القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية غرام الفهد البارت 4_5_6_7بقلم سماء احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


غرام الفهد 

الفصل الرابع 


سحاب بصراخ : اياكي ثم اياكي تقولي عن اختي خرسه فاهمه 

دموع : دموع بتحب ايسيل اوي دموع بتحب ايسيل اوي 

مسكت ايسيل يديها ووضعتها علي قلبها ثم قلب دموع وابتسمت وسط دموعها

رعد الكبير : في ايه وازاي تدخل هنا 

الشرطي : في ان الانسه سحاب اخدت بنت من امها وحرمتها من حنانها 

سحاب : هي كذابه هي اللي رمتنا من بيت بابا 

الشرطي : قولي كده في المركز يلا اتفضلي معايا 

شدت ايسيل سحاب في اتجهها 

فهد : معاك اذن بكده 

الشرطي : انت مين عشان تتكلم 

فهد : انا الرائد فهد الشافعي 

الشرطي : احم لا

فهد : خلاص ملكاش تخدهم 

سحاب بصرخه : دموووع 

نظرا الكل وجدوها تخرج لوحدها فجريوا ولكن هناك سياره سبقتهم وخبطتها ووقعت وسط دمائها 

جرت ايسيل وسحاب باتجاهها ووضعت ايسيل رأسها علي ارجلها وتهز فيها ولكن لا حياة لمن تنادي 

سحاب بصراخ : دموع قومي دموع قومي اااااه دمووووع 

شعور انك تود الصراخ ولكنك لا تستطيع انك تريد لشخص ان يستجب لندائك بدون ان تناديه شعور مؤلم جداً تشعر به ايسيل 


اقترب احمد وجس النبض 

احمد : البقاء لله 

سحاب : عاااااا لااااااا دموووووع اااااااه 

قامت ايسيل واقتربت من العسكري وفي لحظه كان سلاحه بيديها ووجهته باتجاه امها 

فايزه : هههههه الخرسه بقت شجاعه 

نظرت سحاب لايسيل وقامت مفزوعه 

الشرطي : سيبيه السلاح هتأذي نفسك

حركت رأسها علامه الرفض 

سحاب ببكاء : ايسيل متضيعيش نفسك عشانها ايسيل ارجوكي

فايزه : الخرسه ولا تقدر تعمل حاجه 

سحاب بصراخ : اخرسي هي بتعرف تضرب ناار كويس بابا دموع علمها 

شعرت فايزه بالخوف 

فايزه : ايسيل انا مامتك هتقتلي امك 

نظرت لها نظره حارقه ثم شدت الزناد 

رعد الكبير : يا بنتي متضعيش نفسك 

رزان ببكاء : ايسيل وغلاوة دموع اهدي 

عشق ببكاء : ايسيل اهدي ربنا كبير وهيجيب حق دموع 

شغف ببكاء : ايسيل عشان خاطر سحاب مش عشان نفسك 

سحاب : بالله عليكي متخلنيش اخسر كل حاجه انا خسرت دموع هموت لو خسرتك ارجوكي طيب مش بابا قالنا ان احنا نقدر نقتل روح بس منقدرش نحيها وانتي الوقتي هتقتلي روح حرام عليكي انتي كده هتكوني قاتله يا ايسيل وايسيل اختي البنت الجدعه اللي مبتخفش ام دموع هتقتل لا مصدقش

تأثرت ايسيل بسحاب ثم انزلت المسدس ووجهته باتجاه رأسها 

سحاب بصراخ : لااااا ايسيل انتي مش كافره ايسيل 

وفي لحظه حدث ضرب نار اغمي علي سحاب 


************************************

جاء فهد رفع يديها فاغمي عليها بين يديها نظر لوجهها 

فهد : مش معقول سبحان الله ملاك زيك عايز يموت 

بعد شعرها عن اعينها ووضعه ورأ اذنها ثم حملها واتجه للداخل 


اما يحيي فاقترب من سحاب وحملها 

رعد : دخلوا البنات وانت يا اسد شوف الحادثه والاجراءات وايسيل تشتال عنها كل حاجة مفهوم 

اسد : حاضر يا بابا 

رعد : الكل علي جوه عدي هات رزان وجاسمين جوه 

اما هو فحمل عشق التي كانت تجلس ولا تستطيع الوقوف ورعد حمل اخته التي لم تكن قادره علي الوقوف 


************************************

في الداخل 

اخذ فهد ايسيل لغرفته التي كانت خط أحمر للكل لا يدخلها سوي شغف وامه وحتي شغف لا تدخلها كثيرا ووضعها ووجد نفسه يقترب ويقبل جبينها ويمسح دموعها ثم خرج وناد علي احمد الذي كان يكشف علي سحاب 


احمد : جلها انهيار عصبي والحمد لله كان في مهدئ في الصيدليه هنا (فكانت صيدليه صغيره بالقصر بها كل ما يلزم للإسعافات الاوليه) واكيد اختها كده 

رعد : طيب ادخل لاختها 


ودخل احمد واعطاهم مهدئ والكل مستيقظ في فيلا رعد يجلسون والفتيات تبكين 

رزان ببكاء : هما هيقوموا امته 

احمد : يمكن الصبح 

عدي : ايه اللي حصل 

رزان : جاسمين انتي كنتي معاهم 

جاسمين ببكاء : انا وايسيل كنا قاعدين سوا ودموع عم تلعب وفجأة الجرس رن فتحت كانت الحيوانه امهم ودفشتني ودخلت ومعا الشرطه واخدوا دموع ايسيل كانت عم تدفشهم بس امها دفشتها فانجرحت براسا وقالت ليها كلام بيجرح وسألونا عن سحاب وقفت ايسيل وحركت رأسها علامه رفض فا اما قالت انا عارفه وينا ومشوا ونحنا لحقناهم وازداد بكائها وكان ليث يود ان يضمها ويهدئها فوقف ينظر لها وعينه مشتعله 

فهد : هدفعها التمن هي والشرطي والعساكر اللي كانوا معاها 

رعد الصغير : بس هي ليه تعمل كده 

رزان وهي تمسح دموعها : لانها حيوانه مش ام في ام في الكون ترمي بناتها مش بنت جوزها بس في الشارع وتذل بنتها انها مش بتتكلم وتتبري من التانيه عشان متوحده 

جاسمين : انا خايفه ع ايسيل دموع كانت بنتا واختا واما وكل حاجة هي مبتعرف تاكل قبل ما تأكلا وسحاب اللي حاست انها خسرت الاتنين في لحظه يا الل صبرهم 

وظل الكل في حوار طوال الليل حتي جاء النهار بأوجاع كثيره 


************************************

استيقظت ايسيل وجلست علي السرير وبدأت تتذكر ودموعها تنساب وجدت عشق وجاسمين يدخلون عليها فنظرت لهم وحركت شفتها بدون صوت ولكنهم لم يفهموا 


فهد من ورأهم : اختك كويسه هتفوق كمان شوية (فقد كان يفهم لغه الشفاه وتدرب عليها) 

تنهدت ثم تحدثت مره اخري 

فهد : حاضر تعالي معايا

واخذها وذهبوا لغرفه سحاب وجدت رزان بجانبها وشغف فذهبت لها ومسكت يديها وقبلت جبينها ودموعها تنزل ثم نظرت لفهد وتحدثت

فهد : شغف روحي هاتي اسدال ليها وعندك الحمام اهو ولو عوزتي حاجه قولي 

اومأت ونظرت له نظره شكر

ثم توضأت وبدأت في الصلاه وتستغفر ربها علي ما فعلت وهي تبكي 


************************************

خرجت شغف وهي تبكي بشده فوجدت الكل يجلس وجري عليها رعد اخوها 

رعد : مالك يا قلبي 

شغف ببكاء : ليه بيحصل فيها كده ليه عندها ام مش كويسه واختها ماتت والتانيه نايمه 

رعد : ربنا يصبرها 

شغف : طيب حد يسكتها كل اما تخلص تبص علي صورة اخواتها في السلسله وتعيط اكتر وترجع تصلي


تألم قلب فهد وقرر الذهاب لها فذهب وجد سحاب تستيقظ فتابعهم 

استيقظت سحاب ونظرت حولها ثم وجدت اختها فقامت وجرت عليها وحضنتها وبكت 

سحاب ببكاء : متسبنيش يا ايسيل هموت من غيرك كفايه خسارتي لدموع 

اومأت ايسيل ببكاء 

سحاب : عارفه انك عايزه تصرخي وتقولي اللي في قلبك حاسه بيكي يا ايسيل 

اومأت ايسيل وبكت اكثر 


تركهم فهد وعاد للعائله ولحقه الفتاتان 

عشق وهي تذهب لهم : انتم كويسين 

سحاب : الحمد لله.......عايزين نودع دموع 

رعد : حاضر هتودعوها عشان تدفن 

مسكت ايسيل في ملابس سحاب ودموعها نزلت 

كانت شغف في حضن رعد تبكي وهي تنظر لها ولحركتها 

سحاب : طيب ممكن حد يخدنا 

رعد : اكيد فهد هيخدكم لاسد هو اكيد ظبط كل حاجه 

عشق : ممكن اروح معاهم يا رعد 

رعد : طبعا يا عشقي 


وذهبوا الي المشرحه ودخلت عشق وسحاب وايسيل ورفعوا الغطاء عنها ثم رفعتها ايسيل وحضنتها بقوه ودموعها انسابت بشده 

عشق ببكاء : عشق بتحب دموع 

سحاب ببكاء : هتوحشيني اوي ليه سبتيني طيب بلاش انا ليه سبتي ايسيل......ايسيل يلا 

حركت رأسها علامه الرفض 

عشق : يا ايسيل 

حركت رأسها علامه الرفض مره اخري وهي تبكي وحاولوا ان يشدوها ولكنها رفضت تركها فنادت عشق لفهد واسد فدخل فهد 


فهد : ابعدي عنها خلاص 

حركت رأسها علامه الرفض وهي تحضنها وترفض تركها وتبكي فنظر لها وتألم قلبه حتي اسد كان يكور يده ويمنع دموعه 

فهد بعصبية : ايسيل ابعدي 

وشدها واخذها في حضنه وهي لفت يداها حول خصره وبكت اكثر وحاولت تصرخ ولكن صوتها لا يخرج وهو لاحظ ذلك فلف يده حولها وكأنه سيدخلها بين ضلوعه 

فهد بهدوء : عيطي يا ايسيل عشان ترتاحي عيطي 

ظلت هكذا وقت طويل ثم القت نظره علي اختها وهي في حضنه فأعاد هو رأسها لحضنه وسحبها للخارج بالقوه وتمت اجراءات الدفن وتجمع الكل حول مقبرتها حتي يواسوا الفتاتان ركعت ايسيل امام مقبرتها ودموعها تنساب بقوه وتمسح علي مقبرتها 


جاسمين ببكاء : ايسيل مو هيك انتي عم تعذبيها 

سحاب جلست بجانبها : حاسه بيكي يا حبيبتي بس كده بتعذبيها وتعذبي نفسك 

خبطت ايسيل علي قلبها 

سحاب : عارفه بيوجعك اوي بس كده عمرك ما هترتاحي 

جلست عشق بجانبها وحضنتها 

بكي معظمهم عليها وعلي طريقه بكائها والبعض الاخر تألم قلبه واخذوها وذهبت هي واختها لمنزلهم وجلست معهم رزان وجاسمين 


************************************

مر شهر لا يوجد جديد سوي زياره عشق وشغف ورعد الذي تعلقت به ايسيل وشعرت انه كأباها لايسيل وسحاب ومراقبة فهد لها من بعيد 


في يوم كان رعد يعزم سحاب وايسيل ورزان وجاسمين علي الغداء بعد محاولات من عشق ليوافقوا 

رعد : منورين يا بنات 

سحاب : نورك يا عمو 

رعد : فين شغف ورعد 

عدي : كالعاده هي زعلانه من فهد ورعد بيقنعها تاكل 

اسد : الوقتي هتلقيها نازله وهو شايلها وهي بتصرخ 

وما ان انهي كلامه حتي نزل رعد حاملا شغف 

شغف : عاااا سيبني يا رعد مش هقعد مع التلاجه ده

رعد : ههههه وتسيبيني اكل لوحدي 

شغف : عاااا متاكل مع التلاجه التانيه والحيطه التالته ورعود وعشقي

اسد : بقي انا تلاجه 

عدي : وانا حيطه 

شغف وهي تتمسك برعد وقد نست الفتيات : واللهي كل واحد ادري بنفسه 

اسد بعصبيه : بقي كده 

شغف : عااا هياكلني يا رعد 

الكل : هههههههه 

شغف : عاااا ايه ده عندنا ضيوف مش تقول نزلني اما اطفح بقي 

جاسمين : اطفح 

شغف : هذه اللغه الشغفيه الفصحه يعني متاخديش في بالك المهم عاملين ايه 

رزان : عاملين بطاطس 

شغف : اروزه ازيك ابت 

رعد بحده : شغف كده عيب 

شغف : ارعد بيه واللهي ليك وحشه 

عشق : شغف الفاظك 

شغف : رعد خدني لفوق ايه العيله الجديه دي 

رعد الكبير : شغف 

رزان : عادي يا عمو زي اختي الصغيره 

شغف : ياختي حلوه دانا عقلي يوزن بلد بلاش صغيره دي احياة عيالك معندكيش عيال 

ابتسمت ايسيل علي طريقتها 

فهد ببرود : تعرفي تفصلي شويه 

شغف بتمثليه : متمسكنيش يا رعد هزعله متمسكش بس 

ضحكت ايسيل ونظرت لها سحاب وابتسمت ونظرت لشغف بامتنان فغمزت لها 

عشق : ممكن ناكل 

شغف : حاضر هشتال الايادي اللي مسكاكم 

وانتهوا من الطعام وجلسوا سويا فجأت الداده 

الداده : عشق هانم ونور هانم ويحيي بيه وليث بيه هنا يا هانم 

عشق : دخليهم يا داده 

ودخلوا الاربعه 

شغف : عاااا نور وضلمه والتلاجه التالته والحيطه الخامسه 

عشق الصغيره : بااااارده يا ولاد 

شغف : شكرا يا اختي هتغرغر في نفسي 

نور بابتسامه : بس يا لمضه.....ازيكم يا بنات انا نور بنت اخت خالتو عشق وعارفاكم الاربعه 

عشق الصغيرة وهي تذهب لاحتضان عشق : وانا عشق التانيه توأمها 

يحيي : وانا غني عن التعريف للبعض 

ليث : فهد عايزك 

شغف : يالهوي ع التلج فعلا الطيور على أشكالها تقع

فهد بعصبيه : شغف 

شغف : يخربيت شغف كل حاجه شغف اصلا مفيش فيكم كلكم الا رعد حبيبي دا هو اللي مش بيضايقني وبيصالحني اما انتم بتضايقوني اوف منكم

رعد : يا هبلة انتي بنتي واختي انما دول عصابه تلج 

شغف : هههههه حبيبي يا رعدي......يا بنات تعالوا افرجكم علي القصر قالتها بغمزه 

سحاب : احنا 

شغف : اي ورعد وديدو معانا ونسيب عشق الرعد معاه

عشق : شغف 

شغف : ايه يا ماما دا حتي بابا مز خليكي خليكي

وذهبوا سويا الي غرفة شغف 


************************************

في غرفه شغف 

كان الكل يجتمع الا رعد وعشق وفهد واسد وليث ويحيي

شغف : اكيد ممشتش عليكم الحجه الفكسانه اني افرجكم 

سحاب : اي مانتي غمزتي 

عدي : عايزه ايه يا شغفي 

شغف : عيد جواز بابا وماما كمان اسبوع نسيتوا ولا ايه 

عشق : ههههه وجواز بابا وماما 

رعد : يبقي لازم حفله جامده ليهم الاربعه 

عشق : اشطااا وهتولع وخبطت كفها بكف رعد فضحكا بشده 

عدي : وهنعمل ايه يا ست العريف

عشق وهي تضع اصبعها علي جانب جبهتها : هنعمل حفله 

رعد : هههههه جدعه يا عشق كفك وخبط كفها مره اخري 

حركت ايسيل شفاها لشئ

سحاب : بتقول والمطلوب نعمل ايه 

شغف : هنتقسم فرق ونقسم الشغل علي.....قاطع كلامها دخول اسد وفهد وليث ويحيي

يحيي : ايه الصوت ده 

شغف : تعالوا احنا بنخطط لحفل جواز بابا وماما وانكل عدي وخالتو جودي وهنتقسم اولا رعد هتاخد الظريفه دي عشق هانم وتجهزوا الدعوات واسد والهاديه هانم عليهم يعملوا قائمة الأشخاص المقربين  اللي هيحضروا ورزان وعدي المهمين يعني انتم هتعرفوا مين الشركاء بتوع بابا وعمو بالنسبه لفهد فدا يقعد مع يحيي ومعاهم ايسيل وسحاب ويتفقوا مع مهندسين للديكور وليث هياخد جاسمين ويدوروا علي مكان الحفله ويتفقوا دا ان مكنش يضايق جاسمين 


جاسمين : ما في مشكله 

ليث : وانتي بقي هتعملي ايه 

شغف : هشرف عليكم 

ليث : كتر خيرك والباقي 

شغف : الباقي هيبقوا مساعدات يعني اللي محتاج مساعده يقولهم كده تمام 

عدي : اسد في واحد اسمه غيث يهم ماما وبابا قال ابن اصحابهم وعزموه علي حفله بيبرس بس مجاش فابقي اعزمه هيفرحهم اوي 

شغف : اي ابن طنط سيلا وانكل كرم

دق قلب ايسيل بشده حين ذكر اسمه 

نور : اي وطنط حياة وطنط حوريه من المنصوره 

رزان بدموع : هي طنط حوريه لسه عايشه 

رعد : اي وحسب ما سمعت انها كانت بتدور عليكي طول السنين دي 

رزان ودموعها تنزل : حتي بعد اللي بابا عمله 

مسحت ايسيل دموعها ونظرت لها وحركت شفاها

سحاب : بتقول انسي ميجوزش عليه الا الرحمه وبعدين عمتو عشق حكتلي وهو معملهمش حاجه


كان حوار اخر يحدث 

يحيي بصوت منخفض : يخربيت الجمال يا ولاد ملاك صامت ياريتني كنت رزان 

استطاع فهد سماعه واغتاظ بشده 

ونزل الكل لاسفل 


************************************

في لندن في احد المنازل 

غيث بعصبيه : قولت ميت مره بكره مصر ومش هنزل افهمي بقي 

سميره بدموع : ليه يا غيث 

غيث : انتي اللي ليه عيزاني انزل بكره البلد دي افهميني بقي انتي مصره ليه 

سميره وهي تمسك قلبها : انزل وهناك في اللي هيفهمك 

غيث : قولت لا والف لا البلد دي خسرتني اهلي يا تيته افهميني بقي

وقعت سميره من طولها وفزع غيث ثم اخذها للمستشفي 

في المستشفي (الحوار مترجم) 

الطبيب : سيد غيث يؤسفني ان اقول لك ان امامها دقائق او ساعات فادخل ودعها 

غيث : ماذا تقول 

الطبيب : جدتك في المرحله الاخيره من السرطان ادخل ودعها 


دخل غيث لجدته غير مستوعب 

سميره : انا اسفه اني خبيت اني عندي سرطان بس يلا غيث اخر امنيه ليا ترجع مصر وتروح لعشق الشرقاوي مرات رعد الشافعي وقولها انك ابن سيلا وكرم وهي هتفهمك كل حاجه 

غيث : مش فاهم حاجة 

سميره : دور علي اللي هتقولك عليها يا غيث دي كانت اخر امنيه ابوك وامك وهتبقي اخر امنيتي 

غيث : حاضر هعمل اللي عايزاه بس قومي وارجعيلي 

سميره : اوعدني انك هتلقيها 

غيث : مين 

سميره : البنت اللي هتقولك عليها وهتديلها حقها 

غيث : اوعدك بس ارتاحي 

ابتسمت سميره ثم توقفت الاجهزه واخذ الله امانته فحزن غيث كثيرا فمن تبقي من عائلته توفي ولكن هل هناك اخر 


بعد اجراءات الدفن نزل غيث لمصر وتوجه لقصر الشافعي لكي يعرف هذا 

غيث : الوقتي هعرف ايه هيه اخر امنيه بابا وماما وتيته جايلك يا عشق الشرقاوي 


(غيث كرم المنشاوي 20سنه شاب ذو اعين كالزمرد وجسم مفتول العضلات وطويل القامه وسيم جدا بغمازات خمري البشره يبدو اكبر من عمره في الذكاء والوسامه) 


************************************

كان الكل يجلس يضحكون بسبب مرح شغف حتي قاطعهم صوت الداده 

عشق : في ايه يا داده 

الداده : في واحد بره الحراس قالوا انه عايز يشوف حضرتك اسمه غيث المنشاوي 

نظرت عشق لها بصدمه فمسك رعد يديها حتي تهدأ 

رعد : دخليه يا داده 

عدي : مين ده يا بابا

شغف : اكيد ابن سيلا وكرم 

فهد : شغف كده عيب 

حين ظهر غيث دق قلب ايسيل بشده وجدت نفسها تبتسم تلقائي وهو دخل ووقعت عينه عليها فنظر لها ودق قلبه هو الاخر بقوه 


نظرت له شغف بصدمه واغمضت عيناها بقوه وهي تتذكر ما حدث صباحا

فلااااش باااك

كانت شغف هاربه من المدرسه 

شغف : ههههه ضحكت علي الحراس والسواق ونطيت من فوق السور وهربت ههههههه

ندا : يخربيتك دا كله عشان تاكلي ايس كريم 

شغف : هههههه اي 

في نفس الوقت كان غيث في سيارته يقودها وهو قادم من المطار فرأي تلك الفتاة التي تضحك بشده بملابس المدرسه هذه فكان سيخبط رفيقتها ندا 

شغف : انت يالا مش تحاسب ولا مش شايف كنت هتموت البت 

غيث : بتكلمي مين يا بت 

شغف : بته اما تبتك يا بعيد 

غيث : امشي يا طفله من هنا

شغف : مش طفله انا لو طفله مكنتش هربت من المدرسه فهمت 

غيث لاول مره يضحك منذ زمن : هههههههه هربتي دا شغل الصبيان 

شغف : وانا اقل منهم في حاجه دانا شغف يعني بهرب وبضرب وبشاغب وبعمل حاجات كتير 

غيث : ههههههه مجنونه رسمي 

شغف مخرجه لسانها : وانت مستفز رسمي وتركته وذهبت وسط ضحكاته 

بااااااك


قامت شغف من مكانها ووقفت خلف رعد اخوها

شغف : واللهي يا بابا كان نفسي في ايس كريم فضربت الولا اللي كان مش عايزني اهرب ونطيت من علي السور واستغفلت الحراس والسواق بس 


نظر لها غيث وجدها مخرجه رأسها من خلف اخاها فضحك علي هذه المجنونه واستنتج انها تعتقد انه هنا لكي يخبر اهلها 

رزان : عملت كل ده 

شغف : بس

جاسمين : بس 

شغف : اي واللهي بس 

رعد الكبير : يعني انتي عملتي كل الكوارس دي النهارده واعترفتي ليه بقي 

شغف : عشان هزقت اللي واقف هناك وخايفه ليعترف عليا 

عشق بذهول : هزقتيه 

شغف : شاطره صح التفت لها رعد اخوها ومسكها من ملابسها بطريقه كوميديه 

رعد : الله يخربيتك فضحتينا 

شغف وهي تضع يداها علي فمها : هنموت الوقتي 

رعد الكبير بحده : مين المسئول عن حراسه شغف وبيسمع الشكاوي 

اسد : رعد يا بابا 

رعد الكبير : اتفضل اقعد يا غيث ورعد وشغف انتم حسابكم معايا بعدين 

شغف : اكيد يعني يا بابا مش هاجي اقولك انا بهرب وكده 


ضحك الكل بشده عليها وجلس غيث الذي ابتسم علي جنانها 

غيث : احم بصراحه مش مصدق ان حضرتك رعد الشافعي لان حسب معلوماتي انه كبير في السن وحضرتك شكلك في التلاتين

رعد بابتسامه : لا دا انا ودي مراتي عشق 

غيث : بجد بسم الله ما شاء الله مش باين عليكم سن 

عشق : ربنا يخليك يا ابني انا عارفه انت جاي ليه وهحكيلك كل حاجه ولو عايز ممكن نقوم في المكتب وانا ورعد هنحكي 

غيث : لا عادي يا طنط ممكن تحكي هنا 

رعد : اصلا كلهم ولادي وزي ولادي دا عدي ابني الكبير ودا اسد فهد رعد وشغف الصغيره ودي نور وعشق وليث ويحيي ورزان وجاسمين وسحاب وايسيل 

نظر غيث لايسيل فنظرت له وخجلت بشده فلاحظ فهد نظراته وتضايق بشده ولاحظه رعد الذي ابتسم وشغف التي احتارت هل اخاها يحب سحاب ام ايسيل (معلش يا بونيه يمكن تطلعله واحدة تالته اصل بصراحه اخوكي يشك فيه )


غيث : ممكن تحكي مين البنت اللي عيزني ادور عليها 

عشق : البنت دي بتكون توأمك يا غيث 

غيث : بس انا وحيد 

عشق ودموعها تنزل : لا.....يوم ولادة امك كانوا مشين بالعربيه وخبطوا واحده كانت تعبانه اوي الست دي فركبوه معاهم عشان يخدها للمستشفي ووصلوا هناك بعدين امك ربنا اداها بنت وولد فالست دي خطفت خطفت البنت على اساس انها الولد ومشت سيلا اما عرفت انهارت وفضلوا يدوروا عليها خمس سنين متواصلة وفي يوم.....بدأت عشق في البكاء فحضنها رعد واكمل 


رعد : لقوا الست دي وقالتلهم ان البنت معاها وهي كانت خطفاها علي اساس انها الولد عشان ابنها مات هي كانت حامل ومات في نفس اليوم اللي انتوا اتولدتوا وقالتلهم علي العنوان ومامتك وباباك راحوا وهما سعداء اوي حتي انا بتذكر ضحك سيلا وفرحتها وهي بتقول لعشق وكرم اما جيه وحضني اوي وكانت الدنيا مش سيعاه وطلعوا بالعربيه و..... 

************************************


غرام الفهد 

الفصل الخامس 


كانت ايسيل تبكي بشده عندما اكمل رعد وكذلك جاسمين التي تذكرت اهلها وشغف التي حضنت رعد ورزان وسحاب 


رعد : كان كرم وسيلا في عربتهم ومشين في نفس الوقت يوسف وزينه كانوا جاين من المنصورة في عربتهم وفي شاحنه كبيره اوي عشان كرم يتفاداها فخبط في عربية يوسف ويوسف وزينه وكرم ماتوا سيلا راحت المستشفي في نفس الوقت جالنا الخبر ورحنا ليهم سيلا قالت لعشق


عشق ببكاء : قالتلي خلي غيث يلاقي توأمه يا عشق وياخد باله منها ويعوضها عن اللي راح وهيروح من عمرها وماتت راحت لكرم فارقته ساعه بس وبعدين راحتله 

غيث ببرود : والمطلوب ايه القيها عشان دي وصية امي وبابا وتيته الله يرحمهم 

عشق : ايه طنط سميره ماتت

غيث : اي من اسبوع......انا ممكن اعطي حق البنت دي لاي جمعيه خيريه وانا لسه هدور بس عشان امنيتهم مضطر 

شغف : انت حيوان عشان امنيتهم مش عشان توأمك

غيث : انتم كلمتوني عن واحده معرفش عنها حاجه يمكن الوقتي بنت ليل وهتسوأ سمعتي 

شغف : ماما بابا قولتوله ليه دا حيوان مبيفهمش يعني ايه اخت او اخ.....عارف خساره فيك تكون اخ لحد بيقولوا الابن اما بيتعب الام بتسهر بس انا كانوا اخواتي الاربعه قبل امي يا شيخ انت ايه انا اخواتي بيزعلوا اما بتعب ويسهروا جنبي وافوق وادوخ وهما جنبي انما دي توأمك انت ايه حيوان لا هظلم الحيوان لو شبهتك بيه

رعد بهدوء : مفيش داعي تتعب نفسك يا غيث فيك ترجع بلدك وانا اللي هلاقي بنت كرم واحققله امنيته وهديها ثروه بثروتك كلها مش التلت 

غيث : انا مش عايز فلوسها وهدور عليها واديهالها لكن هي مستحيل اعتبرها اختي 

شغف : اطلع بره ومعتش اشوف وشك قدامي 

عشق : شغف كده عيب 

شغف : ماما العيب هو اللي بيقوله 

ذهبت ايسيل اليها ومسحت دموعها واخبرتها شئ

فهد : بتقولك اللي يعرف قيمه الاخوات هو اللي عنده متزعليش نفسك اما يلقيها تلقائي هيحبها 

استأذن غيث وذهب وهو متضايق من تلك الفتاه وذهبت الفتيات بعده وانتهي اليوم وجاء يوم جديد 


*************************

في قصر الشافعي 

كان الكل يجلس على الفطار 

رعد : انا قررت قرار مهم 

عدي : في ايه يا بابا

رعد : انتم الاربعه هتتجوزوا وقريب كمان انتم معتوش صغيرين 

فهد : ايه 

رعد : اللي قولته وانت بالذات مش هاخد رأيك لاني قررت اكلم سحاب 

نظر فهد بصدمه لاباه وفتح عيناه 

فهد لنفسه : معقول عرف باعجابي بسحاب يا ربي بس احلي قرار

اسد : طيب واحنا زيه هيتفرض علينا 

رعد : واللهي اللي مش هيجي يقولي هفرض عليه 

عشق : يعني هيجيلي مراتات ولاد انا بجد فرحانه اوي 

رعد : عدي ايه رأيك في رزان 

عدي : مين 

رعد : انت حر المهم اخر النهار تقول اللي بتحبها او عايز تتجوزها او قولوا لشغف وهي تقولي 

رعد : اوكي يا بابا تعالي يا شغف 

واخذها وذهبوا للغرفه 


***************************

في غرفه رعد التي بجانب غرفة اسد 

شغف : ايه يا بني 

رعد : انا هقولك تقولي لبابا مين 

شغف بتوتر : مين اللي عايزها 

رعد : نور انا بحب نور بنت عمو عدي من زمان اوي بحبها يا شغف 

كان اسد يذهب لغرفته كي يحضر فونه فسمع صوت اخاه وانصدم بشده وذهب ليجلس بغرفته وقرر قرار مهم 

تجمعت الدموع في اعين شغف وما جعلها تنزل حضن اخوها لها وظل يدور 

رعد : بحبها اوي يا شغف بحبهاااا


*****************************

في جامعه نور 

كانت نور تقف تنتظر اسد 

عشق : شكله مش هيجي يا نور 

نور : لا هيجي هستناه 

عشق : بس......جيه اهو 

ذهبت له نور عند سيارته 

اسد بجمود : اركبي عايزك 

نور : في ايه يا اسد 

اسد : نور اركبي 

نور : حاضر وركبت معه وذهبوا لمكان لا يوجد به احد ونزل من السياره فنزلت ورأه ووضعت يداها علي كتفه 

اسد : نور رعد اخويا هيتقدملك وهتوافقي 

نور : ايه رعد بس انا 

اسد : عارف عشان خطري وافقي 

نور ببكاء : وانت 

اسد : مقدرش اتجوزك ومتسأليش ليه

انصدمت نور بشده ثم وقعت علي ركبتها فنظر لها ودمعه فرت منه لكنه مسحه بسرعه 

اسد : نور ارجوكي انا اول مره اترجي حد 

نور بدموع تنزل : حاضر ومش هسألك ليه لاني وعدتك قبل كده اني هوافق علي اي حاجه تقولها ومش هسأل ليه وتاني حاجه انك في حياتك مقولت انك بتحبني 

جلس اسد امامها نظرت له بدموع ومسح دموعها ووقف وهي ايضا وتركته وذهبت وظل ينظر لها حتي اختفت 

اسد : اخويا بيحبك يا نور ااااااه هموت من غيرك بحبك اوي ااااااااااه يااااارب نوووووور 

سمعت هي ندأه وكانت قد بعدت بمسافه كبيره جدا فعادت ركضا وتوجهت اليه وجلست وحضنته وبكت كثيرا 


***************************

في شركه عدي 

كانت رزان تعمل بمكتبها حتي رن عليها عدي فذهبت اليه وبيداها الملف فاخبرها ان تأتي ورأه علي الاجتماع فذهبت ودخلوا فلاحظ نظرات العميل لها فتضايق بشده ثم انتظر لانتهاء الاجتماع وذهب الكل 

عدي : ايه اللي لبساه ده 

رزان : هوت شورت وبلوزه 

عدي : لا يا شيخه 

رزان : اي يا شيخ 

شدها عدي وحاوط خصرها بقوه مما الامها 

رزان بدموع : عدي بيه انت بتوجعني 

عدي : معتش اشوف الهدوم دي تاني 

رزان : بس انا متعوده البس كده 

عدي احطها اكثر : مفهوم 

رزان : حاضر 

عدي : وبطنك متبنش 

رزان : حاضر 

عدي : ورجلك كمان 

رزان : حاضر 

عدي : وهتتجوزيني 

رزان : حاضر 

قبل عدي وجنتها وحضنها بقوة 

رزان : انت قولت ايه 

عدي : قولت هتتجوزيني لاني بحبك 

رزان : بتحبني 

عدي : اي بعشقك كمان 

وبعدها عنه ونظر لاعينها وداعب انفه بانفها 

عدي : بعشقك يا رزان 

رزان بدموع : وانا كمان بعشقك يا عدي 

فحضنها مره اخري وهي بادلته 


***************************

مر ايام الاسبوع علمت عشق بإراده رعد الجواز من اختها فحزنت وكانت تبكي بشده ونور كذلك التي لم تتوقف دموعها والم قلبها عندما اخبرها اباها بطلب رعد واسد في الزواج منهم يالا القدر عشق تحب رعد وتتزوج اسد واسد يعشق نور ويتزوج عشق اخبر اسد اباه بأن يزوجه من يريد فلا تفرق فاختار عشق فتألم اسد اكثر لانه يعلم بعلمها بحبه لنور اما رعد فكان سعيد بشده وشغف التي الامها قلبها علي اخواتها وشعرت انها تدمر حياتهم وعلمت من اباها انه يريد ايسيل فخبت علي فهد لانها تعلم بحبه لسحاب وكانت تبكي وتنام في حضن رعد اخوها كأنها تودع اخواتهم لانه لن يسامحها علي ما ستفعل ورزان وعدي سعداء جدا وفرحت عندما طلبها رعد لابنه رسمي وايسيل التي تشعر بالسعاده واخبرت رعد انها لا تتكلم وانه يمكن ان يضايق فهد فاخبرها انه لا تفرق معه فهو يفهمها بدون كلام وفرحت فهي تعترف انها معجبه به ولكن هل سيحبها اما سحاب فكانت سعيده بصحبه يحيي الذي يعرض عليها الزواج باستمرار وليث الذي يتصنع البرود ولكنه معجب بجاسمين اما غيث فيحاول ان يجد تلك الفتاه توأمه ويفكر تارة في شغف وتارة في ايسيل 

اصر رعد علي اباه كثيرا ان يزوجه في خلال شهر هو واخواته فقرر زواجه هو وفهد واسد واقنع ايسيل بصعوبه جدا جدا جدا 


*******************

يوم الحفله 

امر رعد عشق بأن ترتدي فستان ما لسبب معين فهو قد علم بحفله اولاده وكانت جميله جدا لا يبدو عليها سن وهو ايضا فذهبوا وكذلك عدي الذي فعل المثل مع جودي واخذها وذهبوا وتفجأوا بالمكان مظلم وفجأه فتح النور وفرحوا بشده علي هذه الترتيبات الجميله وتجمع الكل وكانت الصحافه موجوده ورجال الأعمال المهمين وجاءت حوريه وادم وحياة وادهم ولكن لم يحضر اولادهم سوا حور واحمد الذي علم بجواز عشق فحزن جدا وقرر ان يخفي حبه عن الكل كما هو 


********************

كانت شغف تقف مع رعد 

رعد : بابا هيعلن جوازنا احنا الاربعه الوقتي وبعد اصرار قرر يعمل فرحي انا واسد وفهد كمان اسبوع وعدي وبيبرس ويعقوب كمان اسبوعين 

شغف : رعد ممكن اطلب طلب 

رعد : اطلبي يا روحي 

شغف بدموع : احضني يا رعد 

حضنها رعد وهي بكت بشده فاستغرب ولكنه لم يعلق وظل يهدئها 


في مكان اخر 

يحيي : هااه قولتي ايه تتجوزيني 

سحاب : انت مجنون يالا غور من وشي 

يحيي : طيب ايه مشكلتك معايا دانا حلو وميت فله كمان ومز اخر حاجه 

سحاب : مغرور 

يحيي : ميرسي دا من ذوقك 

سحاب : مستفز 

يحيي : واللهي كده كتير عليا هاااه هتتجوزيني بقي 

سحاب : اوف بس بقي بطل زن وذهبت ثم انفجرت ضاحكه عند اختها فلمح ذلك وقرر قرار مجنون 


في مكان اخر 

كانت عشق تقف مع اسد 

اسد : اسف يا عشق 

عشق بحزن : ولا يهمك يا اسد محدش ليه ذنب 

اسد : بس انا بظلمك انتي واختك 

عشق : انسي وافتكر اننا بنعمل كده عشان بابا وانكل

اسد : حاضر 

كانت نور تنظر اليهم ودموعها تنساب فهي تغير من اختها عليه فكيف ستستطيع العيش معه بمنزل واحد


في مكان اخر 

سحاب : مفيش بس الواد دا اهبل اوي 

ايسيل مشيره 

سحاب : اي يحيي كل اما يشوف خلقتي يقولي تتجوزيني 

ايسيل مشيره 

سحاب : هوافق لو اتكلم بجد بس بحسه بيهزر 

ايسيل مشيره

سحاب : اكيد عمو رعد هيعلن عن جواز اولاده حسب مافهمت من شغف 


************************

انتبه الجميع لرعد الذي يقف بجانبه عدي وادهم ومالك وجاسر 

رعد : انا فرحان بحضور الكل وحاجه تانيه وحابب اشارككم فرحتي التانيه وهي جواز ولادي الاربعه مع بيبرس ويعقوب وهعلن زواج اول واحد من ولادي عدي برزان بنت خاله......فصفق الجميع وتقدموا الاثنين بجانبه 


والتاني اسد من نور بنت عدي صاحبي وشريكي 


صدم اسد ونور ورعد بشده ولم يتحركوا فتقدمت جودي واخذتها لاسد 


جودي : اسد خد نور وروح جنب رعد 

فذهبوا الاثنين وهم لا يدركون ما يحدث 


رعد : وابني التالت فهد من ايسيل


صدمه اخري لفهد فالم يشعر الا بأمه تأمره ان يمسك يديها ويذهب وذهب وهو غير واعي 


رعد : واخيرا وليس اخرا رعد من عشق بنت عدي 

شعرت عشق بأن العالم يدور فأمسك رعد بيدها وذهب وهو يشعر ان العالم اسود فجأه امامه 

رعد : الوقتي دور جاسر 

امسك جاسر المايك 

جاسر : الوقتي هعلن جواز يعقوب ابني من يئوت بنت اخويا بعد أسبوعين مع عدي وبيبرس والكل معزوم اما اسد وفهد ورعد فهيبقي جوازهم بعد اسبوع بس والكل معزوم 


سلم رعد عليهم كلهم وما فجائهم مجئ المأذون وتم عقد القرأن للكل وكان رعد وكيل ايسيل ورزان الذي لم يشعرهم بغياب الاب 

بيبرس وماسه 

يعقوب ويئوت 

عدي ورزان 

اسد ونور 

فهد وايسيل 

رعد وعشق


ثم امسك يحيي المايك وجعل الجميع ينتبه له حتي امر المأذون بعدم الذهاب 

يحيي : سحاب تتجوزيني 

نظرت له سحاب بصدمه اهو يريدها حقا ونظر الكل له باستغراب ماعدا فهد الذي نظر بتوهان لاول مرة في حياته 

يحيي : سحاب هعيد السؤال تتجوزيني 


اومأت سحاب برأسها فشدها من يديها وجعل المأذون يكتب كتابهم وكان رعد وكيلها وعندما انتهي حملها يحيي وظل يدور واتفقوا علي الزواج بعد شهر


******************************

خارج القاعه كانت شغف تمشي وتبكي بشده حتي كانت ستصدمها سياره لولا توقفها فنزل صاحبها منها 

غيث : انتي مجنونه كنتي هتموتي بتعيطي ليه الوقتي 

تفاجأ بحركتها حين حضنته بقوه وظلت تبكي بصوت عالي فحضنها هو الاخر حتي هدأت فبعدت 

غيث : شغف مالك 

شغف : قلبي وجعني اوي رعد مش هيسامحني ابدا 

غيث : ليه عملتي ايه

شغف : دمرت حياتك بس كان لازم اعمل كده 

غيث : عملتي ايه 

شغف : اوعدني مش هتقول لحد 

غيث : اوعدك بس تعالي نروح هناك في استراحه 

اومأت برأسها وذهبوا الي هناك وحكت له ماحدث وعندما ذهبت لاباها 


فلااااش باااك

ذهبت شغف لرعد 

شغف : بابا عيزاك 

رعد : في ايه يا شغفي 

شغف : رعد قالي هو عايز مين 

رعد : طيب قولي 

شغف : مش هينفع تعرفها لانهم مستحيل يكونوا لبعض وحتي لو كانوا مش هينفعوا 

رعد : ليه كل ده 

شغف : بابا ممكن تطلب نور لاسد وعشق لرعد 

رعد : انا كنت ناوي اعمل كده لو مكانوش لقوا بنات مناسبه 

شغف : طيب اعمل ومتسألش ليه ارجوك 

رعد : شغف انا واثق في اختيارك بس اعرفي العواقب 

شغف : اتعاقب انا ومدمرش حياة اربع اشخاص 

بااااك


شغف : هو ده اللي حصل 

غيث : بس انتي عملتي الصح 

شغف : بس رعد

غيث : مبسش انا اي مش مؤمن بالحب والكلام الفارغ ده بس نور دي كانت هتدمر حياتها وحياه اخواتك وحياة توأمها 

شغف : شكرا يا غيث انت بجد ريحتني واسفه علي اللي عملته معاك 

غيث ببرود : عادي مفرقش بالنسبالي 

شغف : يا برودك يا اخي 

غيث : هههههه انت عارفه انك الوحيده اللي ضحكتني في حياتي 

شغف : نحن نختلف عن الآخرون انا همشي بقي صحيح كنت رايح فين 

غيث : اسد اخوكي عزمني ع الحفله 

شغف : اشطااا قوم معايا 

غيث : ايه الهبله دي من شويه كانت بتعيط والوقتي بتهزر 

شغف : يا عم قولتلك نحن نختلف عن الاخرين 

وذهبوا الي الحفله مره اخري 


**************************

اخذ اسد نور في السياره الي مكان لا يوجد به احد نفس المكان الذي اخبرها ان تتزوج رعد به ونزل فنزلت ورأه 

نور : في ايه يا اسد 

اسد : ممكن افهم ايه اللي حصل 

نور : انا اللي عايزه اسأل ايه اللي حصل انتي قولتلي اني هتجوز رعد وعمو قال اني هتجوزك انت 

اسد : انتي قولتي لحد علي حبنا 

نور : مفيش غير عشق بس 

اسد بعصبيه : لا زمانك قولتي لبابا او رعد عشان نتجوز ومتتجوزيش رعد ليه يا نور ليه ومسكها بقوه من ذراعها

نور ودموعها تنزل : اصدك اني خططت عشان اتجوزك يا اسد 

اسد وهو يهزها بعنف : اي ليه ليه عملتي كده 

نور ببكاء : واللهي ما عملت حاجه انا اتصدمت زيي زيك يا اسد 

اسد : لا عملتي نور انتي طا.......واغمض عينه بقوه حين وجدها تقع علي ركبتها فاقترب منها 

نور ببكاء : معملتش حاجة يا اسد واللهي العظيم ما عملت حاجة ولو مش مصدقني هثبتلك 


وذهبت باتجاه سيارته فهي تعلم انه يضع مسدسه بها واخذت المسدس ووقفت امامه ووضعته علي رأسها

نور وقد مسحت دموعها : لما اموت هتعرف الوقتي اني بريئه لاني لو كنت عملت كده كنت هفضل عيشه عشانك ومتقربش عشان هضرب

اسد بتوتر : نور ابعدي البتاع ده ارجوكي نور 

نور بابتسامه : انا بحبك يا اسد بحببببك من زمان اوي يمكن في حياتي ما قولتها بس بقولها النهارده كنت مستنياك تقولها بس انت مقولتهاش سمعني بحبببببببك 

دموعها انسابت بشده 

اسد : نور عيشي عشاني ارجوكي انا كنت عايز اقولها ليكي اما تبقي حلالي 

نظرت له واغمضت اعينها وضغطت ولكنه كان اسرع وبعد المسدس وخبطت الرصاصه في الهواء وهو حضنها بقوه 

اسد : بحبك يا نوري بعشقك اوعي تسيبيني ثم ابعدها ومسك وجهها وقبلها ثم بعد وقبل جبينها وحضنها مره اخري اما هي فكانت لا تشعر بشئ سوا حضنه وبعد وقت ذهبوا  الي الحفله


*******************************

كان رعد يقف مزهول من احبها اصبحت زوجه اخاه يالله ماهذا الكابوس لا انها لعبه القدر حتي قاطع تفكيره كلامها 

عشق بدموع تحاول ان توقفها : اتجوزتيني ليه ودمرت حياتي يا رعد 

التفت رعد وحضنها بقوه 

رعد : هشش انا بحاجة حد جنبي يا عشق ارجوكي افضلي جنبي حاسس ان الدنيا ضيقه اوي 

نزلت دموعها بقوه عندما دفن وجهه بشعرها وحضنته وبعد وقت بعد 

عشق ببكاء : انت دمرتلي حياتي يا رعد انت بتحب اختي ليه اتجوزني انا بكرهك يا رعد 

رعد : وانتي ليه وافقتي 

عشق : عشان كنت مفكره اني مش هتجوزك ولا اقولك ايه الفرق هههه ما اسد بيحبها يعني مفرقتش بردك كنتوا هتدمروا حياتي انا بكرهكم وبكره صنف الرجاله كله اعمل حسابك انا اتجوزتك عشان سبب وهو علاقه بابا وعمو وغير كده هنطلق فاهم واعرف حاجه بكرهك يا رعد 

وتركته وذهبت اما هو فنظر لها 

رعد : واوعدك اني هكرهك في نفسك زي ما بتكرهيني لعاش ولا كان اللي يكلم رعد الشافعي كده يا عشق 


********************************

بعدما ذهب الكل لمنزله ذهبت شغف لغرفة رعد وخبطت ودخلت وجدته ينام على السرير وينظر للسقف بشرود فنزلت دموعها 

شغف : رعد 

قام رعد وجلس واشار ان تأتي وجعلها تجلس بجانبه فحضنها ومسح دموعها 

رعد : بتعيطي ليه 

شغف : عشان اذيتك 

رعد : خلاص مش كنتي تقولي ان اسد بيحبها 

شغف : نور واسد بيحبوا بعض من زمان اوي وهو كل يوم الصبح كان يروح يشوفها وبعدين قالي انه سمعك وانت بتقولي علي نور وقالي اروح لبابا واقوله ان رعد بيحب نور عشان سعادتك بس انا مقدرتش كنت هدمر حياتكم انتم التلاته ثم بدأت في البكاء 

رعد بابتسامه : انتي مغلطيش يا شغف 

شغف : بس انا دمرت حياتك 

رعد : مين قال كده انتي عملتي الصح لو كنت اتجوزت نور كانت هتبقي معايا جسد بس وقلبها مع اخويا ودا غلط فهمتي انما الوقتي هي واسد بيحبوا بعض 

شغف : يعني انت مش زعلان 

رعد : لا يا قلبي انا بس مضايق عشان خبيتي عليا بس كانت حتة صدمه ليا انا وعشق واسد ونور الله ينور 

شغف : هههههه مشوفتكم وانتوا طالعين يا عيني لو كنتوا عرفتوا ساعتها كنتم قتلتوني 

رعد : لا عاش ولا كان اللي يفكر يمس شعره من شغف الشافعي 

شغف : بحبك اوي يا رعد 

رعد : وانا بعشقك يا شغف الرعد يلا بقي علي اوضتك 

شغف : لا انا هنام معاك النهارده وحتي اما عشق تيجي هطلع انام معاك هاااه 

رعد : ههههه مجنونه رسمي 

واخذها رعد في حضنه حتى نامت ثم قام واتجه الي غرفة اخاه 


*************************

كانت اسد يحاول الاتصال بنور بعدما اخبرته قبل ان تنزل من السياره "اسد اعمل حسابك هنطلق بعد فتره وهنقول اننا متفقناش لاني مستحيل اعيش مع واحد شكاك ومش بيثق فيا انا بجد بقيت بكرهك "


وخبط يده في الزجاج الخاص بالمرأه الصغيره علي الحائط فنزفت بشده ودخل رعد وجده هكذا 

رعد : اسد انت اتجننت 

اسد : رعد انت جاي ليه اوف عارف واللهي اللي حصل اني انصدمت 

رعد رافعا حاجبه : نعم ياخويا جمع هي البت اخدت عقلك ولا ايه 

اسد : في ايه انت كمان 

رعد ولكمه بقوه : في انك غبي ومتخلف كمان ازاي تكون بتحبها وهي بتحبك وتروح تضحي كده 

اسد : ااااه مانت اخويا الصغير ولازم اضحي 

رعد : يا غبي انا بحبك اكتر منها وهي الوقتي مراتك يعني اختي وهي اخت مراتي اصلا 

اسد : لا محنا اتفقنا علي الطلاق 

رعد : ههههه واحنا كمان.....احكي اللي حصلك وانا هحكي 

حكوا لبعضهم البعض ما حدث 

رعد : الله يخربيتك شغف هي اللي عملت كده مش نور 

اسد : غباء بقي 

رعد : خلاص الفرح بعد أسبوع وبعد الفرح يبقي يحلها ربنا

اسد : معاك حق يلا غور علي اوضتك بقي 

رعد : اه يا بياع طيب من غير سلام وتركه وذهب الي غرفته 


*************************




غرام الفهد 

الفصل السادس


مر ايام الاسبوع 

نور لا تتحدث مع اسد

عشق لا تتحدث مع رعد

ايسيل لا تتحدث مع فهد 


وجاء يوم الفرح تجهز الجميع للفرح وتألق الشباب مما خطف انظار الفتيات وكذلك الفتيات وكانوا سيجعلوا الشباب يموتوا كل من ينظر لهم 


عند اسد 

اسد : نور بحبك 

نور : هتطلقني واسكت 

اسد : بقي كده ماشي هيتقفل علينا بابا كمان شويه وهعرفك 

خافت نور بشده ولكنها تصنعت اللامبالاة 


عند رعد 

رعد : اهلا بيكي في عالم رعد يا عشق المهدي 

عشق : عادي مش هطول 

رعد : ليه بس 

عشق : عشان بكرهك يا رعد 

رعد : اوعدك اني هخليكي تكرهيني اكتر 

نظرت له بلامباله 


عند فهد 

كان يجلس صامتا يتابع سحاب اينما ذهبت ولكنه لاحظ نظرات غيث لايسيل فتضايق بشده وتمني لو يخفيها فهذه الملاك هي اجمل ما رأت عينه ويعترف بذلك ويود لو يموت كل من ينظر لها فكانت هي محل لانظار الشباب بسبب جمالها الرائع جدا


قاموا جميعا ليرقصوا سلو كما طلب الدي جي

فأخذ كل واحد زوجته 


عند اسد 

اسد : واللهي لو مفردتي خلقتك لابوسك 

نور : اسد الشافعي وقدام الناس معتقدش 

فجأها اسد حين قبلها امامهم كلهم ثم حضنها وحملها ودار بها وهي خجلت بشده وكذلك حمل فهد ايسيل ورعد عشق 


بعدما انزلوهم 

كانت ايسيل تشعر بالخجل ووجنتاها تشتعل 

فهد : هو انتي بتاكلي ذي البشر 

نظرت له متسائله لماذا 

فهد : اصلك خفيفه اوي اوي 

ابتسمت وسكتوا ثم عقدت حجبيها بطريقه مضحكه 

فهد : بتعملي كده ليه 

حركت شفتيها 

فهد : هههه يعني انتي بتعملي كده عشان الناس زمنهم مفكرين اني مجبر ع الجوازه ببوزي ههههه وانتي بتعملي كده عشان ميفروكيش ضرباني علي ايدي ههههههه....ايسيل 

لاحظ الكل ضحكات فهد فابتسمت بخجل ثم انزلت رأسها مره اخري فرفع رأسها 

فهد : اما اكلمك ترفعي راسك مفهوم 

اومأت برأسها 


عند رعد 

رعد : يخربيتك تقيله 

نظرت لها بأعين دامعه ثم انزلت رأسها 

عشق : مكنتش تشتالني 

رفع رعد رأسها وداعب انفها بأنفه 

رعد : بهزر يا رمضان انت مبتهزرش علي فكرة انتي خفيفه اوي ولازم اخليكي تاكلي وتفحلي كده شبه الوليه اللي هناك دهيه واشار علي واحده سمينه جدا فانفجرت ضاحكه فلم يشعر الا وهو يحضنها ويدفن رأسه في عنقها اما هي فخجلت 

عشق لنفسها : رعد حب عمري في حضني ياربي لو كان حلم مش عايزه افوق 

رعد لنفسه : ايه اللي بعمله ده انا بحضنها حاسس بشعور غريب بس حلو مش عايز ابعد ولا عايز اقرب


كان هناك اعين تنظر بألم لحبه لهذه الشقيه التي تزوجت غيره لكنه لا يلوم سوا نفسه فهو لم يعترف لها وهي تكبر امامه اجل انه احمد

وانتهي الفرح وذهب كل منهما الي القصر ورفضوا الذهاب للفندق الثلاثه 


*******************************

في غرفة اسد 

دخلوا الاثنين سويا وكانت خائفه منه بشده ومن تهديده في الفرح 

اسد : عارف انك بتكرهيني الوقتي وانا مش واطي عشان اقرب منك غصب انا هدخل الحمام اغير وانتي غيري هنا واما تخلصي نادي تمام 

اومأت برأسها 

ثم ذهب هو وبعد وقت نادت عليه وذهب وجدها تجلس علي السرير ببرموده وبلوزه كت فذهب وجلس علي ركبته امامها 

اسد : اسف يا نور 

نور : لو بتقول كده عشان عايز حقك فعادي فيك تخده وانا مش همنعك يا اسد 

نظر لها بصدمه 

اسد : انتي مفكراني حقير كده وانا اللي كنت فكرك فهماني يا نور للاسف لا اوعدك مش هقرب منك وطلاق هطلقك يا نور بعد تلت شهور لمنع الكلام 


وذهب باتجاه الاريكه وتمدد واغمض عينه اما هي فنظرت له ودموعها نزلت هو سيطلقها فهي تهدد فقط ولكنها اخطأت في حقه فكان قلبها وعقلها عكس بعض بأن تذهب له وان لا فنامت ولم تعير انتباه لقلبها فتنهد بقوه ونام هو الاخر 


******************************

في غرفه رعد 

دخلوا الاثنين سويا الي الغرفه 

رعد : اتذفتي غيري هنا وانا هغير جوه اوكي 

عشق : حاضر اتذفت بقي 

رعد ومسك زراعها بقوه : اتكلمي عدل 

عشق بخوف اخفته : لا اما تتكلم انت عدل 

رعد : شكل اللعب معاكي هيبقي حلو 


وتركها ودخل الحمام وغير ملابسه وخرج وجدها ترتدي هوت شورت وبلوزه لا تغطي كل بطنها فنظر لها وهي خجلت من نظراته المتفحصه 

عشق : ايه اول مره تشوف بنت لبسه كده

رعد : لا بس اول مره تكون معيا في الاوضه والشيطان شاطر 

عشق : ههه باااارد بشكل 

رعد : مش ابرد منك يلا نامي علي الارض وانا علي السرير 

عشق : دا عند ماما انا هنام علي السرير وانت ع الارض 


وتمددت علي السرير وشدت الغطا فتمدد بجانبها وشد الغطا منها فشدته فشده ظلوا هكذا وقتا 

رعد : شكلنا هنقضيها كده فنبقي شطار ونتغطي سوا

عشق : معاك حق 

وحاولا النوم وظلت هي تدور علي السرير حتي اقلقته فالتفت لها ونام فوقها 

رعد : بطلي عايز انام 

عشق : منا مش بعرف انام بسرعه

رعد : هتنامي يا عشق 

عشق : لا مش هنام 

رعد : هتنامي والا 

عشق : والا ايه 

اقترب منها وقبلها ثم بعد 

رعد : هتنامي 

عشق بخجل وغضب : لا الله مش عارفة 

فقبلها مره اخري وبعد عنها 

رعد : الله بتحطي عليهم ايه 

عشق ببرأه : ولا حاجه واللهي 

فضحك رعد بشده واقترب وقبلها مره اخري وحاول ان ينزل كت البلوزه لولا انها بعدته وصفعته فنظر لها بغضب 


عشق : متقربش يا رعد لانك كل اما بتقرب هحس انك بتفكرني نور وهكرهك اكتر وانا مستحيل انسي انك بتحب اختي قالتها ودموعها تنساب وتركته ودخلت الحمام 

تنهد رعد ثم نام علي ظهره ويفكر في كلامها

رعد : لو قعدت ميت سنه مستحيل تنسي وغير كده انا منفتش فدا يجرحها اكتر ااااه يا عشق 

مرت ساعه وهي لم تخرج ولم يسمع صوتها فقلق بشده وذهب الي بابا الحمام 

رعد وهو يخبط : عشق افتحي عشق 

دفع الباب بقوه ودخل وجدها تنام علي الارض بملابسها والماء ينساب عليها فجري وحملها وحاول ان يفيقها ولكنه لا تفق فأبدل ملابسها وجلب برفان ووضعه علي انفها ففاقت 

عشق : انا فين 

رعد : في حضني 

ابتسمت ثم قالت خلاص متبعدنيش عنه......عايزه انام فيه علي طول 

رعد بابتسامه : حاضر يا عشقي 

واخذها في حضنه وناموا 


*****************************

في غرفه فهد 

دخل هو وايسيل وهي كانت خائفه منه فكيف لا وهو شكله يرعبها 

فهد : ايسيل عايز اقولك حاجه 

اومأت برأسها 

فهد : احم انا بحب واحده تانيه واتجوزتك عشان بابا وبس وهيكون جواز مؤقت انا احم اسف 

ابتسمت ايسيل ابتسامه خفيفه فاستغرب بشده وحركت شفتاها

(انا بتشكرك يا فهد لان حد غيرك كان لعب عليا ومش زعلانه ووقت ماتحب فينا نطلق عن اذنك هدخل الحمام اغير) 

وذهبت وتركته 

فهد : ايه البت دي المفروض تعيط تضايق تزعل 

فاقترب من الباب سمع صوت شهقات مكبوته وبعد قليل خرجت وكانت قد غسلت وجهها وتركته مبلل حتي يخفي اثر دمرعها فالمه قلبه بشده 

فهد لنفسه : انا بجد ظلمتها يعني ايه شعوري لما تيجي وتقولي بحب غيرك حتي لو انا بكرهها 

توجهت ايسيل الي الاريكه 

فهد : بتعملي ايه 

اشارت انها ستنام 

فهد : لا هنام سوا ع السرير 

عقدت حجبيها باستفهام 

فهد : احتمال جوازنا يستمر لشهور فمش عايز حد فينا يتعب ومتقلقيش مش هتخطي حدودي 

اومأت برأسها وذهبت الي السرير ودموعها انسابت وظلت تحدث نفسها انه لا يوجد من سيحب خرساء وحتي لو كان فلا تستطيع فقد احبت هذا الفهد وسيطر عليها سلطان النوم فغطت في نوم عميق اما هو فظل صاحي وشعر بها انها نامت فنظر وجدها تفتح اعينها قليلا فضحك عليها فهي تشبه امه تنام هكذا 

فهد : ملاك سبحان الله الذي صورك في احسن صوره في حياتي مشوفت في الجمال ده جمال داخلي قبل خارجي 

وغط هو الاخر في نوم عميق 


******************************

في غرفه رعد 

عشق : مالك يا رعود 

رعد : خايف علي الولاد يا عشقي 

عشق : ليه بس يا حبيبي 

رعد مبتسما : حبيبك يااااه يا عشق كنت بتمني تقولي الكلمه دي ولو حتي بحسن نيه 

عشق وقد امسكت يديه : عارف مكنتش بقولها ليه 

رعد : ليه 

عشق : عشان كنت بحسها اوي وخوفت لو قولتلك حبيبي توصل لقلبك وتعرف اني بحبك 

رعد : يعني كنتي بتحبيني من امته 

عشق : لحظه اما شوفتك وشوفت عينيك عشقتك يا رعد 

رعد : وانا كمان عشقتك وعشقت عيونك البنيه وشعرك الاسود اللي انصدمت فيهم الصبح والاقي عيون عسلي وشعر بني 

عشق : هههههه 

حضنها رعد وضحك معها 


***************************

في مساء اليوم التالي استيقظ رعد وفي حضنه عشق فتأملها قليلا ثم قبل جبينها 

رعد لنفسه : يخربيتك عملتي فيا ايه انا ببقي نفسي اصحيكي واخدك في حضني وابوسك شكلي اتهوست 

تململت هي ثم فتحت اعينها ونظرت له 

عشق : رعد احم صباح الخير 

رعد : صباح السكر عامله ايه دلوقتي 

عشق وهي تتذكر ما حدث : يا نهار ابيض مين غيرلي هدومي 

رعد : انا 

عشق : نععععم مين 

رعد : انا واللهي 

عشق وقامت من حضنه ووقفت امام السرير : ازاي تتجرأ انك تعمل كده يمكن كمان تكون عملت حاجه وبدأت دموعها تهطل 

قام من مكانه بعصبيه ثم شدها لاسفل ودفعها للحائط وشد شعرها مما المها 

رعد بعصبيه : انتي مجنونه 

عشق بدموع : لا

لم يستطيع منع ابتسامته فابتسم علي برأئتها 

رعد : عشق قبل ما تكوني مراتي انتي بنت خالتي ومستحيل أأزيكي فاهمه وانا غيرت هدومك امبارح عشان مكنش ينفع انادي لحد يوم دخلتنا ولو كنت سبتك كنتي هتمرضي استوعبتي 

عشق بدموع : اي 

رعد : بتعيطي ليه 

عشق : شعري بيوجعني انت شده جامد 

فك يديه قليلا 

رعد : انا اسف 

عشق : طيب ابعد 

رعد : لا اما تعتذري 

عشق : مش هعتذر وبعدين هعتذر علي ايه 

رعد : انك ظنيتي فيا اثم 

عشق : انسي يا حلو 

شدها رعد من خصرها وقربها اليه 

رعد : اعتذري 

عشق : ابعد يا رعد 

رعد : اعتذري 

عشق : ابعد 

رعد : هشش متتكلميش 

عشق : انا بكرهك 

رعد : عارف بس انا لا 

عشق : بجد 

اقترب رعد وقبلها وبعد وحضنها ودفن رأسه في شعرها وهي حضنته ثم بعد ونظر لها وقبل جبينها وذهب ليأخذ شاور 

وضعت يداها علي قلبها 

عشق : اهدي اهدي خالص وافتكر انه مش بيحبك وبيحب نور ثم نزلت دموعها


****************************

في غرفه فهد 

كانت تجلس تمسك كراسه رسم وتنظر له وهو نائم وترسمه فاستيقظ ونظر حوله وجدها تنظر لشئ باهتمام فقام من مكانه وذهب وقف امامها نظرت امامها وجدته ففزعت 

فهد : ايه براحه شفتي عفريت 

حركت رأسها علامه الرفض واخبرته انه تخضت فقط 

فهد : لا متتخضيش مفيش حد غيرنا بتعملي ايه.... بترسمي طيب وريني...... ليه لا......هاتي بس وشدها وابتسم وجلس بجانبها 

سرحت هي في ابتسامته 

فهد : بترسميني من غير اذن 

امتلئت عينها بالدموع واخفضت رأسها فرفع رأسها بإصبعه ومسح دموعها وابتسم 

فهد : رسمك ما شاء الله جميل 

ابتسمت له 

فهد : زهقتي تعالي ننزل 

اومأت برأسها بفرحه 


**********************

في غرفه اسد 

كانوا الاثنين يجلسون هي تلعب في فونها وهو يمسك ملفات القضايا 

نور لنفسها : اوف مش عايز يكلمني اهبب ايه الوقتي

اسد : نور 

نور بلهفه : نعم 

اسد : تعالي ننزل تحت نتغدي معاهم 

نور : حاضر هدخل اغير 

اسد : تمام 

ودخلت ابدلت ملابسها ونزلوا سويا 


************************

كانت عشق تقف بجانب ابنتها يرسمون سويا ويغنون 

عشق وشغف : هو دا اللي كان ناقصني حلو وكريزما وعاجبني قلبي شافوا نط فجأه من مكانه وقام بيسني 


تفجأت عشق برعد يقبل وجنتها 

عشق بخضه : خضتني يا رعد 

رعد : مين اللي كاريزما بقي 

عشق : وهو في غيرك 

شغف : نحن هنا 

رعد : قومي امشي 

شغف : طيب ايه رأيك هفضل قاعده على قلبكم هاااه 

عشق : ههههه بس بقي هقوم اشوف الاكل 

رعد : وانا هطلع اغير وبعدين انتم مش ليكم مرسم بترسموا هنا ليه بقي 

عشق : مفيش عادي طلعنا لوحه والالوان وقولنا نرسم هنا واهو استناك 

رعد : ماشي هطلع انا 

شغف بعصبيه : رعود 

رعد : هههههه بهزر مش ناسي 

وذهب وقبل وجنتها ثم ذهب لاعلي 


جلست شغف تدندن وهي ترسم فجاء رعد اخوها من خلفها هو وعشق ولم يفعلوا صوتا وكتم فمها وحملها وظل يدور ثم نزلها 

شغف بعصبيه : حرام عليك يا رعد كنت هموت 

رعد : يعني اول مره

شغف : اوف ايه اللي نزلك 

رعد : انتي مالك يا بارده 

شغف : انا بارده 

رعد : اي 

عشق : هههههه في حد غيري اكتشف كده 

وضعت شغف يداها علي الالوان ثم علي وجه اخاها وركضت وهي تضحك بقوه وركض هو ورأها وانفجرت عشق ضاحكه 


كانت شغف تركض حتي خبطت في فهد وايسيل ووقفت خلف ايسيل 

رعد وهو ينهج : تعالي يا شغف 

شغف وهي تخرج لسانها : لا 

فهد : هي عملت ايه وايه اللي علي وشك ده 

شغف : ههههه عملت كده اهو 

ووضعت الالوان علي وجه ايسيل فنظرت لها بغيظ فجرت شغف وهي تضحك 

رعد : ايسيل امسكيها معايا 


اومأت برأسها فجروا سويا فضحك فهد علي هذه الطفله اما شغف فكانت تجري واحتمت في اسد 

اسد : في ايه مالكم كده 

نور : هههههه رعد وايسيل شكلكم مسخره 

رعد بغضب : بقي كده ماشي يا نور ايسيل روحي من الجهه التانيه 

اومأت برأسها ووضعت شغف الوان علي وجه نور ولم تري رعد وايسيل فمسكوها سويا 

شغف : عااا سيبوني اسسسد عدددي فههههد

رعد : واللهي لوريكي 

نور : اضربها يا رعد جامد دي عكتني اوي 

كانت ايسيل تضحك بشده عندما اخذها رعد وملأ وجهها بالالوان فنظر لها فهد ولغمزاتها التي تظهر 

شغف : عاااااا عاااااا 


نزل رعد وعدي وجاءت عشق ورأوهم فانفجروا ضاحكين 

عشق الصغيره : ههههههه منظركم انتم الاربعه مسخره هههههه 

شدها رعد من يداها وقربها اليه فصعدت الدماء لوجهها وخجلت من الكل عندما قرب وجهه من وجهها وجعل وجنته تلامس وجنتها فاصبغ وجهها بالالوان 

رعد بهمس : منظرك مسخره يا عشقي 

عدي : ايه ده انتم اتهبلتوا 

شغف : مش عارفة يا دودي شكلهم كده اتهبلوا 

نظروا لها بصدمه 

نور : بقي كده 

شغف : مالكم بس المهم انا جعاااان 

انفجروا ضاحكين 


اسد : طيب يلا اغسلوا وشكم وانتي يا شغف غيري هدومك عشان كلها بقت الوان 

فذهب الكل ليغسلوا وجوههم وبعد وقت عادوا وجلسوا سويا 

عدي : انا ماشي عشان رايح انا ورزان نجيب حاجات للفرح 

عشق : مع السلامه يا حبيبي 

قبل جبين امه ويداها وجبين شغف ويد اباه 


عدي : باااي يا مراتات اخواتي الحلوين وبااي يا حيطان 

شغف : هههههه شكلك حفظت 

وذهب وتركهم


******************

كان رعد واسد يجلسون سويا في جانب 

رعد : عملت ايه صالحتها 

اسد : لا وحكي له ما حدث 

رعد : الله يخربيتك هتطلقها ازاي 

اسد : مش عارف يا رعد هموت من غيرها 

رعد : اوف اقولك طنشها شويه يعني حاول تتفادي الكلام معاها الفتره دي 

اسد : هحاول....المهم انت عملت ايه 

رعد : واللهي مش عارف حاسس احاسيس مختلفه مش عارف وحكي له ما حدث 

اسد : معاها حق هي متقدرش تتأقلم كده 

رعد : قالتلي انها هتكره نفسها ان قربت مع اني واللهي كنت هقرب بصفتها عشق وبس

اسد : انت حبتها 

رعد : لا.....مش عارف 


******************

كانت عشق وايسيل تقفان سويا علي الشباك

اشارت لها بمعني مالك 

عشق : اصدك مالي.........احم مفيش 


وجدت ايسيل قلم فمسكته وكتبت علي يدي عشق 

"بريئه لا تعرف الكذب احكي انا زي اختك "

ابتسمت عشق بخفه 


عشق : عارفه يا ايسيل انا مخنوقه اوي ومش قادره احكي لاختي عشان هتشيل نفسها الذنب 

اشارت ايسيل علي نفسها 


عشق : بحبه من زمان اوي من وقت اما اتولدت ووعيت انتي عارفه كنت براقبه من بعيد وكبرت وانا بحبه كنت بعيط في الحمام عشان نور متشوفنيش كنت بشوفه بيراقب اختي من بعيد بتألم قلبي بيوجعني اوي بموت بالبطئ وبعدين عرفت انه اتقدم لنور وحكت لها ما حدث 

نزلت دموع ايسيل وحضنتها ومسدت علي شعرها 

عشق بدموع : مش قادرة اسامحه يا ايسيل 

بعدت ايسيل عنها ومسحت دموعها ومسكت يداها وكتبت 

"اضحكي...عسي ان تكرهوا شيئاً وهو خير لكم وعسي ان تحبوا وهو شر لكم "

ابتسمت عشق لها واخذتها للكل 


**********************

عند الكل 

عشق : كنتم فين يا حلوين 

عشق الصغيره : كنا في الهدوم اخالتو ولا اماما

عشق : ههههه لمضه اماما طبعا انا مامتكم كلكم 

عشق الصغيره : حاضر يا ماما فهد 

فهد : نعم يا عشق 

عشق : ربنا يخليلك مراتك وخلي بالك منها دي نعمه 

شغف : انتي لحقتي تتعرفي عليها 

عشق : انتي متخيله نص ساعة ريحتني من تعب سنين

رعد الكبير : عارفين حاسس ان ايسيل هي النعمه اللي ربنا بعتها علي العيله زياده 

رعد : ايه ده انا كده هغير من ايسيل اجدعان 

شغف : وانا كمان 

عشق : واللهي غيروا لان دي حبيبتي الجديده وذهبت حضنت ايسيل 


كانت ايسيل سعيده جدا بهذه العائله الجميله التي لن تدوم 

عشق : يلا عشان ناكل سوا 

وذهبوا جميعا واكلوا وحين انهوا وجدوا الداده تخبرهم بقدوم غيث فدخل لهم وكانوا يجلسوا 

غيث : مساء الخير 

الكل : مساء النور 

رعد : اقعد يا بني 

جلس غيث وظل ينظر لهم حتي يجد ايسيل وشغف ولكن لم يجدهم 


**********************

في المطبخ 

شغف : انا هجهز الايس كريم للكل وانتي يا عشق العصير ونور وايسيل الفشار تمام 

عشق : هتعمليلهم تلبك معوي 

ضحكت نور وايسيل 


اشارت ايسيل لنور فلم تفهم فوجدت قلم فكتبت علي نوت في المطبخ مالك 

نور : مفيش 

ايسيل كتبت لها احكي لخرسه هتسمع بس ومتقلقيش وبعدين اعتبريني اختك 

نور وبدأت دموعها تنزل : هحكيلك وحكت لها كل شيء 

كتبت ايسيل علي كف نور 

"ربنا بيسامحنا احنا البشر ازاي عايزانا احنا البشر اللي اتخلقنا من طين مش نسامح بعض "


نور : يعني ايه 

"انسي وعيشي كل لحظة بلحظتها محدش ضامن بكره "

نور بابتسامه : انتي فعلا ملاك 

شغف : يلا يا قوم 

خرجوا الثلاثه وهم يضحكون بشده 


شغف :  هو اللي استفزني وقالي انتي مشاغبه زي الصبيان فرحت وهو نايم كتبت بالالوان انا اهبل ومجنون ودا غرور 

انفجروا ضاحكين بشده 


عشق : احنا جينا عوو

نظر غيث لهم ولشغف وابتسم ولكنه تظاهر بالجمود ولم يستطع ابعاد نظره عن ايسيل فلاحظ فهد وود ان يخبيها منه وغضب بشده ولكنه تظاهر بالبرود وغضب اكثر حين وجد خدودها تحمر بشده 

غيث : .......


*******************


غرام الفهد 

الفصل السابع 


غيث : عمي انا عرفت ان المستشفى دي تبعك اللي ماما ولدت فيها 

رعد : اي يا بني 

غيث : من عشرين سنه كان فيها كاميرات 

رعد : اي وكل سنه كانت بتتطور حسب التطورات في امريكا ففيها من اكتر من عشرين سنه 

غيث : طيب التسجيلات دي موجوده 

رعد : مش عارف بس اكيد في مخزن خاص بكده 

غيث : انا عايز التسجيل ده واشوف الست اللي اخدت البنت 

عشق : جوان كان اسمها جوان 

غيث : جوان.....احم ينفع يا عمي 

رعد : اسد تعرف تجيب تسجيل 1/7 من السنه دي 

اسد : حاضر بكره الصبح هيكون عند حضرتك 

غيث : شكرا يا عمي عن اذنكم وتركهم وذهب ولكنه القي نظره اخيره علي ايسيل 

فغضب فهد وشد ايسيل وصعد لغرفته 


**************************

في غرفه فهد 

نظرت له بعدم فهم اما هو فقل الباب ودفعها للحائط وحاوطها فحركت رأسها انها لا تفهم 

فهد : خدودك احمرت ليه 

لم تستطيع منع ضحكتها فضحكت 

فهد : بلوزتك دي معدتش تتلبس والبرموده دي

فكانت ترتدي بلوزه بيضاء كومها بعد الكوع بقليل يتوسطه خيط وزراعها يظهر وترتدي برموده چينس بعد الركبه بكثير 

حركت رأسها علامه الرفض فشدها من شعرها 


فهد بعصبيه : اللي اقوله يتسمع انتي مراتي فاهمه 

نظرت له بسخريه فشد شعرها اكثر وقربها من خصرها فبدا عليها الالم 

فهد : انتي مراتي وهتسمعي الكلام والا قسما بالله هوريكي وش في حياتك ما هتتوقعيه 

نزلت دموعها وحاولت ان تدفعه لكنها لم تستطع نظرا لفرق الجسم 

فهد : فهمتي 

اومأت برأسها وبعد عنها فدخلت الحمام وخرجت نامت وظلت تبكي وهي تعطيه ظهرها اما هو فحزن بشده فليس لها ذنب فيما حدث وسمع صوت شهقاتها فجلس وشدها لتجلس امامه ومسك وجهها ومسح دموعها وقبل عيناها ثم وجنتها ثم شفايفها فخجلت بشده 

فهد : اسف 

اومأت برأسها ثم بعدت يداه وكانت ستستدير لتنام لولا انه شدها مره اخري لحضنه 

فهد : هتنامي النهارده في حضني عشان متعيطيش ماشي 

اومأت برأسها ثم نام واخذها في حضنه حتي نامت 

فهد لنفسه : انا ايه اللي بيحصلي قلبي لاول مره يدق بس ازاي انا مش بحبها مقدرتش امسك نفسي ومغيرش عليها ومقدرتش اتحكم في اعصابي لما شوفته بيبصلك ثم قبل شعرها وحوطهت اكثر وغط في نوم عميق 


***************************

كان الكل يجلس 

رعد الصغير : فهد اخد ايسيل كده ليه 

شغف : شطشط نار الغيره 

عشق الصغيره : ههههه طب اسكتي يا ختي 


رن فون اسد فقام وذهب ورد وبعد وقت جاء 

رعد الكبير : مالك يا اسد 

اسد : الاجازه اتلغت وهروح مهمه لمده خمس ايام وبعدين هبقي اكمل الاجازه 

عشق الكبيرة : بس انت لسه عريس هتسيب نور

اسد وهو ينظر لنور : معلش يا امي مش بايدي انا هطلع اجهز الشنطه عشان هسافر بكره الصبح عن اذنكم 

عشق الكبيره : اطلعي يا نور مع جوزك 

نور : حاضر يا ماما عن اذنكم 

رعد الصغير : هطلع انا كمان عن اذنكم يلا يا عشق

شغف : انا كمان تصبح على خير يا رعود انت وعشقي 

عشق ورعد : وانتي من اهله 


**********************

في غرفة اسد 

بدل ملابسه للنوم وبدأ في تحضير شنطته فجاءت نور ووقفت بجانبه بعدما ابدلت ملابسها 

نور : اسد المهمه دي خطيره 

اسد : مفيش مهمه سهله 

نور بدموع : متروحش وتسيبني 

اسد بلا مباله : عادي كده كده هسيبك كمان تلت شهور 

نزلت دموعها بشده وبكت 

اسد : بتعيطي ليه 

نور ببكاء : متسفرش

اسد بعصبيه : نور دآ مش لعب عيال دآ شغل وتركها وذهب ونام 


**************************

في غرفة رعد 

دخلوا وابدلوا ملابسهم بأخري للنوم وخرجت نور وهي ترتدي هوت شورت وبلوزه لا تخفي بطنها كانت اسوأ من السابقه فنظر لها رعد 

عشق : يخربيت كده ع فكره انا شكلي هتحجب ادامك بطل بص 

رعد : انتي كنتي بتلبسي كده ادام الشباب في القصر

عشق : اي عادي 

رعد بعصبيه : نعم ياختي 

عشق : ايه ادام بيبرس عادي 

رعد : طب احمد ويعقوب ويحيي وليث

عشق : لا ع فكره انا بفهم في الدين ولولا مانت جوزي مكنتش هلبس كده 

رعد : اه ماشي هاتي بوسه بقي بمناسبه جوزي 

عشق : على فكرة انت قليل الأدب 

اقترب منها وشدها وحاوط خصرها 

عشق : ابعد يا قليل الأدب 

رعد : لا اما اخد بوسه وايه رأيك انتي اللي هتبوسيني 

قبلته من خده 

عشق : ابعد بقي 

رعد : انتي بتبوسي ابن اختك بوسيني زي جوزك يعني 

عشق : لا يعني لا.....وبعدين ايه منظرك اما نطلق يعني وبعدين تشوفني بنت خالتك وكنت بتبوسني مش هتكسف 

رعد : هههههه عادي جداً وممكن كمان ابوسك بعدها انا مبتكسفش 

عشق : اوف ابعد بقي بارد وبعدين انا مش هبوس الا اللي هحبه وهتجوزه 

احمرت اعين رعد غضبا ثم مسك وجهها وقبلها ولم يتركها الا عندما كاد ينقطع نفسها ثم تركها تاخذ نفسها وقبلها مره اخري فبعدته وصفعته 

عشق بعصبيه : سيبني في حالي بكرهك افهم بقي مش بطيقك يا رعد 

صفعها بقوه حتي نزفت شفتاها وشدها من شعرها وصفعاها الاخري ومزق بلوزتها 

عشق ببكاء : رعد سيبني ارجوك 

رعد بعصبيه : ضربتيني مره ومشيتها قولت مجروحه وبهزر معاكي عادي قولتي بتكرهيني مشتها وقولتي هتتجوزي بعدي دي لا وكمان بتضربيني تاني انا كنت متفق بعد الكلام اللي سمعتهوني اني هندمك بس عاملتك عادي الظاهر انتي مش بتيجي الا بكده

وصفعها مره اخري حتي نزفت شفتاها وانفها واوشكت علي فقد وعيها 

رعد : الوقتي هندمك علي كل حاجه 

ودفعها علي الفراش وحاول الاعتداء عليها وظلت تقاوم وتقاوم حتي لم يجد منها ردت فعل فنظر لها وجدها فاقده للوعي 

رعد : عشق قومي عشق وظل يهز فيها ولكن لا حياة لمن تنادي فحملها وذهب للحمام وضعها تحت الماء البارد حتي بدأت تفيق 

عشق ببكاء : رعد سيبني ارجوك هموت يارب اموت بقي 

نزلت دمعه منه وحضنها 

رعد : انا اسف يا عشق سامحيني ارجوكي 

عشق : مقدرش اسامحك 

بعدت عنه ووقفت بصعوبه وذهبت للمرأه ونظرت لنفسها لوجهها الذي ينزف لملابسها الممزقه وللعلامات علي رقبتها وكتفها فغسلت وجهها وخرجت ابدلت ملابسها ونامت بدون ان تكلمه اما هو فندم بشده علي ما فعله ونام بجانبها


********************************

في صباح يوم جديد استيقظ اسد واخذ شاور وتوضأ ولبس ملابسه وادي فرضه ثم ذهب باتجاه نور وقبل جبينها وقام متجها للباب 

نور بدموع : اسد

التفت ونظر لها 

اسد : نعم 

قامت وجرت وحضنته بشده وهو رفعها من علي الارض ودفن وجهه بشعرها ثم بعدت وبكت وهو تركها وذهب بدون وداع احد اما هي فظلت تصلي وتدعي له ودموعها لا تجف


*************************

مر ستة أيام واليوم زواج بيبرس وعدي ويعقوب 

عشق ورعد لا يتحدثون فهي تتجاهله 

فهد وايسيل كما هما ويتجاهلوا شعورهم باتجاه بعض 

اسد لم يتحدث مع نور وهي تبكي وترن عليه ولكنه لا يجيب 

غيث مازال يبحث عن اخته 

**************************

في قصر الشافعي 

كانت ايسيل وعشق ونور يجهزوا بغرفة شغف 

شغف : ايه جو الاكتئاب ده تصدقوا انا غلطانه اني مرحتش مع رزان البيوتي وقعدت مع طقم الاكتئاب ده 


ابتسمت ايسيل ومسكت قلم ورسمت علي يد نور وعشق اموشن يضحك فابتسموا 

عشق : شغف تعالي نجيب عصير 

شغف : ماشي يلا 

ونزلوا سويا فبكت نور وحضنت ايسيل 


نور ببكاء : شكله كرهني يا ايسيل هموت من غيره بحبه اوي بيطنشني ليه حتي المفروض انه يجي امبارح مجاش وقالهم انه هيتأخر مهنش عليه يكلمني وبرن مش بيرد 

بعدتها ايسيل ومسحت دموعها وابتسمت ومسكت ورقه وكتبت "خدي نفس واضحكي واستنيه اما يجي قوليله انك بتحبه وحاولي تكلميه مره واتنين وميه ومتيأسيش "

ابتسمت نور واومأت برأسها فجاءت شغف وعشق وذهبوا جميعا الي حيث الحفله 


*****************************

تجمع الكل وكانت سحاب وغيث وحور يحضرون الحفل 

جلس عائله رعد وعدي علي طاوله واحده 

جاء احدهم واغمي اعين ايسيل فبعدت يداها وقامت حضنتها 

سحاب : وحشتيني اوي يا ايسيل 

بعدت عنها ونظرت لها بدموع 

رعد : اقعدي يا بنتي 

سحاب : اذيك يا انكل اذيكم جميعا 

الكل : الحمد لله

فجلست بجانب اختها اما فهد فلم يحمل عينه عنها فلاحظت شغف وكذلك ايسيل التي قامت وذهبت الي الحديقه ونزلت دموعها 

ايسيل "بيحب سحاب معقول بيحب اختي ليه...قلبي بيوجعني اوي يااااربي "

استغرب الكل من ذهابها 

شغف في اذن امها : احم انا هروح لايسيل 


وذهبت لها وجدت غيث يقف معها فاستمعت لكلامهم

غيث : ممكن تشتكي ليا انفع على فكرة 

ابتسمت بسخريه 

غيث : عارفه قلبي وجعني اما شوفتك بتعيطي اوي وعادي هفهمك 

ايسيل حركت شفتاها ففهم "انا متعوده بسمع مش بحكي "

غيث : تصدقي وانا كمان بس هحكيلك وهتكوني مميزه وانتي تحكيلي تمام 

اومأت برأسها وابتسمت 

غيث : بصي ياستي انا غيث عشرين سنة من لندن بابا وماما ماتوا من حوالي خمستاشر سنه واتربيت من غيرهم ودا اثر عليا وبقيت قاسي وبكره كل الناس واكتشفت اني عندي اخت توأم ومش متقبلها اصلا والحمد لله مفيش حاجه سعدتني وضحكتني غير قريبتك المجنونه شغف ولو لاحظتي ببصلك كتير حتي انا مش عارف ليه بس صدقيني بحسك بريئه وطيبه زياده عن اللازم غصب عن اي حد بتلفتيه ليكي بس يا ستي 


نظرت له ايسيل بعيون ممتلئه بالدموع وابتسمت بخفه ثم تركته والتفتت لتجد فهد امامها فنظرت له بألم وغصه 

غيث : هسيبكم لوحدكم عن اذنكم والتفت ليري شغف التي ابتسمت بخفه وذهبوا سويا 

فهد بعصبيه : كان بيكلمك في ايه الحيوان ده 

ايسيل"انا عرفت بتحب مين اسفه يا فهد لو كنت اعرف وقسما بالله مكنت هتجوزك"

فهد بعدم فهم : اصدك ايه 

ايسيل"سحاب اختي ليه يا فهد ليه"

واقتربت وخبطت علي صدره بيداها وبكت بشده 

فهد ممسكا يداها : بس بقي اي بحبها بحب اختك من يوم اما شوفتها وكلمتني من غير ما تعرفني وكنت مفكر بابا قصده عليها عشان كده معترضتش بس يوم اعلان الجواز اتصدمت انها انتي وبعدها جيه المأذون ومعرفتش اعترض....... لكني مش بحبك انتي مش بحبك

توقع منها ان تصفعه او تضايق بشده وتخبطه اي شئ ولكن عكس توقعه مسحت دموعها وتركته وذهبت ويتكرر في اذنها مش بحبك


*************************

كانت نور تجلس ويبدو عليها الحزن فتفاجأت بيد يحيي علي كتفها 

نور : نعم يا يحيي

يحيي : تعالي نرقص سلو 

نور : مش جايلي مزاج يا يحيي 

يحيي : قومي بس اصلي مش لاقي حد ارقص معاها وسحاب مش لقيها 

نور بتنهيد : حاضر وقامت معه وبدأوا يرقصوا وفجأه جعلها تدور وترك يداها حتي جاءت في حضن احدهم فشهقت 

نور وهي تضع يداها علي وجهه : اسد 

اسد بجمود : اي انا ثم اكمل معها رقص بدون ان يتحدث اما هي فكانت تنظر له 


**************************

كان فهد يبحث عنها ووجدها تقف مع عشق فنظر لها بمشاعر مضطربه حتي قاطعه صوت 

سحاب : فهد 

فهد باستغراب : نعم 

سحاب : ممكن اتكلم معاك شويه 

فهد : اكيد اتفضلي تعالي في حته مفهاش دوشه عشان الموسيقي وذهبوا سويا 

سحاب : انا حاسه بحب ايسيل ليك وشيفاه في عيونها خلي بالك منها ايسيل ملاك من عند ربنا حافظ عليها هي ممكن تكون بتتألم بس مش بتوضح بتكون عايزه تصرخ بس مش بتقدر بتكون عايز تعبر بس مش بتعرف انا هقولك حاجه مقولتهاش غير لمامتك انت شوفتنا من بعيد قبل ما دموع تموت مين كان حامل المسؤليه 

فهد : انتي 

سحاب : غلط قولي واحده بتشتغل جرسونه حامله اكتر ولا واحده بترسم لوحات وتبيع فنها وتقعد مع اختها الصغيره تعملها كل اللي هي عايزاه تأكلها وتشربها تنيمها وتقوم بليل عشان تشوفها مستغطيه ولا لا تفضل قاعده قلقانه علي اختها لحد ماتيجي وتسمع شكاويها وتحطلها الاكل وتشتاله وتسيبها تنام وتدخل هي تستف وتطبخ انت عارف معني الالم انها تبيع موهبتها بالفلوس معني الوجع اللي بتحسه وهي بتتخلي عنه وناس تانيه تاخد الفضل عليه 

فهد : كل ده ايسيل بتعمله 

سحاب ودموعها تتجمع : اي وفي الاخر يقوله انا اللي شايله 

كانت شغف تستمع لهم هي وغيث 


**************************

رأتهم ايسيل يقفون سويا فذهبت وجلست بجانب عشق الي ان جاء فهد وشدها ليرقصوا ومسكها من خصرها بتملك اما هي فظلت تحاول ابعاد يده لكنها لم تستطع 

فهد : ابعدي ايديك وارقصي عدل 

حركت رأسها علامه الرفض 

فهد : هتسكتي ولا ابوسك قدامهم 

حركت رأسها علامه الرفض 

فهد : انتي اللي جبتيه لنفسك 

وكاد ان لولا انها حركت رأسها علامه الرفض ووضعت يداها حول عنقه فضحك بشده وحضنها اليه 

انتهي الفرح وذهب كل منهما الي منزله 


*****************************

في غرفه عدي 

عدي : نورتي اوضتك يا شابه 

رزان : ههههه دا نور اللمبه 

عدي : أي في دي معاكي حق

رزان : نعم طيب متكلمنيش بقي وابعد هااه 

عدي : مش انتي اللي قولتي 

رزان : اي بس مش ترد بكدة 

عدي وهو يقترب : اسف 

رزان بتوتر : ابعد 

عدي : ليه 

رزان : احم كده وخلاص 

شدها من خصرها

عدي : حبيتك من اول ما شوفتك بس كنت بضايق من لبسك وكان نفسي اموتك انتي وكل اللي يبصلك 

رزان : متقدرش اصلا 

عدي : اقدر ونص يا روزتي واقترب وقبلها وحملها و..................


*******************************

كان الكل متجمع في قصر رعد 

رعد : كدا جوزنا الاربعه صبيان معتش غير اخر صبري 

شغف : حد بيجيب في سيرتي 

عشق : ههههه رعود 

عشق الصغيره : عن اذنكم هطلع 

عشق : مالك يا بنتي انتي بتضعفي اوي ومعتيش بتكلي 

عشق الصغيره : عادي اعشق الكبيره انتي بس اللي حاسه كده 

شغف : اعشق يابنتي دي حماتك 

عشق : حاضر ابت......ايسو مالك 

حركت رأسها علامه الرفض وابتسمت 


نور : اسد ينفع ننزل الكليه 

اسد : عادي براحتك 

عشق : رعد وانا كمان 

رعد : مفيش مشكله 

عشق الكبيرة : انتي في كليه ايه يا ايسيل 

فهد : في كليه صيدله نفس جامعه عشق ونور ونفس السنه 

عشق : بس احنا مشفنكيش خالص 

فهد : احم مكنتش بتروح كتير عشان دموع بس كانت بتروح قليل وفي الامتحانات ويمكن عشان في بنات كتير في الدفعه 

نور : يبقي انتي ايسيل الاولي ع الدفعه ومكنتيش بتدينا فرصه نشوفك او نسبقك 

عشق : ههههه اي نور كانت تقعد تقول اموت واعرف الابله مجهوله اللي بتسبقني دايما 

ابتسمت ايسيل ولكنها استغربت من معرفه فهد بكل هذه الاشياء 

نور : خلاص نرجع من بعد بكره 

رعد الكبير : السواق هيوديكم انتم التلاته 

عشق : اشطا ابابا

رعد الكبير : ههههه ماشي يا مجنونه 

وذهب كل منهما لغرفته 


حاولت نور التحدث مع اسد ولكنه لم يعطيها فرصه لذلك

وايسيل نامت لكي لا تستمع لشئ من فهد

اما رعد فكالعاده حاول التحدث معها ولكنها لم تعيره انتباه 


******************************

مر شهر كامل تزوج فيه يحيي من سحاب لكن ابطالنا كما هم اسد لا يتحدث مع نور 

عشق لا تتحدث مع رعد 

ايسيل كانت كما هي صامته تستمع لشكاوي الكل لكن لا تستطيع ان تشكوا لاحد

سافر غيث لندن لعمل يخصه

************************

تململت عشق في الفراش وفتحت اعينها لم تجده بجانبها فدخلت الحمام اخذت شاور وتوضأت ولبست اسدال وادت فريضتها ثم غيرت ملابسها لجيب قصيره بيضاء وبلوزه كب بيضاء وحذاء برقبه طويله اسود وجمعت شعرها جنبا فدخل رعد وجدها هكذا 


رعد بعصبيه : انتي راحه الجامعه كده 

لم تعيره انتباه وذهبت متجهه للباب فشدها من شعرها ولوي زراعها خلفها 

عشق بوجع : سيبني 

رعد وقد احمرت عيناه : راحه فين كده 

عشق : الكليه 

رعد : بالجيبه والبلوزه دي اللي مبينه اكتافك 

عشق بدموع : وفيها ايه 

رعد : ادخلي غيري 

عشق : لا مش هدخل 

شد شعرها اكثر 

عشق ببكاء : خلاص هغيرها واللهي ومعتش هلبسها بس سيبني ارجوك اااه 

نظر رعد لها بصدمه الهذا قد جعلها تتألم فتركها ولعن نفسه الاف المرات 


رأتهم شغف التي بعتتها امها لكي تنادي عليهم حتي لا يتأخروا ونزلت دموعها ونزلت تجري دخلت غرفتها ونامت علي السرير تبكي وتكتم شهقاتها 

شغف ببكاء : اسفه يا عشق انا اسفه كل دا بسببي 


***************************

في غرفه اسد 

كالعاده استيقظ قبلها حتي يذهب لعمله قبل استيقاظها ومحاولتها التحدث معه فهو يذهب مبكرا ويأتي متأخرا 


دخل الحمام اخذ شاور وتوضأ ولبس ملابسه وادي فرضه وتوجه للباب حتي يذهب 

نور : هتهرب زي كل يا اسد 

التفت لها وتحدث ببرود شديد 

اسد : مش بهرب بس بحاول متفاعلش معاكي 

نور بدموع : ليه كرهتني للدرجادي بقالك شهر ع الحال ده دا كله عشان فهمتك غلط طيب مانت كذبتني وشكيت فيا وكنت هموت بسببك تخيل لو مكنتش رفعت المسدس يومها يا اسد 

اسد ببرود : انتي اللي عايزه كده 

نور بصراخ ودموعها تنزل : يخربيت برودك يا اخي انت ايه انا عايزه ايه رد عارف وجعي اما ارن عليك ومش ترد وجعي اما تسيبني تالت يوم من جوازنا وجعي اما مش اشوفك واقوم ملقكاش جنبي وجعي اما افضل اعيط وافضل صاحيه لحد ما تيجي ومش قادره اقوم اكلمك بحس بتقل في صوتي وجسمي انت ايه بس خلاص يا اسد انا تعبت وانت كنت مقرر طلقنا بعد تلت شهور من جوازنا لا يا اسد طلقنا هيبقي قريب وانا هقول لبابا رعد وبابا عدي اني عايزه اطلق منك وهرجع من الكليه هلم هدومي وارجع بيت بابا 

وقامت من مكانها دخلت الحمام وأخذت شاور وتوضأت ولبست ملابسها وادت فريضتها ونزلت اما هو لم يستوعب شيء فنزل مسرعا بعدما دلفت هي للحمام 


*******************************

في الاسفل كان رعد وعشق وفهد وايسيل وعدي ورزان يجلسون علي الفطار فجاء اسد وبعده رعد وعشق ثم نور 

رعد : ايه دا اسد باشا بيفطر معانا ها قد هلت الانوار......فين شغف يا ماما 

عشق : مش عارفة كنت بعتها تندهلك بس لقيتها نايمه في اوضتها وبتقول تعبانه ومش عايزه تروح المدرسه 

عدي واسد وفهد ورعد : تعبانه وهموا بالوقوف 

رعد بغموض : اقعدوا انا شوفتها هي كويسه دي بتدلع

فجلسوا مره اخري 


نور : بابا رعد 

رعد : نعم يا نور 

نور : انا هرجع بيت بابا عدي النهارده لاني انا واسد قررنا نطلق.............

*******************************

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع