القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عناق سام البارت التاسع والعاشر بقلم فاطمة ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


عناق سام 9_10


#البارت9 #عِناق_سَام ♥️

- حط سام سندرا ع الأرض وهو بيملس ع وشها بالميه وقتها كان بدأ تأثير المخدر يطلع منها فتحت عينيها بإرهاق 

-  فجأة سمعوا كلهم صوت ورق شجر بيتكسر من أقدام أشخاص بيقربوا منهم 

-  ‏سام بستغراب " في حد ع الجزيرة دي! 

وفي ثواني كان سمير وإلا معاه بيعمروا أسلحتهم في رأس جين وسام "إلا هيتحرك خطوة واحدة هيدفن مكانه سامعين 

- وقف جين "  في أيه يالا أنت أتجننت ولا أيه!؟ 

- ‏بإبتسامة " تؤتؤ أحفظ أدبك ي باشا لو مش خايف ع نفسك خاف ع عروستك دا أنت حتي لسه عريس 

- جز ع سنانه " أنت لعبت في عداد عمرك ي سمير بعملتك دي 

- ‏بصت سندرا حوليها وهي بتستعيد وعيها بالكامل ففهمت الموقف إلا هما فيه بصت لسام بعياط " لااا س ساام  أنا أسفة سامحني أنتم هنا بسببي أنا 

- ‏بصوت غليظ " كلوا يقوم ويرفع إيده لفوق أي حركة صدقوني مش هتلحقوا تكملوها 

- ‏جين بتريقة " لو فاكر يالا  أنك بتعمل كل دا علشان تقلبنا ولا تاخدلك قرشين فأنت مش عارف أيه عقوبه إلا بتعمله دا ولا عارف مين هما إلا واقفين قدامك أصلا 

- ‏قاطعه سمير بتريقة "  جين الفاروقي وسام المالكي أتنين فرحوا بالنجمتين إلا ع كتفهم وفكروا نفسهم أنهم فوق الكل وأعلي من أي حد غلطتوا غلطة عمرهم لما فكروا  يعملوا الشوية دول ع أسيادهم وياخدوا واحد من أهم القيادات بتاعتنا وعذبتوه ورمتوه في المستشفى زي الكل.ب تمنه رخيص عندكم بس هو بالنسبالنا ميكفناش فيه ميه من عينتكم الوس.خة ودلوقتي بقي جه وقت الحساب وإلا هنعرفكم فيه مين هما رجالة عز العربي 

- ‏قام سام  وهو قابض على إيده بقوة " عز العربي !!!!! 

- ‏هه ايه دا هو الباشا نطق أخيرا أيه للدرجة دي ست الحُسن مخلياك في دنيا تانية أمال لو كنت راجل بجد ودخ.لت بيها كنت هتعمل فينا أي...

"سام مستناش يكمل الجملة وبصوت بركان ثائر وغضب يكفي يشعل النار من قوته هجم عليه في لمح البصر لدرجة أن سمير ملحقش يعمل أي ردت فعل ؛ نزل فيه ضرب بقوة بوكس ورا التاني وكأنه مش حاسس بنفسه ولا بأي حد حوليه ؛ الرجلين التانيين صوبوا عليه المسدسات وجم يضربوا نار ملقوش فيه طلقات خالص  فبستغراب ولسه هيهجموا عليه علشان ينفذوا سمير من تحت إيده كان جين اتحرك بسرعه وبرجله ضرب واحد منهم في وشه وقع في الأرض والتاني كان بص حوليه لقي خشبة مسكها وبدأ يداهم جين وبغيظ قرب منن بالخشبة فوطي جين بسرعه وتفادي الضربة وبحركة سريعه منه ضربه برجله في بطنه ؛ بص ع سام لقاه لسه بيضرب في سمير إلا تقريبا أغمي عليه من كتر الضرب لو مكنش مات  ووشه كله بقي دم هو وإيد سام ف بسرعه قرب منه وشده من ع سمير " سااام كفاااية لحد كدا دا كلب ميسواااش 

