامحني 
عشق : اكيد ايسيل في حياتها ما بتزعل من حد 
غيث : بس انا اذتها وجرحتها 
عشق : وان يكن انا في حياتي مشوفت في برائتها وطيبتها 
غيث : احكيلي عنها وعن مشاكلها اللي واجهتها 
عشق : مش عارفه احكيلك ايه ولا ايه بس اللي اقدر اقوله اختك ملاك صامت هي طفله مشاكسه واخت طيبه بريئه زي الاطفال جدعه بتقف جنب الكل وتستمع ليهم فيها حاجات كتير جميله 
جاءت سحاب وهي تدخل جريا عليهم فوقفت عشق تهدئها 
سحاب ببكاء : ايسيل فين يا عشق
عشق : اهدي هي في العمليات 
سحاب : ايه اللي حصل 
عشق : عملت حادثه 
نظرت سحاب لفهد 
سحاب : انا امنتك عليها يا فهد لو حصلها حاجة مش هسامحك
عشق : اهدي يا سحاب 
سحاب بصراخ : متقوليش اهدي انا اختي بتروح مني وجلست علي ركبتيها تبكي 
ظلوا اربع ساعات هكذا حتي خرج احمد ومعه حور الذين يتعرقون بشده 

وقف فهد امامه وكذلك غيث والكل 
فهد : ايسيل 
احمد بعصبية : واللهي مستعدين تسمعوا 
حور : اهدي يا دكتور 
احمد : متقوليش اهدي انت كنتي معايا وشايفه 
فهد بعصبية ويمسكه من ليقته : رد عليا مراتي مالها 
نفض احمد يده بعصبيه وبعده 
احمد : اعدلك اولا مراتك خسرت الجنين قبل الحادثه وده ليه لانها اتعرضت لاعتداء بالضرب ودا ادي لكدمات كتيره ونزيف ليها شديد جدا ولانها ضعيفه دا سبب كفيل ينهي حياتها وثانيا الحادثه سببتلها جروح زياده وخطيره وجرح كبير في جبهتها وكانت جايه شبه ميته او ميته لان نبضها كان ضعيف اوي اوي وقلبها اتوقف ست مرات عارف يعني ايه ست مرات يعني مراتك رافضه الحياة ومقدرش اقولك العمليه نجحت تقدر تنتظر اربعة وعشرين ساعة ان..... فضلت عايشه هنقدر نعرف نجحت ولا لاء واحتمال كمان تدخل في حاله غيبوبه وسعتها.... مش هتفوق نهائي ودا هيخلينا........مش حابب اكمل وافقدكم الامل اكتر اهم حاجة مسموح للي يهموها مش بيؤذوها يدخلوا يتكلموا حاولوا تخلوها تتمسك بالحياة عن اذنكم 
وذهب هو وحور من امامهم 
سحاب : ايسيل مش هتسبني مش هتسبني مش كده يا يحيي 
يحيي : اهدي يا حبيبتي
سحاب : قولي مش هتسبني 
يحيي : اكيد مش هتسيبك 
سحاب : مين عمل فيها كده يا يحيي مين اذي اختي
غيث : انا اللي اذتها 
سحاب بصراخ : انت مين 
عشق الصغيره : اهدي يا سحاب 
سحاب : حد يرد عليا
عشق : غيث اخو ايسيل التوأم 
عدي الكبير : ازاي ده
عشق : بابا ايسيل بنت عمي كرم وطنط سيلا 
سحاب : هو اذاها هي مش اخته هي اختي انا 
خرجت ايسيل امامهم فنظروا لها بحزن ودموع اما فهد تركهم وذهب للممرضه لتجهزه ليدخل لها وبالفعل دخل 

************************
في قصر المهدي 
دخل بيبرس واتجه لغرفته بهدوء بعد القاء السلام فتبعته ماسه 
ماسه : بيبرس 
بيبرس : عايزه ايه 
ماسه : اتأخرت ليه 
بيبرس : انتي مالك 
ماسة : معاك حق انا مالي ع العموم مرات فهد عملت حادثه صعبه وفي المستشفي حبيت اقولك عشان متقولش خبينا عليك 
ودخلت غرفة الملابس تحضر له ملابسة واعطتها له فدخل اخذ شاور وخرج لينام وجدها تجلس علي السرير 
بيبرس : مش هتنامي 
ماسه : مستنياك ننام سوا 
بيبرس : يلا ننام 
ماسه : تمام هتسافر امتي 
بيبرس : اجلت سفري فتره لان في شغل كتير 
ماسه : طيب 
فناما سويا وهي ظلت مستيقظة لم تنام

******************
دخل وجدها تنام وحولها الكثير من الاجهزه وجهها ممتلئ بالكدمات يتصل بفمها وانفها انابيب اقترب منها ببطء قبل جبينها 
فهد : ايسيل انا اسف سامحيني انا قتلت ابننا بايدي قومي عشاني مقدرش اعيش من غيرك بحبك اوي يا ايسيل ارجوكي عيشي عشاني انا وبس قومي واللهي مقدر اعيش من غيرك اموت انتي روحي وعمري وقلبي وحياتي كلها 
سمع صوت الاجهزه تصفر باستمرار 
فهد بصراخ : ايسيل احمد حد يجي 
جاء احمد مسرعا والكل تجمع وبدأ احمد بإعطائها الصدمات الكهربيه وجسمها بنتفض مع كل مره يشعر فهد بخروج روحه 
************************************
كده الفصل الخامس عشر خلص 
بقلمي / سماء أحمد
*************

غرام الفهد 
الفصل السادس عشر 

عاد فهد للخلف حتي خرج من الباب وخبط ظهره في الحائط ووقع علي مسندا ظهره ونزلت دمعه منه مما جعل الجميع ينظر بدهشه 
نظرت عشق لابنها التي تراه لاول مره ضعيف فهو منذ صغره قوي واقتربت منه جثت علي ركبتها وحضنته ونزلت دموعها 
فهد : مقدرش اعيش من غيرها يا ماما ايسيل هي حياتي كلها هموت من غيرها 
مسدت عشق علي ظهره 
عشق : هتكون كويسه يا فهد متقلقش 
رعد الصغير بهمس : فهد انا مش مصدق انه وقع فهد عشق 
عشق بهمس : حد يدخل في حياته ايسيل ومش يعشقها 
وقف فهد فجأه ودخل للغرفه لايسيل وهي تتلقي الصدمات 
فهد بصراخ : ايسيل ارجعي عشاني يا قلبي ارجعيلي 
حاولوا اخراجه ولكنه لم يتحرك حتي عاد نبضها مره اخري فذهب وقبل جبينها 
فهد : ارجعي يا قلب فهد 
**************************
مر الليل بصعوبه علي الكل وجاء يوم جديد وفهد يجلس بجانب ايسيل يتحدث معها ولم يمل طوال الليل ورفض تركها وذهب الكل لرؤيتها ولكن لا فائده غيث ينظر لها من بعيد لا يجرء علي الدخول وسحاب تخاف ان تضعف اكتر فتنظر لها من الزجاج 
**********************
كانت ماسه تقف مع البنات 
بيبرس : ماسه هروح الشركه اوصلك للبيت ولا تفضلي هنا 
ماسه : هقعد شويه مع البنات 
بيبرس : اوكي انا همشي واكمل بهمس حسك عينك تحكي لحد حاجه 
ابتسمت بسخريه واومأت فذهب وتركها مع المها 
بعد وقت جاء عدي لها 
عدي : ماسه 
ماسه : نعم 
عدي : بيبرس نسي فونه اكيد هيحتاجه 
ماسه : عربيتك معاك 
عدي : اي 
ماسه : خلاص هات المفتاح هوديله الفون واجي 
عدي : اوصلك 
ماسه : مفيش داعي هروح لوحدي 
عدي : متأكده 
ماسه : اجل يا سيدي 
واخذت الفون وذهبت متجهه للشركه وصلت بعد وقت وصعدت لاعلي لم تجد السكرتيره فاقتربت من مكتبه لتجده مفتوح قليلا فنظرت لتري ما جعل قلبها ينكسر كالزجاج 
بيبرس يجلس والسكرتيره تجلس علي قدمه وتضع يداها حول رقبته 
السكرتيره مقبله وجنته : ايه يا حبيبي مش هنسافر بقي 
بيبرس : اسبوع كده يا قلبي ونروح احلي سفريه لايطاليا 
السكرتيرة : بجد يا ريت تكون زي سفريه باريس 
بيبرس : اكيد هتكون زيها واحسن يا جميل 
السكرتيرة : ايه يا حبيبي مش ناوي نتجوز بقي بدل الورق العرفي ده 
بيبرس : ماله العرفي يعني مهو فله واسمه جواز 
السكرتيرة : اصل بغير يا حبيبي اما اشوفك مع اللي اسمها مراتك دي 
بيبرس : سيبك منها المهم انت حلوه ليه 
واقترب منها لم تستطع ماسه رؤية المزيد فجرت للخارج وعادت للمستشفي 
عدي : ماسه مالك يا بنتي 
ماسة : امسك الفون اهو 
عدي : انتي مودتهوش 
ماسه : احم لا كنت واقفه مع صاحبتي وكسلت انا هروح عشان تعبانه 
عدي : طيب خديه معاكي ابقي ادهوله 
ماسه : حاضر سلام وعادت للقصر دخلت غرفتها ودخلت الحمام وقفت امام المرأه الغريب انه لم تنزل دمعه حتي الان قررت الهروب من الواقع بأخذها حبة منوم والنوم واخذتها وغطت في نوم عميق 
*************************
ستنتهي الاربعة وعشرون ساعه وهي لم تعطي اي اشارة فوضع يداها بين يديه وقبلها وظل ينظر لها ويتمتم بفوقي بحبك حتي صفر الاجهزه مره اخري 
فهد : ايسيل حبيبتي مالك يا ممرضه احمد 
ذهب غيث مسرعا لحور التي جاءت مسرعه هي وكارمن وامرت فهد بالخروج وقفل الباب وبدأت حور بعمل الصدمات حتي انتهت ولكن لا حياة لمن تنادي 
كارمن : حور ابعدي 
وبدأت كارمن بإعطائها الصدمات مرة اخري ونظرت لدقائق لها وجدتها تفتح اعينها تدريجي ونظرت وجدت الكل يقف خلف الزجاج الحاجز وجدت فهد وغيث بجانب بعضهم 
كارمن : ايسيل انتي سمعاني 
اومأت برأسها 
كارمن : طيب شايفه 
اومأت برأسها 
كارمن : حاولي تقولي حاجه 
ايسيل : ف. ف. فهد
ونظرت له وابتسمت بدموع 
كارمن : تمام هقيس العلامات الحيويه عشان نطمن اكتر 
وبدأت بقياسها وايسيل تنظر لهم ولفهد وغيث اكثر وتري الخوف والحزن بأعينهم وضعت يداها علي بطنها 
ايسيل : ابني 
حور : احم اسفه بس........ 
ايسيل : مات ودموعها نزلت عايزه فهد 
اومأت حور وخرجت لهم هي وكارمن وجدت السعاده باديه علي ملامحهم 
حور : الحمد لله هي فاقت وكل حاجه تمام وعايزه تشوف فهد 
فهد : انا هدخلها 
دخل لها وجد دموعها تنزل ولكنها مبتسمه 
ايسيل : شوفت فوقت عشانك 
فهد : اسف سامح.......
ايسيل بضعف : فهد انا كنت حامل وابننا مات مش عايزه افتكر السبب ارجوك انسي وانا مش زعلانه منك ولا من غيث 
كور فهد قبضته حتي ظهرت عروقه وظل ينظر حوله الا عليها فقلق الجميع واولهم غيث الذي شعر انها لن تسامحه وذهب للخارج وسط ذهولها وخبط الحائط بقوه عده مرات حتي انجرحت 
عدي : اهدي يا فهد اكيد مش هتسامحك بسهوله 
فهد : سامحتني انا والحيوان اخوها وقالت مش عايزه افتكر تخيل يا عدي سامحتني 
غيث : متحترم نفسك يا عم انت 
فهد : اسكت يالا انا اصلا مش طيقك 
شغف : بس اسكتوا حور ممكن نشوفها 
حور : المفروض تفضل 24 ساعه تحت الملاحظه لان بصراحه معجزه انها تفوق بسرعه كده وتتكلم فمش عايزكم كلكم تدخلوا وياريت اللي يدخل مش يتأخر 
اومأوا لها وبالفعل دخل فهد وغيث وعشق وسحاب فقط وكارمن لكي تظبط الاجهزه
نظرت له ايسيل وابتسمت بألم لم تستطع اخفائه من اعينها 
سحاب مقبله جبينها : حمد لله علي سلامتك 
ايسيل بصوت ضعيف : الله يسلمك 
كان غيث ينظر لها بحزن ودموع 
ايسيل : غيث 
غيث : نصه التاني 
فهد : متلم نفسك يا زفت 
غيث : انت مالك دي اختي 
فهد : ولو امك بردك لم نفسك 
ضحكت ايسيل بخفوت 
غيث : يخربيت الغمازات احنا توأم اشمعنا انتي عندك وانا لا 
ايسيل : نحن نختلف عن الآخرون 
فهد : طيب يلا علي بره يا عم مراتي تعبانه 
غيث : واشمعنا طنط وسحاب 
سحاب : عادي يعني الناس مقامات 
شغف من ورأهم : والجزم مقاسات 
سحاب : ايه اللي دخلك 
شغف بلا مبالاه : قلة أدب......ايسو قلبي 
ايسيل : ودني 
ضحك الكل 
ايسيل : ماما مش بتتكلمي ليه 
عشق : احم مفيش يا حبيبتي 
كانت كارمن تبعد اجهزه عن ايسيل وتضبط اخري وتسمع حديثهم وتضحك 
كارمن بمزاح : بصراحة الواحد مش يزهق من الحلوه دي بس لازم ترتاح 
ايسيل بطفوليه : سيبوهم شويه 
كارمن : هههههه بس ميتأخروش 
شغف : اشطااا نتعرف بقي 
عشق : مبتديش فرصه انتي 
شغف : اجل 
كارمن : كارمن
شغف : وااااو اسمك جميل 
كارمن : شكرا يا.......
شغف : شغف.فهد.عشق.ايسيل.سحاب و......صمتت
كارمن : اتشرفت بيكم عن اذنكم 
وخرجت تركتهم 
ايسيل : غيث ممكن صور لاهلنا 
غيث : حاضر 
ايسيل : هما كانوا حلوين طيب انا شبه مين اكتر 
عشق : سيلا مجنونه وكرم اجن انتي واخده عيون سيلا والباقي من كرم 
ظلوا يتحدثوا عنهم وخرجوا وذهب الكل لم يبقي سوا فهد فقط 
*********************
في قصر المهدي 
وصل بيبرس مع الكل وجلسوا سويا 
بيبرس : ايسيل عامله ايه 
سحاب : فاقت وبقت احسن 
بيبرس : الحمد لله.....فين ماسه 
ادهم : هي سبتنا في المستشفي بعد اما مشيت بحوالي ساعه 
جاءت الخادمه لكي تخبرهم بتجهيز الطاوله وسمعتهم 
الخادمه : ماسه هانم جات من زمان وطلعت علي اوضتها 
عدي : بيبرس شوف مراتك 
اومأ وذهب الي غرفته وجدها تنام وتتصبب عرقا وتحرك رأسها يمينا ويسارا 
بيبرس بقلق : ماسه مالك ماسه فوقي ماااسه 
انتفضت وفتحت اعينها رأته تذكرت ما حدث وانها اخذت حبتين منوم وظلت تحلم به وبها 
ماسه بدموع حاولت اخفائها : ايه 
بيبرس : مالك تعبانه اجيب الدكتور
ماسه : لا هاتلي دوا للقلب حاسه انه هيوقف 
شعر بيبرس بالحزن لما تقوله وكأنها ايقظت حبها في قلبه 
بيبرس : ماسه انتي كويسه 
ماسه : مش عارفة انت صحتني ليه 
بيبرس : انتي كنتي بتحلمي وعرقانه وبعدين العيله جات تحت تعالي عشان تاكلي 
ماسه : مش جعانه انزل انت 
بيبرس : ماسه بقولك ان...... 
ماسه مقاطعه اياه : ايه هتزعقلي ولا هتضربني بالقلم ولا هتشد شعري ولا هتهني وتقولي اني.....
بيبرس : ماسه 
ماسه : هنزل يا بيبرس 
وقامت بهدوء دخلت الحمام وأخذت شاور وخرجت ارتدت بنطلون اسود ضيق وبلوزه زرقاء كب وجمعت شعرها جنبا 
ماسه : يلا ننزل 
كان بيبرس ينظر لجمالها الهادئ عيونها شفتاها وجنتاها انفها كل شيء بجوهها ولم يشعر بنفسه الا وهو يقترب ويشدها من خصرها ويقبلها بهدوء 
بيبرس : انتي حلوه كده ليه 
ماسه بسخريه : هو الجمال ليه قيمه الايام دي 
بيبرس : هشش اسكتي مش تتكلمي واقترب من رقبتها وقبلها ثم نظر لاعينها وحملها و............. 
*************************
في المستشفي 
دخل فهد اليها وجدها مستغرقه في النوم فاقترب منها ووضع يده على وجتنها 
فهد بألم لنفسه : سامحتيني ليه يا ايسيل مكنش المفروض تسامحيني انا اناني ومتهلكيش ولا استاهل حبك انا قتلت ابننا بإيديا الافضل اسيبك يا ايسيل هبعد عنك اما ترجعي زي الاول بحبك يا اجمل ملاك مر في حياتي 
اقترب منها قبل وجنتها ثم جبينها والتفت ليذهب فمسكت يداه بنوم 
ايسيل بنوم : فهد خليك جنبي وفتحت اعينها وبعدت قليلا فتمدد بجانبها واخذها في حضنه وغطا في نوم عميق حتي الصباح 
**********************
في قصر الشافعي 
كانت عشق الصغيره تنام في حضن رعد 
عشق : رعد 
رعد : عشقه 
عشق : ممكن انزل اشتغل في صيدليه بجانب الجامعه 
رعد بهدوء : لا 
عشق : ليه بس 
رعد : قولت لا وانتهي النقاش 
عشق : يا رعد 
رعد بعصبيه : عشق بكره الزن عايز انام اخرسي بقي الله قولت لا يعني لا واقولك مفيش شغل بعد الجامعه وكلمه كمان مفيش جامعه فاهمه 
لم تجب عشق 
رعد وهو يمسك زراعها بقوه : اما اكلمك ابقي ردي فاهمه ونامي الوقتي.......ردي قالها بصراخ 
عشق بخوف ودموع تنزل : حاضر 
نظر لها رعد ولخوفها ودموعها فشتم نفسه في سره فهي عادت كما كانت في اول زواجهم اما عشق فاغمضت اعينها بقوه تمنع دموعها فرفع رعد وجهها اليه وهمس بحب
رعد : افتحي عنيكي يا روحي
فتحتها بخوف منه فاقترب منها وقبلها 
رعد : سامحيني 
عشق بخوف : حاضر 
رعد : عشق انا اسف واللهي اتعصبت مش قصدي 
عشق : رعد كل اما احاول اثق فيك بتهد الثقه دي بتخويفك ليا وكل اما احاول انسي اللي حصل زمان لازم تفكرني 
رعد : عشق انا.......
عشق : ممكن انام 
اومأ برأسه ونامت هي وظل ينظر لها بحزن 
****************
في قصر المهدي
كانت تنام في حضنه وهي لا تشعر بشئ لا حزن ولا فرح فقط بالجمود 
ماسه لنفسها : خاين بتحبها طيب بتلمسني ليه انا بقرف منك ومن حبي ليك 
بيبرس : ماستي 
ماسه : امممم
بيبرس : بتفكري في ايه 
ماسه : ولا حاجه مش بفكر 
بيبرس : مالك يا ماسه 
ماسه : بتألم يا بيبرس قلبي اتكسر لزجاج ناعم اوي لدرجه انه معتش ينفع يرجع تاني
وقامت من مكانها دون سماع منه ودخلت الحمام وأخذت شاور وخرجت فدخل هو واخذ شاور وخرج وجدها ستأخذ دواء فذهب ومسكه وجده منوم 
بيبرس : بتاخديه ليه 
ماسه : عايزه انام 
بيبرس : متنامي عادي 
ماسه : مش جايلي نوم وتركته واتجهت للسرير فمسك يداها 
بيبرس : ماسه اما اكلمك اقفي مالك 
ماسه : ليه يهمك 
بيبرس : اكيد انتي مراتي 
ماسه بسخريه : مراتك ههه ضحكتني سبني عايزه انام 
بيبرس : ردي مالك 
ماسه : مفيش سبني 
بيبرس : طيب اكلتي 
ماسه بعصبيه وصوت عالي : متمثلش انك مهتم وسبني بقي 
مسك شعرها بقوه بيده وفكها باليد الاخري 
بيبرس بعصبيه : اوعي تعلي صوتك عليا فاهمه 
لم تجب 
بيبرس : اما اكلمك ردي 
لم تجب فصفعها مما جعلها تقع ارضا ومسك شعرها 
بيبرس : ردي يا زفته 
ماسه : عايزني اقول ايه حاضر طيب حاضر يا بيبرس حاجه تانيه ممكن اخد المنوم وانام 
بيبرس بسخريه : شايف دموعك منزلتش شكلك اتعودتي 
ماسه : ومتقولش ليه انك وصلت لمرحلة الدموع معدتش موجوده خلصت 
وقفت بهدوء واخذت حبتين واستلقت علي السرير واغمضت عيناها وبيبرس ظل ينظر لها ثم خرج وتركها ليذهب ل......
************************************
في احد المنازل الذي يبدو عليه الرقي والغني 
رن بيبرس الجرس لتفتح شابه تبدو في الثلاثين من عمرها جميله ترتدي بنطلون قطني وبلوزه بكم ونظارة قرأه وترفع شعرها بعشوائيه
اسيل : بيبرس ازيك 
بيبرس : مش كويس يا اسيل اسف اني جيت في وقت متأخر كده ومن غير معاد
اسيل بابتسامه : لا عادي ادخل 
دخل بيبرس وجلس علي الاريكه وتنهد بينما جلست اسيل امامه 
اسيل : ماسه 
اومأ برأسه بهدوء 
اسيل : ايه اللي حصل 
حكي لها بيبرس ما حدث 
اسيل : مش خايف تكون عرفت بجوازك 
بيبرس : مش عارف يا اسيل هخاف ليه وهو حقي وفي نفس الوقت هخاف عشان هي حبيبتي 
اسيل : وحبيبتك يا بيبرس هتقولها مراتي انت قولت انها علقت دا معناه انك جرحتها 
بيبرس : مش عارف حاجه انا متلغبط رحت اتجوزت عرفي من وراها وقولت بدل ما عصبيتي تطلع عليها لا احاول ابعد 
اسيل : تروح تتجوز 
بيبرس : هي جات كده حتي بسافر مع السكرتيره عشان ارحمها من قسوتي 
اسيل : هسألك سؤال
بيبرس : اتفضلي
اسيل : مثلا لو روحت الوقتي ولقتها بدل اما اخدت حبيتين منوم اخدته قله هتحس بإيه او لو رفضت تكمل معاك ومع تعذيبك ليها 
بيبرس : اموت ساعتها هموت انا بعشقها 
اسيل بتنهيد : اللي بعشق مش بيخون وانت بتخونها اللي بيعشق مش بيأذي وانت بتأذيها راجع نفسك يا بيبرس وروح لمراتك اطلب منها تسامحك ابعد عن السكرتيره 
بيبرس : انت شايفه كده 
اسيل : اي 
وقف بيبرس من مكانه وقال شكرا يا اسيل وتركها وتوجه للقصر حيث حبيبته 
******************
في صباح يوم جديد 
استيقظت ايسيل وجدته ينام بهدوء كالأطفال 
ايسيل : كأن ده الفهد نفسه نايم ملاك قايم هلاك ههههه واللهي بقول شعر 
كان فهد مستيقظ وعندما وجدها تتململ مثل انه نائم 
ايسيل : ايه هو في حد حلو كده كل حاجة فيه حلوه حتي عيونه السودا اللي تقتل اللي يبصلها واقتربت مقبلة وجنته 
فهد وهو مغمض : انت بتبوسي ابن اختك 
انصدمت ايسيل اكان يسمعها فاحمرت وجنتاها بشده 
ايسيل : قول انك كنت نايم ومسمعتش 
ضحك فهد بصوت عالي وابتسمت 
ايسيل بدون وعي : انت حلو كده ليه 
نظر لها فهد وقالت بهمس مش احلي منك يا قلبي واقترب منها وقبلها 
*******************
في قصر الشافعي 
استيقظت عشق الصغيره من النوم وجدته ما زال نائم 
عشق : اتغير يا رعد لو مش عشاني عشان نفسك انا لحد الوقتي بخاف منك بخاف في يوم تقوم تقولي مش بحبك وبحب غيرك خايفه اعصبك تضربني بحس بالامان جنبك وفي نفس الوقت بالخوف
ونزلت دمعه منها مسحتها ودخلت الحمام ففتح هو اعينه وتنهد بحزن وانتظرها حتي خرجت فوقف امامها واعاد خصله من شعرها الذي يتساقط منه الماء ورأ اذنها 
رعد : عشق انا بحبك انتي وبس ومستحيل احب غيرك لو اخر يوم في عمري متخافيش مني لاني مستحيل ااذيكي يمكن كنت بعمل كده الاول انما الوقتي لا وسامحيني علي عصبيتي 
واقترب منها وقبل جبينها 
رعد : صباحك جنه 
عشق بابتسامة : صباحك سكر 
رعد : يلا البسي علي اما اخد شاور عشان ننزل سوا 
اومأت برأسها وقررت عدم فتح موضوع الشغل مره اخري 
خرج رعد وجدها جهزت 
رعد : حبيبي ايه الجمال ده 
عشق بتذمر : حبيبك 
رعد بمزاح : اي مانتي شبه واحد صاحبي 
وقفت عشق واقتربت منه ووضعت يداها حول رقبته 
عشق : ويا تري صاحبك حلو ذيي 
رعد وضع يده علي خصرها : لا مفيش حد حلو ذيك يا عشقي 
عشق : بجد يا رعدي 
اقترب رعد وهمس : بجد يا روح رعدك 
عشق : بعشقك 
رعد : انا اكتر 
بعدت عشق وقالت يلا ننزل كفايه عليك كده النهارده 
رعد بغيظ : يخربيت فصلانك 
عشق : ههههه عشان تبقي تقول شبه صاحبك 
وتركته وذهب ونزل هو ورأها 
*************************
جلس الكل سويا علي الافطار 
عشق الكبيرة : نور وعشق هتروحوا الجامعه 
نور : بعد اما نشوف ايسيل هتيجي يا عشق الجامعه 
عشق : لاء لاء
شغف : تبقي معديه 
عشق : لاء لاء 
شغف : سلمش عليا 
عشق : لاء لاء 
رعد الصغير : بس ايه هو يانتوا يا ايسيل بسس وتركهم وذهب 
تجمعت الدموع في اعين عشق وذهبت لغرفتها 
رعد الكبير بهدوء : شغف اللي عملتوه غلط 
شغف : اسفين يا بابا عن اذنك 
وذهب جري للجراج وراء اخوها الذي كان سيخرج بسيارته 
شغف وهي تنهج : ر. ر. رعد 
نزل رعد وهو قلق عليها 
رعد ويمسك يداها : مالك 
شغف وهي تنفض يداه : زعلتها ليه هاااه بتضايقها ليه هي طلعت وبتعيط وانا اللي غلطانه 
رعد : هي بتعيط 
شغف : اي يا استاذ 
تركها رعد وتوجه لغرفته تحت نظرات الكل المستغربه و..........
******************
كده الفصل السادس عشر خلص 
بقلمي / سماء أحمد
************

غرام الفهد 
الفصل السابع عشر 

استيقظت ماسه ولم تجده اخذت شاور ونزلت وجدت الكل يجلس يفطر 
ماسه : صباح الخير 
الكل : صباح النور 
جلست وشرعت في تناول الطعام ببطء 
لارا : حبيبتي هتروحي لايسيل 
ماسه : اي يا ماما....بيبرس 
بيبرس : نعم 
ماسه : ممكن اروح 
بيبرس : تمام 
يئوت : هتتأخري 
ماسه : اي عايزه اقعد شويه مع عشق وحشتني 
لارا : اي عشق 
ماسه : الكبيره 
لارا : اسمها خالتو طنط او حتي ماما 
ماسه : اسمها اختي وصاحبتي عن اذنكم 
وذهبت وركبت سيارتها وظل تدور في القاهره ثم اتجهت للمستشفي 
******************
في قصر الشافعي 
ذهب رعد الي غرفته وفتح الباب لم يجدها فاستغرب بشده ولكنه سمع شهقات تأتي من الحمام تألم قلبه وحزن فذهب وخبط علي الباب بخفه 
عشق بصوت مبحوح : ثواني هفتح 
وغسلت وجهها وهي متوقعه اما عشق او شغف او نور وفتحت وجدته هو 
عشق : نسيت حاجة يا رعد 
رعد : بتعيطي ليه 
عشق : مبعيطش عن اذنك 
ونزلت بسرعه دون سماع رد منه فتنهد ونزل ورأها
رعد : يا داده عشق فين 
الداده : عشق هانم نزلت كان الكل ماشي فجرت عشان تلحقهم 
رعد وهو يجز علي اسنانه : ماشي يا عشق 
وذهب الي المستشفى لرؤيه ايسيل قبل العمل 
******************
في المستشفي 
مازال فهد ينام بجانب ايسيل وهي بحضنه
فهد : حاسه بوجع 
ايسيل : بالعكس انا مرتاحه اوي.....مش هتروح شغلك
فهد : ليه زهقتي مني 
ايسيل : لا ياريت تقعد معايا علي طول 
فهد : وهو كذلك لحد اما تخفي 
ايسيل : يس انا فرحانه او......قاطع كلامها خبط علي الباب ودخول الكل فخجلت بشده 
عدي : ايه يا بني مبتديش فرصه 
فهد : ايه اللي جابك 
عشق الصغيره : اكيد يعني محدش جاي يشوفك جايين نشوف القمر 
فهد : اوف ع الغتاته هو انتي يا جوزك 
رعد الصغير من ورأهم : مين بيجيب في سيرتي 
فهد : كملت.....بابا فين
عشق الكبيرة : راح الشركه وقال هيعمل شغل مهم علي اما الكل يمشي وهيجي 
شغف : متقوم يا بني من جنب البونيه 
كانت وجنتي ايسيل يشتعلان بشده 
فهد : يخربيت الغتاته مش قايم 
ايسيل بهمس : قوم يا فهد لو سمحت 
فهد : عشان خاطر قلبي 
وقام من جانبها وبعد وقت خرج عدي واسد ورعد ورزان ونور وعشق لعملهم بينما بقت عشق وشغف ومعهم فهد وخبط الباب ودخل غيث 
غيث مقبلا جبينها : ازيك يا قلبي
ايسيل : تمام الحمد لله 
فهد بهمس وهو يجز علي اسنانه : تك وجع في قلبك
غيث : ازيكم جميعا 
ردت عشق وفهد بضيق ولم تجب شغف 
وبعد وقت جاءت ماسه ودخلت سلمت علي الكل ثم اخذتها عشق وخرجوا وجلست بجانب عشق 
عشق : مالك يا ماستي 
ماسه : منا فلة اهو يا عشقي 
عشق : تقدري تضحكي بالكلام ده علي لارا مش علي عشق دانا اللي مربياكي 
ماسه : عشق خديني في حضنك 
اخذتها عشق في حضنها وتشبثت ماسة بها وقالت انا تعبانه اوي اقتليني يا عشق ريحيني مش انا بنتك ريحي بنتك 
نزلت دموع عشق وبيبرس الذي كان قلق عليها واتي ليراها وسمع كلامها 
عشق : بيبرس 
ماسه بعدت عنها لتنظر ورأها تجده يقف فذهبت اليه اما هو فمسح دموعه فور نداء عشق 
ماسه : مش هسألك جيت ليه لانه مش من حقي زي اما بتقول تعالي بقي نروح للكل ومسكت يديه ودخلوا مع عشق لايسيل 
شغف : ثنائي الحب الخفي تفضلوا 
ضحك الكل 
بيبرس : حمد لله علي سلامتك يا ايسيل 
ايسيل : الله يسلمك يا بيبرس 
نظر بيبرس لغيث باستفهام 
فهد : ايسيل تبقي بنت عمو كرم ودا يبقي اخوها التوأم 
بيبرس : مش فاهم حاجة 
شغف : عادي الذكاء الزايد بيعمل كهربه 
ضحك الكل 
شغف : خليك معايا يا بيبو عمو كرم المز فاكره وعمتو سيلا المزه كانوا خلفوا توأم وقالوا ان البنت اتخطفت واللي اتخطفت ايسيل فهمت 
بيبرس : اي وانا بقول الجمال ده كله منين اكيد عشان مامتك سيلا 
فهد لنفسه : شكلهم مش هيجبوها لبرة شكلي هعلم عليهم 
ماسه : علي فكرة انكل كرم كان جميل ووسيم اوي دا حتي كنت بفكر اخطفوا من طنط سيلا 
بيبرس : لا طنط سيلا احلي 
ماسه : انكل كرم 
بيبرس : سيلا 
ماسه : كرم 
بيبرس : سيلا 
ماسه : كرم
شغف : عاااا بس البنت لسه تعبانه شوفتي يا ست ايسيل بيتشاكلوا علي اهلك وانتي ساكته وكانوا بيخططوا مخططات خبيثه 
ضحك الكل 
عشق : مهما كبرتوا واتجوزتوا هتفضلوا ناقر ونقير 
ايسيل : غيثو جبت صوره 
غيث ضحك علي الاسم : اي جبتها 
واخرجها من بنطلونه كانت صوره لشابه في منتصف العقد الثاني وشاب في بدايه الثلاثين وكانوا في غايه الجمال تقف امامه وهو يحاوط خصرها بيديه
ايسيل بدموع وابتسامه : حلوين اوي
وبعد وقت من كلام ومزاح 
بيبرس : ماسه يلا نمشي 
ماسه : ممكن تسبني مع عشق 
بيبرس : لا يلا واستأذن من الكل واخذها وخرجوا 
ماسه : انا جايبه عربيتي هروح فيها 
بيبرس : لا هتيجي معايا وهبعت السواق يخدها 
ماسه : بس
بيبرس : اركبي وانتي ساكته 
واخذها وذهبوا الي مطعم سويا ودخلوا 
ماسه : جبتني ليه 
بيبرس : انتي مكلتيش من امبارح 
ماسه : مش عايزه اكل 
بيبرس : وانا مش بخيرك 
ماسه : اوف حاضر اطلب اي حاجة 
بيبرس : شطوره يا حبيبتي 
ماسه بابتسامه : حبيبتك 
بيبرس : ايوه وقلبي كمان 
ماسه : ممكن تقولها علي طول 
بيبرس : حاضر يا حبيبتي 
وطلب الطعام وتناولوه 
شخص : ايه دا ماسه 
نظرت ماسه له وبدي عليها الفرحة الشديده 
ماسه وهي تصافحه : مازن ازيك 
مازن : كويس ازيك انتي 
ماسه : تمام اعرفك بيبرس جوزي ودا مازن كان زميلي في الجامعه 
صافحه بيبرس 
مازن بدموع ظهرت ولاحظها بيبرس : جوزك 
ماسه : اي اتجوزنا من كام شهر 
مازن : احم مبروك....عن اذنكم 
وذهب وتركهم وسط ضيق بيبرس 
بيبرس بحده : تعرفيه منين 
ماسه : منا قولت كان زميلي في الجامعه 
بيبرس بعصبيه : ولا كان حبيبك 
ماسه : انت بتقول ايه 
بيبرس : كنتي بتحبيه هو باين بيحبك ردي اكيد لسه بتحبيه 
ماسه بدموع : انا في حياتي ما حبيت غيرك الدور والباقي عليك يا تري بتحبني انا بس 
ووقفت تركته وذهبت بينما هو ظل مكانه يستوعب ما قالت

*****************
مر اسبوعين والان ايسيل تخرج من المستشفي بعدما تعافت الي حد ما كليا وذهبت الي القصر 
كان الكل يجلس معها 
رعد الصغير : منوره يا ايسيل 
ايسيل : عارفه 
رعد : يلا يا بارده 
ايسيل : مش هرد عليك 
سحاب : لاء اختي عاقله 
يحيي : مش ذيك 
سحاب : الله يسلمك 
رعد الكبير : اطفال 
سحاب : ميرسي يا عمو....يلا نمشي احنا 
غيث : وانا كمان 
رعد : خليكم قاعدين معانا 
يحيي : لا كده كفايه وذهبوا 
رعد : فهد خد مراتك ترتاح 
فهد : حاضر يا بابا وحملها واتجه لغرفتهم وذهب كل واحد لغرفته 
******************
في غرفه رعد
كانت عشق في غرفه تبديل الملابس تاخذ ملابس لكي ترتديها وجاء هو من خلفها 
رعد : عشق 
عشق : نعم 
رعد : انا اسف 
عشق : علي ايه 
رعد : على اللي حصل من اسبوعين 
عشق : واللهي لسه فاكر وحضرتك من اسبوعين مش بتكلمني ولا معبرني كأني مش موجوده مطنشني دايما 
رعد وكوب وجهها بين يديه : كنت بحقق طلب حبيبتي 
عشق : اللي هو ايه 
رعد : صيدليتك جهزت وتقدري تبتدي شغل مع اي حد وفي اي وقت ومعاكي دكتورتين هيساعدوكي 
نظرت له عشق بدهشه وفرحه وحضنته بقوه 
عشق : بحبك بحبك اوي يا احلي زوج في العالم كله
رعد : وانا بعشقك.....بس دا هيبقي بشروط 
بعدت عنه ونظرت له متسائله 
رعد : بعد كده ممنوع تعيطي في الحمام تيجي تعيطي في حضني حتي لو زعلانه مني واما تزعلي مني تيجي تقوليلي ومعتيش تخافي مني لاني مستحيل اازيكي 
اومأت برأسها بسعاده وحضنته 
*********************
في شركه المهدي
تزكر بيبرس ما حدث من صباح اليوم ونزلت دمعه منه 
فلاااش بااااك
حدثت مشكله اخري بين بيبرس وماسه بسبب ملابسها فكانت ترتدي جيب قصيره وبلوزه 
بيبرس : انتي راحه فين 
ماسه : هنزل اقعد مع يئوت 
بيبرس : مش هتنزلي كده 
ماسه : كلهم الوقتي رايحين الشغل وهتبقي قاعده بنات 
بيبرس : قولت لا 
ماسه بعصبيه : وانا كمان مش هغير 
بيبرس : هتغيري 
ماسه : لاء 
صفعها بيبرس بقوه فوقعت وانجرح جبينها لانها خبطت في الكومدينو فرأها هو وحزن 
بيبرس بحزن : ماسه انا...... 
ماسه : طلقني 
بيبرس بصدمه : ايه 
ماسه : بقولك طلقني يا بيبرس 
اقترب منها ومسك معصمها بقوه 
بيبرس : اوعي اسمع منك الكلمه دي تاني 
ماسه : لا هتسمعها وهتنفذها 
صفعها بقوه فردت له الصفعه وقالت بقسوه 
ماسه وهي ترفع سبابتها في وجهه : اياك ثم اياك تحاول تمد ايدك تاني هكسرهالك 
بيبرس بعصبيه : بتمدي ايدك عليا واللهي لوريكي 
ضربها بعنف ضربها كثيرا ثم اغتصبها بأبشع الطرق كيف لهذا ان يكون عاشق فهذا ليس عشق ولم يحبها ولو للحظه ام انه وصل للهوس والاسوأ انه تركها لم ينظر لها قط ولا لما فعله 
باااااك

خبط احدهم علي الباب فأمره بيبرس بالدخول وكانت السكرتيرة وذهبت اليه 
السكرتيرة : وحشتني اوي 
لم يجب 
السكرتيرة : مالك يا حبيبي 
بيبرس : انت معتيش مراتي 
السكرتيرة : ايه 
بيبرس : ورقه العرفي معايا انا غلطت 
السكرتيرة : ازاي يعني هو لعب عيال دا انا افضحك في الدنيا كلها 
بيبرس : ساعتها هدمرك انتي وعيلتك ومتنسيش اني مقربتش منك 
السكرتيره : بس انا بحب......
بيبرس : انتي محبتنيش انتي حبيتي فلوسي والهدايا والسفر وبس يلا اطلعي وانا هنقلك قسم تاني 
اومأت برأسها وخرجت وهي تموت غيظا منه 
بينما بيبرس اخذ فونه ومفتاح السياره وذهب الي الطبيبه 
***************
في احد العيادات دخل بيبرس مسرعا لها 
اسيل : بيبرس مالك 
بيبرس : اسيل انا بحاجتك 
اسيل : احكي يا بيبرس 
حكي لها ما حدث معه ومع ماسه والسكرتيرة 
اسيل : هتعمل ايه الوقتي 
بيبرس : هروح لماسه واطلقها وهطلب منها تعيش حياتها يا اسيل انا اذتها كتير
اسيل : وحبك ليها 
بيبرس : دا مش حب دا جنون انا الوقتي ميزت والوقتي انا حبيتها وعرفت معني الحب انا هسيبها عشان سعادتها 
اسيل بابتسامه : بيبرس اقدر اقولك انك خفيت عصبيتك راحت الوقتي وانا متأكده ان قرارك صح
اكتفي بيبرس بالابتسامة واستأذن وذهب 
****************
في قصر الشافعي غرفه فهد 
وصل بها ونزلها علي السرير 
ايسيل : مالك 
فهد : مفيش 
ايسيل : لا فيه انت معتش بتكلمني زي الاول وبتعملني بجفاء اوي 
فهد بعصبية : ايسيل بطلي شغل العيال ده واسكتي ارتاحي وسيبيني في حالي 
ايسيل بدموع : بس 
فهد : مبسش اسكتي 
نزلت دموعها وتحولت لبكاء فحزن لحزنها ولكنه.....
فهد بعصبية : بتعيطي ليه 
ايسيل ببكاء : مفيش
فهد بصوت عالي : ايسيل بطلي عياط 
ايسيل بدموع تنزل وشهقات : حاضر 
ومسحت دموعها وهو تركها وذهب للخارج وبعد وقت عاد وجدها تجلس في صمت 
فهد : اوف اخيرا سكتي وبطلتي ازعاج
نظرت له بحزن ودمعه نزلت ولكنها مسحتها 
ايسيل : عايزه ارجع الجامعه 
فهد بجمود : لا 
ايسيل بدموع تنزل : ارجوك 
فهد : اوف انتي حره بطلي عايط زي العيال اعملي اللي انتي عايزاه 
وتركها ودخل الحمام بينما هي بكت حتي نامت وهو خرج ونظر لها 
فهد : انا اسف يا قلب فهد بس لازم تبعدي عن فهد الوحش وقبل جبينها ونام بينما هي شعرت به فاقتربت ووضعت رأسها علي صدره وهو حضنها وقبل رأسها وناما 
*******************
في قصر المهدي 
دخل بيبرس والحزن بادي عليه رأي لارا امامه 
بيبرس : طنط ماسه فين 
لارا : لسه منزلتش لحد الوقتي 
بيبرس لنفسه : وازاي هتقدر تنزل بعد اللي عملته فيها غبي 
لارا : بيبرس 
بيبرس : نعم 
لارا : بكلمك مش بترد بقولك اطلع شوفها وقولها تنزل 
بيبرس : حاضر 
واتجه لغرفته وفتح الباب صدم مما رأي فهي كما تركها لم تتحرك وعينها مغمضه فزع لمنظرها اقترب منها مسرع وظل يضربها بخفه علي وجهها 
بيبرس : ماسه حبيبتي مالك ماسه ردي يا ماسه وصرخ باسمها مااااااسه 
جاءت لارا وجودي وچيلان علي صوته وصدموا 
لارا بصراخ : بنتي ماسة 
بيبرس بدموع تنزل : رنوا علي الدكتورة ارجوكم 
رنت چيلان علي الطبيبه بينما جودي ابدلت ملابسها وغطتها وبيبرس كانت في حضنه رفض تركها 
بعد وقت جاءت الطبيبه ورفض بيبرس تركها وكشفت عليها 
الدكتورة : حضرتك جوزها 
بيبرس : اي هي هتفوق امتي 
الدكتورة : الوقتي.....مراتك معرضه للاغتصاب 
فتحت ماسه عينها ببطء
بيبرس : عارف وانا السبب 
ماسه بضعف : دكتوره لو سمحتي دا موضوع شخصي 
اومأت الدكتوره 
الدكتورة : مدام في حاجة تانيه لازم اقولها 
ماسه بألم : ااااه بطني 
جري بيبرس ناحيتها ورفعها وحضنها فخرجت الطبيبه دون التحدث واعطت الرشته لهم بالخارج
لارا ببكاء : بيبرس ايه اللي حصل لبنتي 
ماسه بضعف : ماما دا موضوع بيني انا وجوزي 
جودي : ماسه
ماسه : طنط لو سمحتوا مش عايزه حد يعرف لا بابا ولا غيره 
چيلان : يلا يا لارا يلا يا جودي نسيبهم اكيد عايزين يتكلموا سوا 
لارا : مستحيل اسيب بنتي مع حيوان زيك 
ماسه : ماما 
اخذتهم چيلان وخرجوا وقفلوا الباب ورأهم 
اقترب بيبرس منها وجلس علي حافه السرير ودموعه نزلت وهي مسكت وجهه بيداها ومسحت دموعه 
بيبرس : انا اتجوزت من وراكي عرفي ودا لاني كنت بتعامل معاكي بقسوه قولت يبقي حد يستحملني مش انتي لوحدك بس واللهي العظيم ما لمستها ولا في حياتي ما لمست غيرك يا ماسه......عصبيتي عمتني خلتني اشك فيكي اضربك اعذبك اهينك تعبت اوي حاولت ابعد مقدرتش بس الوقتي خلاص انا هبعد عنك عشان بحبك.....كنتي طلبتي الطلاق وانا...... قبل جبينها وحضنها وهمس في اذنها..... ماسه بحبك اوي انتي طالق......بعد عنها وجد دموعها تنزل ودموعه ايضا فقبل جبينها وتركها وذهب وهي لم تتكلم لم تتحرك شيء بداخلها يخبرها ان تمنعه لكن لا لسانها توقف عن الكلام اغمضت اعينها تحاول الهروب من الواقع 

*******************
في صباح يوم جديد استيقظت ايسيل وجهزت نفسها لتذهب الي جامعتها وفطرت مع الكل واخذها فهد مع الفتيات للجامعه 
لم يتحدث معها نهائي فحزنت ولم تتكلم حتي وصلوا ونزلت بهدوء هي والفتيات ودخلوا المقهي ونزلت دمعه من ايسيل ومسحتها سريعا 
عشق : ايسو مالك 
ايسيل : احم مفيش 
نور : ايسيل 
سمحت ايسيل لدموعها ان تنزل 
عشق : مالك يا حبيبتي 
ايسيل بدموع تنزل : فهد وحكت لهم ما حدث
نور بحزن : ايسيل اكيد عنده سبب 
عشق بغضب : سبب ايه هيفضل طول عمره فهد عمره ما هيتغير غبي
ايسيل وهي تمسح كالأطفال : متشتميش فهدي لو سمحتي 
ضحكت الفتيات بشده 
عشق : قومي يا بت ادامي ع المحاضره خساره الكلام معاكي 
وتوجهوا الي المحاضره 
كان اكرم حزين جدا لعدم رؤيتها مره اخري ودخل بحزن ولكن الابتسامه عرفت مكانها عند رؤيتها لكن مهلا جانب جبينها مجروح وايضا زراعها فيحيطه الجبس وجانب شفتها مجروح ما هذا كله 
كان زملاء ايسيل يطمنوا عليها ولكنهم جلسوا فور مجئ اكرم 

بدأ كرم في المحاضره وظل ينظر اليها وهي تنظر للاشئ وتفكر في فهدها حتي انتهت المحاضرة 
انتهوا من المحاضرات فقرروا الذهاب للمنزل 
عشق : انا هرن علي السواق 
ايسيل : عايزه اتمشي 
عشق : بس فهد لو عرف هيزعق
نور : هو في الشغل الوقتي 
ايسيل : روحوا انتم وانا هتمشي وابقي اجي 
نور : شكلك متضايقه خلاص نروح نتمشي سوا مستحيل نسيبك كده 
عشق : اي 
اومأت ايسيل بهدوء وذهبوا الفتيات الثلاثه ليتمشوا في صمت 
كانت ايسيل تتزكر معاملة فهد وتتنهد بالم حتي رأته يقف امامها بعصبيه شديده 

*****************
ذهب فهد لعمله كان يجلس يتابع عمله حتي قاطعه فونه ورأي رقم الحارس المعين لايسيل وهو الذي اخبره في ذلك اليوم بذهابها لمقابلة فايزه وعينه فهد لانه يخاف بشده علي ايسيل 
فهد : ايه 
الحارس : الهانم خرجت من الجامعه مع الهوانم اللي بيرحوا معاها الجامعه والوقتي بيتمشوا 
فهد : فين 
الحارس : في........ 
فهد : طيب افضل وراهم وانا جاي 
الحارس : تمام 
وقفل السكه واخذ مفاتيحه وفونه وذهب اليها رأها تتمشي بهدوء وتتنهد كل وقت واخر دون فنزل وقرر تكملة ما بدأ به 
رفعت اعينها له و.......... 

************************
كده الفصل السبعتاشر خلص 
بقلمي / سماء أحمد
*************
تفاعل عشان اكمل 
متنسوش متابعه لصفحتي 😍

تعليقات

التنقل السريع