كانت زينة ساندة سندرا في جمب بعيد ورا شجرة 

- سندرا بعياط وهي بتحاول تفلت منها " سبيبي بالله عليكي 

- ‏أهدي بقااا متخفيش هما عارفين كل حاجة لو روحتي هتبوظي خططتهم 

- جين وهو بينهج من التعب " سام دول طلعوا تبع عز العربي يعني مش بعيدة يكونوا جيش منهم محاوط الجزيرة دي أحنا مش عملنا حسابنا ع كدا لازم نهرب ع السفينة بسرعه 

- ‏جريت سندرا عليه وهي بترشف من العياط " يالا ي سام لازم نهرب بسرعه زمانهم جايين أنا سمعتهم وهما بيقولوا أنهم هيتجمعوا هنا عند غروب الشمس

- طب  ‏يالا بسرعة ع المركب

 مسك جين إيد زينة وجريوا ع المركب ووراه سام وهو بيبص ل سمير بنظرات غِل كأنه لسه مطفاش ناره منه فشدته سندرا " يالا ي سام أرجوك 

 " وصلوا المركب ولسه هيركبوا فجأة تعرضوا لضرب نار عليهم من ناحية السفينة وبعدها بثواني بدأ يشتغل ضرب النار من جهة تانية داخل الجزيرة فبسرعه رجعوا تاني وخدوا ساتر ورا الأشجار 

 ‏- جين أحنا لازم نتحرك زمانهم جايين ع هنا دلوقتي والعيال دي لو فاقت كمان هتبقي مشكلة يالا الجزيرة واسعه هنستخبي في أي مكان لحد ما الجو يضلم ونعرف عددهم ونفكر هنتعامل معاهم أزاي 

 ‏- جين بانفعال "ما أحنا معانا أسلحة ليه منتعاملش معاهم؟! 

 ‏- بعصبية " أحنا منعرفش عددهم كام ولا معاهم أسلحة قد أيه البحر حولينا ومفيش مخرج أحنا بقينا في مصيدة ي جين وكانوا مخططين لها من زماان  مينفعش المواجهة وأحنا مش عارفين حجم عدونا لازم نتراجع بسرعااااه

 ‏- بغضب " ولااد الك.لب أستفرضوا بيا 

 ‏- يالا بسرعة خد زينة وروحوا من الناحية دي وحاول متضغطش ع الورق إلا في الأرض علشان ميعملش صوت ويعرفوا مكانكم 

- طب وأنتم! 

- بشروق الشمس هنتقابل عند الناحية إلا بتظهر فيها جانب السفينة اليمين يالا بسرعه 

 ‏- مسك سام إيد سندرا إلا كانت بتترعش برعب " سندرا متخفيش أنا معاكي يالا لازم نمشي أنا لا يمكن أسيب حد منهم يأذيكي وانا عايش 

 ‏- رفعت عيونها وهي بتترعش " مش خايفة من الموت أنا خايفة عليك أنت ي سام علشان خاطري خلي بالك من نفسك وأتاكد أني في حياتي محبتش ولا عمري كنت هحب حد غ غيرك 

 ‏" كانت هتقع فسندها سام بسرعه ف برق بصدمة لما رفع إيده لقاها مليانة د.م من جسم سندرا ووشها بقي كله عرق ولونها بيبهت " 

 ‏- نزلت في الأرض فنزل معاها وهو ماسكها وع وشك الإنهيار "  لااا لااا ي سندرا مستحيل مش ينفع تسبيني أنتي مش وعدتيني تفضلي معاياا ع طول !!!! بالسرعة دي زهقتي وستسلمتي!!!؟ مينفعش لازم نكمل المشوار لأخره أزاي بتحبيني ودلوقتي عاوزة تمشي وتسبيني أزااااي 

 ‏" سمع سام  صوت أثار الأقدام بتقرب أكتر فبسرعة خلع قميصه إلا مكنش لابس حاجه تحته وربطه ع جسمها ناحية النزيف وشالها بين إيديه وأختفي وسط الشجر وهو بيجر رجله بالعافية من صعوبة الموقف إلا هما فيه " 


- بتفاجئ " أيييه دا سمير بيييه فوووق ؛ رشوا عليه ميه هو والرجالة لحد ما بدأ يستعيد وعيه " هما فين ! 

- هما مين دول أحنا ملقناش حد هنا سمعنا ضرب نار من شويه ردينا طلقتين بس لما وصلنا ملقناش حد هنا

- ‏بغضب وهو بيسند ع شجرة وبيقول بصرااخ ممزوج بألم من الوجع " يااالا لازم نلاقيهم أقلبوا عليهم الجزيرة دي لو في بطمن الحوت هنجيبهم ساااامعين لو في بطن الحوت هنجيبهم ياالا قسموا نفسكم ودوروا في كل مكان أنا عاوزهم تحت رجلي قبل ما النهار يطلع ساااامعين 

" بعد ساعتين " 

- زينة وجين وهما فوق شجرة عالية كاتمين نفسهم بحذر واتنين مسلحين تحت الشجرة " دوروا كويس لازم نجيبهم سوا صاحيين أو ميتين يالا أنت روح من هنا وأنت الناحية التانية يسرعاااه

- ‏بعياط وهي ماسكة فيه بقوة " ج جين هيموتونا هنعمل ايه

- ‏شدها لحضنه وبصوت خافت وهو بيحاول يطمنها " زينة أنتي مش بتثقي فياا؟ 

- ‏برشفة وهي بترتعش " أيوا طبعا 

- ‏ثقي فيا المرة دي كمان وعاوزك تعرفي  أني مستحيل أخلي حد يقربلك طول ما فيا نفس " بتنهيدة " سامحيني ي زينة يظهر أن أمك كان عندها ح..

- ‏بصتله بسرعه بدموع  " متكملش ي جين أنا أخترتك أنت وعارفه ظروف شغلك ومتأكدة أنك هتعمل كل إلا تقدر عليه علشان نخرج من هنا مع بعض وأنا واثقة في كدا أنا ااا  خايفة بس ع سام وسندرا ياتري عاملين ايه دلوقتي 

- خلينا نفكر في طريقة نعرف بيها مكانهم الاول وبعدين نتصرف مع البهاا يم إلا بيدوروا علينا دول 

" الدنيا بقت عتم كاحلة ومفيش غير ضي القمر إلا يدوب مخلينا نشوف خيال الشخص قدامنا ؛ كان سام شايل سندرا ع إيده وهو بيجر رجله بتعب وشوية هيفقد الوعي ؛ لحد ما بص لبعيد لقي بيت خشب فيه نور خافت فكأنه رجعله الامل من التاني وبسرعه خدها وراحوا  للبيت دا وسندرا تقريبا فقدت الوعي خالص 


- دخلوا البيت لقوه نضيف ومترتب وفيه شمعه جاز متعلقة  وقزايز ميه " نيمها سام بسرعة ع السرير وجاب ميه حاول يشربها ويغسل وشها بس مفيش فايده مفقتش بدون تفكير قرب منها قطع جزء من الدريس إلا لبساه من فوق علشان يوصل لمكان الجرح وهو دموعه مبتلحقش تتكون وبتنزل بغزارة وسام بيمسحهم بسرعه لانه رافض أي ضعف منه في الوقت دا ؛ نزلها كل هدومها لتحت وسابها بأخر قطعه لابساها من فوق وراح جاب ميه وبدأ ينضف الجرح لحد ما فجأة جه حد من وراه وضربه ضربه جامدة ع رأسه فقدته الوعي في الحال فوقع في حضن سندرا مغمي عليه 

- ‏بنبرة  غريبة  " هما دول! 

- بغضب " لازم يتقتلوا ويكونوا عبرة لغيرهم 

- بهدوء مرعب " قفلي كل الأبواب وهاتي حبل و...

#يتبع 

#عِناق_سام 🔥🖤

#روايتي_بقلمي_فاطمة_إبراهيم 

رأيكم وتوقعاتكم يارب يعجبكم ♥️

عارفة أنه قصير والله بس معلشي استحملوني اليومين دول مضغوطة جامد وفي نفس الوقت مش عاوزة أجي عليكم فبحاول ع قد ما اقدر 💜



#البارت_10 #عِناق_سام 🔥🖤

نزلها كل هدومها لتحت وسابها بأخر قطعه لابساها من فوق وراح جاب ميه وبدأ ينضف الجرح ف كان مقرب منها جامد  لحد ما فجأة جه حد من وراه وضر.به ضر.به قوية ع رأسه فقدته الو.عي في الحال فوقع في حض.ن سندرا مغ.مي عليه 

- ‏بنبرة  غريبة  " هما دول!؟ 

- بغضب " أيوا ي أبوي الوس"خ  ساحب واحدة وجاي بيها لحد أهنه علشان يعمل حاجة عفشة معاها ع الجزيرة وفي بيتنا كمان  لازم يتقت.لوا ويكونوا عبرة لغيرهم 

- بهدوء مُرعب " قفلي كل الأبواب وهاتلي حب'ل وربطهملي 

- شد سام من ع سندرا فبتفاجئ"  ‏أبوي البنت متصابه! 

- ‏وه دا جر'حها واعر قوي بقولك ايه خد الجدع دا ع البيت إلا في أخر الجزيرة من غير ما حد يعرف عنه حاجة سامع ي صالح وربطه زين لحد ما أعرف عمل أيه في البنية دي وحكايتهم أيه علشان لو طلع إلا في بالي يبقي قبل ما يشوفوا الشمس هنبقي بنترحم عليهم  

" شال صالح سام ع كتفه وخرج بسرعه ع برا من غير أي كشاف مشي في طريقه وكأنه حافظه زي أسمه دخله بيت قديم رماه ع الأرض وكتفه " باين عليك من  إلا بييجوا يتمسخ'روا في وسط البحر مع الصبايا بس  لو كان دا إلا حُصل فعلا يبقي هتقابل ربك بوساخ'تك دي قريب قوي 


" في بيت أبو صالح" 

- دخلت البيت بنت صوتها كصوت الاطفال بس جسمها جسم بنت ١٨ سنة بطنها كبيرة شويه " وه لقيتوها فين دي ي عمي 

- ‏سيبك من الحديت دا دلوقت ومسكيها زين لجل ما خرج منها الطل'قة 

- ‏الله دي حلوة قوي ي عمي مين إلا ممكن يص'يب بنت زي القمر أكده 

- ‏حط الراجل سن السكي'نة الحامية ع جر'ح سندرا إلا اتشنجت بأ'لم أول ما لمسها 

- ‏أعجني الاعشاب دي ودهنيهم ع جرحها ي فرحة وبعدين خيطيه وسبيها لطلعه النهار وإلا ربك يأذن بيه هيتم 

- ‏بس ي عمي أنت خابر لو الريس جابر عرف أن فيه أغراب عنا ومخبيين هتبقي واقعه سودة 

- ‏أسمعي الحديت وأكتمي بلاها طولة لسانك دي خليكي جنب البنيه وأنا هروح لولدي صالح نعرفوا أيه أصل الحكاية دي 

- ‏الا تؤمر بيه ي عمي 

أييح الله شعرك جميل قوي قوي تعالي هعملك ضفيره حلوة كيف بتاعتي  


- أيه لسه ما فاقش الكل. ب ده 

- ‏لسه ي بوي شكله خرع قوي مستحملش الضر'بة ووقع طوالي 

- ‏هات ميه وكبها عليه لازم نعرف مين دول وبسرعه قبل ما جابر يشم خبر بوجودهم أهنه 

" رمي صالح جردل ميه ساقعه ع سام إلا أتنفض بفزع وهو بياخد نفسه بسرعه بص حوليه بقلق " سندرا فين ودتوها فييين انطقوا 

- لغتك مصرية يعني المفروض ميبقاش ليك في المسخ.رة وقلة الرباية دي وبتصون عرض البنات كيف أخواتك تمام تبقي عملت أكده ليه! 

- ‏رد علياااا سندرا هي فييين لازم أشوفها فكوني 

- ‏جيتوا أهنه كيف ؟ وكيف  تستجرأ تدخل البيت من غير أذن وتعمل عملتك في البنيه  أكده وتتهج'م عليها 

- ‏أتهج'م ع ميين أنت بتقول أييه!

- ‏وه كمان هتكدبنا واحنا داخلين عليك وأنت بتشل.حها كل لبسها ولازق فيها كيف الجراد!! 

- ‏دي مرااتي ومضرو'بة بالنار بقالي ساعتين ماشي في الجزيرة دي مش لاقي فيها مخلوق لحد ما لقيت البيت دخلت بسرعه علشان ادور ع اي حاجه أسعفها أنتم طلعتولي منين وأزاي؟ 

- ‏مفيش أغراب بتحط رجليها في الجزيرة دي وبيطلعوا منها أحياء كيف أنتم أهنه من ساعتين ومحدش حس بيكم! وايه جابكم أنطق 

- ‏بتهيدة " كنا مسافرين لبنان أنا  وصاحبي وزوجاتنا  وبعدين مراتي   تعبت فضطرينا ننزل ع الجزيرة لحد ما ترتاح وبعدها نرجع نكمل لقينا نفسنا محاصرين وعمال السفينة إلا كنا راكبينها مسل'حين و بيضر'بوا علينا نا'ر  لو خلصتوا تحقيق بقي فكوني وخلولي أشوف مرااتي 

- ‏بص صالح لابوه " نزلوا في الجهة الغربية ي بوي كيف الرجالة مبلغتش عن وجود أغراب! 

- ‏أكيد قبضوهم ي ولدي أنت عارف مرسي زين كل.ب فلوس سمحلهم ينزلوا ع الجزيرة يقت'لوا المسافرين ويقسم معاهم الفلوس من ورا الريس جابر 

خلي مرسي عليا أنا هعرف كيف أدفعه تمن إلا عمله دا صُح بس دلوقتي الغريب دا ضيف عندنا هاتله لبس من عندك  وأكله وميطلعش برا واصل لحد ما نسمع بكرا الأخبار ونشوف ايه إلا هيتم وكلامه دا صح بس ولا بيضحك علينا  

- ‏بستغراب بصلهم سام " لهجتكم مألوفه بالنسبة ليا هو أنتم مصريين صعايدة؟! 

- ‏بوي أصله صعيدي بس كان عايش فترة في القاهرة قبل ما ييجي أهنه وأنا أتعلمت منه اللهجة دي من حبه فيها 

- ‏وايه إلا جابكم ل هنا!؟ 

- ‏ملكش صالح هم معايا لأجل ما خليك تتحمم وتلبس لبس نضيف  جسمك كله د.م 

- ‏قال بتلقائية لما شاف الد'م ع جسمه " سندرا! سندراا فين هي كويسة؟!! 

- ‏متقلقش فرحة معاها وعم تداويها وربك هو الشافي 

- فرحة مين؟ 

- مرات أخوي 

- طب صاحبي ومراته هنلاقيهم فين أنا خا'يف ليكون حصلهم حاجة 

- ‏ فكر في نفسك دلوقت وخليك في روحك أنت لحد دلوقت منجيتش من المو.ت أصلك مش عارف أنت واقع مع مين ي حزين يالا قووم  

- ‏بستغراب " مش فاهم قصدك أيه ؟!

- ‏الريس جابر لو أي غريب نزل الجزيرة مبيطلعوش منها بالساهل فيه نوعين من الاغراب وكل واحد وله تعامله لو طلع الغريب دا حرامي ولا ضمن عصابة قرا'صنة بيق'تله ويف'صل رأ'سه عن جسمه ويبعته في مركبه تاني لأجل يوصلهم رسالة أنه قوي ومحدش يقدر يتعدي ع الجزيرة بدون أذنه

- ‏بستغراب " وليه الوح'شية دي البلد فيها حكومة أنتم تبع المياه الإقليمية لسه مطلعتوش برا حدود البلد ليه متبلغوش عنهم وياخدوا جزائهم بالعدل! 

- ‏ما أنا لسه مكملتلكش النوع التاني بقي من الاغراب هما رجالة الحكومة  لو طلع ع الجزيرة ظباط ولا حاولوا يحاصروا الجزيرة  فدي أوعر وأوعر لأن ع الأقل العصابات والقراصنة بيرحولهم جث'ث أهلهم يدفنوها وياخدوا عزاهم أنما رجال الحكومة بيتق'طعوا ويترموا طعم للسمك 

- ‏بلع سام ريقه بصعوبة وهو مش قادر يستوعب إلا بيسمعه وقال بصوت خافت " و وهو بيعمل كدا ليه؟ 

- ‏سؤالك ده هتعرف أجابته لو فكرت ولقيت جواب ع سؤالين كيف عايشين ع الجزيرة دي وليه ولو وصلت للإجابة هتعرف هو بيعمل أكده ليه 


" تاني يوم بالليل في مكان ما بالقاهرة  " 

سمير ورجالته واقفين باصين في الأرض 

- أنت بتقوول أيييه ي زف'ت راجعلي بإيد ورا وأيد قدام ؟!!

- ‏ي باشا هربوا مننا في الجزيرة فضلنا ندور عليهم ملقناش ليهم أثر ومعادنا نمشي من هناك قبل ١٢ بالليل وإلا هنمو.ت دا كان اتفاقنا مع إلا حامي الجزء الغربي للجزيرة 

- ‏قام عز وبأقوي ما عنده قبض إيده بالخاتم الكبير إلا في صباعه وضر'ب سمير بالبو'كس في وشه وقعه في الأرض بتعب فضل يكح د'م من بؤقه "

- عز بجن'ون "  أنا مشغل معايااا شويه عيااال فرصة زي دي جتلنا ع طبق من دهب مش هتتكرر تاني وبغبائكم ضيعتوها ي أغبيييياااااه 

- ‏بصوت مجهد وهو بيمسح بؤقه ف كمه " ي باشا كدا كدا هيمو.توا دول في جزيرة كبير القرا'صنة وبمجرد ما هيمسكوهم هنقرأ عليهم الفاتحة 

- ‏قبض ع إيده بقوة وهو شارد " كان نفسي أشوفلهم فديو وهما زي الكلاا.ب مستنيين رصاصة الرحمة بأمري و أشفي غليلي منهم وهما بيتعذبوا ألف مرة قبل ما يمو.توا بس بسبب غبا.ئكم دااا ولحمكم الطري قدروا عيلين ميسووش يضيعوا تعب التخطيط دا كله 

- ‏أوعدك ي باشا أنك هتسمع خبرهم قريب 

- ‏مسك مسدسه وبغيظ " لما نسمع خبر أنت الاول ي حيو.ان

" في ثواني كان ضار'به تلات رصا'صات في قلبه فوقع سمير وما.ت في الحال " 

- أتفو.وو ي شويه كسر رجاله أنا بإشاره مني وبأوس.خ رصاص أعمل فيكم زي ما عملت فيه بس لأنه هو إلا كان القائد بتاعكم فهكتفي بموته هو وبس أمشوا من وشي دلوقتي غوو"وروا 

طلعوا كلهم بسرعه بر'عب  وكل واحد فيهم المشهد دا  محفور في دماغه 

- هدي أعصابك ي باشا كل.ب وراح 

- ‏أنا دمي مش هيبرد غير لما يرجعوا وأنا إلا اقت"لهم بنفسي ي حسام 

- ‏ بحدة " والبت  إلا كانت معانا ي باشا ؟ 

- ‏ جز ع سنانه بغيظ " الوس"خة بنت ال*** دي كنت عارف من البداية أن مصيرها هتستسلم للشملول ؛ من أول يوم جبناها هنا وانا عارف أنها بتحبه ووافقت بس علشان نساعدها تتجوزه وبعدها تبيعنا ليه هو وإلا معاه علشان كدا  قولتلك خلي أي واحد من رجالتك يغتص"بها  يوم ما شربوا العصير هي وكريم إلا فيه المنو"م علشان يصحي يلاقها نايمة جمبو وتقنعه أنها حا'مل بعدين وتمشي الخطة زي ما رسمناها هه بس العبي'طة متعرفش هي وقعت مع مين هي فاكرة أن المنو"م كان في عصيره هو بس متعرفش أنها هي كمان غابت عن الو"عي يوم كامل وبعد ما فاقت كنا ظبطنا كل حاجة و أقنعناها أننا رشينا عليها شويه بنج بس علشان لما تفوق تكون جمبه ميبنش أنها بتمثل ومن سذ'اجتها صدقت 

- ‏بصراحة ي باشا وقتها مكنش حد  فاهمك أنت ليه عملت كدا وخصوصا انها كانت موافقانا في كل حاجة طلع ليك نظرة مستقبلية مفيش حد يتوقعها 

- بإبتسامة عريضة "  علشان كدا ي حسام كنت منبه ع الك'لب سمير يأكد عليها أن الزف'.ت سام ميقربلهاش لحد ما ناخد كل إلا أحنا عاوزينه وبكدا نضمن أنها تفضل معانا وتحت طوعنا أنما لو فكرت تقل بعقلها فهتكون هي ضيعت نفسها بإيديها وواحد زي سام دا بألا جمعناه عنه وحكاية أمه أنا متأكد أنه بمثابة ما يكتشف أنها مش بنت وكمان يسمع صوت الريكورد الجامد إلا سجلناه للحلوة وهي بتقنع كريم وبتعيط وتقوله أنها حامل منه وصورتين حلوين وهما واقفين مع بعض فهو مش هيتردد ثانية واحدة أنه يق.'تلها أنا واثق من دا علشان كدا لازم يبقوا تحت إيدي وأشوف المشهد دا بعنيا وهو بيسمع ويشوف حقيقة الوس.'خة إلا حبها ساعتها هيم'وت ألف مرة قبل ما أقت'.له 

- ‏بص حسام حوليه وبصوت خافت " أنا كل مرة فاكر أني وصلت ل نهاية وسا"ختك بكتشف أنها البداية  


" في الجزيرة " 

في بيت أبو صالح 

دخل صالح بسرعه وهو بينهج " بوي في أخبار جديد 

- وقف سام بسرعه بعد ما نزل رأس سندرا من ع رجله وطلعلهم " مسكوا حد من المس"لحين!؟ 

- ‏لا ملهمش أثر بس فيه راجل وست أغراب عند الريس جابر مرسي قال أنه لقاهم في الجهة الغربية النهاردة قبل الغروب كانوا مغمي عليهم وسط الأشجار 

- ‏بتلقائية " دا أكيد جين وزينة صحابي إلا قولتلك عليهم أنا لازم أروحلهم 

- ‏أهدي ي وِلد جابر لو مسكك أنت كمان هيق."تلك معاهم 

- بعصبية  ‏أنا ميهمنيش جابر بتاعكم دا هو فاكر نفسه ايه علشان يتحكم فينا ويقول مين يعيش ومين يمو".ت أنا رايحله وإلا يحصل يحصل 

- ‏طلع صالح سلا'.ح من جيبه وصوبه ع رأس سام " إلا يقولوا أبوي لازم يتنفذ أنت بخروجك من أهنه هتعملنا مشاكل معاك وهيقولوا أننا كنا مخبيينك عنيهم وهيقت".لونا معاكم 

" في الوقت دا سندرا كانت بدأت تفوق فبصوت خافت ضعيف " أش أشرب 

- جري عليها سام وبفرحة كبيرة حضنها ورفع رأسها شربها " الحمد لله على سلامتك ي حببتي

- ‏س ساام 

- ‏ششش متتعبيش نفسك أرتاحي دلوقتي ولما تشدي حيلك هنبقي نتكلم 

- ‏ملست ع إيده فشبك صوابعه في إيديها وباس.ها " أنا كنت همو.ت من قلقي عليكي أنتي عارفه لو كنتي سبتيني لوحدي كنت عملت فيكي أييه! 

- ‏بعد الشر عليك بصت حوليها " أحنا فين وفين زينة وجين 

- ‏ارتاحي أنتي وشدي حيلك ع طول علشان نتجمع كلنا تاني هروح أجيبلك حاجة تاكليها 

- ‏م مش عاوزة حاجة هما فين قولي؟ 

- ‏دخلت فرحة بصنية أكل " وه كيف يعني معوزاش الجرح عاوز غِزة يالا 

- ‏بص سام وسندرا بستغراب من صوت فرحة الطفولي بالنسبة لحجم جسمها بس متكلموش ف بصوا ع الأكل بتفاجئ  معرفوش ولا نوع أكل منهم فبستغراب بصوا لبعض وبشمئزاز " أيه دا ي فرحة !!؟ 

- ‏شكلكم مكسوفين ولا أيه دا أنا طبخالكم دا كله  مخصوص ليكم لوحدكم 

- ‏قرب سام من الاكل وبدأ يمسك الأصناف بإيده فعرف أن دا كله أسماك نية مخلوطة بأعشاب وورق شجر عريض يشبه ورق العنب 

- ‏أحم هو والله أنا لو عليا شوفت الأكل شبعت أسبوع قدام  بس يالا ي حببتي أنتي لازم تاكلي أنا هسيبلك الأكل دا كله ليكي لوحدك 

- ‏برقتله بصدمة فقال " هسبلك أنتي  المهمة دي ي فرحة متسبهاش غير ما تاكل عن أذنكم 

- ‏بتلقائية " سام رايح فين! 

- ‏هرجعلك تاني متخفيش " باس رأسها وطلع " 

- ‏مسكت فرحة ورقه شجر وحطت عليها بإيديها خلطة السمك بالتوابل وبرمتهم زي صباع المحشي " يالا بسم الله

- حطت سندرا إيديها ع بؤقها وشاورت بمعني لأ

- فقالت فرحة بحزن " أكده معجبكيش أكلي طب لقمة واحدة 

- ‏حست سندرا أنها زعلت فخدت من إيديها وهي بتغمض عينيها وخدتها شمتها قرفت وحطتها ع الصنية بسرعه  " الله تسلم إيدك د دي حلوة أوي خلاص شبعت 

- ‏طب هطعمالك بيدي أفتحي خشمك 

- ‏لا لاااا 

- ‏لوت بوزها ببراءة الاطفال " علشان خاطري هتزعليني 

- ‏فتحت سندرا بؤقها وكلتها غصب عنها بس اتفاجئت بطعمها كانت جميلة أوي حاجة كدا شبه السيفود بس التوابل إلا عليه مخلياه أجمل كمان بغض النظر عن ريحته الغريبة فبتسمت واتعدلت وهي بتشمر إيديها علشان تاكل " تسلم ايدك ي فرحة الأكل طلع بجد حلو اوي الحمد لله أنه مكلش علشان أكل كل دا لوحدي 

- ‏أبتهجت وبسعادة " بجد والله عجبك 

- ‏وهي بتتكلم وبؤقها مليان أكل " أوي أوي  قوليلي بقي أنتي حامل في الشهر الكام ؟ 

- ‏حطت إيديها ع بطنها وبتوتر خفي إبتسامتها " مش عارفه

- ‏بستغراب " يعني ايه مش عارفه ؟ 

- أصل ‏دي أول مرة بطني تكبر كدا ولما سألتهم قالولي وقت ما تحسي بتعب جامد يبقي خلاص كدا هتولدي

 ‏أتفاجئت من طريقة كلامها إلا ع قد ما كانت راكب ع صوتها الطفولي  بس مش لايقة أبدا ع جسمها البا.لغ 

- ‏أنتي أزاي واحدة في سنك دا و يبقي تفكيرها كدا؟! 

أنتي عندك كام سنة ؟ 

- بإبتسامة " كتيرر 

 فضلت تعد ع إيديها وبمرح" ١١ سنة 

- ‏شرقت سندرا بصدمة " نعم!!!  

#يتبع 

#عِناق_سَام 

#بقلمي_فاطمة_إبراهيم 

رأيكم وتوقعاتكم يارب يعجبكم 💜

سيبوا كومنتات لطيفة ورأيكم في البارت  وتوقعاتكم في إلا جاي علشان تدوني طاقة وشغف أكمل أسرع ♥️

" ملحوظة هامة:- النهاية هتبقي سعيدة و راضية للجميع بإذن الله  متقلقووش .. 💙 "

تكملة الروايه من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع